Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB
|
Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB
[Re: Hogg75]
21/04/2021 10:59
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Ser den, men regner med at de fleste bruker hodet litt? Jeg drar feks ikke på skitur fra Sognsvann eller Landfalltjern (Drammen) kl 12 på en solfylt januarsøndag med nykjørte spor. Med unntak av hvis jeg vil gå i kø både opp og ned. Samme er det jo på sti. De få timene i uka hvor det kan samle seg mye folk på noen få spesifikke steder er jo kjempelette å unngå. Om man vil.
|
|
|
21/04/2021 11:25
|
jsdk
Ringrev
|
Ringrev
Det meste av konflikter er oppdiktet viss-vass, primært fra folk som sykler mest med hjelp av tastaturet. Nordmenn generelt klarer jo fan ikke se forskjell på folk som ikke nødvendigvis er enige med deg og en faktisk konflikt…
|
|
|
21/04/2021 12:23
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har en på teamet mitt som er mye ute i østmarka (200km i mnd elns) på beina, og hen klager stadig vekk over hodeløse syklister som dundrer forbi alt for fort, og selv i bærumsmarka har vi hatt mye forekomster av troll forrige sesong som la stokker i veien for stien titt og ofte. Så helt oppdiktet er det nok ikke.
|
|
|
[Re: Ndreas]
21/04/2021 12:37
|
Håvard.
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har en på teamet mitt som er mye ute i østmarka (200km i mnd elns) på beina, og hen klager stadig vekk over hodeløse syklister som dundrer forbi alt for fort, og selv i bærumsmarka har vi hatt mye forekomster av troll forrige sesong som la stokker i veien for stien titt og ofte. Så helt oppdiktet er det nok ikke. Det kan godt hende det stemmer det du sier her. Jeg har nok blitt mere og mere bevisst på å bremse ned i møte med fotgjengere ettersom det også har vært mere fokus på det de seinere årene. Jeg vil tro at det er en av grunnene til at møter med fotgjengere stort sett er positive. Mine sykkelkompiser gjør stort sett det samme, men siden det er flere syklister enn før så er det antagelig også flere som er mindre bevisste på dette. Mengden stravaspor kan i hvertfall tilsi det. Likevel har jeg en følelse av at det var flere "sure gubber" før, uten at jeg skal si det sikkert. Uansett er situasjonen svært mye mere harmonisk enn en del avkroker av internett kan gi inntrykk av. hvis jeg kunne bestemme og skulle laget lite gjennomtenkte og gjennomførbare forbud så ville jeg forbudt strava :-)
|
|
|
21/04/2021 13:52
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
Strava er kjempefint til sitt bruk, men det er segmenter som er noe drit. Løsningen sitter du på selv: Flagg alle segmenter du ser så blir det mere kos i stedet for race 
|
|
|
[Re: JonahHex]
21/04/2021 14:03
|
Håvard.
Ringrev
|
Ringrev
Strava er kjempefint til sitt bruk, men det er segmenter som er noe drit. Løsningen sitter du på selv: Flagg alle segmenter du ser så blir det mere kos i stedet for race  jeg bruker ikke strava, så jeg ser ikke noen segmenter, men er enig med deg i at det er konkurranseaspektet på en hver sti over alt (nesten) som er problemet
|
|
|
[Re: Ugla]
21/04/2021 14:11
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er jeg helt uenig i, elsykkel har mindre bærekraft enn sykkel i disse områdene fordi: 1) Gjennomsnittsfarten er høyere i kupert terreng og er konfliktskapende i seg selv - det problemet forsvinner i sin helhet. 2) Høyere fart gir lengere turer på samme tid, grovt sett kan man si at en elsyklist har fotavtrykket til to syklister, mao er det en betydelig forskjell på presset med og uten elsykkel. 3) Foregående punkt øker slitasjen, det er bare ren matte, og i tillegg er det enklere å sykle rett igjennom fryktelig vått terreng fordi du har motorhjelp, og den muligheten benyttes dessverre.
Du må gjerne være uenig med meg, men jeg har ikke skrevet noe om slitasje og hvorvidt elsyklister sliter mer enn andre. Du argumenterer mot en stråmann, typisk for mange på internett. Jeg har skrevet om økt bruk av marka i pressområder og at det nødvendigvis vil føre til mer konflikt. Alle er enige om at mer bruk fører til mer slitasje og elsykler bidrar selvsagt til dette, men det sentrale poenget er at antallet stisyklister ser ut til å være sterkt økende. Nå har vi ikke noen ordentlige tall på dette, men mitt inntrykk er at det er mange flere ute på sti nå enn for 2-3 år siden, både på el og vanlig stisykkel.
Uten elsykkel i området underlagt markaloven er det lenge til evt. restriksjoner blir nødvendig, med kommer det fort.
Dette tror jeg altså er helt feil. Elsykkel vil aksellerere denne utviklingen, fordi den får flere ut p åsti, men også uten el vil vi ha problemer i pressområder om noen år. Jeg opplever i likhet med flere her relativt lite konflikt, men det er åpenbart for meg at om antallet syklister fortsetter å øke og samtidig får svare tilknytning til "stimiljøet" med tilhørende selvjustis etc., samtidig som den generelle bruken av marka øker (covid-19 har fått mange flere ut) vil vi etter hvert få problemer, så lenge alle fortsetter å klumpe seg sammen alle steder. Tror i likhet med flere at et trailsenter på Tryvann er urealistisk, men at planene NOTS har skissert om tilrettelegging blant annet rundt E6 og ved Kjelsås er fornuftiger tiltak for å spre trafikken og lede vekk fra blåsti. Jeg mener man også bør vurdere å merke alternative stier for eksempel i Trulsen for å avlede trafikkk. Også burde NOTS slutte å lage byggverk som ikke blir vedlikeholdt.
|
|
|
21/04/2021 15:11
|
Hogg75
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
|
|
|
21/04/2021 21:11
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Her i Trondheim har jeg bitt meg merke i at stier ser ut til å bli rettet ut og utvidet fra oppover sykling. Dette har økt etter at motor ble en del av stisyklingen. Dette var nok typisk stykker der veldig få gadd å prøve å tråkke opp, men nå prøver mange å kjøre opp og tråkker til de spinner ut. Jeg har også lagt merke til at elsyklister driver det jeg vil kalle for endurotrening på stier som sikkert ble vurdert som for slitsomme å komme seg til tidligere. Denne syklingen medfører mye slitasje og kutting. Men jeg må innrømme at jeg tror disse raserte mye sti før de fikk motor også. Nå har vi bare gitt dem verktøyet til å mangedoble mengden skade de kan utføre, og spre skadene utover større områder.
Det gledelige er at jeg tror en del dyre motorsykler blir stående mest i boden. De som ikke gadd å tråkke synes nok gjerne det å være ute blir for ufyselig til tross for motoren. Så foreløpig ser jeg ikke igjen det antallet motorsykler som jeg hører om selges på stien, men jeg er spent på hva denne sesongen bringer.
Jeg kan også legge til at jeg har møtt mange motorsyklister på sti og hatt veldig hyggelige turer sammen med dem. Til tross for at de kjenner mitt standpunkt svært godt har jeg aldri opplevd at vi ikke har det hyggelig i lag selv om man er uenig om en lov. Jeg tror kanskje at noen av dem ikke hadde brydd seg om elsykler aldri ble tillat på sti, men når de først er det så benytter de anledningen til å skaffe seg noe fett maskineri. De viser stor glede over motoren, men jeg husker dem ikke som særlig sure da de tråkket heller.
|
|
|
21/04/2021 21:50
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det virker på meg som at mange som er pro elsykkel tar det som en selvfølge at det er et viktig å få så mange som mulig til å sykle sti. Men er det det? Bærekraft vil jo alltid inkludere former for begrensning. Slit, ubehag og kroppens utilstrekkelighet var kanskje en fin måte å holde antallet stisyklister nede på et bærekraftig nivå? Hvor mange kan sykle sti før vi blir urimelig dominerende ovenfor andre markabrukere? Når jeg er ute med barna på sti blir jeg veldig stresset når det kommer syklister nedover selv om ,de følger stivet til punkt og prikke. Jeg tror at selv om vi alle oppførte oss prikkfritt så kan vi likevel bli for mange.
|
|
|
21/04/2021 22:23
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
Selvfølgelig er det viktig å få så mange som mulig ut og sykle på sti. Unger og gamlinger, sprekinger og kolspasienter. Alle unnes gleden av natur, fysisk fostring og mestring. Alternativet i at det skal være forbeholdt noen få utvalgte er ikke aktuelt, da får hver enkelt redusere sin aktivitet slik at totalen blir bærekraftig.
|
|
|
22/04/2021 05:58
|
mob
Avhengig
|
Avhengig
Selvfølgelig er det viktig å få så mange som mulig ut og sykle på sti. Unger og gamlinger, sprekinger og kolspasienter. Alle unnes gleden av natur, fysisk fostring og mestring. Alternativet i at det skal være forbeholdt noen få utvalgte er ikke aktuelt, da får hver enkelt redusere sin aktivitet slik at totalen blir bærekraftig. Elsykling og sykling er ikke sidestilte aktiviteter. Elsykling er meg bekjent det første eksempelet på motorisering av tradisjonell ferdsel i utmark av et visst omfang. Ikke ski. Ikke fotturer. Ikke klatring. Ikke kiting. Ikke padling. Ikke telting. Ingen av disse aktivitene er forsøkt motorisert i stor stil, men det er altså sykling. Det representerer et vegskille som mange ikke vil krysse. Det blir, som sykkeloyvind skrev tidligere, til slutt et etisk spørsmål. Jeg er ivrig stisyklist, men jeg er ivrigere friluftsmann. Blir disse tingene satt opp mot hverandre, vet jeg hva jeg vil velge: Motor hører ikke hjemme i marka. Dette må være utgangspunket for denne diskusjonen. Så kan vi diskutere allmenningens tragedie som du og erikskon er inne på. Selvsagt er ikke aktiviteten bærekraftig i pressområdene rundt de store byene, og da er det naturlig å starte med at den sist ankomne, som har ingenting til felles med de andre bortsett fra hjulene, må vike plassen. Det er kjedelig, men sånn er det. Så kan vi diskutere andre tiltak, som økt tilrettelegging osv. Men ved å holde fast på argumentasjonen din over, gjør du ingenting annet enn å svekke grunnlaget for alle på hjul. Det kalles egoisme.
Redigert av mob; 22/04/2021 05:58.
|
|
|
22/04/2021 06:58
|
Hogg75
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Selvfølgelig er det viktig å få så mange som mulig ut og sykle på sti. Unger og gamlinger, sprekinger og kolspasienter. Alle unnes gleden av natur, fysisk fostring og mestring. Alternativet i at det skal være forbeholdt noen få utvalgte er ikke aktuelt, da får hver enkelt redusere sin aktivitet slik at totalen blir bærekraftig. On the point Jonah!!
|
|
|
[Re: Håvard.]
22/04/2021 07:02
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Likevel har jeg en følelse av at det var flere "sure gubber" før, uten at jeg skal si det sikkert.
For et par uker siden var vi på tur på Hurumlandet, og traff utelukkende på hyggelige og blide turgåere som spurte og grov om alt mulig. Det var _en_ gammel dame som svarte litt "kort" og som ikke hilste like hjertelig som de andre. Kontrast til egen bakgård hvor spennet i humør er ganske stort, men sjelden superpositivt. Etterhvert som de aller mest innbitte haterne går ut på dato må vi jobbe knallhardt for at det ikke rekrutteres nye misfornøyde....
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: mob]
22/04/2021 07:14
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Elsykling og sykling er ikke sidestilte aktiviteter. .
Jo det er vel akkurat det det er. Det kalles sykling.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
[Re: erikskon]
22/04/2021 07:17
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Det gledelige er at jeg tror en del dyre motorsykler blir stående mest i boden. De som ikke gadd å tråkke synes nok gjerne det å være ute blir for ufyselig til tross for motoren. Så foreløpig ser jeg ikke igjen det antallet motorsykler som jeg hører om selges på stien, men jeg er spent på hva denne sesongen bringer.
Jeg er også spent på om du møter mange motorsykler ute på sti. Veldig. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=119848&filename=standard_3392331757_0b0e4cd276_o.jpg)
Redigert av hbakken; 22/04/2021 07:17.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
[Re: mob]
22/04/2021 07:24
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
Elsykling og sykling er ikke sidestilte aktiviteter.
For meg er det ikke forskjell (unntatt i konkurranse). Forøvrig interessante sammenligninger. Klatring? Sykkelpurister som konverterer "kun friklatring er lov, vi ødelegger vel ikke fjellet med bolter og tau gjør vi vel??" Så fint du er friluftsmann da, med et noblere syn på bruk av marka enn resten. Til syvende og sist er vi ikke forskjellige tror jeg - vi ønsker at marka skal oppleves av så mange som mulig, og for å få til dette er mangfold viktig. Sist ankomne er vel SYKKELEN, om den forrige adelen får viljen sin.
|
|
|
[Re: hbakken]
22/04/2021 07:26
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Jo det er vel akkurat det det er. Det kalles sykling. Nei, det ene er sykling, det andre er elsykling(evnt elmotorassistert sykling).
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: larsdx]
22/04/2021 07:28
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Det er jeg helt uenig i, elsykkel har mindre bærekraft enn sykkel i disse områdene fordi: 1) Gjennomsnittsfarten er høyere i kupert terreng og er konfliktskapende i seg selv - det problemet forsvinner i sin helhet. 2) Høyere fart gir lengere turer på samme tid, grovt sett kan man si at en elsyklist har fotavtrykket til to syklister, mao er det en betydelig forskjell på presset med og uten elsykkel. 3) Foregående punkt øker slitasjen, det er bare ren matte, og i tillegg er det enklere å sykle rett igjennom fryktelig vått terreng fordi du har motorhjelp, og den muligheten benyttes dessverre.
Du må gjerne være uenig med meg, men jeg har ikke skrevet noe om slitasje og hvorvidt elsyklister sliter mer enn andre. Du argumenterer mot en stråmann, typisk for mange på internett. Jeg har skrevet om økt bruk av marka i pressområder og at det nødvendigvis vil føre til mer konflikt. Alle er enige om at mer bruk fører til mer slitasje og elsykler bidrar selvsagt til dette, men det sentrale poenget er at antallet stisyklister ser ut til å være sterkt økende. Nå har vi ikke noen ordentlige tall på dette, men mitt inntrykk er at det er mange flere ute på sti nå enn for 2-3 år siden, både på el og vanlig stisykkel.
Uten elsykkel i området underlagt markaloven er det lenge til evt. restriksjoner blir nødvendig, med kommer det fort.
Dette tror jeg altså er helt feil. Elsykkel vil aksellerere denne utviklingen, fordi den får flere ut på sti, men også uten el vil vi ha problemer i pressområder om noen år. Jeg opplever i likhet med flere her relativt lite konflikt, men det er åpenbart for meg at om antallet syklister fortsetter å øke og samtidig får svare tilknytning til "stimiljøet" med tilhørende selvjustis etc., samtidig som den generelle bruken av marka øker (covid-19 har fått mange flere ut) vil vi etter hvert få problemer, så lenge alle fortsetter å klumpe seg sammen alle steder. Synes du har mange gode innlegg og poenger larsdx! Slitasje kan man forholde seg til og ha som problemstilling, mens om det er el/ikke el i den sammenhenger blir håpløst å forholde seg til. Er så masse rart som skrives (av andre enn deg) der "folk" har sett en el-sykkel sykle gjennom søle, sett en elsykkel shutle osv osv. Man har gjort seg opp en mening om at det er elsykkel som er problemet og alle småting som kan påvirke det synes fremheves som argumenter imot. Ingen, meningsløst diskusjon i mine øyne. Så denne uka har jeg faktisk sett på Strava at en kompis av meg på analog sykkel har syklet MANGE FLERE KILOMETER ENN MEG. Oj, må være et problem det da. Han har jo dobbelt slitasje enn det jeg på elsykkel her. Meningsfult utsagn? Nei. Men er det slike utsagn man kan se i diskusjoner her? Ja. Annen: Mr Fjeldheim konkret er i mye bedre fysisk form enn meg. Når jeg sykler på min emtb, så kan jeg sikkert sykle samme antall kilometer som han. Hva blir problematisert? At jeg på emtb nå sykler dobbelt så langt som jeg ville gjort på en vanlig sykkel? Ja. Konflikten er ikke ute i marka. Bare her.
|
|
|
[Re: RazeFaze]
22/04/2021 07:30
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Jo det er vel akkurat det det er. Det kalles sykling. Nei, det ene er sykling, det andre er elsykling(evnt elmotorassistert sykling). Ja legger merke til at du ønsker bruke det ordet. Men det er type sykkel som er annerledes. Man sykler fortsatt. Racersykler du? Transportsykler du? Hybridsykler du? BMX-sykler du? Bysykler du? Eller sykler du? ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=119849&filename=2021-04-22_09-31-12.png)
Redigert av hbakken; 22/04/2021 07:32.
|
|
|
22/04/2021 07:32
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Jeg er også spent på om du møter mange motorsykler ute på sti. Veldig.  Det blir et spørsmål om semantikk om man kan kalle en sykkel med motor for en motorsykkel. I motorsykkelhistoriens spede begynnelse var det nettopp det flere produsenter gjorde. De satte motor på en sykkel og kalte den motorsykkel. Erikskon tenker gjerne heller i retning av sykler som denne, testet og omtalt i Terrengsykkel med noe andre komponenter og fargekombinasjoner. ![[Linket bilde fra p.vitalmtb.com]](https://p.vitalmtb.com/photos/press_releases/3448/title_image/s1600_Tazer_MX_PRO_22864.jpg) Press release: New motorsports-inspired E-MTB to be distributed exclusively through a powersports dealerThe agreement will see a new, motocross-inspired and motorsports-focused E-performance Tazer e-MTB model sold exclusively through Parts Unlimited’s powersports dealership network. The new Tazer model will feature motocross-inspired componentry from recognizable MX brands to appeal to the powersports customer. INTENSE has always engaged in and been inspired by motorsports with motocross and off-road motorcycling being closely tied to our company’s history and products. (...) With our new partnership with Parts Unlimited, we will be able to deliver a powersports-industry specific Tazer model to motorsports dealerships that’s made just for them. Samme rammesett og motor Shimano Steps E8000, 25 km/h, 250 watt nominelt, som versjonen som selges i Norge.
|
|
|
[Re: Sepeda]
22/04/2021 07:36
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Elsykkel så lenge den er lovlig innenfor norsk lov.
LIke mye semantikk som når noen trigges av analog sykkel
Sykkel og elsykkel trodde jeg det var en enighet om? De som sliter skikkelig med å akseptere elsykkel har store behov for å kalle det motorsykkel, tråmoped osv ser jeg. En motorsykkel har ikke pedaler man må trå rundt, den har gass på styret.
|
|
|
22/04/2021 07:38
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
LIke mye semantikk som når noen trigges av analog sykkel. Nettopp 
|
|
|
[Re: Sepeda]
22/04/2021 07:48
|
Hogg75
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Jeg er også spent på om du møter mange motorsykler ute på sti. Veldig.  Det blir et spørsmål om semantikk om man kan kalle en sykkel med motor for en motorsykkel. I motorsykkelhistoriens spede begynnelse var det nettopp det flere produsenter gjorde. De satte motor på en sykkel og kalte den motorsykkel. Erikskon tenker gjerne heller i retning av sykler som denne, testet og omtalt i Terrengsykkel med noe andre komponenter og fargekombinasjoner. ![[Linket bilde fra p.vitalmtb.com]](https://p.vitalmtb.com/photos/press_releases/3448/title_image/s1600_Tazer_MX_PRO_22864.jpg) Press release: New motorsports-inspired E-MTB to be distributed exclusively through a powersports dealerThe agreement will see a new, motocross-inspired and motorsports-focused E-performance Tazer e-MTB model sold exclusively through Parts Unlimited’s powersports dealership network. The new Tazer model will feature motocross-inspired componentry from recognizable MX brands to appeal to the powersports customer. INTENSE has always engaged in and been inspired by motorsports with motocross and off-road motorcycling being closely tied to our company’s history and products. (...) With our new partnership with Parts Unlimited, we will be able to deliver a powersports-industry specific Tazer model to motorsports dealerships that’s made just for them. Samme rammesett og motor Shimano Steps E8000, 25 km/h, 250 watt nominelt, som versjonen som selges i Norge. 2 ganger skrevet e-mtb, står ikke motorsykkel eller electric motorbike her ETT eneste sted. Var flere som reagerer kraftig på bruken av «Analog» sykkel. Vi kan godt velge å provosere hverandre med begreper, noen kaller det semantikk, i hele tråden her, null stress det. Men lovlig emtb er faktisk sidestilt med vanlig tråsykkel ved loven. Derfor bør de også være sidestilt her.
|
|
|
22/04/2021 07:53
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Jo det er vel akkurat det det er. Det kalles sykling. Nei, det ene er sykling, det andre er elsykling(evnt elmotorassistert sykling). Ja legger merke til at du ønsker bruke det ordet. Men det er type sykkel som er annerledes. Man sykler fortsatt. Racersykler du? Transportsykler du? Hybridsykler du? BMX-sykler du? Bysykler du? Eller sykler du? ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=119849&filename=2021-04-22_09-31-12.png) Jeg sykler, du elsykler. Jeg elsykler også til og fra jobb, forøvrig. Jeg elsykla på Hafjelltoppen i fjor høst også, kan hende det dukker opp en emtb i løpet av året også, da elsykler jeg. Selv strava skjønner jo forskjellen.
|
|
|
[Re: RazeFaze]
22/04/2021 08:02
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
jeje. Du elsykler og analogsykler.
Jeg sykler. På litt forskjellige type sykler.
Redigert av hbakken; 22/04/2021 08:11. Rediger grunn: VIKTIG MER ANALOG SÅ FOLK SKJØNNER FORSKJELL
|
|
|
22/04/2021 08:17
|
Fjeldheim
Førstemester
|
Førstemester
Jeg og sykler! ![[Linket bilde fra cdn.globalauctionplatform.com]](https://cdn.globalauctionplatform.com/9a64c39f-8d55-4b4a-9a6a-abc300c21f25/dae38a31-b6e8-401a-a4bc-abc300ffc047/540x360.jpg)
|
|
|
22/04/2021 08:21
|
Altabjorn
Ivrig
|
Ivrig
Jeg er altså for elsykling på stier i utmark, men er ganske sikker på det vil innebære utfordringer i visse pressområder, i likhet med både stisykling og turgåing gitt visse omstendigheter. Har selv stygge planer om innkjøp av kraftig elrigg, men om man skal unngå reguleringer også i framtiden tror jeg pro-siden trenger bedre statetgier enn å stikke hodet i sanda og antyde at alle skeptikere og meningsmotsatndere er sure gubber eller sånn- og-sånn adel. Her har Ugla og flere talere fra nei-siden kommet med saklige og tydelig framlagte innvendinger mot elsykling i utmark. For eksempel vil en dobbling i fotavtrykk fra elsykkel ikke være noe å kimse av. Nå er det ikke sikkert naturslitasjen går opp med 100% med elsykkel, dette igjen vil variere av lokal kontekst, men det synes rimelig udiskutabelt at elsykkel har betydlige kapaistetsfordeler over vanlig sykkel innenfor et visst tidsperspektiv. Å blande ankedotiske framstillinger om syklister som er i god blir lite relevant og minner mest om kverrulering. Også folk i god form vil få økt sin kapasitet, selv om en elitesyklist ikke vil oppleve dette i samme grad som en sofaslask. Det gir heller ingen mening å argumentere omkring elsykler som en glidende overgang i sykkelteknologi fra skivebremser og senkepinne til elsykkel. En elsykkel er et motorisert framkomstmiddel, en sykkel er det ikke. Å tillate elsykler på stier i utmark representerer dermed et betydelig skifte i forhold til tidligere tiders praksis, så kan man argumentere for eller mot dette.
|
|
|
[Re: Fjeldheim]
22/04/2021 08:22
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Jeg og sykler! ![[Linket bilde fra cdn.globalauctionplatform.com]](https://cdn.globalauctionplatform.com/9a64c39f-8d55-4b4a-9a6a-abc300c21f25/dae38a31-b6e8-401a-a4bc-abc300ffc047/540x360.jpg) TRAMPERT! :-D
|
|
|
[Re: Fjeldheim]
22/04/2021 09:05
|
Hogg75
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Jeg og sykler! ![[Linket bilde fra cdn.globalauctionplatform.com]](https://cdn.globalauctionplatform.com/9a64c39f-8d55-4b4a-9a6a-abc300c21f25/dae38a31-b6e8-401a-a4bc-abc300ffc047/540x360.jpg) Flaut dårlig vedlikehold av sykkelen din, masse rust på krankarm, ser generelt sliten ut denna Svenn.... 
|
|
|
|
|