La oss først få dette klart, en sykkel og en elsykkel er ikke samme sak selv om man i dag har regulert det slik at de er likestilte i bruk.
Elsykkelen er regulert i "Forskrift om bruk av motorkjøretøy" og den er også spesielt benevnt i Markaloven. Begge steder står det veldig tydelig at kommunen kan forby eller begrense elsykkelen, og når det skjer så vil sykkel og elsykkel skille lag, at det vil skje er rimelig åpenbart, når og hvor vil tiden vise.
Teknisk sett befinner en elsykkel seg mellom sykkel og en moped, så det å kalle det sykkelmoped eller tråmoped er jo hva det det faktisk er, at noens følelse og selvbilde støtes sier mer om den som blir støtt enn noe annet.
Jeg ser også at det kommer tøvete sammenligninger med eget elsykkelbruk vs andres sykling ift. slitasje, det er helt meningsløst, det en må se på er antall km på gjennomsnittet av gruppen av elsykler vs. sykler samt sitt eget bruksmønster. For egen del ville jeg doble tilbakelagt distanse på samme tid med en elsykkel vs sykkel, og det er mindre bærekraftig enn utgangspunktet. Videre så følger det av det at farten blir høyere, ikke nedover, men bortover og oppover - og det å møte andre som ferdes er et kritisk øyeblikk ift. hvordan syklister oppleves i tillegg til den visuelle slitasjen.
Det virker også som det er vanskelig å forstå at en med brukerkonflikt ikke mener håndgemeng i marka, det skjer heldigvis ytterst sjelden, selv om enkelte kan slenge ut av seg evt. sure kommentarer, men at f.eks brukerorganisasjoner som Østmarkas Venner, NOA, Lillomarkas venner mm. jobber aktivt mot myndigheter, Statsforvalter, Friluftsrådet mm. for å begrense adgangen for sykkel. Nevnte grupper er f.eks for forbud (de kaller det regulering), de var kritiske i høringsrunden mot elsykkel, de har ikke endret mening etter at lovgiver bestemte annerledes og de er fullt klar over kommunens adgang til å begrense dette.
Jeg får litt assosiasjoner med NRA fra enkelte forkjempere av elsykkel. Det er som kjent de som hevder at problemet er ikke at det er for mange som har våpen, det er for få - her får jeg litt inntrykket at alle burde ha elsykkel, men det er dessverre helt feil medisin i pressområdene.
Lars-Erik
Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB
[Re: Ugla]
#265999522/04/202109:53
La oss først få dette klart, en sykkel og en elsykkel er ikke samme sak selv om man i dag har regulert det slik at de er likestilte i bruk.
Elsykkelen er regulert i "Forskrift om bruk av motorkjøretøy" og den er også spesielt benevnt i Markaloven. Begge steder står det veldig tydelig at kommunen kan forby eller begrense elsykkelen, og når det skjer så vil sykkel og elsykkel skille lag, at det vil skje er rimelig åpenbart, når og hvor vil tiden vise.
Teknisk sett befinner en elsykkel seg mellom sykkel og en moped, så det å kalle det sykkelmoped eller tråmoped er jo hva det det faktisk er, at noens følelse og selvbilde støtes sier mer om den som blir støtt enn noe annet.
Morsomt når noen først skal peke på reglene i lovverket for så å måtte komme med egne definisjoner for å prøve å gjøre et poeng. Beklager, men verken, sykkelmoped eller tråmoped finnes i lovverket, og man i dag har regulert det slik at de er likestilte i bruk.
Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB
[Re: Ugla]
#265999822/04/202109:59
Det er jeg helt uenig i, elsykkel fulldempet har mindre bærekraft enn helstiv eller halvdempet sykkel i disse områdene fordi: 1) Gjennomsnittsfarten er høyere i kupert terreng og er konfliktskapende i seg selv - det problemet forsvinner i sin helhet. 2) Høyere fart gir lengere turer på samme tid, grovt sett kan man si at en elsyklist fulldempet syklist har fotavtrykket til to helstive eller halvdempede syklister, mao er det en betydelig forskjell på presset med og uten elsykkel fulldempet. 3) Foregående punkt øker slitasjen, det er bare ren matte, og i tillegg er det enklere å sykle rett igjennom fryktelig vått steinete og vanskelig terreng fordi du har motorhjelp bakdemperhjelp, og den muligheten benyttes dessverre.
Fikset litt på den og.
Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB
[Re: Tange]
#266000122/04/202110:07
Det er jeg helt uenig i, elsykkel fulldempet har mindre bærekraft enn helstiv eller halvdempet sykkel i disse områdene fordi: 1) Gjennomsnittsfarten er høyere i kupert terreng og er konfliktskapende i seg selv - det problemet forsvinner i sin helhet. 2) Høyere fart gir lengere turer på samme tid, grovt sett kan man si at en elsyklist fulldempet syklist har fotavtrykket til to helstive eller halvdempede syklister, mao er det en betydelig forskjell på presset med og uten elsykkel fulldempet. 3) Foregående punkt øker slitasjen, det er bare ren matte, og i tillegg er det enklere å sykle rett igjennom fryktelig vått steinete og vanskelig terreng fordi du har motorhjelp bakdemperhjelp, og den muligheten benyttes dessverre.
Fikset litt på den og.
Jeg synes vel egentlig bare at du demonstrerer at du er et troll og ikke tilfører denne debatten noe som helst. Prøver å score billige poenger som ikke er det. Rett og slett tåpelig.
Lars-Erik
Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB
[Re: Tange]
#266000822/04/202110:13
La oss først få dette klart, en sykkel og en elsykkel er ikke samme sak selv om man i dag har regulert det slik at de er likestilte i bruk.
Elsykkelen er regulert i "Forskrift om bruk av motorkjøretøy" og den er også spesielt benevnt i Markaloven. Begge steder står det veldig tydelig at kommunen kan forby eller begrense elsykkelen, og når det skjer så vil sykkel og elsykkel skille lag, at det vil skje er rimelig åpenbart, når og hvor vil tiden vise.
Teknisk sett befinner en elsykkel seg mellom sykkel og en moped, så det å kalle det sykkelmoped eller tråmoped er jo hva det det faktisk er, at noens følelse og selvbilde støtes sier mer om den som blir støtt enn noe annet.
Morsomt når noen først skal peke på reglene i lovverket for så å måtte komme med egne definisjoner for å prøve å gjøre et poeng. Beklager, men verken, sykkelmoped eller tråmoped finnes i lovverket, og man i dag har regulert det slik at de er likestilte i bruk.
Godt svar, er jo så enkelt, likestilt i bruk. Bør være likestilt her og. Godt og konstuktivt innlegg Tange. Ugla vil bare ikke, kan ikke gjøre noe med det. Men artig når man er tomme for generelle gode argumenter at man går på begreper og semantikk.
Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB
[Re: Ugla]
#266001322/04/202110:21
....å kalle det sykkelmoped eller tråmoped er jo hva det det faktisk er.... .....tøvete sammenligninger.....
Stein møt glasshus.
Nei det er det ikke, en elsykkel er en mellomting mellom moped og sykkel selv om det gruser selvfølelsen din å vite at du kjører på en moderne tempolett.
Lars-Erik
Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB
[Re: Hogg75]
#266002222/04/202110:43
Godt svar, er jo så enkelt, likestilt i bruk. Bør være likestilt her og. Godt og konstuktivt innlegg Tange. Ugla vil bare ikke, kan ikke gjøre noe med det. Men artig når man er tomme for generelle gode argumenter at man går på begreper og semantikk.
Nei, det ligger allerede i forskrift og lovverk en adgang for å regulere elsykkelen, da er man ikke likestilt, med det er vel ikke så lett å forstå skjønner jeg for noen som har et desperat behov for å forsvare sin bruk av motorisert ferdsel i marka. Jeg er overhodet ikke tom for argumenter, det er vel heller slik at dere stikker hodet i sanden og ikke vil høre på. Det er helt greit, akkurat som jeg kommer til å ønske velkommen de første forbudene mot bruk av elsykkel i marka som kommer fordi en kommune eller en verneplan har tatt i bruk den anledningen de har gjennom både lov og forskrift.
Lars-Erik
Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB
[Re: Ugla]
#266002322/04/202110:43
....å kalle det sykkelmoped eller tråmoped er jo hva det det faktisk er.... .....tøvete sammenligninger.....
Stein møt glasshus.
Nei det er det ikke, en elsykkel er en mellomting mellom moped og sykkel selv om det gruser selvfølelsen din å vite at du kjører på en moderne tempolett.
Jeg synes vel egentlig bare at du demonstrerer at du er et troll og ikke tilfører denne debatten noe som helst. Prøver å score billige poenger som ikke er det. Rett og slett tåpelig.
Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB
[Re: Hogg75]
#266002622/04/202110:47
elsykler er juridisk i hovedsak, men ikke 100 % likestilt med sykler uten hjelpemotor. f.eks kan grunneier forby bruk av elsykkel på privat vei (Forskrift for bruk av motorkjøretøyer i utmark og på islagte vassdrag § 4)
Viktigere er er det vel at sykkel har vært tillatt på alle stier langt tilbake, mens elsykkel er (tilnærmet) likestilt etter en lovendring relativt nylig. Det er et valg som ble tatt tilsynelatende litt i hui og hast, og etter min mening ikke fikk en god nok prosess, som i beste fall kunne parkert en del av semantikkdiskusjonene.
Er det problematisk å mene at disse to aktivitetene som hadde hatt ulikt regelverk i all tid ikke ble identiske som følge av at de ble likestilt i lovverket?
Man kan mene at to kompiser på stitur i Østmarka, en med hjelpemotor og en uten gjør den samme aktiviteten på den turen. Men kan man likevel mene at de samme kompisene med de samme syklene ikke gjør samme aktivitet når de egenshuttler i nesbyen og han uten motor gir seg etter tre turer mens han med motor tar seks? Hva om han uten motor leier inn trailhead og tar ti turer?
for meg virker det som at man må vurdere dette forskjellig ut ifra om det er snakk om hvilke aktivitet man utfører (to kompiser på tur), eller om man skal vurdere om det er behov for endringer i lovverk, etablering av verneforskrifter osv.
Strengt tatt så kan man vel også mene at elsykkelen egentlig er en ladbar hybrid:-)
Sykkelen til Fjeldheim er garantert trimma, og dermed ulovlig alle andre steder enn i Solbergelva
Redigert av Håvard.; 22/04/202110:47.
Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB
[Re: Hogg75]
#266002922/04/202110:55
Det er rimelig elementært at juridisk likestilling i deler av lovverket ikke gjør forskjellige fremkomstmidler til ett og samme fremkomstmiddel.
Små elektriske kjøretøy som el-sparkesykler og ståhjulinger er også likestilt med sykkel i deler av lovverket, uten at noen dermed påstår at de er akkurat det samme som sykkel
Jeg ser også at det kommer tøvete sammenligninger med eget elsykkelbruk vs andres sykling ift. slitasje, det er helt meningsløst, det en må se på er antall km på gjennomsnittet av gruppen av elsykler vs. sykler samt sitt eget bruksmønster. For egen del ville jeg doble tilbakelagt distanse på samme tid med en elsykkel vs sykkel, og det er mindre bærekraftig enn utgangspunktet. Videre så følger det av det at farten blir høyere, ikke nedover, men bortover og oppover - og det å møte andre som ferdes er et kritisk øyeblikk ift. hvordan syklister oppleves i tillegg til den visuelle slitasjen.
Ikke sant. Meningsløst.
Visuell slitasje - Du koblet ikke det til elsykkel, men til sykling generelt håper jeg?
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB
[Re: Sepeda]
#266003422/04/202111:06
Det er rimelig elementært at juridisk likestilling i deler av lovverket ikke gjør forskjellige fremkomstmidler til ett og samme fremkomstmiddel.
Små elektriske kjøretøy som el-sparkesykler og ståhjulinger er også likestilt med sykkel i deler av lovverket, uten at noen dermed påstår at de er akkurat det samme som sykkel
Den var jeg ikke med på, emtb og mtb brukes på samme stier, på samme måte, tråkker like mange ganger rundt for å tilbakelegge samme distanse, funker ikke uten å tråkke på pedalene. Finnes i lovverket, og man i dag har regulert det slik at de er likestilte i bruk. Kommunene har alle slags muligheter for å regulere veldig mye innen det meste utenpå lovverket for å tilpasse etter lokale forhold og behov. Grunneiere har og mye makt til å regulere ferdsel og aktiviteter på egen grunn, men loven er jo lik.
Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB
[Re: Håvard.]
#266003622/04/202111:07
Man kan mene at to kompiser på stitur i Østmarka, en med hjelpemotor og en uten gjør den samme aktiviteten på den turen. Men kan man likevel mene at de samme kompisene med de samme syklene ikke gjør samme aktivitet når de egenshuttler i nesbyen og han uten motor gir seg etter tre turer mens han med motor tar seks? Hva om han uten motor leier inn trailhead og tar ti turer?
Strengt tatt så kan man vel også mene at elsykkelen egentlig er en ladbar hybrid:-)
Sykkelen til Fjeldheim er garantert trimma, og dermed ulovlig alle andre steder enn i Solbergelva
1. De er ute å sykler og koser seg. Noen ganger er det de som shutler som har flere turer, andre ganger de som sykler opp med sin elsykkel
2. Den var ny
3: Fjeldheim er trimma.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB
[Re: Ugla]
#266003922/04/202111:11
Det er jeg helt uenig i, elsykkel fulldempet har mindre bærekraft enn helstiv eller halvdempet sykkel i disse områdene fordi: 1) Gjennomsnittsfarten er høyere i kupert terreng og er konfliktskapende i seg selv - det problemet forsvinner i sin helhet. 2) Høyere fart gir lengere turer på samme tid, grovt sett kan man si at en elsyklist fulldempet syklist har fotavtrykket til to helstive eller halvdempede syklister, mao er det en betydelig forskjell på presset med og uten elsykkel fulldempet. 3) Foregående punkt øker slitasjen, det er bare ren matte, og i tillegg er det enklere å sykle rett igjennom fryktelig vått steinete og vanskelig terreng fordi du har motorhjelp bakdemperhjelp, og den muligheten benyttes dessverre.
Fikset litt på den og.
Jeg synes vel egentlig bare at du demonstrerer at du er et troll og ikke tilfører denne debatten noe som helst. Prøver å score billige poenger som ikke er det. Rett og slett tåpelig.
Helt fritt frem å synes hva man ønsker. Men det du lar være er å svare eller fundere på om det er grove faktiske feil eller ikke. Altså, har den tekniske utviklingen innen terrengsykling bidratt til en sterk økning i antall terrengsyklister og gitt de som alt syklet fra terrengsyklingens barndom vesentlig større rekkevide eller ikke?
Men det kan jo hende at noens følelse og selvbilde støtes og det sier mer om den som blir støtt enn noe annet.
Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB
[Re: Ugla]
#266004022/04/202111:17
....å kalle det sykkelmoped eller tråmoped er jo hva det det faktisk er.... .....tøvete sammenligninger.....
Stein møt glasshus.
Nei det er det ikke, en elsykkel er en mellomting mellom moped og sykkel selv om det gruser selvfølelsen din å vite at du kjører på en moderne tempolett.
Nei, det mange motstandere ikke skjønner er at når man må komme med sine egne definisjoner har man alt tapt halve slaget.
moped........ Etter europeiske regler[3] er 45 km/t den høyeste tillate hastigheten for moped
Elsykkel gir støtte opp til 25 km/t, at den kan sykles fortere enn det gjør den ikke til en moped. Om du liker det eller ikke.
Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB
[Re: Hogg75]
#266004922/04/202111:31
Det er rimelig elementært at juridisk likestilling i deler av lovverket ikke gjør forskjellige fremkomstmidler til ett og samme fremkomstmiddel.
Små elektriske kjøretøy som el-sparkesykler og ståhjulinger er også likestilt med sykkel i deler av lovverket, uten at noen dermed påstår at de er akkurat det samme som sykkel
Den var jeg ikke med på, emtb og mtb brukes på samme stier, på samme måte, tråkker like mange ganger rundt for å tilbakelegge samme distanse, funker ikke uten å tråkke på pedalene. Finnes i lovverket, og man i dag har regulert det slik at de er likestilte i bruk. Kommunene har alle slags muligheter for å regulere veldig mye innen det meste utenpå lovverket for å tilpasse etter lokale forhold og behov. Grunneiere har og mye makt til å regulere ferdsel og aktiviteter på egen grunn, men loven er jo lik.
Ståhjulinger som OneWheel, elsparkesykler, Segway osv er også definert som sykkel i veitrafikkloven. Det er også lov å kjøre ståjhjuling i marka, hvis man får det til.
Sitat: Vegvesenet
Små elektriske fremkomstmidler som elsparkesykkel, hoverboard og segway er i loven definert som sykkel. Det er altså lov til å kjøre på fortau, i gang- og sykkelvei og i kjørebanen så lenge man ikke er til hinder eller fare for de som går.
For å bli regnet som en sykkel må kjøretøyet oppfylle de tekniske kravene.
veie maksimalt 70 kg inkludert batteri ikke være bredere enn 85 cm og ikke lengre enn 120 cm ha en sperre som gjør at det ikke kan oppnå høyere hastighet enn 20 km/t med motorkraft
Som med sykkel og elsykkel er det også lov å kjøre ståhjuling med promille.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB
[Re: Hogg75]
#266005722/04/202111:36
§ 2a. Elektriske sykler kan brukes i utmark. Med elektriske sykler menes sykler som er utstyrt med elektrisk hjelpemotor med maksimal nominell effekt på høyst 0,25 kW som reduseres gradvis ved økende hastighet og opphører ved 25 km/t eller tidligere hvis syklisten slutter å trå. Sykkelen kan ved motorkraft alene nå en maksimal hastighet på 6 km/t.
Skiller her på el-sykkel og el-sparkesykkel 25 km/t for el-sykkel, og 20 km/t på el-sparkesykkel og andre fremkomstmidler. De andre funker og med motorkraft alene over 6 km/t. Tolker man denne så oppfyller ikke elektrisk sparkesykkel kravet. Uansett et sidespor...
Regjeringen sier "El-sykkel kan nå brukes i utmark på linje med vanlige sykler."
Legg merke til ordbruken som beskriver bruker i lovparagrafen "syklisten slutter å trå" Vi kan nå kalle oss for lovlige syklister!!!
Ståhjulinger som OneWheel, elsparkesykler, Segway osv er også definert som sykkel i veitrafikkloven. Det er også lov å kjøre ståjhjuling i marka, hvis man får det til.
Sitat: Vegvesenet
Små elektriske fremkomstmidler som elsparkesykkel, hoverboard og segway er i loven definert som sykkel. Det er altså lov til å kjøre på fortau, i gang- og sykkelvei og i kjørebanen så lenge man ikke er til hinder eller fare for de som går.
For å bli regnet som en sykkel må kjøretøyet oppfylle de tekniske kravene.
veie maksimalt 70 kg inkludert batteri ikke være bredere enn 85 cm og ikke lengre enn 120 cm ha en sperre som gjør at det ikke kan oppnå høyere hastighet enn 20 km/t med motorkraft
Som med sykkel og elsykkel er det også lov å kjøre ståhjuling med promille.
Takk for dette, som utdyper mitt poeng: Juridisk likestilling av forskjellige fremkomstmidler betyr ikke at de er ett og samme fremkomstmiddel.
Hva gjelder terminologi for doningene våre, er sykkel og el-sykkel utmerkede og presise begreper, som også brukes i lovverket.
Man trenger ikke finne på betegnelser selv, om det så er "analog sykkel" eller "tråmoped".
Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB
[Re: Sepeda]
#266007122/04/202111:56
Ståhjulinger som OneWheel, elsparkesykler, Segway osv er også definert som sykkel i veitrafikkloven. Det er også lov å kjøre ståjhjuling i marka, hvis man får det til.
Sitat: Vegvesenet
Små elektriske fremkomstmidler som elsparkesykkel, hoverboard og segway er i loven definert som sykkel. Det er altså lov til å kjøre på fortau, i gang- og sykkelvei og i kjørebanen så lenge man ikke er til hinder eller fare for de som går.
For å bli regnet som en sykkel må kjøretøyet oppfylle de tekniske kravene.
veie maksimalt 70 kg inkludert batteri ikke være bredere enn 85 cm og ikke lengre enn 120 cm ha en sperre som gjør at det ikke kan oppnå høyere hastighet enn 20 km/t med motorkraft
Som med sykkel og elsykkel er det også lov å kjøre ståhjuling med promille.
Takk for dette, som utdyper mitt poeng: Juridisk likestilling av forskjellige fremkomstmidler betyr ikke at de er ett og samme fremkomstmiddel.
Hva gjelder terminologi for doningene våre, er sykkel og el-sykkel utmerkede og presise begreper, som også brukes i lovverket.
Man trenger ikke finne på betegnelser selv, om det så er "analog sykkel" eller "tråmoped".
Jepp, vi er alle syklister, men noen sykler på emtb og andre på mtb. Enig! Noen er glade, andre er sure, noen liker morra og andre liker dattra dette gjelder oss alle som en gruppe med syklister.
Redigert av Hogg75; 22/04/202111:59.
Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB
[Re: hbakken]
#266007822/04/202112:17
Man kan mene at to kompiser på stitur i Østmarka, en med hjelpemotor og en uten gjør den samme aktiviteten på den turen. Men kan man likevel mene at de samme kompisene med de samme syklene ikke gjør samme aktivitet når de egenshuttler i nesbyen og han uten motor gir seg etter tre turer mens han med motor tar seks? Hva om han uten motor leier inn trailhead og tar ti turer?
Strengt tatt så kan man vel også mene at elsykkelen egentlig er en ladbar hybrid:-)
Sykkelen til Fjeldheim er garantert trimma, og dermed ulovlig alle andre steder enn i Solbergelva
1. De er ute å sykler og koser seg. Noen ganger er det de som shutler som har flere turer, andre ganger de som sykler opp med sin elsykkel
2. Den var ny
3: Fjeldheim er trimma.
Som syklister så er de kanskje det. Når jeg sykler med en elsyklist så mener jeg ikke vi gjør noen ulik aktivitet. Men lovgiver har vurdert dette ulikt i forskjellige sammenhenger som flere har vist. Bør debatten handle om hva vi liker å kalle de med og uten motor? det synes ihvertfall ikke jeg. Men vi bør ha forståelse av at ved neste lovendring så kan lovgiver vurdere at sykkel med og uten hjelpemotor skal behandles ulikt, uavhengig av om vår personlige mening er at vi gjør den samme aktiviteten.
Det kan selvsagt også hende at lovgiver vurderer sykkel med og uten hjelpemotor likt og ønsker begrensninger på begge. Hvis vi går mot en sånn prosess så kommer jeg til å ta et standpunkt om at dette er ulike aktiviteter, for å gjøre et forsøk på sikre at vi fortsatt kan sykle uten hjelpemotor. Jeg er ikke så veldig redd for det, men jeg skjønner godt at de som er mere bekymret enn meg tar et aktivt standpunkt i at sykling med og uten motor er ulike aktiviteter. Jeg skjønner også godt at dere med hjelpemotor vil etablere at dere er likestilte med syklister uten motor, nettopp for å unngå dette. her har ikke alle syklister nødvendigvis like interesser.
Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB
[Re: Sepeda]
#266008222/04/202112:26
Ståhjulinger som OneWheel, elsparkesykler, Segway osv er også definert som sykkel i veitrafikkloven. Det er også lov å kjøre ståjhjuling i marka, hvis man får det til.
Sitat: Vegvesenet
Små elektriske fremkomstmidler som elsparkesykkel, hoverboard og segway er i loven definert som sykkel. Det er altså lov til å kjøre på fortau, i gang- og sykkelvei og i kjørebanen så lenge man ikke er til hinder eller fare for de som går.
For å bli regnet som en sykkel må kjøretøyet oppfylle de tekniske kravene.
veie maksimalt 70 kg inkludert batteri ikke være bredere enn 85 cm og ikke lengre enn 120 cm ha en sperre som gjør at det ikke kan oppnå høyere hastighet enn 20 km/t med motorkraft
Som med sykkel og elsykkel er det også lov å kjøre ståhjuling med promille.
Takk for dette, som utdyper mitt poeng: Juridisk likestilling av forskjellige fremkomstmidler betyr ikke at de er ett og samme fremkomstmiddel.
Hva gjelder terminologi for doningene våre, er sykkel og el-sykkel utmerkede og presise begreper, som også brukes i lovverket.
Man trenger ikke finne på betegnelser selv, om det så er "analog sykkel" eller "tråmoped".
Jeg tror ikke det Sykkeloyvind sier egentlig er riktig. unntaket for elsykkel på sti ligger i Forskrift for bruk av motorkjøretøyer i utmark og på islagte vassdrag § 2 a. Her er ikke henvist til andre små elektriske kjøretøy:
"Elektriske sykler kan brukes i utmark. Med elektriske sykler menes sykler som er utstyrt med elektrisk hjelpemotor med maksimal nominell effekt på høyst 0,25 kW som reduseres gradvis ved økende hastighet og opphører ved 25 km/t eller tidligere hvis syklisten slutter å trå. Sykkelen kan ved motorkraft alene nå en maksimal hastighet på 6 km/t."
ikke at det spiller noen større rolle..
Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB
[Re: Hogg75]
#266008422/04/202112:27
... derfor starter jeg denne tråden med blanke ark.
Litt senere:
Sitat: Hogg75
Det skal tydeligvis ikke være lett ...
Sitat: Ugla
Jeg synes vel egentlig bare at du demonstrerer at du er et troll og ikke tilfører denne debatten noe som helst. Prøver å score billige poenger som ikke er det. Rett og slett tåpelig.
Nei, DET er sant!
Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB
[Re: Hogg75]
#266010322/04/202113:28
... derfor starter jeg denne tråden med blanke ark.
Litt senere:
Sitat: Hogg75
Det skal tydeligvis ikke være lett ...
Sitat: Ugla
Jeg synes vel egentlig bare at du demonstrerer at du er et troll og ikke tilfører denne debatten noe som helst. Prøver å score billige poenger som ikke er det. Rett og slett tåpelig.
Nei, DET er sant!
Jeg synes du ligger på et usedvanlig lavt nivå, trekker ting helt ut av kontekst og setter det sammen som det måtte passe for å skape ett feilaktig inntrykk og bekrefter egentlig at din opprinnelige "moro"-tråd var alvorlig ment fra din side.
Så la meg trekke det tilbake i kontekst igjen, min kommentar kom etter et @tange presterte kunststykket å erstatte elsykkel med sykkel og hel/halvstiv med sykkel i noe jeg skrev. Så da utber jeg meg om dokumentasjon om at fulldemperen i seg selv tilbakelegger dobbelt så lang strekning som den uten demper bak, at den går sånn ca. dobbelt så raskt mv. Alle vet jo at det er tøv, de fleste sykler akkurat like langt på en halvstiv vs. fulldemper, hvem som går raskest er helt avhengig av terreng, men dobbelt så langt og fort, ikke tale om stilt side om side - og den geometriutviklingen som har skjedd med en fulldemper, nei se den har ikke skjedd med sykler uten bakdemping, ikke har de fått oppgraderte bremser, hjul, girsystemer heller, faktisk er de helt like slik min første stisykkel jeg kjøpte i 1990 var.
Og stakkars den som bruker andre ord om en elsykkel som tråmoped eller sykkelmoped, mens elsyklister gjerne kan kalle en sykkel for analog eller noe annet, sånn er det. Jeg har tråmoped selv jeg, bruker den flittig til og fra jobb.
Lars-Erik
Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB
[Re: Hogg75]
#266010422/04/202113:29
@hogg75: Om du ønsker at diskusjonen skal holde et visst nivå av seriøsitet kan du ikke ramle uti søla på den måten. Det holder ikke å si at "han begynte" og peke på Ugla eller noen andre.
Så la meg trekke det tilbake i kontekst igjen, min kommentar kom etter et @tange presterte kunststykket å erstatte elsykkel med sykkel og hel/halvstiv med sykkel i noe jeg skrev. Så da utber jeg meg om dokumentasjon om at fulldemperen i seg selv tilbakelegger dobbelt så lang strekning som den uten demper bak, at den går sånn ca. dobbelt så raskt mv. Alle vet jo at det er tøv, de fleste sykler akkurat like langt på en halvstiv vs. fulldemper, hvem som går raskest er helt avhengig av terreng, men dobbelt så langt og fort, ikke tale om stilt side om side - og den geometriutviklingen som har skjedd med en fulldemper, nei se den har ikke skjedd med sykler uten bakdemping, ikke har de fått oppgraderte bremser, hjul, girsystemer heller, faktisk er de helt like slik min første stisykkel jeg kjøpte i 1990 var.
Altså, har den tekniske utviklingen innen terrengsykling bidratt til en sterk økning i antall terrengsyklister og gitt de som alt syklet fra terrengsyklingens barndom vesentlig større rekkevide eller ikke?