Nysgjerrig på hvor du finner de fineste sykkelturene i Nordmarka og andre marker? Har du gode tips å dele? Dette er tråden!
Omtrent på denne tiden av året glir som regel den vinterlige føretråden over til mer generelle tips om fine turer og ruter for våryre syklister, mer eller mindre uavhengig av dagsføret
Tenkte å gjøre det enklere ved å legge ut noen gode kilder til turer i Marka, og dele egne favoritter. Oppfordrer alle om å gjøre det samme! Og ikke nøl med å spørre det allvitende forumet.
Dette er tenkt som en referansetråd, som moderator gjerne kan lime inn på toppen av blandeveisforumet. (Og der var det gjort - takk, Valentino!)
1. Turforslag og ruter bør være overkommelig på bukkestyresykkel, men grensene kan og bør tøyes. 2. Om mulig, legg ved lenke til rute i Strava, Komoot, Google Map eller annet utbredt format/app. 3. Hold deg til tema.
Lenker er merket i grønt.
Anbefalinger i Landevei
I magasinet Landevei har redaktør Henrik Alpers ført i pennen flere utmerkede oversikter over fine ruter.
Tilgang forutsetter abonnement, men ikke fortvil. For mindre enn to hundrelapper kan du tegne et tre-måneders abonnement og laste ned alle ruter av hjertens lyst. Da skjønner du sikkert også hvor bra Landevei og tilknyttet arkiv og andre magasiner er, og tegner årsabonnement
De beste gravelturene i Nordmarka: Om du bare oversetter gravel med "grus- og skogsveier", er dette nøkkelen til de klassiske og mest populære rutene med utgangspunkt i Maridalen eller Sørkedalen.
Folkets grusrute fremfor noen i Marka, for alle fra barnefamilier og pensjonister til konsentrerte KOM-jagere på fjærlette fartsmaskiner. Fin tur, men husk at du møter både skogdriftsmaskiner, hester og en mengde andre brukere, så ta til vettet, glem segmenter, tilpass farten og vær hyggelig og grei. Brøytes på vinteren og kan sykles året rundt.
Ring 5: Maridalen-Sandungen-Sørkedalen. Litt lengre, litt finere og langt færre folk enn Ring 4. Anbefales. Kan også sykles året rundt.
Noen personlige favoritter med utgangspunkt i Sørkedalen
Sørkedalen er et utmerket utgangspunkt for turer i Nordmarka, Krokskogen og Bærumsmarka. På landhandelen kan du styrke deg før tur eller hvile på laurbærne etter endt ekspedisjon.
Bjørnsjøhelvete via Ullevålseter. Løkke til den nylig restaurerte og gjenåpnede hengebrua over Bjørnsjøelva. Jeg tok sykkelen på skulderen for å få tatt bildet på toppen av dette innlegget, men de fleste vil velge å parkere sykkelen i Nordmarksveien.
Oversikt over mange andre stuer og serveringssteder i Marka finner du hos Skiforeningen.
Nettverket av veier i Marka byr på nesten ubegrensede kombinasjonsmuligheter. Håper å se dine favorittruter i tråden. Ut på tur!
(Men om du bare lurer på hvor det i dag er snø eller bart, tørt eller vått, sleipt eller trygt, løst eller hardt, er det fortsatt føretråden som gjelder!)
Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker
[Re: Sepeda]
#266055525/04/202113:27
Vøyenenga - Sandungen (Vestmarka) - Tanum Mulighet for servering på Solli Gård (i normale tider ihvertfall). Skiløype rundt Sandungen så tar nok tid før denne er bar, men kan visst sykles til Sandungen fra Vestmarkssetra nå.
#266079526/04/202116:32
Veldig fint med Nordmarka-ruter med utgangspunkt i Sørkedalen for oss som er avhengig av å kjøre litt for å komme til Nordmarka. Med unntak av noen skadde mennesker (dere vet hvem dere er) som sykler dit uansett hvor langt unna dere bor for så å sykle en runde i eller gjennom Nordmarka og så hjem igjen, men så sprek er ikke jeg. Har tilpasset noen av rutene fra Landevei og som har utgangspunkt i Oslo sentrum, men veldig bra å få kvalitetssikrede Nordmarka-ruter med utgangspunkt Sørkedalen i denne tråden. Håper flere legger ut fine grusturer her.
Har ferie denne uken så det er ikke umulig det blir en medium runde Sandungen - Kikut i løpet av uken.
Redigert av altitude; 26/04/202116:34.
#266080826/04/202118:04
Min hverdagsfavoritt er Oslo - Kjelsås - Sander gård - forbi Sandermose og inn til høyre på greveveien, kommer ut igjen ved snippen og opp mot Movatn og fortsetter mot Hakadal forbi Ørfiske, og tar så opp mellom Elvann og langvann, inn Hakloa til Kikut og ned igjen til Skjærskjøen - Hammern og så ned ned til byen/hjem. Mange fine vann. Partiet fra Sandermose og til Movatn er litt humpete men null problem. Mest oppover i starten så fra litt over halvveis og hjem er det mye raskt krusing. Gjør ca 1000 høydemeter og sånn sett fint for både en ettermiddag med god tid eller en lørdag. Gode bademuligheter underveis.
Veldig fint med Nordmarka-ruter med utgangspunkt i Sørkedalen for oss som er avhengig av å kjøre litt for å komme til Nordmarka. Med unntak av noen skadde mennesker (dere vet hvem dere er) som sykler dit uansett hvor langt unna dere bor for så å sykle en runde i eller gjennom Nordmarka og så hjem igjen, men så sprek er ikke jeg. Har tilpasset noen av rutene fra Landevei og som har utgangspunkt i Oslo sentrum, men veldig bra å få kvalitetssikrede Nordmarka-ruter med utgangspunkt Sørkedalen i denne tråden. Håper flere legger ut fine grusturer her.
Har ferie denne uken så det er ikke umulig det blir en medium runde Sandungen - Kikut i løpet av uken.
Jeg bor på sørsiden av Oslo, sykler en del i marka, og sykler nesten utelukkende opp og ned derfra før/etter. Men begynner å bli gammel og lat, og vurderer å høre på deg, og i større grad begynne å ta buss/bane opp Sørkedalen (eller Bogstad i det minste) først. Transportetappen tvers gjennom byen er jaggu ikke spesielt spennende når du har gjort det noen titalls ganger.
EDIT: Men så var det å sitte på banen med en fullt fungerende sykkel da. Får kanskje slippe ut lufta av framdekket på vei opp til Sørkedalen, og heller bare pumpe det opp igjen når jeg går av bussen
Mitt utgangspunkt er som nevnt gjerne Sørkedalen, men understreker igjen at mine favorittrunder i første innlegg kan tilpasses for start og stopp andre steder.
Her er noen tips til mer sentrumsnære utgangspunkter, som særlig godt lar seg kombinere med landeveissykling for alle oss som liker blandevei:
1. Frognerseteren-Ullevålseter: Når du først har satt KOM oppover forbi Holmenkollen, hvorfor ikke belønne deg selv for strevet med deilig cruising i berg- og dalbane nedover og innover i Marka? Her får du ruten fra Frognerseteren ned til Ullevålseter som et forslag. Derfra er hele Marka åpen. Landeveisdekk er velkommen.
2. Voksen skog-Ullevålseter: Bakken som slynger seg oppover åsen fra Bogstad camping er et yndet segment for entusiaster og aktive. Men vet du at du kan fortsette innover i Marka? Etter rundkjøringen øverst på Arnulf Øverlands vei, triller du inn til Strømsdammen, og følger et enkelt stiparti som tar deg ut på grusen forbi Skomakertjern, Tryvann og Skjennungen til Ullevålseter - eller hvor du vil!
3.Bogstad-Sørkedalen: Fra Bogstad finner du en deilig grusvei som tar deg forbi Østernvannet og via et par små stipartier like til Sørkedalen. Det er en fin, liten tur i seg selv, og vel fremme har du hele Nordmarka for dine føtter. Eller du kan svinge av fra ruten og nøye deg med en lite avstikker oppover Abborvannsveien til Abborsvann og Triungsvann. Se også Alternative ruter Bogstad-Sørkedalen
Lenker er som nevnt markert i grønt.
For øvrig minner jeg forsiktig og ydmykt om at dette er en disiplinert referansetråd begrenset til 1) forslag til turer og ruter i Marka og 2) spørsmål om turer og ruter i Marka.
Utfordring: Hva er dine favorittruter i Marka med andre utgangspunkter? Fra Maridalen, Hakadalen, Lommedalen eller andre steder?
Om det så er 5 eller 150 km Og helst med lenke til rute i utbredt format/app.
#266090627/04/202109:23
Langt opp på Gøy-O-meteret i fjor var denne. Men NB ! Ned fra Løvlia burde vi valgt et tørrere alternativ. Mer trillestier, knotestier osv enn sikkert mange liker med bukkestyre. Til og med en film i kommentarfeltet.
Tror jeg er innenfor regimet når jeg spør: er det mulig å komme seg over til Fjellsjøvegen via en trillesti i dette området? Lurer altså på om det er mulig å sykle lenger nord i marka, uten å ta en helt annen rute.
Redigert av BZE; 27/04/202109:52.
[Re: BZE]
#266091427/04/202110:02
Tror jeg er innenfor regimet når jeg spør: er det mulig å komme seg over til Fjellsjøvegen via en trillesti i dette området?
Utmerket spørsmål, som er godt innenfor det strenge regimet
Svaret er ja. Komoot gir to stier, hvorav Hans Flensted-Jensen i Oslo Dawn Patrol har anbefalt den ene og lagt ved bilder Tror til og med jeg har rullet gjennom der.
#266091527/04/202110:03
BZE: Ja, det er en trillesti der, du kan se den om du zoomer litt inn ;-) Greide å sykle den på 38mm slicks for et par år tilbake. Kan forøvrig varmt anbefale å sykle Svenådalen opp i marka fra Jevnaker. Veldig fin stigning! Dette var en fin allroad-runde.
Anbefaler virkelig å teste ut sløyfer selv, gir en ekstra dimensjon med Marken-moro.
Strava - Global Heatmap kombinert med Skiforeningens turplanlegger (sommerkart) er alt man trenger for å virkelig slå seg løs. Da ser man hvor andre sykler, hva som er grusvei og hva som er trillesti, og hvilke serveringssteder man kan lunsje på. Jevnaker, Roa ved kanten av Marken er også gode lunsjplasser for langtid.
Etter 1,5 sesong i Marken som innflyttet Bergenser får man fort en god oversikt over de fineste strekningene og kan sy sammen fine ruter. Her er mitt personlige heatmap:
[Re: yolo]
#266092827/04/202110:45
Trillesti-lengder finner man enkelt på Skiforeningens turplanlegger. Dette er trillestien mellom Storflåtan og Øyangen. En av få sløyfer jeg aldri har tatt grunnet denne saken (kun på ski). Kanskje i år blir året.
#266093527/04/202111:33
Stravas Global Heatmap og Skiforeningas kart er gull verdt for planlegging av turer i Marka (hvis brukt som egennavn bør være fredet fra bergensdialekta ). Nå er i tillegg Stravas sine heatmap blitt integrert i ruteplanleggeren deres, noe som gjør det til en lek å planlegge turer.
Redigert av arekey; 27/04/202111:34.
#266094027/04/202111:56
Trillesti-lengder finner man enkelt på Skiforeningens turplanlegger. Dette er trillestien mellom Storflåtan og Øyangen. En av få sløyfer jeg aldri har tatt grunnet denne saken (kun på ski). Kanskje i år blir året.
Altså, den trillestien er nærmest verdt turen i seg selv! Snakk om kremsti. 100% sykkelbar på udempet Grussykkel der man flyter bortover plankene som behørig er lagt i myra.
..trillestien mellom Mosjøen og Store Sinneren derimot, den gis bort gratis!
Den trillestien der er jo 100 % syklbar Jeg sykla over der på ruta jeg postet over og var et høydepunkt. Bildet er fra trillestien. https://strava.app.link/NN8HtZkjNfb
[Re: arekey]
#266095027/04/202112:22
Altså, den trillestien er nærmest verdt turen i seg selv! Snakk om kremsti. 100% sykkelbar på udempet Grussykkel der man flyter bortover plankene som behørig er lagt i myra.
Sitat: runermm
Den trillestien der er jo 100 % syklbar. Jeg sykla over der på ruta jeg postet over.
Takk for avklaring! Da skal jeg erobre denne asap.
Sitat: arekey
Marka (hvis brukt som egennavn bør være fredet fra bergensdialekta ).
Let's agree to disagree
#266096227/04/202112:52
Burde hatt en egen trillesti-tråd. Andre trillestier er jo et geitehelvete å forsere...
Takk til alle for alle gode innspill - nyttig om både gode verktøy/apper/karttjenester og skjulte perler av trillestier! Bilder er gull verdt, LCU
Minner likevel om denne referansetrådens strenge regime: 1) forslag til turer og ruter i Marka og 2) spørsmål om turer og ruter i Marka.
Fine trillestier eller andre spennende strekk kan svært gjerne omtales, men da helst som del av en deilig (eller utfordrende?) rute som du vil dele med både erfarne og kanskje særlig uerfarne som ikke er lokalkjente.
Gjentar også utfordringen fra lengre opp i tråden: Hva er dine favorittruter i Marka? Med utgangspunkt i Maridalen, Hakadalen, Lommedalen eller andre steder? Gjerne med lenke til rute i utbredt format/app.
#266097627/04/202113:37
Gjentar også utfordringen fra lengre opp i tråden: Hva er dine favorittruter i Marka? Med utgangspunkt i Maridalen, Hakadalen, Lommedalen eller andre steder? Gjerne med lenke til rute i utbredt format/app.
Tar oppfordringen. Dette er min yndlingsrunde etter jobb på klare høstdager hvor man får de siste "varme" solstrålene akkurat når man runder toppen før man stuper ned i Sørkedalen. Skifte og ta en Øl + Burger på HardRock i underetasjen på jobben og båten hjem etter turen. Har syklet samme runden med kollegaer, kompiser og i klubbtøy. Klarer ikke å sette fingeren på det men opp langs Akerselva, stupe rett inn i marka fra byen v Maridalsvannet, langs Ørfiske, Langevann / Trehjørningen, opp i høyden for kalas utsikt, Hakloa, Sandungen og rett fra hestegårder i Sørkedalen og inn under blokker og dyre boliger før Røa. mange flotte kneiker. Tror jeg digger kontraster, skog og ikke minst alle vannene i marka, både å være helt inntil og se ned på vannene fra overhøyde. Hver gang sykler jeg ut på og over demningen mellom Langvann og Elvann og tar bilde samme sted :-) Forfengeligheten lenge leve. Ikke verdens mest kreative runde men jeg liker denne ! ! !
Edit: Ellers har jeg en dement svigerfar på Jevnaker og det er på veien til hytta også. Starten på denne turen og over trillestien v Gjerdingen mot Jevnaker liker jeg supergodt begge veier selv om jeg vanligvis sykler Sørkedalen og Ringkollen ut og tar hjemturen opp klatringen i Svenådalen, Gjerdingen og Maridalen hjem. Digger å komme ut fra trillestien v Gjerdingen og til Nordmarkas flotteste sted akkurat der på demningen :-)
Redigert av EmilZipp; 27/04/202113:52.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
#266102727/04/202120:59
Prøver meg på noen ganske forskjellige ruter med utgangspunkt i Drammen sentrum/Lier. Det er mange fine grusruter i området, men med Drammen sentrum som utgangspunkt og for å få til en rundtur blir det dessverre ofte en transportetappe til eller fra eller begge deler på asfalt. Regner med at rutene er godt kjent for lokale og håper andre kan fylle inn med gode ruteforslag i området med mer grus enn det jeg har fått til.
Glitrerunden, klassiker turen gjennom Finnemarka. https://www.strava.com/routes/2821830489571538914 Denne sykler jeg stort sett mot klokka; motsatt vei er stigningen fra Stenseth og opp til Ulevann ganske brutal, men hver sin lyst. Asfalt hele veien fra Drammen til Glitreveien inn i Finnemarka. Mye av baneveien fra Egge til Glitreveien var grus tidligere men er nå asfaltert. Glitreveien har vanligvis fin grus, men blir tidvis "gruset" med relativt grov pukk og det tar tid før den blir kjørt ned. Veien er ikke vinterbrøytet og tar noe tid før den er bar om våren, tidlig sommer. Fra Stenseth til Kanonveien er det ca 30 meter med trillesti. Alternativt kan man sykle asfalt tilbake fra Stenseth.
Runde om Konnerud, Andorsrud over til Sande. https://www.strava.com/routes/2822214474929817322 Sørsiden av Drammenselva og motsatt av Finnemarka. Denne har jeg bare syklet mot klokka, igjen er stigningen fra Sande opp mot Store Øyvannet (høyeste punkt) litt utfordrende men ikke verre enn ca 500 høydemeter over 10 km. Gruspartiene er stort sett skiløype på vinteren og kan ta litt tid å være bare på våren. Asfalt fra Sande til Drammen, men lite trafikkert vei og fint sykkelterreng. Gruspartiene synes jeg har fin natur. Muligheter for omveier og ev ta av ned til Eidsfoss i stedet for Sande, men det blir det mer asfalt for å kommer rundt og hjem igjen.
Grus rundt Drammenselva. https://www.strava.com/routes/2822122596355079940 Kort og kjapp runde i hovedsak på grus langs Drammenselva mellom Drammen og Mjøndalen (3050 for lokale). Sykles like greit begge veier. Litt asfalt, noe elvepark (ta hensyn det er mye folk her), fin grus, litt mer røff grus og ca 30 meter trillesti mellom Kanonveien og Stenseth.
Gamle Drammensbanen over til Røyken og Liertoppen. https://www.strava.com/routes/2822220051006880468 Fin lettsyklet runde på fin grus og et kort strekke fin lettsyklet sti. Jeg synes den er best å sykle mot klokka. Veldig fin tur om man har med mindre barn, vil ha en lett tur, eller ha med svigers (KOLS grad 1) på ny el-sykkel.
Alle rutene har mulighet for avstikkere, forlenging og forkorting. Men har valgt å ta med det jeg mener hovedrutene her.
Redigert av altitude; 27/04/202121:04.
[Re: altitude]
#266103527/04/202122:18
Haha, så lenge du kjører pent forbi oss, så må det være innafor!
Jeg har heldigvis kort vei inn, 12 km fra døra til Sørkedalen skole.
Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...
Bianchi Infinito CV Votec VRX Pro
#266103627/04/202122:25
Prøver meg på noen ganske forskjellige ruter med utgangspunkt i Drammen sentrum/Lier...
Flott, altitude! Motiverer til å rulle ut dit en helg. Hører gjerne mer om fine turer utenfor hovedstaden.
Men... dagens hjemmekontorpendling avslørte at jeg har ført forumet bak lyset Og det fordi min lokalkjente, stiglade turkompis gjentatte ganger har ført den mer bedagelig anlagte undertegnede bak lyset, og dradd meg ut i terrenget
Gjelder denne:
Sitat: Sepeda
Voksen skog-Ullevålseter: Bakken som slynger seg oppover åsen fra Bogstad camping er et yndet segment for entusiaster og aktive. Men vet du at du kan fortsette innover i Marka? Etter rundkjøringen øverst på Arnulf Øverlands vei, triller du inn til Strømsdammen, og følger et enkelt stiparti som tar deg ut på grusen forbi Skomakertjern, Tryvann og Skjennungen til Ullevålseter - eller hvor du vil!
Det viser seg at man slett ikke behøver å forsere stipartiet, men derimot kan man følge de fineste grusveier oppover mot Tryvann og innover i Marka. Godt skiltet er det også.
Her kan du altså cruise innover i full komfort på landeveissykkelen...
...mens denne er for de litt mer eventyrlystne.
Jada, jeg vet at jeg hadde visst om jeg hadde sjekket Strava Heatmap (oppdatering: eller Skiforeningens iMarka-app, ref. innspill fra anonymous22 under, eller sikkert mtbmap.no også, eller...)
Har for enkelhets skyld oppdatert ruten Voksen skog-Ullevålseter, mens du fortsatt finner ruten med stipartiet her.
Arnulf Øverlands vei er altså en enda enklere, bynær inngang til Marka enn jeg var klar over.
Smerter meg inderlig å se alle sprekingene som tråkker opp bakken fra Bogstad Camping, men snur og triller ned igjen straks asfalten slutter
[Re: runermm]
#266109828/04/202110:14
Beste måten å finne ut av slike spørsmål er Mtbmap.no. Veldig gode kart som også inkluderer Strava Heat Map hvis du vil (trykk på ark-ikonet).
Jeg vil mene at Skiforeningens iMarka-app er den beste måten å finne svar på slike spørsmål når det gjelder grus- og trillestiturer . Jeg bruker mtbmap.no (og OsmAnd Maps-appen) flittig til stisykling, så kjenner begge.
Men... dagens hjemmekontorpendling avslørte at jeg har ført forumet bak lyset Og det fordi min lokalkjente, stiglade turkompis gjentatte ganger har ført den mer bedagelig anlagte undertegnede bak lyset, og dradd meg ut i terrenget
Voksen skog-Ullevålseter: Bakken som slynger seg oppover åsen fra Bogstad camping er et yndet segment for entusiaster og aktive. Men vet du at du kan fortsette innover i Marka? Etter rundkjøringen øverst på Arnulf Øverlands vei, triller du inn til Strømsdammen, og følger et enkelt stiparti som tar deg ut på grusen forbi Skomakertjern, Tryvann og Skjennungen til Ullevålseter - eller hvor du vil!
Det viser seg at man slett ikke behøver å forsere stipartiet, men derimot kan følge de fineste grusveier oppover mot Tryvann og innover i Marka. Godt skiltet er det også.
Også dette vises tydelig i iMarka-appen.
Dette er bare middels avsporing, siden forumet alltid har hatt svært mye spørsmål (som har dukket opp i denne tråden også) som denne appen har svar på. Og DNT sine kart har hatt tilsvarende svar for trillestier i årevis, men der lyser ikke skogbilveiene blått.
Det må dog nevnes at iMarka-appen i fjor ble endret til å vise turstier. Etter en liten bugperiode hvor dette ble vist likt som trillestiene, har de fått egen markering og de kan skrus av, så man kan ha kartet kun med grusveier og trillestier markert.
De har også gjort en endring til i år: Før var ikke grusveier som var blindveier (og uten trillestiforbindelse) blåmarkert. Dette var ganske praktisk for ruteplanlegging. Nå er en del av disse blåmarkert. Men det er er en del gull blandt blindveiene, der finner man fortsatt rester av grusveier med grass i midtstripa - enn så lenge, Løvenskiold "oppgraderer" stadig flere ifb. tømmerhogst, som f.eks. den tidligere perlen Nyseterveien mellom Store Skillingen og Almedalshøgda (ikke blindvei, og nordre del var fortsatt pen i fjor).
Her fra Blindveien Heimtjern-Svarten:
[Re: EmilZipp]
#266136329/04/202113:04
Kongetråd, Langt opp på Gøy-O-meteret i fjor var denne.
Ahh, Sepeda, denne hadde du allerede lagt ut. Har tenkt å bli enda bedre kjent i Nordmarka i år. Vi får sykkel, løpe eller turpakke på jobben og vi slenger med en flott hengekøye med myggnetting, en skikkelig oppgradering for min del. Har ikke bestemt meg hvor første overnatting blir men et sted i vannkanten med to trær, uten kratt (så myggen holder seg unna), en flat stein til bord og lang kveldssol. Jeg kan dusje på jobben på morgenkvisten, gleder meg.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro