Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Framtiden til landevei i Norge (amatør Edition)

Re: Framtiden til landevei i Norge (amatør Edition) [Re: Erllar90] #2661244 29/04/2021 06:18
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
En liten nyanse. Flere sykler jo en variant av rulleritt i Vättern også. Store grupper som sykler som klokker med forhåndsbestemte mål om en sluttid. Da jeg syklet klappet laget/gruppen vår sammen og vi ble tatt igjen av to grupper, det ene med 7:30 som mål. Etterhvert ble det knapt med tid og noen av oss og i den andre gruppen de tok igjen ble hentet inn fra sekken til rulla som begynte å bli slunken i drittværet.

I den gruppen var det mange fra en større klubb og div andre som «meldte seg på en sluttid» og hadde trent rullekjøring i forkant.

Hele gjengen gikk bananas da målet ble nådd.

Riktignok var dette langt fra landets sterkeste 40-50 åringer men 7:30 var hovedmålet for sesongen.

Utrolig kult med alt fra tandemsykler, kombisykler, ballong-dekk-sykler, folk i kostyme og i «småbyene» masse folk langs løypa. Veldig egnet løype med få rundkjøringer og knotete sentrumsgater men det er nok lurt å like skog.

Nå vet jeg ikke hvor stas det er å vinne Vättern som gruppe for gubbjævlene sammenlignet med Trondheim - Oslo eller fellesstart ritt men arrangementet favner utrolig bredt. Vet ikke hvor opptatt svenskene eller svenske syklister er av en evt rekord fra Heinemann eller andre.

Det første folk spør om når man sier «ja jeg sykler» er har du syklet Trondheim - Oslo (eller Birken) og det neste er «hvor fort syklet du». Virker som Vättern har mer fokus på å gjennomføre.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Framtiden til landevei i Norge (amatør Edition) [Re: Erllar90] #2661259 29/04/2021 06:53
gare Offline
More than words
More than words
Det er jo ikke engang offisiell tidtaking i Vättern, men det hindrer jo selvsagt ikke folk i å ta tiden selv. Jeg var, for etterhvert mange år siden, med på et sosialt lag som hadde som mål å bruke mer enn 15 timer. Det klarte vi såvidt(måtte ta en ekstra pause et par km før mål), og det var en fin tur selv om det var ekstremt kjølig fra andre matstasjon i 4-tiden om morgenen der vi ble stående så lenge at jeg ble kald, og oppdaget at de neste milene(føltes det som)var slak unnabakke og det tok evigheter å bli varm igjen ICON_SMILE Det er i hvert fall sånn jeg husker det ICON_LAUGH

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Framtiden til landevei i Norge (amatør Edition) [Re: Erllar90] #2661264 29/04/2021 07:03
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Mer enn 15 timer, kult opplegg :-)

De har jo «akkurat fått» Strava med segmenter i Sverige også så en og annen er nok opptatt av tiden

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Framtiden til landevei i Norge (amatør Edition) [Re: Panda] #2661438 30/04/2021 06:19
2
2Will Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
2

Sitat: Panda
Sitat: Øyvind V
Eneste "ulempen" med rullesykling fra mitt ståsted som listefyll på lokale turritt er at storlagstempogjengene prioriterer rulletrening fremfor ritt. Dermed mister man muligheten til å måle krefter med gutta krutt som trener beinhardt hele året med T-O som mål, og det fører til at det blir skral påmelding. 2-3 rullelag som prioriterer trening fremfor ritt betyr fort 40-60 færre personer til start.

Helt enig.
De av oss som brenner for aktive ritt (ranking ritt og master cup) "mister" disse ryttere. De melder seg sjeldent på fellesstart fordi de bare satser på rullerittene.
Vet ikke hvorfor det er slik, tør de ikke stille i fellesstart?
Masterritt og rankingritt (til og med turritt pulje 1, som jo ofte er godt og sterkt besøkt) er jo genial trening opp mot satsningsrittene for rullerittene.
Det er noen som sykler begge, men da er det ofte aktive ryttere som har blitt med på rullerittgjengen og ikke omvendt.

Egentlig ødelegger rullerittene hele sykkelsporten i Norge (satt på spissen) om du spør meg. Så kan man naturligvis diskutere om ikke rullesykkelritt er sykkelritt (her vil nok 99% av syklistene i verden si nei).
Hadde vi fjernet alt som heter lagtempo for 20-30 manns lag, da hadde sagte med sikkert mange av de konvertert til vanlig fellesstart ritt og miljøet der ville bli mye større.
Kanskje...

Tror vi heller hadde mistet mange flere syklister dersom vi skulle kvitte oss med rulleritt. For mange er det flere grunner enn selve aktivitetsformen som er grunnlaget for å melde seg på rullelag, man kan muligens også si noe om at mange kom til sykkelsporten i voksen alder og mangler noe av fellesstartsykling og egenskaper som kommer godt med fra ung alder.

Re: Framtiden til landevei i Norge (amatør Edition) [Re: 2Will] #2661459 30/04/2021 08:07
nanonils Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: 2Will

Sitat: Panda
Sitat: Øyvind V
Eneste "ulempen" med rullesykling fra mitt ståsted som listefyll på lokale turritt er at storlagstempogjengene prioriterer rulletrening fremfor ritt. Dermed mister man muligheten til å måle krefter med gutta krutt som trener beinhardt hele året med T-O som mål, og det fører til at det blir skral påmelding. 2-3 rullelag som prioriterer trening fremfor ritt betyr fort 40-60 færre personer til start.

Helt enig.
De av oss som brenner for aktive ritt (ranking ritt og master cup) "mister" disse ryttere. De melder seg sjeldent på fellesstart fordi de bare satser på rullerittene.
Vet ikke hvorfor det er slik, tør de ikke stille i fellesstart?
Masterritt og rankingritt (til og med turritt pulje 1, som jo ofte er godt og sterkt besøkt) er jo genial trening opp mot satsningsrittene for rullerittene.
Det er noen som sykler begge, men da er det ofte aktive ryttere som har blitt med på rullerittgjengen og ikke omvendt.

Egentlig ødelegger rullerittene hele sykkelsporten i Norge (satt på spissen) om du spør meg. Så kan man naturligvis diskutere om ikke rullesykkelritt er sykkelritt (her vil nok 99% av syklistene i verden si nei).
Hadde vi fjernet alt som heter lagtempo for 20-30 manns lag, da hadde sagte med sikkert mange av de konvertert til vanlig fellesstart ritt og miljøet der ville bli mye større.
Kanskje...

Tror vi heller hadde mistet mange flere syklister dersom vi skulle kvitte oss med rulleritt. For mange er det flere grunner enn selve aktivitetsformen som er grunnlaget for å melde seg på rullelag, man kan muligens også si noe om at mange kom til sykkelsporten i voksen alder og mangler noe av fellesstartsykling og egenskaper som kommer godt med fra ung alder.

Det ene trenger vel ikke utelukke det andre, men jeg tror mange vegrer seg for fellesstart pga av mangel på kontroll, vanskeligere å henge med/ hevde seg osv. Ser da mange som har god motor når de kjører rulle, og kontrollert i kneikene, men de faller gjennom i en fellesstart. Når man da blir tatt ut av rittet, så frister det gjerne ikke å melde seg på neste gang. Og det burde vært nivåinndeling.

Specialized Allez Sprint Sagan Edition
Trek Madone 6.9 pro
GT Grade
https://www.instagram.com/nanonils/
Re: Framtiden til landevei i Norge (amatør Edition) [Re: Erllar90] #2661465 30/04/2021 08:20
2
2Will Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
2
Husker vi var en ganske stor gjeng i aldersbestemt i klubben jeg startet å sykle i. På treninger kjørte vi iblant fellesstartlek hvor vi ble inndelt i lag som hadde forhåndsbestemte taktiske mål å kjøre for. Det ble sånn ca 3 ryttere på hvert lag delt inn i 3 basisscenarier hvor man vant leken kun ved å krysse mål via scenariet man hadde trukket.

Scenariene var: kjøre for å vinne via brudd, andre via samlet spurt, og så tredje scenariet hvor laget kunne spille på begge deler. Leken var ikke perfekt bl.a. ettersom det var noe forskjell på styrkene til rytterne, men det var god trening og samtidig fikk man øvd på taktikk og lagtaktikk på variert terreng. Dragene var rundt 15-20 min og vi trakk nye lag for hvert drag så man fikk stort sett prøvd seg på alle 3 scenarier i løpet av en trening.

Moro trening som man kan ha på lite traffikerte veier selvfølgelig og en fin introduksjon til fellesstart.

Redigert av 2Will; 30/04/2021 08:22.
Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support, Valentino