^^ Hva med å legge til "Har endringer i teknologi bidratt til at flere sykler sti ved at slakkere vinkler, bredere dekk og større hjul samt demperteknologi gjør det lettere å sykle?"
Du kan gjerne legge det til, kan sikkert legge til klissedekk også. Tråder om beste klissedekk er sikre høsttegn. Men alt koker ned til teknologisk utvikling og om det vært like travelt på stinettet 8stisykling) i marka om stisykling hadde vært slik.
Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB
[Re: Ugla]
#266013122/04/202115:38
... derfor starter jeg denne tråden med blanke ark.
Litt senere:
Sitat: Hogg75
Det skal tydeligvis ikke være lett ...
Sitat: Ugla
Jeg synes vel egentlig bare at du demonstrerer at du er et troll og ikke tilfører denne debatten noe som helst. Prøver å score billige poenger som ikke er det. Rett og slett tåpelig.
Nei, DET er sant!
Jeg synes du ligger på et usedvanlig lavt nivå, trekker ting helt ut av kontekst og setter det sammen som det måtte passe for å skape ett feilaktig inntrykk og bekrefter egentlig at din opprinnelige "moro"-tråd var alvorlig ment fra din side.
Så la meg trekke det tilbake i kontekst igjen, min kommentar kom etter et @tange presterte kunststykket å erstatte elsykkel med sykkel og hel/halvstiv med sykkel i noe jeg skrev. Så da utber jeg meg om dokumentasjon om at fulldemperen i seg selv tilbakelegger dobbelt så lang strekning som den uten demper bak, at den går sånn ca. dobbelt så raskt mv. Alle vet jo at det er tøv, de fleste sykler akkurat like langt på en halvstiv vs. fulldemper, hvem som går raskest er helt avhengig av terreng, men dobbelt så langt og fort, ikke tale om stilt side om side - og den geometriutviklingen som har skjedd med en fulldemper, nei se den har ikke skjedd med sykler uten bakdemping, ikke har de fått oppgraderte bremser, hjul, girsystemer heller, faktisk er de helt like slik min første stisykkel jeg kjøpte i 1990 var.
Og stakkars den som bruker andre ord om en elsykkel som tråmoped eller sykkelmoped, mens elsyklister gjerne kan kalle en sykkel for analog eller noe annet, sånn er det. Jeg har tråmoped selv jeg, bruker den flittig til og fra jobb.
Dersom du synes det er usedvanlig lavmål å svare på en slik kommentar med ett morsomt bilde så får det være din sak. "If the shoe fit, wear it"
[Re: Hogg75]
#266013422/04/202115:43
So, is a hardtail or a full-suspension bike a more efficient machine? In my experience with the hardtail and full-suspension Epics, the hardtail was suited for two-hour rides on smooth Durango singletrack — which is to say feldspar-based soil studded with rocks.
However, my choice for four- to six-hour (and longer) rides on high-alpine epics was unquestionably the full-suspension. On climbs, the full-suspension didn’t exhibit the crispness of the hardtail, in part because it weighs about 3 pounds more. But my times were faster. Though it seemed counterintuitive, the objective stopwatch and power meter told a far different story than my subjective gut feel.
Selvfølgelig er det viktig å få så mange som mulig ut og sykle på sti. Unger og gamlinger, sprekinger og kolspasienter. Alle unnes gleden av natur, fysisk fostring og mestring. Alternativet i at det skal være forbeholdt noen få utvalgte er ikke aktuelt, da får hver enkelt redusere sin aktivitet slik at totalen blir bærekraftig.
Vel, dersom det er selvsagt at vi MÅ FÅ så mange som mulig til å sykle sti så må vi vel begynne å tilrettelegge mer sti. For selv med motor er det jo for jævlig humpete og glatt mange steder. Om vi virkelig vil dra ut så mange som mulig blir naturlig sti veldig ekskluderende. Det er jo åpenbart at skal vi FÅ ut de som ikke vil i dag, så må vi gjøre mye mer enn å kun gi dem litt motor.
Hvor går grensen for hva stisyklingen skal gjøre for å tilpasse seg de som egentlig ikke er så veldig gira på stisykling ? Finnes det andre aktiviteter enn stisykling som unger, gamlinger, sprekinger og kolspasienter kan drive med i naturen? Ja hvorfor må vi egentlig få/lure/friste/dra/slepe/puffe så mange som mulig ut for å sykle sti?
[Re: erikskon]
#266015122/04/202117:01
Og hvis alle syklet veltepetter ble det i hvertfall ikke mye slitasje på stiene, men jeg kan ikke se at et slikt spor er videre fruktbart i en seriøs diskusjon om elsykkel vs. sykkel, som dette på et tidspunkt skulle være. Men klart om man bare vil fjotte og vase, så er det selvfølgelig bare å holde på.
#266017722/04/202118:15
Tja, når diskusjonen stortsett handler om elmoped eller tråmoped, og økt slitasje, med konfliktnivået på en ærefull tredjeplass bør man kanskje i første omgang se på hva som har ført til økt slitasje de siste 10-15 årene; elsykkel eller nordmark-sofa Jeg tror få vil påstå at det er elsykkelen som har mest skyld her, og antall elsykler er såpass lavt at vi trygt kan legge mer enn mest skyld for økt slitasje på vanlig stisykkel. Og jeg tar gjerne feil her, men jeg er rimelig sikker på at i mange år fremover antall elsykkelkm i marka vil forbli en brokdel av totalen.
Om man da mener at ens egen aktivitet er innenfor med tanke på slitasje (à la, "jeg sliter ikke like mye som en elsykkel") eller om man bare nekter for at ens egen aktivitet fører til slitasje i det hele tatt (à la "jeg spoler ikke oppoverbakke") og i tillegg mener at man hadde syklet like mye og like langt på en helstiv sykkel eller XC-geometri fra 90-tallet (à la elsyklister sykler mye lenger enn meg") sier,jeg, vær så god.
Som en middels klok man skrev på første side:
De to er helt forskjellige, men overflatisk liknende ting, hvor det ene har en del begrensninger og fortrinn som er åpenbare, slik som kjøpsmessig høyere men antakelig bruksmessig lavere terskel, og sikkert høyere fun-factor, for dem som liker kortvarig og høyteknologisk basert moro bedre enn langvarig (og kanskje langsom!) fysisk mestring og selvoppholdelse. Det er en trend i tiden, som shuttling og annen ikke-asketisk lettvinthet. Fordi vi fortjener det!
Alt dette er en del av en trend, hvor emtb, bare er et lite steg, men som de fleste av oss er del i. Og i tilfelle noen ikke liker generaliseringer. jeg gjør det heller ikke, du er del i det som individu, meg selv inkludert. Og hovedlinjen i den trenden er tydelig: "jeg har fortjent dette". Jeg tror det er her jeg og den middels kloke mannen er uenige. Jeg er ikke spesielt pro emtb, men ser lite grunn for å forby den slik dagens situasjon er for den er i mine øye bare et lite steg i en langvarig trend og står bare for en liten andel av den totale slitasjen.
Men for all del om man tror at man klarer å få utenforstående til å forstå denne forskjellen ved å rope tråmoped, slitasje og konflikt; igjen, vær så god. At noen ønsker å likestille sin emtb ved å rope høyt 'analog sykkel' er for meg for øvrig også helt uforståelig. Noen herinne nevnte en gang at han alltid syklet i baggy fordi folk da ville skjønne at han var stisyklist og ikke birkensyklist (takk nedgangen i den trenden har vi vært forskånet av 'stisyklist vs. birkensyklist-tråder' de siste årene). Det var nok veldig effektivt, ja.
Kan bare mine om målet ved å bygge Pioneren, fra 'lenge' før emtb hadde gjort sitt inntog i lovverket og marka.
Støttes også av Østmarkas Venner
Østmarka og stisykling har de siste årene vært et tema for diskusjon, spesielt etter årets utgave av Terrengsykkelrittet. Østmarkas Venner har vært blant de sterkeste kritiske røstene, men gir nå NOTS ros for prosjektet.
«Skullerud-prosjektet er et nettverk av tilrettelagte traseer for stisykling i Østmarka. Et av formålene er å redusere konfliktene mellom terrengsyklister og andre Marka-brukere. En befaring bekrefter at prosjektet kan innfri dette» - kan man lese i en artikkel på Østmarkas Venners nettside.
Bærekraftige stier i bynære utmarksområder
– Målet med prosjektet har vært å skape et attraktivt nettverk av bærekraftige stier for terrengsykling. Stiene legges slik at deler av nettet egner seg som trasé for terrengsykkelritt. På denne måten ledes stisykling, trening og ritt bort fra de mest brukte blåmerkede turstiene, og konflikter med andre brukere og slitasje reduseres. Det er meningen at arbeidet vårt skal skape et eksempel til etterfølgelse for tilrettelegging av sykling på stier og i forvaltning av bynære utmarksområder, sier Øyvind Rørslett til Østmarkas Venner.
[Re: Tange]
#266018022/04/202118:35
Altså, har den tekniske utviklingen innen terrengsykling bidratt til en sterk økning i antall terrengsyklister og gitt de som alt syklet fra terrengsyklingens barndom vesentlig større rekkevide eller ikke?
Da tror jeg vi må skille på stisykling og terrengsykling. Nok en gang subjektivt, men når jeg gjenoppdaget MTB, for ca 10-12 år siden, var det sikkert 20 ganger så mange som syklet terreng/sti lokalt som det er nå. Man slåss om startplass på Birken og Grenserittet. Vi syklet også mye lenger i km, men færre timer, siden halvdempere med sketchy dekk egnet seg glimrende til transport. Da gadd vi å sykle et stykke unna for å kose oss på sti. Det er ikke mange som orker å sykle langt på seige endurosykler. I hine dager var det også mye mer konflikt med turfolket pga alle som gønna max overalt for å trene til neste ritt.
[Re: Tange]
#266018422/04/202118:45
Ja, slitasje fra stisykling og et relativt høyt konfliktnivå mellom terrengsykkel og ØV-kretsen var utgangspunktet for Pioneren. Det er en hel del problematikk omkring ulike gruppers bruk og "rett" til pressområder. Både turgåing og stisykling innbærer slitasje, men jeg tror altså at introduksjonen av elsykkel i Marka byr på nye lag av utffordringer, og frykter at konfliktnivået igjen kan blusse opp og at nye restriksjoner kan komme om man ikke utvikler fornuftge strategier for en situasjon der det blir stadig flere elsykler på sti.
[Re: Altabjorn]
#266042524/04/202107:54
Svaret er som alltid Sanoukas mangeårige kjepphest;) Trailsenter sentralt i hovedstadsområdet. Nå kan det jo tom se ut som NOTS har forstått sin rolle. Siden tiden har gått og mopedsykkel har kommet for fullt så øker jeg målsetningen fra ett til to sentere og noen småstier ala Pioneren her og der i typiske pressområder. El i utmark skulle man nesten mistenke Østmarkas Venner for å stå bak. Bare gi det et par tre år så er vi kvitt hele hjulbrigaden og har marka for oss selv igjen liksom.
Problemet med din evige kjepphest er ikke at den er en dårlig ide i seg selv. Personlig ville jeg digge et lite Trysil i nærområdet. Svakheten ligger i den totale utopien et trailsenter i markene rundt Oslo bærer med seg. Si at man kommer forbi de 10 000 første problemene med å finne en lokasjon som alle brukergruppene i Oslomarka er enige om, hvem skal bygge trailsenteret? Trysil og satsingen man ser i Hallingdal og andre steder er i stor grad drevet fram av næringsinteresser i samspill med lokale stinisser. Å forvente at frivillige i idrettelag eller organisajoner skal bygge Trailsenter Oslo er spinnevilt.
Det er veldig få stinisser i Hallingdal. Jeg var en av ca 10 stk. Ok da 20 på en solskinnsdag. Prosjektet drives frem først og fremst av reiselivet og kommunen for å utvikle helårsturisme. Samt Lars på R&R, gutta på Trailhead Nesbyen og Duane på Geilo også Høkkgjengen på Ål selv om det går noe tregt på den kommerse siden der. Disse til sammen utgjør som du vet en håndfull. Nå er man som sagt der at disse få men flinke, veldig tålmodige og løsningsorienterte som så muligheter der alle andre så hindere og umiligheter ruller av seg selv og pådriverne er blitt en del av de prosjektene. Prosjektene er fullfinansiert og bygges profesjonelt. Dugnad kommer typisk inn som å sitte i heisen oa som kan sørge for lavere lønnskost og dermed potensielt høyere inntekter. Da er man ikke avhengig av at folk er opptatt av stisykling, man gjør en jobb for IL et. Hemsedal som eks så er de første 10 mill løftet i en tredeling mellom Turisttrafikklaget, kommunen, fylkeskomm midler og div stiftelser. Skistar er der som på Trysil " kun" med som bidragsytere inn i turistlaget og stiller anlegget og det aktuelle området til disp. Driften av støttefunksjoner som heis oa på sommeren er det selskapet som drifter syklinga som betaler skistar en sum for at det skal holdes åpent. HTTL har en omsetning/driftsbudsjett på ca 11 mill i året som bla sørger for at man endelig har fått et adekvat skibuss tilbud pluss masse annet, løypetråkking, merking, isbaner mm. Kommunen er også bidragsyter inn i HTTL. Nå har jeg ikke gidda å sjekke summene for budsjettene til hovedstadens turistsatsning etter sømmene, men jeg vil anta at det er betraktelig mer enn 11 mill i omløp. Bare oppe i Holmenkollen alene så er det overnattingsbedrifter som utkonkurrerer Hemsedal big time på antall rom og gjestedøgn hvis man ser på hotellovernatting alene. Chr Ringnes er representert der oppe bla. Legg til hotellvirksomheter sentralt i gryta så skjønner man at det ikke mangler muligheter på folk med egne penger og påvirkningskraft for kanalisering av offentlige penger hvis man mener prosjektet har noe for seg. Og hvorfor skulle man ikke mene det når så mange andre har trua og satser(?) Hvis Skimore skulle vise seg å ikke være interessert i første omg. (sånn som skistar i trysil og hemsedal) så blir trykket for stort og mulighetene for mange til å si nei når kommune og næringsinteresser står og banker på døra. Timingen er optimal. Det står tusenvis av tomme hotellsenger som har vært tiltenkt kurs, konferanse og business reiser i hovedstaden som aldri kommer til å se de samme markedene igjen. Hele bransjen snakker om å endre fokus fra business til fokus på turisme og aktiv ferie er som kjent den nye vinen. Alt ligger til rette oppi der. Å få til et mini Gullia oppe ved Tårnet evt nede i Wyller i tillegg til tre fire flowlines på tilsammen 25 km med et anslått totalbudsjett på 10 15 mill over en 5 års periode gir årlige investeringer på 2,3,4 mill. Det er småpenger i budsjettene til de nevnte potensielle samarbeidspartnerne. En type som Chr Ringnes ville ant se på dette som en mulighet for reiselivet i Oslo som å få det. En ny heis og nedfarter koster rundt 100 mill til sammenlikning. I tillegg kommer folkehelse, trivsel og bolyst inn i bildet for innbyggerne. "Alle" kommer til å sykle. Det vi hele Trysil sykler nå og etterhvert som bygginga tar seg opp i Hallingdal vil vi se det samme der. Hvor mye var det Groruddalen fikk i forfjor for å øke trivselen, 1 milliard? At man ikke ønsker seg noe sånn er jo opp til hver enkelt, men å kalle det umulig, spinnvilt mm er feil. Det gønnes på rundt om kring og hovedstaden har gode forutsetninger for å kroke på. Ant de aller beste i landet mtp finansiering. Takk for meg, nå skal jeg ut å sykle naturlige stier for det er det jeg liker best. Men det hadde jo vært ålreit å hatt et senter som alternativ man kunne tatt en tur til i ny og ne.
Redigert av sanouka; 24/04/202108:46.
"It never gets easier, you just go faster."
[Re: sanouka]
#266042624/04/202108:03
Svaret er som alltid Sanoukas mangeårige kjepphest;) Trailsenter sentralt i hovedstadsområdet. Nå kan det jo tom se ut som NOTS har forstått sin rolle. Siden tiden har gått og mopedsykkel har kommet for fullt så øker jeg målsetningen fra ett til to sentere og noen småstier ala Pioneren her og der i typiske pressområder. El i utmark skulle man nesten mistenke Østmarkas Venner for å stå bak. Bare gi det et par tre år så er vi kvitt hele hjulbrigaden og har marka for oss selv igjen liksom.
Problemet med din evige kjepphest er ikke at den er en dårlig ide i seg selv. Personlig ville jeg digge et lite Trysil i nærområdet. Svakheten ligger i den totale utopien et trailsenter i markene rundt Oslo bærer med seg. Si at man kommer forbi de 10 000 første problemene med å finne en lokasjon som alle brukergruppene i Oslomarka er enige om, hvem skal bygge trailsenteret? Trysil og satsingen man ser i Hallingdal og andre steder er i stor grad drevet fram av næringsinteresser i samspill med lokale stinisser. Å forvente at frivillige i idrettelag eller organisajoner skal bygge Trailsenter Oslo er spinnevilt.
Det er veldig få stinisser i Hallingdal. Jeg var en av ca 10 stk. Prosjektet drives frem først og fremst av reiselivet og kommunen for å utvikle helårsturisme. Noe de fleste reisemål/aktører vil være interessert i. Prosjektene er fullfinansiert og bygges profesjonelt. Dugnad kommer typisk inn som å sitte i heisen oa som kan sørge for lavere lønnskost og dermed potensielt høyere inntekter. Da er man ikke avhengig av at folk er opptatt av stisykling, man gjør en jobb for IL et. Hemsedal som eks så er de første 10 mill løftet i en tredeling mellom Turisttrafikklaget, kommunen, fylkeskomm midler og div stiftelser. Skistar er der som på Trysil " kun" med som bidragsytere inn i turistlaget og stiller anlegget og det aktuelle området til disp. Driften av støttefunksjoner som heis oa på sommeren er det selskapet som drifter syklinga som betaler skistar en sum for at det skal holdes åpent. HTTL har en omsetning/driftsbudsjett på ca 11 mill i året som bla sørger for at man endelig har fått et adekvat skibuss tilbud pluss masse annet, løypetråkking, merking, isbaner mm. Kommunen er også bidragsyter inn i HTTL. Nå har jeg ikke gidda å sjekke summene for budsjettene til hovedstadens turistsatsning etter sømmene, men jeg vil anta at det er betraktelig mer enn 11 mill i omløp. Bare oppe i Holmenkollen alene så er det overnattingsbedrifter som utkonkurrerer Hemsedal big time på antall rom og gjestedøgn hvis man ser på hotellovernatting alene. Chr Ringnes er representert der oppe bla. Legg til hotellvirksomheter sentralt i gryta så skjønner man at det ikke mangler muligheter på folk med egne penger og påvirkningskraft for kanalisering av offentlige penger hvis man mener prosjektet har noe for seg. Og hvorfor skulle man ikke mene det når så mange andre har trua og satser(?) Hvis Skimore skulle vise seg å ikke være interessert i første omg. (sånn som skistar i trysil og hemsedal) så blir trykket for stort og mulighetene for mange til å si nei når kommune og næringsinteresser står og banker på døra. Timingen er optimal. Det står tusenvis av tomme hotellsenger som har vært tiltenkt kurs, konferanse og business reiser i hovedstaden som aldri kommer til å se de samme markedene igjen. Hele bransjen snakker om å endre fokus fra business til fokus på turisme og aktiv ferie er som kjent den nye vinen. Alt ligger til rette oppi der. Å få til et mini Gullia oppe ved Tårnet evt nede i Wyller i tillegg til tre fire flowlines på tilsammen 25 km med et anslått totalbudsjett på 10 15 mill over en 5 års periode gir årlige investeringer på 2,3,4 mill. Det er småpenger i budsjettene til de nevnte potensielle samarbeidspartnerne. En type som Chr Ringnes ville ant se på dette som en mulighet for reiselivet i Oslo som å få det. En ny heis og nedfarter koster rundt 100 mill til sammenlikning. At man ikke ønsker seg noe sånn er jo opp til hver enkelt, men å kalle det umulig, spinnvilt mm er feil. Det gønnes på rundt om kring og hovedstaden har gode forutsetninger for å kroke på. Ant de aller beste i landet mtp finansiering. Takk for meg, nå skal jeg ut å sykle naturlige stier for det er det jeg liker best. Men det hadde jo vært ålreit å hatt et senter som alternativ man kunne tatt en tur til i ny og ne.
Hafjelldobbelkroneforening
[Re: olehen]
#266042724/04/202108:07
Det er veldig få stinisser i Hallingdal. Jeg var en av ca 10 stk. Prosjektet drives frem først og fremst av reiselivet og kommunen for å utvikle helårsturisme. Noe de fleste reisemål/aktører vil være interessert i. Prosjektene er fullfinansiert og bygges profesjonelt. Dugnad kommer typisk inn som å sitte i heisen oa som kan sørge for lavere lønnskost og dermed potensielt høyere inntekter. Da er man ikke avhengig av at folk er opptatt av stisykling, man gjør en jobb for IL et. Hemsedal som eks så er de første 10 mill løftet i en tredeling mellom Turisttrafikklaget, kommunen, fylkeskomm midler og div stiftelser. Skistar er der som på Trysil " kun" med som bidragsytere inn i turistlaget og stiller anlegget og det aktuelle området til disp. Driften av støttefunksjoner som heis oa på sommeren er det selskapet som drifter syklinga som betaler skistar en sum for at det skal holdes åpent. HTTL har en omsetning/driftsbudsjett på ca 11 mill i året som bla sørger for at man endelig har fått et adekvat skibuss tilbud pluss masse annet, løypetråkking, merking, isbaner mm. Kommunen er også bidragsyter inn i HTTL. Nå har jeg ikke gidda å sjekke summene for budsjettene til hovedstadens turistsatsning etter sømmene, men jeg vil anta at det er betraktelig mer enn 11 mill i omløp. Bare oppe i Holmenkollen alene så er det overnattingsbedrifter som utkonkurrerer Hemsedal big time på antall rom og gjestedøgn hvis man ser på hotellovernatting alene. Chr Ringnes er representert der oppe bla. Legg til hotellvirksomheter sentralt i gryta så skjønner man at det ikke mangler muligheter på folk med egne penger og påvirkningskraft for kanalisering av offentlige penger hvis man mener prosjektet har noe for seg. Og hvorfor skulle man ikke mene det når så mange andre har trua og satser(?) Hvis Skimore skulle vise seg å ikke være interessert i første omg. (sånn som skistar i trysil og hemsedal) så blir trykket for stort og mulighetene for mange til å si nei når kommune og næringsinteresser står og banker på døra. Timingen er optimal. Det står tusenvis av tomme hotellsenger som har vært tiltenkt kurs, konferanse og business reiser i hovedstaden som aldri kommer til å se de samme markedene igjen. Hele bransjen snakker om å endre fokus fra business til fokus på turisme og aktiv ferie er som kjent den nye vinen. Alt ligger til rette oppi der. Å få til et mini Gullia oppe ved Tårnet evt nede i Wyller i tillegg til tre fire flowlines på tilsammen 25 km med et anslått totalbudsjett på 10 15 mill over en 5 års periode gir årlige investeringer på 2,3,4 mill. Det er småpenger i budsjettene til de nevnte potensielle samarbeidspartnerne. En type som Chr Ringnes ville ant se på dette som en mulighet for reiselivet i Oslo som å få det. En ny heis og nedfarter koster rundt 100 mill til sammenlikning. At man ikke ønsker seg noe sånn er jo opp til hver enkelt, men å kalle det umulig, spinnvilt mm er feil. Det gønnes på rundt om kring og hovedstaden har gode forutsetninger for å kroke på. Ant de aller beste i landet mtp finansiering. Takk for meg, nå skal jeg ut å sykle naturlige stier for det er det jeg liker best. Men det hadde jo vært ålreit å hatt et senter som alternativ man kunne tatt en tur til i ny og ne.
'
Jeg tror noe av problemet men kjepphesten din er at ett maskinbygd trailsenter ikke vil alvlaste de naturlige stiene så mye som du ønsker . Maskin bygde trail senter er gøy en stund så vil man ut på naturlig sti , du sier det at det er også det du liker best. Et område typ tungvekteren vil nok alvlaste mer .
Hafjelldobbelkroneforening
#266043124/04/202108:34
Alt dette er vel og bra på papiret, men, atter en gang, du hopper totalt bukk over alt av virkelighet. Bare to viktige momenter som desverre gjør de ellers kjempefine planene dine helt urealistiske: - Igjen: veldig mye av skogen rundt Tryvann er eid av Nordmarkas egen onde baron, Løvenskiold, som er helt imot terrengsykling og blokkerer all tilrettelegging for terrengsykling i det aller meste av Nordmarka, altså den delen han eier. - Konteksten for næringsutvikling i Trysil og Hemsedal er svært annerledes enn i Oslo. I Trysil, som eksempel, finnes et helt lokalsamfunn som er tjent med at virksomheten i aplinanlegget utvides til helårsdrift. Oslo trenger ikke å utvikle turisme som hjørnesteinsnæring, men har derimot mange grupper som ikke ønsker mer satsing på turisme, i hvert fall ikke i Marka. - Ringnes og co. har penger og dessuten sikkert 1000 ting å ta seg til som kaster mer av seg en destinasjonsutvikling i Oslomarka, som kanskje verken innbyggerne eller kommunen ønsker.
Videre må det sies, når dette har vært slik en kjepphest for deg i årevis, hvorfor gjør du ikke noe selv med ideen istedet for mane til at alle mulige slags andre folk skal gjøre arbeidet?
#266043924/04/202109:46
Tilføyelse om Tryvann: Oslo kommune eier altså grunnen skianlegget ligger på, samt noe mark omkring, så det vil i prinsippet være mulig med stiutvikling i umiddelbar nærhet til anlegget. Mulighetene ar allikevel sterkt begrenset av Løvenskiold-eiendommen som omgir kommuneskogen, og at kommunenns utmark er et turområde for mange ulike brukergruper, hvorav noen har tildels motstridende interesser.
[Re: Altabjorn]
#266046924/04/202115:58
Det er veldig få stinisser i Hallingdal. Jeg var en av ca 10 stk. Prosjektet drives frem først og fremst av reiselivet og kommunen for å utvikle helårsturisme. Noe de fleste reisemål/aktører vil være interessert i. Prosjektene er fullfinansiert og bygges profesjonelt. Dugnad kommer typisk inn som å sitte i heisen oa som kan sørge for lavere lønnskost og dermed potensielt høyere inntekter. Da er man ikke avhengig av at folk er opptatt av stisykling, man gjør en jobb for IL et. Hemsedal som eks så er de første 10 mill løftet i en tredeling mellom Turisttrafikklaget, kommunen, fylkeskomm midler og div stiftelser. Skistar er der som på Trysil " kun" med som bidragsytere inn i turistlaget og stiller anlegget og det aktuelle området til disp. Driften av støttefunksjoner som heis oa på sommeren er det selskapet som drifter syklinga som betaler skistar en sum for at det skal holdes åpent. HTTL har en omsetning/driftsbudsjett på ca 11 mill i året som bla sørger for at man endelig har fått et adekvat skibuss tilbud pluss masse annet, løypetråkking, merking, isbaner mm. Kommunen er også bidragsyter inn i HTTL. Nå har jeg ikke gidda å sjekke summene for budsjettene til hovedstadens turistsatsning etter sømmene, men jeg vil anta at det er betraktelig mer enn 11 mill i omløp. Bare oppe i Holmenkollen alene så er det overnattingsbedrifter som utkonkurrerer Hemsedal big time på antall rom og gjestedøgn hvis man ser på hotellovernatting alene. Chr Ringnes er representert der oppe bla. Legg til hotellvirksomheter sentralt i gryta så skjønner man at det ikke mangler muligheter på folk med egne penger og påvirkningskraft for kanalisering av offentlige penger hvis man mener prosjektet har noe for seg. Og hvorfor skulle man ikke mene det når så mange andre har trua og satser(?) Hvis Skimore skulle vise seg å ikke være interessert i første omg. (sånn som skistar i trysil og hemsedal) så blir trykket for stort og mulighetene for mange til å si nei når kommune og næringsinteresser står og banker på døra. Timingen er optimal. Det står tusenvis av tomme hotellsenger som har vært tiltenkt kurs, konferanse og business reiser i hovedstaden som aldri kommer til å se de samme markedene igjen. Hele bransjen snakker om å endre fokus fra business til fokus på turisme og aktiv ferie er som kjent den nye vinen. Alt ligger til rette oppi der. Å få til et mini Gullia oppe ved Tårnet evt nede i Wyller i tillegg til tre fire flowlines på tilsammen 25 km med et anslått totalbudsjett på 10 15 mill over en 5 års periode gir årlige investeringer på 2,3,4 mill. Det er småpenger i budsjettene til de nevnte potensielle samarbeidspartnerne. En type som Chr Ringnes ville ant se på dette som en mulighet for reiselivet i Oslo som å få det. En ny heis og nedfarter koster rundt 100 mill til sammenlikning. At man ikke ønsker seg noe sånn er jo opp til hver enkelt, men å kalle det umulig, spinnvilt mm er feil. Det gønnes på rundt om kring og hovedstaden har gode forutsetninger for å kroke på. Ant de aller beste i landet mtp finansiering. Takk for meg, nå skal jeg ut å sykle naturlige stier for det er det jeg liker best. Men det hadde jo vært ålreit å hatt et senter som alternativ man kunne tatt en tur til i ny og ne. [/quote]
Alt dette er vel og bra på papiret, men, atter en gang, du hopper totalt bukk over alt av virkelighet. Bare to viktige momenter som desverre gjør de ellers kjempefine planene dine helt urealistiske: - Igjen: veldig mye av skogen rundt Tryvann er eid av Nordmarkas egen onde baron, Løvenskiold, som er helt imot terrengsykling og blokkerer all tilrettelegging for terrengsykling i det aller meste av Nordmarka, altså den delen han eier. - Konteksten for næringsutvikling i Trysil og Hemsedal er svært annerledes enn i Oslo. I Trysil, som eksempel, finnes et helt lokalsamfunn som er tjent med at virksomheten i aplinanlegget utvides til helårsdrift. Oslo trenger ikke å utvikle turisme som hjørnesteinsnæring, men har derimot mange grupper som ikke ønsker mer satsing på turisme, i hvert fall ikke i Marka. - Ringnes og co. har penger og dessuten sikkert 1000 ting å ta seg til som kaster mer av seg en destinasjonsutvikling i Oslomarka, som kanskje verken innbyggerne eller kommunen ønsker.
Videre må det sies, når dette har vært slik en kjepphest for deg i årevis, hvorfor gjør du ikke noe selv med ideen istedet for mane til at alle mulige slags andre folk skal gjøre arbeidet? [/quote]
Siste spm ditt er polemisk og surt. Hvem som gjør dette vil neppe se på det som en jobb man er satt til. At en eller annen ensom svale som jobber som miljøarbeider skal kunne tro at man skulle komme noen vei med kompliserte prosesser som dette uten at man har en eller annen forening/organisasjon i ryggen skjønner jo alle ikke vil funke. Det jeg gjør er å debattere med deg om hva som er mulig eller ikke. Hvorfor jeg gidder? Vel det kan være mange grunner og alle er ikke så lette å forklare utover at man liker å se ting skje. Spesifikt for Tryvann så er vi vel omtrent der for syklingas del som vi var for skikjøringa tilbake på midten av 80 tallet og vi satt og dingla i den gamle tosetern og prata om ryktene som gikk om at Wyllern skulle linkes opp mot Tårnbakken og at Rødkleiva også lå i planene. Rødkleiva ble ingenting av og det tok vel ca 15 år før man kom dit hvor vi er nå. Og jeg må si at spes etter at de fikk plass barneområdet oppe bak tårnet så er det blitt et helt vilt opplegg mtp hvor det ligger. Et komplett anlegg med noe for alle midt i byen liksom. Den naturlige utviklingen videre er å gjøre det til et sted hvor det også er aktivitet og liv sommerstid. Ikke bare for sykling, men for tilrettelagte friluftsopplevelser generelt. Syklinga vil kunne være hovedmotor. Det er moro å se utvikling og at folk koser seg rett og slett. Det er også fint å ha et sted hvor man kan reise med hele familien og ha det tilrettelagt moro alle som en. Hvem som skulle initiere et slikt opplegg er meg knekkende likegyldig, men det finnes muligheter for å trigge noe som vil sette spor hvis man gjør det riktig og hvorfor ikke en organisasjon som har satt seg fore å representere terrengsykling og sånn ca to ganger i året er ute i det offentlige og ser etter ting som gjør dem mer synlige (selv om du åpenbart mener noe annet). Men hva folk bestemmer seg for eller ikke får bli opp til dem.
Barron von Løwenskiold har vært og vil alltid alltid være en mørk skygge i disse traktene og videre nordover, sånn har det alltid vært. Oslo Enduro vet jo alt om det for å ta eksempei fra nyere tid, men jeg tror faktisk at det er sånn at man skal et lite stykke NV for anlegget før han gjør seg gjeldene. Ø og NØ lurer jeg på om det ikke er OK som eier en del. Jeg tenker at det kanskje ikke er så viktig uansett og at selskaper som Trail Solutions mfl vil kunne se muligheter innenfor anleggets yttergrenser gitt at man får tilgang på småskogene som deler opp alpinbakkene. Det er rart med det, men det er noe med at man først må se på ting. Noen ser muligheter andre ser bare en rett linje. Hva de fikk ut av linken mellom Wyller og Tårnbakken (Hyttli parkområdet) er jeg fremdeles imponert over 20 år etter. At en liknende tilnærming og resultat for sykling med den utviklingen som har vært der de siste 10 åra er ikke helt utenkelig tenker jeg. Å si bare glem det gir iallefall ingen åpning. Kanskje ikke optimalt, kanskje mer Bikepark enn Trailsenter, men ting er jo ikke statiske og ting utvikler seg på veien.
Oslo har som alle andre storbyer også et reiselivsfokus. Hotellene drives ikke på K&K og forretningsreiser alene. Festivaler, kunstutstillinger, konserter, markeder mm får tildelt støtte på daglig basis. Turisme er viktig og det satses på helt enkelt. At fokus er på kunst kultur mat drikke ol forandrer ikke på det faktum. Oslo som potensielt attraktivt reisemål innenfor aktiv turisme har vært oppe flere ganger. Bla Tryvann skisenter helt spesifikt som en del av en ski og storbyferiepakke. Så man vil treffe folk i viktige roller som vil lytte hvis man kommer med noe interessant. At Korona har dukket opp gjør jo bransjen generelt mer lydhør enn på lenge siden det vil være turistmarkedet som evt vil være det aktuelle markedet når den tid kommer. K&K og forretningsreiser er det ingen som tror på verken på kort eller mellom lang sikt lengre. Skimore vil såklart, som alle andre aktører i alpinmarkedet være interessert i noe som kan skape kontinuitet i forretningsmodellen deres, men de er naturlig nok ikke interessert i å dra hele lasset selv. Pr i dag er det jo det som er forventet og de er mildt sagt lunkne. At de har noe som knirker og går borti Drammen spiller nok inn, men får den bevegelsen man ser i Kongsberg 20 min unna fart på seg så tviler jeg på at Skimore vil lande på at Aron er viktigst.
Det er nok ikke Ringnes in person man sikter seg inn på. Direktøren for hotellet Holmenkollen Park som Ringnes eier og pusser opp for 250 mill er nok mer realistisk å skulle tro man kunne fått audiens hos. Poenget er at det er mange sterke potensielle samarbeidspartnere selv i umiddelbar nærhet. Og de har nok mye større ører enn du tror hvis man presenterer tallene og forventningene en samlet reiselivsbransje har til syklingen i fremtiden.
Men nuh får det være nok. Det skjer ihvertfall ikke her inne på forumet, men jeg blir ikke overrasket om jeg om en 20 års tid får se et komplett Tryvann også på sommeren om enn med rullator. Trøsten får da bli at man ser at folk koser seg.
Ride on !
Redigert av sanouka; 24/04/202116:17.
"It never gets easier, you just go faster."
#266047424/04/202116:47
Jeg tror ikke noen er uenig med deg i at det kan være mulighet og marked for bikepark/trailcenter omtrentlig innenfor grensene til dagens anlegg dersom de rette kreftene samler seg. Men det er nok naivt å tro at det er mulig å bygge noe som reelt sett vil ha noen påvirkning på den totale slitasjen utover at det vil kunne spre sykkelglede og dermed også både bedre folkehelsen og øke slitasjen samlet sett.
Oslo kommune som grunneier vil neppe ønske å prioritere syklister over fotgjengere på samme måte som i Trysil (utover selve anlegget), og området ligger innenfor markagrensa, noe som vil føre til tung (og trolig konfliktfylt) prosess om kommunen gikk inn for det.
Jeg tror (og håper) at nots bruker kreftene sine på helt andre ting
#266050424/04/202120:06
[Siste spm ditt er polemisk og surt. Hvem som gjør dette vil neppe se på det som en jobb man er satt til. At en eller annen ensom svale som jobber som miljøarbeider skal kunne tro at man skulle komme noen vei med kompliserte prosesser som dette uten at man har en eller annen forening/organisasjon i ryggen skjønner jo alle ikke vil funke. . ...Hvem som skulle initiere et slikt opplegg er meg knekkende likegyldig, men det finnes muligheter for å trigge noe som vil sette spor hvis man gjør det riktig og hvorfor ikke en organisasjon som har satt seg fore å representere terrengsykling og sånn ca to ganger i året er ute i det offentlige og ser etter ting som gjør dem mer synlige (selv om du åpenbart mener noe annet).]
[/quote]
Kanskje det framstår som litt surt,men jeg er mann og snart 50 og nekter å bruke smileys for å moderere det jeg sier (ja,så sur gubbe da, altså). Ellers har stort sett prøvd å svare deg saklig på det jeg ser på som hindringene for et trailsenter i Oslomarka, men jeg blir jo litt oppgitt fordi det slagkraftige apparatet som du forutsetter i planene dine rett og slett ikke er på plass. Så da blir det opp til ildsjeler, eventuelt næringlivsluringer å dra det hele i gang, og da oppleves jo "hvorfor gjør dere ikke bare sånn og sånn" som litt enerverende over tid.
Det siste i sitatet ovenfor er tatt helt fra det blå. Jeg har ikke uttalt meg om noen organisasjon.
[Re: Sepeda]
#266060525/04/202119:56
The agreement will see a new, motocross-inspired and motorsports-focused E-performance Tazer e-MTB model sold exclusively through Parts Unlimited’s powersports dealership network. The new Tazer model will feature motocross-inspired componentry from recognizable MX brands to appeal to the powersports customer.
Sitat: INTENSE CEO Jeff Steber
INTENSE has always engaged in and been inspired by motorsports with motocross and off-road motorcycling being closely tied to our company’s history and products. (...) With our new partnership with Parts Unlimited, we will be able to deliver a powersports-industry specific Tazer model to motorsports dealerships that’s made just for them.
Samme rammesett og motor Shimano Steps E8000, 25 km/h, 250 watt nominelt, som versjonen som selges i Norge.
Hva er egentlig problemet med denne. Det er ikke pedalservo som gjør denne kapabel til å skremme folk og potensielt skape konflikt. Oppover er den ikke spesielt rask. Selv uten 0.25kw motor ser man at den mest kan sykles fort nedover og kan tåle store belastninger. Hvorledes den oppfattes i bruk er avhengig av sykelistens fremferd. Utenforstående skjønner ikke at de som kan forsere glatte skråkjøringer på svaberg, steinrøyser, avsatser og andre hindringer, også kan passere andre ferdende på en skånsom måte.
[Re: eldo472]
#266060925/04/202120:08
Nei, det er ikke noe spesielt problem med den. Det er en alminnelig el-terrengsykkel. Det er bare slektskapet med motorsport som fremheves og tydeliggjøres i design, komponenter og markedsføring.
[Re: Sepeda]
#266064426/04/202107:36
Selvfølgelig er det viktig å få så mange som mulig ut og sykle på sti. Unger og gamlinger, sprekinger og kolspasienter. Alle unnes gleden av natur, fysisk fostring og mestring. Alternativet i at det skal være forbeholdt noen få utvalgte er ikke aktuelt, da får hver enkelt redusere sin aktivitet slik at totalen blir bærekraftig.
Vel, dersom det er selvsagt at vi MÅ FÅ så mange som mulig til å sykle sti så må vi vel begynne å tilrettelegge mer sti. For selv med motor er det jo for jævlig humpete og glatt mange steder. Om vi virkelig vil dra ut så mange som mulig blir naturlig sti veldig ekskluderende. Det er jo åpenbart at skal vi FÅ ut de som ikke vil i dag, så må vi gjøre mye mer enn å kun gi dem litt motor.
Hvor går grensen for hva stisyklingen skal gjøre for å tilpasse seg de som egentlig ikke er så veldig gira på stisykling ? Finnes det andre aktiviteter enn stisykling som unger, gamlinger, sprekinger og kolspasienter kan drive med i naturen? Ja hvorfor må vi egentlig få/lure/friste/dra/slepe/puffe så mange som mulig ut for å sykle sti?
Sikkert forfriskende å få lufta seg litt, men trodde du seriøst at det var dette jeg mente med innlegget mitt? Dersom det er tilfelle har jeg et stort uviklingspotensiale med formidlingsevnen min.
Ting å ta med i diskusjonen som jeg har hørt, lest og erfart.
Man kan sykle tur med pappa på 70, fordi han henger med i terrenget, men sliter fysisk opp.(Har mista pappa, han elsket å sykle, og hadde han levd hadde dette uten tvil være høyt oppe på lista over viktige ting) Med han på elsykkel vil vi kunne dele kvalitetstid... går ikke an å argumentere mot dette("dere kan jo gå en tur isteden" har jeg hørt meg selv si, men nei, ikke det samme). Samme kan sies om samboer/bedre halvdel/whatnot, kompiser i dårlig form evnt om de bare er late...
Hvis dette får flere opp av sofan, flott, nesten uten unntak.
Redigert av RazeFaze; 29/04/202110:25.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
[Re: RazeFaze]
#266131829/04/202110:29
Man kan sykle tur med pappa på 70, fordi han henger med i terrenget, men sliter fysisk opp.(Har mista pappa, han elsket å sykle, og hadde han levd hadde dette uten tvil være høyt oppe på lista over viktige ting) Med han på elsykkel vil vi kunne dele kvalitetstid... går ikke an å argumentere mot dette("dere kan jo gå en tur isteden" har jeg hørt meg selv si, men nei, ikke det samme). Samme kan sies om samboer/bedre halvdel/whatnot, kompiser i dårlig form evnt om de bare er late...
Men tenker det er meir unntaka enn fleirtalet? Har man interesse for det får ein det alltids til uansett, og er ikkje helsa på plass er emtb innafor. Men ser ingen grunn til å aktivt rekruttere og omvende uinteresserte ved å pushe på dei ein emtb. Ideelle er å lære seg å krype før ein kan gå
Redigert av TrondAM; 29/04/202110:34.
#266132229/04/202110:42
"Nino will be able to access remote rides that are typically unrealistic on analog bikes, Bosch says."
Litt artig å lese kommentarer på artikkelen, mye av de samme tingene som opptar oss her inne og.
“For me, more money is the perfect complement to my existing money. I especially enjoy pushing my earnings to the limit. The additional money offers exciting possibilities. I love working with well financed brands so I can get paid more for my experience. As one of the leading eBike drive manufacturers and a strong partner for SCOTT Bikes, Bosch is an ideal partner for me.”
[Re: TrondAM]
#266132729/04/202110:51
"Nino will be able to access remote rides that are typically unrealistic on analog bikes, Bosch says."
Litt artig å lese kommentarer på artikkelen, mye av de samme tingene som opptar oss her inne og.
“For me, more money is the perfect complement to my existing money. I especially enjoy pushing my earnings to the limit. The additional money offers exciting possibilities. I love working with well financed brands so I can get paid more for my experience. As one of the leading eBike drive manufacturers and a strong partner for SCOTT Bikes, Bosch is an ideal partner for me.”
Men kan jo hende at han synes det er skikkelig gøy og
#266133029/04/202111:04
Men kan jo hende at han synes det er skikkelig gøy og
Joda, og det er det heilt sikkert. Berre ikkje bland elstisykling/stielsykling samans med stisykling. Vil ha aktiviteten min clean for forurensning
[Re: TrondAM]
#266133829/04/202111:36
Men tenker det er meir unntaka enn fleirtalet? Har man interesse for det får ein det alltids til uansett, og er ikkje helsa på plass er emtb innafor. Men ser ingen grunn til å aktivt rekruttere og omvende uinteresserte ved å pushe på dei ein emtb. Ideelle er å lære seg å krype før ein kan gå
Emtb til man får nok krutt i kroppen til å kjøpe skikkelig hoi?
[Re: Stupfull]
#266134329/04/202112:02
Emtb til man får nok krutt i kroppen til å kjøpe skikkelig hoi?
Ja, jo. Men så er det jo slik at når man først er vant med elhjelp, blir det fort VELDIG tungt på sykkel igjen. For meg er elsykkel en helt annen type sykkel (longtail, aka "bilen") enn sykkel, som er fremkomstmiddel 1. Sittestilling og påkledning blir forskjellig. Elsykkel er a-b med bagasje, mens sykkel er a-b eller tur/trening med svette. Siden syklene er såpass forskjellige, både mtp sittestilling og formål, så har jeg ikke så mye problemer med å omstille meg. Tror nok det er litt verre med eMTB vs. terrengsykkel. Så de første turene etter å ha startet "karrieren" på eMTB KAN være demotiverende, avskrekkende.