Leilighet på fjellet - hvor?
|
Leilighet på fjellet - hvor?
20/09/2020 18:22
|
sykkelslask
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hei,
Vi vurderer å kjøpe en leilighet på fjellet, og søker litt innspill fra alle kloke hodene her inne.
Stedene vi vurderer er Trysil, Beitostølen eller Norefjell. Jeg kjenner ikke til hvordan Norefjell er om sommeren med sykling, fiske og litt jakt, men dette er noe som er viktig for oss.
Alle 3 stedene har bra nok alpinanlegg for oss.
Jeg syns jo Norefjell har den beste avstanden fra Oslo, men jeg har aldri vært der om sommeren. Trysil og Beito fungerer i og for seg fint hele året, der har vi vært endel tidligere...
Takker for innspill
|
|
|
Re: Leilighet på fjellet - hvor?
[Re: sykkelslask]
20/09/2020 21:41
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Disclaimer: Jeg er sti- og light-DH-syklist, offpiste-skikjører og topptur-entusiast først og fremst. Kjører en del ski i preppa løype når kong Vinter ikke vil dele ut puddersnø. Driver ikke med fiske og jakt, men har noen venner som driver med det. Har ikke barn, men har godt forhold til nevøer/nieser som alle er med på tur i fjellet innimellom. Trysil:Jeg ville holdt meg langt unna Trysil om skikjøring betyr noe som helst. Og det er ikke bare fordi jeg digger offpiste/topptur og liker å disse "grushaugen" Trysil (noe som i og for stemmer på alle måter  ). Men det er fordi bakkene og ikke minst heisene i Trysil har vært tettpakket nok før Skistar valgte å bygge egen flyplass som skal fore Sälen og Trysil med turister. Jeg er vant til litt kø i Hemsedal i høytidene, men det jeg har sett på sosiale medier fra Trysil var bare helt latterlig. I gruppen "Vi som ikke vil til St. Johann" på fb klager Trysil-folket over heiskøer, og det kommer ikke til å bli bedre. (Hemsedal-folket klager alle over heiskortprisene i stedet for...) Men familie-syklingen om sommeren er jo kjempefin. Selve alpin-løypene i Trysil er bra, men du risikerer altså overbefolkning framover. Bonus for fin vei og ikke så verst kjøretid fra Oslo, men du bruker en halvtime ekstra opp til Fageråsen kontra bunn av Turistsenteret. Beitostølen:Har ikke kjørt i heisen her, siden det var sørvest vind og jeg ikke hadde med skøytestavene  Men har vært et par ganger i Raudalen alpinsenter (nærmeste nabo) og det husker jeg som en positiv opplevelse. Her slipper du nok unna turisthordene i overskuelig framtid. Langrennsmulighetene er bra, de har tidlig snø på langrennstadion. Nærheten til turmuligheter på Valdresflya er et superpluss for Beitostølen, her er det jo uendelige muligheter  Jeg har ikke syklet her, men har sett litt hvor guidede grupper blir geleidet, og det er litt unna Beitostølen. Jeg gjetter det er fordi stiene rundt akkurat Beito er klassisk norsk steinete høyfjellssti, dvs. ikke spesielt nybegynnervennlig. Noen kommer muligens til å arrestere meg på her siden jeg strengt tatt ikke har peiling på akkurat dette annet enn å observere. Ulempe er at det er langt å kjøre med små barn, men det blir vel tilsvarende som "det alternativet du ikke spurte om"  Men du kan ihvertfall slippe å legge til en halvtime kjøretid til hytta, siden Beitostølen allerede er oppe på fjellet Norefjell:Brodern har hytte der (10 min å kjøre til Bøseter fra Eggedal-siden). Jeg har vært der en del og stått på ski, og nevøer og nieser ser ut til å kose seg. Lite heiskø og god plass i bakken. Svigerinne trives godt i langrennsløypene. Men det er ikke til å komme bort fra at Norefjell, i likhet med mange andre anlegg, lider under mye nyetablering av hytter og lite investering i alpin infrastruktur så det blir spennende å se hvordan det går framover. Det er viktig å tenke på at Norefjell er i en litt rar situasjon, de har egentlig nok heis inntil videre men for lite investering i moderne aplinløyper. Jeg kan på en måte forstå det med det terrenget de har å jobbe med, paddeflatt øverst og stupbratt nederst. Og det er egentlig hovedproblemet til Norefjell. Terrenget altså. Det ble etablert til OL i 1952 og da var jo stupbratte alpinløyper normen. Så har de prøvd å bøte på det i etterkant med å lage dritkjedelige løyper oppe på fjellet. Norefjell kommer aldri til å bli et bra alpinanlegg, uansett hva de gjør. Turmulighetene om sommeren er fine nordover fra anlegget. Fjellsyklingen er fin for en middels erfaren stisyklist, men om du vil at kommende generasjon skal arve stisykkelinteressen er ikke Norefjell stedet, de investerer null i det. En ting som er bra ned Norefjell er jo at det er nærme, eller ihvertfall tror man det. Noresund kjennes jo ikke så langt unna, og med en litt tung høyrefot utenom rushen så kjører du dit på halvannen time fra Oslo. Men så skal du jo opp til hytta og den ligger laaaangt oppe på fjellet, da kan du fort regne inn en halvtime ekstra. Og så det alternativet du ikke spurte om: HemsedalNok en disclaimer - jeg er Hemsedal-fan etter å ha tilbrakt 10 vintersesonger der, samt utallige helgeturer i 15 år før det. Det er en grunn til at Hemsedal har blitt den suksessen det er. Mange tror det er party på Stavkroa, bra offpistemuligheter, ivrige/griske Hemsedøler eller noe annet. Det stemmer ikke. Det som er grunnen til at Hemsedal har blitt en suksess er at om du bor rundt Oslofjorden og vil ha skikkelige fjell så er det nærmeste mulighet (*). Hverken mer eller mindre, det startet med fjellene. Jeg liker å stå på Skogshorn eller Nibbi og snu meg øst/vest. Østover er det bare skog, vestover er det bare uendelig med fjell. Det er her Vestlandsfjellene starter, 3 timer fra Oslo. Skimessig er det uendelig mye bedre enn Trysil, selv om det er et minus at SkiStar regjerer også her. PM meg om du vil ha en detaljert beskrivelse om akkurat det (om du vurderer å kjøpe noe i nærheten av anlegget i Hemsedal så MÅ du sende meg en melding for da er det en del ting du bør vite). Det satses på sykling i Hallingdal, selv om Skistar ikke løfter en finger, så mulighetene for dette er gode. Det blir nok aldri slik som Gullia i Trysil siden SkiStar ikke vil ha konkurranse mellom anleggene sine, men det er lokale initiativ for å bygge sykkelstier som jeg tenker er ganske bra. Fjelltur-mulighetene er i likhet med Beitostølen uendelige. Jeg har en kompis som er superduperivrig fluefisker, og han er i Hemsedal hele sommeren. Åremålshytta til et vennepar blir også leid ut til fluefiskere hele sommeren, så da gjetter jeg på at fiskemulighetene i Hemsedal er greie nok  Normal kjøretid fra Oslo sentrum er - tja. Det kommer an på. Kan du passere Lysaker før 14 på fredag går det på 3 timer, etter det kan du like gjerne vente til kl. 18. Da bruker du like lang tid. Kjøper du hytte oppe på Hemsedalsfjellet, Lykkja eller Skarsnuten så går det jo en halvtime ekstra også her. Litt tilsvarende hjem igjen. Siden du har en hytte så drar du dit søndag etter bakken, spiser middag og putter søvnige barn i bilen rundt kl. 18. Da går det på 3 timer hjem. Sommerstid går begge veier på 2.5-3 timer. Bonus - skisentre hverken du eller jeg vet så mye om, men som du kanskje skal google likevel* Høgevarde v/Gulsvik * Turufjell (Olav Thon-utbygging ved Flå) * Gaustadblikk (selv om jeg dissa det litt  ) (*) Jadda - Gaustadtoppen er et fint fjell som ligger omtrent like langt unna Oslo som Hemsedal. Men det er ETT fjell. Noen av oss liker å dra til fjells (altså flertall  )
Redigert av DesmoSkier; 20/09/2020 22:13.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
20/09/2020 22:16
|
espenta
Ringrev
|
Ringrev
Vi bygger hytte på Høgevarde nå (nordsiden av Norefjell). Det bygges også mange leiligheter nå snart. De har et mål om å bli størst i Norge på stisykling, så får bare håpe at store deler av masterplanen blir realisert. https://www.terrengsykkel.no/stisykling/satser-tosifret-millionbeloep-paa-stisykling-paa-hoegevardeDe har planer om å utvide alpinanlegget der oppe også, og forrige vinter hadde de visst shuttlet folk som kjørte pudder, hele dagen.
Redigert av espenta; 20/09/2020 22:19.
|
|
|
21/09/2020 10:18
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sett opp Skeikampen på listen din. - Snart 4-felt motorvei helt fram. - Noen av norges beste stier for sykling på høyfjellet. - Veldig bra langrenn. Både på høyfjell og skog. 70 mil preparerte løyper. - Alpinanlegget er lite men stort nok. Mange blir positivt overrasket. - Offpisten er faktisk ganske så bra. Blant de beste i området. - Bra jakt etter storfugl. Sønnen min skjøt både tiur og røy seneste nå i helga. Også rypejakt og harejakt. Mye har her. - Vakker natur. - Nærhet til Langsua med veldig bra ørretfiske. - Nordens høystliggende golfbane. - Passe stort. Mye hyggelige folk. ikke klysete Hafjell-faktor. - Nærhet til både Rondane og Jotunheimen.
Ja, du gjettet riktig. Jeg har hytte her. Eneste plassen i Norge jeg kunne tenkt meg å ha hytte utenfor Skeikampen er enten Gaustadblikk eller Hemsedal. Gaustadblikk er hinsides dyrt. Hemsdal har håpløs lang dårlig vei med trafikkaos.
|
|
|
21/09/2020 16:09
|
samuel
Avhengig
|
Avhengig
Et lite innspill til det som står om Norefjell. Det har nettopp kommet nye eiere og de ser ut til å investere i anlegget. Ny stor stolheis og nytt snøkanonanlegg pluss enkelte nye trasé endringer. Det er en plan om utbygging ned mot Rignes gård. Håper det blir noe av. Ryktene går også om gondol. De har også planer om sammenkobling av de forskjellige områdene rundt. Så dette blir spennende. Men enig at de er litt trege der oppe. Bra de bygger mye nytt. Da blir det flere i anlegget, mer penger og mer kapital til utvidelse.
|
|
|
[Re: erling]
21/09/2020 18:50
|
Petter Storm
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sett opp Skeikampen på listen din. - Snart 4-felt motorvei helt fram. - Noen av norges beste stier for sykling på høyfjellet. - Veldig bra langrenn. Både på høyfjell og skog. 70 mil preparerte løyper. - Alpinanlegget er lite men stort nok. Mange blir positivt overrasket. - Offpisten er faktisk ganske så bra. Blant de beste i området. - Bra jakt etter storfugl. Sønnen min skjøt både tiur og røy seneste nå i helga. Også rypejakt og harejakt. Mye har her. - Vakker natur. - Nærhet til Langsua med veldig bra ørretfiske. - Nordens høystliggende golfbane. - Passe stort. Mye hyggelige folk. ikke klysete Hafjell-faktor. - Nærhet til både Rondane og Jotunheimen.
Ja, du gjettet riktig. Jeg har hytte her. Eneste plassen i Norge jeg kunne tenkt meg å ha hytte utenfor Skeikampen er enten Gaustadblikk eller Hemsedal. Gaustadblikk er hinsides dyrt. Hemsdal har håpløs lang dårlig vei med trafikkaos. Enig, og godt oppsummert! Ikke de lengste heistrekkene men ekspressheisen gjør at man ikke føler man tilbringer mesteparten av tiden i heis. Hafjell/Kvitfjell er kun en kort biltur unna om man vil ha litt fetere preparerte løyper. Skei "sentrum" er under omfattende ombygging og ser ut til å bli megabra uten at det kommer til å ødelegge fjell-landsbyens sjarm. Mekka for langrenn, sti og grussykling, flere gode fiskevann og ikke helt "rave" på afterski.
|
|
|
[Re: samuel]
21/09/2020 19:20
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Et lite innspill til det som står om Norefjell. Det har nettopp kommet nye eiere og de ser ut til å investere i anlegget. Ny stor stolheis og nytt snøkanonanlegg pluss enkelte nye trasé endringer. Det er en plan om utbygging ned mot Rignes gård. Håper det blir noe av. Ryktene går også om gondol. De har også planer om sammenkobling av de forskjellige områdene rundt. Så dette blir spennende. Men enig at de er litt trege der oppe. Bra de bygger mye nytt. Da blir det flere i anlegget, mer penger og mer kapital til utvidelse. Terrenget ned til Ringnes er jo faktisk veldig bra, så om de skal bygge ned dit så er det en gamechanger for Norefjell. Har en artig historie om å kjøre på ski ned til Ringnes og tilgjengelighet på drosje. Det ble 10km gåing i slalåmstøvler på asfalt den dagen. Au.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
22/09/2020 12:56
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi har hytte på Haglebu som er helt fantastisk mht reisevei om man bor i Drammen eller som oss på Nesodden og tar turen igjennom Tunnellen. Fra Follo/Østfold er det praktisk. Vi kan dra hjemmefra kl 1630 en fredag kveld og komme frem på godt under tre timer og det samme hjem søndag ettermiddag. Midt på natten tar det 2:30 (litt kortere om jeg er alene uten sufflør). Tilnærmet null kø og fin flyt i trafikken. Tunnellen har vært stengt 3-4 ganger siden vi begynte reise den veien fra 2001. Men Norefjell, Tempelseter og Haglebu har absolutt ikke det flotte, relativt flate og tørre terrenget med masse stier og grusveier som Øyer/Hafjell, Gausdal/Skeikampen og deler av Golsfjellet og Valdres. Etter å ha syklet Ultrabirken noen år har jeg forsøkt å få med meg fruen til Hafjell/Øyer. Hun biter ikke på og argumenterer med at jeg bare vil treffe sykkel/langrenns-kompiser og bli borte enda lengre (hun har et poeng) I går kom jeg hjem med en diger bukett roser og viste frem denne på Ilsetra (se link) . I midt hode den beste beliggenheten på planeten både mht langrenn, alpint, sti, nedoversykling med heis, grusveier, gåturer. Det skjer mye i Lillehammer regionen hele året i motsetning til omtrent alle andre steder på fjellet hvor det er helt dødt. Trysil har også lykkes med helårsaktiviteter men der synes jeg fjellet bare er en bulk midt ute i skogen. En kompis hadde hytte som han leiet ut på Hafjell og den beste måneden var juli. https://www.finn.no/realestate/leisuresale/ad.html?finnkode=191870587.... og de rosene kan jeg fortelle at var helt bortkastet, fruen og jentene hånlo av en gammel gubbe som vil flytte i leilighet i et brunt kjedelig bygg og kjedelig interiør... Hadde jeg blitt "kastet ut hjemmefra" hadde jeg vært på vei til visning nå. Dessverre er det vanvittig dyrt på toppen av Hafjell.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
03/05/2021 10:52
|
Hummerfiskern
Medlem
|
Medlem
du må sjekke ut Hafjell / sjusjøen / kvitfjell. milevis med stier i fjellet, både over og under tregrensen. alpinsenter er det også og på hafjell er det bra downhill. Ny pumptrack på moseter også. Det er en grunn til at Birken og Ultrabirken er populært, det er ikke bare fordi det er bra arrangert, men fjellet, grusveier og milevis med sti i flott terreng.
Sier som Pippi Langstrømpe, Dette har jeg aldri gjort før så det går sikkert bra
|
|
|
03/05/2021 11:06
|
GeirK
More than words
|
More than words
Vi har leilighet i Åre, men tilbragte påsken i Kvitfjell som alternativ. Alpinanlegget er jo kjempebra med gode muligheter både on- og off piste samt langrenn. Vi bodde på Krystallen - et leilighetskompleks på samme høyde som hotellet, men på andre siden av bakken. Litt krøkkete planløsning, men utrolig fin beliggenhet. Her kan du stupe ned renna på vestsida av Segelstadseterkampen og ha en øl i hånda før adrenalinet har lagt seg.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
03/05/2021 11:18
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
Skeikampen: "- Noen av norges beste stier for sykling på høyfjellet."
Er muligens bortskjemt med å ha Oppdal i passe avstand. Men var på Skeikampen i sommar og det er til no den største skuffelsen sykkelmessig iforhold til kva "reklama lova" i Noreg. Fullt mogleg Skeikampen leverer det du trenger sykkelmessig, men ville tatt turen å sjekka sjølv om det passer med det du er ute etter.
Redigert av TrondAM; 03/05/2021 11:22.
|
|
|
03/05/2021 13:20
|
olehen
Entusiast
|
Entusiast
Hafjell. Har topp alpinanlegg, milevis med langrenn, Norges beste bike park, masse flotte stier, fiske på fjellet, trur det er litt jakt også. Ca 2 timer bil til Oslo og det vil bli kortere når veien er ferdig om noen år.
Hafjelldobbelkroneforening
|
|
|
03/05/2021 14:21
|
olechr
More than words
|
More than words
Skulle jeg valgt selv og nedover ski var litt viktig hadde jeg lett valgt Hafjell. Topp stisykling, bra skikjøring, konge for langrenn og kort vei til en "by" råd dagene man er lei hytta.
Trysil synes jeg er skikkelig kult de gangene jeg er der i året. (2-3 ganger). Stisyklingen her synes jeg ikke er i nærheten av Sjusjøen/hafjell, Kvitfjell/Skei, men gøy med alt det bygde noen ganger i året.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olehen]
03/05/2021 15:18
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hafjell. Har topp alpinanlegg, Jeg har ikke vært der, men jeg har snakket med folk som er uenige i det.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
03/05/2021 15:42
|
olehen
Entusiast
|
Entusiast
Hafjell. Har topp alpinanlegg, Jeg har ikke vært der, men jeg har snakket med folk som er uenige i det. Da syns jeg du skal gjøre deg opp en menig selv. Ser du har vært i kvitfjell og det er tipp topp. Men for min del syns jeg Hafjell er mye bedre når det kommer til bakkekjøring. Bredere bakker enn på kvitfjell og litt mindre bratt.
|
|
|
03/05/2021 16:20
|
Hen9ng
Entusiast
|
Entusiast
Hafjell er og blir et anlegg for småbarnsfamilier og park-kjørere. Lite offpistemuligheter, lange køer selv i vanlig helger, og ikke spesielt mange eller gode bratte bakker med gode forhold. Hafjell har veldig mye, men alpinanlegget vil jeg ikke trukket frem. Rangerer det i nedre sjiktet blant de store. Det at de har valgt å satse på en av verdensmest upraktiske heiser (gondol) på en altfor kort distanse er også et stort minus.
For å nevne enda en kandidat som ikke er nevnt kan jeg spille inn Geilo som bør huke av de fleste av kriteriene.
|
|
|
03/05/2021 17:50
|
GeirK
More than words
|
More than words
Der bekreftet du fordommene mine. Kvitfkjell er i allefall passe bratt for meg og bredere enn rødløypene i Kvitfjell Vest skjønner jeg ikke poenget med.
|
|
|
[Re: GeirK]
03/05/2021 19:47
|
olehen
Entusiast
|
Entusiast
Der bekreftet du fordommene mine. Kvitfkjell er i allefall passe bratt for meg og bredere enn rødløypene i Kvitfjell Vest skjønner jeg ikke poenget med. Du er sikkert bedre enn meg og min samboer på ski. Trådstarter spør om en pakke. ski, jakt, sykkel , kjøre avstand fra Oslo. I forhold til alternativene han lister opp passer Hafjell bra inn. Kvitfjell blir det 20 til 40 min lenger, samt at det er veldig lite sommer aktivitet der. Og hvis det er vest du likte det best i kvitfjell, hadde du likt deg i Hafjell trodde du mente andre siden.
|
|
|
03/05/2021 20:52
|
GeirK
More than words
|
More than words
Der bekreftet du fordommene mine. Kvitfkjell er i allefall passe bratt for meg og bredere enn rødløypene i Kvitfjell Vest skjønner jeg ikke poenget med. Du er sikkert bedre enn meg og min samboer på ski. Trådstarter spør om en pakke. ski, jakt, sykkel , kjøre avstand fra Oslo. I forhold til alternativene han lister opp passer Hafjell bra inn. Kvitfjell blir det 20 til 40 min lenger, samt at det er veldig lite sommer aktivitet der. Og hvis det er vest du likte det best i kvitfjell, hadde du likt deg i Hafjell trodde du mente andre siden. Jeg likte begge deler, men fremsiden best for bakkekjøring. Vest er best på offpiste. Jeg bare påpeker at det finnes brede løyper i Kvitfjell også. Utforlraséen i én go med 850 høydemeter på litt over tre minutter er noe av det artigste jeg har gjort i preppaløype. Men alt av sykkelaktivitet er mye bedre i Hafjell selvsagt. Godt poeng.
|
|
|
03/05/2021 21:34
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Lillehammer tilbyr vel veldig gode jaktmuligheter på fugl
|
|
|
[Re: TrondAM]
04/05/2021 05:52
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skeikampen: "- Noen av norges beste stier for sykling på høyfjellet."
Er muligens bortskjemt med å ha Oppdal i passe avstand. Men var på Skeikampen i sommar og det er til no den største skuffelsen sykkelmessig iforhold til kva "reklama lova" i Noreg. Fullt mogleg Skeikampen leverer det du trenger sykkelmessig, men ville tatt turen å sjekka sjølv om det passer med det du er ute etter.
Sykla du med kjentfolk? De beste stiene bør du være litt kjent for å finne. Sykler du de store merkede stiene rundt selve Skeikampen så forstår jeg at du er skuffet.
|
|
|
04/05/2021 09:17
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når du har funnet noen alternativer så ville jeg ha tenkt litt på klima og høyde over havet siden sommeren (og kanskje høsten også?) er viktig for deg. Eksempelvis kjempeforskjell på den tørre og varme dalbunnen i Trysil l øst på 150 moh og det ofte hustrige sommerværet i Hemsedal som både ligger høyere og så langt vest at det våte vestaværet blir et tema.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
04/05/2021 10:09
|
Hummerfiskern
Medlem
|
Medlem
tja når det gjelder hel pakke som det nevnes her er nok Hafjell det beste jeg kan tenke meg, jeg finner lett noen steder å kjøre løssnø der også, men der er det ikke brattest som du nevner. på toppen og ned mot gondolen er det et familieområde, så der er det relativt snilt, men det er ikke så lenge siden det var ungdoms OL i Hafjell (2018?) , jentene kjørte utfor, super G etc i hafjell under OL, og de tar ikke til takke med "snille" bakker de heller., så det blir bratt i massevis om du velger de riktige stedene å kjøre ( de som er på venstre side når du står i bunnen å ser opp), heiskapasiteten er øket betraktelig med denne 360 (som de kaller heisen) som tygger unna masse folk) det er også på planene å bytte ut enda en heis som tar deg opp på toppen. Det er nok en grunn til at Hafjell er en av de store og det hadde de ikke vært om bakkene var elendige, men skal man på offpistetur velger man annen lokasjon, eksempelvis Hemsedal, Stranda, Rauland etc. Uansett så er det pakken med helårslokasjon som er bra. Jakt er det, definitivt (har selv skremt ut både hare og rype der oppe, jaktkort kan man kjøpe), stisykling er det milevis, grus er det milevis, pumptrack på Moseter, og rå utforsykling i bikeparken flere vann i Øyerfjellet som har ørret eksempelvis (fiskekort kjøpes via inatur.no) Milevis med veldig gode langrensløyper og man kan gå via sjusjøen og helt ned til Lillehammer om man vil, kort vei til Lillehammer for en bytur, eller da øyer som har det meste man trenger. Veiene begynner å bli veldig bra oppover også. Øyerfjellet er stort og det er veldig stor forskjell på om man går tur nord i terrenget eller sydover i terrenget. Flott med telt og fiskestang som vi i familien gjorde i fjor og ørret fikk vi også :-) Men det er egentlig greit at andre skaffer seg leilighet / hytte andre steder så kan jeg fortsatt kose meg på tur litt ut i fjellet helt på egenhånd :-)
hafjelltoppen er vel på 1066 meter om jeg ikke tar feil, nevelfjell er vel på 1090 og på neveølfjell ser jeg ofte flere kiter på vinteren. Så det er ofte snø oppe på fjellet til langt ut i mai (vi gikk siste skitur 22 mai i fjor) så det er over tregrensen det meste av øyerfjellet og oversiktlig på sykkel
Redigert av Hummerfiskern; 04/05/2021 10:29. Rediger grunn: glemt en ting
Sier som Pippi Langstrømpe, Dette har jeg aldri gjort før så det går sikkert bra
|
|
|
04/05/2021 10:19
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Mye koseligere i Øyer enn hølet Hemsedal også (men så er det vel bregrenset hvor mye man skal oppholde seg nede i dalen/sentrum også da). Med unntak av skikjøring så er Hafjell bedre på alle punkter. Synes jeg.
|
|
|
04/05/2021 11:05
|
hmhelland
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Er endel i Hafjell pga familie. Meget bra sykling både heisbasert nedoversykling og sti til fjells. Alpint, mer enn bra nok for løypekjøring, veldig barnevennlig, ubrukelig frikjøring (men da er er det ikke lange biten til Kvitfjell, samme heiskort). For langrenn er det utrulig bra. Øyer sentrum har alt man trenger! For de minste; Hunderfossen, Lilleputthammer, Lekeland. For de voksne; Matbutikker, pol, sportssjapper. Det store men-et om jeg skulle handlet noe der, er at hytte og leilighetskompleksene som ligger heisnært oppleves mer som en "by" enn "til fjells". Hytter og leiligheter ligger klistret tett-i-tett-i-tett langs skianlegget, og hadde jeg hatt en leilighet i et av disse "samfunnene" hadde jeg fått noia. Flere naboer enn jeg har hjemme. Øyerfjellet er mer som en vidde, og ikke hva jeg forbinder med fjell. Men de som bor der kaller det fjell, så det er vel ulike preferanser der og. Hadde jeg bodd i Oslo hadde jeg også sett vestover mot Rauland etc. Lykke til med valget!
|
|
|
[Re: hmhelland]
04/05/2021 11:24
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Det store men-et om jeg skulle handlet noe der, er at hytte og leilighetskompleksene som ligger heisnært oppleves mer som en "by" enn "til fjells". Hytter og leiligheter ligger klistret tett-i-tett-i-tett langs skianlegget, og hadde jeg hatt en leilighet i et av disse "samfunnene" hadde jeg fått noia. Flere naboer enn jeg har hjemme. Forferdelige greier ja. Litt av det samme på golsfjellet. Foreldrene mine kjøpte seg hytte i et slikt boligfelt. Solgt nå. Hytte skal ligge i naturen. Her skiller vi oss nok muligens ut, om man ser på antallet som kjøper hytte i "fjellbyer".
|
|
|
[Re: aug11x]
04/05/2021 11:28
|
olehen
Entusiast
|
Entusiast
Det store men-et om jeg skulle handlet noe der, er at hytte og leilighetskompleksene som ligger heisnært oppleves mer som en "by" enn "til fjells". Hytter og leiligheter ligger klistret tett-i-tett-i-tett langs skianlegget, og hadde jeg hatt en leilighet i et av disse "samfunnene" hadde jeg fått noia. Flere naboer enn jeg har hjemme. Forferdelige greier ja. Litt av det samme på golsfjellet. Foreldrene mine kjøpte seg hytte i et slikt boligfelt. Solgt nå. Hytte skal ligge i naturen. Her skiller vi oss nok muligens ut, om man ser på antallet som kjøper hytte i "fjellbyer". Helt konge at folk aksepterer å bo så tett , det beslaglegger mindre natur.
|
|
|
04/05/2021 11:37
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
|
|
|
04/05/2021 12:02
|
hmhelland
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Helt konge at folk aksepterer å bo så tett , det beslaglegger mindre natur. Viktig poeng, jeg burde ikke nevnt det som negativt 
|
|
|
04/05/2021 13:13
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sprøtt at den klassiske norske hyttedrømmen er i ferd med å bli noe som er forbeholdt de rike (eller de som arver) i et så tynt befolket land som Norge. Men jeg er helt for byggestopp i fjellet og langs sjøen.
|
|
|
|
|