Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Er det lov

Re: Er det lov [Re: Sixtus] #2653879 23/03/2021 08:34
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Sitat: Sixtus
Sitat: sls
Poenget er at denne sykdommen er et seriøst problem om man ønsker å ha en kropp som fungerer 100%. Seneffektene kommer til å bli helsevesenets store utfordring neste tiår. Enhver med idrettsambisjoner bør kun ha 1 fokus, og det er å gjøre hva man kan for å unngå smitte.
Og ja, mange har blitt smittet på trening. Enhver nærkontakt er like ille.

Mye skråsikkerhet i denne tråden. Hvor er kildene på at folk smittes på trening?

Jeg mistenker at nedstengingen av idretten vil ha konsekvenser som langt på vei overgår de potensielle konsekvensene for smitte.

Er vel heller at man bør være skråsikker på at noe er 100% smittetrygt. Alt annet er uansvarlig for en utholdenhetsutøver.

Som trener har jeg en stri tørn med å holde hardtsatsende ungdommer aktivert. Det er krevende, men mulig, selv om det begynner å tære på. Vi har unngått å miste utøvere så langt

Re: Er det lov [Re: stosu] #2653882 23/03/2021 08:42
T
Terskeltrening Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Sitat: stosu
Da er det jo ekstra viktig at vi gamlinger ikke provoserer myndighetene ved å sykle i mølje, nettopp for at ungdommen skal få trene mest mulig i sosiale grupper (men med avstand).
Hvis det sklir ut blant gamlinger tror jeg også de unge vil lide

Men så er det nettopp denne holdningen/strategien som gjør at mange «gamlinger» gir F i reglene. Like ille for alle, unge som gamle. Og dugnad er dugnad.

Re: Er det lov [Re: Panda] #2653900 23/03/2021 09:47
Panda Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jeg observerte minst 4 grupper med syklister på veiene rundt Drammen og nedover i Vestfold siste helg.
5-6 personer i her gruppe.

Alle var MAMILS.

Er nok lurt å være godt forbilde for de unge ja.
Går vel over dette, må bare bli ferdig med 4 smittebølge nå etter påskeferien ICON_LAUGH

Re: Er det lov [Re: Panda] #2653967 23/03/2021 13:33
stosu Offline
Besatt
Besatt
Etter smittebølge 4 kommer både pinse og sommerferie. Jeg tror egentlig at hverdagen vi begynner å venne oss til er den nye normale hverdagen.

Selv om andre fremstiller seg selv som idioter trenger ikke vi å gjøre det når konsekvensene for oss selv, våre nærmeste og hobbyen vår i ytterste konsekvens blir så store

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Er det lov [Re: stosu] #2653982 23/03/2021 15:14
R
Rice Offline
Fersking
Fersking
R
Tydeligvis en del som ikke kjenner på det samme ansvaret som dere alle (nesten) gir uttrykk for over:

https://www.landevei.no/sykkelkultur/kom-dere-hjem-fra-spania

Re: Er det lov [Re: Panda] #2653988 23/03/2021 17:01
Panda Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
De son befinner seg i utlandet (Alicante, Katalonien, Gran Canaria) er jo elite utøvere.
Altså kontinental lag og rett under.

Jeg nekter å tro at det kryr av f. eks. master syklister på Mallorca og Granca de siste månedene.
Et par enkelte har nok reist, men i hopetall liksom? Nei.

At Coop var 2 uker ved Calpe er helt greit, de er ikke amatører de, men har faktisk dette som «jobben» deres.
Landslaget har også vært på kanari øyene for nylig. Det er ok.

Re: Er det lov [Re: Panda] #2654716 26/03/2021 12:44
Skogsmann Offline
Avhengig
Avhengig
Hva er konklusjonen med tanke på å sykle i Oslo og Viken for tiden?
Har man lov til å være flere enn 1?
Er det trygt mtp smitte generelt å oppholde seg utendørs på steder med rød sone?

Re: Er det lov [Re: Panda] #2654759 26/03/2021 15:30
stosu Offline
Besatt
Besatt
Hva som er lov og hva som er lurt er 2 forskjellige ting. Å dra på langtur med 10 andre i rulle er hyggelig, men det potensielle smittepresset øker.
Å samles en gjeng som sykler intervaller opp en bakke med 3-4 sekunders intervaller mellom hver og ellers god avstand og en hyggelig prat på toppen er jo helt iht smittevernanbefalningene slik jeg husker de i farten

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Er det lov [Re: Skogsmann] #2654949 28/03/2021 06:40
T
TonyN Offline
Ringrev
Ringrev
T
Sitat: Skogsmann
Er det trygt mtp smitte generelt å oppholde seg utendørs på steder med rød sone?

Nei, det er ikke lov.

Re: Er det lov [Re: TonyN] #2654962 28/03/2021 08:28
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: TonyN
Sitat: Skogsmann

Nei, det er ikke lov.

Man bør ikke gjøre det nei.
Er det egentlig ulovlig? Slik jeg leser det på Oslo sine sider er det frarådet, men ikke ulovlig.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Er det lov [Re: Panda] #2654993 28/03/2021 14:01
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Det er en del gråsoner om man skal prøve å forstå regler og anbefalinger - om man trenger å grave i det. I min kommune (Viken):

"Det er ikke tillatt å organisere idrettsaktivitet for voksne og unge. Det samme gjelder fritidsaktiviteter som organiserte øvelser, trening og prøver for kor, korps og teater."

Så kan man diskutere. F.eks om man møter noen kompiser og sykler en tur i skogen med 2m avstand. Crux og fjas. Eller om man tar en rolig sykkeltur på grus- og landevei i skravletempo. Ditto langrenn eller tur i alpinbakken, gå eller joggetur eller hundelufting i marka.
Det kan vel diskuteres om dette da går som idrett eller organisert øvelse.

Slik jeg tolker det er det ikke ulovlig å ta en tur med en kompis eller to, så lenge man er påpasselige med avstand etc. Her er det ingen som inviterer til turer, og det har det vel ikke vært på et år. Men hovedpoenget i denne regelen er at alt som lukter av klubb- eller gjengtrening er stengt.

Enkelte av oss har dannet "kohorter". Jeg har 1 kompis i sykkel-kohorten. Vi tolker og følger råd på samme måte, har unger på samme lille skole, jobber isolert/hjemmekontor, er like oppgitte over både tiltak og situasjon men er pliktoppfylende allikevel etc.

Det er både et minimum og sannsynligvis maksimum for å ikke bli spenna gæærn.

Re: Er det lov [Re: Panda] #2655002 28/03/2021 15:18
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har inntrykk av at mange tolker reglene strengere enn det er grunnlag for. Å møtes som en sosial vennegjeng med tilstrekkelig avstand utendørs er ikke ulovlig. Her er grensen ti personer. Jeg ville unngått å samle en vennegjeng i samme klubbtøy, siden det fort kan virke som et organisert arrangement, noe som er ulovlig.

Å invitere til tur her på forumet eller fb-grupper o.l. er nok en gråsone og jeg ville ikke gjort det eller deltatt på noe sånt nå.

Å sykle i rulle er åpenbart et brudd på anbefalingen om å holde to meter avstand. Det gjelder også om man er 1-2 i samme kohort.

Re: Er det lov [Re: Larry WB] #2655626 02/04/2021 08:25
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: Larry WB
« Voksne anbefales å ikke drive organisert aktivitet innendørs. Utendørs kan voksne trene dersom det er mulig å holde god avstand.»

Lurer litt på hvordan klubbene forholder seg til dette, finnes det noen klubbledere her som kan fortelle hva de gjør i sin respektive klubb ?
I går så møtte jeg en gjeng syklister fra en klubb som bedrev rulltrening (rød/hvit/grønn trøye) og dertil fravær av avstand. Utover det så ser jeg at det er en del som sykler i grupper på 5-8stk og da kan det fort bli kjedelig hvis førstemann i rulla har noe han/hun ikke skulle hatt.

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Er det lov [Re: Flamini] #2655659 02/04/2021 15:00
O
oracle Offline
Entusiast
Entusiast
O
Sitat: Flamini
Sitat: Larry WB
« Voksne anbefales å ikke drive organisert aktivitet innendørs. Utendørs kan voksne trene dersom det er mulig å holde god avstand.»

Lurer litt på hvordan klubbene forholder seg til dette, finnes det noen klubbledere her som kan fortelle hva de gjør i sin respektive klubb ?

I min klubb er de eneste organiserte aktivitetene på Zwift og det har vært kommunisert at man burde være forsiktig med aktivitet som kan oppfattes som den er organisert i klubbsammenheng.

Re: Er det lov [Re: Panda] #2659101 18/04/2021 17:47
P
Plankepetter Offline
Veteran
Veteran
P
På dagens tur langs Eikern møtte jeg masse syklister, nesten alle i små grupper eller alene. Bortsett fra BOC som kom i en gjeng på ca 20. Har de ikke peiling eller gir de bare faen? Er det ingen i den klubben som burde ha vett nok til å si ifra at det ikke er greit?

Re: Er det lov [Re: Panda] #2659103 18/04/2021 18:07
Panda Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
I dag kom vi (gjeng på 14) i full fart forbi politiet. De vinket og heiet på oss. Artig.
Det er jo ikke ulovlig, bare ikke anbefalt.
Jeg tvivler på at det er tur syklister som sprer viruset her til lands forbi dem sykler seg en tur sammen søndag formiddag. Ta heller en tur til drabantbyene og snakk med de, der kan vi snakke om spredning. De burde ikke ha lov å forsamle seg ved lov.

Re: Er det lov [Re: Panda] #2659141 19/04/2021 06:03
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: Panda
I dag kom vi (gjeng på 14) i full fart forbi politiet. De vinket og heiet på oss. Artig.
Det er jo ikke ulovlig, bare ikke anbefalt.
Jeg tvivler på at det er tur syklister som sprer viruset her til lands forbi dem sykler seg en tur sammen søndag formiddag. Ta heller en tur til drabantbyene og snakk med de, der kan vi snakke om spredning. De burde ikke ha lov å forsamle seg ved lov.

det er ikke ulovlig å kjøre motorsykkel kun iført badebukse og halvhjelm heller, men det er anbefalt å bruke fullt verneutstyr.
hvis du vet noe som FHI ikke vet så har de sikkert noen ledige stillinger for spesielt kvalifiserte konsulenter

og ja, alle vet hvem det er som er overrepresentert når det gjelder covid-19 pasienter, og nei, det er ikke syklister

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Er det lov [Re: Panda] #2659508 20/04/2021 11:28
S
Sixtus Offline
Entusiast
Entusiast
S
Utendørs smitte står for hele 0,1% av alle tilfeller i Irland. 262 av 232 164 tilfeller kan spores til utendørs smitte, hvorav halvparten var på byggeplasser. Så joda, viktig å holde all idrett nedstengt fortsatt...

Re: Er det lov [Re: Panda] #2661608 01/05/2021 13:22
Hen9ng Offline
Entusiast
Entusiast
Når en klubb, skal ikke nevne hvilken, organiserer fellesøkt rundt Enebakk med 20-30 stykker, i klubbtøy, så er det ikke greit uansett om det er råd eller regler. Begge deler er til for å følges. Det er et så latterlig tydelig statment på at vi gir blankt faen i alle andre.

Re: Er det lov [Re: Panda] #2661615 01/05/2021 14:52
Panda Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Trodde det var lov men om klubben kom fra f. eks. Asker kommune (et teoretisk eksempel) hvor det er strengere tiltak enn andre steder da gjelder ikke følgende.

«Utendørs trening kan avholdes for alle aldersgrupper så lenge man kan holde minimum 1 meter avstand.

Merk følgende: En rekke kommuner har for tiden forsterkede smittevernstiltak som er strengere enn de nasjonale bestemmelsene. En utøver kan f.eks ikke reise til nabokommunen for å trene sammen med andre dersom det er lagt ned forbud mot dette i hjemkommunen...»

Redigert av Panda; 01/05/2021 14:59.
Re: Er det lov [Re: Panda] #2661622 01/05/2021 16:04
Hen9ng Offline
Entusiast
Entusiast
I Oslo og på Romerriket så er det fortsatt maks ti utendørs i grupper som gjelder så lenge en kan holde 1 meter avstand til enhver tid. Begge deler brydde man seg ikke spesielt mye om. Klubben er Oslo-basert.

Re: Er det lov [Re: Panda] #2661662 02/05/2021 09:10
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
Antall- og avstandsregler er én ting. Hvor nødvendig er det å blåse snørr når man er ute og trener? Tidligere sa jeg fra til de som gjorde dette når jeg var innenfor ca 20 meter (litt avhengig av vind), men folk ser bare på deg med torskeblikk. "Hva.., kan ikke JEG gjøre som det passer meg..?" Null forståelse for at det skjer mer enn at en snørrklyse faller til bakken. Nå følger jeg med på armbevegelser som tilsier snørrblåsing og holder god avstand.

Etter ett år med smittevern, nedstengning og enorme økonomiske tap er det utrolig at folk gjør slikt. Smitten blant de som trener er sikkert lav, men dette er helt unødvendig.
De som formulerte avstandsreglene hadde garantert ikke som forutsetning at folk skulle blåse snørr.

Re: Er det lov [Re: Thomas-] #2661669 02/05/2021 09:54
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Thomas-
........ og holder god avstand....

Som man uansett skal.

Re: Er det lov [Re: Thomas-] #2661671 02/05/2021 10:15
Hen9ng Offline
Entusiast
Entusiast
Antall- og avstandsregler er én ting. Hvor nødvendig er det å blåse snørr når man er ute og trener? Tidligere sa jeg fra til de som gjorde dette når jeg var innenfor ca 20 meter (litt avhengig av vind), men folk ser bare på deg med torskeblikk. "Hva.., kan ikke JEG gjøre som det passer meg..?" Null forståelse for at det skjer mer enn at en snørrklyse faller til bakken. Nå følger jeg med på armbevegelser som tilsier snørrblåsing og holder god avstand.

Etter ett år med smittevern, nedstengning og enorme økonomiske tap er det utrolig at folk gjør slikt. Smitten blant de som trener er sikkert lav, men dette er helt unødvendig.
De som formulerte avstandsreglene hadde garantert ikke som forutsetning at folk skulle blåse snørr.

Nødvendigheten kan naturligvis diskuteres og er vel noe man kunne spart seg for nå. Det sagt er det fortsatt slik at å være flere enn 10 i gruppe, eller nærmere enn en meter er forbudt i henhold til lokale smittevernsforskrifter ergo er det direkte ulovlig.
Kan legge til at den store gruppen jeg klaget på i innlegget over, er samme klubb som er observert kjøre på rødt lys i en annen tråd her. Så de gir åpenbart blankt faen i alt annet som passer de.

Re: Er det lov [Re: Hen9ng] #2661723 02/05/2021 19:10
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
Sitat: Hen9ng

Nødvendigheten kan naturligvis diskuteres og er vel noe man kunne spart seg for nå. Det sagt er det fortsatt slik at å være flere enn 10 i gruppe, eller nærmere enn en meter er forbudt i henhold til lokale smittevernsforskrifter ergo er det direkte ulovlig.
Burde ikke være nødvendig å ty til paragrafer, men for "uforsvarlig omgang med kroppsvæsker" blir folk ilagt forelegg for brudd på §266 Hensynsløs atferd.
Synd folk ikke evner å skjerpe hygienen - dette er ikke vanskelig, og sivilisert oppførsel gjelder også på trening.

Re: Er det lov [Re: Hen9ng] #2662111 04/05/2021 12:08
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Kan legge til at den store gruppen jeg klaget på i innlegget over, er samme klubb som er observert kjøre på rødt lys i en annen tråd her. Så de gir åpenbart blankt faen i alt annet som passer de.

Er dette gruppen du sikter til? I såfall er det vel 13 ryttere det er snakk om? https://www.youtube.com/watch?v=qO0wUX7gag0

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Er det lov [Re: Alpers] #2662180 04/05/2021 15:07
Hen9ng Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Alpers

Er dette gruppen du sikter til? I såfall er det vel 13 ryttere det er snakk om? https://www.youtube.com/watch?v=qO0wUX7gag0

Nei det er det ikke. Men de bryter like fullt reglene som gjelder i distriktet de også.

Redigert av Hen9ng; 04/05/2021 15:28.
Re: Er det lov [Re: Panda] #2662318 05/05/2021 08:23
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ser flere klubber i eget område som går for gi faen som strategi - jeg kunne se 16 stykk + kameramann i blått og svart klubbtøy på et bilde lagt ut her om dagen. Om ikke annet, så skjønner man jo hvorfor vi fortsatt er i dette smittevernregimet..

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Er det lov [Re: Hen9ng] #2662528 06/05/2021 07:49
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H

Nei det er det ikke. Men de bryter like fullt reglene som gjelder i distriktet de også.

Du er sikkert kjempeflink i godt smittevern, men tror man skal være litt forsiktig med å dømme andre. Er ikke alle regler og anbefalinger som er veldig godt fundamentert i kunnskap. Sunn fornuft er stort sett den beste kunnskapen.

Re: Er det lov [Re: Hekta-MTB] #2662568 06/05/2021 09:18
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Hekta-MTB

Du er sikkert kjempeflink i godt smittevern, men tror man skal være litt forsiktig med å dømme andre. Er ikke alle regler og anbefalinger som er veldig godt fundamentert i kunnskap. Sunn fornuft er stort sett den beste kunnskapen.

Enig, men det jeg ikke skjønner et at folk vil legge ut film at de bryter det.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support