En liten saga som kuliminerte i går. En kompis, som har mekanisk SR11 G2 på den Italiahvite C60en sin hadde mistet skruen på bakgiret som setter avstanden fra øvre trinsehjul til kassetten. Fuglene måtte vite hvorfor. Eller hvordan for den saks skyld. Borte var den. Jeg hadde en skrue sittende i et gammelt bakgir og sendte den. Den fikk han i går, men den ville ikke fatte. Så Dr. Campa Valentino (som ikke er i slekt med Valentino Campagnolo) forsøkte å feilsøke litt via tlf. No dice. Ut på interfnatt på let etter 11-delt C/R/SR G2-bakgir. No dice. Igjen. Hønsetenner. Finnes ikke.
What to do? Handle! Man må jo få sykkelen i orden igjen! Ingen nettbutikker hadde alt, men litt shopping både her og der fikk orden i sakene.
Record 12 Comandi. Selvsagt mekanisk og felgbrems. Det er som sagt til en C60 dette her Record 12 bakgir Chorus 12 framgir (halve prisen av SR og girer bedre) Chorus 12 kassett 11-32. Slitedel Chorus 12 kjede. Se forrige linje SR 12 krank 52/36 Styretape. Hvit, selvfølgelig.
Gjenbruk av bremser. Han hadde også en wirepakke liggende.
Kompisen min er en slik fyr som har penger til overs; SR 12-kranken var satt ned til 8000,- and now he'll have a chainset that's too sexy for him. Men ikke for sykkelen.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
-idag har jeg lagt ut to små videoer som gir deg noen enkle språktips til hvordan du gjør nettopp det!
Video nr 1: Hvordan bestille espresso, og dobbel espresso til deg selv, eller til to personer. Drikke ved disk, eller ta med ut.
Video nr 2: Min måte å sikre at jeg får en råsterk caffelatte: En dobbel espresso med litt varm melk, servert ved siden av.
Disse tipsene er dessverre ubrukelige for mange av oss nå..... men, skulle du være en av de heldige som kan reise ut i høstferien, så hvorfor ikke prøve å 'parlare' litt. Lykke til!
et spørsmål ramlet inn i hodet mitt her om dagen: -hvordan ville en machomann fjernet hår på beina, for å fremstå som en typeriktig landeveissyklist? jeg kom opp med flere svar på det spørsmålet, og denne videoen viser det første som falt meg inn. så, om du føler at dagene i livet er for like, kan jeg anbefale denne metoden.
Vi brukte den første gang i 13. Rettelse 12. Men jeg er usikker på om den fikk navn av oss før den første Norgescupen i 15. Da var det en annen gutu som vi kalte for Klassikerskjegget i postkassen på grunn av et noe skummelt plassert stativ ved inngangen. Men den gutua ble prompte omdøpt av Truls Korsæth. Noen gutuer har sitt faktiske vegnavn som gutunavn. Karl Johan f.eks.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Vi brukte den første gang i 13. Rettelse 12. Men jeg er usikker på om den fikk navn av oss før den første Norgescupen i 15. Da var det en annen gutu som vi kalte for Klassikerskjegget i postkassen på grunn av et noe skummelt plassert stativ ved inngangen. Men den gutua ble prompte omdøpt av Truls Korsæth. Noen gutuer har sitt faktiske vegnavn som gutunavn. Karl Johan f.eks.
Syklet begge gangene det var masterklasser (for det har bare vært 2 ganger ikke sant ?), det siste året var det vel identiske med nåværende trase. Hadde syklet ett hardt Stomperudritt dagen før så hadde ikke mye krefter til å henge med den dagen. Året før var trasen litt annerledes, blant annet et lengre grusparti fra Ilseng mot Stange. Skjegget/Truls Korseth var vel med begge ganger, mens den fra Staur var ikke med på første utgaven tror jeg. Valentino og Karl Johan var nok med på den første utgaven også jeg sykla også. Morsomste rittet jeg har sykla med racer, hadde jo vært kult om rittet hadde blitt master/tur igjen, men skjønner med få deltagere så er det ikke så lett. Kanskje turritt tidligere på året hadde vært noe å forsøke Valentino, ganske sikker jeg skulle fått med en håndfull fra Elverum da det "blomstrer" litt opp i miljøet her nå. Feks vurdert opp i mot Hamarrittet. Eller en kombo he he, Annenhver runder Hamarrittet og annenhver GG, hadde nesten sett ut som en belgisk klassiker på stravasporet det. Politi og frivillighetslogistikken hadde vel blitt utfordre vel mye da. Men hvis dere i Ottestad hadde stått mellom GG og Hamarrittet feks 1 juni, hvor tror du interessen/påmeldingen hadde vært størst ? sånn uavhengig av hva annet hadde vært da.
Takk, takk. Vi forsøkte sammen med kommunen og sponsorer for første gang i år å få til et skikkelig lavterskel-arrangement i Stangebyen på lørdagen, med servering, bmx-show og barneritt. Samtidig oppfordret vi folket til å sykle den ene, den andre eller begge rundene som en tur i den ferdig merkede løypa. Ikke ritt, ikke tidtagning. Vi har tro på et slikt lavterskel-konsept og har ingen planer om tur- eller masterritt. Men vi må jo ha standard GG-vær om det skal komme folk...
Hamarrittet kommer til å bestå med sin nåværende form og trasé, første søndag etter 1. mai. Det er en herlig kort og hard rullerittløype. Det er jo hva mamilene ønsker seg i mai.
(Hva har du gjort i dag? Tenkt på OILs sykkelritt.)
Og rengjort kjede og drivverk for aldrende Smoove. Like tilfredsstillende hver gang å få glinsende rent kjede og kassett etter étt minutt med kun en skvett Smoove Prep og en liten dusj med varmt vann.
Men ja, dessverre, giftig, om enn biologisk nedbrytbar, beskjeden mengde og sjelden behov. Tenker på alternativer. Om det bare ikke hadde vært så besnærende enkelt.
Stått opp kl 0215 for å ta 0300 båten til byen for et 275K gruseventyr. Tenkte det var helg siden jeg hadde fri men siste (eller første) båt var som vanlig 0100. Ble så skuffet og #$£!?* at jeg syklet hjem, la meg under dyna og fylte dagen med hagearbeid. Fruen var fornøyd m innsatsen. GRØSS for en grinebiter jeg var, godt jeg ikke møtte noen på vei hjem €£#*{!!
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
I dag har jeg fått skrudd av krankarm (og deretter smurt opp knirkekranken) på min Caad12 - for aller første gang.
Det var jo irriterende lett når jeg først hadde riktig utstyr. Irriterer meg over at jeg drøyde så lenge før jeg fikk bestilt meg riktig verktøy, og heller har tatt den til verksted 1-2 ganger i året i redsel for å ødelegge noe jeg ikke skjønte meg på.
Skiftet krankdrev, kjede og kassett. Ny drivlinje er som å få ny sykkel! Byttet boss på nye hjul, nøt lyden av slangeløse dekk som poppet på ved første forsøk, satte på 6-bolts skiver med adaper på centerlock-navene , rengjorde og smurte opp stempler med dertil egnet olje, byttet bremseklosser.
Meeen... da tiden kom for å justere kaliperne for deilig, subbefri bremsing, vel å merke etter forestående samvittighetsfull innkjøring, viste det seg at hodene på skruene var såpass utslitt etter flere års bruk og misbruk av undertegnede med ti tommeltotter og ikke-optimalt verktøy, at jeg måtte gi tapt.
Og her kommer jeg til poenget: Kunnskapsrike, dyktige og alltid hyggelige Conrad på Spinn Majorstuen reddet igjen dagen, byttet lynraskt skruer, finjusterte i samme slengen kalipere og gir, rettet opp andre unøyaktigheter etter de nevnte tommeltottene, og ga mange nyttige tips og betraktninger underveis.
Takket være ham, kom jeg i mål med et nødskrik før avreise, og kan i dag sitte i et annet land med perfekt fornyet sykkel som skal ut av kofferten straks arbeidsdagene er over.
Kjekt å få litt hjelp innimellom. Sykkelskruing innebærer litt triks og teft til tider.
Ble litt mekking her og i hjelga. Hjullager på DT swiss hjula som står på Fara Graveln var rimelig utslitte og har vært det ei stund. Masse sideveis slark, så fikk endelig bytta dem igår. Oppdaga samtidig at kassetten hadde gravd seg totalt gjennom HG-bosset på de minste tannhjulene, så det måtte også byttes ut i samme slengen. Idag ble det montering av Challenge Paris-Robaix TLR på Orbean min.
Skulle bare smøre kjedet, så oppdaget jeg at bakgiret ikke ville ned på minsteklinga. Skrudde og justerte wire’en, men det ble bare verre helt til wire’en røk helt i enden ved hendelen … klarte å pirke ut restene og fikk skiftet wire. Heldigvis skjedde dette i mekkestativet hjemme med tilgang på verktøy og reservedeler, og ikke milevis hjemmefra.
Smurt opp stemplene i de hydraliske Campagnolo-kaliperne med blått blod fra italienske fyrster, varsomt tappet fra arterien og forseglet i flakonger av katolske jomfruer, og nennsomt påført i dotter av kashmirull.
Må for all del ikke forveksles med Maguras såkalte Royal Blood, som ryktes å være sugd fra de simpleste plebeiere i mørke bakgater i Bad Urach.
Nå er det bare et svakt, lydløst vindpust fra Stelviopasset når jeg snurrer den sølvskimrende skiven gjennom dette ypperste av hydraulisk skaperverk.
Beskrivelse av denne operasjonen gjorde noe med en rufset kæll fra de dype skoger. Jeg som ikke er i stand til å forstå verdien av slik fin mekanikk /hydraulikk fikk voldsomt lyst på slike kalipere.
Dette sett i lys av at jeg selv nå overhaler mekaniske kalipere på en Nishiki fra tidlig på 2000 tallet.
Gått rundt i Arendal og lurt på hvorfor min kjære kanarigule Tripster begynte å kvitre som en flokk fugleunger mens jeg tråkket meg hit gjennom regn og sol.
Ettersom jeg nylig har fornyet drivverket, mistenkte jeg at det denne gang faktisk kunne være kranken.
Trillet sykkelen ned til Sykkelsport i Blødekjær, og ble møtt med lutter velvilje, sykkel ble straks trillet på verksted, krank åpnet og smurt opp. Og med det forlot den viltre flokken fugleunger redet, og igjen var det bare det myke surret av vokset kjedet.
Og her er poenget: Kudos til Sykkelsport for ypperlig service!
Jeg er slått av hvor hyggelige mekanikere jeg møter rundt omkring, og her ble regelen bekreftet.
For øvrig en stor og velutstyrt butikk med alt fra rimelige brukssykler til verdens letteste trillesykkel i karbon og fargesprakende løse S-Works rammesett.
Og praktisk utstilt rett ved siden av hverandre, var alt jeg hadde trengt om jeg skulle finne på å fornye sykkelparken: Giant TCR Advance fordi det er... TCR, og Hardrocx GT fordi den tar 27,5" Ice Spiker Pro 2,25"!
Tipptopp med lokalreklame Sepeda, jeg fortsetter med skryt :-)
Jeg stilte et spørsmål om kompabilitet med Garmin charge og den medfølgende styre-braketten til Garmin 1040 Solar på nettsiden til Sykkelkomponenter i går og fikk raskt svar "vi har snakket med Garmin og den som følger med passer". Så bestilte jeg og iflg Posten skal den kunne hentes på Extra i nabolaget allerede i dag. Terningkast 6 ! ! ! Ikke helt "hva har du gjort i dag" men nesten. Riktignok skal man på ganske lang tur før den nye dingsen går tom for strøm og garmin charge er nødvendig men på 830 som jeg har nå har den vært gull :-)
Oppfordrer alle til å benytte anledningen til å gi tomler opp minst like ofte som motsatt, det virker som det (for mange) er lettere å klage enn å gi gode tilbakemeldinger. Ha en kjempefin dag !
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro