Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 6 av 10 1 2 4 5 6 7 8 9 10

Vis oss din grussykkel

Re: Vis oss din grussykkel [Re: vviz] #2661534 30/04/2021 15:51
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
Ser kun et merkelig overrør her. Er det en hel sykkel? Umulig å vite....

Re: Vis oss din grussykkel [Re: yolo] #2661537 30/04/2021 16:12
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: yolo
Ser kun et merkelig overrør her. Er det en hel sykkel? Umulig å vite....

Hehe. Siden girysystemet nå har blitt kompatibelt med landeveisykkelen, tok jeg meg friheten til å bytte ut alu-hjula med noe i karbon. "litt" mye ledig plass til gummi inni den framgaffelen der kanskje? Det burde kanskje defineres en minimum dekkbredde og mønsterdybde for "grussykler på vekt" bilder ICON_GRIN

[Linket bilde]

Redigert av vviz; 30/04/2021 16:12.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Vis oss din grussykkel [Re: bigp85] #2661545 30/04/2021 18:05
P
pcb Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Er eagle rd kompatibel med den lille landeveiskassetten egentlig?

Re: Vis oss din grussykkel [Re: pcb] #2661552 30/04/2021 19:16
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: pcb
Er eagle rd kompatibel med den lille landeveiskassetten egentlig?

Afaik skal det ikke være noe kompatibilitetsproblemer. En eagle-kassett er på 10T, og det takler jo RD'en fint. Det minste drevet på en landevei-kassett er også 10T, så tja, hva skulle problemet vært? Kanskje b-avstand på de største tannhjulene? Den blir sikkert ikke så tett som den burde vært, på toppen der.

Men jeg sykla nå en liten runde, med både litt utforkjøring og litt oppoverbakke, slik at jeg fikk gira gjennom kassetten. Og selv om motbakken var relativt slak, så gikk det jo noen watt gjennom systemet allikevel med 46/33 utveksling (jeg måtte stå og tråkke), og tilsynelatende fungerte det helt fint, så vil tro dette skal funke helt greit. Det har ihvertfall vært litt av motivasjonen min for å få axs på grussykkel, at jeg nå (forhåpentligvis) kan veksle hjulsett. Det eneste "realistisk" jeg kan veksle, er jo å sette dette landeveisettet på grussykkelen ved behov, for landeveisykkelen min takler ikke større dekk enn 25, så jeg kan jo ikke akkurat sette 40mm rambler-dekkene mine på den ICON_LAUGH

EDIT: Men uansett, med de vanlige ulempene en clutch-derailleur innebærer da. Det er jo ikke det beste for drivverk-effektivitet, men på grussykler er jo det noe de av oss som kjører 1x lever fint med, siden vi er vandt med clutcher også fra mekanisk. AXS landevei-gruppene har ett clutch-løst alternativ, som motsetter seg raske kompresjon (veihumper), men tillater treg kompresjon (giring). Det blir veldig likt hvordan en støtdemper på en bil virker, og afaik er det vel også basically det samme (ett stempel i olje), så der slipper man det konstante friksjonstapet fra en clutch.

Redigert av vviz; 30/04/2021 19:29.

Re: Vis oss din grussykkel [Re: bigp85] #2661560 30/04/2021 20:07
P
pcb Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Leste på en blog post på 3t at eagle axs ikke ville virke med 10-33/36 pga utformet for flattop plus b-gap.

Men jeg har jo ikke prøvd selv! Satser på det kommer testrapport fra deg etterhvert!

Edit: her altså, masse svar fra GV i kommentarene også https://blog.3t.bike/2019/09/12028/gravel-tech-hacking-sram-axs-drivetrains/

Redigert av pcb; 30/04/2021 20:08.
Re: Vis oss din grussykkel [Re: pcb] #2661564 30/04/2021 20:28
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: pcb
Leste på en blog post på 3t at eagle axs ikke ville virke med 10-33/36 pga utformet for flattop plus b-gap.

Men jeg har jo ikke prøvd selv! Satser på det kommer testrapport fra deg etterhvert!

Edit: her altså, masse svar fra GV i kommentarene også https://blog.3t.bike/2019/09/12028/gravel-tech-hacking-sram-axs-drivetrains/

Ja, jeg skal ikke garantere noe. B-gap'en kommer til å bli ganske drøy på 33-kassetten. Men det funka greit på testturen. Det betyr jo ikke at det ikke blir problemer om jeg sykler lenger. Men kommer definitivt til å teste å sykle "lenger og lenger" med det med tiden, og skal prøve å huske å komme med en erfaringsrapport når jeg enten har møtt problemer, eller syklet såpass langt/lenge at jeg går god for at det går greit (ihvertfall i mitt tilfelle)

I følge SRAM skal hele bakenden (inkludert kjedet) være av samme serie. Så altså Eagle bakgir betyr Eagle kassett, og eagle kjede. Slik jeg tolker det er det ihvertfall ingen "offisiell" støtte for en road-kassett i den mix'en. Men skal teste det litt mer og se hvordan det virker. Det er jo ganske mye i drivlinjeverdenen som ikke "skal" virke i følge produsent, men som allikevel virker helt fint.

Edit 2: Om det blir ett problem, og problemet i så fall er b-gap, så er jo også det noe man kan endre ved behov. Jeg hadde nok ikke giddi å endre b-gap for å sykle 5min til butikken. Men jeg hadde neppe giddet å bytte hjulsett for å sykle til butikken. Skal man sykle i timesvis på primært asfalt, men man av en eller annen årsak allikevel ønsker å bruke grussykkelen, så er det helt overkommelig å flytte den. Det tar lenger tid å bytte hjulsettet, enn det tar å justere b-avstanden til korrekt distanse på en ny kassett. Det ville vært verre om ikke indekseringen ikke fungerte mellom hjulsettene, slik at man måtte begynne å styre med limit-skruer eller indekserings-justeringen imo.

Redigert av vviz; 30/04/2021 20:45.

Re: Vis oss din grussykkel [Re: bigp85] #2662707 06/05/2021 21:15
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Tredje, nei fjerde, sesongen på denne. Nøktern variant med aluramme, men jeg likern. Blir kanskje noen spenstigere hjul etterhvert. Og Rival AXS frister.

Vitus Energie
Sram Apex 1x
Shockstop stem
Hunt 4season gravel

[Linket bilde]

Redigert av Elmersen; 06/05/2021 21:35.
Re: Vis oss din grussykkel [Re: vviz] #2662715 07/05/2021 06:14
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: vviz
Siden girysystemet nå har blitt kompatibelt med landeveisykkelen, tok jeg meg friheten til å bytte ut alu-hjula med noe i karbon. "litt" mye ledig plass til gummi inni den framgaffelen der kanskje? Det burde kanskje defineres en minimum dekkbredde og mønsterdybde for "grussykler på vekt" bilder ICON_GRIN [Linket bilde]
Sitat: vviz
Afaik skal det ikke være noe kompatibilitetsproblemer. En eagle-kassett er på 10T, og det takler jo RD'en fint. Det minste drevet på en landevei-kassett er også 10T, så tja, hva skulle problemet vært? Kanskje b-avstand på de største tannhjulene? Den blir sikkert ikke så tett som den burde vært, på toppen der.
Ja, jeg testet nå med mine Bora ONE 50 med tubs nå. Det er jo for felgbrems, og 12-delt Campa, men skal ikke være noen kompatibilitetsproblemer. Må muligens justere B-skrue ICON_WINK

Kuttet 790 gram gitt. Ny vekt = 7,08 kg

Re: Vis oss din grussykkel [Re: Elmersen] #2662716 07/05/2021 06:20
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Elmersen
Tredje, nei fjerde, sesongen på denne. Nøktern variant med aluramme, men jeg likern. Blir kanskje noen spenstigere hjul etterhvert. Og Rival AXS frister.

Vitus Energie
Sram Apex 1x
Shockstop stem
Hunt 4season gravel

[Linket bilde]
Drar denne frem igjen, etter usaklig avsporing.
Pen grusracer! Kostnadseffektivt hjulsett og gruppe som jeg personlig er svært fornøyd med også. De HUNT-hjulene har jeg gitt enormt mye hjuling og badet i søle. Aldri vedlikeholdt, men ruller som bare det og snorrette.

Er det noe greier med høyre hendel der?

Re: Vis oss din grussykkel [Re: bigp85] #2662728 07/05/2021 07:13
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Jo, takk! Hendlene på Apex er en av grunnene til at jeg ønsker meg Rival AXS. Den høyre har omtrent 0 vandring før bremsen tar så den blir stående veldig langt ut. Mulig jeg kan dytte den litt tilbake, det er en del slark.

Kan prøve å justere på reachen på selve spaken, men fører nok bare til at enda mer slark, siden bitepunktet ikke justeres. Har prøvd å lufte uten at det hjelper. Og den har bra med kraft.

Forbremsen er mer normal. Bakbremsen ble sånn etter første lufting og verkstedet mente dette er sånn Sram bare er. Byttet til Shimano skiver for å unngå subbing.

Re: Vis oss din grussykkel [Re: bigp85] #2663508 11/05/2021 21:31
B
bigp85 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Rondo Ruut AL bytter ut med en 2021 Specialized Diverge Base Carbon.

Satt på et lengre stem og byttet ut hjulsettene med Unaas wide 40 karbonhjul og Rene Herse Bon Jon Pass 700x35C dekk med Aerothan-slanger. Shimano XTR pedaler. Vekt i underkant av 9 kg målt med en grov bagasjevekt.

Etter første litt lengre testtur så føles den rask og stabil!

[Linket bilde]

[Linket bilde]

Redigert av bigp85; 11/05/2021 21:33.
Re: Vis oss din grussykkel [Re: bigp85] #2663582 12/05/2021 09:24
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
O, den var fin! Er den (bare) hvit eller er det noen nyanser i den? Fikk lyst på Diverge selv. Kunne kanskje til og med klart meg med alu-varianten siden den også kommer med demping foran og kort seterør = komfort uansett. Men like lekker er den ikke.

Re: Vis oss din grussykkel [Re: bigp85] #2663588 12/05/2021 09:51
S
soeder Offline
Entusiast
Entusiast
S
Kul!
Hvordan synes du future shock virker?

Også nysgjerrig på aerothan da det hjulsettet jeg synes er best ikke er anbefalt for slangeløst. Gi gjerne en rapport etter litt bruk hvis du gidder!

Re: Vis oss din grussykkel [Re: Elmersen] #2663702 12/05/2021 21:59
B
bigp85 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Sitat: Elmersen
O, den var fin! Er den (bare) hvit eller er det noen nyanser i den? Fikk lyst på Diverge selv. Kunne kanskje til og med klart meg med alu-varianten siden den også kommer med demping foran og kort seterør = komfort uansett. Men like lekker er den ikke.

Fargen heter «clay». Leirfarge?

Re: Vis oss din grussykkel [Re: yolo] #2664804 21/05/2021 08:41
Fort gjort.. Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: yolo
Grussykkel er sykkel som du bruker på grus. Om styrerøret er litt brattere enn mer joviale grus-krusere spiller da ingen rolle!

Nettop, så i lys av denne kommentaren, her er min ICON_WINK
[Linket bilde fra live.staticflickr.com]

Hans Kristian

//Riding bikes and snapp'in pics//
https://www.instagram.com/hanskaa/

Re: Vis oss din grussykkel [Re: Fort gjort..] #2664809 21/05/2021 08:48
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Fantastisk. Helt klart forumets sikleobjekt nr 1

Re: Vis oss din grussykkel [Re: bigp85] #2664891 21/05/2021 14:39
O
olelovold Offline
Entusiast
Entusiast
O
Om forlatelse, postet denne sykkelen på forrige side, men den har fått en liten makeover...

Som det korrekt ble påpekt, fortjente den tanwall dekk - og det har den fått. Det stoppet imidlertid ikke der.
Jeg har jo 40 cm styre, og da jeg lastet randobaggen full og dro på overnattingstur i marka forrige uke, ble de mekaniske girene vanskelig å operere ettersom spakene kolliderte med baggen. Sånn kan jeg ikke ha det på tur, må jo kunne gire!

Den åpenbare løsningen ble da å flytte over Di2-girene fra raceren. Etter en åtte timer lang mekkeøkt i går ble resultatet slik:

[Linket bilde fra i.imgur.com]

Nå er jeg nesten fornøyd. Om noen kunne lagd en Wahoo-mount i samme utførelse som Spurcycle-bjella, har de en kjøper her.

Re: Vis oss din grussykkel [Re: olelovold] #2664978 22/05/2021 08:52
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: olelovold
[Linket bilde fra i.imgur.com]

yes ICON_SMILE

Butter de mekaniske hendlene mot rando-veska? Intet annet å gjøre enn å bytte til Dura-Ace Di2! Det er logisk uangripelig, og det er bare å gratulere med at selv et perfekt oppsett kan perfeksjoneres ytterligere.

Føler at vi trenger en egen tråd for å diskutere nyansene i fargene på dekkveggene i de forskjellige versjonene av René Herse, men jeg synes Endurance fungerer både estetisk og prinsipielt på en vakker cruiser for de lange eventyrene.

Spørsmålet i mitt hode er om Fairlight nå også oppgraderer profilbildene av Faran 2.0 thinking

Sitat: olelovold
Nå er jeg nesten fornøyd. Om noen kunne lagd en Wahoo-mount i samme utførelse som Spurcycle-bjella, har de en kjøper her.

Hm.

Hva med Josh Poertners nye Mensola, tendert skulpturert i glinsende titan som en nøyaktig kopi av Gene Simmons' tunge?

[Linket bilde]

Silca: Mensola - The World's Smartest Computer Mount

Re: Vis oss din grussykkel [Re: sykkeloyvind] #2665670 27/05/2021 11:13
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: sykkeloyvind
[quote=EmilZipp]Øyvind, en fantastisk nydelig elskerinne, grattis ! ! !

Øyvind, den nye 3T'n du kjøpte har litt lettere, dyrere og mer aero ramme enn den "gamle" modellen i hel-rød eller grønn og annerledes rammedesign med flat overside av underrøret (osv). Jeg var innom Claes Henrik (sykkel) i dag og skal jeg være helt ærlig synes jeg faktisk designet på Max og Pro/team (tror jeg) er ørlite tøffere enn på race som du har. Vurderte du de andre Exploro variantene ? Har en kompis som nylig har fått den du har med Ekar, kalas kul. Jeg er litt i tenkeboksen ift å erstatte min SuperX til neste sesong.

Emil

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Vis oss din grussykkel [Re: EmilZipp] #2665676 27/05/2021 12:06
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Mener ikke å ta oppmerksomheten bort fra ditt spørsmål, Emil, desto mer som mitt innlegg er en avsporing som ikke bør besvares, så jeg skjuler det, men det må bare ut ICON_SMILE

Sitat: Sepeda
Sitat: olechr
Kul sykkel Øyvind :-)

+1

Chris King i glinsende mango sydd opp på verdens bredeste aerofelger i verdens feteste aeroramme i metallisk oransje og blått ble så rått at selv Gerard Vroomen må være grønn av misunnelse.

Men hva i all verden har Vroomen gjort med verdens feteste aeroramme nå, da?

[Linket bilde]

Gran Fondo Cycling Magazine: 3T Exploro RaceMax Boost Flatbar

Re: Vis oss din grussykkel [Re: Sepeda] #2665677 27/05/2021 12:08
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: Sepeda
Mener ikke å ta oppmerksomheten bort fra ditt spørsmål, Emil,

Ahh :-)

Re: Vis oss din grussykkel [Re: EmilZipp] #2665680 27/05/2021 12:26
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: EmilZipp

Øyvind, den nye 3T'n du kjøpte har litt lettere, dyrere og mer aero ramme enn den "gamle" modellen i hel-rød eller grønn og annerledes rammedesign med flat overside av underrøret (osv). Jeg var innom Claes Henrik (sykkel) i dag og skal jeg være helt ærlig synes jeg faktisk designet på Max og Pro/team (tror jeg) er ørlite tøffere enn på race som du har. Vurderte du de andre Exploro variantene ? Har en kompis som nylig har fått den du har med Ekar, kalas kul. Jeg er litt i tenkeboksen ift å erstatte min SuperX til neste sesong.

Emil

Mener du fargene her? I så fall var det kun to varianter tilgjengelig med det oppsettet jeg ønsket da jeg bestilte - altså med Force AXS. Det var den beige som jeg testet i fjor høstet og den blå og oransje. Jeg liker den blå/oransje mye bedre enn den rød/hvite som senere også har blitt et alternativ. 3T har akkurat sluppet Race/max i en Blå/brun variant og i en ready to paint-versjon. Den blå/brune varianten har vi fått nok av i regjering, mens ready to paint blir for mye jobb og for jålete for meg.

Jeg tente på den blå/oransje-varianten litt pga muligheten til å matche den med King-navene, men synes også den var den desidert fineste av de to (tre) alternativene som var tilgjengelig da jeg bestilte.

Redigert av sykkeloyvind; 27/05/2021 12:27.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Vis oss din grussykkel [Re: sykkeloyvind] #2665696 27/05/2021 13:44
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E

Emil

Mener du fargene her? I så fall var det kun to varianter tilgjengelig med det oppsettet jeg ønsket da jeg bestilte - altså med Force AXS. Det var den beige som jeg testet i fjor høstet og den blå og oransje. Jeg liker den blå/oransje mye bedre enn den rød/hvite som senere også har blitt et alternativ. 3T har akkurat sluppet Race/max i en Blå/brun variant og i en ready to paint-versjon. Den blå/brune varianten har vi fått nok av i regjering, mens ready to paint blir for mye jobb og for jålete for meg.

Jeg tente på den blå/oransje-varianten litt pga muligheten til å matche den med King-navene, men synes også den var den desidert fineste av de to (tre) alternativene som var tilgjengelig da jeg bestilte.

Takk for svar, det jeg lurte på var om du vurderte fleree varianter av rammen. Tror den du har er "Race" og de har i tillegg "Pro/team" men en annen ramme. Jeg lurte på om du vurderte begge...

Re: Vis oss din grussykkel [Re: EmilZipp] #2665700 27/05/2021 14:00
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Emil

Takk for svar, det jeg lurte på var om du vurderte fleree varianter av rammen. Tror den du har er "Race" og de har i tillegg "Pro/team" men en annen ramme. Jeg lurte på om du vurderte begge...

Pro/Team er en annen sykkel rett og slett, den er mer forrige generasjon grussykkel fra 3T, men så klart fin den og (https://www.landevei.no/sykler/gravel/test-3t-exploro).
Race-modellen ble lansert i slutten av 2020 (https://www.landevei.no/sykler/gravel/ny-aero-grusracer-fra-3t-exploro-racemax) og er følgelig en nyere modell med potensielt litt lenger varighet på bruktmarkedet også.
Standard Exploro har kommet i nyere varianter med samme geometri og design, men lettere karbon. Tilsvarende Open UP og Open U.P.P.E.R lizzom.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Vis oss din grussykkel [Re: bigp85] #2665813 28/05/2021 09:06
TenDam Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Fara 2020 A|R er i år som i fjor min prefererte grussykkel. Kjører på 32mm Gravel King som funker helt supert til mine grusturer som i all hovedsak er på grusveier i marka rundt Oslo og Bærum. Bruker den også på lengere bikepacking turer, og den er jo i sitt rette element når det er blandevei som gjelder ICON_SMILE Eneste upgrade foran årets sesong er nytt stem.

[Linket bilde]

Redigert av TenDam; 28/05/2021 09:07.
Re: Vis oss din grussykkel [Re: bigp85] #2665841 28/05/2021 10:19
S
Skoje Offline
Ivrig
Ivrig
S
Lekker Fara!

Re: Vis oss din grussykkel [Re: bigp85] #2665858 28/05/2021 11:15
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Speedvagen Rugged Road på meg også de neste årene fremover. Nye 650b-hjul av året, med Chris King-nav og racingfelger fra DT. Maxxis Receptor 47 mm er en høydare sammenlignet med klassiske WTB Byway.

[Linket bilde]

Redigert av Alpers; 28/05/2021 11:16.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Vis oss din grussykkel [Re: bigp85] #2665871 28/05/2021 11:30
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Ahhh, bølletøft jåleri ! ! Flagreshorts samt rosa og en blå skulder, nå snakker vi. Enhver tilårskommen blasert megler, konsulent eller advokat ville gitt fra seg 911'n sin for å se slik ut..... Fin sykkel også :-)

Re: Vis oss din grussykkel [Re: Alpers] #2665876 28/05/2021 11:51
tregil Offline
Avhengig
Avhengig
Kjempeflott den der Rugged Road'en. Sikle sikle, men synd alt for kostbar sett i forhold til mine prioriteringer...

Re: Vis oss din grussykkel [Re: Alpers] #2665898 28/05/2021 13:25
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Alpers
[Linket bilde]

Oj!

Endelig legger redaktøren ut den håndlågede jernhesten sin yes

Men Alpers er for beskjeden til å si at den er i Alpers Blue.

Ikke stort å føye til all den velfortjente rosen doningen allerede har fått, like fra den førte ham trygt gjennom USA på tvers.

Jeg får neppe svar, men prøver:

Gratulerer med nye hjul! Spennende at du går mot strømmen og velger 650b, helt etter Jan Heines hjerte. Attpåtil med dekk med glatt rullebane og sideknaster, som slett ikke er etter Jan Heines hjerte, og for så vidt medstrøms. Er det kun dekklaring i rammesettet eller annet som har ført deg bort fra 700c? Og skjermene er ofret for volum?

Er også nysgjerrig på hvilken styreveske vi skimter. Andrew The Maker (ATM)? Road Runner? Ornot?

Ellers merker jeg meg Giro Aether i sølv og hvitt, som jeg allerede har slått fast at jeg må skaffe meg nå som jeg har fått noe så upraktisk som hvite sko med lisser. Og så lurer jeg fælt på buksa og skotrekkene.

Spør ikke om trøya, for det får vi garantert ikke vite. Har den noe med EF Education First å gjøre ICON_CONFUSED Eller Specialized? Black Sheep? Jeg famler i blinde.

Landeveispedaler ICON_SMILE

Side 6 av 10 1 2 4 5 6 7 8 9 10

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå