Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 6 1 2 3 4 5 6

Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Gaarm] #2606567 10/05/2020 21:20
H
HåvardE Offline
Entusiast
Entusiast
H
Noen som har testa WTB Byway og kan si noe om hvordan det er til denne typen bruk? Kommer jo i både 27,5 og 28, og med godt volum.

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Gaarm] #2606631 11/05/2020 08:33
A
arekey Offline
Entusiast
Entusiast
A
Har Byway på tursykkelen (i 650x47b). Den har vel blitt brukt på 80-70% asfalt og 20-30% grus. Sitter oppreist med sweep-styre på den, men likevel går det unna. Fantastiske dekk som ruller veldig bra på asfalt, samtidig som sideknastene gir trygghet i svinger på løsere grus. Går du for en versjon med høyt volum kan du også øke grepet på grus ved å senke lufttrykket.

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Sepeda] #2606673 11/05/2020 10:28
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Sepeda
Sitat: skubisan
Ultradynamico og Velo Orange også.. sikkert flere.

Takker! Førstnevnte var nytt og ukjent for meg ICON_SMILE

Du kan tafse på dem på TSC / Kjølberggata....

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: runermm] #2606700 11/05/2020 12:16
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: runermm
Du kan tafse på dem på TSC / Kjølberggata....

yes

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Gaarm] #2610642 29/05/2020 12:12
E
Eivel Offline
Entusiast
Entusiast
E
Hvis 32mm er maks bredde. Og turene stadig inkluderer mellom 30% og 70% grus. Hva velger jeg av dekk?

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Eivel] #2610643 29/05/2020 12:20
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Eivel
Hvis 32mm er maks bredde. Og turene stadig inkluderer mellom 30% og 70% grus. Hva velger jeg av dekk?

Maxxis Refuse, Panaracer Gravelking, Conti GP 5000 - Egentlig helt vanlig landeveisdekk i 32, helst slangeløst, og så tar du det litt piano i de løseste svingene på grusen.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: sykkeloyvind] #2610682 29/05/2020 18:23
E
Eivel Offline
Entusiast
Entusiast
E
Takker!

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: sykkeloyvind] #2610698 29/05/2020 21:02
T
TorbjornJ Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Sitat: sykkeloyvind
Sitat: Eivel

Maxxis Refuse, Panaracer Gravelking, Conti GP 5000 - Egentlig helt vanlig landeveisdekk i 32, helst slangeløst, og så tar du det litt piano i de løseste svingene på grusen.

Disse går greit å bruke en tur til Kikutstua?

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Gaarm] #2610703 29/05/2020 21:32
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fullstendig problemfritt med GP5000 i 32 mm til Kikut.

Jeg sykler med Corsa 28 mm på grus og trives med det. Selvsagt sette du ikke noen fartsrekorder i nedoverbakke med skarpe svinger og løsgrus, men ellers ypperlig redskap til både grus og asfalt.

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Sepeda] #2617007 06/07/2020 06:45
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: yolo
...det ble Challenge Strada Bianca Pro HTLR i 36mm bredde, og seff skinwalls. (...) Kan slenge inn en anbefaling (eller ei) så snart det er utprøvd.
Topp! Gjør det.
Da har jeg syklet 1000km på Strada Bianca PRO TLR 36 mm. Terningkast 5! Bruken har vært ca. 60/40 grus/asfalt, der de fleste grusveiene har vært i Nordmarken, altså ganske fin grus. Nå i helgen ble det grovere saker rundt Dovrefjell.

De ser bra ut (IMO), de er nydelige på asfalt, fantastiske på fin grus og overraskende godt grep på de litt grovere strekningene. Bruker i underkant av 2,5 bar (30-35 psi) på grove turer, og 2,8-3,0 bar (oppunder 40 psi) på rene asfaltturer, eller svært fine grusveier. De få gangene jeg skulle ønske større volum og knaster er utforkjøring på grove veier der jeg føler at jeg spretter litt fra stein til stein. Men dette er sjelden, og stående oppover i klatring med trøkk i pedalene føler jeg ikke at det er merkbart dårligere grep på disse enn mine forrige WTB CrossBoss 35. Blir altså en stund til jeg kjører knaster igjen...

Eneste jeg har å trekke på dem:
- De har en lei tendens til å slippe felgkanten når jeg skal slipper ut luft for å fylle guffe. Skjedde både foran og bak. Fylte da kun fordi jeg startet med svært lite guffe i, har ikke hatt én eneste (merkbar) punktering eller lekkasje fra sidevegger.
- Jeg veide dem aldri ved kjøp, men var oppgitt til å veie 360g hos Bike24. Ser på r2 at de er veid til 404g. Hadde vært enklere om Challenge oppga vekt, og hadde litt færre ulike versjoner... Ser at Sepeda sine, som jeg trodde var samme, bare 30mm, har en helt annen farge på sideveggene. Panaracer Gravelking Slick 38mm (40-622 ETRTO) er fristende med sine 337g.

Her er et bilde fra helgens Tour de Dovre. (beklager flaskene)
[Linket bilde]

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: yolo] #2617019 06/07/2020 08:04
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
ICON_SMILE

Det er bare en nytelse å betrakte Yolos overgang fra en smule forutinntatt og arrogant landeveissyklist (joda!) til tolerant, liberal og vidsynt blandeveissyklist. Snart på en av de råeste doningene som finnes til slikt. Her trenger vi forresten en oppdatering!

Uansett: Takk for rapport om dekk!

Ser at Sepeda sine, som jeg trodde var samme, bare 30mm, har en helt annen farge på sideveggene.

Challenges dekk kommer som kjent i en bråte forskjellige versjoner. Jeg klarer ikke å se hva som er oppgitt på dine dekk, men er dette den siste, håndlagede PRO-versjonen? Skal ha samme, lyse sidevegger i både 30 og 36 mm. F.eks. alminnelige Strada Bianca TLR og Race TLR har mørkere sidevegger.

[Linket bilde]

De har en lei tendens til å slippe felgkanten når jeg skal slipper ut luft for å fylle guffe. Skjedde både foran og bak. Fylte da kun fordi jeg startet med svært lite guffe i.

Enkelte kombinasjoner av brede felger og smale, slangeløse dekk kan føre til at felgkanten slipper når luften slippes ut. Men det er overraskende at det skjer på 36 mm dekk, selv på brede Hunt-felger. Jeg vil anta at problemet forsvinner med tiden. Selve kanttrådene på slangeløse dekk utvider seg ikke stort, men gummien vil trolig få godt grep i felgkanten etterhvert.

Kjapp tilbakemelding om egne Challenge Strada Bianca Pro Handmade TLR (HTLR):

[Linket bilde]

- Rett fra esken er disse dekkene helt flate, og jeg synes ikke de var helt enkle å få på felgene. Men jeg mistenker at det er egne, manglende ferdigheter og manglende teknikk som er problemet. Opplever at det er noe helt annet å sette på flate dekk enn alminnelige, avrundede. Tar gjerne imot tips fra dem med mangeårig erfaring fra italienske, håndlagede skjønnheter.

- Når dekkene først var på felgen, poppet de rett på ved første forsøk. Med Orange Seal holder dekkene godt på trykket.

- Denne siste generasjonen fra Challenge er laget etter ny ETRTO-standard basert på 19c felg, ikke 17c som tidligere. Se informasjon fra konkurrenten Vittoria her. Det betyr at sist generasjon er smalere. Det var også grunnen til at jeg valgte Strada Bianca 30 mm fremfor det liknende Paris-Roubaix 27 mm, som Valentino ruller på. Førstnevnte måler ca. 30,5 mm på mine brede 22c felger.

- Ettersom rullebanen og sideveggene er laget i forskjellig materiale, er jeg spent på punkteringssikkerhet i sideveggene. Avskrekkende å nesten kunne se gjennom dem. Eller rettere sagt gjennomlyse. Ser også at test i Bicycle Rolling Resistance av Grifo Pro HTLR viser begrenset punkteringssikkerhet akkurat i sideveggene. Krysser fingrene, men føler meg ikke like overbevist som av f.eks. solide G-One Speed akkurat på det punktet.

- Meget fornøyd med kjørefølelsen på asfalt og grus så langt. Sideveggene er merkbart ettergivende, og man flyter over ujevnheter som på luftputer.

