Lagde meg en bruker her for å forhåpentligvis få litt ekspertråd fra dere med sykkelkompetanse! Jeg er en total newb hva gjelder landeveissykling, men har hatt lyst å prøve meg på en ordentlig sykkel en lang stund nå! Pluss trenger å få igang cardioen asap!
Har googla litt, og sett på Finn etter sykler på 5-10k, for er jo en fersking, så tenker å holde selve sykkelbudsjettet kurrant, og ikke for høyt! Må jo ha en del annet utstyr også, om det skal bli ordentlig fres på turene… Jeg er en relativt sprek jente på 170, men google sier så mangt om størrelse på sykkelen, at jeg ikke helt vet hva slags størrelse jeg skal ha på den en gang. Har dog kommet fram til at (tydeligvis avhengig av sykkelmerke) så burde noe på +- 50 passe min størrelse…?
Er seff åpen for helt andre forslag, om dere har noen gode tips! Om det finnes noen virkelige røverkjøp i en høyere prisklasse, kan jeg jo bruke litt mer penger også…
Håper dere har noen tips til en helt fersk sykkel newb! Takk
Redigert av k_stava; 28/04/202122:01.
Hilsen en sykkelnewb!
Re: Første bruktsykkel for en fersking!
[Re: k_stava]
#266119228/04/202119:58
Budsjettet er ganske lavt, det vil si at du blir nødt til å gjøre en del kompromisser om du vil ha en god sykkel. Jeg tror du får mye mer sykkel for pengene ved å kjøpe en eldre modell til ca 5500,- enn en nyere modell. Den eldre modellen kan ha gode komponenter (for sin tid), men du vil ha færre gir enn på en ny sykkel. Når det er sagt, på eldre sykler (ihvertfall de du har linket til) er det sparsomt med informasjon. Vanskelig å bedømme tilstand på de ut fra salgstekst. Spør og grav etter tilstand/historikk av selger. Du vil sannsynligvis måtte påregne noe service-kostnader (kan fort bli noen tusenlapper) på en gammel sykkel som har stått lenge, med mindre selger har tatt veldig godt vare på den. Om selger er "usikker på tilstand" (selger en sykkel eksen glemte igjen, osv), ville jeg styrt unna. Om du har mulighet, få med deg noen som kan sykler for å se på de før du kjøper, med mindre du kan vurdere tilstanden selv. Om du kjøper en sykkel hvor hele drivverket (++) kanskje bør byttes, så kan vinninga fort gå opp i spinninga i forhold til å legge flere penger på bordet innledningsvis.
Vær oppmerksom på at flere av syklene selges av en og samme selger ("Finn-bruker" med oppgitt mobilnummer som ikke gir treff i telefonkatalog).
En annen av dem selger også mange sykler.
Dette er trolig ikke opprinnelige eiere, men noen som selger videre sykler de selv har kjøpt rimelig eller kommet over på annet vis.
For å være tydelig: Forsikre deg om at selger er seriøs og at du ikke kjøper tyvegods. Da min egen sykkel ble stjålet, gikk den i løpet av et døgn fra tyv til heler til salg på Finn av en kar som nettopp drev med slikt videresalg.
Å kjøpe av opprinnelig eier, som forhåpentligvis kan vise kvittering og fortelle om hvordan sykkelen er brukt og vedlikeholdt, er en fordel.
Som vviz er inne på, kan det dessverre raskt bli en dyr fornøyelse å kjøpe brukt sykkel billig. Det kan skjule seg store utgifter i form av behov for nye deler og service.
Som helt fersk kjøper, ville jeg enten gått for en ny og rimelig sykkel med alle garantier fra en forhandler, eller alliert meg med en venn som har god greie på sykkel og som kan hjelpe med bruktkjøp.
Om du i verste fall må se på en brukt sykkel alene, sett deg godt inn i hva du må sjekke.
Finnes en del guider på nettet som ikke er dumme, f.eks. denne.
[Re: Sepeda]
#266119928/04/202120:21
Damn, det la jeg faktisk ikke merke til, men ja, ser jo nå at det er samme selger som selger flere sykler! Skal være mer obs på det in the future! Nå var også den sykkelen jeg så for meg også solgt, så da blir det ikke den i hvert fall...
Hilsen en sykkelnewb!
[Re: Sepeda]
#266120028/04/202120:23
Som helt fersk kjøper, ville jeg enten gått for en ny og rimelig sykkel med alle garantier
Ja for all del. Men det slo meg ikke som en realistisk mulighet med mindre budsjettet jekkes en del opp. Men det var bare en antakelse, jeg vet ikke i hvilke prisklasse de billigste landeveisyklene starter (jeg gjettet dog at det ligger nærmere 10.000 enn 5.000?)
Du må nok bla opp min. 10000 for en ny sykkel. Kjøper du brukt sykkel som er 8-10 år gammel må du nesten regne med som det skrives at noe må byttes. Nytt kranklager, nye klinger, nytt kjede, ny kassette, nye girkabler og justere gir. Om du kan montere dette selv så er vel ikke det så fryktelig dyrt. 1500 kr. kanskje. En mekaniker kan bytte dette på under 1 time og da er du i 2500 kr ca. Da er f.eks. den Lapierre oppe i 6500 kr. Den virker som /ser ut som beste kjøp.
#266121028/04/202120:50
Tnx for tips! Ja, ser ut som man må opp noen lapper ja, og at kanskje 5k ikke var helt riktig bursjett, om man vil ha en relativt fresh brukt sykkel... Har sjekket litt oppover i pris, mot 10k, og det var ikke så mange "små" sykler heller...så ikke ille ut den du linket til heller! takk skal sjekke den ut!
Hilsen en sykkelnewb!
[Re: vviz]
#266121728/04/202121:02
Mulig å gjekke budsjettet opp ja! Vil helst ha en dugandes sykkel, som heller ikke er tyvgods...den brukeren du snakket om har jo et titalls sykler ute ute til salgs! ser shady ut, så har luket dem ut ass! Tnx for the heads up!
Redigert av k_stava; 28/04/202121:13.
Hilsen en sykkelnewb!
#266122528/04/202122:03
Merida'n så ikke så gal ut (personlig har jeg god erfaring med merket). Ville byttet dekkene til noe mindre "knastete". Veit ikke om forumet har noe egen "tiggeseksjon", om budsjettet er sprengt, og man skulle hatt noen litt raskere dekk, så tipper jeg at mellom forummedlemmene bare her i Oslo-området, så ligger det mange titalls raske dekk og støver i kjellerboder bare fordi vi har byttet tidligere enn nødvendig for å "teste noe nytt". Så om det er noe egnet subforum hvor det er greit å spørre om gratis deler som eksempelvis dekk, så ville jeg prøvd Ett nytt sett dekk av den "raskeste" typen koster ofte rundt 800,-, men jeg hadde personlig hatt lite i mot å donere deg ett sett brukte (men fortsatt gode) dersom jeg hadde noen til overs. Har desverre akkurat rydda/renska boden for sykkeldeler, så akkurat nå var dårlig timing for at jeg kan hjelpe.
Hahaha, den var ganske lættis, "tiggeseksjon" – LoL Jeg er ikke lutfattig ass, tenkte bare å prøve meg på noe med ikke for mange 10k i utlegg, når jeg skal starte med en ny hobby xD Men ja, for all del, du kan jo være initiativtaker til en ny tråd på forumet ;P
Meridaen så fin ut den, men jeg likte bedre looken til den hvite White'en ass Mer "landeveislook" enn Meridaen, med riktige pedaler og dekk, som man da ikke må fikse utenom...
White'n ser ikke så gal ut synes jeg. Godt utstyrt med Ultegra og 105. Ulempen jeg ser på den er kranken. Den er tyngre enn hva de "fleste" i Norge bruker. Med fare for å kjønnsdiskriminere her, men kvinner er (i snitt) svakere enn menn, som gjør at en sykkel med tunge gir kan bli ett større problem på en kvinne enn en mann. Akkurat "hvor" stort problem det evt blir, det spørs jo litt hvor bratte, mange og lange bakker osv du sykler. Men en landeveisykkel er ganske "tungt" giret i utg.pkt (om man sammenligner de mot andre typer sykler, slik som mountainbikes, hybridsykler, osv). Ulempen med kranken er at dersom dette blir ett problem, er det en av de dyrere komponentene å bytte. Noen vil kanskje i større grad kunne spille inn om problemet er reelt eller noe jeg overdramatiserer.
Spør hvor mange tenner det er på kassetten. Om det også sitter en 11-25 kassett på denne, vil jeg ta en råsjanse og si at dette sannsynligvis blir for tungt for ei jente på 170cm. Noen andre her klarer sikkert også å vurdere muligheten til å kjøre mer enn 28T bak på dette giret? Skulle jeg gitt ett generelt råd til kvinne 170cm som sykler i Oslo og omegn, ville det vært å ha lettere giring enn 36-28, men generelle råd er egentlig vanskelig å gi, siden det meste er subjektivt.
Jeg er ikke jente, men har vært relativt tung (95kg++) og ikke så voldsomt bra trent med cx-utveksling med 46/36 og 11-28 og det gikk greit i Osloområdet, også bratte grusbakker i Østmarka. Trådstarter beskriver seg som relativt trent og da vil jeg anta at også 11-25 går bra.
Er grunn til å være litt på vakt ved bruktkjøp, men man kan være heldig også. En venninne kjøpte en racer i samme priskategori som trådstarter ser på og den har rullet og gått i to år uten noen problemer.
#266125529/04/202106:44
Jeg fikk opp det som ser ut som en fin-fin Basso som, gitt at den er i grei stand, skiller seg litt ut i mengden(det skal sies at jeg graviterer mot Italiensk og Campagnolo ) Klikketi-klikk
Kaaaanskje litt liten for en jente på 170, kanskje helt ok??
Det er ikke jeg som selger, og jeg aner ikke noe om denne bortsett fra at jeg har sett annonsen.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
#266125629/04/202106:49
Det er mulig, med litt tålmodighet, å finne "gull" på finn.no.
Kjøpte selv for litt siden en Giant TCR fra 2013 som var nyservet og nesten ikke brukt av en hyggelig dame som hadde kjøpt seg grussykkel. Tenkt som rullesykkel, men likte den så godt at den brukes like mye ut i konkurranse med en annen og mye dyrere landeveissykkel.
Det som er vanskelig er å kombinere riktig størrelse, rimelig og god stand. Ofte klarer man bare 2 av 3 og da ville jeg prioritert størrelse, god stand og pris i den rekkefølgen.
Det finnes jo ikke noe mer irriterende enn å stå der når man har funnet tid til en tur og så virker ikke sykkelen eller du får vondt en eller annen plass fordi den er for stor eller liten.
Generelt er det jo flest sykler i gjennomsnittstørrelsen for menn som ofte er mellom 52 - 58cm litt etter hvordan man måler.
Bruk heller litt mer penger på å få en ny (ere) sykkel i riktig størrelse og god stand.
- Aluminiums ramme og 105 utstyr eller bedre er et god utgangspunkt. - Får du tak i 11 delt så er det bedre enn 10 delt side det er litt mer future proof. - Har du små hender, som noen jenter har, så kan det hende at skivebremser er en fordel pga mindre kraftbehov for å bremse samt justerbar reach på hendler. Sjekk iallefall at du rekker hendlene fra bukken og fra oppå hendlene og klarer å bremse.
AG
40+ and still climbing......
#266126329/04/202107:01
Det er ting som sikkert kan bytte her og, men denne virker good to go.
AG
+1 Så ut som ett veldig godt kjøp. beskyttelsesfilmen er jo ikke fjernet fra bakgiret en gang Kan dog skjønne at forrige eier blei lei etter to turer dersom hen har syklet med styret i den vinkelen der
+ 1 finn.no shopping krever et litt trent øye og tett oppfølging på grensen til galskap ;o)
Er heller ingen ulempe om man kan skru litt selv og tenker litt langt fremover og kan ha ting "på lager"
Har gjort ganske mange gode kjøp opp gjennom åra og noen dårlige selvfølgelig. Den største ulempen om man ikke skrur selv er at enkle ting som å bytte drivverk blir relativt kostbart og da kan man fort tryne.
Eksempel: Kjøpte en fatbike til ene datteren for litt siden til en hyggelig penge med bra spec og riktig størrelse (liten), hvor drivverk var sagt å være helt ok. Stolte på selger da resten av sykkelen virka veldig bra/prisen var rett og selger var så hyggelig at vi rett og slett prata oss bort.
Endte med å bytte kjede, kassett og framdrev fordi jeg måtte og derailleur og skifter fordi jeg kunne. Den trenger nye bremser også pga lekkasje i kalipere.
Koster en raus høvding i direkte utlegg, da over halvparten kommer fra rotekassa. Tipper ca 4-5000 for det samme på verksted.
Moralen er at det er bedre å sjekke en ekstra gang enn å kjøpe det første og beste og ikke være flau for å prute.
AG
40+ and still climbing......
[Re: Gullars]
#266139829/04/202116:32
Ja, denne så smooth ut! og skikkelig fresh aka nesten ubrukt! Sykt kjipt den er i Porsgrunn tho...en lengre dagstur unna Oslo, med toget det... :/ Hadde lett vurdert å kjøpe denne, om den var her i Oslo! Mulig det blir en litt vell lang tur med toget ass xD
Hilsen en sykkelnewb!
#266139929/04/202117:20
er veldig billig å sende sykler med post, så lenge selger gidder å pakke i sykkeleske (som man som regel får gratis hos sykkelforhandlere/sportsbutikker)
Ja, om både jeg tørr å kjøpe min første sykkel, som jeg ikke har prøvd, via Posten...og selger tørr å sende den i Posten
Noen som har noe erfaring med å sende/motta sykkel i Posten...? Har noen også tips til hvordan man det med betalingen? Vipps funker jo, om man vet at man får det man betaler for. Både for selger og kjøper!
Redigert av k_stava; 29/04/202121:21.
Hilsen en sykkelnewb!
#266143030/04/202100:25
Min nyeste oppdaterte liste over potensielle bruktsykler: Poster dem jeg liker best ut i fra pris, farger, og sykkelestetikk, samt hvor "nye dem ser ut" aka hvor bra vedlikeholdt. (Noen nye innspill på disse? Bring it, trenger tips til hvilken jeg bør velge in tearms of value for money!)
Liker denne best egentlig, fikk den anbefalt fra Gullars, med en thumbs up fra vviz: Ser nesten helt ubrukt ut, og liker fargene! Den ser skikkelig "ny" og "ubrukt" ut, rett og slett! https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=215621356 Eneste minuset jeg ser er at da må jeg enten dra til Porsgrunn, eller få til en avtale med selger om å få den sendt i posten...
Foretrekker den hvite White'en pga fargen, dog den sorte er en god del nyere og til eksakt samme pris. Så bør jo da i teorien gå for den nyeste, eller hva? Samme sykkel, nyere modell, samme pris = velg den nyeste, det er vell den vanlige konsumer-logikken...?! Liker også Speedsteren, men den er litt dyrere, og jeg har null peiling, så vet ikke om akkurat den er en bedre sykkel enn si de to White'ene som da blir 3,5k mindre å punge ut med! Om Speedsteren er verdt de 3,5k ekstra, aner jeg ikke...
Jeg tenker seff på pris, men ønsker jo også å ha den "nyeste" sykkelen, aka en som ikke krever mye utskifting og mekking med en gang. Ønsker mest value for money obv. Åsså spiller jo farge, stil på sykkel og estetikken en god del inn på sluttvalget!
Tips mottas med takk
Hilsen en sykkelnewb!
#266143430/04/202105:35
Man skal ikke undervurdere hva man liker best (utseendemessig) synes jeg. Men jeg ville personlig gått for denne sorte over den hvite, av stort sett de samme årsakene du ressonerte deg frem til selv. Nyere sykkel, men også bedre utstyrt. Gir, gir/bremsehendler på den sorte er av Ultegra-sorten, og det er ett prishopp opp fra 105-systemet som sitter på den hvite. Så sykkelen er ikke bare nyere, den ville også ha vært en dyrere modell enn den hvite, når de begge var nye.
Scott'en ser ut til å ha en del lakkskader på setestagene, og muligens en skrape (eller i verste fall bulk) på baksiden av topprøret (litt vanskelig å si pga dårlige bilder). På denne sykkelen betaler du nok litt mer for merket enn du gjør på White-syklene, og det reflekteres i prisen. Om det vil gi noe bedre sykkel å sykle på, Det kan også hende scott'en i XS kan bli litt liten for deg om du er 170 cm. Det enkleste er å prøve, men basert på en Scott størrelsestabell jeg raskt fant på internett (https://line.17qq.com/articles/iioiehejhz.html) så vil du med 170cm for en Speedster bli anbefalt en small ramme, og nærmere medium enn XS.
Ja, det blir nok til å prøve ut Giant'en i Porsgrunn...kan alltids ta en dagstur, få litt miljøskifte. Selger sa han var villig til å slå av litt på prisen for å få den hentet (han vakke into å sende den, noen andre hadde også spurt om det)! Så da skal jeg sjekke den ut søndag.
Det ser ut som et godt kjøp, i og med at den nesten er helt ubrukt, pluss liker veldig godt fagene på den der. Må endre pedaler til landeveissko, ellers trenger jeg nok ikke legge ut mye for upgrades i starten.
Hvis det ikke blir den, så skal jeg nok gå for den ene White'n, den sorte og hvite. Den hvite ble solgt i dag, og den helsorte var reservert. Skal også prøve den Jamis'en...og muligens en Merida...så får jeg prøvd litt forskjellige sykler!