Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla?
|
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla?
[Re: GeirK]
04/05/2021 21:11
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når dere spiller ut kortet "Hvordan skal du klare deg uten det fantastiske ladenettverket" fremstår det som at dere ikke ønsker å forstå at andre har et ganske annet bruksmønster.
Er jeg en av disse "dere" som sier dette og fremstår som om jeg ikke ønsker å forstå? Nå har du forlatt stråmannen og gått over til generalisering, tror jeg. Du slang deg på diskusjonen, var det bare for å diskutere, følte du deg truffet, eller en annen grunn? For å svare på spørsmålet ditt, så ja, du fremstår som at du ikke ønsker å forstå.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Ripen]
04/05/2021 21:12
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har dere som ikke klarer å leve uten et vanvittig stor ladenettverk et svært stort behov for å lade andre steder enn hjemme? Altså, er dere typ landeveisfarende selgere hele gjengen? Eller bor dere i leiligheter uten lademulighet? På 3000km har vi ladet på hurtiglader èn gang, og det var egentlig mest for å prøve det.
Jeg kjører ofte nok turer der jeg trenger hurtiglading til at jeg setter pris på Teslas ladenettverk, men det er kanskje fordi jeg har en bil med rundt 38 mil rekkevidde på sommeren. Vi kjører 25-30K i året. Sist gang var i påskeferien. Da kjørte vi rundt 800km og jeg hurtigladet fire ganger - mest fordi det er mer effektivt å ta korte, men hyppige ladepauser, og det er mye enklere med Tesla enn med andre bilmerker fordi du trygt kan beregne at du kommer frem til neste lader med bare 10-15% igjen på batteriet. Så, et svært høyt antall kjørte kilometer i løpet av året på deg, og Ripen pendler ukentlig mellom vestlandet og østlandet + reisende mac selger. Men helt ærlig, så tror jeg ikke dere representerer flertallet av den gjengse bruker av elbil. Selv om det kanskje er uforståelig for dere at noen klarer seg uten Tesla sitt enorme ladenettverk, er det nok tilfellet for mange. Dessuten er hurtiglading dyrt, 5-6kr mila. Men slik jeg har skjønt det så bygges det ut hurtigladere over en lav sko, og Tesla åpner vel snart opp for at alle skal kunne lade på laderne deres. Muligens med noe høyere pris enn for Teslaeiere. Så jeg tror dette er et ikke-problem for de som kjører langt og mye om kort tid. For oss andre med mer normalt bruksmønster har det aldri vært et problem. Nei jeg er ikke i flertall, jeg kan kun svare på spørsmålet ditt på vegne av meg selv, min bilbruk, mitt behov og ønske mtp ladenettverket. Og det er ingen grunn til å komme med spydigheter om ukentlig pendling til Vestlandet, for det tror jeg du forstår at ikke er det som danner ønske og behov her. Men turen til og fra Vestlandet og andre steder på fritid og i ferier bidrar til å gjøre bilvalget mitt smartere, for meg. Jeg får heller være glad for at jeg har et unormalt kjøremønster og behov da, sånn at jeg kan være med og bidra til utvikling av ny teknologi... Det var på ingen måte ment som en spydighet, mer for å belyse et kjøremønster som de færreste har.
|
|
|
[Re: Hoaas]
04/05/2021 21:13
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvis du synes jeg fremstår slik, er nok det ditt ansvar og ikke mitt.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: hJürg1]
05/05/2021 06:13
|
GeirK
More than words
|
More than words
Denne sommeren kjørte vi følgende etapper:
1. Trondheim - Elverum. Litt hurtiglading på Alvdal, ellers destinasjonslading 2. Elverum - Oslo. Bare destinasjonslading i Oslo 3. Oslo - Drøbak. 22kW lader på parkeringsplass mens vi spiste lunsj i sentrum. Ellers ikke destinasjonslading 4. Drøbak - Lillesand. Hurtiglading på Prestemoen. Ellers destinasjonslading 5. Lillesand - Kongsberg via Skien og Notodden. Hurtiglading på Brokelandsheia pluss. Ladet på ren 7.4kW lader i parkeringshus i Skien. Ingen destinasjonslading 6. Kongsberg - Trondheim via Gjøvik. Hurtiglading i Hokksund - Lillehammer - Vinstra - Dombås
Destinasjonslading på alle steder hadde eliminert fire av sju hurtigladinger.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
05/05/2021 06:31
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis du synes jeg fremstår slik, er nok det ditt ansvar og ikke mitt. Ok
|
|
|
05/05/2021 06:53
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Denne sommeren kjørte vi følgende etapper:
1. Trondheim - Elverum. Litt hurtiglading på Alvdal, ellers destinasjonslading 2. Elverum - Oslo. Bare destinasjonslading i Oslo 3. Oslo - Drøbak. 22kW lader på parkeringsplass mens vi spiste lunsj i sentrum. Ellers ikke destinasjonslading 4. Drøbak - Lillesand. Hurtiglading på Prestemoen. Ellers destinasjonslading 5. Lillesand - Kongsberg via Skien og Notodden. Hurtiglading på Brokelandsheia pluss. Ladet på ren 7.4kW lader i parkeringshus i Skien. Ingen destinasjonslading 6. Kongsberg - Trondheim via Gjøvik. Hurtiglading i Hokksund - Lillehammer - Vinstra - Dombås
Destinasjonslading på alle steder hadde eliminert fire av sju hurtigladinger. Skjønner, men dette blir veldig bil og bruker spesifikt. Har man en elbil som klarer rundt 50 mil og starter med fulladet batteri, ville man klart langstrekkene med en lading. Slik jeg tolker mønsteret ditt, så virker det som om du har hatt flere stopp og pauser over flere dager på denne turen. Da er hyppigere ladingen være mer akseptabel, f.eks. bruke 30 min på dag 3 under et opphold for å toppe batteri før man kjører videre. Da er man nok heller ikke i tidsnød, og kan fylle ved et handlesenter, burgersjappe eller liknende. Det er noe annet enn å lade 3 ganger på en langtur hvor man skal forsere mange mil. Men nå er jeg litt på vidden og gjetter litt, men for flere er det nok en tenkt scenario at man stopper i noen dager på de ulike "postene".
|
|
|
05/05/2021 07:02
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det var på ingen måte ment som en spydighet, mer for å belyse et kjøremønster som de færreste har.
Som det på ingen som helst måte var fremstilt som heller, du bare tok en "bibelsk tolkning" og vrei det dit du ville ha det. Jeg forstår ikke hvordan du kan be oss som har et unormalt (i følge deg) kjøremønster om å beskrive det (les forsvare det) for så å begynne å stikke fingeren i det igjen. Er det fordi du fortsatt mener jeg tar feil? Jeg forstår at du med et kjøremønster som er 1/10 av mitt i et normalt år ikke klarer å forstå mine ønsker og behov, men jeg forstår ikke hvorfor du må kverulere på det. Og så få av oss som bruker bilen veldig mye i det daglige ifm jobb er det vel ikke, men de færreste av oss har valgt elbil, det er riktig. Mange sverger på at de skal kjøre diesel til de går av med pensjon, elbil skal de i alle fall ikke ha. Aldri! Vi får håpe de kan pensjonere seg tidlig. 
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
[Re: Arne_And]
05/05/2021 07:14
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Inntrykket jeg har er at utbyggingen i Norge går for sent. Jeg har i alle fall lest/sett mye om at det ikke er økonomisk lønnsomt for bensinstasjoneiere å investere i hurtigladere, kapitalkostnaden er for høy i forhold til inntjeningen. Men jeg kan jo selvsagt ha fått et feilaktig bilde. Har du kilder som indikerer at det faktisk investeres tilstrekkelig i økt hurtigladerkapasitet i Norge i forhold til veksten i antall elbiler? Jeg blir bare glad om det viser seg at jeg tar feil. (...)At det bygges masse i Norge også bør være en kjent sak. Du unngår spørsmålet ved å være arrogant? Her er en nyhetssak fra i dag: https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/...det-ikke.-naf-ber-om-fortgang-1.15481660Elbilstatistikk viser at det i 2020 var dobbelt så mange elbiler per offentlig ladepunkt som i 2015: https://elbil.no/elbilstatistikk/https://elbil.no/elbilstatistikk/ladestasjoner/2015: 7.000 ladepunkter og 70.000 elbiler, dvs ett per 10 elbiler 2018: 10.500 ladepunkter og 195.000 elbiler, dvs ett per 18,6 elbiler 2020: 17.000 ladepunkter og 340.000 elbiler, dvs ett per 20 elbiler Det ser ikke ut som utbyggingen av ladeinfrastruktur henger helt med. Nei. Jeg forstod ikke spørsmålet og belyste hvorfor jeg tror spørsmålet ditt kanskje ikke var helt treffsikkert. Dette valgte du å utelate når du siterte. At du mener det er arrogant må du nesten ta på din kappe. Du legger fram tall på elbiler og ladepunkter(hurtigladepunkter?) og som du ser så vokser antall punkter voldsomt. At antall elbiler øker mer er som forventet og helt rimelig. Det er lite som tilsier at forholdet mellom antall hurtigladere og elbiler burde fortsette å være på 2015-nivå. Det er rett og slett lite effektivt. Nå skrev jeg det riktignok ikke i klartekst, men jeg er også inne på noen punkter som forklarer hvorfor antall ladepunkter ikke skal eller vil vokse i takt med antall biler: - Rekkevidden på elbilene øker - og dermed starter og slutter flere reiser på steder med destinasjons/hjemmelading - Antall elbiler med kort rekkevidde og behov for hurtiglading kommer ikke til å øke betydelig da disse får stadig lavere markedsandel - Nye elbiler kommer til å ha enda bedre rekkevidde, og ettersom rekkevidden øker så vil behovet den enkelte ha for hurtiglading gå ned - ikke opp. Hvor ofte tror du eiere av Mercedes EQS(over 700km wltp) kommer til å hurtiglade i løpet av et år? - Nye hurtigladere trenger kun unntaksvis subsidier for å kunne være lønnsomme. I 2015 så ble korridorer langs hovedveiene finansiert av Enova på Østlandet... - Nye hurtigladere står i klynger og kan derfor ha langt høyere utnyttelsesgrad enn i 2015 uten at det oppstår kø som tar lang tid å avvikle. I 2021 kan de fleste også bare kjøre videre til neste lader om nøden er stor nok som følge av god rekkevidde. Denne fleksibilteten var det kun Tesla som hadde i 2015. - Utnyttelsesgraden i 2015 var per hurtiglader svært dårlig. Finmark: Du nevner Finmark - det er med all respekt å melde en outlier på alle måter, men du ser jo at det kommer hurtigladere der også nå. Riktignok med subsidier som så mye annet så langt nord. For moro skyld kan du beregne prosentvis økning fra 2015 til 2021 og se hvor du lander. Du kan sammenligne med antalle registrerte elbiler i samme tid i Finmark. Da vil det se ut som at det er overetablering av ladepunkter i området. Skjønner du nå hvorfor jeg mener spørsmålet ditt var lite treffsikkert?
Ut på tur!
|
|
|
[Re: Marøder]
05/05/2021 07:18
|
GeirK
More than words
|
More than words
Har man en elbil som klarer rundt 50 mil og starter med fulladet batteri, ville man klart langstrekkene med en lading Nei - ikke nødvendigvis. Igjen - dette betinger at man har destinasjonslading tilgjengelig. Er dette vanskelig å forstå? Hvis du kommer frem med 20% om kvelden, starter du med 19-20% om morningen dersom du ikke har destinasjonslading. I dette tilfellet må du stoppe tidlig - noe som antakelig ikke passer kjøremønsteret fordi det ikke er tid for pause ennå og som heller ikke er ideelt for ladehastghet fordi batteriet er kaldt. Da er det mer gunstig å hurtiglade litt mer dagen i forveien. Kanskje er det ingen hurtiglader tilgjengelig innenfor rekkevidden av 20% SoC og da må du i allefall passe på å hurtiglade nok dagen før slik at du kommer frem til denne.
|
|
|
05/05/2021 07:20
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det var på ingen måte ment som en spydighet, mer for å belyse et kjøremønster som de færreste har.
Som det på ingen som helst måte var fremstilt som heller, du bare tok en "bibelsk tolkning" og vrei det dit du ville ha det. Jeg forstår ikke hvordan du kan be oss som har et unormalt (i følge deg) kjøremønster om å beskrive det (les forsvare det) for så å begynne å stikke fingeren i det igjen. Er det fordi du fortsatt mener jeg tar feil? Jeg forstår at du med et kjøremønster som er 1/10 av mitt i et normalt år ikke klarer å forstå mine ønsker og behov, men jeg forstår ikke hvorfor du må kverulere på det. Og så få av oss som bruker bilen veldig mye i det daglige ifm jobb er det vel ikke, men de færreste av oss har valgt elbil, det er riktig. Mange sverger på at de skal kjøre diesel til de går av med pensjon, elbil skal de i alle fall ikke ha. Aldri! Vi får håpe de kan pensjonere seg tidlig. Vel, nå har en del av denne tråden dreid seg om Tesla sitt fantastiske ladenettverk, og det argumenteres hardt for at Tesla er det eneste riktige (pga ladenettverket) om man skal ha elbil. Dette til tross for at trådstarter i utgangspunktet ikke ønsket Tesla. Jeg mener ikke at du tar feil, du har en bil som passer bedre til ditt kjøremønster enn f.eks en Leaf. Hele poenget mitt var at det er svært få som har et slikt kjøremønster, og ikke kommer til å ha bruk for ladenettverket i samme grad = man trenger ikke velge Tesla pga ladenettverket. Du tar feil i at jeg ikke forstår ditt behov, det gjør jeg, men jeg mener det blir feil å argumentere for å kjøpe Tesla pga ladenettverket. Hvor jeg igjen lurer på om du forstår at andre ikke har samme behov og ønsker som deg? Når en ikke ønsker å kjøpe Tesla, hvorfor skal man da prøve å "omvende" de?
|
|
|
05/05/2021 07:47
|
GeirK
More than words
|
More than words
Vel, nå har en del av denne tråden dreid seg om Tesla sitt fantastiske ladenettverk, og det argumenteres hardt for at Tesla er det eneste riktige (pga ladenettverket) om man skal ha elbil.
Vel - dette er folk som har et kjøremønster som i stor grad favoriserer Teslanettverket. Hvis man svært sjelden drar på langtur, eller bare drar på langtur om sommeren, blir det mer hipp som happ. I juni skal jeg og fruen kjøre til Bodø på én dag og det tar i følge ABRP nesten 40 minutter lenger med en Polestar2 enn vår Model S. En Audi eTron bruker nesten en time lenger. Dette er best case siden det forutsetter ingen ladekø. Jeg glad jeg slipper den ekstra tiden, men siden det antakelig er den eneste gangen jeg kjører til Bodø på lenge, er det selvfølgelig ingen big deal i det store bildet. Det kunne jo vært interessant å høre med noen som har dratt på samme type ferie som de jeg har beskrevet over med en annen bil enn Tesla og hvordan de opplever det.
|
|
|
05/05/2021 08:02
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vel, nå har en del av denne tråden dreid seg om Tesla sitt fantastiske ladenettverk, og det argumenteres hardt for at Tesla er det eneste riktige (pga ladenettverket) om man skal ha elbil.
Vel - dette er folk som har et kjøremønster som i stor grad favoriserer Teslanettverket. Hvis man svært sjelden drar på langtur, eller bare drar på langtur om sommeren, blir det mer hipp som happ. I juni skal jeg og fruen kjøre til Bodø på én dag og det tar i følge ABRP nesten 40 minutter lenger med en Polestar2 enn vår Model S. En Audi eTron bruker nesten en time lenger. Dette er best case siden det forutsetter ingen ladekø. Jeg glad jeg slipper den ekstra tiden, men siden det antakelig er den eneste gangen jeg kjører til Bodø på lenge, er det selvfølgelig ingen big deal i det store bildet. Det kunne jo vært interessant å høre med noen som har dratt på samme type ferie som de jeg har beskrevet over med en annen bil enn Tesla og hvordan de opplever det. Det er ganske mange historier på nett om folk som har kjørt Norge på langs i alle slags elbiler. Hvordan opplevelsen er tror jeg bunner ut i hva man er innstilt på. Fra 2016, Miev: https://www.vol.no/vesteraalensavis/2016/08/09/Kj%C3%B8rte-Norge-p%C3%A5-langs-med-elbil-13149806.ece Norge på langs i Leaf: https://www.facebook.com/langturleaf/Niro: https://otto.no/2020/09/01/oslo-lofoten-med-elbil/
|
|
|
05/05/2021 08:10
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Har man en elbil som klarer rundt 50 mil og starter med fulladet batteri, ville man klart langstrekkene med en lading Nei - ikke nødvendigvis. Igjen - dette betinger at man har destinasjonslading tilgjengelig. Er dette vanskelig å forstå? Hvis du kommer frem med 20% om kvelden, starter du med 19-20% om morningen dersom du ikke har destinasjonslading. I dette tilfellet må du stoppe tidlig - noe som antakelig ikke passer kjøremønsteret fordi det ikke er tid for pause ennå og som heller ikke er ideelt for ladehastghet fordi batteriet er kaldt. Da er det mer gunstig å hurtiglade litt mer dagen i forveien. Kanskje er det ingen hurtiglader tilgjengelig innenfor rekkevidden av 20% SoC og da må du i allefall passe på å hurtiglade nok dagen før slik at du kommer frem til denne. Jeg skjønner det meget godt. Enig i at dersom man skal kjøre f.eks 150 mil med overnatting, så er man avhengig av å kunne lade opp bilen på natten. Destinasjonsladere blir mer og mer vanlig, men enkelte voksesmerter må man regne med. Men dette gjelder også Tesla, det er jo langt fra alle hoteller som har Tesla destinasjonslader. Noen er det, på samme måte som at noen har 22 kwh ladere som er et fullgodt alternativ for lading over natt f.eks. Mitt poeng var at på en slik tur som du beskriver, vil man ofte ha stopp på noen dager på de ulike plassene for å besøke venner og familie. Man tar enkelte lengre strekk, og når man da har pauser i noen dager er det uproblematisk å lade. Da vil behovet for destinasjonslader være mindre.
|
|
|
05/05/2021 08:15
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Vel - dette er folk som har et kjøremønster som i stor grad favoriserer Teslanettverket. Hvis man svært sjelden drar på langtur, eller bare drar på langtur om sommeren, blir det mer hipp som happ. I juni skal jeg og fruen kjøre til Bodø på én dag og det tar i følge ABRP nesten 40 minutter lenger med en Polestar2 enn vår Model S. En Audi eTron bruker nesten en time lenger. Dette er best case siden det forutsetter ingen ladekø. Jeg glad jeg slipper den ekstra tiden, men siden det antakelig er den eneste gangen jeg kjører til Bodø på lenge, er det selvfølgelig ingen big deal i det store bildet. Det kunne jo vært interessant å høre med noen som har dratt på samme type ferie som de jeg har beskrevet over med en annen bil enn Tesla og hvordan de opplever det. Det er ganske mange historier på nett om folk som har kjørt Norge på langs i alle slags elbiler. Hvordan opplevelsen er tror jeg bunner ut i hva man er innstilt på. Fra 2016, Miev: https://www.vol.no/vesteraalensavis/2016/08/09/Kj%C3%B8rte-Norge-p%C3%A5-langs-med-elbil-13149806.ece Norge på langs i Leaf: https://www.facebook.com/langturleaf/Niro: https://otto.no/2020/09/01/oslo-lofoten-med-elbil/Ja, og det er vel ingen tvil om at skal du komme hurtigst fram på langkjøring så bruk bensin eller dieselbil. El-bil vil være et kompromiss i lang tid enda. Men kompromisset blir mindre, og de andre elbilene er i ferd med å ta igjen fordelen som Tesla har hatt med tanke på ladehastighet og til dels forbruk. Men ladenettverket til Tesla er jo superb. For meg er ulempen til å leve med da feriereiser utgjør en liten del av årlig kjørelengde, og det å stresse uten pauser slik man har gjort tidligere på langtur er kanskje ikke det smarteste for en familie.
|
|
|
05/05/2021 08:19
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er ganske mange historier på nett om folk som har kjørt Norge på langs i alle slags elbiler. Hvordan opplevelsen er tror jeg bunner ut i hva man er innstilt på.
Selvfølgelig. Jeg har dog gjennom mange år med famileliv konstatert at jeg har begrenset med påvirkningskraft på de andre familemedlemmenes innstilling. Reisebrev 1 (fem år gammelt): "– Ja, det er mye mer tungvint. Med en Tesla så ville det ikke vært noe problem, men prisen på den er annerledes. Man må planlegge i forhold til hvor man skal lade. Det må tas hensyn til lengder, hastighet og man må alltid tenke på hvordan terrenget er, sier Ferreira." Reisebrev 2: Jeg tror dem på at det ikke var særlig med ladekøer i mai 2020 "Vi reiste på et tidspunkt med svært lite trafikk på veiene. Coronaviruset og lav reisevirksomhet er årsaken til det. ". Jeg er avhengig av å reise på sommerferie i skoleferien. Reisebrev 3: Ja, når man baserer seg på overnatting i telt og kan dra på lykke og fromme, går det fint. Min familie blir ikke med på det, hvilket betyr at ting må bookes i forveien og at man ikke har samme fleksibiliteten. Jeg ser ikke helt at disse er sammenlignbare for de turene vi har gjort. Ikke er det nok detaljer til å gjøre en ordentlig sammenligning heller.
|
|
|
05/05/2021 08:33
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er ganske mange historier på nett om folk som har kjørt Norge på langs i alle slags elbiler. Hvordan opplevelsen er tror jeg bunner ut i hva man er innstilt på.
Selvfølgelig. Jeg har dog gjennom mange år med famileliv konstatert at jeg har begrenset med påvirkningskraft på de andre familemedlemmenes innstilling. Reisebrev 1 (fem år gammelt): "– Ja, det er mye mer tungvint. Med en Tesla så ville det ikke vært noe problem, men prisen på den er annerledes. Man må planlegge i forhold til hvor man skal lade. Det må tas hensyn til lengder, hastighet og man må alltid tenke på hvordan terrenget er, sier Ferreira." Reisebrev 2: Jeg tror dem på at det ikke var særlig med ladekøer i mai 2020 "Vi reiste på et tidspunkt med svært lite trafikk på veiene. Coronaviruset og lav reisevirksomhet er årsaken til det. ". Jeg er avhengig av å reise på sommerferie i skoleferien. Reisebrev 3: Ja, når man baserer seg på overnatting i telt og kan dra på lykke og fromme, går det fint. Min familie blir ikke med på det, hvilket betyr at ting må bookes i forveien og at man ikke har samme fleksibiliteten. Jeg ser ikke helt at disse er sammenlignbare for de turene vi har gjort. Ikke er det nok detaljer til å gjøre en ordentlig sammenligning heller. Vel, du spurte om andre sine opplevelser. Skal du finne ut av helt konkrete detaljer, og om du kan relatere til det, så foreslår jeg at du tar kontakt med de som har gjennomført langturer på Norgesferie i sine elbiler. I likhet med Ripen, så er helt sikkert Tesla det rette og beste valget for deg på det tidspunktet du kjøpte bilen, jeg har ingen problemer med å se eller skjønne det. Men her var altså tre historier fra andre familier som hadde et ganske annet behov og klarte seg kjempefint med det, selv om turene ikke er identisk med dine.
|
|
|
05/05/2021 08:55
|
spilleth
Entusiast
|
Entusiast
Hei,
Jeg var bekymret for ladenettverket når jeg kjøpte annen bil en Tesla. Dog har det vist seg å være et ikke eksisterende problem for oss. Audien har vist seg suveren med rask lading de få ganger jeg trenger det. Audien har lavere teoretisk ladehastighet enn Tesla M3 (150vs250), men reel hastighet er vel ganske lik.Så ladehastigheten virker for meg å være konkurranse dyktig på andre merker enn Tesla også.
I det hele tatt har Audien egentlig fungert meget bra på langtur med bilen også på vinterstid (Aldri hatt så bra vinterbil, bedre enn Volvo XC70). Derimot om du må lade en fredag og spise bolle på Espa, da skjønner jeg at det blir trøbbel. Dog med litt planlegging slipper du det.
For meg virker det som dekning av 150kW ikke tesla ladere rundt omkring i Norge å være ganske god, dog innser jeg kapasitenen og antall fortsatt er bedre på Tesla. Spm bare om det egentlig er noe problem. For meg og mine behov er det ikke noe problem.
Pål
|
|
|
05/05/2021 08:58
|
spilleth
Entusiast
|
Entusiast
Jeg tror egentlig at mye av store forspranget til Tesla er i ferd med å spises opp, men skal sies at vi må takke Tesla i det hele tatt for at de andre merkene innså at Elbil er fremtiden. Det tok lang tid og lurer på hvor lang tid det hadde tatt uten Tesla.......
|
|
|
[Re: spilleth]
05/05/2021 09:09
|
GeirK
More than words
|
More than words
Fordelen med Audien er jo at den dundrer avgårde med 150kW ladehastighet helt til 80%. Hvordan de har fått batteriene til å tåle det, lurer jeg fælt på, da ;-)
Hvilke langturer har dere tatt vinterstid?
|
|
|
05/05/2021 09:14
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Som det på ingen som helst måte var fremstilt som heller, du bare tok en "bibelsk tolkning" og vrei det dit du ville ha det. Jeg forstår ikke hvordan du kan be oss som har et unormalt (i følge deg) kjøremønster om å beskrive det (les forsvare det) for så å begynne å stikke fingeren i det igjen. Er det fordi du fortsatt mener jeg tar feil? Jeg forstår at du med et kjøremønster som er 1/10 av mitt i et normalt år ikke klarer å forstå mine ønsker og behov, men jeg forstår ikke hvorfor du må kverulere på det. Og så få av oss som bruker bilen veldig mye i det daglige ifm jobb er det vel ikke, men de færreste av oss har valgt elbil, det er riktig. Mange sverger på at de skal kjøre diesel til de går av med pensjon, elbil skal de i alle fall ikke ha. Aldri! Vi får håpe de kan pensjonere seg tidlig. Vel, nå har en del av denne tråden dreid seg om Tesla sitt fantastiske ladenettverk, og det argumenteres hardt for at Tesla er det eneste riktige (pga ladenettverket) om man skal ha elbil. Dette til tross for at trådstarter i utgangspunktet ikke ønsket Tesla. Jeg mener ikke at du tar feil, du har en bil som passer bedre til ditt kjøremønster enn f.eks en Leaf. Hele poenget mitt var at det er svært få som har et slikt kjøremønster, og ikke kommer til å ha bruk for ladenettverket i samme grad = man trenger ikke velge Tesla pga ladenettverket. Du tar feil i at jeg ikke forstår ditt behov, det gjør jeg, men jeg mener det blir feil å argumentere for å kjøpe Tesla pga ladenettverket. Hvor jeg igjen lurer på om du forstår at andre ikke har samme behov og ønsker som deg? Når en ikke ønsker å kjøpe Tesla, hvorfor skal man da prøve å "omvende" de? Fordi mange vet ikke hva de driver med, og jeg må redde dem fra fortapelse. Gisp! Den gjengse forestillingen ute hos mange som ikke vil (!) ha Tesla er at det er en møkkabil, min oppfatning som har en selv er stikk motsatt, beste bilen som finnes etter min mening. Da kan jeg ikke bare sitte å se på at folk velger det bort på grunnlag jeg mener er feil. For meg er det bortimot umulig å ikke nevne Tesla sitt ladenettverk i en diskusjon som denne, fordi i mine øyne er det mange mange ganger bedre enn alternativene, både mtp pris pr kW, tilgjengelighet og brukervennlighet. Man trenger absolutt ikke å velge Tesla pga ladenettverket, bare ta det med i vurderingen. Pliiis? Bruk gjerne referansekoden min når du bestiller din nye Tesla!
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
05/05/2021 09:15
|
GeirK
More than words
|
More than words
Har man en elbil som klarer rundt 50 mil og starter med fulladet batteri, ville man klart langstrekkene med en lading Nei - ikke nødvendigvis. Igjen - dette betinger at man har destinasjonslading tilgjengelig. Er dette vanskelig å forstå? Hvis du kommer frem med 20% om kvelden, starter du med 19-20% om morningen dersom du ikke har destinasjonslading. I dette tilfellet må du stoppe tidlig - noe som antakelig ikke passer kjøremønsteret fordi det ikke er tid for pause ennå og som heller ikke er ideelt for ladehastghet fordi batteriet er kaldt. Da er det mer gunstig å hurtiglade litt mer dagen i forveien. Kanskje er det ingen hurtiglader tilgjengelig innenfor rekkevidden av 20% SoC og da må du i allefall passe på å hurtiglade nok dagen før slik at du kommer frem til denne. Jeg skjønner det meget godt. Enig i at dersom man skal kjøre f.eks 150 mil med overnatting, så er man avhengig av å kunne lade opp bilen på natten. Destinasjonsladere blir mer og mer vanlig, men enkelte voksesmerter må man regne med. Men dette gjelder også Tesla, det er jo langt fra alle hoteller som har Tesla destinasjonslader. Noen er det, på samme måte som at noen har 22 kwh ladere som er et fullgodt alternativ for lading over natt f.eks. Ja - det var ikke spesifikt Tesla destinasjonsladere jeg var ute etter - kun mulighet til å plugge inn bilen om natta. De fleste steder vi har overnattet på tur, har ikke det vært mulig. I noen byer kan man ikke stå parkert på ladeplassen over natta, så da må du planlegge ikke ta en øl til maten slik at du kan flytte bilen før du legger deg feks. Eller at du bare får lov å lade i tre timer selv om klokka er 20:00 på en fredag og byen er tom for biler.
|
|
|
05/05/2021 09:30
|
spilleth
Entusiast
|
Entusiast
Fordelen med Audien er jo at den dundrer avgårde med 150kW ladehastighet helt til 80%. Hvordan de har fått batteriene til å tåle det, lurer jeg fælt på, da ;-)
Hvilke langturer har dere tatt vinterstid? Hei, Vi har kun ladet et fåtall ganger pga jeg rett og slett ikke har trengt det. Har hatt flere turer på vinterstid på 25 til 30 mil. Fungert helt supert. Dog bruker Audien mye strøm om hastigheten er høy. Enorm forskjell fra 90 til 110f feks. Dog er forskjellen mellom vinter/sommer/skiboks etc ganske liten. Tja ladehastighet og slitasje på batteriet er jo et godt spm, men for oss vanlige som lader 99,9% av all tid på AC, så er det ikke noe å tenke på. Porsche har jo tatt ned anbefalt hastigheten, men Tesla har jo også veldig rask ladehastighet opp mot 250kW og hvorfor skal ikke det slite på batteriet (selvom kurven er anderledes)? Såvidt jeg vet har vel også de andre merkene større øvre og nedre batteri buffer enn Tesla. Så om du bruker hele bufferen på Tesla selv på AC lading hjemme, vil jo du ha høyere slitasje på batteriet på enn Tesla enn mange andre merker vil jeg anta. For meg virker det beste for en elbil å lade konservativt med bruke mest mulig AC lading og kun lade til 100% når man virkelig må. Pluss også bruke hurtiglading kun ved behov (helst minst mulig). Destinasjonslading på AC er alltid å foretrekke om det går.
Redigert av spilleth; 05/05/2021 09:41.
|
|
|
05/05/2021 09:40
|
spilleth
Entusiast
|
Entusiast
Man trenger absolutt ikke å velge Tesla pga ladenettverket, bare ta det med i vurderingen. Pliiis?
Et meget godt poeng som er viktig for de som trenger det. Trenger du å gjør veldig mye DC lading er jeg helt enig at Tesla har et forsprang her. Dog for andre som klarer seg 99% av tiden med AC, så funger eksisterende DC lading, for andre enn Tesla også bra, og hindrer feks ikke oss til å planlegge tur til Oppdal/Trondheim. Dog innrømmer jeg glatt at jeg unngår reise fredag etter jobb tid. Det ville tatt en evighet i ladekø da dekningen er god, men kapasiteten begrenset.
|
|
|
05/05/2021 09:47
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Såvidt jeg vet har vel også de andre merkene større øvre og nedre batteri buffer enn Tesla. Så om du bruker hele bufferen på Tesla selv på AC lading hjemme, vil jo du ha høyere slitasje på batteriet på enn Tesla enn mange andre merker vil jeg anta.
Nå har jeg ikke oversikt over alle biler, men f.eks Audi E-Tron 55 har 1% buffer på topp, så i prinsippet ingen forskjell. Vet også at Jaguar reduserte sin buffer kraftig etter første år i markedet. Så nei, du får ikke høyere slitasje på en Tesla enn andre merker. Å lade til 80% på daglig basis er godt for batterihelsen uansett bil.
Lars-Erik
|
|
|
05/05/2021 09:53
|
GeirK
More than words
|
More than words
For meg virker det beste for en elbil å lade konservativt med bruke mest mulig AC lading og kun lade til 100% når man virkelig må. Pluss også bruke hurtiglading kun ved behov (helst minst mulig). Destinasjonslading på AC er alltid å foretrekke om det går.
Dette er korrekt. Selv lader jeg Teslaen fast til 70% når jeg ikke skal på langtur Tesla har jo også veldig rask ladehastighet opp mot 250kW og hvorfor skal ikke det slite på batteriet (selvom kurven er anderledes)? Jeg vet ikke om det sliter på batteriet, men det er den høye ladehastigheten opp til 80% som er uvanlig å se. Her lader Tesla med 1/3 av effekten, og jeg skjønner ikke hva som er så forskjellig i batterikjemien at Audien tåler så mye høyere ladestrøm ved høy SoC. https://cleantechnica.com/2019/05/1...es-over-2-times-faster-than-audi-e-tron/
|
|
|
05/05/2021 09:55
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dog innrømmer jeg glatt at jeg unngår reise fredag etter jobb tid. Det ville tatt en evighet i ladekø da dekningen er god, men kapasiteten begrenset. Der fant vi forskjellen ;-)
|
|
|
05/05/2021 10:13
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Som det på ingen som helst måte var fremstilt som heller, du bare tok en "bibelsk tolkning" og vrei det dit du ville ha det. Jeg forstår ikke hvordan du kan be oss som har et unormalt (i følge deg) kjøremønster om å beskrive det (les forsvare det) for så å begynne å stikke fingeren i det igjen. Er det fordi du fortsatt mener jeg tar feil? Jeg forstår at du med et kjøremønster som er 1/10 av mitt i et normalt år ikke klarer å forstå mine ønsker og behov, men jeg forstår ikke hvorfor du må kverulere på det. Og så få av oss som bruker bilen veldig mye i det daglige ifm jobb er det vel ikke, men de færreste av oss har valgt elbil, det er riktig. Mange sverger på at de skal kjøre diesel til de går av med pensjon, elbil skal de i alle fall ikke ha. Aldri! Vi får håpe de kan pensjonere seg tidlig. Vel, nå har en del av denne tråden dreid seg om Tesla sitt fantastiske ladenettverk, og det argumenteres hardt for at Tesla er det eneste riktige (pga ladenettverket) om man skal ha elbil. Dette til tross for at trådstarter i utgangspunktet ikke ønsket Tesla. Jeg mener ikke at du tar feil, du har en bil som passer bedre til ditt kjøremønster enn f.eks en Leaf. Hele poenget mitt var at det er svært få som har et slikt kjøremønster, og ikke kommer til å ha bruk for ladenettverket i samme grad = man trenger ikke velge Tesla pga ladenettverket. Du tar feil i at jeg ikke forstår ditt behov, det gjør jeg, men jeg mener det blir feil å argumentere for å kjøpe Tesla pga ladenettverket. Hvor jeg igjen lurer på om du forstår at andre ikke har samme behov og ønsker som deg? Når en ikke ønsker å kjøpe Tesla, hvorfor skal man da prøve å "omvende" de? Fordi mange vet ikke hva de driver med, og jeg må redde dem fra fortapelse. Gisp! Den gjengse forestillingen ute hos mange som ikke vil (!) ha Tesla er at det er en møkkabil, min oppfatning som har en selv er stikk motsatt, beste bilen som finnes etter min mening. Da kan jeg ikke bare sitte å se på at folk velger det bort på grunnlag jeg mener er feil. For meg er det bortimot umulig å ikke nevne Tesla sitt ladenettverk i en diskusjon som denne, fordi i mine øyne er det mange mange ganger bedre enn alternativene, både mtp pris pr kW, tilgjengelighet og brukervennlighet. Man trenger absolutt ikke å velge Tesla pga ladenettverket, bare ta det med i vurderingen. Pliiis? Bruk gjerne referansekoden min når du bestiller din nye Tesla! Amen 
|
|
|
05/05/2021 10:15
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Audi e-tron 55 har en høy ubenyttet buffer i batteriet som gjør at de kan lade hurtigere mot slutten enn andre biler som ofte har en lavere buffer.
|
|
|
05/05/2021 10:18
|
GeirK
More than words
|
More than words
Audi e-tron 55 har en høy ubenyttet buffer i batteriet som gjør at de kan lade hurtigere mot slutten enn andre biler som ofte har en lavere buffer. Det kan ikke være på langt nær hele forklaringen siden Model 3 dropper under eTron i ladeffekt ved ca 45% SoC.
|
|
|
05/05/2021 10:20
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Audi e-tron 55 har en høy ubenyttet buffer i batteriet som gjør at de kan lade hurtigere mot slutten enn andre biler som ofte har en lavere buffer. Det kan ikke være på langt nær hele forklaringen siden Model 3 dropper under eTron i ladeffekt ved ca 45% SoC. Forspranget ligger nok i teknikken...
|
|
|
|
|