- På grus er det knapt behov for å senke trykket under det anbefalte spekteret 3-4,5 bar/45-65 psi. Dekkene er så ettergivende at trykk på 40 psi eller lavere trolig vil gi fare for gjennomslag rett i felgen. Selv på rundt 50 psi, tar jeg meg i å undre om dekkene kan ha mistet trykk, så myke føles de. Men neida, de holder godt på trykket.

- Samtidig ser jeg ingen grunn til å gå over anbefalte maksimum på 65 psi. Ikke bare er det lite mening i steinharde dekk i denne bredden, men det er rapportert at slangeløse dekk fra Challenge har blåst av felgen ved det høye trykket man gjerne velger for slangedekk.

- På asfalt mangler kanskje noe av den crispy følelsen man får fra stivere landeveisdekk med høyere trykk og skarpere tilbakemeldinger fra underlaget. Men jeg får høre på Silcas Josh Portner som setter opp dekk og lufttrykk for kjentfolk som Peter Sagan, og som slår fast at man skal senke lufttrykket til man ikke lenger føler at det går fort. For da går det fortest ICON_LAUGH

Så gjenstår det å se hvor lenge dekkene varer, og om jeg med samme grad av sikkerhet kan velge disse for langtur.

Synes selv at kulhetsfaktoren er høy, og det er jo et helt reelt og ikke ubetydelig hensyn ICON_SMILE

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Sepeda] #2617024 06/07/2020 08:28
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
Det er bare en nytelse å betrakte Yolos overgang fra en smule forutinntatt og arrogant landeveissyklist (joda!) til tolerant, liberal og vidsynt blandeveissyklist. Snart på en av de råeste doningene som finnes til slikt. Her trenger vi forresten en oppdatering!
Når det kommer til skikkelig landeveisykling med dekk helt opp til 25 mm er jeg fremdeles like forutinntatt og arrogant. På grusen blir det litt annerledes, selv om antall avstandsringer under stemmet er det samme ICON_SMILE

Jeg klarer ikke å se hva som er oppgitt på dine dekk, men er dette den siste, håndlagede PRO-versjonen? Skal ha samme, lyse sidevegger i både 30 og 36 mm. F.eks. alminnelige Strada Bianca TLR og Race TLR har mørkere sidevegger.
Jeg ser at "PRO" og "Handmade" mangler fra mine dekksider, selv om det står PRO på kjøpskvitteringen. Men mulig det er flere som roter her enn meg. Er uansett kjempefornøyd med dekkene, selv om dekksidene må være tykkere enn det du tilsynelatende har.
[Linket bilde]

EDIT! Her er forresten bildet fra Bikeshop-produktet jeg kjøpte:
[Linket bilde]

Redigert av yolo; 06/07/2020 08:33.
Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: yolo] #2617026 06/07/2020 08:41
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Det nederste bildet er av den håndlagede PRO-versjonen, men for slange. Ref. høye anbefalte grenser for lufttrykk. Synes å være en misforståelse et sted, ja.

Bikeshop har forresten nettopp fått inn de nye PRO-versjonene i HTLR (merket med "Nyhet"). Selvsagt etter at jeg fikk mine fra utlandet frown

Ifølge Challenge har de alminnelig vulkaniserte versjonene av dekket 120 TPI mot PRO/håndlagede på 260 TPI. Førstnevnte er trolig mer solide og slitesterke, men også noe mindre ettergivende. Og det er åpenbart en prisforskjell.

Hvorvidt du har fått noe annet enn det du bestilte, og om det eventuelt er noen grunn for deg å bytte, vet jeg ikke. Begge versjoner har sine fordeler.

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Gaarm] #2632632 13/10/2020 09:53
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Landevei/Alpers har nettopp lagt ut en svært så relevant oversikt over favorittdekk:

[Linket bilde fra image-cdn.landevei.no]
Landevei: Dette er de beste dekkene til grus og asfalt

Omtalen sorterer under den håpløse betegnelsen "Gravel" som markedskreftene og Googles algoritmer krever at Landevei bruker, men det dreier seg om blandeveisdekk som anbefales for 50-75% asfalt og 25-50% grus. Så vi snakker ikke akkurat Dirty Kanza (som forresten får nytt navn) eller Birken.

Det er bare å tegne abonnement på Landevei, så jeg skal ikke røpe konklusjonene, men det er et par ting jeg tenkte å trekke frem.

Først, siden dette er noe jeg og andre har gjentatt i det uendelige, men som stadig dukker opp på nytt:

Sitat: Landevei/Alpers
[Schwalbe] G-One Speed må ikke forveksles med G-One Allround. Sistnevnte er et rent grusdekk, Speed som omtalt her er et fantastisk dekk til både asfalt og grus.

Dernest et forhold som er nevnt i tråden om grovere dekk:

Ulempen med René Herse er at de kan være noe skjøre i sideveggene, og vi anbefaler derfor at du går for «Endurace»-modellen med forsterkede sidevegger.

Og jeg må bare ha med denne kjepphesten med to tykke streker under:

At [Continental GP 5000 TL] er slangeløst gjør også at en kan senke dekktrykket noe for økt komfort, uten at det øker punkteringsfaren.

Må nevnes også i denne tråden at Bicycle Rolling Resistance/Jarno Bierman endelig har begynt å teste blandeveisdekk. Se oversikt her. Men så må det sies at Biermans testmetodikk belønner harde dekk med lav deformasjon/ettergivenhet/mykhet. Mange vil derimot mene at mer ettergivende dekk gir både bedre komfort og i praksis lavere rullemostand. Jan Heine hos René Herse og Silcas Josh Poertner er gjerne de mest kjente talsmennene for ettergivende dekk og lavere lufttrykk.

Selv har jeg denne sesongen vært godt fornøyd med Challenge Strada Bianca Pro Handmade TLR (HTLR) 30 mm som jeg skrev om i innlegget over.

Men jeg måtte reklamere på bakdekket, som ble deformert i rullebanen. I påvente av nytt dekk gikk jeg midlertidig tilbake til G-One Speed TLE 30 mm, som på de siste ukers turer bl.a. i Jotunheimen og Dovre har vært dønn pålitelig.

Strada Bianca HTLRs myke sidevegger, 260 TPI og anbefalte trykk 45-65 PSI gir dog en noe annen opplevelse enn G-One Speed med stivere sidevegger, 127 TPI og anbefalt trykk 50-80 PSI. Dekkene måler henholdsvis ca. 30,5 og 32 mm på mine felger.

Strada Bianca oppleves, som forventet, mykere ved høyere trykk, men gir også lettere gjennomslag mot felg ved lavere trykk. Det gjør at rundt 60 PSI fungerer godt på både asfalt og grovere underlag, og at man bør være forsiktig ned mot 40 PSI på grovt underlag.

G-One Speed ved rundt 60 PSI er deilig lettrullende på asfalt, men på grovere underlag går jeg gjerne ned i trykk for ettergivenhet. Da flyter det deilig over grov grus, stein og ujevnheter. Har ikke opplevd gjennomslag mot felg selv ved trykk jeg tipper er rundt 45-50 PSI.

Her er det personlige preferanser, kroppsvekt, bruk og faktiske forhold som avgjør, så kommentarene om trykk er på ingen måte ment som noen fasit, kun egne erfaringer.

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Gaarm] #2662840 07/05/2021 18:19
B
bigp85 Offline
Avhengig
Avhengig
B
Med karbonfelger med indre felgbredde på 28 mm, hva vil være det beste dekket for 70/30 asfalt/grus?

Jeg har fra før disse dekkene liggende:
• Schwalbe 700x38C G-one allround raceguard
• Panaracer GK SK 43mm

Rene herse bon jon extralight kan fås tak i men jeg lurer på om punkteringssikkerheten blir vel tynn?

Finnes G-one speed supergroubd i classic/tanwall sidewall?

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Gaarm] #2662842 07/05/2021 18:34
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Indre felgbredde på 28 mm? XC/MTB-hjul?

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Elmersen] #2662853 07/05/2021 19:25
B
bigp85 Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: Elmersen
Indre felgbredde på 28 mm? XC/MTB-hjul?

