Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trenger hjelp - hjulsett til blandeveissykkel

Trenger hjelp - hjulsett til blandeveissykkel #2659788 21/04/2021 13:27
Carbean Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
Hei!

Har fått meg en ny Cannondale Synapse karbon 105 disc landeveissykkel (2021 modell) og har lyst til å bruke den litt i marka også, på grusveiene (ikke prøvd det før). Sykkelen kan ta opp til 32 mm brede dekk og jeg ser for meg en 70/30 fordeling landevei/ grusveier i marka av totalt kjørte km på denne sykkelen. Har syklet en del landevei i 6 år nå, så blir mest landevei. Har også en Scott Scale karbon hardtail, som brukes mer på røffere terreng og ritt (den brukes stadig mindre). Vurderer også å selge denne... Men har noen spørsmål om å lage "blandeveissykkel" (hvis det er mulig/lurt).

1. Ser for meg å enten ha to hjulsett, et til langturer på landevei (sykler ikke ritt eller tempo) og ett til grusturer i marka. Tanken med to hjulsett var å enten kjøpe et nytt sett med 32 mm CX dekk og beholde de jeg har som landeveisdekk, eller å oppgradere landeveisdekkene til karbon og bygge om hjulene jeg har nå til CX. Hva ville dere anbefalt meg å gjøre, og har dere noen tips på gode hjulsett og/ eller dekktype uten at det koster altfor mye...?

Eller finnes det noen hjulsett som passer til begge formål?

2. Hva er deres anbefalinger ift tubeless eller slange på asfalt hjul og grus hjul?

3. Bruke Ultegra landeveispedaler til asfalt og grus eller sette på f.eks ES600 SPD til kombi/ grusturer?

4. Burde jeg oppgradere noe annet på sykkelen når jeg først er i gang? (185, 85 kg)

Cannondale Synapse 2021 specs:

Felger: Cannondale RD 2.0 Disc, double wall w/ eyelet, 28h
Nav: (F) Formula CL-712, 12x100mm centerlock,(R) Formula RXC-400, 12x142 centerlock
Eiker: Stainless Steel, 14g
Dekk: Vittoria Zaffiro Pro Bright Black, 700 x 30c, reflective
Krank: Cannondale 1, BB30a, 50/34
Kranklager: Cannondale BB30
Kjede: Shimano HG601, 11-speed
Kassett: Shimano 105, 11-34, 11-speed
Gir: Shimano 105 GS
Girhendeler: Shimano 105, 11-speed
Bremser: Shimano 105 hydraulic disc, 160/160mm RT64 rotors
Bremsehendeler: Shimano 105 hydraulic disc

Re: Trenger hjelp - hjulsett til blandeveissykkel [Re: Carbean] #2659789 21/04/2021 13:36
O
olelovold Offline
Entusiast
Entusiast
O
Ikke gjør ting unødvendig komplisert. Du klarer deg fint med ett hjulsett og 30-32mm slicks til både landevei og de bedre grusveiene i marka.
GP5000 TL i 32mm satt opp tubeless tror jeg er et bænkers valg til dette.

Det går fint an å bruke landeveispedaler på grus når det er tørt, men er det fuktig eller litt gjørmete og du setter foten i bakken så tetter cleaten/pedalen seg fort og det blir umulig å klippe inn uten å pille vekk eventuelle ansamlinger av drit.

Re: Trenger hjelp - hjulsett til blandeveissykkel [Re: Carbean] #2659797 21/04/2021 13:49
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
+1 til olelovolds gode svar.

Eneste utfordring er at felgen på hjulsettet, (Maddux/Jalco) RD 2.0 Disc, så vidt jeg vet, ikke er designet for slangeløst oppsett. Om du trenger en unnskyldning for å kjøpe nytt og lettere hjulsett til blandeveisbruk, har du muligens en der.

Men det går fint med slange også! På med dekk og ut på tur.

Re: Trenger hjelp - hjulsett til blandeveissykkel [Re: Carbean] #2659810 21/04/2021 14:23
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
+1 til svar så langt, men anyways, enda ett synspunkt

1. Ang. dekk går det som nevnt helt fint an å ha noe som fungerer greit begge plasser. Personlig har jeg to ulike hjulsett, og da kjører jeg 40mm Maxxis Rambler i marka (men det er sikkert mange andre dekk som er minst like gode, og det blir uansett veldig subjektivt). Rambler er ett fyktelig dårlig dekk på landeveien, så ikke noe god "hybrid". Om du ønsker to hjulsett, sjekk opp det der med hvorvidt Maddux'ene kan kjøres tubeless? Er du sikker Sepeda? Jeg har ikke peiling altså, bare smått sjokkert dersom ett så nytt hjulsett (er ikke dette 2018/2019'ish design) ikke takler tubeless? Men på en annen side, det finnes nok mer sjokkerende ting her i verden ICON_SMILE Selv kjører jeg ett sett Notubes grail på grus. Det synes jeg er ett godt hjulsett, og det bør vel ikke koste all verden lenger heller, dersom det fortsatt er mulig å kjøpe, siden det er i aluminium. Mine grushjul får mye deng, eksempelvis har jeg en del lakkriper i sideveggen på aluminiumsfelgene. Slikt hadde nok plaget meg mer om det var dyre felgringer i karbon.

2. Jeg anbefaler personlig tubeless til begge deler, men om du allerede har ett hjulsett som viser seg å ikke kunne brukes Tubeless, veit jeg ikke om jeg ville brukt masse penger på å skifte det ut, kun av den årsaken. Om du skal ha to hjulsett, og det du allerede har ikke takler tubeless, ville jeg kjørt slanger på landevei, og kjøpt nytt hjulsett til grusdekkene, og sørget for at de er tubeless. Jeg ville ihvertfall prioritert tubeless i marka fremfor tubeless på landevei (om jeg måtte velge, og da primært pga. punkteringsbeskyttelse, som jeg mener er viktigere på grus).

3. Jeg hadde nok ikke orket å bytte pedaler hver gang jeg syklet avhengig av underlag. En gang hadde jeg wattpedaler som ble brukt på to sykler, så de ble flyttet rundt avhengig av hva som ble syklet. Gikk fort lei, og tok til slutt kostnaden for wattmåler på begge sykler. Men skulle jeg hatt én av delene permanent satt opp for en sykkel som brukes til begge deler, ville jeg personlig ha valgt SPD-pedaler over landeveipedaler. Synes SPD fungerer høvelig greit også på landevei, mens landeveipedaler fungerer høvelig dårlig i marka synes nå jeg. Å sykle med de går helt fint, men det er ikke noe stas om du skal av sykkelen og gå noen meter. Og det skjer langt hyppigere i marka enn på landeveien at jeg går av sykkelen for å traske noen meter for å titte på noe (men det blir veldig subjektivt igjen)

4. Vil anbefale å styre unna så lenge du klarer. Når du først starter er det vanskelig å stoppe. Og prisen på oppgraderinger står så sjeldent i stil til hva du får igjen i ytelse. Eddy Merkcx sa det best: “Don’t buy upgrades, ride up grades”. Med det sagt klarer jeg ikke la være å oppgradere ting selv altså, men om man skal gi "gode" råd, trenger man jo ikke la seg stoppe av at man ikke klarer å følge rådene selv..

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Trenger hjelp - hjulsett til blandeveissykkel [Re: Carbean] #2659812 21/04/2021 14:26
J
jorlie Offline
Entusiast
Entusiast
J
1) Antall hjulsett = (n+1)x(n+1) hvor n er antall sykler du har i dag.
2) Tubeless dekk er veldig nyttig hvis du planlegger å sykle traktorveier eller stier med mye stein. Ellers klarer du deg fint uten på jevne grusveier. Men det kan hende du bør ha litt høyere trykk enn du liker.
3) Det store fordelen ved landeveispedaler er at; hvis du tar en lang runde i nordmarka og ender opp på den beryktede trillestien ved Gjerdingen, så får du god øvelse i bikehandling. Jeg ville valgt spd hvis jeg bare hadde en sykkel.

Re: Trenger hjelp - hjulsett til blandeveissykkel [Re: jorlie] #2659813 21/04/2021 14:31
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: jorlie

3) Det store fordelen ved landeveispedaler er at; hvis du tar en lang runde i nordmarka og ender opp på den beryktede trillestien ved Gjerdingen, så får du god øvelse i bikehandling. Jeg ville valgt spd hvis jeg bare hadde en sykkel.

Den stien er ganske morsom å sykle, så kan anbefale å trene bikehandling gjennom der uavhengig av om man har pedaler det "kan" gås med. Har vel fortsatt til gode å klare hele stien uten å måtte tråkke nedi, men det er nok fullt overkommelig for de med terrengsykkelbakgrunn. Spesielt ett punkt ved noen store trær og masse røtter som stikker opp av bakken som er litt vanskelig (for meg). Men gir ikke opp, en dag skal jeg klare hele, god trening ICON_SMILE

Re: Trenger hjelp - hjulsett til blandeveissykkel [Re: Carbean] #2659815 21/04/2021 14:46
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Folk er forskjellige. Selv synes jeg 35mm dekk (som er ca. maks jeg får inn i ramma) er veldig kjekt også på fine veier i Nordmarka, selv om man kan klare seg på mindre. Hjulsett får man uansett aldri nok av.

Jeg punkterer sjelden og mener man kommer langt med slanger, selv om slangeløst er best.

Re: Trenger hjelp - hjulsett til blandeveissykkel [Re: vviz] #2659823 21/04/2021 15:03
J
jorlie Offline
Entusiast
Entusiast
J
Sitat: vviz

Den stien er ganske morsom å sykle, så kan anbefale å trene bikehandling gjennom der uavhengig av om man har pedaler det "kan" gås med. Har vel fortsatt til gode å klare hele stien uten å måtte tråkke nedi, men det er nok fullt overkommelig for de med terrengsykkelbakgrunn. Spesielt ett punkt ved noen store trær og masse røtter som stikker opp av bakken som er litt vanskelig (for meg). Men gir ikke opp, en dag skal jeg klare hele, god trening ICON_SMILE

I tørre forhold har jeg kommet igjennom. Men et par steiner har også fått noen hakk etter at jeg har plantet kranktannhjulet rett på de, så det er litt avhengig av føre og dagsform...

Re: Trenger hjelp - hjulsett til blandeveissykkel [Re: jorlie] #2659830 21/04/2021 16:02
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: vviz

I tørre forhold har jeg kommet igjennom. Men et par steiner har også fått noen hakk etter at jeg har plantet kranktannhjulet rett på de, så det er litt avhengig av føre og dagsform...

Kult. Kanskje ta noen turer frem og tilbake neste gang jeg er der oppe for å trene litt ICON_SMILE men er vel fortsatt en meter med snø i det området der hører jeg rykter om, så det får nok vente litt ICON_SMILE

Re: Trenger hjelp - hjulsett til blandeveissykkel [Re: jorlie] #2659842 21/04/2021 16:58
P
pcb Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P

Blir en ganske leken vekst i antall hjulsett med den formelen der

1 sykkel: 4 hjulsett
2 sykler: 9 hjulsett

Redigert av pcb; 21/04/2021 16:59.
Re: Trenger hjelp - hjulsett til blandeveissykkel [Re: pcb] #2659851 21/04/2021 17:30
J
jorlie Offline
Entusiast
Entusiast
J
Sitat: pcb

Blir en ganske leken vekst i antall hjulsett med den formelen der

1 sykkel: 4 hjulsett
2 sykler: 9 hjulsett

Hehe, baller fort på seg ja, antall sykler er jo også n+1. Det er ikke rartat bilen min er parkert foran garasjen..

Re: Trenger hjelp - hjulsett til blandeveissykkel [Re: larsdx] #2659864 21/04/2021 18:01
L
larshkj Offline
Entusiast
Entusiast
L
Sitat: larsdx
Folk er forskjellige. Selv synes jeg 35mm dekk (som er ca. maks jeg får inn i ramma) er veldig kjekt også på fine veier i Nordmarka, selv om man kan klare seg på mindre. Hjulsett får man uansett aldri nok av.

Jeg punkterer sjelden og mener man kommer langt med slanger, selv om slangeløst er best.

Helt enig. Jeg var en tur i marka på 28mm en gang. Det var ikke moro. Men det henger vel sammen med at jeg er relativt tung med mine 95 kilo, og må ha mye luft i dekkene.
Hvis jeg skal kose meg på tur i marka tar jeg stålgrusraceren med 27,5 tommers hjul og minst 47mm dekk. I år skal jeg prøve Race King Protection 2,2 satt opp slangeløst. Det tror jeg blir helt konge ICON_SMILE

Lars

Re: Trenger hjelp - hjulsett til blandeveissykkel [Re: Carbean] #2659887 21/04/2021 19:22
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Har kjørt trillestien ned på Supersix med 25 mm GP4000 med slanger uten fot-i-sett men opp og/eller når det er klinete er «ørlite» mer spennende.

Det er forskjell på marka og marka. Er du godværssyklist og tar det litt pent innimellom trenger du kun et hjulsett med raske 30 mm dekk. Men er du ute i klinete vær i marka (eller hele året som Sepeda, Kudos) ville jeg hatt et ekstra hjulsett med så brede dekk med mønster det er plass til. Det å bytte pedaler er null stress. Jeg tror det sitter litt i hodet også hva man er komfortabel med.

Jeg har hatt det helt fint med 25 mm på Supersix og 28 mm på CAAD12 på fin høstgrus i Nordmarka og andre steder. Men det er mye artigere å dra på litt med grovere dekk. I Follo er det naturlig å binde sammen grus med en og annen sti når jeg sykler med grovere utstyr.

I stedet for et nytt carbonhjulsett til 10+.000 ville jeg heller kjøpt denne grussykkelen her eller noe lignende (min bror ga 9.999 for en slik helt ny på tilbud for et par år siden... nå er alt dyrere og lite på lager)

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=215418252

Veldig bra utveksling til kneikene i marka med utvekslingen du har på Synapse’n.

Redigert av EmilZipp; 21/04/2021 19:23.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Trenger hjelp - hjulsett til blandeveissykkel [Re: Carbean] #2659889 21/04/2021 19:30
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Som flere har nevnt; gå for et kvalitetshjulsett med 32mm dekk. Der funker prima til både grusveier og asfalt. Heller ikke noe problem å sykle gjennom litt grøvt med de.
Min erfaring med å ha to hjulsett er at jeg aldri gidder å skifte.
Landeveispedaler er bare å glemme på blandeveissykkel spør du meg. Så stor forskjell er det ikke til landevei og det å gå eller ta en liten pause utenfor vei er noe drit med spd-sl.

Re: Trenger hjelp - hjulsett til blandeveissykkel [Re: Carbean] #2659898 21/04/2021 20:27
Carbean Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
Dette var mange gode svar på det jeg lurte på. Tusen takk gode og grundig svar folkens!

Re: Trenger hjelp - hjulsett til blandeveissykkel [Re: Carbean] #2659931 22/04/2021 06:51
P
pcb Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Den du linket til EmilZipp er jo helt LATTERLIG priset! Hva skjer med verden?

Jeg kjøpte min for rundt 8 tusen i 2018 på salg da vel og merke, men å prøve seg godt over nypris her er ganske friskt...

Anyways, det var en avsporing!

Moderator  support, Valentino