Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Ny hjelm?

Ny hjelm? #2659879 21/04/2021 18:53
jan erik Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Hva er"hothot"på hjelm i år? Min gamle er iferd med å falle fra hverandre helt av seg selv,ikke et godt tegn!

Re: Ny hjelm? [Re: jan erik] #2659884 21/04/2021 19:01
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Noe som passer. Og selvsagt selvlysende.

Re: Ny hjelm? [Re: jan erik] #2659888 21/04/2021 19:27
nanonils Offline
Avhengig
Avhengig
Lurer på ny hjelm selv. Noen som bruker Abus Gamechanger og kan gi en liten omtale?

Specialized Allez Sprint Sagan Edition
Trek Madone 6.9 pro
GT Grade
https://www.instagram.com/nanonils/
Re: Ny hjelm? [Re: Paulus] #2659891 21/04/2021 19:42
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Paulus
Noe som passer. Og selvsagt selvlysende.

+1 til å kjøpe en som passer. Fargevalget skal jeg ikke legge meg borti ICON_SMILE

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Ny hjelm? [Re: jan erik] #2659907 21/04/2021 22:10
F
fuzzy Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
F
Er visst stor etterspørsel etter POC Omne Air Spin i år. Kommer i noen litt annerledes matte farger. Fin hjelm. Jeg prøvde den og fant ut at jeg så ut som jeg prøvde å smugle en frossen kalkun ut fra butikken under hjelmen.

Re: Ny hjelm? [Re: jan erik] #2659923 22/04/2021 06:18
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
En som passer ja. Du føle deg kul i den selvfølgelig, men det er ikke kult at hjelmen ikke passer. Kan være smart å se etter hjelmer som kommer i tre størrelser. Er usikker på faktisk effekt av MIPS og liknende på landeveishjelmer for mennesker med hår på hodet. Helhjelmer er en annen skål.

Merker har ulik fasong. Fra langsmal til rund slik jeg husker det av hjelmmerker jeg har prøvd: Etto-Specialized-POC-Kask-Giro-Sweet-Bell.
Selv er jeg konservativ hva gjelder hjelmfarger. Har
En sort POC Ventral Spin som for det meste brukes til Ottestad-drakta
En hvit POC Ventral Air Spin til det meste annet
Kjempekule begge to med funky POC-briller til.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Ny hjelm? [Re: jan erik] #2660156 22/04/2021 17:22
Christian82 Offline
Ivrig
Ivrig
Noen som har testet nye Kask Mojito? Den gamle er jeg i hvertfall veldig fornøyd med. Men oppdaget at den var fra 2012..

it´s better to have a more advanced example of a lesser material than a lesser example of a more advanced one
Re: Ny hjelm? [Re: jan erik] #2660181 22/04/2021 18:35
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Annet dyrekjøpt tips. Ta med solbrillene til butikken, og prøv de sammen. Opplevd uventet inkompatibilitet tidligere. Irriterende.

Re: Ny hjelm? [Re: Valentino] #2660182 22/04/2021 18:41
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Valentino
Er usikker på faktisk effekt av MIPS og liknende på landeveishjelmer for mennesker med hår på hodet. Helhjelmer er en annen skål.

Personlig har jeg hoppet glatt bukk over både MIPS, SPIN (eller hva årets vin heter) på de tre siste hjelmkjøpene. Skall ikke påstå noe mer om systemene enn at markedsføringsfolkene fremdeles ikke har klart å overbevise meg om at fortreffelighetene oppveier ulempene.

Når det gjelder hjelm jeg kjører med for øyeblikket så er det Met (husker ikke modellen) Pga passform. Hatt to stk sweet før denne, men der er jeg midt mellom størrelser (evt feil fasong på hodet)

Redigert av vviz; 22/04/2021 18:42.

Re: Ny hjelm? [Re: vviz] #2660205 22/04/2021 20:29
T
TheOdd Offline
Medlem
Medlem
T
Sitat: vviz
Personlig har jeg hoppet glatt bukk over både MIPS, SPIN (eller hva årets vin heter) på de tre siste hjelmkjøpene. Skall ikke påstå noe mer om systemene enn at markedsføringsfolkene fremdeles ikke har klart å overbevise meg om at fortreffelighetene oppveier ulempene.

Er det ikke relativt akseptert at MIPS gir bedre sikkerhet? Som med alle andre forsikringer (hjelm inkludert) så er det så klart noe man håper bare å oppleve ulemper med, og aldri fordeler. Men likevel.

Re: Ny hjelm? [Re: TheOdd] #2660220 22/04/2021 21:49
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: TheOdd

Er det ikke relativt akseptert at MIPS gir bedre sikkerhet? Som med alle andre forsikringer (hjelm inkludert) så er det så klart noe man håper bare å oppleve ulemper med, og aldri fordeler. Men likevel.

Det er der helt sikkert... Helhjelm er også akseptert som ett (mye) sikrere alternativ enn halvhjelm, ryggskinner er ett mye sikrere alternativ enn til å kjøre "naken", osv. Ett sted må man sette streken. Den dagen noen gir meg en hjelm som passer hodet mitt, med en vekt jeg liker og kjøling jeg godtar, til en pris som er ok, så skal jeg ikke nekte å bruke det. Men frem til da, så gjør jeg min egen vurdering rundt MIPS (eller SPIN (eller WEAVECELL (eller hva enn årets versjon markedsføres som))) og har så langt konkludert med at dette ikke er noe must, for meg.

Redigert av vviz; 22/04/2021 21:49.

Re: Ny hjelm? [Re: TheOdd] #2660232 23/04/2021 06:11
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: TheOdd
Det er ingen ulemper med disse rotasjonskraftreduserende teknologiene, og de vinner i labtester. Jeg er bare usikker på hvor mye teknologien egentlig har å si for en hjelm som sitter på toppen av hodet. Min (og kanskje de flestes?) skalp beveger seg +/- 1 cm når jeg dytter på den med flat hånd og i tillegg har jeg såpass tett hårvekst på hodet at det er så vidt jeg kommer unna med å forlange å betale for herreklipp hos frisøren. Så jeg setter passform foran skjærkraftfangere som MIPS og tilsvarende.
Ordentlige halv- og helhjelmer gir større effekt av MIPS og tilsvarende enn landeveishjelmer.

^Nye Kask Mojito3 ser i allefall bra ut. Den gamle var en klassiker. Kjenner en med 63 hode. Mojito var en av to mulige.

En annen mulig slager er den nye Giro Helios Spherical, billigere og lettere enn toppmodellen Aether, men med samme dobbelskall-MIPS: https://www.landevei.no/sykkelutstyr/sykkelhjelmer/test-giro-helios-spherical-mips

Re: Ny hjelm? [Re: Valentino] #2660233 23/04/2021 06:26
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Den mest siterte kilden hva gjelder hjelmsikkerhet, er gjerne Viriginia Tech Helmet Ratings.

Testprotokollen finner du her.

Folksam er også anerkjent og hyppig sitert internasjonalt.

De høyest rangerte hjelmene har gjerne MIPS, uten at MIPS i seg selv er en garanti for godt testresultat. Så får enhver bestemme hva en selv tror.

[Linket bilde]

Jeg er glad i hodet mitt, kommer fra MC, og ville vurdert selv denne. Men den den finnes fortsatt kun på tegnebrettet ICON_SMILE

CyclingTips: Should we consider full face road helmets?

Re: Ny hjelm? [Re: Sepeda] #2660239 23/04/2021 06:50
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
En slik uten en form for rotasjonsdemping hadde jeg ikke kjøpt.

Re: Ny hjelm? [Re: jan erik] #2660263 23/04/2021 07:45
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Det var ikke meningen å få det til å høres ut som at jeg ikke "tror" på rotasjonkraftreduserende-tiltak, for å stjele Valentino sitt uttrykk som dekker teknologien, fremfor at jeg skal henvise til ett av (de nå mange) konkurrerende produkter, og registrerte varemerker som nå sloss om å være det mest fortreffelige.

MTB-hjelmen min (MET) har faktisk rotasjonkraftreduserende-tiltak oppdaget jeg, så joda, jeg har også rotasjonkraftreduserende-tiltak. Men jeg har det ikke i noen av landeveihjelmene mine enda. Det er ikke fordi jeg ikke vil ha rotasjonkraftreduserende-tiltak, men jeg tror heller ikke rotasjonkraftreduserende-tiltak er "spesielt" viktig i en hjelm. Det bidrar forhåpentligvis positivt, men jeg er helt overbevist om at en hjelm som sitter godt på hodet gjør mye mer for sikkerheten ved en krasj, enn hva rotasjonkraftreduserende-tiltak komme rtil å bidra med. Så derfor har jeg forbrukt noen hjelmer i forsøket på å finne en som har den rette passformen for meg. Nå har jeg endelig funnet en jeg liker, og den har ikke rotasjonkraftreduserende-tiltak, og det kjenner jeg ikke plager meg det minste.

Re: Ny hjelm? [Re: vviz] #2660278 23/04/2021 08:18
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
...jeg er helt overbevist om at en hjelm som sitter godt på hodet gjør mye mer for sikkerheten ved en krasj, enn hva rotasjonkraftreduserende-tiltak kommer til å bidra med.

Du stiller opp en motsetning som ikke behøver å eksistere ICON_SMILE

En hjelm som passer og som har gjort det godt i de anerkjente sikkerhetstestene ville vært min preferanse. Og i disse testene scorer gjennomgående hjelmer med nettopp rotasjonskraftreduserende løsninger høyt, uten at dette på noe vis er det eneste kriteriet. Dette er tester som ikke hjelmprodusentene eller sykkelindustrien bestiller, kontrollerer eller utfører, men derimot uavhengige forskningsinstitusjoner og/eller forsikringsselskaper, som har en egeninteresse i å redusere dødsfall og skader.

Jeg vil ikke kverulere, men om du er interessert i problematikken, vil jeg anbefale å ta en titt på protokoll, testmetodikk og vitenskapen som ligger bak testene jeg lenket til. Uten at jeg på noe vis kjenner fasit og vet hva som er rett og galt i alle tilfeller, i full visshet om at slikt leses vidt forskjellig, og uten noe som helst ønske om å diktere hvilken hjelm du bør velge ICON_SMILE

Re: Ny hjelm? [Re: Sepeda] #2660295 23/04/2021 08:55
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Sepeda

Du stiller opp en motsetning som ikke behøver å eksistere ICON_SMILE

Selvsagt. Men i praksis eksisterer problemstillingen i høyeste grad. Jeg har kjøpt altfor mange hjelmer de siste årene uten å finne noe som egentlig passer. Det vanligste problemet mitt er at jeg havner mellom størrelser, men dette med å finne korrekt grad av rund/ovalhet spiller jo også inn (men føler hodet mitt har mindre problemer der enn på størrelse). Nå har jeg en hjelm som passer (MET Manta), og den hadde ikke noe rotasjonsreduserende tiltak. Men det går helt fint for meg. Den dagen jeg må bytte ut denne må jeg gjennom samme rundansen igjen for å finne noe nytt som passer, men den dagen selges det sikkert ikke hjelmer uten rotasjonsreduserende tiltak. Men i det/de årene i mellom, kjenner jeg at jeg klarer meg helt fint. Jeg føler ingen "trang" til å bytte ut hjelmen fordi jeg ikke føler den er sikker nok som den er.

Re: Ny hjelm? [Re: jan erik] #2660312 23/04/2021 10:00
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg prøvde på Oakley ARO, og den var digg.
Lett, og så ikke helt sopp ut.

Men jeg trenger ikke ny hjelm, så den ble for dyr :-)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Ny hjelm? [Re: jan erik] #2660313 23/04/2021 10:01
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Hövding hjem/airbag skal være den sikreste. Den gir garantert også best lufting. Når ser vi noen på bukkestyre med den?

Re: Ny hjelm? [Re: jan erik] #2662889 08/05/2021 09:30
L
LAE Offline
Fersking
Fersking
L
Masse spennende hjelmer på diverse nettbutikker. Men litt kjipt å kjøpe noe uten å prøve. Kunne tenkt meg en POC hjelm feks, men ikke mulighet for å teste før kjøp.

Re: Ny hjelm? [Re: jan erik] #2662894 08/05/2021 10:34
T
torbus Offline
Entusiast
Entusiast
T
Bestilte nettopp denne i hvitt. Var egentlig fornøyd med Lazer-hjelmen jeg hadde (og den gjorde jobben i møte med en bil i går), men den hadde veldig knotete feste for solbriller.

Prøver derfor den over. Selv om man ikke får prøvd hjelmen i butikk, er det enkelt å velge en nettbutikk med gode returordninger. Synes selv at Fjellsport er gode der, og de har en del sykkelutstyr. For en femtilapp ekstra kommer varene på døra dagen etter, med levering selv på en søndag.

Hva MIPS angår ser forskjellen stort sett ut å være et par-tre hundrelapper. Aner ikke hva MIPS hadde å si til eller fra da uhellet var ute for meg i går, men dersom markedet hevder at noe som koster så lite mer i beste fall kan redde skallen min i enkelte situasjoner, er det valget ganske enkelt.

Redigert av torbus; 08/05/2021 10:36.
Re: Ny hjelm? [Re: nanonils] #2663149 10/05/2021 10:35
nanonils Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: nanonils
Lurer på ny hjelm selv. Noen som bruker Abus Gamechanger og kan gi en liten omtale?

Får svare på denne selv. Kjøpte hvit variant, god passform, ser ikke ut som en sopp på mitt hode, og kjennes hakket lettere ut en evade hjelmen jeg har fra før. Brillene sitter godt i luftehullene.

Trek Madone 6.9 pro
GT Grade
Re: Ny hjelm? [Re: nanonils] #2663169 10/05/2021 11:22
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Med "god", mener du at passformen likner Evades passform, dvs. litt i den langsmale retningen? I passform er den enes "god" den andres "au!".

Re: Ny hjelm? [Re: Valentino] #2663308 11/05/2021 06:35
nanonils Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Valentino
Med "god", mener du at passformen likner Evades passform, dvs. litt i den langsmale retningen? I passform er den enes "god" den andres "au!".

Tja, noe sånt. Føltes kanskje en tanke smalere enn Evade, uten at det hadde noe å si for mitt hode. Passform er jo uansett individuelt som du sier, så prøving anbefales.

Trek Madone 6.9 pro
GT Grade
Re: Ny hjelm? [Re: jan erik] #2663682 12/05/2021 17:31
jan erik Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Prøvde en POC ventral airspin i sort ( ja, jeg vet men begrenset med farger jeg liker) i størrelse M. Cool hjelm men passet ikke huet mitt. Bakhodet på hver side traff en kant innvendig. Hadde Giro fra før så satset på en Aether mips.
Det ble denne som passer fint til Bianchien og passet perfekt : https://www.santafixie.com/en/giro-aether-mips-yasuda-helmet-black.html

Redigert av jan erik; 12/05/2021 18:00.
Re: Ny hjelm? [Re: jan erik] #2663683 12/05/2021 17:43
T
torbus Offline
Entusiast
Entusiast
T
Måtte sende tilbake Sweet Protection. Boa-strammingen skrapte mot hodet.

Kjøpte i stedet Oakley ARO3 race. Den passer derimot mitt hode svært godt.

Re: Ny hjelm? [Re: jan erik] #2663695 12/05/2021 21:08
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
Slår et slag for Met Trenta Carbon, selvsagt i hvit. Smalere enn Sweet Falconer, som Valentino har klassifisert som «rund».

Re: Ny hjelm? [Re: jan erik] #2663696 12/05/2021 21:14
Christian82 Offline
Ivrig
Ivrig
Fikk en Kask Mojito 3 i posten i dag.. Trir dessverre at den går i retur, synes det ser litt noldus ut med den opphøyningen foran på hjelmen. Blir for stor glippe mellom briller å hjelm synes jeg. Så da får letingen fortsette.

it´s better to have a more advanced example of a lesser material than a lesser example of a more advanced one
Re: Ny hjelm? [Re: jan erik] #2680122 09/09/2021 18:57
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Drar opp denne igjen, skal ha en hjelm til og trenger en hjelm til varme dager hvor paddingen er godt absorberende så det ikke renner så mye salt svette ned i øynene. Vet at det vil lønne seg med en godt ventilerende hjelm, men når du sitter og klatrer timevis i solsteiken i sydligere strøk er det begrenset med gjennomstrømming uansett. Hjelmen bør heller ikke være så tung, men de fleste hjelmer av toppmodellen veier vel under 250 g´ish

Vet jeg selvfølgelig må teste hjelmen før kjøp, men tenkte kanskje å snevre utvalget litt.

Har nå Lazer Genesis som er veldig god, men der renner svetten rett igjennom
Har hatt en eldre modell av Kask (Rapido) som også var veldig god, men der og rant svetten rett igjennom

Hadde en Specialized Evade som hadde padding med veldig god absorbasjon, men den passet ikke nepa mi skikkelig, dvs den ble plagsom etter noen timer på setet. Ellers har jeg hatt en Giro Aether som heller ikke passet godt etter noen timer. Begge disse kom pittelitt langt ned og presset litt på brillene overkant.

Mulig jeg er litt følsom i topplokket, men flere av hjelmene jeg har prøvd føles gode ut der og da, men etter 3 timer føler jeg pressure point. Er vel en M i størrelse med mine 57 cm.

Så, er det noen hjelm-ninjaer der ute som vet om en hjelm med veldig god og absorberende padding.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Ny hjelm? [Re: jan erik] #2680226 10/09/2021 10:40
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Syns begge POCene mine (Ventral Spin og Ventral Air Spin) er bra der. Det har vært varmt i sommer og sistnevnrt har ikke blitt for varm og svetterenning har heller ikke vært noe som har plaget meg. YMMV, jeg har fremdeles veldig tett hårvekst.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino