Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Egentlig effekt i elsykkemotorer?

Egentlig effekt i elsykkemotorer? #2662378 05/05/2021 10:56
Registrert: Apr 2021
Innlegg: 1,133
Tagelli Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Registrert: Apr 2021
Innlegg: 1,133
Jeg har bare testet to elsykler, en med noe Bafang greier (400?) og en Bosch CX Performance Line. Ingen av de er trimmet og stopper pent og pyntelig opp assistansen på 25 km/t.

Men, aldri i verden om den Bosch motoren bare har 250W. Jeg har syklet mange år med wattmålerutstyr ute og på rulle med wattmåler inne. Jeg har ganske god følelse på hva 250W kjennes ut som i fartsøkning og i bakker. Om jeg setter Bosch sykkelen i eMTB eller Turbo modus og sykler noen skikkelige kneiker, så nekter jeg å tro det er bare 250W som kommer ut der. Det kjennes mer som jeg gir inn 200W og den motoren bidrar med 500W til. Hvertfall over kortere strekk.

Jeg klarer ikke finne noe informasjon om faktisk effekt i motorene og hva regelverk egentlig sier. Hvor kommer dette 250W tallet for, og hvorfor har en utrimma og hyllevaresykkel med kjent og kjær motor åpenbart mer effekt enn 250W i seg?



Re: Egentlig effekt i elsykkemotorer? [Re: Tagelli] #2662379 05/05/2021 11:02
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Det er nominell watt som er 250 W, men de gir mer i korte periode. Husker jeg ikke feil mener jeg Specialized feks er rett i underkant av 600


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Egentlig effekt i elsykkemotorer? [Re: Tagelli] #2662385 05/05/2021 11:13
Registrert: Apr 2016
Innlegg: 396
O
oracle Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
O
Registrert: Apr 2016
Innlegg: 396
Kravet er 250W nominell effekt.
Quote
De 250 lovlige nominelle wattene er den mekaniske effekten som motoren skal kunne gi kontinuerlig i en time uten at temperaturen stiger mer enn to grader over jevn driftstemperatur.


Her er f.eks. Shimanos nye motor.
Sitat: Pinkbike
Shimano's EP8, short for DU-EP800, features a higher maximum torque of 85Nm compared to the older E8000's 70Nm, topping it by an extra 21%. Maximum power output sits at 500W, although the continuous power output is set at 250W like most motors. The maximum rider support was raised to 400%, compared to the E8000's 300%.

Re: Egentlig effekt i elsykkemotorer? [Re: olechr] #2662392 05/05/2021 11:33
Registrert: Apr 2021
Innlegg: 1,133
Tagelli Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Registrert: Apr 2021
Innlegg: 1,133
Sitat: olechr
Det er nominell watt som er 250 W, men de gir mer i korte periode. Husker jeg ikke feil mener jeg Specialized feks er rett i underkant av 600


Ahh, det gir mer mening å betale mer for den motoren enn en langt billigere Bafang-løsning da? For den kjennes mer ut som den er 250W maks.



Re: Egentlig effekt i elsykkemotorer? [Re: Tagelli] #2662417 05/05/2021 12:44
Registrert: Feb 2010
Innlegg: 126
hje Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Feb 2010
Innlegg: 126
Sitat: Tagelli
Jeg har bare testet to elsykler, en med noe Bafang greier (400?) og en Bosch CX Performance Line. Ingen av de er trimmet og stopper pent og pyntelig opp assistansen på 25 km/t.

Men, aldri i verden om den Bosch motoren bare har 250W. Jeg har syklet mange år med wattmålerutstyr ute og på rulle med wattmåler inne. Jeg har ganske god følelse på hva 250W kjennes ut som i fartsøkning og i bakker. Om jeg setter Bosch sykkelen i eMTB eller Turbo modus og sykler noen skikkelige kneiker, så nekter jeg å tro det er bare 250W som kommer ut der. Det kjennes mer som jeg gir inn 200W og den motoren bidrar med 500W til. Hvertfall over kortere strekk.

Jeg klarer ikke finne noe informasjon om faktisk effekt i motorene og hva regelverk egentlig sier. Hvor kommer dette 250W tallet for, og hvorfor har en utrimma og hyllevaresykkel med kjent og kjær motor åpenbart mer effekt enn 250W i seg?


Levo gir 565Watt og 90nm Levo SL gir 240Watt og 35nm


Specialized
Re: Egentlig effekt i elsykkemotorer? [Re: Tagelli] #2662471 05/05/2021 19:26
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
Korreksjon: Levo SL gir 308W maks :-)


SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Egentlig effekt i elsykkemotorer? [Re: oracle] #2662474 05/05/2021 19:47
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500
F
Flamini Offline
Besatt
Offline
Besatt
F
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500
Sitat: oracle
Kravet er 250W nominell effekt.
Quote
De 250 lovlige nominelle wattene er den mekaniske effekten som motoren skal kunne gi kontinuerlig i en time uten at temperaturen stiger mer enn to grader over jevn driftstemperatur.


Her er f.eks. Shimanos nye motor.
Sitat: Pinkbike
Shimano's EP8, short for DU-EP800, features a higher maximum torque of 85Nm compared to the older E8000's 70Nm, topping it by an extra 21%. Maximum power output sits at 500W, although the continuous power output is set at 250W like most motors. The maximum rider support was raised to 400%, compared to the E8000's 300%.


så hvis man setter på store kjøleribber og en solid vifte så kan motoren yte mer enn nevnte 565watt ?

det forklarer hvorfor en del ebike syklister gruser enkelte KOMer i skauen og hvorfor det er en del oppkjørte myrer, med litt futt i beina blir det kjapt 1000watt rett gjennom myra på med smale dekk


Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Egentlig effekt i elsykkemotorer? [Re: Flamini] #2662478 05/05/2021 20:06
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Sitat: Flamini
Sitat: oracle
Kravet er 250W nominell effekt.
Quote
De 250 lovlige nominelle wattene er den mekaniske effekten som motoren skal kunne gi kontinuerlig i en time uten at temperaturen stiger mer enn to grader over jevn driftstemperatur.


Her er f.eks. Shimanos nye motor.
Sitat: Pinkbike
Shimano's EP8, short for DU-EP800, features a higher maximum torque of 85Nm compared to the older E8000's 70Nm, topping it by an extra 21%. Maximum power output sits at 500W, although the continuous power output is set at 250W like most motors. The maximum rider support was raised to 400%, compared to the E8000's 300%.


så hvis man setter på store kjøleribber og en solid vifte så kan motoren yte mer enn nevnte 565watt ?

det forklarer hvorfor en del ebike syklister gruser enkelte KOMer i skauen og hvorfor det er en del oppkjørte myrer, med litt futt i beina blir det kjapt 1000watt rett gjennom myra på med smale dekk


LItt usikker på hva du mener. Uansett hvor mye kjøling du setter på så gir den ikke mer en maks 565 og dette er bare over en kort periode. Det merker man når man sykler også. Når man begynner å gass så kommer man fort opp i fart før det stabiliserer seg.


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Egentlig effekt i elsykkemotorer? [Re: olechr] #2662551 06/05/2021 08:52
Registrert: Apr 2021
Innlegg: 1,133
Tagelli Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Registrert: Apr 2021
Innlegg: 1,133
Sitat: olechr
Når man begynner å gass så kommer man fort opp i fart før det stabiliserer seg.


Jeg har en liten følelse av at så lenge det ikke er veldig langt, men f.eks en bakke på 100 meter f.eks, så bidrar motoren med mer enn 250W.

Lurer jammen på om jeg ikke må prøve å montere wattpedaler på elsykkelen og så sette hele ekvipasjen på en wattrulle. Rulla er av litt gammelt slag, så ikke veldig nøyaktig. Men skal tåle 1000W over en periode, men jeg mistenker at motstanden ikke er god nok til å tåle 1000W på lav hastighet samtidig som nøyaktigheten ikke går helt til skogen.



Re: Egentlig effekt i elsykkemotorer? [Re: Tagelli] #2662563 06/05/2021 09:12
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Sitat: Tagelli
Sitat: olechr
Når man begynner å gass så kommer man fort opp i fart før det stabiliserer seg.


Jeg har en liten følelse av at så lenge det ikke er veldig langt, men f.eks en bakke på 100 meter f.eks, så bidrar motoren med mer enn 250W.

Lurer jammen på om jeg ikke må prøve å montere wattpedaler på elsykkelen og så sette hele ekvipasjen på en wattrulle. Rulla er av litt gammelt slag, så ikke veldig nøyaktig. Men skal tåle 1000W over en periode, men jeg mistenker at motstanden ikke er god nok til å tåle 1000W på lav hastighet samtidig som nøyaktigheten ikke går helt til skogen.



Har faktisk tenkt å gjøre det samme selv, men har ikke fått gjort det enda.. Har nøyaktig rulle og pedaler som er +/- 1% så da hadde man fått sjekket det.


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Egentlig effekt i elsykkemotorer? [Re: olechr] #2662575 06/05/2021 09:27
Registrert: Apr 2021
Innlegg: 1,133
Tagelli Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Registrert: Apr 2021
Innlegg: 1,133
Sitat: olechr
Har faktisk tenkt å gjøre det samme selv, men har ikke fått gjort det enda.. Har nøyaktig rulle og pedaler som er +/- 1% så da hadde man fått sjekket det.


Da hadde man også fått sjekket opp Bosch sin påstand at det er minimalt med motstand når motoren ikke er på. For det føles skikkelig tungt på flatmark, hvor vekten ikke har særlig å si.



Re: Egentlig effekt i elsykkemotorer? [Re: Tagelli] #2662589 06/05/2021 09:51
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Sitat: Tagelli
Sitat: olechr
Har faktisk tenkt å gjøre det samme selv, men har ikke fått gjort det enda.. Har nøyaktig rulle og pedaler som er +/- 1% så da hadde man fått sjekket det.


Da hadde man også fått sjekket opp Bosch sin påstand at det er minimalt med motstand når motoren ikke er på. For det føles skikkelig tungt på flatmark, hvor vekten ikke har særlig å si.



Alle motorene har mer enn de vil si er hvertfall min erfaring. Den nye Bosch er bedre enn gammel Bosch og gammel Shimano. Eneste jeg har hatt/prøvd som gir lite er Specialized sin.


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Egentlig effekt i elsykkemotorer? [Re: Tagelli] #2662669 06/05/2021 15:59
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 2,121
hansib Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 2,121
Mener gutta i embn har en reodor-felgenløsning som de etterhvert kan teste dette på.. Har ikke sett noen resultater enda..

https://www.youtube.com/channel/UC7Txz5nUDD14vCdNSU_JydQ

Re: Egentlig effekt i elsykkemotorer? [Re: Tagelli] #2662696 06/05/2021 20:03
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 30
G
Gyrodactilus Offline
Fersking
Offline
Fersking
G
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 30
Nominelt 250 watt blir tolket av motorprodusentene som effekten motoren kan yte til "evig tid" uten å bli overopphetet. Fulladet til tomt er ganske langt unna evig tid med dagen batterikapasitet.

En tommelfingerregel jeg har hørt er ca 10 watt pr oppgitt nm, dette stemmer ganske bra på min sykkel med motor på 70 nm og 500wh batteri.
Finner jeg en sammenhengende lang nok motbakke så greier jeg å tappe batteriet på 40-50 minutter.

Re: Egentlig effekt i elsykkemotorer? [Re: Tagelli] #2662734 07/05/2021 07:21
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
Er det noen med detaljert kunnskap om EN15194 (som omhandler EUs krav til elsykler) som kan kan forklare hvordan nominell effekt er definert, måles, og ikke minst begrenses av motoren? Finnes det en standard testmetode? Finnes det en definert makstemperatur på motoren?

Jeg er elektronikkingeniør og forstår det grunnleggende ganske bra (ikke overstige en maks temperatur over en gitt tid). Er det slik at om man har nok kjøling (f.eks via ramma) så er det mulig å holde mye høyere effekt lenge, eller fungerer kontrolleren på en annen måte?

Finner bare EN15194-standarden bak betalingsmur, og jeg er ikke sikker på at jeg ville få alle svarene bare fra å lese den heller....


SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Egentlig effekt i elsykkemotorer? [Re: simenf] #2663782 13/05/2021 20:10
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 29
P
popitpropit Offline
Fersking
Offline
Fersking
P
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 29
Heinzmann Cargopower fyller visst olje i sine hub-motorer for å kunne ha mye effekt (1800W tror jeg, på det meste), selv om selve motoren kun er 250W nominell. Det er en giret hubmotor.

Re: Egentlig effekt i elsykkemotorer? [Re: Tagelli] #2666680 03/06/2021 13:06
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 4,626
RoyK Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 4,626
Jeg har en Bafang BBS02 "spesial" fra Fjuk og den tygger unna 900W på toppen

Re: Egentlig effekt i elsykkemotorer? [Re: simenf] #2666705 03/06/2021 18:18
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 3,876
ventle Online
Besatt
Online
Besatt
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 3,876
Sitat: simenf
Er det noen med detaljert kunnskap om EN15194 (som omhandler EUs krav til elsykler) som kan kan forklare hvordan nominell effekt er definert, måles, og ikke minst begrenses av motoren? Finnes det en standard testmetode? Finnes det en definert makstemperatur på motoren?


Har ikke tilgang på standarden selv, men jeg tror jeg fant sånn nogenlunde ut av kravene den spesifiserer gjennom grundig/kreativ googling for et par år siden. Gjengir det jeg fant ut den gangen:

Quote
DESCRIPTION

This European Standard is intended to cover electrically power assisted bicycles of a type which have a maximum continuous rated power of 0,25 kW, of which the output is progressively reduced and finally cut off as the EPAC reaches a speed of 25 km/h, or sooner, if the cyclist stops pedalling.


Quote
3 Terms and definitions

3.20 continuous rated power
output power specified by manufacturer, at which the motor reaches its thermal equilibrium at given ambient conditions

3.21 thermal equilibrium
temperatures of motor parts which do not vary more than 2K per h


I et utkast til standarden fra 2005 står også dette
Quote
4.2.7 Maximum power measurement
The maximum continuous rated power shall be measured according to EN 60034-1 standard, clause 3.2.1 Duty type S1.

EN 60034-1 er også en standard bak betalingsmur, men Duty type S1 er definert som
Quote
S1 Continuous duty
The motor works at a constant load for enough time to reach temperature equilibrium.


Oppsummert: Motoren kan yte så stor effekt den bare vil, så lenge den ikke er i termisk likevekt, som er definert som at temperaturen endres (stiger) med mindre enn 2 Kelvin per time. Ved termisk likevekt kan den ikke yte mer enn 250 watt.


mvh Helge
Re: Egentlig effekt i elsykkemotorer? [Re: Tagelli] #2666720 03/06/2021 21:05
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
Så den motoren som tåler høyest temperatur er best? 😁


SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Egentlig effekt i elsykkemotorer? [Re: simenf] #2666805 04/06/2021 09:51
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500
F
Flamini Offline
Besatt
Offline
Besatt
F
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500
Sitat: simenf
Så den motoren som tåler høyest temperatur er best? 😁


isåfall kan fabrikanten montere en overdimesjonert oljekjøler med vifte, i ytterste konsekvens vil motoren da bli kaldere ved maxbelastning enn ved lav belastning.
slik jeg da forstår innleggene over kan man kjøre med 1000watt til batteriet kneler


Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Egentlig effekt i elsykkemotorer? [Re: Tagelli] #2666807 04/06/2021 09:58
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 1,179
H
Håvard. Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
H
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 1,179
Hvis du setter på en kjøler så er den jo fort i termisk likevekt igjen, og yter dermed over 250 w nom.

Redigert av Håvard.; 04/06/2021 10:11.
Re: Egentlig effekt i elsykkemotorer? [Re: Tagelli] #2666821 04/06/2021 10:36
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
vids Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
Jeg tolker dette som at en motor som lettere blir overopphetet får lov å yte mer. Med en god oljekjøler så vil man aldri få lov til å yte mer enn 250w, men dersom den er på grensen til å smelte ned og det stadig blir verre så kan den yte millioner av watt lovlig?


..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Egentlig effekt i elsykkemotorer? [Re: Håvard.] #2666835 04/06/2021 11:40
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,469
M
Mmar Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
M
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,469
Vet noen bakgrunnen for regelverket? Hvorfor ikke bare si maks 250w, istedenfor nominelt 250w ved termisk likevekt?

Eventuelt maks på høyere enn 250w, hvis 250w er for lite.

Re: Egentlig effekt i elsykkemotorer? [Re: vids] #2667057 06/06/2021 20:49
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
Sitat: vids
Jeg tolker dette som at en motor som lettere blir overopphetet får lov å yte mer. Med en god oljekjøler så vil man aldri få lov til å yte mer enn 250w, men dersom den er på grensen til å smelte ned og det stadig blir verre så kan den yte millioner av watt lovlig?



Helt til du når 25 km/t.
Hold deg godt fast.

LarsB

Re: Egentlig effekt i elsykkemotorer? [Re: Tagelli] #2667067 06/06/2021 21:47
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350
eldo472 Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350
Motorene har oppgitt maks dreiemoment de kan gi ut.
Antar 75 maks moment og effekt er ved omtrent 75 tråkk pr minutt.

Effekt blir da(formler klippet fra nettet):

P = T π nrpm / 30
where

P = power (W)

T = torque or moment (Nm)

π = 3.14...

nrpm = rotations per minute (rpm, 1/min)

Motor med 75 nm maks og 75 tråkk i minuttet gir følgende effekt ut:

75nm x 3.14 x 75 1/min /30 =589W

Ved å endre moment ved forskjellige motorer og turtall de klarer det ved, kan man bruke formelen til å gjette seg til hva maks effekt er.

Tråkker du selv 200 W ved 75 tråkk pr minutt, er ofte maks hjelp 300% og det stemmer bra med ca 600 watt.
Du får da 800W maks på ekvipasjen.

Re: Egentlig effekt i elsykkemotorer? [Re: Tagelli] #2667072 07/06/2021 04:12
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 3,260
J
JoachimV Offline
Besatt
Offline
Besatt
J
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 3,260
Rocky Mountain har det fint visalisert her

https://www.bikes.com/en/technology/powerplay






Re: Egentlig effekt i elsykkemotorer? [Re: vids] #2667557 09/06/2021 08:33
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
Sitat: vids
Jeg tolker dette som at en motor som lettere blir overopphetet får lov å yte mer. Med en god oljekjøler så vil man aldri få lov til å yte mer enn 250w, men dersom den er på grensen til å smelte ned og det stadig blir verre så kan den yte millioner av watt lovlig?

Det må være omvendt. For at dette skal gi mening må det være en definert temperatur som motoren kan klare å holde i lang tid. Når man når denne temperaturen (+/- to grader) vil motoren begrense seg til 250W effekt.

Sånn til referanse har jeg registrert temperaturer opp til 45C i min Mahle-motor.


SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Egentlig effekt i elsykkemotorer? [Re: Tagelli] #2667713 10/06/2021 06:40
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
Korreksjon: ny toppnotering i går: 56C. Merket ikke at den begrenset noe, men nå er dette en motor som ikke har så høy toppeffekt (310W).

Jeg leser på forskjellige forum at motortemperaturer på 90C er ganske vanlig å nå, spesielt for større elsykkelmotorer enn 250W, og at magneter begynner å ta skade ved rundt 130C. Jeg tipper at grenseverdien for når den termiske begresningen på vanlige elsykkelmotorer ligger et sted mellom 70-80C. Li-Ion-batterier, derimot, tåler ikke mye over 43C før de tar skade.

Det må da være noen med full power Specialized-sykkel og Blevo-app som kan si mer om dette? Den appen henter jo temperaturen både i motor og batteri.


SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå