Pris for glassblåsing (eller lignende) av ramme
|
Pris for glassblåsing (eller lignende) av ramme
14/04/2021 11:13
|
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Hei, noen som har fått strippet en aluramme for lakk (for omlakkering) noen gang, og har noen erfaringer både med selskap (Oslo/Viken) og pris på den jobben? Fortell meg gjerne hva jeg "trenger" her, jeg mistenker glass eller sodablåsing, at sandblåsing muligens blir for brutalt på en aluminiumramme, men mulig jeg tar feil? Det er vel ikke usannsynlig at ett selskap som blåser den ene formen også gjerne blåser de andre formene?
Men, jeg har ingen egen erfaring med sandblåsing, men en sykkelramme er vel for stor til at dette tas av den typiske hobbyblåseren, så ett profesjonelt foretak som driver med slikt er sikkert veien å gå her?
Innspill mottas med takk. Spesielt rundt pris. Om dette koster 7.000,- så er det uaktuelt liksom. Men i motsatt fall fant jeg noen prislister på nett, som jeg mistenker er 10-15 år gamle, som sa "ca" 1000,- for å sandblåse en MC-ramme (de er jo litt større). Det syntes jeg igjen høres urealistisk billig ut? Så "hvor" kan man forvente å lande?
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
Re: Pris for glassblåsing (eller lignende) av ramme
[Re: vviz]
14/04/2021 11:15
|
gare
More than words
|
More than words
Jeg tror det fort kan koste omkring 3 lapper, men det er bare tatt ut av tynne luften  Men dette fikser du jo selv med Duxola eller lignende
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
14/04/2021 11:23
|
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Tja.. Klarer man kjemisk å fjerne klarlakken som sitter utenpå den opprinnelige lakken altså? I så fall, finnes det selskaper som kjemisk stripper en ramme (kanskje billigere enn blåsing)? Ser jo for meg at ett firma har ett stort bad de kan senke dette nedi, og slik sett få det gjort fort, med lite bruk av arbeidstid? Mens jeg frykter at dersom jeg skal gjøre dette med spraybokser fra megaflis, så vil dette ta ganske lang tid?
På 3000,- begynner vi nok å nærme oss smertegrensen, men det høres ikke avskrekkende ut. Noen som kjenner til gode selskaper? (også for kommersiell, kjemisk stripping, dersom det er ett alternativ)
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
14/04/2021 11:50
|
tregil
Avhengig
|
Avhengig
En sykkelramme er da ikke stor. Galassblåsing er mer skånsom enn sandblåsing. En hobbyblåser fikser det greit. Skal ikke så veldig stor kompressor til for å få til en ok glassblåsing. Men hvorfor ikke bare pusse ned med sandpapir? Det er vel noen hakk/sår i ramma også så det må pussing til uansett om resultatet skal blir glatt og fint før lakkering.
|
|
|
14/04/2021 12:00
|
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Hei folkens, takk for fine svar. Fordelen med å blåse (slik jeg tenker) er at det sparer tid. Det er en del "ører" osv for kabeloppheng etc, som gjør dette vanskeligere (mer tidkrevende) å pusse enn om dette var en aeroramme for elektroniske gir, uten noen festepunkter. Det blir mye manuell pussing, og lite maskinpussing her isåfall. Men har akkurat tatt en titt på ramma, det ser jo egentlig ikke ut som den har noe klarlakk utenpå lakken, så jeg tror jeg gjør følgende:
- Jeg forsøker en kombinasjon av Duxola og sandpapir, for å få en formening om hvor mye tid det vil ta. Det skader jo ingenting forsåvidt, for om man gir opp er det jo bare å levere den til en proff uansett.
Og du har jo helt rett @tregil, i at noe pussing må til uansett, for å pynte på gamle sår. Men slike utstikkere kan jeg pusse med maskin, og det føles kanskje mer overkommelig enn å pusse ned alle smådetaljene på resten av ramma. Får gi det ett forsøk.
