Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Får ikke justert gir midt på kassetten

Får ikke justert gir midt på kassetten #2660290 23/04/2021 08:48
M
MagnusWJ Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
Hei,

Etter en bogstavelig kjepp i hjulet tok både girøre og bakskifter kvelden.
Sykkelen er fra 2016 og utstyrt med 2x11 105-komponenter.
Kjøpte ny 105 RD-7000, med. cage - og ser at denne er ganske annerledes designet enn den originale 105 med. cage.

Monterte nytt girøre og skifter og byttet like gjerne girwire med en gang, justerte inn H/L og B-skrue, justerte selve girskiftet og i mekkestativet skifter den smud i alle gir - men når jeg sykler så driver den og hopper mellom gir på ca. den midtre delen av kassetten. I både øvre og nedre del av kassetten er det ingen problemer, hverken på store- eller lilleskiva.
Kassett har gått ca. 1400 km, kjede ca. 300 km. Begge funket ypperlig med hverandre før jeg byttet bakskifter.

Har lagt ved litt bilder - hvis de bidrar med noe. Håper noen har løsningsforslag!

[img]https://drive.google.com/file/d/1LlmbThj2qKxhohcyw-mNMrHeM7fwfYva/view?usp=sharing[/img]
[img]https://drive.google.com/file/d/1Lkmct5Pc0rqJp37rTeRTMAONrWe0Djd2/view?usp=sharing[/img]
[img]https://drive.google.com/file/d/1Lkmct5Pc0rqJp37rTeRTMAONrWe0Djd2/view?usp=sharing[/img]
[img]https://drive.google.com/file/d/1Ld-xEespJ3xPpw0WzFLMKDquxYQ4GioI/view?usp=sharing[/img]

Re: Får ikke justert gir midt på kassetten [Re: MagnusWJ] #2660300 23/04/2021 09:02
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
To ganger har jeg hatt samme problem og da var det at en av tennene på kassetten sto litt ut av posisjon. Kan hende at den fikk seg en smell når du heiv en kjepp i hjulet. Du må dra frem falkeblikket for det er ikke alltid like lett å se da det bare er en liten feilposisjon på en tann som kan føre til dette.

Har du sjekket at girøret står rett. Ikke alltid at et nytt girøre er 100%, har hatt nye sykler hvor jeg har finjustert girøret. Ikke at de har vært så skeive at giret har hoppet, men skeive nok til at ulyden har vært der.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Får ikke justert gir midt på kassetten [Re: hrukin] #2660301 23/04/2021 09:09
M
MagnusWJ Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
Sitat: hrukin
To ganger har jeg hatt samme problem og da var det at en av tennene på kassetten sto litt ut av posisjon. Kan hende at den fikk seg en smell når du heiv en kjepp i hjulet. Du må dra frem falkeblikket for det er ikke alltid like lett å se da det bare er en liten feilposisjon på en tann som kan føre til dette.

Har du sjekket at girøret står rett. Ikke alltid at et nytt girøre er 100%, har hatt nye sykler hvor jeg har finjustert girøret. Ikke at de har vært så skeive at giret har hoppet, men skeive nok til at ulyden har vært der.

Skal se nøyere på tennene - det var ikke noe jeg umiddelbart reagerte på ved inspeksjon, men da så jeg mest etter slitasje, kan selvsagt ha oversett skadede tenner på motsatt side av kassetten da ICON_SMILE

Med øyemålet mitt, så ser girøret rett ut (og fungerte forresten også fint med den midlertidige 10s Tiagra short cage skifter jeg brukte fram til ny 105 11s ankom).
Det burde jeg selvsagt ha skrevet i opprindelig post også - monterte den og justerte limit-skrue sånn at den ikke kom seg opp på de to største tannhjul på kassetten og det fungerte også fint på midten av kassetten.

Re: Får ikke justert gir midt på kassetten [Re: MagnusWJ] #2660947 27/04/2021 12:18
M
MagnusWJ Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
Jeg får legge ut en oppdatering etter helgens mekking.
Klarte fortsatt ikke å fremprovokere feilen i mekkestativet, tråkket fint bakover i alle gir osv., men gjorde en mindre justering av girkabel (under en runde), det ser ut til å ha løst problemet etter første 3-4 mils testing.
Skjønner fortsatt ikke fysikken i, at det bare var problemer på midterste del av kassetten - men men ICON_LAUGH

Re: Får ikke justert gir midt på kassetten [Re: MagnusWJ] #2660954 27/04/2021 12:26
tron Offline
Besatt
Besatt
Et retteverktøy for girøre kan være en god investering, og den vil avsløre at selv et splitter nytt girøre ikke nødvendigvis sitter 100% rett. 11- og 12-delt krever presisjon og ikke minst også en veldig smooth wire/strømpe.

Re: Får ikke justert gir midt på kassetten [Re: tron] #2660970 27/04/2021 13:25
M
MagnusWJ Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
Sitat: tron
Et retteverktøy for girøre kan være en god investering, og den vil avsløre at selv et splitter nytt girøre ikke nødvendigvis sitter 100% rett. 11- og 12-delt krever presisjon og ikke minst også en veldig smooth wire/strømpe.

Ja, har klart med i et tiår uten, men med 11 speed på nesten alle sykler i stallen i dag og stor sannsynlighet for at det blir 12 speed etter hvert er girøre-retter notert på "ønskelista" til neste gang jeg bestiller deler ICON_SMILE

Moderator  support