Unaas karbonhjul med 40 mm dybde. Grushjul kanskje?
Indre felgbredde 28mm, ytre 30 mm med kant (hook).

Redigert av bigp85; 07/05/2021 19:25.
Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: bigp85] #2662854 07/05/2021 19:31
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: bigp85

Tror det er en misforståelse.

Har målt felgen til 22 mm mellom felgleppene, slik indre felgbredde vanligvis måles. 30 mm ytre felgbredde.

Noen måler indre felgbredde på det bredeste feltet mellom felgveggene. Da blir målet åpenbart et annet.

Hookless felger får også bredere indre felgbredde ettersom de ikke har felglepper. F.eks. Zipp 303 Firecrest har 25 mm indre og 30 mm ytre felgbredde.

Din felg skal være optimalisert for dekk med reell bredde på 30 mm rent aerodynamisk. Uten at det er avgjørende for meg, har jeg brukt forskjellige dekk i 28 og 30 mm som reelt har målt mellom 30 og 32 mm på felgen.

Felgen er egnet for alle dekkene som er nevnt i tråden, så vel som bredere dekk. Du må nesten vurdere selv hva du foretrekker av alternativene, ut fra tiltenkt bruk og egne preferanser ICON_SMILE

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Sepeda] #2662880 08/05/2021 07:26
B
bigp85 Offline
Avhengig
Avhengig
B

Tror det er en misforståelse.

Har målt felgen til 22 mm mellom felgleppene, slik indre felgbredde vanligvis måles. 30 mm ytre felgbredde.

Noen måler indre felgbredde på det bredeste feltet mellom felgveggene. Da blir målet åpenbart et annet.

Hookless felger får også bredere indre felgbredde ettersom de ikke har felglepper. F.eks. Zipp 303 Firecrest har 25 mm indre og 30 mm ytre felgbredde.

Din felg skal være optimalisert for dekk med reell bredde på 30 mm rent aerodynamisk. Uten at det er avgjørende for meg, har jeg brukt forskjellige dekk i 28 og 30 mm som reelt har målt mellom 30 og 32 mm på felgen.

Felgen er egnet for alle dekkene som er nevnt i tråden, så vel som bredere dekk. Du må nesten vurdere selv hva du foretrekker av alternativene, ut fra tiltenkt bruk og egne preferanser ICON_SMILE

Ok! Er det snakk om de hjulene som heter Unaas Wide 40 ?

Rene herse Bon jon pass extralight så jo interessante ut kanskje ikke så punkteringssikre på grusveier?

G-one speed er jo et godt alternativ men de finnes ikke i classic sidewall frown

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: bigp85] #2662882 08/05/2021 08:04
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Ok! Er det snakk om de hjulene som heter Unaas Wide 40?

Ja. Jeg skrev jo om dem i tråden din om hjul ICON_SMILE

G-one speed er jo et godt alternativ men de finnes ikke i classic sidewall frown

Vær oppmerksom på at siste generasjon av G-One Speed dessverre ikke er samme dekket som Schwalbe opprinnelige designet for ritt som Paris-Roubaix (først kalt S-One), Alpers krysset Statene på, Landevei i 2017 kåret til beste allround slangeløse landeveisdekk, og som fikk skryt i artikkelen jeg lenket til i denne tråden.

Mens det opprinnelige Speed har gummiblanding som ligger nær forrige generasjon Pro One og en tetthet i veven på 127 TPI, har siste generasjon annen gummiblanding og 67 TPI, som et touringdekk. Dekket i 30 mm har falt ut av Schwalbes egen oversikt over landeveisdekk, og er klassifisert som E-25, altså solid nok til å være anbefalt for el-sykler.

Jeg har vært glad i opprinnelige Speed, men kommer neppe til å kjøpe den siste versjonen.

Du kan lese mer om testene av siste generasjon G-One Allround og Speed i tråden om Bicycle Rolling Resistance, med alle forbehold om at Jarno Biermans test ikke fanger opp alle egenskapene i dekkene.

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Gaarm] #2662901 08/05/2021 12:46
T
torbus Offline
Entusiast
Entusiast
T
Jeg har nettopp handlet G-one Speed 30 mm hos Atredo, og det er dekket med 127 tpi. Dette ser også ut til å være dekkene Bikeshop fortsatt selger.

Veldig fornøyd med disse i 38 mm (synes de føles like trygge på grusen jeg kjører på som 650Bx47mm med knaster gjorde i fjor, dog kanskje noe mer utrygge i våt gjørme, men på sånt føre tar jeg det uansett piano), og med unntak for noen strøgrus-punkteringer som guffa ordnet opp i (og som i 2 av 3 tilfeller skyldes at jeg hadde pumpa dekkene alt for harde), har de tålt et par hundre mil godt. Skifter således ikke fordi de er slitt, men fordi jeg er nysgjerrig på smalere dekk.

Satte opp 30 mm slangeløst nå, og som utgaven i 38 mm, er de veldig enkle å sette opp, i hvert fall på Hunt-hjula mine. Prøvde å poppe det ene uten tire booster, noe som gikk fint.

Hjula mine har forresten 21 mm indre bredde, og 38 mm så litt ballong ut.

Gleder meg til min første sykkeltur med nye dekk, men det blir nok ikke før tidligst litt uti neste uke.

(Dekkene et forresten også veldig enkle å få av, noe som gjør at jeg ikke tør å legge igjen slangen hjemme, da jeg tror faren for at de popper av er overhengende hvis punkteringen er så stor at dekket tømmes for luft).

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Gaarm] #2662919 08/05/2021 16:51
B
bigp85 Offline
Avhengig
Avhengig
B
Disse du tenkte på?

https://www.atredo.no/cross---grave...---gravel-foldedaek---28x150-40-622-sort

Hvor mye luftmotstand taper man på 30 vs 40 mm på landeveien med de felgene jeg har (22 mm indre bredde, 40 mm dybde) ?

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: bigp85] #2662921 08/05/2021 17:14
T
torbus Offline
Entusiast
Entusiast
T
Disse du tenkte på?

https://www.atredo.no/cross---grave...---gravel-foldedaek---28x150-40-622-sort

Hvor mye luftmotstand taper man på 30 vs 40 mm på landeveien med de felgene jeg har (22 mm indre bredde, 40 mm dybde) ?

Ja, det er dekkene jeg har syklet på til nå.

Luftmotstand kan jeg ikke svare på. Jeg er bare nysgjerrig, og vil prøve litt ulikt. Har ikke prøvd dem ennå, men forskjellen på 38 og 30 var større enn jeg trodde. Gleder meg til å prøve dem!

[Linket bilde]

Redigert av torbus; 08/05/2021 17:14.
Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: torbus] #2662925 08/05/2021 17:56
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: torbus
Jeg har nettopp handlet G-one Speed 30 mm hos Atredo, og det er dekket med 127 tpi.

Har du mottatt dekket? (Oppdatering: Ops - ser at du allerede har lagt ut bilde ICON_SMILE )

Det er litt underlig at Atredo for dekket i 30 mm oppgir varenummer som for den opprinnelige versjonen med 127 TPI, men EAN-nummer som for den siste versjonen med 67 TPI. Det samme gjelder for dekket i 40 mm som bigp85 lenket til.

Hender dessverre det blir kluss hos forhandlere når dekk med samme navn kommer i ny versjon. Men det er ikke tilfellet her? Varenummer og gummiblandingen er oppgitt på forsiden av esken, EAN-nummer under strekkoden.

Beklager at dette blir litt sært. Andre kan bare ignorere det ICON_SMILE

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Sepeda] #2662934 08/05/2021 18:59
T
torbus Offline
Entusiast
Entusiast
T
Jeg har nettopp handlet G-one Speed 30 mm hos Atredo, og det er dekket med 127 tpi.

Har du mottatt dekket? (Oppdatering: Ops - ser at du allerede har lagt ut bilde ICON_SMILE )

Det er litt underlig at Atredo for dekket i 30 mm oppgir varenummer som for den opprinnelige versjonen med 127 TPI, men EAN-nummer som for den siste versjonen med 67 TPI. Det samme gjelder for dekket i 40 mm som bigp85 lenket til.

Hender dessverre det blir kluss hos forhandlere når dekk med samme navn kommer i ny versjon. Men det er ikke tilfellet her? Varenummer og gummiblandingen er oppgitt på forsiden av esken, EAN-nummer under strekkoden.

Da har jeg rota litt i søpla, og artikkelnummeret er det samme som Schwalbe oppgir på sine nye dekk. EAN-nummeret på pakken er ikke det samme som Atredo oppgir.

Tror Bikeshop har samme feilen, men dekkene mine er da de nye med 67 TPI.

Sepeda har altså helt rett.

Sorry at jeg skrev feil, og takk for oppklaringen! ICON_SMILE

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: torbus] #2662935 08/05/2021 19:02
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
...artikkelnummeret er det samme som Schwalbe oppgir på sine nye dekk. EAN-nummeret på pakken er ikke det samme som Atredo oppgir.

Det henger heller ikke helt på greip, om jeg ikke misforstår.

Hva står det med små bokstaver på etiketten på forsiden av esken (altså beskrivelse av gummi - under dekkbredden)?

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Sepeda] #2662941 08/05/2021 19:34
T
torbus Offline
Entusiast
Entusiast
T
...artikkelnummeret er det samme som Schwalbe oppgir på sine nye dekk. EAN-nummeret på pakken er ikke det samme som Atredo oppgir.

Det henger heller ikke helt på greip, om jeg ikke misforstår.

Hva står det med små bokstaver på etiketten på forsiden av esken (altså beskrivelse av gummi - under dekkbredden)?

Her er det som står på pakka (det fulgte også med et lite hefte, men det finner jeg ikke igjen).

Det står ikke noe om tpi, men jeg tok også bilde av noe som ser ut som en dato, og hvis 02/19 skulle bety at dekket er to år gammelt, er det kanskje en eldre utgave likevel?

[Linket bilde]

[Linket bilde]

Redigert av torbus; 08/05/2021 19:34.
Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: torbus] #2662942 08/05/2021 19:50
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Ja - da har vi fått bekreftet ut fra varenummer, EAN-nummer og andre opplysninger på pakken at du har den eldre versjonen med MicroSkin som skal ha 127 TPI.

Tvilen oppstod altså fordi Atredo oppgir varenummer for eldre versjon (som du har fått) men EAN-nummer for ny versjon (som du ikke har fått).

Oppdatering: Det eneste jeg undrer meg over er at det på pakken er oppgitt at compound er Addix SpeedGrip, mens det jeg finner ut fra EAN-nummer er OSC (One Star Triple Compound), som dekket har hatt i en årrekke thinking Men alle kilder jeg finner oppgir altså 127 TPI ut fra de nevnte numrene.

Da må jeg bare beklage det som ble en avsporing!

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Sepeda] #2662946 08/05/2021 20:12
T
torbus Offline
Entusiast
Entusiast
T
Godt å høre at jeg fikk dekkene jeg har lest så mye bra om. ICON_SMILE

Men hvorfor endrer Schwalbe på en oppskrift som har gjort at disse dekkene i en årrekke har høstet lovord i nær sagt alt jeg har lest av tester?

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: torbus] #2662949 08/05/2021 20:39
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Men hvorfor endrer Schwalbe på en oppskrift som har gjort at disse dekkene i en årrekke har høstet lovord i nær sagt alt jeg har lest av tester?

Jeg vet jo ikke, men det er meget mulig at Schwalbe ønsker å oppnå egenskaper som ikke uten videre lar seg lese ut av laboratorietester som Jarno Biermans trommel. Jeg har spekulert litt rundt det i denne tråden.

Men lavere TPI, altså grovere gummi med lavere tetthet i veven, og nedslående tester av rullemotstand, gjør meg i tvil om hva Schwalbe måtte ha oppnådd. Meget mulig at det er noe jeg ikke har forstått.

Bare for å forvanske det hele, synes du altså å ha fått en versjon med MicroSkin/Addix Speedgrip, som synes å ligge mellom opprinnelig MicroSkin/OSC og dagens SuperGround/Addix Speedgrip. Vi får satse på at den kombinasjonen er det beste av begge de andre ICON_SMILE

Men du må ikke tenke mer på det - ut på veien og nyt våren!

yes

Side 3 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support, Valentino