Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Stabilt og lett hjulsett

Stabilt og lett hjulsett #2661360 29/04/2021 12:59
B
bigp85 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Hei,

Noen som har anbefaling til et hjulsett og hva jeg må ut med i pris?

Jeg har nå Axis elite alu hjul som veier ca 1700g. Kjører grus og landevei med Schwalbe G-one allround 38mm.

Er ute etter noen som er lettere og mer stabile i for eks sidevind. Må man da se bort i fra de aero hjulene siden de har mye «overflate» som sidevindkast kan ta tak i?

Re: Stabilt og lett hjulsett [Re: bigp85] #2661389 29/04/2021 14:09
B
BZE Offline
Entusiast
Entusiast
B
Det handler ikke bare om dybde, men også felgens utforming. Noen hjulsett er mer stabile enn andre i sidevind, selv om dybden er lik. Virker som mange foretrekker rundt 45 mm dype generelt, da det er en fin balanse mellom aero/vekt/stabilitet. Med den dybden er vi inne på karbon, så noen kroner blir det jo (selv om utvalget stadig blir bedre også i det rimeligere sjiktet). Hvor mye har du maks "lyst" til å bruke?

PS: ikke alle som foretrekker dype felger på grus heller, kommer litt an på hva du vil prioritere og hvor grov grusen din er.

Redigert av BZE; 29/04/2021 14:11.
Re: Stabilt og lett hjulsett [Re: bigp85] #2661400 29/04/2021 17:32
P
pcb Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Nå aner jeg jo lite om ditt budsjett da, men om jeg skulle kjøpt et grushjulsett i dag så ville jeg vært fristet av de her; https://off.road.cc/content/review/wheels/scribe-carbon-gravel-wide-700-disc-wheel-set-review-7823

Blir vel 800 EUR eks mva til Norge tror jeg.. Ganske kompetitivt for et hjulsett på 1360 gr.

Re: Stabilt og lett hjulsett [Re: BZE] #2661403 29/04/2021 17:56
B
bigp85 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Sitat: BZE
Det handler ikke bare om dybde, men også felgens utforming. Noen hjulsett er mer stabile enn andre i sidevind, selv om dybden er lik. Virker som mange foretrekker rundt 45 mm dype generelt, da det er en fin balanse mellom aero/vekt/stabilitet. Med den dybden er vi inne på karbon, så noen kroner blir det jo (selv om utvalget stadig blir bedre også i det rimeligere sjiktet). Hvor mye har du maks "lyst" til å bruke?

PS: ikke alle som foretrekker dype felger på grus heller, kommer litt an på hva du vil prioritere og hvor grov grusen din er.

Budsjett 10-15000 kr.
Men igjen spør jeg for å lære litt hva det egentlig koster for hjul.

Hvis man ender opp 45 mm dybde, hva gjør man med ventilene? Jeg har 40 mm plastventiler. Kan man sette på presta-forlenger?

Re: Stabilt og lett hjulsett [Re: pcb] #2661404 29/04/2021 17:59
B
bigp85 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Sitat: pcb
Nå aner jeg jo lite om ditt budsjett da, men om jeg skulle kjøpt et grushjulsett i dag så ville jeg vært fristet av de her; https://off.road.cc/content/review/wheels/scribe-carbon-gravel-wide-700-disc-wheel-set-review-7823

Blir vel 800 EUR eks mva til Norge tror jeg.. Ganske kompetitivt for et hjulsett på 1360 gr.

Veldig god pris!

Må vel være noe ulempe med disse ? Eller er det en god oppgradering fra Axis elite?

Re: Stabilt og lett hjulsett [Re: pcb] #2661405 29/04/2021 18:22
B
BZE Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: bigp85
Hvis man ender opp 45 mm dybde, hva gjør man med ventilene?

Det finnes forlengere ja, men ikke alle slanger er kompatible tror jeg. Men skal du kjøpe nye hjul til blandevei i den prisklassen bør/vil de være egnet for tubeless. Tok meg litt tid å melde bytte, men bytter neppe tilbake.

I den prisklassen ville jeg vurdert:
- Zipp 303s. Sjekk ut om folk er fornøyd med hub nå som det har vært i markedet en stund. Koster 11-12k.
- Enve AG25 eller Foundation 45. Sistnevnte om du kjører mest asfalt. Litt over budsjettet med mindre du kommer over en deal eller kjøper brukt.
- HED Emporia GA Pro. Alu så du sparer ikke så mye vekt, men er brede og litt billigere. Vet ikke norsk pris/tilgjengelighet.
Det går også an å kjøpe HED Belgium hjul med Chris King hub fra CK sin nettside.

Ellers virker mange happy med Hunt som har en rekke modeller.

Jeg ville tatt dette med i vurderingen:
- Bredde internt og eksternt, som har økt de siste årene. Til grus ville jeg ikke kjøpt noe nytt som ikke er 25 mm eller bredere internt og 30+ utvendig. Det passer bedre for dekk man typisk bruker til dette (30 mm+). Det går som regel helt fint på med brede dekk på smale felger, men det er ikke ideelt. Har du ambisjoner om at det i tillegg skal være aero med bredere felg enn dekk må du enten ned i dekkstørrelse eller opp i pris.
- Tilgjengelighet, 2021 etc.
- Lav vekt er finfint, men ikke for enhver pris. Hjelper lite med lav vekt om det ikke tåler en støyt eller har kjip kjørefølelse.
- Garanti (om kjøper nytt). Flere og flere begynner å gi bra garantier på hjulene sine. Det syntes jeg er greit å gi noen ekstra kroner for.

Disse er jo absolutt imponerende ifht pris på papiret hvertfall, bør vurderes.

Må vel være noe ulempe med disse ? Eller er det en god oppgradering fra Axis elite?

Ville sjekket ut flere anmeldelser, fornuftig med litt skepsis hehe.
Denne teksten på siden deres er grei å få med seg:
Weight limit: The upper combined weight limit (bike weight + rider weight + luggage) for these wheels is 115kgs. If a rider is in excess of 95kgs, we recommend regular wheel checks from an experienced bike mechanic. If you are pushing the boundaries of the weight limit, please contact to discuss options.

Redigert av BZE; 29/04/2021 18:30.
Re: Stabilt og lett hjulsett [Re: BZE] #2661407 29/04/2021 18:31
P
pcb Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Jeg har sett etter anmeldelser på de scribe-hjulene der, tror det finnes lite for akkurat disse. Andre landeveishjulsett de har har dog fått veldig gode skussmål fra bla road.cc og cyclingtips. Cyclingtips hadde de på review i et år. Så personlig ville jeg ikke vært superbekymret for å gå for de.

https://www.cyclist.co.uk/reviews/8874/scribe-aero-wide-50-d-wheelset-review
https://cyclingtips.com/2021/02/scribe-aero-wide-42-disc-brake-road-wheelset-review/
https://road.cc/content/review/scribe-aero-wide-50-d-wheelset-275999
https://road.cc/content/review/scribe-race-d-wheelset-276159

Har selv Hunt 35 x-wide carbon gravel som også er et bra alternativ, har vært veldig fornøyd med de ihvertfall.

Redigert av pcb; 29/04/2021 18:31.
Re: Stabilt og lett hjulsett [Re: bigp85] #2661411 29/04/2021 19:27
altitude Offline
Avhengig
Avhengig
Har hatt et Zipp 303S siden september i fjor. Har ikke helt antall km på de, men ca 1500 km og de har fått relativt tøff behandling men lite i regn eller på veldig vått føre. De er fremdeles snorrette og ingen ulyder eller tegn på slitasje eller skader på lagre eller boss. I sidevind føles de mindre følsomme enn DA C35 hjulene jeg har på Cannondale Supersix-en, men dette kan også skyldes at Diverge-en jeg har Zipp hjulene på er mye mer stabil i utgangspunktet.

Re: Stabilt og lett hjulsett [Re: altitude] #2661455 30/04/2021 07:48
B
bigp85 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Sitat: altitude
Har hatt et Zipp 303S siden september i fjor. Har ikke helt antall km på de, men ca 1500 km og de har fått relativt tøff behandling men lite i regn eller på veldig vått føre. De er fremdeles snorrette og ingen ulyder eller tegn på slitasje eller skader på lagre eller boss. I sidevind føles de mindre følsomme enn DA C35 hjulene jeg har på Cannondale Supersix-en, men dette kan også skyldes at Diverge-en jeg har Zipp hjulene på er mye mer stabil i utgangspunktet.

De virket stabile de ut ifra andre reviews.

Ut ifra vekt, man kan kanskje ikke få noe særlig lettere i denne prisklassen utenom Scribe hjulene?

Ser man kan få firecrest hjulene til 7000 kr ekstra men det blir en del over budsjett og hvor mye «bedre» føles 303 firecrest vs 303s ?

Re: Stabilt og lett hjulsett [Re: bigp85] #2661483 30/04/2021 10:05
P
pcb Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
David Arthur mente vel at du fikk "a little bit of more performance" med firecrest enn med S da, https://www.youtube.com/watch?v=uRnnWHm8pbY&t=531s

Re: Stabilt og lett hjulsett [Re: bigp85] #2661510 30/04/2021 13:24
A
arada Online
Fersking
Fersking
A
Vurderer 303s selv til min Topstone Karbon. Sykler 80% asfalt og tenker sette opp 28mm dekk tubeless.

Vil helst handle hjul over disk i Oslo så jeg får hjelp til å redishe osv.

Har også fått et ganske rimelig tilbud fra Unaas på DT Swiss PR1600 Disc. (alu, med dt 350 hub, vekt 1591g for settet)

DT Swiss hjulsett 4999
GP5000 TL x2 1298
Tape 188
Ventiler 166
Guffe 88
Montering 0
Kassett Ultegra 950
Bremseskiver 2x Ultegra 900
Totalt 8589

Re: Stabilt og lett hjulsett [Re: bigp85] #2661567 30/04/2021 20:56
B
bigp85 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Fikk et tilbud på Unaas 40 ultra wide. 30 mm utvendig felgbredde. Vil anta det er 40 mm dybde.

Noen erfaringer med Unaas-hjulene?

Re: Stabilt og lett hjulsett [Re: bigp85] #2661571 30/04/2021 21:35
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Fikk et tilbud på Unaas 40 ultra wide. 30 mm utvendig felgbredde. Vil anta det er 40 mm dybde.

Noen erfaringer med Unaas-hjulene?

Nei, men jeg hadde kjøpt dem hvis du får noe lavere enn veiledende pris og bor nærme nok til å kunne dra innom dem ved ev. behov for service.
Min generelle erfaring med dem er at du må regne med noe mer krøll med levering, responstid og service, og kanskje litt høyere grad av QC-issues enn et bunnsolid merke som DT Swiss, men til gjengjeld får du veldig god service når de faktisk gir den. Og prisene er det vanskelig å matche.

Det kan for øvrig diskuteres hvorviidt det i det hele tatt er noen vits i å ha noe høyere enn 30mm profil for grushjul som skal brukes med 35+mm dekk, men her taper du jo ikke noe vekt kontra et lavprofil aluminiumshjul og får et hakket stivere karbonhjul som ser kulere ut.

Create the problem and sell the solution
Re: Stabilt og lett hjulsett [Re: bigp85] #2661574 30/04/2021 22:11
B
bigp85 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Zipp 303s vs Unaas 40 wide ...

Re: Stabilt og lett hjulsett [Re: bigp85] #2661582 01/05/2021 06:44
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider

Det er gledelig at en internasjonalt anerkjent produsent som Zipp tilbyr topp moderne karbonhjul med bred felg til overkommelig pris. Se også nyttig omtale i Landevei.

Zipp 303 S er åpenbart en knallsterk kandidat. Her får du trolig gode egenskaper sammen med et merkenavn som henger høyt.

Merk at felgen er uten felglepper, altså hookless. Det har sine fordeler, men setter også visse begrensninger for hvilke dekk du kan eller bør bruke.

Har selv Unaas 40 Wide, som for min del inngikk i en pakke for ombygging av sykkel. Bruker dem med 28 eller 30 mm dekk.

Det viktige for meg er at de er lette og brede, solid bygget, at service er inkludert de første årene, og at jeg bare trenger å trille innom Marstrandgata for å få rask assistanse ved ethvert behov. Og så synes jeg det er kjekt og lærerikt å kunne prate med hjulbyggeren, få forklart valg av komponenter, og fordeler og ulemper om jeg skulle be ham bygge med andre komponenter.

Jeg bruker syklene mine rimelig hardt, og med både DT Swiss, Stan's, Shimano, Sun Ringlé og andre, har jeg opplevd at eiker løsner, felger slås skjeve eller andre problemer oppstår. Siden jeg har ti tommeltotter, har det betydd både tid og utgifter til verksted. Hva gjelder hjulene fra Unaas, må jeg si at de har tålt alt jeg har utsatt dem for uten å mukke. Et hjulsett jeg bruker til vintersykling har hatt behov for litt kjærlighet og bytting av lagre, og det er blitt gjort umiddelbart på stedet.

Jeg kan ikke si noe om egenskaper som aerodynamikk. Opplever dem som stabile i forskjellige vindforhold, samtidig som høyere profil som regel betyr høyere følsomhet for vind.

Det er pålitelighet i bruk og forutsigbarhet ved eventuelt behov for service som har betydd noe for meg.

Jeg har nå Axis elite alu hjul som veier ca 1700g. Kjører grus og landevei med Schwalbe G-one allround 38mm.

Om du skal fortsette med samme dekk i nevnte bredde til både grus og landevei, tror jeg ærlig talt du ikke vil oppleve hjulbytte som revolusjonerende, det må sies før du investerer store penger. Jeg er også skeptisk til at utskifting av Axis Elite skulle gi økt stabilitet i sidevind, som jeg forstår du ønsker, ref. andre tråder.

Er det Rondo RUUT AL hjulene skal på? Den synes jeg kler godt solide og spenstige hjul i aluminium ICON_SMILE Noen gode poenger hos CyclingTips.

Re: Stabilt og lett hjulsett [Re: bigp85] #2661586 01/05/2021 07:28
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Et par muligheter som ikke er nevnt:
- Hunt i karbon; noe lavere profil enn zipp og noe lettere, dog lang ventetid
https://www.huntbikewheels.cc/colle...-disc-x-wide-hookless-wheelset#techspecs
- Spekke opp bygg selv, f eks https://www.wheel-builder.de/ med varianter som DT Swiss 240s / GR531 / Sapim CX Ray Da får man bra greier som også er enkelt å få service på lokalt.

Re: Stabilt og lett hjulsett [Re: Sepeda] #2661589 01/05/2021 08:10
B
bigp85 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Sitat: Sepeda

Det er gledelig at en internasjonalt anerkjent produsent som Zipp tilbyr topp moderne karbonhjul med bred felg til overkommelig pris. Se også nyttig omtale i Landevei.

Zipp 303 S er åpenbart en knallsterk kandidat. Her får du trolig gode egenskaper sammen med et merkenavn som henger høyt.

Merk at felgen er uten felglepper, altså hookless. Det har sine fordeler, men setter også visse begrensninger for hvilke dekk du kan eller bør bruke.

Har selv Unaas 40 Wide, som for min del inngikk i en pakke for ombygging av sykkel. Bruker dem med 28 eller 30 mm dekk.

Det viktige for meg er at de er lette og brede, solid bygget, at service er inkludert de første årene, og at jeg bare trenger å trille innom Marstrandgata for å få rask assistanse ved ethvert behov. Og så synes jeg det er kjekt og lærerikt å kunne prate med hjulbyggeren, få forklart valg av komponenter, og fordeler og ulemper om jeg skulle be ham bygge med andre komponenter.

Jeg bruker syklene mine rimelig hardt, og med både DT Swiss, Stan's, Shimano, Sun Ringlé og andre, har jeg opplevd at eiker løsner, felger slås skjeve eller andre problemer oppstår. Siden jeg har ti tommeltotter, har det betydd både tid og utgifter til verksted. Hva gjelder hjulene fra Unaas, må jeg si at de har tålt alt jeg har utsatt dem for uten å mukke. Et hjulsett jeg bruker til vintersykling har hatt behov for litt kjærlighet og bytting av lagre, og det er blitt gjort umiddelbart på stedet.

Jeg kan ikke si noe om egenskaper som aerodynamikk. Opplever dem som stabile i forskjellige vindforhold, samtidig som høyere profil som regel betyr høyere følsomhet for vind.

Det er pålitelighet i bruk og forutsigbarhet ved eventuelt behov for service som har betydd noe for meg.

Om du skal fortsette med samme dekk i nevnte bredde til både grus og landevei, tror jeg ærlig talt du ikke vil oppleve hjulbytte som revolusjonerende, det må sies før du investerer store penger. Jeg er også skeptisk til at utskifting av Axis Elite skulle gi økt stabilitet i sidevind, som jeg forstår du ønsker, ref. andre tråder.

Er det Rondo RUUT AL hjulene skal på? Den synes jeg kler godt solide og spenstige hjul i aluminium ICON_SMILE Noen gode poenger hos CyclingTips.

Mange takk for gode svar!

Hjulen skal evt på en 2021 Specialized Diverge bade carbon som Rondon har blitt byttet ut med ICON_SMILE

Ja, det lurer jeg på om. Hva får jeg ut av å bytte til et hjulsett som for eks 1300g vs 1700g. Og hvor mye mer stabile kan man forvente med for eks Zip 303s?
Er det også mer stabile når felgen er bredere?
Det er på landevei (høyere hastigheter) jeg lurer på om bedre hjul gir «forbedret opplevelse» på sykkelen.

Kan Schwalbe G-one allround 38 mm tubeless dekk brukes på hookless felger ? Med slange vel og merke ICON_TONGUE

Redigert av bigp85; 01/05/2021 08:11.
Re: Stabilt og lett hjulsett [Re: bigp85] #2661590 01/05/2021 08:20
B
bigp85 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Litt offtopic men kan man transportere sykkelen på biltaket hvis man har karbonhjul?

Jeg har Thule Proride på taket. Mulig disse blir byttet ut med sykkelstativ bak når jeg får ny bil med hengerfeste i høst.

Sykkelen står også oppreist i boden og festet til en festekrok i forhjulet? Ok for karbonhjul?

Re: Stabilt og lett hjulsett [Re: bigp85] #2661592 01/05/2021 08:40
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Hjulene skal evt på en 2021 Specialized Diverge Base Carbon.

Gratulerer med ny sykkel ICON_COOL

Kan Schwalbe G-one allround 38 mm tubeless dekk brukes på hookless felger? Med slange vel og merke ICON_TONGUE

Se What tubeless tires are compatible with Zipp’s hookless rims?

Hookless-felger kan settes opp med slange så lenge dekket er TL/TLE/TLR, men å sette Zipps hookless felger opp med slange er dessverre litt bak mål, for å si det rett ut. Da får du ikke i samme grad utnyttet egenskapene felgen er designet for å oppnå.

Se Zipps Total System Efficiency. Her omtales storebror Firecrest, men 303 S har lånt designelementer fra Firecrest, og poengene om slangeløst oppsett, dekktrykk og dekkprofil er relevante.

Og G-One Allround er likeledes ikke dekket for å hente ut de beste egenskaper på landevei med 303 S, hverken hva gjelder aerodynamikk, rullemotstand eller presisjon i styringen. Det gjelder i enda høyere grad om det er siste versjon av Allround med Addix, 67 TPI og E-25 anbefaling for el-sykler ICON_MAD

Hva får jeg ut av å bytte til et hjulsett som for eks 1300g vs 1700g. Og hvor mye mer stabile kan man forvente med for eks Zip 303s?
Er det også mer stabile når felgen er bredere?

Vektforskjell på opp mot 400 gram (om det virkelig blir så mye) er etter min erfaring merkbar, men egenskaper i felg, eiker og nav kan gi en like stor forskjell i følelse som vekt isolert sett.

Bred felg gir stabilitet i form av annen dekkprofil og andre fordeler, men ut fra hva du skriver i andre tråder, er det følelsen av stabilitet i raske nedkjøringer på landevei, særlig i sidevind, som du er ute etter. Her vil sykkelens geometri bidra, og Diverge burde være stabil. Lavprofil felger burde også hjelpe. Likeledes smalere dekk enn hva du nevner, men gjerne brede for å være landeveisdekk. Og rytterens vektbalanse og bekledning, vekt og plassering av vesker m.m. Igjen er jeg i tvil om hva du vil oppnå med andre hjul i så måte, særlig om du faller for fristelsen å kjøpe lekre karbonhjul med en viss profil.

Hva gjelder konkret Zipp 303 S, håper jeg du får flere svar fra eiere.

Beklager om jeg legger en demper på kjøpelysten ICON_SMILE

Re: Stabilt og lett hjulsett [Re: bigp85] #2661607 01/05/2021 13:16
B
bigp85 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Mange takk! Nei hvis jeg ikke får så mye ut av å bruke 10-15000 kr på nye hjul så kan jeg like godt holde meg til de hjulene som fulgte med (Axis elite alu).

Det er vel primært på landevei jeg ser etter eventuelle forbedringer, så mulig jeg burda ha postet dette i racer-forumet:)

Så det jeg egentlig ser etter er hvilke hjul som anbefales hvis man ønsker å kjøre mest mulig raskt og stabilt på landevei med 38 mm?

Hvor mye raskere blir for eks en sykkeltur på 3 timer med 25 km/t i snitthastighet med et besre hjulsett på 10-15K?

På grus er jeg ikke så nøye. Der har jeg heller ikke behov for å kjøre raskest mulig ICON_WINK

Hvor lavt er lavprofil-hjul?

Redigert av bigp85; 01/05/2021 13:18.
Re: Stabilt og lett hjulsett [Re: bigp85] #2661613 01/05/2021 14:07
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Så det jeg egentlig ser etter er hvilke hjul som anbefales hvis man ønsker å kjøre mest mulig raskt og stabilt på landevei med 38 mm?

Hvor mye raskere blir for eks en sykkeltur på 3 timer med 25 km/t i snitthastighet med et bedre hjulsett på 10-15K?

thinking

Nå lurer jeg litt på om dette er godlynt trolling ICON_SMILE

En sykkeltur på 3 timer med 25 km/t i snitthastighet blir nok akkurat like rask uansett hvilket hjulsett du har. Logisk nok ICON_SMILE

Men spøk til side: Du vil i praksis kunne rulle raskere på landeveien om du legger en tusenlapp i lettrullende dekk på dine eksisterende hjul enn om du legger femten tusen i nye hjul med dine eksisterende dekk ICON_SMILE

Kort sagt klarer jeg ikke oppfatte hvorfor du er opphengt i 38 mm (40 mm etter ETRTO) grusdekk som G-One Allround om du vil sykle raskt på landeveien. Sats da heller på brede landeveisdekk som fungerer på både landevei og grus. Da blir det også plutselig mer meningsfylt med en oppgradering til f.eks. 303 S. Eventuelt to hjulsett satt opp for henholdsvis landevei og røffere underlag. Ikke jeg, men mange gjør det slik.

Hvor lavt er lavprofil-hjul?

Det er et definisjonsspørsmål, men i mitt hode er lavprofil rundt 20 til 30 mm. Eller en helt alminnelig alu-felg som dine Axis Elite, altså.

Hva gjelder stabilitet i høy fart og vind, tror jeg som sagt at dine eksisterende hjul ikke er en kilde til ustabilitet og at du dermed ikke har stort å vinne på hjulbytte i så måte.

Men nå skal jeg gi meg. Det er lov å ha lyst på nye, lette, lekre hjul, og du har fått gode forslag og kommentarer i tråden ICON_SMILE

Re: Stabilt og lett hjulsett [Re: Sepeda] #2661616 01/05/2021 15:19
B
bigp85 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Mange takk!

Hvilke dekk ville du anbefale?

Re: Stabilt og lett hjulsett [Re: Sepeda] #2661618 01/05/2021 15:27
B
bigp85 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Sitat: Sepeda

Kort sagt klarer jeg ikke oppfatte hvorfor du er opphengt i 38 mm (40 mm etter ETRTO) grusdekk som G-One Allround om du vil sykle raskt på landeveien. Sats da heller på brede landeveisdekk som fungerer på både landevei og grus. Da blir det også plutselig mer meningsfylt med en oppgradering til f.eks. 303 S. Eventuelt to hjulsett satt opp for henholdsvis landevei og røffere underlag. Ikke jeg, men mange gjør det slik.

Hvilke dekk tenkte du på da? Jeg har bare brukt specialized pathfinder 38, g-one allround, Panaracer GK slicks 35mm og Panaracer GK SK 43mm.

Re: Stabilt og lett hjulsett [Re: bigp85] #2661620 01/05/2021 15:36
K
KER Offline
Entusiast
Entusiast
K
Continental GP5000 og Shwalbe Pro One er to alternativer. Får vel begge i 32mm.

Re: Stabilt og lett hjulsett [Re: bigp85] #2661635 01/05/2021 18:19
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Hvor mye raskere blir for eks en sykkeltur på 3 timer med 25 km/t i snitthastighet med et besre hjulsett på 10-15K?

Det utgjør antageligvis langt mer på hastigheten om du har en aero hjelm, om du har strammet opp glidelåsen og ikke har noe klær som er posete eller dingler, om du gjør grep for å komme en grad eller to lavere med overkroppen, at du ikke vinkler albuene for mye utover, at dekkene matcher bra med felgen aeromessig, osv... Når det er sagt er det digg med nav som føles bra ut, vekt som er lav nok til at man ikke nevneverdig føler det senker aksellerasjonen, følelsen av å vite man ikke har for tunge hjul på klatreetapper hvor vekt har målbar effekt, den deilige stivheten man kan kjenne på ved responsive karbonhjul osv. Men forvent ikke underverker på hastigheten, det er i beste fall marginal gains under visse forutsetninger.

Re: Stabilt og lett hjulsett [Re: bigp85] #2661654 02/05/2021 07:17
T
torbus Offline
Entusiast
Entusiast
T
Har detaljer som aero hjelm virkelig merkbar betydning for dem av oss som ikke konkurrerer med andre i toppform, og hvor små detaljer derfor ikke betyr forskjellen på heder og ære på toppen av pallen og femteplass?

Mange av oss mosjonister har vel gjerne kropper med en sånn fasong at verken hjelm, aero styre eller aero feste til sykkelcomputeren (som Wahoo reklamerer for), gjør stort til eller fra?

(For ordens skyld tenker jeg da ikke på blafrende klær, som funker litt som en fallskjerm).

Er man allerede i toppform, tviler jeg ikke på at detaljene betyr mye, som det gjør i all idrett når man når et gitt nivå, men de fleste av oss som ikke sykler ritt (på høyt nivå), har vel gjerne litt (eller mye) å gå på der. Og i så fall er det kanskje mer fornuftig å sykle lengre turer, spise litt sunnere, trene bevegelighet så vi kan sitte lenger i bukken, og dermed bli mer aerodynamiske med lavere posisjon på sykkelen og noen kilo mindre vekt.

Jeg kjenner kjøpelysten jeg også, og det er gøy med nye ting, så det blir både lettere sykkel og lettere hjulsett etter hvert på meg også, men samtidig merker jeg at sykling er en hobby hvor det er utrolig enkelt å bruke relativt store summer på småting som ganske sikkert ikke er i nærheten av å trumfe det åpenbare: Fokus på egen form ved hjelp av trening og kosthold.

Når det gjelder trådstarter vindkast-fokus: er ikke dette bare snakk om rutine? Det har blåst en del vindkast her i Oslo-området i våres også, og mens jeg de første gangene jeg opplevde dette i høy hastighet, sto i reell fare for å blåse av veien, skyldtes det rett og slett at jeg manglet erfaring med vind. Litt som når du første gang på landeveien stifter bekjentskap med den lille stormen du utsettes for etter å ha møtt en trailer i høy hastighet. Det er vel tvilsomt at det er hjula det er noe i veien med, men snarere manglende rutine fra rytternes side. Det positive er at det ikke er mye man skal sykle i vind før man lærer å hanskes med denne på en trygg måte.

Redigert av torbus; 02/05/2021 07:19.
Re: Stabilt og lett hjulsett [Re: bigp85] #2661656 02/05/2021 07:34
B
bigp85 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Jeg tror jeg kan oppdatere spørsmålet mitt til:
Hvilke hjul finnes til rundt 10-15K kr som er:
- Lette < 1500 g
- 21-23 mm indre felgbredde
- Lavprofil

Det kommer også an på hva som er tilgjengelig i disse tider ICON_SMILE

Redigert av bigp85; 02/05/2021 07:35.
Re: Stabilt og lett hjulsett [Re: torbus] #2661663 02/05/2021 09:16
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Sitat: torbus
Har detaljer som aero hjelm virkelig merkbar betydning for dem av oss som ikke konkurrerer med andre i toppform, og hvor små detaljer derfor ikke betyr forskjellen på heder og ære på toppen av pallen og femteplass?

Min kommentar på det var kun ment relativt sett - i forhold til hjulsett. ICON_SMILE Best bang for the bucks hvis man vil bli raskere er nok tighte klær og å jobbe med sykkeltilpasning for å bedre sitteposisjon. Dernest kommer hjelm et sted på utstyrslista, før hjulsett, forutsatt at hjulsettet man har fra før er sånn passe ok. Dette er ikke for å snakke ned det å ha et fett hjulsett, som også har mye annen god opplevd eieverdi.

Re: Stabilt og lett hjulsett [Re: bigp85] #2661667 02/05/2021 09:50
S
soeder Offline
Entusiast
Entusiast
S
Hvis du ønsker ~38mm for grus og samtidig begrense rullemotstand på landevei tenker jeg det rettferdiggjør 2 hjulsett. Ikke for å pushe kjøpshysteriet generelt sett, men jeg har ihvertfall tenkt slikt selv. Istedenfor landeveissykkel og grussykkel har jeg en sykkel og 2 hjulsett. Muligjør også en mindre og tettere kassett ev for landeveien.

Så er det obs at det kan kreve litt tilpasning med shims første gang for at bytte kan gjøres uten andre tilpasninger etter dette.

Konkrete tips har jeg desverre ikke.

Re: Stabilt og lett hjulsett [Re: EspenS] #2661668 02/05/2021 09:52
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: torbus

Alt som er nevnt i denne tråden har vel strengt tatt ikke noen som helst betydning for folk som ikke lever av å sykle.
Allikevel er det digg med et godt hjulsett (etter min mening er hjulsett den absolutt viktigste komponent for sykkelfølelse).

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå