Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Klikkpedaler som ikkje er spd - erfaringar?

Klikkpedaler som ikkje er spd - erfaringar? #2661171 28/04/2021 17:11
Arnebv Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Hepp,
Eg har alltid brukt shimano sine klikkpedaler og aldri prøvd noko anna. Like lenge som eg har brukt shimano, har eg ufrivillig klikka ut i ny og ne, spesielt i teknisk terreng der eg flyttar kroppsvekt hit og dit. Antakeleg vrir eg foten hit og dit samstundes med resten av kroppen og difor klikker foten ut.

Har mao tankar om pedal som toler litt meir bevegelse (float) før utklikk.

Av aktuelle kandidatar tenkar eg spesielt på CB Mallet E eller Time Speciale 8, evt andre?

Funksjon tel mest, men at ting fungerer ei stund, er også ein god ting.

Erfaringsdeling?

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: Klikkpedaler som ikkje er spd - erfaringar? [Re: Arnebv] #2661191 28/04/2021 19:55
J
Jeggs Offline
Entusiast
Entusiast
J
Har brukt mallet e de siste 3 årene, har ikkenoe å utsette på de egentlig. Gjort et lagerbytte på pedalene i løpet av de årene(sykler ganske mye)

Redigert av Jeggs; 28/04/2021 19:55.
Re: Klikkpedaler som ikkje er spd - erfaringar? [Re: Arnebv] #2661194 28/04/2021 20:07
Rednaskela Offline
Ivrig
Ivrig
Gode erfaringer med Mallet E her også. De har en del flyt, hvis man liker denslags (jeg gjør det).

Medlem av NOTS
Re: Klikkpedaler som ikkje er spd - erfaringar? [Re: Arnebv] #2661198 28/04/2021 20:16
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Hadde jeg ikke hatt mye shimanopedaler i kassa og på sykler, hadde det vært spennende å prøve Time Speciale 8. Eneste jeg er skeptisk til på Time er at de (i likhet med Crank Brothers) bruker messingklosser, noe som ikke holder like lenge som de harde stålklossene til Shimano. Har opplevd problemer med inn- og utklikk med CB pga utgått kloss.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Klikkpedaler som ikkje er spd - erfaringar? [Re: Arnebv] #2661202 28/04/2021 20:28
E
erikdj Offline
Fersking
Fersking
E
Superfornøyd med Mallet E, Mallet DH og Eggbeater. Lette å klikke inn og ut av, og Mallet har stor nok plattform til å få et ok tråkk selvom den ikke klikker inn på første forsøket.

—Erik
Re: Klikkpedaler som ikkje er spd - erfaringar? [Re: Arnebv] #2661204 28/04/2021 20:37
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Har hatt Mallet 3 i 4-5 år, og har vært veldig fornøyd. Jeg måtte bytte til long spindle (som øker Q-faktoren) for å kunne klikke ut når krankarmen sto rett bakover. Med FiveTen sko, som er ganske brede foran, så stoppet skotuppen i kranken slik at det ikke gikk å klikke ut. Går fint nå med ekstra avstand. Så jeg ville kjøpt Mallet E LS eller Mallet DH.

Jeg bruker nå easy release cleats, som løser ut ved 10 grader istedet for 15. Har ikke opplevd at messingklossene er vanskelige å klikke inn/ut når de blir slitt, men opplever heller at de løser ut litt lettere. Da jeg byttet de slitte 15-graderne etter 3 år løste de ut omtrent likt som de nye 10-graderne.

Re: Klikkpedaler som ikkje er spd - erfaringar? [Re: Arnebv] #2661212 28/04/2021 20:59
tron Offline
Besatt
Besatt
Jeg likte Mallet helt til de knakk. Etterpå har jeg sverget til Shimano. Har ikke klart å ødelegge en eneste Shimano-pedal siden jeg kjøpte mine første SPD-pedaler i 1993.

Re: Klikkpedaler som ikkje er spd - erfaringar? [Re: Jeggs] #2661214 28/04/2021 21:00
Arnebv Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Jeggs
Har brukt mallet e de siste 3 årene, har ikkenoe å utsette på de egentlig. Gjort et lagerbytte på pedalene i løpet av de årene(sykler ganske mye)

Korleis opplev du (og andre) levetida på klossene? Plagsomt kortare enn shimano, eller berre kortare, men ikkje plagsomt (evt ca likt..)?

Re: Klikkpedaler som ikkje er spd - erfaringar? [Re: Arnebv] #2661246 29/04/2021 06:26
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Har brukt Time pedaler i nesten 20år og gikk i fjor tilbake til Shimano pga tilgang på pedaler og cleats.
Fikk trøbbel med det ene kneet og som del av tiltakene for å få bukt med vondten gikk jeg tilbake til det gamle kjente som alltid har funka.

Time er fantastiske med tanke på flyt og funksjon i gjørme og snø for eks samt at pedalene, iallefall de tidligere utgavene er vannvittig slitesterke.

Slitasje på cleats er høyere enn på for eks Shimano, men det blir som nevnt lenger oppe heller lettere å klikke ut enn vanskeligere.
De gamle hadde lange runde bøyler og mye sideveis flyt i tillegg til rotasjons flyt.
De nyere har flate bøyler med kortere rette partier slik at foten låses mer sideveis men rotasjons flyten er der fortsatt.

Time er nå kjøpt opp av SRAM så tilgang vil nok bedre seg over tid.

Har et par Eggbeaters på lur om jeg går tom for Time pedaler og cleats.

AG

40+ and still climbing......
Re: Klikkpedaler som ikkje er spd - erfaringar? [Re: Arnebv] #2661269 29/04/2021 07:40
chalshus Offline
More than words
More than words
Har også brukt Time siden 2001. Før det hadde jeg SPD. Ja, man sliter seg gjennom to sett klosser i året, men i forhold til alt jeg bruker penger på i sykkelhobbyen forsvinner den kostnaden i regnskapet. Digger flyten.

Redigert av chalshus; 29/04/2021 07:40.

Re: Klikkpedaler som ikkje er spd - erfaringar? [Re: Arnebv] #2661271 29/04/2021 07:41
O
ohjelm Offline
Ringrev
Ringrev
O
Sitat: Arnebv
Hepp,
Eg har alltid brukt shimano sine klikkpedaler og aldri prøvd noko anna. Like lenge som eg har brukt shimano, har eg ufrivillig klikka ut i ny og ne, spesielt i teknisk terreng der eg flyttar kroppsvekt hit og dit. Antakeleg vrir eg foten hit og dit samstundes med resten av kroppen og difor klikker foten ut.

Av aktuelle kandidatar tenkar eg spesielt på CB Mallet E eller Time Speciale 8, evt andre?

Erfaringsdeling?

Sikkert dumt spm, som du nok har kontroll på, men du bruker vanlige SH51 som kun løser ut til siden? Jeg kjøpte ved en feil SH56 og da løsnet det i tide og utide...

You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Re: Klikkpedaler som ikkje er spd - erfaringar? [Re: ohjelm] #2661281 29/04/2021 08:22
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: ohjelm
Hepp,

Erfaringsdeling?

Sikkert dumt spm, som du nok har kontroll på, men du bruker vanlige SH51 som kun løser ut til siden? Jeg kjøpte ved en feil SH56 og da løsnet det i tide og utide...

Man kan ikke bruke Multirelease-klossen(stor M på den)... kun brukbar til pendling.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Klikkpedaler som ikkje er spd - erfaringar? [Re: Arnebv] #2661285 29/04/2021 08:27
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Hepp,

Erfaringsdeling?

Jeg har kjørt Shimano Trail de siste årene, Shimano bare virker, null service...Hadde mange år på Time, men de hadde etter hvert ikke en bredere plattform, men elska innklikk og utklikk. Ser på dem igjen nå...

Gav Mallet E en sjanse, og det er den beste pedalen jeg har prøvd når jeg var klikka inn.
MEN, jeg sleit med følelsen på innklikk og utklikk... som jeg aldri har opplevd før. Jeg prøve litt med de forskjellige justeringene man kan gjøre, men fikk det aldri bra til mine Specialized 2FO Cliplite sko.

Inntil videre går det nok i XT Trail... billig og ekstremt holdbar.
Lysten på bredere plattform og ser på Saint-pedalen.

Negativt: Shimano er tyngre enn de andre.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Klikkpedaler som ikkje er spd - erfaringar? [Re: tron] #2661287 29/04/2021 08:44
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: tron
Jeg likte Mallet helt til de knakk. Etterpå har jeg sverget til Shimano. Har ikke klart å ødelegge en eneste Shimano-pedal siden jeg kjøpte mine første SPD-pedaler i 1993.

Det har jeg! Knakk aksling på XTR-pedal (i Hafjell - brukerfeil), og har faktisk klart å ødelegge mekanismen i en M785-pedal p.g.a. en pinne som løsnet (for mye). Men jeg har slitt ut ett par, og prøver å drepe flere.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Klikkpedaler som ikkje er spd - erfaringar? [Re: chalshus] #2661293 29/04/2021 08:54
O
olehen Offline
Entusiast
Entusiast
O
Også brukt Time siden 2001 og aldri sett meg tilbake .

Hafjelldobbelkroneforening
Re: Klikkpedaler som ikkje er spd - erfaringar? [Re: RazeFaze] #2661310 29/04/2021 10:13
Arnebv Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt

Har kontroll på det, ja ICON_WINK

Sitat: RazeFaze

Jeg har kjørt Shimano Trail de siste årene, Shimano bare virker, null service...Hadde mange år på Time, men de hadde etter hvert ikke en bredere plattform, men elska innklikk og utklikk. Ser på dem igjen nå...

Gav Mallet E en sjanse, og det er den beste pedalen jeg har prøvd når jeg var klikka inn.
MEN, jeg sleit med følelsen på innklikk og utklikk... som jeg aldri har opplevd før. Jeg prøve litt med de forskjellige justeringene man kan gjøre, men fikk det aldri bra til mine Specialized 2FO Cliplite sko.

(snip)

Brukt XT-trail siste åra, sjølv. Lite å klage på mtp funksjon, men så er det dette med å ufrivillig klikke ut i ny og ne, då..

Sitat: alle

Ord og bokstavar

Korleis opplev ein inn/utklikk på Time vs CB? Eg likar jo at det ikkje er tvil om inn/ut på shimano, men så har eg jo ingenting å samanlikne med heller..

Det verkar som om Time ikkje akkurat er enkelt å finne (kanskje spesielt vanskeleg fram til Schram adopterer fullt ut?). Er det evt verdt å avvente å sjå kva sram finn på mtp Time-portefølja/leveranser, og så kanskje bestemme seg for pedalbyte då?

Re: Klikkpedaler som ikkje er spd - erfaringar? [Re: Arnebv] #2661312 29/04/2021 10:20
RazeFaze Offline
More than words
More than words

(snip)

Brukt XT-trail siste åra, sjølv. Lite å klage på mtp funksjon, men så er det dette med å ufrivillig klikke ut i ny og ne, då..

Ord og bokstavar

Korleis opplev ein inn/utklikk på Time vs CB? Eg likar jo at det ikkje er tvil om inn/ut på shimano, men så har eg jo ingenting å samanlikne med heller..

Det verkar som om Time ikkje akkurat er enkelt å finne (kanskje spesielt vanskeleg fram til Schram adopterer fullt ut?). Er det evt verdt å avvente å sjå kva sram finn på mtp Time-portefølja/leveranser, og så kanskje bestemme seg for pedalbyte då?

Har kontroll på det, ja ICON_WINK

(snip)

Ord og bokstavar

Jeg husker Time som betydelig med forutsigbar enn CB på inn/utklikk.

Ang Shimano, klikker du ut ufrivillig, sjekk om du kan/bør stramme fjæra mer/helt, dette utgjør betydelig forskjell. Fjæra bli også litt slappere over tid.
Alternativt så har du slitt ut klossene, da løsner de ufrivillig :-)

Men ja, du mangler "float" på Shimano... enkelt å greit.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Klikkpedaler som ikkje er spd - erfaringar? [Re: Arnebv] #2661320 29/04/2021 10:37
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Shimanomekanismen slites, så etter hvert er det bare å kaste eller gi til en nybegynner.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Klikkpedaler som ikkje er spd - erfaringar? [Re: Arnebv] #2661324 29/04/2021 10:48
stosu Offline
Besatt
Besatt
Jeg har syklet med spd siden 2007, og har bare klart å ødelegge 1 pedal. Det var en godt brukt XTR hvor akslingen løsnet på slutten av en stitur.
Siden har jeg sverget til XT, som veier bittelitt mer. Fjæra må, som andre kommenterer etterstrammes. Hver gang jeg bytter sko, bytter jeg også cleat

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Klikkpedaler som ikkje er spd - erfaringar? [Re: tron] #2661334 29/04/2021 11:09
chalshus Offline
More than words
More than words
Sitat: tron
Jeg likte Mallet helt til de knakk.

Veldig mange i Enduro og DH eliten sykler med Mellet pedalene. Kanskje du bare var uheldig?
Jeg kjører veldig mjukt, men knakk et Rental stem for noen år siden i et tryn. Men det betyr jo ikke at det er dårlige produkter

Re: Klikkpedaler som ikkje er spd - erfaringar? [Re: Arnebv] #2661337 29/04/2021 11:30
Arne_And Offline
More than words
More than words
Jeg har brukt SPD siden jeg startet (for tiden en noen år gammel XL trail), men prøvde litt Time i vinter. Time fungerer etter min erfaring mye bedre når det er snø. Jeg tror at med litt mer trening så vil de bli lettere å klikke inn i enn Shimano, men det vil vise seg. Jeg kjente litt ubehag i knærne, men det kan like gjerne skyldes generell slitasje som pedalbytte. Jeg brukte et par gamle Time jeg fikk av en på forumet for endel år siden, jeg tror de har sett mye bruk men fungerte helt utmerket enda. Jeg har såvidt prøvd noen Mavic/Time-pedaler jeg nylig fikk av en annen på forumet, så langt er jeg fornøyd med de også.

Re: Klikkpedaler som ikkje er spd - erfaringar? [Re: Arnebv] #2661341 29/04/2021 11:56
J
Jeggs Offline
Entusiast
Entusiast
J

Korleis opplev du (og andre) levetida på klossene? Plagsomt kortare enn shimano, eller berre kortare, men ikkje plagsomt (evt ca likt..)?

Hmm, jeg har ikke syklet lenge nok på shimano/SPD til å vite hvor lenge de varer, men jeg bytter stort sett klosser 1 til 2 ganger i året med mallet ICON_SMILE

Re: Klikkpedaler som ikkje er spd - erfaringar? [Re: Arnebv] #2661347 29/04/2021 12:09
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig

Den største avkortingen i levetid på klossene på mine CB cleats er FØR de brukes. Som helt nye syntes jeg de er altfor harde og du må virkelig bryte til for å klippe løs. Men det løses enkelt ved å file de ned litt - så for min del avkorter det sikker levetiden vesentlig.

Det sagt: Jeg bytter mellom 3 par sko men har ikke stusset over kort levetid på cleaten. Jeg bytter kanskje på ett skosett i løpet av sesongen mog har aldri tenkt over at de har spesielt kort levetid. Men du kjenner jo når det nærmer seg skifte for de blir omtrent friksjonsfrie før de begynner å glippe løs.

Før de skiftet til nylon-lager var det vel nålelager og da syntes jeg holdbarheten på pedalene var langt dårligere og de trengte en refresh i sesongen sånn omtrent. Nå går det mye lenger tid mellom lagerskifte. Jeg har også hatt ett havari på tur men det er på grunn av slurv ved montasje.

Jeg bruker Mallet 3 på tjukkasen, Mallet E med long spindle på stisykkelen, Candy 3 på blandevei og så har jeg double shot 3 på altmuligsykkelen.

Re: Klikkpedaler som ikkje er spd - erfaringar? [Re: Arnebv] #2661349 29/04/2021 12:18
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg antar at trådstarter har lest denne: https://www.terrengsykkel.no/sykkelutstyr/sykkelpedaler/test-av-klikkpedaler

Jeg var tidligere Time-fan. Nå opplever jeg flyten som i overkant fjærspent - altså den er ikke fri, men ønsker å vri deg tilbake til senter-posisjon. I tillegg har Time - i hvert fall xc-pedalene - fortsatt litt problemer med at man kan bli hengende litt skeivt ytterst på pedalene, altså i litt hjulbeint stilling. Inn- og utklikk er superstramt.

Shimano-pedaler fungerer lenge og forutsigbart. Hvis du sliter med at du faller ut når du ikke skal tipper jeg du har slitte klosser eller slapp fjær i pedalene. Jeg har bøyd akslingen på en XT-trail-pedal, og slitt gjennom en del pedal-lagre, men bortsett fra det holder Shimano-pedaler i årevis.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Klikkpedaler som ikkje er spd - erfaringar? [Re: Arnebv] #2661350 29/04/2021 12:24
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Du er ikke i tvil om du er ute eller inne i en Time pedal og den fungerer veldig godt i snø og gjørme.

Sykkeløyvind har definitivt et poeng ang fjærspent flyt, litt avhengig av ny eller gammel pedal og hvordan bøylene ser ut.

De skikkelig gamle som ser ut som railsa på ei stasjonsvogn på tvers er litt spesielle på den måten at man kan flyte sideveis ved å gli langs "railen".
De er bortimot skuddsikre lager messig pga svære lager.

De nyere har mer definert knekk på bøylen slik at den sideveise floaten er mindre, men jeg har topedert mitt første par i løpet av et par år.

Vil gjerne ha tilbake holdbarheten til de gamle og feelingen til de nye.

AG

40+ and still climbing......
Re: Klikkpedaler som ikkje er spd - erfaringar? [Re: sykkeloyvind] #2661357 29/04/2021 12:56
Arnebv Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: sykkeloyvind

Joda, men det er meir interessant med mange synspunkt ICON_WINK

Shimano-pedaler fungerer lenge og forutsigbart. Hvis du sliter med at du faller ut når du ikke skal tipper jeg du har slitte klosser eller slapp fjær i pedalene. Jeg har bøyd akslingen på en XT-trail-pedal, og slitt gjennom en del pedal-lagre, men bortsett fra det holder Shimano-pedaler i årevis.

Klikker ut med nye cleats og stram fjør også. Det er nok berre at eg beveger meg for masse innimellom. Pedalen løsnar ikkje rett opp/rett ut (heldigvis).

Re: Klikkpedaler som ikkje er spd - erfaringar? [Re: Arnebv] #2661362 29/04/2021 13:02
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Joda, men det er meir interessant med mange synspunkt ICON_WINK

Så klart. Vi/jeg får som regel ikke testet alle produktenes holdbarhet over lang tid heller. Men har til gjengjeld den unike muligheten at jeg får prøvd mange forskjellige pedaler i løpet av kort tid, med de samme skoene og under like forhold.

Look-pedalene i testen er SPD-kompatible, men blir etter min oppfatning fortere slappe i fjæra. Jeg har dem på stisykkelen min selv, men foretrekker helt klart Shimano.

Redigert av sykkeloyvind; 29/04/2021 13:02.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Klikkpedaler som ikkje er spd - erfaringar? [Re: Arnebv] #2661369 29/04/2021 13:17
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Jeg gikk fra Shimano SPD til Eggbeaters på vinterstid og har i løpet av to vintre klart å knekke 2 stk. Begge gangene greide jeg å tråkke ned så metallpinnen som sto igjen smalt i skinnleggen. Ut med det og tilbake til shimano med unntak ved mye snø på fatbike da bruker jeg flats. Aldri hatt problemer med shimano på landevei eller terreng.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Klikkpedaler som ikkje er spd - erfaringar? [Re: Arnebv] #2661374 29/04/2021 13:26
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Hvis man klikker ut i utide med Shimano kan det også være slitasje på skosålen. På mine forrige sko hjalp det ikke å bytte klosser, så jeg kjøpte nye pedaler og det var like dumt. Men alt ble fint når jeg kjøpte nye sko der gummien på sålen ikke var helt borte.

LarsB

Re: Klikkpedaler som ikkje er spd - erfaringar? [Re: Arnebv] #2661432 30/04/2021 05:20
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Jeg har nukeproof sine. De er spd kompatible. Noe strammere enn den shimano trail som jeg har på en annen sykkel. Jeg klipper ut av nukeproofpedalene også innimellom. Men som oftest når jeg klipper ut er det fordi jeg kommer borti noe med foten som vrir skoen ut av pedalen.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support