For ordens skyld, dette er en junior fatbike-ramme med så mange festepunkter for drikke-flasker, kabler, skjermer og Gud vet, at dette blir litt knotete å pusse. Tenkte jeg egentlig skulle holde ramme-typen ute, siden den mer generiske delen av problemet tross alt er like aktuelt for landeveirammer. Men tanken her er å customlakke, slik at datteren på 5år får seg en j..lig tøff sykkel, samtidig som det ikke er så altfor farlig om lakkjobben ikke blir perfekt. Har lyst på erfaringen, for dette kan bli aktuelt å ta videre til stål/alu (landevei)-rammer en gang i fremtiden.
|
|
|
14/04/2021 12:02
|
Bendik.S
Avhengig
|
Avhengig
Har selv prøvd å strippe en eldre Specialized Rockhopper ramme ved bruk av Duxola. Jeg erfarte da at lakk sitter ganske så godt. Det tok flere runder, mye skraping og børsting med stålbørste. Som igjen resulterte i endel merker på ramma. Ble endel pussing og autosol til slutt for å få en ok finish. Det er ikke umulig at en høyttrykkspyler ville gjort den jobben jeg tok med skrape og børste, bedre. Om man er tålmodig vil kanskje gjentatte runder med høyttrykk og Duxola gjøre jobben. Dersom lakkeringen av din ramme er "tynn" vil kanskje jobben bli lett. Specialized hadde hvertfall god kvalitet på lakken, det var flere lag lakk og klarlakk.
Jeg har også sandblåst aluminium (ett styre og to krankarmer), det blir mikroskopiske kratere som også må slipes vekk (der brukte jeg våtslip og fint papir), dette tar tid. Sandblåsing krever etterbehandlig med å fjerne disse små kraterene, ellers vil du få fingermerker på det så fort du tar på det. Aluminiumet "åpnes" på en måte og blir mottagelig for alt mulig rart av møkk du ikke visste du hadde på fingrene.
Dersom du skal lakkere ramma, ville jeg nok gått for å matte ned, grunne den, matte ned for å kvitte deg med alt av gamle skrammer og lakkere opp igjen med ønsket farge. Bruk 2-komponent klarlakk på toppen av dette, det holder best.
|
|
|
[Re: Bendik.S]
14/04/2021 12:12
|
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Har selv prøvd å strippe en eldre Specialized Rockhopper ramme ved bruk av Duxola. Jeg erfarte da at lakk sitter ganske så godt. Det tok flere runder, mye skraping og børsting med stålbørste. Som igjen resulterte i endel merker på ramma. Ble endel pussing og autosol til slutt for å få en ok finish. Det er ikke umulig at en høyttrykkspyler ville gjort den jobben jeg tok med skrape og børste, bedre. Om man er tålmodig vil kanskje gjentatte runder med høyttrykk og Duxola gjøre jobben. Dersom lakkeringen av din ramme er "tynn" vil kanskje jobben bli lett. Specialized hadde hvertfall god kvalitet på lakken, det var flere lag lakk og klarlakk.
Mistenker lakken på denne ramma er av dårligere kvalitet enn hva Specialized sine har. Dette er en Xeed-sykkel, og jobben for å få den sandblåst koster sikkert mer enn hele sykkelen kostet ny  Jeg har også sandblåst aluminium (ett styre og to krankarmer), det blir mikroskopiske kratere som også må slipes vekk (der brukte jeg våtslip og fint papir), dette tar tid. Sandblåsing krever etterbehandlig med å fjerne disse små kraterene, ellers vil du få fingermerker på det så fort du tar på det. Aluminiumet "åpnes" på en måte og blir mottagelig for alt mulig rart av møkk du ikke visste du hadde på fingrene.
Dersom du skal lakkere ramma, ville jeg nok gått for å matte ned, grunne den, matte ned for å kvitte deg med alt av gamle skrammer og lakkere opp igjen med ønsket farge. Bruk 2-komponent klarlakk på toppen av dette, det holder best.
Takk, problemet med sandblåsing er vel at sandkorn er veldig harde (relativt til aluminium). Derfor mistenker jeg glass/soda-blåsing er veien å gå her, for å slippe kraterproblematikken. Men uansett det der er bare spekulasjon innen ett tema jeg kan lite om. Så det jeg håper er å få tak i ett firma som er gode på slikt, og la de vurdere hvordan jobben best løses, og håper vi kan bli enige om en pris som er høvelig grei (for meg). Om jeg først får den strippet, tror jeg at jeg har høvelig grei kontroll på videre håndtering, grunning, lakking, pussing, lakking, klarlakking (med 2-komponent, med dertil HMS-krav) osv. Alternativt, så er det godt mulig jeg outsourcer lakkjobben til en profesjonell pulverlakkerer, men den tid den sorg. Først må jeg se om jeg klarer å få den strippet innenfor rimelighetens grenser. Takker for innspill!
|
|
|
14/04/2021 12:12
|
tregil
Avhengig
|
Avhengig
En annen ting med å pusse Al helt ned til blankt metall er at du også fjerner oksidlaget som beskytter mot ny korrosjon. Dette kan medføre at ny lakk sitter dårlig. Forslaget til Bendik.S er godt
|
|
|
14/04/2021 12:15
|
bjarnetv
Ringrev
|
Ringrev
|
|
|
14/04/2021 12:20
|
Bendik.S
Avhengig
|
Avhengig
Mistenker lakken på denne ramma er av dårligere kvalitet enn hva Specialized sine har. Dette er en Xeed-sykkel, og jobben for å få den sandblåst koster sikkert mer enn hele sykkelen kostet ny  Da ville jeg gitt Duxola ett redelig forsøk, og høyttrykkspyler. Du kan jo teste med litt Duxola ett sted som ikke er det første du ser, under krankhuset for eksempel. Husk å la det virke en stund, over natten for eksempel. Jeg strippet en gang en BMX i stål, den hadde såpass tynn lakk at Duxola og høyttrykk fungerte plettfritt.
|
|
|
14/04/2021 12:37
|
hinault
Ringrev
|
Ringrev
Sikker på at du ikke får et resultat 5 åringen kan bli like fornøyd med fra et folieringsverksted? ( så du slipper mye frustrasjon og kan bruke den tiden du sparer med denne frøkenen)
|
|
|
[Re: hinault]
14/04/2021 13:50
|
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Sikker på at du ikke får et resultat 5 åringen kan bli like fornøyd med fra et folieringsverksted? ( så du slipper mye frustrasjon og kan bruke den tiden du sparer med denne frøkenen) Tror frøkna gir en blank f i dette om jeg skal være 100% ærlig, dette prosjektet er nok mest for far 
|
|
|
[Re: bjarnetv]
14/04/2021 17:30
|
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Oi den ble skikkelig stilig. Inspirerende!
|
|
|
22/04/2021 09:28
|
tron
Besatt
|
Besatt
Hvordan gikk det med Duxola på Xeed-ramma? Er i gang med en Xeed her selv, som skal bli skolesykkel for junior. Lakken er gjenstridig noen steder, men den gir tapt mot Duxolaen ved å påføre stadig nye lag før den tørker. Jeg pakket første strøk i plastfolie, men den plastfolien er en skikkelig drittjobb. Strategien nå er å påføre lag på lag helt til mesteparten av lakken har sluppet fra underlaget, noe som ser ut til å funke, for så å gi ramma en ny omgang med turbodysen på høyttrykkspyleren. Finishen tas med stålull, før polering med Autosol. Jeg gjorde dette for 11 år siden på en gammel Kona-ramme. Det var en drittjobb den gangen også, men resultatet var veldig tilfredsstillende: ![[Linket bilde fra farm5.static.flickr.com]](http://farm5.static.flickr.com/4100/4734746567_822ea67b96_z.jpg)
Redigert av tron; 22/04/2021 09:30.
|
|
|
22/04/2021 09:49
|
Panda
Besatt
|
Besatt
4000 kr for å blåse en Carbon ramme og gaffel var et tilbud jeg fikk siste høst. Inkl. ny maling og klarlakk.
Hos Markveien Karosseri/Tangerudlakken.
Redigert av Panda; 22/04/2021 10:13.
|
|
|
[Re: Panda]
22/04/2021 10:18
|
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Hvordan gikk det med Duxola på Xeed-ramma? Xeed'en er satt på hold. Jeg har bestilt opp (og mottatt) litt deler til den (konvertering til 1x11 SRAM NX), men selve drittjobben får vente. Det er en 24" fatbike, og den var jo vesentlig større enn jeg trodde når jeg kjøpte den usett på internett. Dette er nok sykkel for barn på rundt 8år, datteren er 5, så jeg har god tid  Derfor prioriteres ett annet prosjekt nå i første omgang, men der er det karbonramme, så da er det sandpapir fremfor Duxola  Hva er greia med Duxola egentlig? Er det opplest og vedtatt den beste/sterkeste malingsfjerneren som kan brukes på Aluminium? Jeg lurer bare fordi jeg nå har hørt om flere som har slitt en del med denne. Jeg har ingen erfaring med marlingsfjerner, og tror på ingen måte det finnes en som gjør jobben til en lek, men har noen sjekket etter om hvorvidt det finnes "sterkere lut" enn Duxola, tilgjengelig for privatpersoner? Jeg kommer delvis til å møte på problematikken også på det prosjektet jeg gjør nå, for det er en karbonramme med alu-setestag. Så jeg må strippe klarlakken fra setestagene for å få de pussa og polert opp igjen (det er en del saftige riper der), men da blir det heldigvis en ganske liten jobb ift. en hel ramme. 4000 kr for å blåse en Carbon ramme og gaffel var et tilbud jeg fikk siste høst. Inkl. ny maling og klarlakk.
Hos Markveien Karosseri/Tangerudlakken. Morsomt.. Når jeg trykker "quote" på deg, så qouter den prisen til 4000,-, mens du vitterlig har skrevet 5000,-. Ser innlegget har vært redigert, er det tilfeldigvis prisen du endret?  Uansett, synes både 4 og 5 tusen høres ut som en helt fair pris på å få strippet og malt en ramme. Men i mitt tilfelle vil jeg gjøre lakkering selv, da litt av poenget er at datteren skal få være med å bestemme litt hvordan vi skal gjøre det, og det andre poenget er at far skal få lekt med lakkering på ei ramme hvor det ikke er "så farlig"  Og i det tilfellet synes jeg 4-5k blir for mye. Da blir det isåfall Duxola 
Redigert av vviz; 22/04/2021 10:19.
|
|
|
22/04/2021 11:26
|
tron
Besatt
|
Besatt
Tror det sterkere alternativet til Duxola må være en eller annen form for syrebad. Ikke akkurat noe du gjør hjemme i garasjen. Duxola funker, men det er en tålmodighetsjobb. Den trenger lang virketid, men du må dekke med plast eller påføre stadig nye strøk for å unngå at den tørker. Akkurat det med plastfolie er slitsomt, så det ser ut til å være bedre å ta en runde med penselen hver time eller så... Tolmodighet.. Jeg har aldri prøvd andre varianter.
|
|
|
[Re: tron]
22/04/2021 11:34
|
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Tror det sterkere alternativet til Duxola må være en eller annen form for syrebad. Ikke akkurat noe du gjør hjemme i garasjen. Duxola funker, men det er en tålmodighetsjobb. Den trenger lang virketid, men du må dekke med plast eller påføre stadig nye strøk for å unngå at den tørker. Akkurat det med plastfolie er slitsomt, så det ser ut til å være bedre å ta en runde med penselen hver time eller så... Tolmodighet.. Jeg har aldri prøvd andre varianter.
Ok. Ja det er akkurat dette med plastfolie jeg har lurt på ift. styrken på Duxola. Ser jo mange youtubere (i utlandet) som stripper maling uten å bruke folie (men sett den nevnt flere ganger i forbindelse med Duxola). Det som fikk meg til å lure på om dette egentlig er så sterkt som det "bør" være. Det jeg har lagt merke til er at de ofte smører veldig tykt på, kanskje det for å bremse hvor raskt det tørker?
|
|
|
22/04/2021 11:35
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Hvordan gikk det med Duxola på Xeed-ramma? Xeed'en er satt på hold. Jeg har bestilt opp (og mottatt) litt deler til den (konvertering til 1x11 SRAM NX), men selve drittjobben får vente. Det er en 24" fatbike, og den var jo vesentlig større enn jeg trodde når jeg kjøpte den usett på internett. Dette er nok sykkel for barn på rundt 8år, datteren er 5, så jeg har god tid  Derfor prioriteres ett annet prosjekt nå i første omgang, men der er det karbonramme, så da er det sandpapir fremfor Duxola  Hva er greia med Duxola egentlig? Er det opplest og vedtatt den beste/sterkeste malingsfjerneren som kan brukes på Aluminium? Jeg lurer bare fordi jeg nå har hørt om flere som har slitt en del med denne. Jeg har ingen erfaring med marlingsfjerner, og tror på ingen måte det finnes en som gjør jobben til en lek, men har noen sjekket etter om hvorvidt det finnes "sterkere lut" enn Duxola, tilgjengelig for privatpersoner? Jeg kommer delvis til å møte på problematikken også på det prosjektet jeg gjør nå, for det er en karbonramme med alu-setestag. Så jeg må strippe klarlakken fra setestagene for å få de pussa og polert opp igjen (det er en del saftige riper der), men da blir det heldigvis en ganske liten jobb ift. en hel ramme. 4000 kr for å blåse en Carbon ramme og gaffel var et tilbud jeg fikk siste høst. Inkl. ny maling og klarlakk.
Hos Markveien Karosseri/Tangerudlakken. Morsomt.. Når jeg trykker "quote" på deg, så qouter den prisen til 4000,-, mens du vitterlig har skrevet 5000,-. Ser innlegget har vært redigert, er det tilfeldigvis prisen du endret?  Uansett, synes både 4 og 5 tusen høres ut som en helt fair pris på å få strippet og malt en ramme. Men i mitt tilfelle vil jeg gjøre lakkering selv, da litt av poenget er at datteren skal få være med å bestemme litt hvordan vi skal gjøre det, og det andre poenget er at far skal få lekt med lakkering på ei ramme hvor det ikke er "så farlig"  Og i det tilfellet synes jeg 4-5k blir for mye. Da blir det isåfall Duxola  Jeg endret prisen ja, da jeg husket feil. Måtte finne en gammel email fra de først. Helt nøyaktig tar Kristian 3500 kr for rammen og 500 for gaffel. Jeg syns også det er ganske billig. Dette er 2020 priser, så da må du nok legge på det vanlige "vi gir Corona skylden"-prisjustering på 10% 
|
|
|
[Re: Panda]
22/04/2021 11:36
|
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jeg endret prisen ja, da jeg husket feil. Måtte finne en gammel email fra de først. Helt nøyaktig tar Kristian 3500 kr for rammen og 500 for gaffel. Jeg syns også det er ganske billig. Dette er 2020 priser, så da må du nok legge på det vanlige "vi gir Corona skylden"-prisjustering på 10%  Det er helt fair. Men mye bedre grunnlag å sitte på en prisene jeg fant for stripping av MC-rammer på 10 år gamle prislister 
|
|
|
22/04/2021 12:30
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Noen som har prøvd kaustisk soda? Brukte det på en messinginstrument en gang, men vet ikke om lakken sitter bedre eller dårligere på en sykkel.
|
|
|
22/04/2021 13:16
|
tron
Besatt
|
Besatt
Har lest at kaustisk soda + tapetlim skal kunne utgjøre en DIY-malingsfjerner, men aldri prøvd. Kaustisk soda skal man har respekt for.
Duxola er i hvert fall trygt å bruke, men ja, jeg skulle gjerne sett at den var enda mer effektiv.
|
|
|
22/04/2021 13:36
|
bjarnetv
Ringrev
|
Ringrev
Kaustisk soda løser opp alu, så der mister man nok mer enn bare lakk!
Jeg har brukt det til å fjerne elkoksering på noen slitte gamle alu-kranker og stem før, og da lar jeg dem aldri ligge i mer enn 15min, og nøytraliserer med utvannet natron etterpå.
|
|
|
22/04/2021 14:17
|
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Det som vet hadde vært fint med ett bad i kaustisk soda, er at den type bad er ganske vanlig rundt om kring i industriell/kommersiell sammenheng. Så jeg gjetter det ikke ville kostet mye å få slengt oppi ei slik ramme om man bare fant noen som dealer med det der på daglig basis. Mem jeg har aldri håndtert det, kan ingenting om det, så om noen sier det spiser aluminium, så skal jeg la være å utfordre skjebnen 
|
|
|
26/04/2021 11:18
|
tron
Besatt
|
Besatt
Gjorde ferdig ramma til junior i helgen, og gjorde meg opp noen nye erfaringer: Ligg unna sandpapir, og bruk bare plastskraper hvis det skal skrapes. Stålull og små stålbørster (tannbørstestørrelse) er det som skal til for å få vekk alle lakkrester uten å lage merker i aluminiumen. Roterende stålbørste på Dremel er fint langs sveiser og på trange steder. Så avslutter man med Autosol. Det blir mye gnikking, men resultatet er mildt sagt tilfredsstillende. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=119898&filename=IMG_7173.jpg)
Redigert av tron; 26/04/2021 11:18.
|
|
|
26/04/2021 12:29
|
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Kult, er det Duxola du har brukt på den? Resultatet ser flott ut. hva er videre plan? Skal du lekke om, eller tenker du å beholde aluminium-utseendet? Og dersom sistnevnte, gjør du noe tiltak for å bremse oksidering? Så for å pirke litt da, selv om dette ble flott, så er det jo masse synlige småriper der som du sannsynligvis kunne pusset bort om du var villig til å ta den sandpapirjobben du anbefaler å avstå fra, dersom du hadde ønsket å få den helt speilblank  Men nå snakker jeg altså om sandpapir fra ca 400 og oppover (til noen tusen) ikke 80-120 liksom 
|
|
|
26/04/2021 12:41
|
tron
Besatt
|
Besatt
Duxola, ja. Blir ikke noe lakk på denne. Ramma kommer fra en donorsykkel jeg plukket opp på Finn.no for 500 kr, så dette får holde. Om den oksiderer like lite som den forrige ramma jeg gjorde dette på, holder litt Autosol på en klut samtidig med vårpussen i massevis for å beholde utseendet. Fikk Ebay-dekaler i posten i dag, så navnet på junior kommer til å pryde underrøret.
Alurørene som brukes i produksjonen er ikke polert i utgangspunktet, så noe spill i overflaten er det jo. Men det kommer ikke fra lakkfjerningen eller stålullen. På en meters avstand ser alt idiotisk blankt ut, hehe. Har sett noen sandblåste alurammer, og da blir overflaten svært matt i forhold, kanskje også mer utsatt for oksidering(?).
Redigert av tron; 26/04/2021 12:43.
|
|
|
[Re: tron]
26/04/2021 13:00
|
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Duxola, ja. Blir ikke noe lakk på denne. Ramma kommer fra en donorsykkel jeg plukket opp på Finn.no for 500 kr, så dette får holde. Om den oksiderer like lite som den forrige ramma jeg gjorde dette på, holder litt Autosol på en klut samtidig med vårpussen i massevis for å beholde utseendet. Fikk Ebay-dekaler i posten i dag, så navnet på junior kommer til å pryde underrøret.
Stilig. Kan du anslå noe tidsforbruk på Duxola-jobben? Interessant ang. oksidering. Mitt alu-rammeprosjekt (som får bli en gang i fremtiden) planlegger jeg å lakkere. Men jeg har ett annet pågående prosjekt med en ramme som delvis er aluminium (alu setestag på en ellers karbon-ramme). Der hadde jeg noen planer som jeg tror går i vasken (klarlakking av rå aluminium (slik rammen er originalt). Jeg må uansett pusse av gammel klarlakk, men jo mer jeg undersøker, jo mindre får jeg inntrykk av at klarlakking av rå aluminium er noe som lar seg gjøre med godt resultat som privatperson. Av årsaker som fortsatt ikke er helt opplagte for meg, har jeg inntrykk av at transparant primer i god kvalitet ikke er lett tilgjengelig for privatpersoner (mulig det har noe med HMS å gjøre). Om noen vet noe om dette, så skyt gjerne inn. Uansett, om rå aluminium oksiderer relativt tregt, så er det jo ett alterantiv å la de bestå rå, og heller polere over en gang i blant. Kommer jo til å måtte gjøre det samme på blankpussede gruppsettkomponenter fra tid til annen også. Polering av rette setestag er tross alt enklere enn polering av intrikate bremsekalipere osv. Alurørene som brukes i produksjonen er ikke polert i utgangspunktet, så noe spill i overflaten er det jo. Men det kommer ikke fra lakkfjerningen eller stålullen. På en meters avstand ser alt idiotisk blankt ut, hehe. Har sett noen sandblåste alurammer, og da blir overflaten svært matt i forhold, kanskje også mer utsatt for oksidering(?).
Usikker på hvorvidt det bidrar til okisderingshastighet. Men at man ikke får ett speilblankt resultat rett ut fra en "blåsejobb", var jeg klar over. Men er positivt overrasket over hvor god finish du fikk ut fra Duxola-behandlingen også. Jeg hadde egentlig regnet med at man ville ende med relativt matt og kjedelig look etter en slik jobb, og at man fortsatt ville måtte ende opp med å pusse og polere i mange mange timer for å oppnå det resultatet du har der.
|
|
|
26/04/2021 13:33
|
tron
Besatt
|
Besatt
Har ikke turt å logge timer. Prosessen gikk fra onsdag til lørdag. Det tar tid, men mesteparten av tiden står det jo bare der mens Duxolaen virker. Et rett rør går fra lakk til polert i løpet av en dag. Det er i sveiser, kriker og kroker som tar tid, og der måtte jeg kjøre mange omganger Duxola og bruke en fin stålbørste i tillegg. Autosolen er siste sjarmøretappe, og tar bare 30-45 minutter. Det er da det virkelig blir blankt. Jeg lager en egen tråd til denne Sykkeldeler-forumet når jeg får tatt flere bilder og de siste delene kommer i posten. Det er jo tross alt ikke en racer 
|
|
|
|
|