Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Elsykkel, fisketur og tung oppakning

Elsykkel, fisketur og tung oppakning #2661894 03/05/2021 14:31
L
Letsgo0o Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
L
Hei folkens,

Jeg er helt grønn når det kommer til sykler generelt og el-sykkel spesielt.

Men en tanke slo meg - enn om det hadde vært mulig å sykle innover finnmarksvidda og komme noenlunde fresh fram heller enn å tilbringe de neste 1-2 dagene i stabilt sideleie etter en alt for tung og lang marsj.

Ryggsekken er erfaringsmessig 40-50 kilo, distansen er mellom 10 og 20km én vei. Traseen er stort sett atv spor og sti.

Finnes den el-sykkel som kunne hjulpet på denne turen? Og - er det like greit å hekte på sykkelvogn på el- som på vanlig sykkel?

På forhånd takk for hjelpa!

Måtte bare vinteren og snøen legge sitt kalde svøpe om landskapet snart.. OG LA DET SKJE FORT!!
Re: Elsykkel, fisketur og tung oppakning [Re: Letsgo0o] #2661984 04/05/2021 07:08
hansib Offline
Ivrig
Ivrig
Mange variabler her. Men jeg vil tro at det går. Om det er 20km til sammen, så er no stress.

Om det er 40, så kan det kanskje gå
Forutsatt:
relativt ok vei/sti
Batteri ikke er av minste sort. 630+ vil nok fungere. Det vil si shimano sitt nye batteri eller eventuelt specialized sine 700wh-batterier.
Ikke så veldig kupert.
Totalvekta ikke er veldig høy

Jeg ville uansett gått for en 1-hjulshenger, ala BOB eller andre.

I verste fall, så må du svette litt på tilbaketuren.

mtp valg av sykkel, så er det et (inntørket) hav å velge i. Så lenge du går for terrengsykkel, gjerne 29" hjul. Så vil både halv og fulldemper fungere fint. Du må bare sørge for å kjøpe rett aksling eller innfesting til sykkelen du velger.

Thule har f.eks en drøss med akslinger som gjør at du kan montere barnevogna på downhill-sykkelen om du vil..

Om du lurer på om hengeren tåler litt juling, så kan du se på "Danny daycare" på youtube...

Redigert av hansib; 04/05/2021 07:10.
Re: Elsykkel, fisketur og tung oppakning [Re: Letsgo0o] #2662187 04/05/2021 15:39
S
Skikongen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Vanlig terreng-elsykkel med vogn funker. Selv gjort det mange ganger på både jakt og telttur. Beste henger er en variant med et hjul. Tar mindre plass på stien / veien og hopper og spretter ikke så mye. https://www.sykkelcenteret.no/sykkel-tilbehor/varehenger/topeak-journey-trailer-tx-sykkelvogn

Moderator  support