Mange av reglene våre er ofte litt problematiske å føre tilbake til praktiske problemer. (Nei, jeg skal ikke ta opp barbering av legger..) Jeg mener å ha lest at dette med sentrering av logo skulle være for raskere å finne ventilen? I så fall må vi gi litt cred til RR! Jeg har alltid lurt på hvorfor det er sånn at logoen på dekket, som tross alt risikerer å gå av og på til tider, skal sentreres, og ikke logoen til felgen?
Tilfeldig valgt bilde av en sykkel jeg tilfeldigvis har selv (edit: om det var uklart, så er dette et bilde fra nett for å illustrere ventilplassering, ikke et bilde av min sykkel):
Ville det ikke vært riktigere å plassere ventilen 180 grader fra der den er?
Vi trenger nå ikke ta for oss at disse menneskene klarer å ta studiobilder av en så vakker sykkel uten å ta av verken ventilhetter eller dork disc, og med krankarmer feil vei. Men en ting som slår meg: Skal ikke ventilene egentlig skjules bak gaffel/stag? I så fall har vi funnet noe nytt å pirke på Bendik.S' sitt bilde :-) Sykkelen din ser fantastisk ut Bendik, så vi får ta deg på teknikaliteter :-)
Jeg er ikke motstander av reservedeler på tur altså, men ventilkjerne? Er ikke det på nivå med å ta med kranklager?
Jeg har også med ventilkjerne (tubeless). Hvorvidt jeg har med kranklager får forbli en hemmelighet. Også i så fall, hvor oppbevarer jeg det?
Fra spøk til alvor, siden man først har bidratt til avsporingen med enda ett innlegg. Av andre "kjekke" ventil-relaterte verktøy jeg alltid har med: Schrader->Presta adapteren. Den alle bensinstasjoner har bak disken men som hver gang du trenger:
Sitat: Bensinstasjon
Eeeh den finner vi ikke. Tror vi lånte den ut til en syklist litt før deg, som stakk av med den
Til gjengjeld sykler jeg ikke med pumpe, med mindre jeg skal langt inni marka (eller dertil tilsvarende sted) hvor tilgangen på luftkompressor blir skrall.
Apropos logo-sentrering, jeg ser poenget. Men konkret for Bianchi'en sitt tilfelle, så tenker jeg at ventilen er "godt nok" plassert ift. felg-logoen, så lenge du "vet" at den er 180 grader fra logoen som gjelder. Så lenge den sykles av eieren, og eieren er klar over det, så bør det jo gå greit. Dette er vel ikke en sykkel du låner bort altfor ofte heller antar jeg
Men husk at langt fra alle felger kommer med én logo. Mange felger har mange logoer, eksempelvis firmmanavnet plassert tre ganger i ett slags rektangel. Og noen river alle logoer av felgene sine. Så det er ikke alltid dette vil være en mulighet å bruke for å finne en ventil. Så da er man nok tilbake til at dekket er den mest "universelle" løsningen.
Hva gjelder skjuling av ventilhetter, vil jeg personlig si at det igjen spørs på felg/dekk-logoer. I veldig mange tilfeller vil det rote til bildet mer enn det rydder opp bildet. Ved å sette ventilene bak stagene, så flytter man sannsynligvis logoene (også på Bianchi'en, dog er ikke tilfellet ekstremt) til en usentrert posisjon, som sannsynligvis blir sårere for symmetrien i bildet enn hva synlige (symmetrisk plasserte) ventiler vil bli.
Jeg har på ventilhettene på de slangeløse ventilene på grushjula på nysykkelen. Den ene av hettene er også et ventilkjerneverktøy. Men å ha med ekstra ventilkjerne kunne ikke falle meg inn. Men jeg har med reserveslange så jeg kan jo ta ventilkjernen fra den ved behov.
Da dette er tråden for 2021-racer er sykkelen da også avbildet i mer rendyrket landeveisoppsett.
På slangeløst er denne ringen helt nødvendig. Med slanger er den bare i veien.
Ja det var poenget...
Skjønte det. Men mange kan være fristet til å droppe mutteren på den slangeløse ventilen av frykt for stilpolitiets vrede. Det er i så fall dumt da ventilen kan slås løs i en dump å tømme hele dekket på et blunk.
Nå tror jeg vi har dekket alle kombinasjoner av ventilhetter ventilverktøy ventilverktøy i ventilhette ventilverktøy i pumpe ventilkjerner ventilmutter ventiladapter pumpe ikke pumpe og... slange
Og Øyvinds 3T Exploro er fortsatt rålekker, også i racer-oppsett uten verdenshistoriens bokstavelig talt feteste aerofelger.
Beklager bidrag til avsporing Sepeda. Øyvind sin sykkel er griselekker. Har mobbet en kompis som har spesialbestilt ventilhetter i grønt til Scalpel og Grail men blir usikker nå altså. Kanskje stiltråden burde hatt en oppdatering i etikette, stil og regler hensyntatt all verdens retninger på slangeløst, grus, langtur med oppakking, sykler som brukes både til ditt og datt osv. Velominati er vel ikke laget for jålebukken som vil se bra ut med oppakking på all verdens underlag og geografi...
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
..... I så fall må vi gi litt cred til RR!..... Sykkelen din ser fantastisk ut Bendik, så vi får ta deg på teknikaliteter :-)
Takker og bukker! Jeg er meget fornøyd med at den ser såpass strøken ut rett fra butikk. Selv flaskeholdere uten for mye dildall av logoer. På felgene kunne jeg også velge litt selv, gikk for blanke logoer ettersom de var såpass små. Hvitt hadde nok bare blitt rot
sykkeloyvind: MEGET pen sykkel! Kanskje den fineste blandeveis/grus-saken som er på markedet pr nå.
Fin Oltre XR3, fet aero-RR som bør døpes "Ha-det-bra-land", og fet Grusracer fra 3T
MEN! Siden vi er på tema, "stil-rydding" - N00b-disc !!!! - Krankarm-plassering - Verdens lengste oransje ventiler - 6+ cm totalt med overflødig kronerør på de to sistnevnte!?
Grus-sykkel-stilpoliti får bli et tema i grus-forumet, men kombinasjonen av ett flaskestativ og styrebægg synes jeg er snodig.
Redigert av yolo; 03/05/202111:17. Rediger grunn: Litt overdrevet kronerør, ser ut til å være delvis kappet på Øyvind sin oransje rakett.
Fin Oltre XR3, fet aero-RR som bør døpes "Ha-det-bra-land", og fet Grusracer fra 3T
MEN! Siden vi er på tema, "stil-rydding" - N00b-disc !!!! - Krankarm-plassering - Verdens lengste oransje ventiler - 6+ cm totalt med overflødig kronerør på de to sistnevnte!?
Grus-sykkel-stilpoliti får bli et tema i grus-forumet, men kombinasjonen av ett flaskestativ og styrebægg synes jeg er snodig.
Stil på sykkel er litt som stil på syklist. Noen har det mer enn andre, og småpirk fra velominati klarer ikke endre på det.
Ang. 1 flaske og styrebag, hvorfor er det snodig? De dekker jo ikke samme behov. Hhv. drikke og oppbevaring av tørre ting.
Ser at mitt innlegg kunne feiltolkes som at det var min sykkel. Jeg har redigert innlegget nå, og merket av at det var en illustrasjon for diskusjonen om dekkplassering.
Den ble skrudd sammen i en bås i ett fjøs på ett dyresykehus på Hade(tbra)land, jeg vurderer Hingsten eller Hoppa, evt John Deere!
Fjøs tilsier vel heller Oksen (eller Kviga, men regner det som mindre aktuelt), hester holder vel fortrinnsvis til i en stall. Vet ikke om vi har en forkortelse tilsvarende engelske GOAT på norsk som kunne passe?
Den ble skrudd sammen i en bås i ett fjøs på ett dyresykehus på Hade(tbra)land, jeg vurderer Hingsten eller Hoppa, evt John Deere!
Fjøs tilsier vel heller Oksen (eller Kviga, men regner det som mindre aktuelt), hester holder vel fortrinnsvis til i en stall. Vet ikke om vi har en forkortelse tilsvarende engelske GOAT på norsk som kunne passe?
Jeg tar kritikk! Den kappa mi begynner å bli rimelig baktung.
Den er skikkelig fin, eneste som gjør vondt i øynene er den veska foran. :-P
Er jo ikke enig i utgangspunktet men vil uansett rykke ut til Øyvinds forsvar og understreke at i racer-oppsettet med Zipp og GP 5000 (første bilde) er det ikke styreveske!
Den er skikkelig fin, eneste som gjør vondt i øynene er den veska foran. :-P
Er jo ikke enig i utgangspunktet men vil uansett rykke ut til Øyvinds forsvar og understreke at i racer-oppsettet med Zipp og GP 5000 (første bilde) er det ikke styreveske!
Ja, og dette er så klart et helt bevisst valg. Grusoppsett er kompatibelt med styreveske. Denne dagen syklet jeg mest på veien. I veska lå det to par testbriller, regnjakke, pumpe, munnbind og mobiltelefon. Flere av disse tingene kunne jeg så klart hatt i baklomma, men det var digg å slippe.
Nei, oppbevaringsboks i stativ to synes jeg svir i øynene også. Poenget var at én flaske tilsier kortere tur, og bagger på sykkelen tilsier LANG tur. Derfor litt snodig, men nå har den tilsiktede forklart dette med et praktisk formål med demobriller som ble hensyntatt til fordel for det stilmessige
Og generelt er mine stil-kommentarer basert på det optimale. Er ofte praktiske hensyn veier tyngre enn stilmessige, men da bør en ha gjort kvalifisert vekting. I mørket bruker jeg styrebag til lys-batteriet, og på overnattingsturer kan jeg finne på å ha sadelpung. Det er vel en regel om "riding in bad weather = badass" som også tangerer dette tema.