Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Byggetråd: Isaac Force ToTusenOgNoe

Re: Byggetråd: Isaac Force ToTusenOgNoe [Re: vviz] #2661427 29/04/2021 21:45
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Trodde jeg hadde kjøpt en sh*tload med sandpapir for dette prosjektet. Og det har jeg jo. Men jeg hadde på ingen måte kjøpt nok. Så i dag fikk jeg en ny batch av "Biltema's sandpapir" i hus. Har fortsatt igjen litt av 3M sin P400-batch, men den forsvinner i forrykende tempo, så gleder meg til å teste en konkurrent, for å se om man kan "merke" forskjell mellom ett "merke" og ett "husmerke" på sandpapirfronten. Har egentlig aldri tenkt på sandpapir som noe "kostnad". Men det blir noen kroner ut av slikt også faktisk, dersom man forbruker det i høyt nok tempo.

Ikke så mye å si i dag. lar bildene gjøre mesteparten av praten.

[Linket bilde]

Og her har jeg gjort ei blemme på en bremsehendel (glapp den i bakken når jeg demonterte komponentene fra sykkelen. Blir nok nødt til å demontere denne hendelen og forsøke meg på å rette bulken. Skulle jo ingenting å bulke den ihvertfall, så den er forhåpentligvis ganske medgjøring på å bli "dunket" tilbake også.

[Linket bilde]

Deler grovvasket. Fyllte bare ei bøtte med varmt vann og helte oppi en klunk Muck-off. Tar gjerne tips til hva som funker best. Alle lagere (trinsehjul etc) antar jeg er skutt og at jeg på sikt kommer til å måtte skifte, så ikke så bekymret for de). Skrubbet med oppvaskkost, stål/kobber/nylon-børster, og kammerbørster på de verste kriker og kroker. Bare for å få det på ett nivå hvor det er mulig å "ta i", uten å bli fullstendig tilgriset med olje. Lurer på om/hvordan disse shimano/dura-ace logoene evt skal gjenskapes etter pussing og polering. "vannsklie-dekaler"? Det er det eneste alternativet jeg klarer å se som vil være realistisk for meg å kunne gjøre. Jeg har ikke tenkt å lakkere/klarlakke disse komponentene igjen. Er det ett alternativ å droppe shimano/durc-ace logoene ved en restaurering, eller blir det helt feil?

[Linket bilde]

Begynt å pusse litt på gruppesettet. Det skal jo skinne. Litt usikker på hvordan finishen egentlig er, så startet med å pusse bakerst på en krankarm (vil ikke synes noe særlig om man gjør noe galt). Ser ut som det er vanlig klarlakk på toppen av aluminium. Malingsfjerner kanskje ett alternativ? Må i så fall demontere deler godt, jeg antar den ikke er noe særlig på gummipakninger osv. Men på en annen side, det måtte ha blitt demontert skikkelig om jeg skal klare å pusse det av med sandpapir også. Dette blir nok mye jobb uansett hvordan det skal løses. En fordel med å pusse aluminium kontra karbon, er at det "synes" når man kommer gjennom lakken (synes tilogmed på bilder). Med karbon ser man det om man tørrpusser, fordi pussestøvet går fra grå til sort med en gang man pusser rett på karbonfibre. Men når man våtpusser er alt sort uansett, så da er det vanskeligere å vite når man faktisk er gjennom lakk.

[Linket bilde]

Men det blir jo blankt og fint da ICON_SMILE Dette er P400, Så skal delene etterhvert pusses langt langt høyere oppover i korning, og til slutt poleres med slipepasta osv, etc. Krysser fingrene for at dette blir bra til slutt, og at jeg ikke gir opp lenge før det er ferdig.

[Linket bilde]

Vedlegg
tørking.jpg (2.41 MB, 1232 nedlastinger)
Redigert av vviz; 29/04/2021 21:45.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Byggetråd: Isaac Force ToTusenOgNoe [Re: vviz] #2661443 30/04/2021 06:42
B
bjarnetv Offline
Ringrev
Ringrev
B
Bra fremdrift nå!

Shimano-dele er eloksert, ikke lakkert, så det du pusser gjennom er det beskyttende elokseringslaget.
for å effektivt kvitte seg med elokseringen kan du legge solide aludeler i utvannet kaustisk soda noen minutter for å etse den bort. (nøytraliser med utvannet natron etterpå)

På limte og hule biter som kranken ville jeg dog vært litt mer forsiktig med akkurat denne teknikken, siden det fort ender med katastrofe om det trenger seg inn i hulrommene.

Ellers er whitesprit og wd40 veldig bra til å løse opp hard gammel olje og drit.

Re: Byggetråd: Isaac Force ToTusenOgNoe [Re: vviz] #2661450 30/04/2021 07:17
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Flott å følge med, du skriver godt, tar sylskarpe bilder, du får det til å se lett ut (jeg har 11 tommeltotter) og HMS ansvarlig ville vært stolt av deg ! ! ! Brast ut i latter av den "brenne Tri merke seansen". Kommer til å bli en tøff sykkel, flott rammedesign, lykke til videre !

Edit: Var på vei til å legge ut ritualbrenningen i Tri gruppa i klubben men besinnet meg :-) Det ville vært et slag under badebuksa

Redigert av EmilZipp; 30/04/2021 07:36.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Byggetråd: Isaac Force ToTusenOgNoe [Re: vviz] #2661452 30/04/2021 07:38
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Det var en bølge rundt 2005-2006 som ble startet av den eksentriske rammebyggeren Jeff Jones med å polere Shimanos XTR 960 kranker. De var i utgangspunktet grå, og ble lett skrapet. Masse folk gjorde det samme og med nok arbeid ble resultatet brilliant.

Her er litt å strekke deg etter ved behandling av aluminium:
https://www.worthpoint.com/worthopedia/jeff-jones-single-speed-shimano-xtr-173581801

Du kan også se på Dangerholm på Instagram, han er rå på bla. stripping av karbonrammer.
https://www.instagram.com/dangerholm/

Fortsett det gode arbeidet.

LarsB

Re: Byggetråd: Isaac Force ToTusenOgNoe [Re: larsb] #2661467 30/04/2021 08:25
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: bjarnetv
Bra fremdrift nå!

Det vet jeg nå ikke. Jeg hopper litt rundt omkring her, for ikke å kjede meg i hjel, samt hva som passer seg å få klemt inn i hverdagen. Så at jeg pusser gruppesett betyr ikke akkurat at jeg er ferdig med å pusse ramme eller noe slikt. Men det går nå foreløpig ihvertfall ikke baklengs, og det er jo ett godt tegn.

Shimano-dele er eloksert, ikke lakkert, så det du pusser gjennom er det beskyttende elokseringslaget.
for å effektivt kvitte seg med elokseringen kan du legge solide aludeler i utvannet kaustisk soda noen minutter for å etse den bort. (nøytraliser med utvannet natron etterpå)

Tusen takk for oppklaringen. Jeg må lese meg opp på hva eloksering egentlig er, men jeg tror du har helt rett i at det ikke er vanlig lakk. Ett sted utenpå FD, så har ett stort flak av dette "slitesjiktet" blitt "chippet av" ser det ut som. Og i "bruddkanten" så ser det ut som hele dette laget nesten er en slags forkrommet (tykk) folie.

Jeg kan ikke nok om kaustisk soda til at jeg ønsker å begynne med dette tror jeg. Det meste av arbeidet foregår også i leilighet i Oslo (balkong, kjellerbod, utendørs), så jeg har ikke all verdens muligheter til å lagre "avfall". Eller kan kaustisk soda gå i toalettet (det er vel en ingrediens i enkelte avløpsåpnere?)

På limte og hule biter som kranken ville jeg dog vært litt mer forsiktig med akkurat denne teknikken, siden det fort ender med katastrofe om det trenger seg inn i hulrommene.

Tror jeg står over ICON_SMILE Men jeg tror jeg skal koste på meg å starte pussingen med noe grovere enn P400 neste gang. Kunne sannsynligvis startet med å turpusse med ganske grove papir, for det er jo en del hakk/skader som uansett må pusses vekk. Men aluminiumsstøv er vel heller ikke det sunneste å puste inn akkurat, så foretrekker å våtslipe, og da begrenser grovheten seg noe, men tror ihvertfall jeg har noe P240 våtslipepapir, og det hjelper nok mye på hvor raskt jeg kan slipe meg gjennom elokseringslaget.

Ellers er whitesprit og wd40 veldig bra til å løse opp hard gammel olje og drit.

Ja visst, disse er jeg godt kjent med ICON_SMILE

Sitat: EmilZipp
Flott å følge med, du skriver godt, tar sylskarpe bilder, du får det til å se lett ut (jeg har 11 tommeltotter) og HMS ansvarlig ville vært stolt av deg ! ! ! Brast ut i latter av den "brenne Tri merke seansen". Kommer til å bli en tøff sykkel, flott rammedesign, lykke til videre !

Edit: Var på vei til å legge ut ritualbrenningen i Tri gruppa i klubben men besinnet meg :-) Det ville vært et slag under badebuksa

Jeg tror faktisk egen sykkelklubb har søkt medlemsap i triatlonforbundet nå også. "Tror" fordi jeg så overskriften men trykket meg ikke inn på saken. Lukket heller øynene og scrollet forbi.

Sitat: larsb
Det var en bølge rundt 2005-2006 som ble startet av den eksentriske rammebyggeren Jeff Jones med å polere Shimanos XTR 960 kranker. De var i utgangspunktet grå, og ble lett skrapet. Masse folk gjorde det samme og med nok arbeid ble resultatet brilliant.

Her er litt å strekke deg etter ved behandling av aluminium:
https://www.worthpoint.com/worthopedia/jeff-jones-single-speed-shimano-xtr-173581801

Jeg sikter ikke noe lavere egentlig ICON_SMILE Skal jeg først gidde å ta jobben, så får jeg prøve å gjøre den skikkelig, for det er uansett mye jobb, selv om den bare gjøres "halveis", så det ser jeg ikke noe poeng med. Det jeg er mest skeptisk til er hva jeg skal gjøre med dekaler. Er det "godtatt" å kjøre uten dekaler etter en slik pussejobb? Hvis ikke må jeg jobbe litt med å finne ut hvordan jeg evt. skal kunne gjenskape de. Det "kan" kanskje funker å bruke vannsklie (waterslide)-dekaler. Dette er jo dekaltypen Shimano stort sett benytter på sine komponenter (når de bruker dekaler), og jeg mener å ha lest Shimano har uttalt at de gjør det for å spare vekt. Men personlig tror jeg komponentene er finere helt uten Shimano/DA-merking, men jeg har ingen erfarong med hvorvidt det er "godkjent"?

Sitat: larsb

Du kan også se på Dangerholm på Instagram, han er rå på bla. stripping av karbonrammer.
https://www.instagram.com/dangerholm/

Fortsett det gode arbeidet.

LarsB

Kult, skal sjekke ute Dangerholm! Og tusen takk for gode og oppmuntrende innspill til alle sammen ICON_SMILE

Re: Byggetråd: Isaac Force ToTusenOgNoe [Re: vviz] #2661476 30/04/2021 09:22
B
bjarnetv Offline
Ringrev
Ringrev
B
kaustisk soda kan gå rett i dass - brukes i avløpsrens, så det er trygt - eneste man må være forsiktig med er å ikke få det i øynene, men ellers er det ganske trygt å jobbe med ICON_WINK

eloksering er i bunn og grunn et hardt oksidasjonslag ytterst på aluminiumen - om det er noe som skaller av på FD'en, så kan det faktisk være en tynn forkrommet del akkurat der, for aluminium skaller jo ikke av.

Re: Byggetråd: Isaac Force ToTusenOgNoe [Re: bjarnetv] #2661479 30/04/2021 09:35
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
kaustisk soda kan gå rett i dass - brukes i avløpsrens, så det er trygt - eneste man må være forsiktig med er å ikke få det i øynene, men ellers er det ganske trygt å jobbe med ICON_WINK

eloksering er i bunn og grunn et hardt oksidasjonslag ytterst på aluminiumen - om det er noe som skaller av på FD'en, så kan det faktisk være en tynn forkrommet del akkurat der, for aluminium skaller jo ikke av.

Tusen takk, det gjør kaustisk soda langt mer aktuelt for bruk både nå og i fremtiden for min del. Har aldri vurdert det seriøst, da jeg har antatt alt "badevannet" vil måtte leveres som spesialavfall etterpå.

EDIT: Når det gjelder potensiell forkromming av FD, så skal jeg legge ut noen bilder i ettermiddag/kveld. Det er definitivt ett "lag" med "noe" utenpå aluminiumen der.

Redigert av vviz; 30/04/2021 09:35.

Re: Byggetråd: Isaac Force ToTusenOgNoe [Re: bjarnetv] #2661597 01/05/2021 10:03
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig

Her ser du punktet jeg refererte til på FD, hvor det ytterste laget har chippet av, og eksponerer metallet under.

[Linket bilde]
[Linket bilde]

Redigert av vviz; 01/05/2021 10:03.

Re: Byggetråd: Isaac Force ToTusenOgNoe [Re: vviz] #2661600 01/05/2021 10:51
hinault Offline
Ringrev
Ringrev
Gaffelen er forkrommet. Jeg har forøvrig alltid forestilt meg at de var laget av stål.

Re: Byggetråd: Isaac Force ToTusenOgNoe [Re: vviz] #2661605 01/05/2021 12:20
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Ok. Da mistenker jeg dette kan gjelde bremsekaliperne og bakgiret også? Overflatene ser annerledes ut en for kranken nemlig. De delene reflekterer lys/refleksjon på en annen (og ganske konsistent) måte. Kan også være fordi de har lite slitasje ift. Kranken(?)

Det viktige er egentlig hvorvidt krom skal behandles annerledes? Eller er det nedpussing med sandpapir som gjelder på den behandlingen også?

Re: Byggetråd: Isaac Force ToTusenOgNoe [Re: vviz] #2661623 01/05/2021 16:29
B
bjarnetv Offline
Ringrev
Ringrev
B
er nok kun selve gaffelen på FD'en der som er krommet stål - aluminium ville aldri overlevd å bli gnagd i stykker av et kjedet dag inn og dag ut - ser forresten ut som din har vært i en ganske heftig kollisjon ICON_WINK

Alt annet er nok alu, og forskjellene kommer nok av mindre slitasje, eller ørliten endring i legeringen.
krom pusser du fint med litt alufolie og vann, eller metallpolish.

Redigert av bjarnetv; 01/05/2021 16:29.
Re: Byggetråd: Isaac Force ToTusenOgNoe [Re: vviz] #2661739 02/05/2021 21:41
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Tusen takk for hjelpen til alle sammen så langt, håper forumet fortsetter å være like behjelpelig med dette prosjektet, for spørsmålene dukker liksom opp raskere enn gamle blir besvart. Her pusses og pusses det.

Sitat: vviz

Har bestilt opp alt sandpapiret jeg trenger for å fullføre pussejobben.

ha ha ha, den kommentaren eldet ikke veldig godt, det skal være helt sikkert!

Etter dette har jeg bestilt opp enda en runde med sandpapir (dobbelt så mye som i første omgang) og jeg tror kanskje jeg blir nødt til å bestille opp enda en runde. Sandpapir blir nok en kostnad i prosjektet. Vi snakker nok fort 1000,- i sandpapir. Hadde jeg visst hvor mye som trengtes, hadde jeg nok klart å få det billigere, for da hadde jeg ikke bestilt opp slike "pingle-pakker" med type 5 ark per korning i starten. Erfaringen så langt er at de groveste typene fyker unna ekstremt raskt. Etterhvert som man går opp i korning varer de lenger (og jobben går mye raskere). Men den innledende pussinga, å liksom få av det gamle laget med beskyttelse, det er en skikkelig seig jobb. Spesielt når det blir litt "kriker og kroker" det må pusses i.

Her er forvandlingen til kranksettet så langt. På det nederste bildet er drevsiden av kranken pusset til P240, mens venstrearmen er pusset til P800. Noen som har erfaring med den videre poleringsjobben? På Youtube sverger enkelte "restaurere" til å gå over på polering (med slipepasta) etter 800, mens andre sliper jo opp til 3000 med papirer/filler før de begynner å polere. De som slutter å pusse på 800 påstår at etter polering vil man ikke se forskjell på om man sluttet på 800 eller på 1500 liksom. Men jeg har ingen erfaring med å pusse aluminium, så litt usikker på hvor tidlig jeg skal tørre å avslutte.

[Linket bilde]

Den største utfordringen i pussingen (utover at det er drit kjedelig selvsagt) er å velge ett fornuftig tidspunkt å gå "videre" fra den første grovheten man sliper med. Delene er brukt, og de har jo bruksmerker. Noe av det kan slipes bort, andre merker må jeg leve med. Men spørsmålet er jo hvor mye man ønsker/gidder å slipe vekk av alt som kan slipes bort, og hva man skal godta blir med gjennom restaureringen. Når ting blir dypt nok, så får man det ikke vekk uten å pusse av så mye metall at man deformerer delen (sånn i verste fall), så det blir en avveiing man må gjøre per skade man møter.

Ellers demontert framhjulet for å sjekke status. Er en slags rar plastfilm inni Zipp-felgene. Noen som har peiling på hva/hvorfor det er der? Føles litt som en gammal brødpose som har stivnet med tidens tann. Gjennomsiktig men gul og stiv. Gjør det litt dritt å få ut to nippler jeg klarte å miste inni felgen. Men mest er jeg bare nysgjerrig på hva det er og hvorfor det er der. Begge lagrene var skutt, så de må skiftes, men nav'et var utrolig pent! Jeg hadde forventet å måtte pusse ned og polere dette, men dette tror jeg det bare er å vaske (og polere), så kommer det til å være som nytt!

[Linket bilde]

EDIT:
Må forøvrig si at på gruppesettet frister det litt å holde delene matte, omtrent slik som krankarmen som nå er pusset til P800. Tror nesten det kunne vært kulere på denne sykkelen enn å pusse det til speil. Sistnevnte passer jo veldig bra på L'eroica-type sykler, men vet liksom om en sånn matt look kanskje kunne kledd dette prosjektet bedre. Men før jeg i det hele tatt skal vurdere det, må jeg vite om det er lurt (for oksidering osv) å la aluminium være i en slik "halvpolert" status? Kan jo være at speilpolerte deler har noe beskyttelse i at de er så glatte at det er vanskelig for noe å feste seg? En del slipt til P800 føles jo som "glass" i hendene, men det er jo en grunn til at den er matt liksom, den er jo full av riper, selv om de er for små til å føle. Så, har det noe å si for oksidering osv om man pusser noe til speil, eller lar det forbli matt? eller har det ingenting å si utover utseendet? Og hva tenker forumet? Pusse til speil, eller (dersom det er en farbar vei) holde det matt? En ting som taler for å pusse til speil er jo at det føles litt "halveis" å la de forbli matte. Har man sagt A får man si B liksom, og jeg har tross alt sunket såpass mye tid inn i de delene allerede at det føles "nesten" litt bortkastet om man ikke skal gå hele veien.

EDIT2:
De gamle felgbåndene på zipp-hjulene måtte jeg ødelegge for å få av. Og av måtte de for at jeg skulle få ut de gamle nipplene. Men siden jeg (nesten) er såkalt "tubeless native", har jeg ett spørsmål om slike gamle felgbånd. Kan de erstattes med vanlig tubeless-tape i korrekt bredde? Altså, ikke for å kjøre felgen tubeless, men fungerer tubeless-tape som en erstatning for vanlig felgbånd på felger for slange? Eller jeg nødt til å skaffe opp noe som ligner det båndet som satt der originalt?

Redigert av vviz; 02/05/2021 22:23.

Re: Byggetråd: Isaac Force ToTusenOgNoe [Re: vviz] #2661747 03/05/2021 04:34
Erik$ Offline
Veteran
Veteran
Posen inni felgen høres ut som vakuumbagen som har blitt igjen fra produksjonen. Kan være vrien å få ut på nåværende tidspunkt.

Re: Byggetråd: Isaac Force ToTusenOgNoe [Re: Erik$] #2661768 03/05/2021 08:04
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: Erik$
Posen inni felgen høres ut som vakuumbagen som har blitt igjen fra produksjonen. Kan være vrien å få ut på nåværende tidspunkt.

Takk, den teorien gir veldig mening! Fikk tak i noen fliker av den med nebbtang og trakk litt, men den virker å ha "bondet fast" til innsiden av felgen, så tanga river bare av små plastbiter. Den får nok bare bli.

Re: Byggetråd: Isaac Force ToTusenOgNoe [Re: vviz] #2661825 03/05/2021 10:49
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Erik$ sa det jeg hadde tenkt om brødposen.

Om du lar delene forbli mattslipte/børstede så vil de i store trekk forbli på den måten. Alu oksiderer raskt og enkelt og beskytter overflaten etter kun kort tid. Jeg pusset en gang svart lakk av 93 modell LX krank. Det var et reint hælvete og jeg slutta når den var ganske fri for svart pulverlakk, men matt og stripete. Den holdt seg på den måten så lenge jeg hadde den. I tillegg er det lett å restaurere matt finish med en grønn gryteskrubb om nødvendig.

Tubelesstape går fint som felgbånd. Bruk to runder så slangene ikke presser tapen ned i eikehullene og lager punktering.

Re: Byggetråd: Isaac Force ToTusenOgNoe [Re: vviz] #2662243 04/05/2021 20:08
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Morsom historie fra virkeligheten. Det hjulsettet (med brødposen). Selger virket veldig ærlig om alt han visste rundt det hjulsettet, hvilke problemer det hadde hatt, og hva han hadde gjort for å fikse det. Blant annet opplyste han om at det ene hjulet må rettes, at minst ett lager trolig var gåent, fordi han hadde hatt en ulyd, som han hadde prøvd å fette opp, men som kom tilbake. Han hadde også prøvd å konvertere til 11-delt med ett nytt boss, men klart å ødelegge det nye bosset (jeg fikk med delene). Jeg tror kanskje ikke selger har vært eneste eier av hjulsettet, men jeg spurte heller aldri.

Jeg mistenker det ene hjulet har vært bygd opp på nytt en gang, for eikene var loctite'a på det ene hjulet, men ikke på det andre.

Tror samtidig jeg fant ulyden. Sånn foruten at begge lager i det ene hjulet korrekt nok var fulsltendig skutt. Jeg klarte å miste to nippler inne i ene hjulet i det jeg skulle demontere det. Og på grunn av denne delvis stivnede, delvis krøllete og delvis fastlimte plastikkpølsa som ligger inni der, var ikke de så lystne på å flytte på seg når de først hadde lagt seg til rette. Langt mindre å flytte seg til ett eikehull jeg kunne fiske de ut gjennom.

[Linket bilde]

Men etter en god dose "albuefett" og mye banning fikk jeg ut de to jeg savnet. Men hva i ....? Det var fortsatt lyd der inne. Hmm. Så jeg tok alle løse nippler og skrudde de fast på alle de nå løse eikene. Bare for å sjekke om jeg manglet noen. Neida, jeg hadde alle. Etter ytterligere ett kvarter med dytting, stapping, napping og banning, så kom denne til syne.

[Linket bilde]

Så jada, noen har sannsynligvis bygd om dette hjulet en gang, klart å miste en nippel i prosessen, og enten ikke oppdaget det, eller bare gitt blanke. Til denne personens potensielle forsvar. Den kan jo tenkes å ha blitt holdt fast av denne plastpølsa på en slik måte at den ikke har laget lyd. Eksempelvis hørte ikke jeg antydning til at det var en "ekstra" nippel der inne før jeg hadde klart å fiske ut begge mine egne. Og da var det bare en "svak" antydning til at det var flere fremmedlegemer der inne. Måtte "poke" ytterligere rundt i plastikken med ei eike før denne liksom "løsnet" nok til at den begynte å bevege på seg. Kan uansett se for meg at den nippelen der må ha drevet tidligere eier(e) til randen av sinnsykdom. Tenk å forsøke å feilsøke noe såpass obskurt? Hvem mistenker en løs nippel inni hjulet liksom? I en hul aluminium/karbon-felg antar jeg det ville vært ganske åpenbart, men her har trolig alle slagene blitt dempet av denne plastpølsa. Jeg skulle gjerne likt å vite hvor mange kranklagere, setepinner, pedaler og hjullagere som har vært byttet i jakten på denne lyden opp gjennom årene

Redigert av vviz; 04/05/2021 20:09.

Re: Byggetråd: Isaac Force ToTusenOgNoe [Re: vviz] #2664125 16/05/2021 21:05
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Ikke fått gjort all verden her i det siste, fordi ting som ikke har med sykling å gjøre desverre stjeler mye tid om dagen. Men har akkurat fått gjort første test av å freshe opp Zipp-dekalene. Det skarpe øyet vil nok se at størrelsen ble bittelitt for liten (ca 1cm for smal) så da følger den ikke "krummingen" i felgen perfekt. Men det fikses til neste test.

Ikke landet på at jeg vil ha Gull-design (ref. John Player Special referansene ovenfor) men det er en mulighet. Det får jeg komme tilbake til når jeg får tid til å tenke litt mer på det. Men utover at størrelsen ikke var helt spot on, tror jeg resultatet blir veldig bra.

[Linket bilde]

Redigert av vviz; 16/05/2021 21:05.

Re: Byggetråd: Isaac Force ToTusenOgNoe [Re: vviz] #2664309 18/05/2021 11:17
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Enig, det ble veldig bra.
Det med størrelsen var nesten umulig å se på bildet. I alle fall hadde jeg ikke sett det om du ikke sa det først.

LarsB

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino