Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 6 1 2 3 4 5 6

Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker

Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: EmilZipp] #2661368 29/04/2021 13:16
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Sitat: EmilZipp
Ahh, Sepeda, denne hadde du allerede lagt ut.
Mye bedre med dine egne kommentarer yes Og tror forresten ikke det var den samme - vi har altså nå denne, denne og denne.

Vi får sykkel, løpe eller turpakke på jobben og vi slenger med en flott hengekøye med myggnetting, en skikkelig oppgradering for min del. Har ikke bestemt meg hvor første overnatting blir men et sted i vannkanten med to trær, uten kratt (så myggen holder seg unna), en flat stein til bord og lang kveldssol.
ICON_SMILE

Den utfordringen spilles videre til det allvitende forum for tips om egnet tur med perfekt overnattingssted.

[Linket bilde]

Ser frem til videre anbefalinger fra Marka-entusiaster om korte og lange turer, og savner tregil ICON_CONFUSED som jeg vet har noen spennende ruter for oss som liker dammer og demninger ICON_SMILE

Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: Sepeda] #2661431 30/04/2021 05:08
tregil Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Sepeda

[Linket bilde]

Ser frem til videre anbefalinger fra Marka-entusiaster om korte og lange turer, og savner tregil ICON_CONFUSED som jeg vet har noen spennende ruter for oss som liker dammer og demninger ICON_SMILE

Fin sykkel det der Sepeda!

Ruter ja, det blir vel variasjoner over et tema siden tipsene er mange og gode allerde.

Nevnte turen der temaet var demninger er her.

Kan ta fram turen i Vestmarka over til Solli

Hva med Vestmarka over til Sylling?

Eller den "nye" veilen mellom Lommedalen og Sørkedalen

Tur til Damkjern og tilbake Gamle Kongevei er jo fin

Den såkaldte hemmelige Ruta i Lommedalen

Hva med en langtur innom Gjerdingen også?

En runde i Bærumsmarka

Andre steder med fine veier hvor grus er underlaget.

Mot Bosse og Dyna Ål kommune

Holsåsen rundt

Og så har jeg noen planer i sommer som jeg må utforske videre først.

Ellers så er greia les kart til øyet blir stort og vått. Kan anbefale Norgeskart.

Redigert av tregil; 30/04/2021 05:20.
Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: tregil] #2661433 30/04/2021 05:28
tregil Offline
Avhengig
Avhengig
Må jo ta med denne også for å se på Hengebrua
Må bære sykkelen, men artig lell.

[Linket bilde]

Redigert av tregil; 30/04/2021 05:31.
Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: tregil] #2661439 30/04/2021 06:25
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Takk for ruter, tregil yes

Sitat: tregil
for å se på Hengebrua...

...ved Hakklokalven, om noen skulle være i tvil ICON_SMILE

Den er forresten nr. 4 på Martin Kvists liste over 10 steder du må oppleve i Nordmarka.

Kan nevne at nr, 3, demningen ved Store Gørja, tømmerkistedammen bygget i 1887 og restaurert i 1995, enkelt kan finnes ved å ta av fra Ring 4 i bunnen av Dødaren/Smalstrømsbakken. Artig grusvei. Se Dødaren til Store Gørja.

Nr. 6, hengebrua over Bjørnsjøhelvete, er allerede nevnt i første innlegg under medium løkke fra Sørkedalen. Stien inn fra Nordmarksveien kan selvsagt enda enklere nås med utgangspunkt nærmere sentrum, som opp fra Hammeren.

Nr. 1, demningen på Grimsvann, noen hundre meter nord for veien mellom Store Daltjuven og Katnosa, må besiktiges ved første anledning ICON_SMILE

Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: Sepeda] #2661478 30/04/2021 09:31
S
soeder Offline
Entusiast
Entusiast
S
Sitat: Sepeda
Gjentar også utfordringen fra lengre opp i tråden: Hva er dine favorittruter i Marka? Med utgangspunkt i Maridalen, Hakadalen, Lommedalen eller andre steder? Gjerne med lenke til rute i utbredt format/app.

Indrefileen med Kleivstuarunden er jo nevnt, ellers blir det jo litt overlapp med nevnte ruter men uansett:

Vesleflåtan
Litt grovere ved Vesleflåtan. Kan ev sykle opp og ned rundt Storflåtan som vist i andre ruter her

Heggelivann og Damtjern

Dal til Dal
Obs. Bruker Ankerveien her for litt mer grus. Den er best ved upopulære tidspunkter synes jeg. Gjelder også Vesleflåtan gpx

Byveien - Myrsetra - Guribysagveien
300m trillesti (som ikke kan sykles noe særlig av meg ihvertfall), men grusveien ned til den er lekker.

Har vel lagt ved Bærums verk for egen del her. Naturlig med parkering og start ved Guriby utfartparkering om man ikke sykler hjemmefra.

Redigert av soeder; 30/04/2021 09:36. Rediger grunn: Obs Ankerveien
Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: soeder] #2661527 30/04/2021 14:45
S
soeder Offline
Entusiast
Entusiast
S
Også har jeg et par varianter med noe sti som jeg ikke har fått testet ut. Noen som har syklet disse? Mest usikker på #2. Gjennomsiktig betyr vel dårlig for sykling og ser ut som det kan være et bløtt område på kart

[Linket bilde]

Ikke meningen å dreie dette helt om til stitråd altså, men for ev. å kunne knytte Gamleveien til Sollihøgda og korte ned runde mellom Guribysagveien og Gamleveien.

Redigert av soeder; 30/04/2021 14:46.
Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: soeder] #2661529 30/04/2021 14:59
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Her gir iMarka-appen deg bedre hjelp enn mtbmap altså, hvis du ikke skal ut med stisykkel. Nr. 2 er en trillesti. Ett tiår siden jeg har vært på den dessverre, så minnet er svakt ift. antall meter gåing vs. sykling vs. klopper.

Nr. 1 er midt mellom rufsete traktorvei og bred sti. Kjedelig på stisykkel og kjedelig på blandeveissykkel, vil jeg si. Anbefaler grusveien ved siden av, selv om det innebærer samme tur/retur.

Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: Sepeda] #2661530 30/04/2021 15:23
S
soeder Offline
Entusiast
Entusiast
S
Riktig. Jeg var nok litt ivrig med runding 1 da. Fra Sørsetra og sørover til neste grusvei er det vel 1,5 km med rufsete traktorvei? Tror jeg kan leve med det for å lage en ny runde.

Jeg bruker mtbmap endel fordi jeg synes det gir et bedre inntrykk av hvor syklbart det faktisk er. Skiforeningens inndeling der er litt grov.

Redigert av soeder; 30/04/2021 15:25.
Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: soeder] #2661532 30/04/2021 15:35
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Du tenker rett sørover fra Sørsetra? Den egner seg ja.

( blabla)
Jeg bruker mtbmap selv altså. En kombo er fin. Grønt på mtbmap er ofte steinete traktorvei som er lett og kjedelig på terrengsykkel, men det verste herk på blandeveissykkel ICON_WINK

Mitt poeng med i iMarka-appen/turistforenings papirkart er at det er laget trillestier der det er helt nødvendig for å binde ruter sammen! Merk også at appen har lange tekstlige beskrivelser av trillestiene da.

Men de er trillestier, og ofte mer for trilling enn sykling, også for stisykling, siden de bare er kjipe. Der er selvsagt mtbmap bedre kilde.

Redigert av anonym22; 30/04/2021 15:43. Rediger grunn: Skjult avsporing
Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: Sepeda] #2661724 02/05/2021 19:13
B
BZE Offline
Entusiast
Entusiast
B
Langt i fra et turforslag eller eksotisk rute, men oppdaget i dag en grusvei som var ny for meg og praktisk plassert, et steinkast fra ring 3. Fulgte den litt og vipps var man på Sognsvann, med videre muligheter innover.

[Linket bilde]

Var egentlig på vei hjem fra asfalttur da jeg ble nysgjerrig, men det gikk helt fint på racer med 29mm slicks og lite klaring. Gøy å være litt underbiked om man kan kalle det det så lenge det er tørt og fint. Sognsvann går litt i glemmeboken for min del da jeg stort sett har unngått området for å ikke "sykle i kø". Men den raske forbindelsen til ring 3 gjør det mulig å variere hverdags-sløyfene litt.

Redigert av BZE; 02/05/2021 19:13.
Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: Sepeda] #2661767 03/05/2021 08:04
O
olelovold Offline
Entusiast
Entusiast
O
I fortsettelse av BZE sin gode anbefaling her over, presenterer jeg ruta Voldsløkka - Sognsvann på GRUS! Det er korte innslag av asfalt og sti også, særlig gjennom Korsvollskogen får man bryna sine bike handling-skills, men stort sett er det ei lettsykla rute. De fine stipartiene på Tåsen er eksotiske og uventede, og knekkeren opp til Carl Kjelsens vei får i gang blodsirkulasjonen. Mellom Korsvoll og Sognsvann er det kommet en skikkelig fin og smal grusvei, jeg vet ikke om denne er ny av året eller hva, den var ihvertfall ny for meg.

[Linket bilde fra i.imgur.com]

Behøver ikke ende opp på Sognsvann, man kan også ta til høyre på Korsvoll og følge grusen helt inn til Hammeren og lenger inn i marka.

Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: Sepeda] #2661794 03/05/2021 08:51
A
arekey Offline
Entusiast
Entusiast
A
Kult med grusveier innenfor "bygrensa". Disse rutene ved Sognsvann kan jo f. eks. kombineres med Mærradalen og Bygdøy for en kort, artig runde i en travel ukedag.

Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: Sepeda] #2662225 04/05/2021 19:01
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Mærradalen om vinteren er forresten veldig morsom når mange nok har trampet den fast og fin.

Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: Sepeda] #2662432 05/05/2021 13:33
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Jeg har et ønske om et stravaspor eller annet som binder sammen Ringkollen / Øyangen rett nordover slik at jeg ender opp et eller annet sted på strekningen mellom toppen av Svenådalen og Tverrsjøen på grus. Forbi Spålen har jeg trasket i stummende mørke en plaskvåt oktobernatt uten at det ga særlig mersmak. Jeg har lyst til å sykle runden Akerselva - Østsiden av Maridalsvannet - Ørfiske - Trehjørningen - Sandungen - Rundt Gjerdingen,,,, og altså ned til Øyangen og Sørkedalen. Mener jeg har spurt om det før og ikke helt sett løsningen...

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: EmilZipp] #2662435 05/05/2021 14:05
tregil Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg har et ønske om et stravaspor eller annet som binder sammen Ringkollen / Øyangen rett nordover slik at jeg ender opp et eller annet sted på strekningen mellom toppen av Svenådalen og Tverrsjøen på grus. Forbi Spålen har jeg trasket i stummende mørke en plaskvåt oktobernatt uten at det ga særlig mersmak. Jeg har lyst til å sykle runden Akerselva - Østsiden av Maridalsvannet - Ørfiske - Trehjørningen - Sandungen - Rundt Gjerdingen,,,, og altså ned til Øyangen og Sørkedalen. Mener jeg har spurt om det før og ikke helt sett løsningen...

Fra Gjeringen via Øyangen og ned til Sørkedalen blir det vel en trillesti som vist tidliigere i tråden. Her er et spor som viser deler av den ruta du ønsker.

Redigert av tregil; 05/05/2021 14:11.
Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: EmilZipp] #2662437 05/05/2021 14:25
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Dine bønner er hørt, runden finner du i denne saken. Du må kanskje legge om litt på turen som heter Børsen 8-timers, men der ser du hvordan du kommer deg fra Gjerdingen og ned i Sørkedalen. Om dette ikke makes sense send meg en MAIL IKKE HER PÅ FORUMET så skal jeg egenhendig lage en tur til deg. https://www.landevei.no/sykkelturer/grus/er-du-paa-jakt-etter-unike-sykkelturer-i-nordmarka

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: Sepeda] #2662441 05/05/2021 15:05
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Tregil, tusen takk men ALPERS FOR PRESIDENT !!!!’

Den turen ser helt fantastisk ut :-) Den artikkelen har jeg ikke fått med meg.

Edit: et lite ydmykt forslag. Alle som tar turen får noe tilsvarende den klatre-alle-rutene-til-Tryvann. Fra i fjor...

Redigert av EmilZipp; 05/05/2021 15:07.

Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: EmilZipp] #2662527 06/05/2021 07:43
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Den turen ser helt fantastisk ut :-) Den artikkelen har jeg ikke fått med meg.

Benytter anledningen til å minne om at det er lenket til Alpers utmerkede artikler yes med varierte Marka-ruter i trådens første innlegg.

ALPERS FOR PRESIDENT !!!!

Det er vel strengt tatt konge som gjelder i Norge, med mindre du forutsetter at vi skal bli medlem av EU eller eventuelt delstat i USA eller en provins i Kina. Som trådstarter er jeg åpen for å vurdere det første, men skeptisk til de to siste thinking

Om du skulle få personlig service av redaktøren/kongen til å sette opp den perfekte rute, forutsetter jeg at du i solidaritet deler den med undersåttene på forumet!

Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: Sepeda] #2662601 06/05/2021 10:33
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
President høres jo bedre ut da...

Sorry Sepeda godt jeg har ansvar for en gjeng som jobber med kunder og ikke controllere. En slumsete slubbert som ikke får med alle detaljer og fakta. Skal skjerpe meg...

Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: Sepeda] #2664111 16/05/2021 20:10
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Liker du å teste at grussykkelen din tåler mer enn stuegulv har jeg ruta for deg, i Follo. Bittelitt seig start etter Peroni, Brunello og Aperol Spritz til langt på natt dagen før.

Kalas kult med høy andel grus, diverse stier av ymse slag inkl røtter, stein, sleip gjørme og flere fine klopper.

https://www.strava.com/activities/5307279762

Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: EmilZipp] #2664301 18/05/2021 10:57
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider

Takk for denne, Emil!

Det minner meg på Høstfesten, som du i sin tid sendte meg ruten til. Jeg trillet gjennom den i kombinasjon med en enkel landeveisvariant av Nesodden Rundt (fra fergekaien) se Komoot.

Og bare for å understreke at tråden er åpen for marker også i mer sentrale strøk enn det avsidesliggende Østlandet:

Sitat: sun flyer
[Linket bilde]

Turforslag Bergen? Denne på Totland er mitt svar på ring 4. https://www.strava.com/activities/5222072663

Kopiert inn fra stemningstråden.

Og i den anledning: Kudos og vel overstått 17. mai til tregil!

Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: Sepeda] #2665065 22/05/2021 21:45
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
På denne er det mange kilometer med et par hakk tøffere underlag enn Høstfesten.

Jeg har dratt i gang Korona-Race på Nesodden med div gavekort og premier. 45 stk fra klubben tok den mest populære varianten og nå er vi oppe i 7 oppgaver / turer på landevei, grus og sti. Formann ErikR og jeg synes vi er ganske artige i all beskjedenhet. Fra å ha null på programmet til masse liv på FB gruppene og etterhvert fellestreninger har klubben kommet godt tilbake.

Under siste live trekning kom jeg litt spontant på doble poeng på en stitur for de som syklet med bukkestyre. Ganske grove partier med mye røtter og knot. En haug har syklet på grussykler, et par på landevei og i går ble partiet syklet på temposykkel !!!

Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: Sepeda] #2666600 03/06/2021 06:56
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Vet ikke helt hvorfor men yndlingsrunden min i Nordmarka etter jobb er den her, fra sentrum og øst for Maridalsvannet, Ørfiske, Elvann, Trehjørningen, Sandungen, Snøplogen, Langlivannet og ned i Sørkedalen. Vår mann på Wilier racer med tørkesnor Dura Ace hadde fått nok grus og vi endte på asfalt etter Wyller fremfor opp på oversiden av Bogstad camping . Øl & Burger på Amundsen :-) Du skal ikke langt inn i marka før det nesten ikke er folk. Hender jeg tråkker litt ekstra opp til Snøplogen, den bakken (østfra) er bare så flott ! ! !

Helt vanvittig gode forhold, lite løs grus, noen hull, knusktørt, sauene er å plass og flere av de litt stygge hogstfeltene er i ferd med å gro fint igjen.

https://www.strava.com/activities/5402300909

Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: EmilZipp] #2666619 03/06/2021 08:19
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Vet ikke helt hvorfor men yndlingsrunden min i Nordmarka etter jobb er den her, fra sentrum og øst for Maridalsvannet, Ørfiske, Elvann, Trehjørningen, Sandungen, Snøplogen, Langlivannet og ned i Sørkedalen.

https://www.strava.com/activities/5402300909

Takk for denne, Emil yes

Kan skrive under på at det er en flott tur.

(Og så savnet jeg bilde av din supre SuperX i sitt rette element i "Vis oss din..." ICON_CONFUSED)

Benytter anledningen til å kopiere inn en rute fra føretråden. Håper og tror det er greit for Ole.

Sitat: olelovold
[Linket bilde fra i.imgur.com]

Sykla denne ruta på lørdag.

Har vært rundt Turi- og Holsfjorden, men ser frem til å utforske både Vestmarka og Finnemarka.

Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: Sepeda] #2666834 04/06/2021 11:37
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
En uke til årets grushelg, kom gjerne med innspill om du er lokalkjent, men vi tror vi har funnet kombinasjoner som tetter noen huller fra i fjor, gir mye grus, glede og muligens litt tunge ben mot slutten. Jeg har hytte på Haglebu og Videofotograf ErikR på Synnfjell (han kunne med fordel holdt til litt lengre øst). Gleder meg allerede til filmen og det lille klippet jeg skal kopiere fra i fjor akkurat der vi er på vei inn i Nordmarka "Her har vi Nordmarka og finalen, mannefallet har vært brutale 50% men hos oss over 50 har det vært null, latter-latter". Erik har blitt 50 siden sist og det gjør nok utslaget for hans del :-)

Dag 1 Oslo - Vestmarka - Finnemarka - Krøderen - Stavnbakken - Haglebu. Blir ca 23 mil og 4.000 HM fra Nesodden
https://www.strava.com/routes/2835856962424755782

Dag 2 Haglebu - over Hallingdal, valdres, Etnedal, Lenningen til Synnfjell. Er det noen krumspring vi bør skjøte på her ? Ser vi skal nesten forbi et fjell som heter Himalaya, det må vi utforske...
https://www.strava.com/routes/2835857305729501902

Dag 3, her har vi to alternativer litt avhengig av hvor spreke vi er, Synnfjell - Oslo
Alternativ 1 lengst, inkl det meste av Gjøvik - Oslo løypa
https://www.strava.com/routes/2835842247407676110

Alternativ 2 kortest. Gjøvik - Oslo løypa fra Trevatn
https://www.strava.com/routes/2835843087932984014

Redigert av EmilZipp; 04/06/2021 13:11.

Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: EmilZipp] #2666838 04/06/2021 12:03
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
.

Redigert av EmilZipp; 04/06/2021 13:10.

Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: EmilZipp] #2666933 05/06/2021 09:45
?
øyvindh Offline
Entusiast
Entusiast
?
På grus gjennom Modum

Rute på hovedsaklig fin grus, påfyll mulig på YX i krysset Eikerveien/Stalsbergveien. Rutestart ved bommen når dere kommer ned fra Finnemarka.

Alternativ til RV7 litt grus før stille idyllisk landevei

Redigert av øyvindh; 05/06/2021 09:57.
Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: Sepeda] #2666935 05/06/2021 10:14
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Strålende Øyvindh, den etter Flå skal med, har syklet den før, ren latskap i ruteplanleggingen men den etter Åmot blir knall, helt supert ! Vi hadde tenkt å spise på Blaafarveverket nede langs hovedveien men kan svinge opp til gruvene i stedet.

Eller har du et annet forslag. Det ble Mix kiosken i Åmot i fjor, ganske stusselig...

Forresten Øyvind, i fjor ble det for tøft for enkelte med Stavn bakken og en av gutta tok asfalt fra Åmot til Haglebu. Men det går vel an å svinge av rett før Norefjell og sykle over til Eggedal. Altså uten å ta over Bøseter men lengre nord enn Bjøreskogveien som går sydvest ned til Soneren ? Ser ut som du har hytte på Haglebu som meg.

Redigert av EmilZipp; 05/06/2021 10:25.

Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: EmilZipp] #2666941 05/06/2021 12:34
?
øyvindh Offline
Entusiast
Entusiast
?
Stavnsveien ja, der har du en liten knekker firedevil Usikker på om det er noe alternativ til Bjøreskogveien eller Bøseter så jeg hadde valgt Bjøreskogveien som ikke har så altfor mange høydemeter og inkluderer litt bonusgrus.
Anbefaler en bratt, men kort avstikker til gruvene ja, lav stusselighetsfaktor på mat, vafler og pannekaker.
Vi er nye av året nedpå campingen ICON_SMILE

Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: øyvindh] #2666942 05/06/2021 12:45
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: øyvindh

Vi er nye av året nedpå campingen ICON_SMILE

Flott, runden Haglebu-Eggedal-Bøseter-Vestsiden av Krøderen og opp Stavn-Haglebu er kjempeflott !!!!

Side 2 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support, Valentino