Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

NY serie fra Canyon: Grizl

NY serie fra Canyon: Grizl #2663380 11/05/2021 09:41
wasabi Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Canyon har nettopp lansert en ny serie gravel sykler: https://www.canyon.com/no-no/gravel-bikes/adventure/grizl/

Re: NY serie fra Canyon: Grizl [Re: wasabi] #2663389 11/05/2021 09:57
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Dette er grussykkelen de burde lansert i første omgang i stedet for Grail. Eller, det sier jeg kanskje mest pga. Hoverbar, for Grizl er kanskje i groveste laget for meg. Uansett kul sykkel. Kanskje ikke helt overbevist av fargevariantene.

Kjipeste er at jeg faktisk må ned på 650-hjul i det som ville vært mitt størrelsesvalg (selv om anbefalingen nok ligger på S i stedet for XS). Men for så vidt greit nok på grus om man finner dekk som passer. Med landeveisdekk kunne man sikkert kjørt 700-hjul uansett (?).

Re: NY serie fra Canyon: Grizl [Re: wasabi] #2663399 11/05/2021 10:30
arnero Offline
Homo Stashus
Homo Stashus
Jeg synes disse var lekre.
Men ganske dyre blitt.
CF8 har nesten identisk gir, bremser, hjul og dekk som min Gavia Terra, men 7k dyrere.

Redigert av arnero; 11/05/2021 10:30.

Alle dør, men ikke alle lever
Re: NY serie fra Canyon: Grizl [Re: wasabi] #2663423 11/05/2021 11:30
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: NY serie fra Canyon: Grizl [Re: wasabi] #2663501 11/05/2021 19:30
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Flott rapport Øyvind, ser ut som en kalas sykkel. En ting som er positivt med Grail er at du får dyttet inn en veldig stor rammeveske over flaskene men ellers enig i at styret er turn-off for meg og flere. At det flekser mest midt på og er stivere ute ved hendlene virker helt meningsløst. Hvem sitter med hendene inne ved stemet på ruskete underlag ??

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: NY serie fra Canyon: Grizl [Re: sykkeloyvind] #2663733 13/05/2021 11:32
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Takk for omtale, Øyvind!

Bare en kommentar hva gjelder sittestilling og målene som Canyon oppgir:

Stack/reach forholdet plasserer Grizl midt mellom den grusgående komfortraceren Endurace og den hissige klatreraceren Ultimate når det kommer til aggressivitet. Endurace har et forholdstall på 1,47. Grizls stack/reach-tall er på 1,44 i størrelse medium. Tilsvarende tall for Ultimate er på 1,38. Lavere stack/reach-tall beskriver en lavere og mer utstrakt sittestilling.

Det er sikkert flere enn meg som umiddelbart reagerer på at dette er lave forholdstall som skulle tilsi at Canyon kjører en uvanlig aggressiv sittestilling for alle syklene som nevnes.

Det er ikke tilfellet, noe som blir tydelig om vi ser hvor tallene er hentet fra.

Og i realiteten har Grizl en rimelig avslappet sittestilling, som ligger nær Endurace.

Dette krever litt tålmodighet og interesse:

Canyon opererer som kjent både med alminnelig stack (rammehøyde) og reach (rammelengde) og det de kaller stack+ og reach+.

[Linket bilde]

Alminnelig stack og reach måles fra krank til toppen av styrerøret...

[Linket bilde]

...mens stack+ og reach+ måles fra krank til toppen av styret.

I denne oversikten fra lanseringen av Grail, finner vi igjen tallene som refereres i artikkelen hva gjelder Ultimate (1,38) , Endurace (1,47) og Grail/Grizl (1,44), som jeg antar Canyon har referert til også ved lansering av Grizl. Vi snakker altså, så vidt jeg kan forstå, om pluss-mål for stack og reach, ikke standardmål. Derfor er de siterte forholdstallene uvanlige.

Årsaken til at Canyon introduserte disse pluss-målene var selvsagt at Grail ikke har alminnelig styrerør og det dermed ikke var mulig å måle alminnelig stack og reach fra krank til toppen av styrerøret.

Pluss-målene gjenspeiler også lengden på styrefremspring/stem og høyden på avstandsringer/spacers som kommer standard fra Canyon. Siden Canyon lanserte Grail og la ut målene i skjemaet vist over, synes det å være gjort noen justeringer i standardoppsett/komponenter som gjør at man ikke gjenfinner nøyaktig de samme målene på dagens modeller.

Øyvind refererer til størrelse M. Blant dagens modeller i CF SL/SLX finner vi disse målene:

[Linket bilde]

Om vi ser på forholdstallet mellom alminnelig stack og reach, ser vi at Ultimate og Endurace har forholdsvis alminnelige, og ikke uvanlig aggressive, mål for hver sin kategori.

Og om vi ser på forholdstallet mellom stack+ og reach+, ser vi at Grail og Grizl på grunn av kortere stem i praksis har en sittestilling som er betydelig nærmere Endurace enn Ultimate i dagens standardoppsett.

Grail og Grizl har altså, som mange grovere blandeveissykler, arvet elementer av terrenggeometri, herunder lengre overrør/reach og kortere styrefremspring/stem.

Poenget til Øyvind er selvsagt korrekt - hva gjelder sittestilling, befinner Grizl seg i utgangspunktet mellom Ultimate og Endurace. Men sittestillingen er altså i praksis betydelig nærmere Endurace enn Ultimate i originalt oppsett rett fra esken.

Enklere sagt: Grizl har omtrent like høy stack/front som Endurace, og forskjellen i reach utlignes med kortere stem, som Grizl er designet for. Man får dermed en liknende, avslappet sittestilling med Grizl som med Endurace.

For øvrig ser vi, som Øyvind har påpekt, at det i høy grad er lik geometri mellom Grizl og Grail, om enn Grizl har lengre kjedestag for bredere dekklaring, og dermed også lengre akselavstand.

Canyon lar fortsatt være å oppgi de mest gøyale målene, som fremløp/fork offset/rake og slep/trail, så hva gjelder svingeegenskaper, er vi prisgitt testrytterne ICON_SMILE

Og så må vi ha med introduksjonsvideoen thinking

Re: NY serie fra Canyon: Grizl [Re: EmilZipp] #2663746 13/05/2021 13:22
altitude Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: EmilZipp
... Hvem sitter med hendene inne ved stemet på ruskete underlag ??

ICON_GRIN
[Linket bilde]

Redigert av altitude; 13/05/2021 13:24.
Re: NY serie fra Canyon: Grizl [Re: altitude] #2663761 13/05/2021 16:31
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: altitude
Sitat: EmilZipp
... Hvem sitter med hendene inne ved stemet på ruskete underlag ??

ICON_GRIN
[Linket bilde]

Ja, på flatmark og i oppoverbakke kan det være naturlig å sitte inne ved stemen over ruglete underlag, men så fort man trenger bremsene må man enten ned i bukken eller opp på hendlene.

Jeg blir ikke overrasket hvis Grail blir faset ut litt i det stille og Grizl overtar som grussykkel hos Canyon - Endurace er jo allerede en helt fin blandeveissykkel. Ser ikke helt behovet for tre grader av gravel med 700c-hjul i en kolleksjon.

Og Sepeda har så klart rett. Stack+ og Reach+-tallene som Canyon opererer med er krevende å sammenligne med andres tall da de inkluderer stem. Igjen er vel dette hover-styret sin feil.

I overkant 5 mil på Grizl på blandet underlag i dag. Testrapport kommer rett på den andre siden av langhelgen.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: NY serie fra Canyon: Grizl [Re: wasabi] #2663797 14/05/2021 05:13
T
torbus Offline
Entusiast
Entusiast
T
Vil ikke såpass lang reach (402 mm i størrelse M) og kort stem (80 mm) gi en annen kjørefølelse enn f.eks. reach på 382 (som er reachen til Endurace i M) og 100 mm stem (Endurace` standard-oppsett i størrelse M), selv om de to syklene med stem vil ha samme reach+?

Etter å ha studert en del sykler den siste tiden, kan jeg ikke komme på å ha sett noen sykler (i størrelse for syklister opp til ca. 184 cm, som er størrelsen jeg har sett mest på) med så lang reach som 402 mm.

Vil det gi mer/mindre stabilitet? Et kortere stem vil normalt kunne gi en litt mer «nervøs» sykkel, men utligner dette seg når geometrien er såpass utstrakt som på denne nye Canyon-modellen?

Skal ikke ha sykkelen, men jeg har lest en del om geometri den siste tiden, og med reach på 402 mm skiller gravelsykkelen til Canyon seg ut fra alt annet jeg har sett på av både landeveissykler og blandeveissykler i denne størrelsen.

Fra kjøpers ståsted tenker jeg at det gir mindre muligheter til å tilpasse sykkelen i ettertid når standardoppsettet kommer med det som allerede er regnet som et kort stem. Dersom man vil ha kortere reach ved å bytte stem, vil stemmet man bytter ut med plutselig bli veldig kort dersom man må begynne å bevege seg ned til 60 eller 70 mm. Problemstillingen er kanskje ikke aktuell for de av oss som er på grensen mellom M og L hos Canyon, men det stiller seg kanskje annerledes dersom man er i andre enden av Canyons størrelsenanbefalinger og synes oppsettet sykkelen kommer med allerede gir en litt for utstrakt posisjon.

Redigert av torbus; 14/05/2021 05:30.
Re: NY serie fra Canyon: Grizl [Re: torbus] #2663812 14/05/2021 07:18
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: torbus
Vil ikke såpass lang reach (402 mm i størrelse M) og kort stem (80 mm) gi en annen kjørefølelse enn f.eks. reach på 382 (som er reachen til Endurace i M) og 100 mm stem (Endurace standard-oppsett i størrelse M), selv om de to syklene med stem vil ha samme reach+?

Godt spørsmål, som jeg håper Øyvind vil ha i bakhodet under den pågående testen.

...jeg har lest en del om geometri den siste tiden, og med reach på 402 mm skiller gravelsykkelen til Canyon seg ut fra alt annet jeg har sett på av både landeveissykler og blandeveissykler i denne størrelsen.

Blandeveissykler, eller gravel om du vil, er i ferd med å utvikle seg til flere distinkte undergrupper, hvorav en av dem er de groveste med geometri inspirert av terrengsykler. I denne gruppen begynner man å se lengre reach og kortere stem.

For å hoppe rett på ytterpunktene, har Evil Chamois Hagar 420 mm reach i M og 440 i L shocked2 og BMC URS 415 mm i M og 419 i L.

Om rammesettet er designet for kort stem, bør du ikke oppleve ustabilitet på en blandeveissykkel mer enn man måtte gjøre på en terrengsykkel. Bredere styre, som man gjerne finner på disse modellene, vil også bidra til stabilitet.

Hva gjelder Grizl, vet vi at frontrammen er lang. Men samtidig er styrerørsvinkelen brattere enn det vi som regel finner på tilsvarende sykler designet for kort stem. Da skulle vi gjerne visst hvordan Canyon har utformet gaffelen og hvilket slep/trail man får. Men som nevnt, oppgir dessverre ikke Canyon de avgjørende målene for gaffel, så vi har ikke det hele bildet.

Mine to cent er at Canyon har lykkes i å lage en balansert og kvikk sykkel, særlig sett på bakgrunn av erfaringer med Grail, som Grizl bygger på.

[Linket bilde]

Om vi inkluderer Grail AL, som har standard styre, ser man at denne har hele 405 mm reach i M og ellers ligger svært nær Grizl.

Gitt likhet i geometri for øvrig, herunder vinkler, kan man påstå at Grizl rett og slett er Grail med større dekklaring og flere festepunkter/huller.

Holy Grail, som Bikeradars Matthew Loveridge sier ICON_SMILE

Fra kjøpers ståsted tenker jeg at det gir mindre muligheter til å tilpasse sykkelen i ettertid når standardoppsettet kommer med det som allerede er regnet som et kort stem. Dersom man vil ha kortere reach ved å bytte stem, vil stemmet man bytter ut med plutselig bli veldig kort dersom man må begynne å bevege seg ned til 60 eller 70 mm.

Igjen, godt poeng.

Men vi finner i grunnen den samme problemstillingen på de fleste sykler, om enn ikke i like høy grad. Om man må redusere lengde på stem, kommer man til et punkt der det kan gå utover stabiliteten. Det punktet vil være forskjellig fra sykkel til sykkel, og jeg vet ikke hva som vil være tilfellet på Grizl, men en modell designet for kort stem vil i utgangspunktet også takle kortere stem.

Hva gjelder Grail og Grizl, er jeg enig med Øyvind og flere andre kommentatorer om at den særegne forgjengeren er truet, gitt at bruksområdet, med beskjeden tilpassing, i høy grad er overlappende.

Her ser vi hvor smale spektre Canyon må bruke for hver sykkel for å rettferdiggjøre hele tre (nei, fire!) alternativer for det de kaller The Canyon Gravel Spectrum, altså blandevei-lett terreng.

Jeg har for øvrig sansen for Grail og dobbeltdekkerstyret, ikke fordi det er praktisk (det er det jo slett ikke) eller at funksjonen av myk i toppen og stiv i bukken er avgjørende (det er den neppe for de fleste), men fordi det var en modig satsing fra Canyons side, et design som det var en klar tanke bak, og en sykkel som absolutt har potensiale til å bli en kultklassiker.

På det viset har den noe til felles med Cannondales Slate. Også den var en utradisjonell sykkel, forut for sin tid, men den bukket under da Topstone kom på markedet. Er redd Grail vil lide samme skjebne.

Re: NY serie fra Canyon: Grizl [Re: Sepeda] #2663826 14/05/2021 07:58
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: Sepeda

Jeg har for øvrig sansen for Grail og dobbeltdekkerstyret, ikke fordi det er praktisk (det er det jo slett ikke) eller at funksjonen av myk i toppen og stiv i bukken er avgjørende (det er den neppe for de fleste), men fordi det var en modig satsing fra Canyons side, et design som det var en klar tanke bak, og en sykkel som absolutt har potensiale til å bli en kultklassiker.

På det viset har den noe til felles med Cannondales Slate. Også den var en utradisjonell sykkel, forut for sin tid, men den bukket under da Topstone kom på markedet. Er redd Grail vil lide samme skjebne.

# # #

Helt enig, kalas at de store også har noen modige designere som virkelig tør å utfordre vedtatte sannheter og ikke minst får gjennomslag til å iverksette idèene ! ! ! Jeg synes faktisk Grail'en til kompisen i flaskegrønn med matchende Rapha-vesker ser svært bra ut ! Spesielt rammeveska ser ut som den ble levert med sykkelen ! ! ! (dere som bare er ute på søndagstur i finvær til og fra basen hjemme får ha meg unnskyldt)

Re: NY serie fra Canyon: Grizl [Re: wasabi] #2663839 14/05/2021 10:04
jsdk Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg bestilte en på tirsdagen som arvtagere til min 2014 (!) Pickenflick, dukker vel opp neste uke en gang. Gikk for SL 8 i den splashete lysegrønne og 2x foran siden jeg er svak. Slang like greit med Apidura rammeveskene siden det var litt rabatt som pakke.

Litt halv-spontant men syns den framstår som et bedre alternativ enn Grail som er for racete for meg (selvom geo ikke er såå ulik), og så tåler jeg ikke det der rekkverket de har på styret. Gravel/blandevei begynner å få mange sub-genrer (teks alt fra race til "monstercross"), men for min del blir det mest grusturer i nær-marka, lettere stier og litt bikepacking så tror denne hyllevaren leverer på det…

Syns ikke den framstår som dyrere enn andre alternativer, tvert imot, men klart sykler generellt koster mere enn for to år siden desverre, og kommer nok gå opp 10-20% i løpet av de neste 6-12 månedene eller så om det fortsetter slikt på logistikk- og inventar-siden

BikeRadar har en fin lang video om Grizl: https://www.youtube.com/watch?v=l2dbcepohu8

Re: NY serie fra Canyon: Grizl [Re: jsdk] #2663843 14/05/2021 10:46
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: jsdk
Jeg bestilte en på tirsdagen som arvtagere til min 2014 (!) Pickenflick, dukker vel opp neste uke en gang. Gikk for SL 8 i den splashete lysegrønne og 2x foran siden jeg er svak.

Gratulerer og kudos for kjapp avgjørelse! Her er det handlekraft, bokstavelig talt! Og 2x er aldri galt.

...syns den framstår som et bedre alternativ enn Grail som er for racete for meg (selvom geo ikke er såå ulik).

Ikke ulik geo, nei. Tilnærmet lik, tror jeg vi sier ICON_SMILE

[Linket bilde]

Litt lengre kjedestag for større dekklaring, og dermed litt lengre akselavstand. Det er i grunnen hele forskjellen.

Særlig Grail AL og Grizl er så like at det synes tilnærmet meningsløst å beholde Grail AL den dag vi får Grizl AL, med litt bredere dekklaring og flere festepunkter. Med mindre Canyon av markedsføringsgrunner vil beholde begge modellene og målrette dem mot forskjellige kundegrupper ved hjelp av forskjellige komponenter og farger.

Grizl AL burde forresten bli et helt kanon alternativ nå som prisene for karbondoninger begynner å bli uoppnåelig for mange.

Har lånt skjema fra geometritråden og lagt til pluss-målene, men, ja - Canyon oppgir hverken krankdrop/BB drop, fremløp/fork rake eller slep/trail kokos ICON_MAD

Re: NY serie fra Canyon: Grizl [Re: wasabi] #2663844 14/05/2021 10:46
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Grattis jsdk, ser ut som en kanonsykkel...

Re: NY serie fra Canyon: Grizl [Re: wasabi] #2663857 14/05/2021 12:01
T
torbus Offline
Entusiast
Entusiast
T
Takk for grundig svar, Sepeda!

Re: NY serie fra Canyon: Grizl [Re: Sepeda] #2663864 14/05/2021 13:09
jsdk Offline
Ringrev
Ringrev

Har lånt skjema fra geometritråden og lagt til pluss-målene, men, ja - Canyon oppgir hverken krankdrop/BB drop, fremløp/fork rake eller slep/trail kokos ICON_MAD

BB drop er på 75mm og trail havner nok et sted mellom 70-75

Re: NY serie fra Canyon: Grizl [Re: jsdk] #2663867 14/05/2021 13:25
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
BB drop er på 75mm og trail havner nok et sted mellom 70-75

Takk - det høres riktig ut ICON_SMILE

Ser nå at "kranklager offset", som det heter på Canyons norske side, er oppgitt til 75 mm fra S og oppover, med andre ord alle modeller for 700c, for både Grizl og Grail. Unnskyld, Canyon! ICON_BLUSH

Dersom Grizls gaffel har 43 mm fremløp/rake, som jeg ser det oppgis andre steder for Grail, kan vi kalkulere oss frem til at slep/trail blir 70 mm med standard 45 mm dekk mot 68 mm med 40 mm dekk og 72 mm med 50 mm dekk. Alt i størrelse M.

Både krankdropp og slep tilsier i så fall stabilitet.

Men det er interessant å merke seg at Canyon velger forholdsvis krapp styrerørsvinkel og kort fremløp, mens flere andre produsenter går for slakkere styrerørsvinkel og langt fremløp. Det er i prinsippet to forskjellige måter å oppnå samme slep, men trolig med forskjellig styrefølelse. Canyons løsning ligger nærmere tradisjonell landeveisgeometri, mens særlig Cannondale har talt for den andre.

Beklager at tankene vandrer. Poenget er fortsatt at alt tyder på tilnærmet lik geometri mellom Grizl og Grail, slik Øyvind også slår fast i Landevei.

Med det er vi gjerne ferdig med geometrinerding og kan se på andre sider av sykkelen yes

Jeg merker meg f.eks. med glede at det merkespesifikke skjermsettet også skal passe på Grizl, og inngår i Grizl Must-Have Bundle.

[Linket bilde]

Samme gjelder vesker fra Apidura og tempobøyle fra Profile Design for langtur i Grizl Adventure Bundle. Veskene er dog små, og minner mer om f.eks. Restraps Adventure Race for raske ultradistanser enn for tyngre ekspedisjoner med overnatting. Når Canyon først skal sette navnet sitt på en serie vesker, savner vi forresten styreveske, gjerne både tradisjonell og for feste på tempobøyle.

Og så gleder jeg meg både over antallet hull i ramme og gaffel, vibrasjonsdempende setepinne og begrenset flair i styret yes

Og egen video om hvordan man setter opp Grizl slangeløst ICON_LAUGH under hashtag UnleashYourInnerGrizl.

Re: NY serie fra Canyon: Grizl [Re: wasabi] #2663872 14/05/2021 14:49
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Hvis/når/om de dropper Grail, eller uansett, synes jeg de burde sette opp allroad-variant med ca. 35 mm semislicks og karbonstyre. (Og kanskje også lettere gaffel siden festene neppe brukes av mer enn 1 av 50 kjøpere ICON_WINK .)
45 mm dekk er sikkert topp til grove grusveier av USA-typen eller (delvis tilrettelagte) stier av typen i lanseringsvideoen. (Ikke så ulikt stier som brukes i lansering av stisykler og i masse utenlandske tester av alt fra grussykler til grove stisyler ICON_WINK .) Her til lands er gjerne grusveiene finere og stiene langt mer tekniske (hvis vi ser bort fra noen kyststien i sør).

Mulig det nå finnes noen supre piggdekk i 45-50 mm?

De fantastiske Grailskjermene er jo ikke egnet over 40 mm da.

Fint å slippe køyeseng foran på turer uten to styrebager.

Re: NY serie fra Canyon: Grizl [Re: anonym22] #2663899 14/05/2021 20:23
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: anonymous22
Hvis/når/om de dropper Grail, eller uansett, synes jeg de burde sette opp allroad-variant med ca. 35 mm semislicks og karbonstyre.

Er ikke det du etterlyser allerede en Endurace?

Re: NY serie fra Canyon: Grizl [Re: kjerts] #2663900 14/05/2021 20:31
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Tenkte 35+ med god klaring og skjermer, poenget var mest at p.t. har de satt opp Grizlene veldig like.
Endurace selges med 28 mm, tar ikke egentlig 35 mm over tid med våt grus og kan ikke engang ha 35-38 mm piggdekk under skjermer. Sommer-Grizl med 33-40 mm og vinter-Grizl med 38-45 mm piggdekk under skjermer er jo fleksibelt. Hvis det finnes/kommer grove 45 mm piggdekk da - lite valgmuligheter på piggfronten har ødelagt mye for utnyttelsen av dekklaring. Personlig ville nok heller valgt en lett terrengsykkel framfor 45-50 mm på grus, men ice spiker-liknende piggdekk i 45-50 mm kunne jeg ønsket meg på holkeføre i marka, da er ikke Gravdal 38 mm helt topp.

Redigert av anonym22; 14/05/2021 20:58.
Re: NY serie fra Canyon: Grizl [Re: jsdk] #2663995 16/05/2021 09:54
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Bike Radar har en fin lang video om Grizl.

Jeg har virkelig sansen for skjermentusiasten Matthew Loveridge ICON_SMILE

Sitat: Matthew Loveridge: Who guards the mudguards?
Mudguards are great. If you don’t agree, that’s because you’re wrong.
Fenders are cool now, so I guess I was right all along.

I videoen du lenker til gir han en artig gjennomgang av Grizl, om enn han legger velviljen til for å differensiere den fra den liknende Grail.

I den anledning: Er det bare jeg som synes Matthews kombinasjonen av khaki-grønn super-baggy wilderness-garderobe fra Madison Roam-serien og Shimano XC9 S-Phyre rittsko i briljant blå er fantastisk? ICON_LAUGH

Et godt bilde på hvordan man pakker noe inn som røft og grovt, mens det egentlig er ganske så kjapt og lett.

Re: NY serie fra Canyon: Grizl [Re: wasabi] #2671134 02/07/2021 12:50
jsdk Offline
Ringrev
Ringrev
Har nå tilbakelagt litt over 800 km på Grizl-en etter den ankom hos meg en ukes tid etter lansering.

På mange måter har den endret sykkel-mønsteret mitt, da Tallboyen titt og ofte blir stående hjemme mens jeg tar meg en _gravel_ runde i full mamil klovnekostume. Det er ikke bare pga Santa Cruz gutta er ekstremt trege med å sende nye bolter til demperopphenget på garanti, men også fordi Grizl er en ytterst funksjonell sykkel som har tatt min gravel sykling til nye høyder.

Tidligere var grusturer noe jeg gjorde tidlig i sesongen (mens det ligger snø i skogen), på regnværsdager eller litt her og der når det eventuelt hadde falt meg inn, men nå har det altså blitt 822 km på 38 dager, dvs mer grus enn jeg har syklet før ila av et år tipper jeg.

Den er veldig komfortabel, dels pga 45mm G-One Bite dekkene, og dels pga setepinnen som flekser litt. Den siste litt uvant den første turen da jeg måtte sjekke flere ganger om jeg hadde for lite luft i bakdekket. Men som med alt annet vender kroppen/hodet seg til det og nå tenker jeg ikke på den.

Jeg køpte med den "tilhørende" Apidura overrørs vesken, samt den korte rammebaggen, men jeg har ærlig talt ikke brukt de noe særlig da de fleste turene er under 3 timer og jeg plass med eventuel påfyll i baklommene. Har en setebag med slange etc, og OneUp pumpe som blir fltytet mellom sykler. Bikepacking har det heller ikke blitt noe av ennå, men kanskje ila sommeren. Det følger for øvrigt med beskyttelses-tape som er ferdigkuttet til forskjellige steder på rammen der begasje typisk montert. Kan nevne at instruksjonene der nevner en "Grizl AL" så det kommer sikkert en alu versjon til høsten.

Sammenlignet med min Pickenflick i titan fra 2014 er Grizl mye mer responsiv, uten at den føles stiv og ukomfortabel på noen som helst måte. Noe som dekkene og setepinnen nok sørger for (og elendige hjul på den gamle traveren).

Er 190 og gikk for en XL, selvom jeg virket være i den nedre del av størrelses tabellen, trakk jeg teks fra en cm havnet jeg på en Large men med lange bein gikk jeg for XL og det passer bra etter litt justering på styre-rotasjon (minimalt) og flytting av "hoods".

Fargen er matt, men det meste av støv og møkk forsvinner fort med en vask og litt muckoff. GRX 8xx funker supert, selvom det tok litt tid å venne seg av med SRAMs Double Tap.

For se hvor lenge nyforelskelsen varer, men det er iaf plass til skjermer og pigg-dekk, så får vi se hvor tøff jeg er når vinteren kommer.

[Linket bilde]
[Linket bilde]
[Linket bilde]

Redigert av jsdk; 02/07/2021 12:51.
Re: NY serie fra Canyon: Grizl [Re: wasabi] #2671326 04/07/2021 15:03
C
CLT Offline
Medlem
Medlem
C
Nå har jeg vært uten sykkel alt for lenge, og tenker at nå er det på tide. Vil ha en blandeveisykkel gjerne med skjermfester. Vil ha mulighet til å komme bort fra biltrafikk og ut i naturen, uten at det behøver å bety grovt terreng. Men sykkelen må også gjøre jobben i turritt på asfalt. Vurderer Fokus Paralane, Canyon endurace, Argon 18 Crypton cs. Men så var det denne Grizl da, ser gøy ut! Men funker den i turritt med f.eks 700×32 slics på et fint par landeveishjul?

Re: NY serie fra Canyon: Grizl [Re: anonym22] #2672984 21/07/2021 15:11
K
kodax Offline
Veteran
Veteran
K

På nettsiden står det at de er for 45, mener du at det fungerer dårlig?

Re: NY serie fra Canyon: Grizl [Re: kodax] #2672995 21/07/2021 16:41
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: kodax

På nettsiden står det at de er for 45, mener du at det fungerer dårlig?

Vet ikke, de er neppe dårlige. Men hvis de ikke har valgt å endre de og gjøre de bredere (da også bredere for Grail, siden det ikke er ulike), så er de jo egentlig laget til 40 mm. Og de dekker 40 mm akkurat, siden disse skjermene er laget for å se maksimalt tilpasset ut.
Men spruten fra 45 mm er ikke nødvendigvis så annerledes.

Canyon kan ha prøvd og funnet de supre. Eller så kommer det bredere etterhvert når Curana har laget nye for Grizl. Det tok halvannet år fra Grail ble lansert til de annonserte skjermene ble lansert. De var og er fortsatt en virkelig god grunn til å kjøpe Grail og nå Grizl. Sykkel med stilige skjermer hele året er utrolig digg.

Re: NY serie fra Canyon: Grizl [Re: wasabi] #2673002 21/07/2021 18:23
K
kodax Offline
Veteran
Veteran
K
Min erfaring er generelt at skjemer ikke trenger være like brede som dekkene, så jeg satser på at de fungerer til SLX-en jeg har bestilt:)

Re: NY serie fra Canyon: Grizl [Re: wasabi] #2673747 30/07/2021 15:03
K
kodax Offline
Veteran
Veteran
K
Enough cowbell?

[Linket bilde]

Re: NY serie fra Canyon: Grizl [Re: Sepeda] #2673821 31/07/2021 15:28
T
TorbjornJ Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
[quote=jsdk]
..
Jeg merker meg f.eks. med glede at det merkespesifikke skjermsettet også skal passe på Grizl, og inngår i Grizl Must-Have Bundle.
..

Noterte meg at man kan kjøpe -bare- skjermsettet og fortsatt få -10% rabatt på den bundelen. Merksnodig ICON_SMILE

Re: NY serie fra Canyon: Grizl [Re: wasabi] #2675696 13/08/2021 11:29
D
DBrodshaug Offline
Ringrev
Ringrev
D
Så har jeg forvillet meg inn på denne delen av forumet.

Grunnet kid, så melder behovet seg for en sykkel som kan trekke vogn, både på asfalt og grus. Den vil også benyttes til pendling året rundt.

CX'en kunne sikkert gjort jobben, men ønsker mer plass til dekk og skjermer, samt at vogn tilsier at jeg burde ha 2x. CX'en kan jeg vel nå også selge da det sikkert ikke blir tid til noen CX-ritt uansett.

Det virker for meg som Grizl er som skapt for formålet, men mulig jeg overser noe, samt at jeg har ingen oversikt over hva som er alternativene i samme klasse...

Re: NY serie fra Canyon: Grizl [Re: wasabi] #2675723 13/08/2021 15:52
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
[Linket bilde]

Grizl nå med XPLR thinking Dempegaffel, men ikke heve/senkepinne. Se også egen tråd om XPLR.

Sitat: DBrodshaug
Grunnet kid, så melder behovet seg for en sykkel som kan trekke vogn, både på asfalt og grus. Den vil også benyttes til pendling året rundt. (...) Det virker for meg som Grizl er som skapt for formålet, men mulig jeg overser noe, samt at jeg har ingen oversikt over hva som er alternativene i samme klasse...

Vet ikke om du spør eller tenker høyt ICON_SMILE men som allerede nevnt i tråden, er Grizl for alle praktiske formål Grail AL med større dekklaring. Bare i karbon.

Om dekklaringen i Grail AL (så vidt jeg vet 40 mm under skjermer) er tilstrekkelig for ditt bruk, burde den være et alternativ for deg. Eller eventuelt vente på den varslede Grizl AL.

Om du lurer på alternativer til Grizl/Grail, finnes det en mengde. Og det kommer stadig flere. Men det må nesten være mat for egen tråd.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå