Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 12 av 15 1 2 10 11 12 13 14 15

Hva har du GJORT i dag?

Re: Hva har du GJORT i dag? [Re: Valentino] #2658478 15/04/2021 12:56
M
mabba Offline
Fersking
Fersking
M
Har satt opp mitt første hjulsett med slangeløse dekk.

Gikk til utfordringen med nervøsitet og ærefrykt etter å ha lest diverse foruminnlegg om hvor vanskelig det kan være. Fasit ble at det gikk som en lek! Vittoria Terrano Dry 700x38C på Rondo-felg. MilKit Tubeless Konverteringskit som inneholder teip, ventiler, guffe og "innføringssystem". Dekket gikk på uten bruk av verktøy og dekket poppa ved bruk av vanlig gulvpumpe. Guffa ble ført inn gjennom ventilen helt uten søl og det ser ut til å holde på trykket.

...merker nå at det kan straffe seg å skrive dette innlegget før jeg har prøvd å sykle på oppsettet, men førsteinntrykket er ihverfall glimrende!

Re: Hva har du GJORT i dag? [Re: mabba] #2658510 15/04/2021 15:05
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: mabba

Gikk til utfordringen med nervøsitet og ærefrykt etter å ha lest diverse foruminnlegg om hvor vanskelig det kan være. Fasit ble at det gikk som en lek! Vittoria Terrano Dry 700x38C på Rondo-felg. MilKit Tubeless Konverteringskit som inneholder teip, ventiler, guffe og "innføringssystem". Dekket gikk på uten bruk av verktøy og dekket poppa ved bruk av vanlig gulvpumpe. Guffa ble ført inn gjennom ventilen helt uten søl og det ser ut til å holde på trykket.

...merker nå at det kan straffe seg å skrive dette innlegget før jeg har prøvd å sykle på oppsettet, men førsteinntrykket er ihverfall glimrende!

Flott! Men du bør sykle på det så raskt som mulig (om så bare noen minutter), slik at du får kasta væsken rundt omkring på innsiden, og forseglet alle sprekker. Ett TL-dekk er ofte relativt lekk før det har fått seg en tur.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Hva har du GJORT i dag? [Re: Valentino] #2658519 15/04/2021 17:05
B
bjarnetv Offline
Ringrev
Ringrev
B
man oppnår jo det samme ved å spinne hjulet rundt, om man ikke skal på tur med en gang ICON_WINK

Re: Hva har du GJORT i dag? [Re: vviz] #2658541 15/04/2021 18:53
M
mabba Offline
Fersking
Fersking
M
Sitat: vviz
Sitat: mabba

Flott! Men du bør sykle på det så raskt som mulig (om så bare noen minutter), slik at du får kasta væsken rundt omkring på innsiden, og forseglet alle sprekker. Ett TL-dekk er ofte relativt lekk før det har fått seg en tur.

Fikk tatt en liten testtur i nabolaget etter å ha montert nytt kranklager og kjede. Dekkene virker å holde på lufta, men turen var alt for kort til å si noe om følelsen av å sykle uten slange. Derimot merka jeg kjapt at kassett og krankdrev også må byttes.

Re: Hva har du GJORT i dag? [Re: bjarnetv] #2658547 15/04/2021 19:05
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: bjarnetv
man oppnår jo det samme ved å spinne hjulet rundt, om man ikke skal på tur med en gang ICON_WINK

Kanskje. Jeg rister alltid dekk når jeg setter de opp (i alle retninger, men innenfor rimelighetens grenser). Min erfaring er at de sjeldent er skikkelig tette av den prosessen, men de blir det når de sykles en liten tur. Er ikke lange turen du skal trille før dekket har snurret rundt ett par hundre ganger. Det er derimot lenge du skal stå og riste for å simulere det samme.

Re: Hva har du GJORT i dag? [Re: vviz] #2658641 16/04/2021 08:21
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: bjarnetv

Kanskje. Jeg rister alltid dekk når jeg setter de opp (i alle retninger, men innenfor rimelighetens grenser). Min erfaring er at de sjeldent er skikkelig tette av den prosessen, men de blir det når de sykles en liten tur. Er ikke lange turen du skal trille før dekket har snurret rundt ett par hundre ganger. Det er derimot lenge du skal stå og riste for å simulere det samme.

Støttes. 10 min testtur rett etter montering anbefales!

Re: Hva har du GJORT i dag? [Re: Valentino] #2660390 23/04/2021 19:35
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Ikke så mye "gjort" som "skal gjøre", men når det først er sagt på internett, må man vel følge opp også. Skal lufte bremser på nye brukte sykkelen jeg kjøpte meg. At det er mulig å ha så dårlige bremser på en sykkel som har vært kjørt så lite er helt utenfor min begripelse. Man må jo bare mistenke at de var (nesten) så dårlige når sykkelen forlot Canyon (ikke hatt noe problem med det på sykler jeg har kjøpt nye fra Canyon selv). Selv om selger oppga helt andre grunner for salget, kan man jo begynne å lure på om mangelen av bremser kan ha vært medvirkende. Kanskje han har trodd at bremsene bare er så dårlige ICON_TONGUE Når jeg klemmer de helt inn, så stopper de ikke på grunn av det hydrauliske trykket, de stopper fordi de krasjer med styret ICON_CRAZY

Re: Hva har du GJORT i dag? [Re: vviz] #2660392 23/04/2021 20:04
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Ikke så mye "gjort" som "skal gjøre", men når det først er sagt på internett, må man vel følge opp også. Skal lufte bremser på nye brukte sykkelen jeg kjøpte meg. At det er mulig å ha så dårlige bremser på en sykkel som har vært kjørt så lite er helt utenfor min begripelse. Man må jo bare mistenke at de var (nesten) så dårlige når sykkelen forlot Canyon (ikke hatt noe problem med det på sykler jeg har kjøpt nye fra Canyon selv). Selv om selger oppga helt andre grunner for salget, kan man jo begynne å lure på om mangelen av bremser kan ha vært medvirkende. Kanskje han har trodd at bremsene bare er så dårlige ICON_TONGUE Når jeg klemmer de helt inn, så stopper de ikke på grunn av det hydrauliske trykket, de stopper fordi de krasjer med styret ICON_CRAZY

Prøv å bli med i en sykkelklubb, så får du deg en realitetsorientering på hvor lite vedlikehold den jevne amatørsyklist klarer/gidder. Syklet med en fyr som punkterte 3 ganger på én tur, fordi felgbåndet ikke dekket godt nok over eikene. Dette var visst noe som skjedde jevnlig. For ikke å snakke om alle treskeverkene av noen drivlinjer som finnes der ute.

Create the problem and sell the solution
Re: Hva har du GJORT i dag? [Re: Valentino] #2660396 23/04/2021 20:20
B
bjarnetv Offline
Ringrev
Ringrev
B
Har man kjøpt noen brukte sykler så blir man heller sjokkert over ting som faktisk fungerer!
Tror aldri jeg har kjøpt en brukt sykkel med gjenlevende bremsesko, fine kranklager, fungerende gir eller u-rustet kjede.

Re: Hva har du GJORT i dag? [Re: Valentino] #2660398 23/04/2021 20:24
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Kjøpte en fullcarbon SC usett noen år tilbake. Det vare det bare å bytte absolutt alt, dvs, kulelager i ramma var okey.

Hjula var så løse og jævlige at det aldri på sykla på de igjen

Re: Hva har du GJORT i dag? [Re: Stupfull] #2660410 23/04/2021 21:56
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: DuffMcShank

Prøv å bli med i en sykkelklubb, så får du deg en realitetsorientering på hvor lite vedlikehold den jevne amatørsyklist klarer/gidder. Syklet med en fyr som punkterte 3 ganger på én tur, fordi felgbåndet ikke dekket godt nok over eikene. Dette var visst noe som skjedde jevnlig. For ikke å snakke om alle treskeverkene av noen drivlinjer som finnes der ute.

Jeg sykler i klubb. Dvs, jeg gjorde, den gangen det var lovlig ICON_TONGUE men ja, kjent problemstilling det der. Irriterende nok å høre på andres treskeverk, men det plager meg heldigvis langt mindre enn om problemet er mitt eget. ICON_SMILE

Sitat: Stupfull
Kjøpte en fullcarbon SC usett noen år tilbake. Det vare det bare å bytte absolutt alt, dvs, kulelager i ramma var okey.

Hjula var så løse og jævlige at det aldri på sykla på de igjen

Hehe, neida, denne var i god stand forsåvidt. Var ny i Oktober 2020, og angivelig kun blitt syklet en måneds tid (dog i ett par krossritt). Jeg kjøpte den heller ikke usett. Litt mer slitasje på lakken til ramma og krankarmene enn jeg hadde klart på en måned ihvertfall, men å kjøre krossritt er vel ikke det mest skånsomme man gjør. Var uansett vasket og polert meget godt.

Drivverket kjørte Squirt, som var ganske sweet, da det er det jeg har brukt på grussykkelen selv ICON_SMILE men bremsene var det litt lite futt i synes jeg, men greit nok, jeg lufter som regel bremser på 1-2 sykler per år, så å ta en ekstra runde går greit. En halvliterboks med øl passer overraskende godt i en King Cage flaskeholder, og da blir det neste koselig ICON_SMILE

Re: Hva har du GJORT i dag? [Re: Valentino] #2660514 24/04/2021 22:13
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Full overhaling av raceren i dag;
* Årlig demontering, rengjøring, "smøring" og re-montering av Praxis BB30->24 adapter (har jeg nevnt at pressfit er tidenes dårligste oppfinnelse?) for å fjerne knirk, inkludert rengjøring av krankdrev og trinsehjul
* Byttet utslitt kjede og kassett
* Demontert, rengjort og smørt opp DT Swiss nav som bråket for mye
* Renset og "massert" trege stempel i skivebremskaliperne, re-sentret kaliperne i etterkant
* Byttet utslitt styretape, uheldigvis var det ikke full klaff med fargematching
* Rengjort en haug av størknet guffe fra hjulene
* Byttet bremseklosser og bremseskiver til noen stilige Hope-varianter!

Det tok brorparten av dagen, men deilig å kunne suse avgårde på en sykkel uten ulyder og subbing igjen!
Dessverre merker jeg at det er luft i hydraulikken til bakbremsen, så det må en full lufting til.

Skal ikke nekte for at jeg lengtet tilbake på tidene da alt var enklere og man bare kunne la kranken stå urørt og løsne en skrue for å justere bremsene til perfeksjon.
[Linket bilde]

Redigert av DuffMcShank; 24/04/2021 22:40.

Re: Hva har du GJORT i dag? [Re: DuffMcShank] #2660517 25/04/2021 05:13
ktodnem Offline
Ringrev
Ringrev
Alltid gøy med vårpussen, men her må du jo gå for Hope RX4 for å komplettere skivene? Kan vi i det minste lure frem en tilståelse om at tanken har streifet deg? ICON_LAUGH

Re: Hva har du GJORT i dag? [Re: ktodnem] #2660526 25/04/2021 07:56
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Haha ja definitivt, men de får såpass dårlige anmeldelser mtp. QC og er visst et herk å lufte, at det virket som en dårlig idé. I tillegg er jeg ikke så keen på tanken om at det er dobbelt så mange stempel som kan bli trege.

Men disse skivene synes jeg virker som et bedre design, merkbart enklere å rette dem opp (og kul lyd ved bremsing). Det tok for øvrig nesten et helt år fra bestilling til jeg hadde dem i posten.

Og hele hjulsettet er muligens på vei til å bli byttet til et som ikke støtter tubeless, så da forsvinner muligheten for farget ventil. Har for øvrig også vurdert å bestille et Light-Bicycle hjulsett med fargede nav og nipler, men de har mange måneders leveringstid og hadde bare inne slike nav for 28 eiker.

Egentlig har jeg bare mest lyst til å omlakkere rammen, men det sitter langt inne når det ødelegger garantien på noe som i hvert fall var en toppramme da den ble kjøpt.

Re: Hva har du GJORT i dag? [Re: Valentino] #2660558 25/04/2021 13:54
Christian82 Offline
Ivrig
Ivrig
Har hatt min debut på slangeløst på landevei. Var skeptisk og tok det pent i svingene i starten men etterhvert forsvant skepsisen å turen ble riktig flott, tross Finnmarksvår med 3-4 grader og vind..

it´s better to have a more advanced example of a lesser material than a lesser example of a more advanced one
Re: Hva har du GJORT i dag? [Re: Valentino] #2660563 25/04/2021 15:21
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Bitt i det sure eplet og lagt på 5 mm avstandsring under styret. 6 mnd (ufrivillig) på sofaen gjør noe med kroppen, så forhåpentligvis kan jeg ta den av i løpet av sommeren. Men tør ikke kappe styrerøret på ny sykkel til en høyde som føles akkurat litt for lavt og som reelt sett er lavere enn jeg har hatt på noen annen sykkel før. Så da får jeg heller kappe på nytt om det føles nødvendig når formen bedrer seg.

Re: Hva har du GJORT i dag? [Re: Valentino] #2660576 25/04/2021 16:16
tregil Offline
Avhengig
Avhengig
Vært på semi-langtur uten mat og drukket nesten ikkeno. Tom i kroppen. For en tosk...

Re: Hva har du GJORT i dag? [Re: Elmersen] #2660591 25/04/2021 18:26
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Sitat: Elmersen
Bitt i det sure eplet og lagt på 5 mm avstandsring under styret. 6 mnd (ufrivillig) på sofaen gjør noe med kroppen, så forhåpentligvis kan jeg ta den av i løpet av sommeren. Men tør ikke kappe styrerøret på ny sykkel til en høyde som føles akkurat litt for lavt og som reelt sett er lavere enn jeg har hatt på noen annen sykkel før. Så da får jeg heller kappe på nytt om det føles nødvendig når formen bedrer seg.

Sitter og vurderer om jeg erfarer det samme, ett år kontorjobb uten jobbpendling har ikke akkurat hjulpet på å vedlikeholde stabiliserende muskler og tøyelighet... ga meg selv heldigvis rom for 2 ekstra spacere da jeg kappet gaffelen ICON_SMILE

Re: Hva har du GJORT i dag? [Re: Valentino] #2660593 25/04/2021 18:36
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Hadde det ikke vært for kappingen hadde jeg sikkert vært happy med å la den være som det var med håp om rask tilvenning, men siden det bare kan kappes én gang og jeg helst vil gjøre det nå, blir det mye tenking frem og tilbake. Best å være sikker og heller kappe to ganger. Gidder ikke kjøre med ekstra styrerørstårn i mellomtiden. Når det er sagt, ser det ut som det er 1 mnd ventetid på mitt lokale verksted, så kanskje løser det seg av seg selv.

Re: Hva har du GJORT i dag? [Re: Valentino] #2660595 25/04/2021 18:50
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Har du kappet for mye kan du jo kjøpe et styre med rise. Her er S-works med 25 mm rise, får også med 15 mm rise. Sikkert mange andre som er billigere en dette. Ser i hvertfall mye bedre ut en stem pekende oppover som en erigert pen.....

[Linket bilde]

Redigert av hrukin; 25/04/2021 18:52.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Hva har du GJORT i dag? [Re: Valentino] #2660599 25/04/2021 19:33
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg har syklet i skogen i dag. Landeveissykling i 9 m/s er ikke noe gøy.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Hva har du GJORT i dag? [Re: Valentino] #2660606 25/04/2021 19:59
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Det var gøy sørover da ICON_LAUGH Hadde delvis suksess med å planlegge åpne områder for medvind og veier omkranset av tett skog i motvinden.

Re: Hva har du GJORT i dag? [Re: Valentino] #2660662 26/04/2021 08:15
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Syklet til jobb med ei sykkellue på huet, og oppdaget ikke at jeg manglet hjelm før jeg var fremme på jobb og forsøkte å ta av meg hjelmen som ikke var der. Ups, det var flaut, jeg er såpass petimeter på hjelm at de gangene jeg møter en syklist uten hjelm (heldigvis ikke så ofte) som hilser til meg, gidder jeg ikke hilse tilbake.

Re: Hva har du GJORT i dag? [Re: Valentino] #2660687 26/04/2021 09:23
gare Offline
More than words
More than words
Been there, done that ...

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Hva har du GJORT i dag? [Re: vviz] #2660693 26/04/2021 09:32
A
AntonS Offline
Ringrev
Ringrev
A
Syklet til jobb med ei sykkellue på huet, og oppdaget ikke at jeg manglet hjelm før jeg var fremme på jobb og forsøkte å ta av meg hjelmen som ikke var der. Ups, det var flaut, jeg er såpass petimeter på hjelm at de gangene jeg møter en syklist uten hjelm (heldigvis ikke så ofte) som hilser til meg, gidder jeg ikke hilse tilbake.

Minner meg om den gangen jeg dro ut på en 4-timers langtur klokka 7 om morran på mørkeste vinteren, og det virka ikke som om jeg hadde våkna ordentlig når jeg satt meg på sykkelen. Det fikk jeg bekreftet når forhjulet mitt havnet utenfor veikanten og ned i løssnøen, og jeg gikk på trynet. Forfjamset reiset jeg meg opp, tok en hånd på hodet, og innså at det ikke var noen hjelm der. Kikket febrilsk rundt meg for å se om den på ett eller annet underlig vis hadde falt av hodet mitt i uhellet, men jeg hadde rett og slett glemt å ta den på. Og dette merket jeg ikke før det hadde gått over 3 timer! Syklet relativt slukøret raskeste vei hjem og kikket ned i asfalten hver gang jeg møtte andre syklister ICON_LAUGH

Re: Hva har du GJORT i dag? [Re: Valentino] #2661932 03/05/2021 18:21
hotryti Offline
Mr Fluo Bang!!
Mr Fluo Bang!!

Idag har jeg unbox´et et par GUCCI solbriller fra ifjor, som jeg er utrolig glad i.
Se resultatet her: et aldri så lite overtramp på regel nr. 36

ICON_WINK

-orker du enda mer? sjekk ut:
https://www.youtube.com/c/HOTON

H.O.T.O.N Håvard Olav Tryti Oslo Norge
Instagram / Instagram music / Youtube / Spotify

Re: Hva har du GJORT i dag? [Re: Valentino] #2661938 03/05/2021 19:21
D
DagT Offline
Fersking
Fersking
D
Tatt en halv dag fri fra jobben etter å ha tryna i går. Første tur på "gravel" endte i grusen...
Driver selvmedisinering på sofaen.

Redigert av DagT; 03/05/2021 19:26.
Re: Hva har du GJORT i dag? [Re: DagT] #2661961 04/05/2021 05:51
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
I går: Påtenkt 3 runder på traktoren i den lokale skogteigen, eller hagan som slike kalles her omkring. Det begynte å regne etter runde 1 og før jeg var ferdig med runde 2 var alt sleipt, glatt og skummelt. Hemmat!

@hotryti: Og her inne synes folket at 1. generasjon Assos Zegho er å dra det ALT FOR LANGT.

Re: Hva har du GJORT i dag? [Re: Valentino] #2661976 04/05/2021 06:51
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: Valentino

@hotryti: Og her inne synes folket at 1. generasjon Assos Zegho er å dra det ALT FOR LANGT.

De brillene blir jo ikke fine av at andre lager enda styggere briller!!

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Hva har du GJORT i dag? [Re: gare] #2661980 04/05/2021 06:59
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Fint/stygt-debatter er omtrent like glupt som topartisytemer i et demokrati.

Side 12 av 15 1 2 10 11 12 13 14 15

Moderator  support, Valentino