Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 10 av 18 1 2 8 9 10 11 12 17 18

Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla?

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: GeirK] #2662380 05/05/2021 11:03
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: GeirK
Sitat: Marøder
Audi e-tron 55 har en høy ubenyttet buffer i batteriet som gjør at de kan lade hurtigere mot slutten enn andre biler som ofte har en lavere buffer.

Det kan ikke være på langt nær hele forklaringen siden Model 3 dropper under eTron i ladeffekt ved ca 45% SoC.

Cellekjemi og kjøling er vel andre faktorer. Har forstått det slik at energikapasitet, vekt og lade/utladingshastighet samt selvfølgelig pris er forskjellige faktorer som produsentene kan prioritere mellom.

Ladehastigheten er på langt nær like ekstrem som f.eks. Hyundai Ioniq med 28kwt batteri. Den lader vel med godt over 60kw. Altså over 2C.

Selv E-up'en ladet et lite 18kwt brutto batteri med ca 40kw i 2014 helt opp til 70 prosent. Da er 150kw effekt på en pakke med 95kwt brutto ikke så voldsomt lenger. Sannsynligvis kan nok E-tron lade sine batterier enda raskere opp til f.eks. 50% om softwaren ikke hadde lagt begrensninger.

Ut på tur!

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2662393 05/05/2021 11:35
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har man barn, måles avstanden i is-pauser, og det er ofte krav om minst to is :-D

MEN, og et stort men er at på f eks Elverum, så er det 16 ladestolper for Tesla samlet på ett oversiktlig sted, og bilen forteller deg hvor mange som er ledige før du kommer dit.
For alle andre bilene er det 16 ladeplasser (16ccs, det er noen type2 også) og disse er spredt omkring i HELE Elverumsområdet og du vet ikke hvor det er ladekø, hvor stolpene er ute av drift og om du får den ved siden av isbutikken.
Da kan det som skulle være et kort 20minutters stopp for å fylle på til 80%, raskt bli halvannen time stopp fordi det står en løk med BMW i3 og strømmer opp på 150kW laderen.....og DET er kjiipe minutter å vente.

Enda tydeligere blir det om det er sommerferie og du kommer til Berkåk. Der er det 20 teslaladere, og 2 (TO stk!) 50kW CCS til alle andre.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Knirkekne] #2662396 05/05/2021 11:40
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Knirkekne
du vet ikke hvor det er ladekø, hvor stolpene er ute av drift og om du får den ved siden av isbutikken.

Hvis man får partneren til å sjekke appene til LadeiNorge, Mer, Fortum og Circle K når man nærmer seg, finner man KANSKJE ut av det ;-)

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2662397 05/05/2021 11:45
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
2c, er det normalt trøkk som regnes som bra?

Lipo i rc biler/fly/quadlades jo fint på 5c, kan kjøre mer også, men ikke anbefalt.

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: GeirK] #2662398 05/05/2021 11:45
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Knirkekne
du vet ikke hvor det er ladekø, hvor stolpene er ute av drift og om du får den ved siden av isbutikken.

Hvis man får partneren til å sjekke appene til LadeiNorge, Mer, Fortum og Circle K når man nærmer seg, finner man KANSKJE ut av det ;-)

Ja, men du snakker med han som i 5 år hadde fulldempet sykkel og ikke giddet bruke demperpumpa mer enn to ganger :-D

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Hoaas] #2662403 05/05/2021 11:50
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Hoaas
Sitat: Ripen

Det var på ingen måte ment som en spydighet, mer for å belyse et kjøremønster som de færreste har.

Som det på ingen som helst måte var fremstilt som heller, du bare tok en "bibelsk tolkning" og vrei det dit du ville ha det.

Jeg forstår ikke hvordan du kan be oss som har et unormalt (i følge deg) kjøremønster om å beskrive det (les forsvare det) for så å begynne å stikke fingeren i det igjen. Er det fordi du fortsatt mener jeg tar feil?
Jeg forstår at du med et kjøremønster som er 1/10 av mitt i et normalt år ikke klarer å forstå mine ønsker og behov, men jeg forstår ikke hvorfor du må kverulere på det.

Og så få av oss som bruker bilen veldig mye i det daglige ifm jobb er det vel ikke, men de færreste av oss har valgt elbil, det er riktig.
Mange sverger på at de skal kjøre diesel til de går av med pensjon, elbil skal de i alle fall ikke ha. Aldri!
Vi får håpe de kan pensjonere seg tidlig. ICON_LAUGH

Vel, nå har en del av denne tråden dreid seg om Tesla sitt fantastiske ladenettverk, og det argumenteres hardt for at Tesla er det eneste riktige (pga ladenettverket) om man skal ha elbil. Dette til tross for at trådstarter i utgangspunktet ikke ønsket Tesla.

Jeg mener ikke at du tar feil, du har en bil som passer bedre til ditt kjøremønster enn f.eks en Leaf. Hele poenget mitt var at det er svært få som har et slikt kjøremønster, og ikke kommer til å ha bruk for ladenettverket i samme grad = man trenger ikke velge Tesla pga ladenettverket.

Du tar feil i at jeg ikke forstår ditt behov, det gjør jeg, men jeg mener det blir feil å argumentere for å kjøpe Tesla pga ladenettverket. Hvor jeg igjen lurer på om du forstår at andre ikke har samme behov og ønsker som deg? Når en ikke ønsker å kjøpe Tesla, hvorfor skal man da prøve å "omvende" de?

Vil gjette på at 98% av alle bilturer lar seg løse med hjemmelading. Men for de fleste så har de siste 2% en avgjørende rolle i bilvalget. De aller færreste er interessert i å bruke mer tid enn nødvendig tid på å planlegge kjøreruten etter lademuligheter. Greit at du kan kjøre Norge rundt med en Leaf men da er det bilen som bestemmer ruta og ikke du. For de fleste som ønsker seg en elbil som bil nr 1, så vil lademuligheter være vesentlig, og i den sammenheng så er Tesla i en klasse for seg. Det er ikke mange biler man skal ha foran seg i ladekø før ladestoppet blir en time eller to lenger enn beregnet.

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Stupfull] #2662404 05/05/2021 11:54
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Stupfull
2c, er det normalt trøkk som regnes som bra?

Lipo i rc biler/fly/quadlades jo fint på 5c, kan kjøre mer også, men ikke anbefalt.

Ja - men de skal ikke holde i 10 år og 500+ ladesykluser.

- Robert Green Ingersoll
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2662413 05/05/2021 12:25
J
jaks74 Offline
Entusiast
Entusiast
J
Lading er jo definitivt enklere med Tesla, enn andre merker i dag, både teknologien og tilgjengelighet, det betyr ikke at ikke-Tesla blir masse stress og knot, men du må gidde å bruke noen timer på å registrere deg hos ørten leverandører, skaffe en ladebrikke som funker hos alle, og bruke APPer som gjør livet enklere. Blir litt som Apple vs. Android

F.eks ChargeFinder, denne viser ALLE ladeaktører i en app OG hva som faktisk er ledig/opptatt. Etter ett år med etron og 20+ helgeturer på østlandet har jeg fortsatt ikke stått i ladekø, derimot er jeg spent på hvordan 2021 blir videre, når nå IDer, Enyaqer mm. kommer i hopetall.

Ikke-Tesla krever litt "smartness" altså - så da er det åpenbart ikke så godt egnet for dere Teslaeiere ICON_WINK

Problemet med å ha mange kommersielle aktører er jo at vi får masse ulike løsninger/standarder, og at penger skal tjenes. Samtidig er det jo ikke særlig bærekraftig om alle skal bygge ut sitt eget proprietære system.

Håper det kommer et felles løsning for betaling, for nesten hver gang jeg lader, møter jeg folk som står der i kulda og laster ned app'er, registrerer seg mm. Per nå er RFID brikke best, men det burde jo ikke være nødvendig i 2021 med en fysisk dings...

Redigert av jaks74; 05/05/2021 13:44.
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Marøder] #2662426 05/05/2021 13:12
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Audi e-tron 55 har en høy ubenyttet buffer i batteriet som gjør at de kan lade hurtigere mot slutten enn andre biler som ofte har en lavere buffer.

Det er feil, en E-tron 55 har 1% buffer på topp, all annen buffer ligger i bunnen (som også alle andre biler har). Svaret ligger i batterikjemien og der har Audi prioritert annerledes enn f.eks Tesla. Her er det plusser og minuser med alt, så får du noe gir du avkall på noe annet.

Så er jo spørsmålet om hvor agressive Audi er når de har en såpass fin ladekurve - får vi langtidseffekter på linje med de første TMS med 85-batterpakken? Der er det mange som ikke er så glade om dagen.

Lars-Erik
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Ugla] #2662453 05/05/2021 16:51
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: Ugla

Det er feil, en E-tron 55 har 1% buffer på topp, all annen buffer ligger i bunnen (som også alle andre biler har). Svaret ligger i batterikjemien og der har Audi prioritert annerledes enn f.eks Tesla. Her er det plusser og minuser med alt, så får du noe gir du avkall på noe annet.

Så er jo spørsmålet om hvor agressive Audi er når de har en såpass fin ladekurve - får vi langtidseffekter på linje med de første TMS med 85-batterpakken? Der er det mange som ikke er så glade om dagen.

Du går hardt ut. Lykke til med det videre, Ugla.

Batteri er på 95 kwh. Utnyttbar kapasitet er på 86,5 kwh. Det blir 9 prosent. 2019 hadde 12 prosent buffer. Så ja, det er en stor buffer som gjør at e-tron 55 kan lade raskt. Noe av denne bufferen er i nedre og noe i øvre. Se siste link hvis du gidder.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/pLOV91/teknisk-oppdatering-gir-audis-e-tron-lengre-rekkevidde

https://www.google.com/amp/s/insideevs.com/reviews/445646/audi-etron-highway-range-test/amp/

https://nextmove.de/from-zero-to-hero-audi-etron-charges-in-47-min-to-100/

Redigert av Marøder; 05/05/2021 16:57.
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Marøder] #2662454 05/05/2021 17:06
Ugla Offline
Besatt
Besatt

Batteri er på 95 kwh. Utnyttbar kapasitet er på 86,5 kwh. Det blir 9 prosent. 2019 hadde 12 prosent buffer. Så ja, det er en stor buffer som gjør at e-tron 55 kan lade raskt. Noe av denne bufferen er i nedre og noe i øvre. Se siste link hvis du gidder.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/pLOV91/teknisk-oppdatering-gir-audis-e-tron-lengre-rekkevidde

https://www.google.com/amp/s/insideevs.com/reviews/445646/audi-etron-highway-range-test/amp/

Det gidder jeg ikke fordi du tar feil - lykke til med det videre Marøder. Du tror at bufferen ligger på toppen, mens realiteten er at det meste ligger i bunn, til brick-protection etc. Her er dokumentasjon: (eller som det står der: "Audi has a buffer on top so if you charge to 100% the real SOC is between 96 - 99% depending on version. Audi choose to reduce the top buffer on e-tron 55 on models produced after week 48 in 2019." - og dagens E-tron 55 har altså 1% buffer på topp, de tidligste hadde 4%.

https://github.com/electrichasgoneaudi/etron-issues/issues/39

Lars-Erik
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Ugla] #2662457 05/05/2021 17:21
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M

Det gidder jeg ikke fordi du tar feil - lykke til med det videre Marøder. Du tror at bufferen ligger på toppen, mens realiteten er at det meste ligger i bunn, til brick-protection etc. Her er dokumentasjon: (eller som det står der: "Audi has a buffer on top so if you charge to 100% the real SOC is between 96 - 99% depending on version. Audi choose to reduce the top buffer on e-tron 55 on models produced after week 48 in 2019." - og dagens E-tron 55 har altså 1% buffer på topp, de tidligste hadde 4%.

https://github.com/electrichasgoneaudi/etron-issues/issues/39

Ja, bare pakk sammen - du tar feil. Jeg kan si det igjen: Du tar feil. Done.

Vennlig tips er at du leser hva jeg skriver. Jeg skrev ikke noen plasser hvor denne bufferen var plassert. Hvor har du dette i fra? Og har det egentlig noe å si? Topp - bunn - midt - who cares? Vi diskuterer om det er bufferen som gjør at batteriet kan lades raskere enn biler som har en lavere buffer.

Poenget er at det som gjør at E-Tron 55 kan ha en høy ladehastighet på høy SOC er bufferen i batteriet. Ikke noe tryllekjemibatteri som ingen andre har.

Klipper ut litt info til deg, Ugla:

"Charging curve above 80% state-of-charge (SOC)
Audi notes that the e-tron/e-tron Sportback can charge at a high power also beyond 80% SOC, which is "unique". As we can see from the chart, even at the end the charging is around 50 kW!

However, here we must take into account the specific of Audi's battery packs, which are 95 kWh total, limited to 86.5% usable. The main reason behind the high charging power at high SOC is the high upper capacity buffer. The 100% of SOC on the display is actually 91% of the real total capacity."

Her har du en til link, men det gidder du vel heller ikke lese. Forbli ignorant, det er ditt valg.

https://insideevs.com/news/413453/audi-fast-charging-curve-that-makes-difference/

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Marøder] #2662463 05/05/2021 17:49
Ugla Offline
Besatt
Besatt

Ja, bare pakk sammen - du tar feil. Jeg kan si det igjen: Du tar feil. Done.

Vennlig tips er at du leser hva jeg skriver. Jeg skrev ikke noen plasser hvor denne bufferen var plassert. Hvor har du dette i fra? Og har det egentlig noe å si? Topp - bunn - midt - who cares? Vi diskuterer om det er bufferen som gjør at batteriet kan lades raskere enn biler som har en lavere buffer.

Poenget er at det som gjør at E-Tron 55 kan ha en høy ladehastighet på høy SOC er bufferen i batteriet. Ikke noe tryllekjemibatteri som ingen andre har.

Klipper ut litt info til deg, Ugla:

"Charging curve above 80% state-of-charge (SOC)
Audi notes that the e-tron/e-tron Sportback can charge at a high power also beyond 80% SOC, which is "unique". As we can see from the chart, even at the end the charging is around 50 kW!

However, here we must take into account the specific of Audi's battery packs, which are 95 kWh total, limited to 86.5% usable. The main reason behind the high charging power at high SOC is the high upper capacity buffer. The 100% of SOC on the display is actually 91% of the real total capacity."

Her har du en til link, men det gidder du vel heller ikke lese. Forbli ignorant, det er ditt valg.

https://insideevs.com/news/413453/audi-fast-charging-curve-that-makes-difference/

Niks, ta deg en kikk i speilet, er det noe som er ignorant er det deg, og det har du åpenbart valgt og du tar feil, ferdig done. Det jeg har linket til er et anerkjent sted for kompetanse om E-tron og hvor alle issues på godt og vondt med bilen er logget. Buffer i bunn hjelper ikke noe som helst på ladekurven.

Kjemien til Audi er velkjent den, ikke noe trylleri i den, og de har altså prioritert hurtiglading over noen andre egenskaper. Den knekker nedover den også jo høyere SOC, men opp til 80% er den i tetsjiktet i dag. Så får vi se når BMW kommer med sin nye bil til høsten, Tesla med sin Y (og også ny kjemi i S/X) osv.

Lars-Erik
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: jaks74] #2662518 06/05/2021 07:25
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: jaks74
Lading er jo definitivt enklere med Tesla, enn andre merker i dag, både teknologien og tilgjengelighet, det betyr ikke at ikke-Tesla blir masse stress og knot, men du må gidde å bruke noen timer på å registrere deg hos ørten leverandører, skaffe en ladebrikke som funker hos alle, og bruke APPer som gjør livet enklere. Blir litt som Apple vs. Android

F.eks ChargeFinder, denne viser ALLE ladeaktører i en app OG hva som faktisk er ledig/opptatt. Etter ett år med etron og 20+ helgeturer på østlandet har jeg fortsatt ikke stått i ladekø, derimot er jeg spent på hvordan 2021 blir videre, når nå IDer, Enyaqer mm. kommer i hopetall.

Ikke-Tesla krever litt "smartness" altså - så da er det åpenbart ikke så godt egnet for dere Teslaeiere ICON_WINK

Problemet med å ha mange kommersielle aktører er jo at vi får masse ulike løsninger/standarder, og at penger skal tjenes. Samtidig er det jo ikke særlig bærekraftig om alle skal bygge ut sitt eget proprietære system.

Håper det kommer et felles løsning for betaling, for nesten hver gang jeg lader, møter jeg folk som står der i kulda og laster ned app'er, registrerer seg mm. Per nå er RFID brikke best, men det burde jo ikke være nødvendig i 2021 med en fysisk dings...

Hva med oss som har Tesla OG har ladebrikke OG er registrert for å kunne lade på ikke-Tesla ladere?
Både "smartness" og "brighthet"? ICON_LAUGH

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Ripen] #2662540 06/05/2021 08:38
Øyvind V Offline
More than words
More than words
For en som ikke kommer til å få nyte godt av det fabelaktige ladenettverket til Tesla, hvilke apper og knowhow trengs for å kunne lade? Jeg er stygt redd for at jeg blir en av de som står i snøstormen og knoter med mobilen mens Tesla-fyren som er ut og inn av bilen på under tre sekunder sitter og gliser i sin varme bil.

Er det sånn at en elbil kan lade på hvilken som helst lader, bortsett fra Ikke-Tesla på Tesla-lader?

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Øyvind V] #2662544 06/05/2021 08:42
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Øyvind V
For en som ikke kommer til å få nyte godt av det fabelaktige ladenettverket til Tesla, hvilke apper og knowhow trengs for å kunne lade? Jeg er stygt redd for at jeg blir en av de som står i snøstormen og knoter med mobilen mens Tesla-fyren som er ut og inn av bilen på under tre sekunder sitter og gliser i sin varme bil.

Er det sånn at en elbil kan lade på hvilken som helst lader, bortsett fra Ikke-Tesla på Tesla-lader?

https://elbil.no/?gclid=EAIaIQobChMIq4KgrdS08AIVC0iRBR230QF4EAAYAiAAEgIDk_D_BwE#

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: erling] #2662555 06/05/2021 08:57
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: erling

https://elbil.no/?gclid=EAIaIQobChMIq4KgrdS08AIVC0iRBR230QF4EAAYAiAAEgIDk_D_BwE#

Hah! Se der ja! Takk ICON_SMILE

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Ugla] #2662607 06/05/2021 11:06
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Buffer i bunn hjelper ikke noe som helst på ladekurven.

Bingo

Kjemien til Audi er velkjent den, ikke noe trylleri i den, og de har altså prioritert hurtiglading over noen andre egenskaper.

Helt klart, men hva?

- Robert Green Ingersoll
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: GeirK] #2662616 06/05/2021 11:47
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Buffer i bunn hjelper ikke noe som helst på ladekurven.

Bingo

Kjemien til Audi er velkjent den, ikke noe trylleri i den, og de har altså prioritert hurtiglading over noen andre egenskaper.

Helt klart, men hva?

Tja. Det er en fryktelig stor og tung pakke. Mulig at de kunne presset noen flere kwh inn i den pakken om det var ønskelig ;-)

se link for sammenligning av forskjellige batteripakker. Litt usikker på kildene som brukes her, men går utifra at de er rimelig pålitelige:
https://pushevs.com/2020/04/04/comparison-of-different-ev-batteries-in-2020/

Hvis man sammenligner batteripakkene til Tesla og Audi så ser man at batteripakken er tyngre og har lavere energilagringskapasitet enn de fleste konkurrentene.

Ut på tur!

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Supermann] #2662627 06/05/2021 12:03
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Så de har ofret energitetthet. Makes sense.

- Robert Green Ingersoll
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Øyvind V] #2662657 06/05/2021 14:24
J
jaks74 Offline
Entusiast
Entusiast
J

Her er det viktig å forberede seg teknisk OG mentalt!

1. Skaff deg en ladebrikke! Dette fungerer alltid best, deretter App betaling, og SMS betaling dårligst. Brikke (RFID-brikke på fagspråket) skaffer man seg på Elbilforeningen, NAF, Circle K etc. Krever medlemskap i Elbilforeningen og NAF, Møller har også en egen brikke nå tror jeg, spør der du kjøper bilen.

2. Nå må du registrere deg og ladebrikken din, samt legge inn betalingskort, hos ørten ladeoperatører, Fortum, Circle K, MER, BKK, Lyse, Kople etc. Sjekk hvilke ladeoperatører som er i området du skal ferdes.

3. Last ned de samme ørten Appene på telefonen, så kan du ha App som backup, samt sjekke ladere, virker de eller er de ute av drift?, er de ledige eller opptatt mm.

4. Last også ned en del andre smarte uavhengige Apper som viser deg bedre oversikt over alle ladeoperatører, tilgjengelighet, ruteplanlegging mm. f.eks A Better Routeplanner (ABRP) og ChargeFinder

5. Når du er på langtur er det viktig å alltid ha med en co-pilot som kan sjekke alle Appene for å finne ut hva som er ledig, hvilke som ikke virker mm. Navigasjonen i bilen viser nok mange av ladestasjonene, men ikke om de er ledige. Vil du ha det litt enklere kan f.eks nevnte ChargeFinder brukes, som viser ledige ladestasjoner fra alle operatørene.

6. Ladestasjonene er stor sett plassert bak «stasjonen/butikken/huset», oppi et hjørne uten noe opplegg/system dersom det blir kø. Ladelukene på bilene er plassert her og der, så noen må rygge inn, andre rygge ut, stå til høyre/venstre/på tvers! mm. på grunn av korte ladekabler og trange plasser. Vær forberedt på sure miner, null køkultur, sniking, kreativ offroad kjøring på gresset bak ladestasjonen for å komme fram i køen mm.

7. Pass på at du får satt ladestøpsel skikkelig inn i bilens kontakt slik at «handshake» (elbiluttrykk) blir gjennomført og lading starter. Pass på at den blytunge skitne ladekabelen ikke riper opp hjørne på bilen, skitner til buksa mm.

8. Når du tror du skal få 150kw ut av laderen og komme deg av gårde innen 20 min. så kommer det stort sett en annen luring rett etterpå, velger samme ladestasjon som deg, slik at dere begge bare får 75kw (gjelder noen operatører/ladere). 20 min. blir altså fort til 40 min.

Null stress altså! ICON_LAUGH
Du må bare gjøre 1.-5., da unngår du forhåpentligvis 6. og 8. og dårlig stemning.

Ja, du kan lade over alt egentlig, men det er noen forskjellige standarder, mer info her:
https://tibber.com/no/magazine/power-hacks/ladeuttak-elbiler

Lykke til!

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: jaks74] #2662660 06/05/2021 14:47
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hos en del av leverandørene må steg 3 komme foran steg 2 siden du bruker appen til å opprette bruker

- Robert Green Ingersoll
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2662662 06/05/2021 15:01
J
jaks74 Offline
Entusiast
Entusiast
J
Godt poeng! - last ned app, registrer så deg, betalingskort og RFID brikke nr.

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: jaks74] #2662717 07/05/2021 06:22
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
God oppsummering!

Du glemte å nevne at ingen av appene holder oversikt over hvorvidt betalingskortet du har lagt inn skulle være gått ut på dato og at hvis så er tilfelle greier ikke ladestasjonen å gi noen fornuftig tilbakemelding - lading avbrutt, teknisk feil tror jeg det ofte står. Så skjønner man kanskje tegninga når dette har skjedd noen ganger på rappen. Da har dog stemningen i bilen ofte blitt litt lunken siden ungenes stopp for å leke litt i lekeland, spise, tisse osv. må utsettes og utsettes igjen.

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: imag] #2662723 07/05/2021 06:36
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: imag
God oppsummering!

Du glemte å nevne at ingen av appene holder oversikt over hvorvidt betalingskortet du har lagt inn skulle være gått ut på dato og at hvis så er tilfelle greier ikke ladestasjonen å gi noen fornuftig tilbakemelding - lading avbrutt, teknisk feil tror jeg det ofte står. Så skjønner man kanskje tegninga når dette har skjedd noen ganger på rappen. Da har dog stemningen i bilen ofte blitt litt lunken siden ungenes stopp for å leke litt i lekeland, spise, tisse osv. må utsettes og utsettes igjen.

Jepp. Dette opplevde jeg i en parkeringsgarasje i Oslo. Prøvde å starte lading fra Grønn Kontakt-appen og appen hadde ikke tilstedeværelse til å fortelle at kredittkortet den hadde inne var utløpt.

- Robert Green Ingersoll
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2662730 07/05/2021 07:16
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ser det er ny skremselstaktikk på gang, interessant ICON_WINK

You are what you eat...mmm nuts
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Hoaas] #2662735 07/05/2021 07:38
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Disse detaljerte beskrivelsene av fantasier du lager om folks hensikt med det de skriver er antakelig ikke interessante for andre enn deg selv.

- Robert Green Ingersoll
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: GeirK] #2662737 07/05/2021 07:40
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Disse detaljerte beskrivelsene av fantasier du lager om folks hensikt med det de skriver er antakelig ikke interessante for andre enn deg selv.

Meget mulig, morsom lesning er det uansett når dere holder på ICON_LAUGH

You are what you eat...mmm nuts
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Hoaas] #2662753 07/05/2021 08:30
kveita Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Praktisk erfaring med de utallige ladesystemene er nyttig informasjon for alle som vurderer elbil, uavhengig av merke. I tillegg til åpenhet om reell rekkevidde vinterstid med full bil og motvind og masse annet. Legg behovet for å legitimere eget valg til siden og presenter objektiv informasjon slik at alle som sitter på dieselgjerdet kan velge riktig ut fra egne behov. På forhånd takk:-)

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: jaks74] #2662757 07/05/2021 08:38
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: jaks74

Her er det viktig å forberede seg teknisk OG mentalt!

[masse tekst]

Null stress altså! ICON_LAUGH
Du må bare gjøre 1.-5., da unngår du forhåpentligvis 6. og 8. og dårlig stemning.

Ja, du kan lade over alt egentlig, men det er noen forskjellige standarder, mer info her:
https://tibber.com/no/magazine/power-hacks/ladeuttak-elbiler

Lykke til!

Mange takk! Jeg liker sånne lister; "Elbil-lading for dummies" ICON_SMILE Jeg får finne meg i at det blir litt styr med lading, men heller det enn å ha en bil med ræva byggekvalitet. Knis.

Spøk til side: Jeg kommer antakelig til å lade enten hjemme eller på hytte, med unntak av sommerferier der det blir litt bilkjøring. Og da kan jeg leve med at det krever litt planlegging og en våken copilot.

Vi har bodd en del i telt, av og til på campingplass med mulighet for strøm på teltplassen. Er det slik at man kan plugge bilen i et vanlig strømuttak og lade der? Eller sprenger man sikringsskapet på campingen da?

Side 10 av 18 1 2 8 9 10 11 12 17 18

Moderator  support