Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 10 1 2 3 4 5 6 7 9 10

Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Tange] #2658902 17/04/2021 05:37
H
Hogg75 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Sitat: Tange
Sitat: Hogg75
Dette er jo noe av det jeg synes er veldig bra med emtb at man klarer å henge med de som er sprekere på tur, den lukker gapet på en meget bra måte slik at alle som er med får maks utbytte, russisk intervall utgår i all hovedsak, blitt offer for det altfor mange ganger på mtb ICON_BLUSH

Ahh!
Se der ja, det er ikke at man hele tiden må vente på treige binære syklister, men det at man er en treiging selv og rett og slett trenger monolog hjelp til å holde følge med de binære.

Det er rett og slett en Sosialist sykkel, alle skal med, alle er like gode ICON_SMILE Fantastisk ICON_GRIN

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Hogg75] #2658922 17/04/2021 10:12
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg mener diskusjonen om e-mtb vs. vanlig mtb er et sidespor og nesten uinteressant.

Hovedproblemet er at mange flere sykler sti nå enn før. Jeg har ikke vært i gamet så lenge, men det er åpenbart at det er mange flere ute på stisykkel nå enn da jeg startet i 2013.

Elsykkel bidrar selvsagt til dette, siden flere som ellers ikke hadde hatt fysisk kapasitet til å sykle sti, nå kan gjøre det + at vi som alltid har syklet sti orker enda mer om / når vi kjøper el.

Mange er uorganiserte og har svak tilknytning til stimiljøene. Jeg tror fortsatt ikke dette er noe stort problem, men det er klart om utviklingen fortsetter sånn som nå og folk fortsetter å klumpe seg sammen på de samme stiene i pressområdene, som E6 på Songsvann og de bredeste stiene rundt Trulsrunden og Skullerudåsen så kommer vi til å få et problem.

Løsningen er åpenbar, det er nok plass i skogen, så syklistene må vekk fra de mest populære blåmerkede stiene og det bør helst skje frivillig og ikke i form av en regulering som ellers kan presse seg fram.

Pioneren, som jo var et NOTS-prosjekt, er jo et eksempel på hva som kan gjøres og som vi trenger mer av i Osloområdet. Ikke bare på grunn av selve Pioneren, som er en fin runde på sti, men den har også bidrattt til å åpne en rekke små avstikere og sidespor som var lite brukt før. Resultatet er at hvertfall de fleste stisyklistene jeg følger på Strava nesten aldri er innom blåmerket tursti når de sykler på Skullerudåsen.

Jeg skjønner at NOTS holder på med noe liknende rundt Kjelsås, men møter byråkratiske hindringer. Jeg undrer meg litt over at det tilsynelatende skal være så vanskelig, men om man kan få på plass flere slike prosjekt og gjerne enklere stier enn Pioneren tror jeg det vil hjelpe mye.

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: larsdx] #2658932 17/04/2021 11:58
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: larsdx
Jeg mener diskusjonen om e-mtb vs. vanlig mtb er et sidespor og nesten uinteressant.

Hovedproblemet er at mange flere sykler sti nå enn før. Jeg har ikke vært i gamet så lenge, men det er åpenbart at det er mange flere ute på stisykkel nå enn da jeg startet i 2013.

Elsykkel bidrar selvsagt til dette, siden flere som ellers ikke hadde hatt fysisk kapasitet til å sykle sti, nå kan gjøre det + at vi som alltid har syklet sti orker enda mer om / når vi kjøper el.

Ja, det har jeg jo flere ganger prøvd å forklare.

Dette er ikke problemet:
[Linket bilde fra cdn2.mystore4.no]

Det er ikke utvikling av elsykler som er problemet. Problemet er den voldsomme utviklingen i demperteknikk og geometri som gjør at mange flere klarer å sykle sti (og har råd til det). Og som så oftest ser de nyfrelste på de som kommer etter med noe nytt som en trussel (ja, jeg ser jo på folk som sykler nordmark-sofa på en trussel for økt slitasje også) for sin egen aktivitet. En utvikling som logisk nok også videreføres på monologe sykler.
Kortsagt, et forbudt mot bruk av fulldempet sykkel på sti vil løse hele problemet og vil være uhyre lett å etterleve og kontrollere (det er jo et av argumnetene man hører, gliding slope, elektriske MX osv.). Så kan de med fulldemper kose seg på Hafjell eller andre stier spesielt bygd for stisykling.

Blir jo konge, hele Oslo's EMTB-sirkus koser seg i Pioneren og vi får beholde kremstiene for oss selv.

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Hogg75] #2659020 18/04/2021 07:13
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Diskusjonen sykkel vs. elsykkel er en viktig sak i pressområdene og slettes ikke et sidespor, at frelste har et behov for å forsvare egen aktivitet og prøve og frelse andre ift. den sanne tro er ikke noe nytt, det er en helt naturlig reaksjonsform - inklusive påstanden om at de ikke blir forstått . Det at elsykkel ble tillatt der hvor markaloven gjelder har vært det samme som å bære mer ved til underliggende konflikter. Jeg vil også tillegge at det var i overkant mange som syklet på elsykkel i dette området allerede før forskriften ble endret, og de aller fleste var fullt klar over at det ikke var tillatt.

Hastighet betyr noe i møte med andre bruker i marka, og elsykkelen går beviselig raskere på flytsti enn en som tråkkes selv for de aller fleste, ved at de dekker flere kilometer så blir de også mer synlig overfor flere de måtte møte med de potensielle problemene det medfører.

En ting er at elsykkelen åpner opp for nye brukere, og for folk som ellers ikke hadde kommet seg ut synes jeg det er helt strålende, de må gjerne få det på blå resept for min del, men ikke for funksjonsfriske spreke folk der det allerede er trangt- der det ikke er trangt så har jeg overhodet ingen innsigelser så lenge man følger stivettreglene.

Når det kommer restriksjoner på ferdsel, for det vil komme der hvor markaloven gjelder , så er jeg veldig for å sette elsykkel og sykkel i to forskjellige klasser. For egen del kjøpte jeg min første helstive dedikerte stisykkel i 1990 med Shimano gir, kantileverbremser og har sett utviklingen siden da, og før den tiden hadde jeg også spredte innslag av sti med utallige punkteringer på min DBS. At det er flere syklister der ute, uten tvil, akkurat som det er mange flere turgåere der ute også - Oslo har i min levetid doblet seg i størrelse.

Det å spre trafikken utover lar seg også bare gjøre i disse pressområdene opp til ett visst punkt. Tar man Skullerudåsen, området rundt Østmarksetra (Trulsen mm) eller for den saks Grønliåsen så er dette så små områder at en heatmap vil vise at stort sett alt allerede er tatt i bruk. Pioneren har vel nå blitt fem år gammel, det er et godt tiltak, men vi som er stisyklister vil ikke bli henvist dit og på andre dedikerte stier (som f.eks er ØV sin drøm) som eneste mulighet fordi andre deler av marka blir definert som off-limit?

Lars-Erik
Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Tange] #2659157 19/04/2021 07:10
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj

Kortsagt, et forbudt mot bruk av fulldempet sykkel på sti vil løse hele problemet og vil være uhyre lett å etterleve

fiolin

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Kristoffer] #2659234 19/04/2021 11:44
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Kristoffer
Jeg tenkte bare å legge en annen dimensjon l diskusjonen her. Jeg erfarer at det foregår en form for ekskludering blant de som hovedsakelig tråkker på EMTB mot de som fortsatt kun har MTB.
Dette går rett og slett ut på at folket på MTB går for sakte for folket på EMTB. Dermed blir man ekskludert eller ikke invitert på felles turer bare fordi man fortsatt ikke har «konvertert» og er sannsynlig ikke like rask som som folket på EMTB i opp- bort og nedoversti.

Jeg ekskluderer andre veien. Gidder ikke halse etter latsabber med kjøpeform ICON_TONGUE

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: baronKanon] #2659248 19/04/2021 12:44
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Sitat: baronKanon

Jeg ekskluderer andre veien. Gidder ikke halse etter latsabber med kjøpeform ICON_TONGUE

Klassisk motstand der altså. Folk med emtb er latsabber. Også typisk å si "når jeg blir gammel/80 år/ikke klarer å sykle selv/juks/moped osv".

jeje.

Mostanden til emtb ligger i holdningene.

Noen liker ikke emtb med bakgrunn i motorisert ferdsel. Det synet må man respektere at noen har og mener.
Slitasje emtb vs mtb er man uenige om er et sidespor eller ikke. Jeg mener det er meningsløst å henge seg opp i det. Andre mener noe annet.

Folk må kjøpe akkurat den sykkelen de vil.

Kan man ikke bare si at man ikke liker emtb og velger annen sykkel?

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: JonahHex] #2659270 19/04/2021 14:27
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: JonahHex

Kortsagt, et forbudt mot bruk av fulldempet sykkel på sti vil løse hele problemet og vil være uhyre lett å etterleve

fiolin

På tiden med litt pausemusikk:

Ja, her er det noen saftige undertoner...............

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Hogg75] #2659271 19/04/2021 14:29
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
[Linket bilde fra media4.giphy.com]

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Hogg75] #2659292 19/04/2021 16:25
Altabjorn Offline
Ivrig
Ivrig
Man kan mene mye om saken, ja. Jeg mener følgende ferske stirapport fra "Stisykling i Oslo og omegn" bygger opp om at alt ikke nødvendigvis blir beint fram og enkelt i framtida:

"Førerapport: Oldtidsveien/stien fra Svartskog til Bestemorstranda - fra tørre stier til mega gjørmehull🤣 Satt nesten fast noen ganger - men med motor og dårlig trente bein gikk det greit."

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Hogg75] #2659544 20/04/2021 13:08
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Hogg75] #2659550 20/04/2021 13:20
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Vi er enige om at man kan sykle sti selv om det ikke er støvtørt, eller?

Sjukt mange krenka folk med store nisseluer her til tider.

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Hogg75] #2659551 20/04/2021 13:22
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Jepp, er totalt forbud, borsett fra i august.

Synd det ikke er noen nisseluesmiley her

Jeg er jo bare som hogg75, tuller bare, sånn useriøst, for å fyre opp litt.

Redigert av Stupfull; 20/04/2021 13:24.
Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Ugla] #2659553 20/04/2021 13:34
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Ugla
Diskusjonen sykkel vs. elsykkel er en viktig sak i pressområdene og slettes ikke et sidespor, at frelste har et behov for å forsvare egen aktivitet og prøve og frelse andre ift. den sanne tro er ikke noe nytt, det er en helt naturlig reaksjonsform - inklusive påstanden om at de ikke blir forstått . Det at elsykkel ble tillatt der hvor markaloven gjelder har vært det samme som å bære mer ved til underliggende konflikter. Jeg vil også tillegge at det var i overkant mange som syklet på elsykkel i dette området allerede før forskriften ble endret, og de aller fleste var fullt klar over at det ikke var tillatt.

Hastighet betyr noe i møte med andre bruker i marka, og elsykkelen går beviselig raskere på flytsti enn en som tråkkes selv for de aller fleste, ved at de dekker flere kilometer så blir de også mer synlig overfor flere de måtte møte med de potensielle problemene det medfører.

Jeg er ikke «frelst» og har vel tilsammen syklet fire timer på el i Gullia, utover det kun på longtail og veldig lite av det var på sti. Kunne tenkt meg å ha grov el til selv-shuttling på hytta, Nesbyen og liknende steder + eventuelt å henge med sykkelkompiser som kjøper el, men ser ikke for meg å bruke det til daglig syklling / trening hjemme.

Men argumentene dine imøtegår ikke mitt sentrale poeng: Selv om all elsykling ble forbudt og et slikt forbud ble strengt håndhevet innen områdene der markaloven gjelder, ville ikke problemene bli løst. Veksten av stisyklister og den generelle økningen i bruk av områdene i Oslomarka er uansett og uavhengig av el såpass stor at problemene vil presse seg fram uansett. Som du selv er inne på er befolkningsvekst en viktig del av driveren, men også den økte bruken av stisykler vil nødvendigvis måtte føre til konflikt. Selv med et strengt håndhevet totalforbud mot elsykler vil denne utviklingen presse seg frem, et el-forbud vil i beste fall bare utsette problemet noen år.

Sitat: Ugla

Det å spre trafikken utover lar seg også bare gjøre i disse pressområdene opp til ett visst punkt. Tar man Skullerudåsen, området rundt Østmarksetra (Trulsen mm) eller for den saks Grønliåsen så er dette så små områder at en heatmap vil vise at stort sett alt allerede er tatt i bruk. Pioneren har vel nå blitt fem år gammel, det er et godt tiltak, men vi som er stisyklister vil ikke bli henvist dit og på andre dedikerte stier (som f.eks er ØV sin drøm) som eneste mulighet fordi andre deler av marka blir definert som off-limit?

Da er spørsmålet hvilke andre tiltak man har i verktøyboksen? Jeg tror det beste er å være proaktiv og at tilrettelegging av flere områder på samme måte som Pioneren vil bidra til å forebygge konflikt. At Pioneren dokumenterer fordelene ved å få syklister vekk fra blåsti mener jeg er nokså uomtvistelig. Og selv på kompakte Grønliåsen er det mulig å sykle en hel runde 90% utenom de merkede stiene.

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: aug11x] #2659624 20/04/2021 21:05
Altabjorn Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: aug11x
Vi er enige om at man kan sykle sti selv om det ikke er støvtørt, eller?

Sjukt mange krenka folk med store nisseluer her til tider.

Bare et par spørsmål til denne? Hvem er de krenka folka? Er vi/de eventuelt "sjukt mange", når alt kommer til alt? Hvorfor har folk på seg "store nisseluer", altså hva skal til for å bli definert som å ha på seg slik en lue? Er du sikker på at du ikke er en nisse selv?

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Hogg75] #2659635 21/04/2021 05:52
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Svaret er som alltid Sanoukas mangeårige kjepphest;)
Trailsenter sentralt i hovedstadsområdet.
Nå kan det jo tom se ut som NOTS har forstått sin rolle.
Siden tiden har gått og mopedsykkel har kommet for fullt så øker jeg målsetningen fra ett til to sentere og noen småstier ala Pioneren her og der i typiske pressområder.
El i utmark skulle man nesten mistenke Østmarkas Venner for å stå bak.
Bare gi det et par tre år så er vi kvitt hele hjulbrigaden og har marka for oss selv igjen liksom.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Hogg75] #2659637 21/04/2021 06:11
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Er ikke trailsenter i pressområder veien til forbud i marka? Da kan gærningene argumentere med at "dere har jo flotte stier på anlegget der"

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: larsdx] #2659649 21/04/2021 06:58
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: larsdx

Men argumentene dine imøtegår ikke mitt sentrale poeng: Selv om all elsykling ble forbudt og et slikt forbud ble strengt håndhevet innen områdene der markaloven gjelder, ville ikke problemene bli løst. Veksten av stisyklister og den generelle økningen i bruk av områdene i Oslomarka er uansett og uavhengig av el såpass stor at problemene vil presse seg fram uansett. Som du selv er inne på er befolkningsvekst en viktig del av driveren, men også den økte bruken av stisykler vil nødvendigvis måtte føre til konflikt. Selv med et strengt håndhevet totalforbud mot elsykler vil denne utviklingen presse seg frem, et el-forbud vil i beste fall bare utsette problemet noen år.

Det er jeg helt uenig i, elsykkel har mindre bærekraft enn sykkel i disse områdene fordi: 1) Gjennomsnittsfarten er høyere i kupert terreng og er konfliktskapende i seg selv - det problemet forsvinner i sin helhet. 2) Høyere fart gir lengere turer på samme tid, grovt sett kan man si at en elsyklist har fotavtrykket til to syklister, mao er det en betydelig forskjell på presset med og uten elsykkel. 3) Foregående punkt øker slitasjen, det er bare ren matte, og i tillegg er det enklere å sykle rett igjennom fryktelig vått terreng fordi du har motorhjelp, og den muligheten benyttes dessverre.

Forbudet mot elsykkel under markaloven ble opphevet for to år siden, siden da har slitasjen eksplodert ift. den utviklingen vi så før dette. Hvor mye som er elsykkel og hvor mye som er sykkel har jeg null belegg for si, men skal jeg se i egen omgangskrets er det ingen nye nye kjøpere av sykkel, men flere av elsykkel.

At de som har motorhjelp synes det er rasende festlig har jeg ingen problemer med å se, men den moroa kommer på bekostning av de andre brukergruppene og for meg blir det viktigere å beskytte naturopplevelsen til disse, det må komme foran motorassistert ferdsel.

Uten elsykkel i området underlagt markaloven er det lenge til evt. restriksjoner blir nødvendig, med kommer det fort.

Lars-Erik
Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Hogg75] #2659656 21/04/2021 07:15
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Poenget er jo at sånn det ser ut nå så blir det forbud uansett. Med frisleppet av sykkelmopedene så har takten skrudd seg opp.
Det hører jo med til historien at det er noen veldig få steder det egentlig er problemer, men disse vil fort skape presedens ihvertfall rundt hovedstaden. Siden miljøet egentlig er bittelite så blir man et lett bytte for gjengen som ønsker oss dit peppern gror. At NOTS kommer på banen vil sikkert hjelpe, men rødanorakkene har inntatt beslutningsorganene for flere tiår siden så det kommer neppe til å hjelpe. Så langt har man klart å stoppe initiativene deres, men sannsynligheten for at man skal klare det med et par tre år til med motorsykling tviler jeg på. Risken er ihvertfall uansett altfor stor. Det er så mange som hater oss i utgpkt og med dagens utvikling så blir vi ant et lett bytte. Da er faren stor for at vi havner i samme sit som MX, skatere og surfere som enten blir tildelt et veldig begrenset område i gokk eller ved den lokale søppelfyllinga evt må drive lobbing og avisinnlegg i 10 15 år fremover før man blir hørt og får en lekeplass under en motorveibru til slutt. Argumentet til bevilgende myndigheter blir jo som kjent at det er så få som driver med det. At man er avhengig av fasiliteter/tilgang for å drive på blir glatt oversett.
Det må jo ikke gå helt til helvete, men risken er stor slik jeg ser utviklingen nå. Håpet kan være at det kan ligge muligheter for kommers utnyttelse i dette og at feks Tryvann/Skimore og eller andre kjører i gang noe. Vi får se, men jeg synes det er litt for spennende tider.

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: sanouka] #2659660 21/04/2021 07:39
Altabjorn Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: sanouka
Siden tiden har gått og mopedsykkel har kommet for fullt så øker jeg målsetningen fra ett til to sentere og noen småstier ala Pioneren her og der i typiske pressområder.
El i utmark skulle man nesten mistenke Østmarkas Venner for å stå bak.
Bare gi det et par tre år så er vi kvitt hele hjulbrigaden og har marka for oss selv igjen liksom.

Problemet med din evige kjepphest er ikke at den er en dårlig ide i seg selv. Personlig ville jeg digge et lite Trysil i nærområdet. Svakheten ligger i den totale utopien et trailsenter i markene rundt Oslo bærer med seg. Si at man kommer forbi de 10 000 første problemene med å finne en lokasjon som alle brukergruppene i Oslomarka er enige om, hvem skal bygge trailsenteret? Trysil og satsingen man ser i Hallingdal og andre steder er i stor grad drevet fram av næringsinteresser i samspill med lokale stinisser. Å forvente at frivillige i idrettelag eller organisajoner skal bygge Trailsenter Oslo er spinnevilt.

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Altabjorn] #2659675 21/04/2021 08:04
M
mob Offline
Avhengig
Avhengig
M
Sitat: Altabjorn

Problemet med din evige kjepphest er ikke at den er en dårlig ide i seg selv. Svakheten ligger i den totale utopien et trailsenter i markene rundt Oslo bærer med seg..

Men i Barteland der går allting an:
https://www.terrengsykkel.no/kommentarer/en-gavepakke-til-troenderske-syklister

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: sanouka] #2659677 21/04/2021 08:07
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

...jeg tror ikke vi uten videre kan anta at dette _er_ NOTS sin rolle i det hele tatt altså. Forøvrig er jeg helt enig med Altabjørn. Veien til et trail center er milelang, av så mange årsaker at det er unødvendig å liste dem opp her.

Redigert av Anders A-R; 21/04/2021 08:07.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: mob] #2659701 21/04/2021 09:16
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: mob

Problemet med din evige kjepphest er ikke at den er en dårlig ide i seg selv. Svakheten ligger i den totale utopien et trailsenter i markene rundt Oslo bærer med seg..

Hoho Touche`

Harstad en by langt oppi nord og Gloppen langt pokker i vold i vest kan jo også nevnes, men i hovedstaden og terrengsyklingens vugge nasjonalt og der hvor de fleste stisyklister befinner seg for øyeblikket der er det helt umulig.
Glad jeg ikke er avhengig lengre av å sykle i de områdene for jeg er redd det snart kan være slutt eller at stemninga blir så dårlig at det ikke er gøy lengre.
Man snakker om det blir så mye og så vanskelig og til og med komplett umulig. Jeg kan ikke forstå annet enn at alt ligger til rette for å få til noe med Tryvann. En tredeling der med Tryvann/Idrettslag, foreninger, kommune /Interesseforening (NOTS)
Tryvann står for den daglige driften/IL, oa står for søknader om midler med bistand fra NOTS, kommunen legger til rette med midler for folkehelse, trivsel, reiseliv. NOTS hjelper til med det de har av kompetanse evt viderekontakter i nettverket. Det er ambisiøst, men det gjøres rundt om kring så det er jo mulig.
NOTS vil jo ganske fort i en slik prosess kunne ta seg betalt for tjenestene siden man i søknader om midler også har planlegging og evt konsulentbidrag inn i søknaden om støtte. Til div stiftelser så er det endog en forventning av at dette er første søknaden for så å søke midler til enkelt prosjekt på selve byggingen på bakgrunnen av rapporten/masterplanen. Stibygging er samme greia. Skal man få kontinuitet i dette så nytter det ikke med dugnad. Man søker midler for nøkkelklare prosjekt hvor dugnaden er en del av jobben, men den kan like godt dreie seg om drift og vedlikehold som av selve byggingen.
Helt konkret så ble det bygget en pumptrack her jeg bor. Alle løp rundt å klødde seg i hodet og lurte på hvordan dette skulle se ut og hvordan man skulle gå frem i søknadsprosessen. Hadde jeg da bare kunnet sagt at vi ringer NOTS og at de har en eller annen dude som sender en smørbrødliste på forslag til utforming,søknadsprosess, litt om hva teksten bør inneholde og et evt tlf nr til en annen entusiast som netopp har bygd for evt avklaringer så ville det vært åpent mål. NOTS kunne tatt en eller annen % av totalt innvilgete midler og puttet på sin konto og folk her hadde vært happy fordi det ikke gikk til en eller annen konsulent men inn til en forening for "terrengsyklingens fremme" for å stjele en gammal frase fra organisasjons norge.
Dette er bare noen synspunkt på det "umulige" og "spinnville". Frontene i denne diskusjonen har alltid vært spisse og med undertegnede som Pinata så enda en runde til om dette er ikke noe poeng, men fint å se at det også her bjerget er bevegelse selv om ideen her i hovedstadsområdet neppe blir noe av på ihvertfall enda en tiårsperiode til. Det er synd.

Redigert av sanouka; 21/04/2021 09:18.

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: sanouka] #2659719 21/04/2021 10:03
H
Håvard. Offline
Ringrev
Ringrev
H
Sitat: mob

Hoho Touche`

Harstad en by langt oppi nord og Gloppen langt pokker i vold i vest kan jo også nevnes, men i hovedstaden og terrengsyklingens vugge nasjonalt og der hvor de fleste stisyklister befinner seg for øyeblikket der er det helt umulig.
Glad jeg ikke er avhengig lengre av å sykle i de områdene for jeg er redd det snart kan være slutt eller at stemninga blir så dårlig at det ikke er gøy lengre.
Man snakker om det blir så mye og så vanskelig og til og med komplett umulig. Jeg kan ikke forstå annet enn at alt ligger til rette for å få til noe med Tryvann. En tredeling der med Tryvann/Idrettslag, foreninger, kommune /Interesseforening (NOTS)
Tryvann står for den daglige driften/IL, oa står for søknader om midler med bistand fra NOTS, kommunen legger til rette med midler for folkehelse, trivsel, reiseliv. NOTS hjelper til med det de har av kompetanse evt viderekontakter i nettverket. Det er ambisiøst, men det gjøres rundt om kring så det er jo mulig.
NOTS vil jo ganske fort i en slik prosess kunne ta seg betalt for tjenestene siden man i søknader om midler også har planlegging og evt konsulentbidrag inn i søknaden om støtte. Til div stiftelser så er det endog en forventning av at dette er første søknaden for så å søke midler til enkelt prosjekt på selve byggingen på bakgrunnen av rapporten/masterplanen. Stibygging er samme greia. Skal man få kontinuitet i dette så nytter det ikke med dugnad. Man søker midler for nøkkelklare prosjekt hvor dugnaden er en del av jobben, men den kan like godt dreie seg om drift og vedlikehold som av selve byggingen.
Helt konkret så ble det bygget en pumptrack her jeg bor. Alle løp rundt å klødde seg i hodet og lurte på hvordan dette skulle se ut og hvordan man skulle gå frem i søknadsprosessen. Hadde jeg da bare kunnet sagt at vi ringer NOTS og at de har en eller annen dude som sender en smørbrødliste på forslag til utforming,søknadsprosess, litt om hva teksten bør inneholde og et evt tlf nr til en annen entusiast som netopp har bygd for evt avklaringer så ville det vært åpent mål. NOTS kunne tatt en eller annen % av totalt innvilgete midler og puttet på sin konto og folk her hadde vært happy fordi det ikke gikk til en eller annen konsulent men inn til en forening for "terrengsyklingens fremme" for å stjele en gammal frase fra organisasjons norge.
Dette er bare noen synspunkt på det "umulige" og "spinnville". Frontene i denne diskusjonen har alltid vært spisse og med undertegnede som Pinata så enda en runde til om dette er ikke noe poeng, men fint å se at det også her bjerget er bevegelse selv om ideen her i hovedstadsområdet neppe blir noe av på ihvertfall enda en tiårsperiode til. Det er synd.

Teknisk sett er det sikkert ikke noe i veien for å få til noe heisbasert i tryvann. Det funket ikke sist, men det er flere syklister nå enn for 8-10 år siden. Men hvis man skal gjøre noe mere enn bare heisbasert nedoversykling så må man ut i et område som må kunne regnes som pressområde mtp antall brukere og brukergrupper. Her er det nok urealistisk med noe trailcenter. Kommunen er grunneier for deler av området og skal veie interessene til alle brukergrupper og til natur, hogst osv. Løvenskiold er også grunneier i området (vet ikke hva han faktisk eier), men han gjør jo som han vil, og han har jo ikke vært veldig positiv til sykling før.

Og selvom det er mulig med heisbasert sykling, ønsker eierne det? De har jo felles heiskort med Drammen, og det er ikke sikkert de ser seg tjent med to konkurrerende anlegg i sommerhalvåret.

Det hadde vært strålende med et anlegg (for heisbasert sykling) i Tryvann, men jeg er ikke superoptimistisk. Du har kanskje rett i at potensialet for brukerkonflikter kan være en grunn til å ønske seg et trailcenter, men de samme brukerkonfliktene vil vanskeliggjøre etableringen. Og de vil dessuten kunne bli et argument for at syklistene må holde seg i det fine trailcenteret sitt.

Redigert av Håvard.; 21/04/2021 10:47.
Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Stupfull] #2659736 21/04/2021 10:40
H
Hogg75 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Sitat: Stupfull
Jepp, er totalt forbud, borsett fra i august.

Synd det ikke er noen nisseluesmiley her

Jeg er jo bare som hogg75, tuller bare, sånn useriøst, for å fyre opp litt.

Må du/dere forte dere å ta Cube & XXL.... ellers er løpet kjørt ICON_LAUGH
[Linket bilde][Linket bilde]

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Hogg75] #2659737 21/04/2021 10:42
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Hvor er Baronen når vi trenger ham? ICON_TONGUE

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Hogg75] #2659739 21/04/2021 10:46
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Dere som sykler i Oslo: Når jeg bodde i Oslo for 10-12 år siden brukte jeg alle markene mye. Har det skjedd en stor endring med bruk? For da jeg syklet der så var det jo ikke "crowda" slik som man kan få inntrykk av her... Ja, man møtte jo folk på sti, men virker jo som det er køer og konflikter med turgåere (og nå elsykler) overalt. Har jo hatt noen turer der i de siste årene også, og selv turer i helger med utg.punkt Trulsen, så er det jo ikke fullt av folk.

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Hogg75] #2659743 21/04/2021 10:50
Altabjorn Offline
Ivrig
Ivrig
Kan ikke se at noe er touche så langt. At man har fått til et stisenter av noe slag i Barteby er ikke på noen måte relevant til situasjonen i Oslo. Kanskje man muligens kunne fått til noe for nedoversykling i Tryvann hvor det er næringsintresser som kan være med på en slik satsing. Før man drømmer for mye om dette må man imidertid ta med i betrakningen at næringsinteressene i Marka rundt Tryvann har et mer eller mindre uttalt hat mot terrengsykling og får selv de sinteste venneforeningene til å framstå som rasjonelle og imøtekommende. Så hva som lar seg gjøre rundt Tryvann er altså sterkt begrenset så lenge Løvenskiold stenger mulighetene for stiutvikling i den enorme delen av Nordmarka han eier.

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Hogg75] #2659747 21/04/2021 10:55
H
Håvard. Offline
Ringrev
Ringrev
H
Det er defintitivt mere folk enn for ti år siden, både med og uten sykkel. Men i skogen (selv i Trulsen) ser jeg svært lite konflikt. Jeg har vel kanskje hatt i snitt litt under en negativ opplevelse i sesongen. Min anekdotiske erfaring er at folk generelt er mere positive nå enn før. Men det er helt klart mye mere slitasje, og folk klumper seg sammen i Trulsen (både fotfolk og syklister) og i Pioneren (primært syklister). Flere av mine favorittrunder starter i trulsen, svinger ut på småstier (og litt grustransport) før de ender opp med småstier på Skullerud. Da er jeg også såvidt innom Pioneren. som regel møter jeg kun mennesker i Trulsen, Pioneren og på grustransporten

Stravaspor i de mest brukte stiene er av annen liga i år bare kontra i fjor. Jeg innrømmer litt geriljafiksing...

Redigert av Håvard.; 21/04/2021 10:57.
Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: aug11x] #2659751 21/04/2021 10:56
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: aug11x
Dere som sykler i Oslo: Når jeg bodde i Oslo for 10-12 år siden brukte jeg alle markene mye. Har det skjedd en stor endring med bruk? For da jeg syklet der så var det jo ikke "crowda" slik som man kan få inntrykk av her... Ja, man møtte jo folk på sti, men virker jo som det er køer og konflikter med turgåere (og nå elsykler) overalt. Har jo hatt noen turer der i de siste årene også, og selv turer i helger med utg.punkt Trulsen, så er det jo ikke fullt av folk.

Nå bor ikke jeg i Oslo, men på andre siden av Østmarka i Lørenskog (og det hender jo jeg sykler over til oslo-siden, samt Gjelleråsen/stovner og litt i Lillomarka, og det er ikke midt inntrykk at det er kø, dårlig stemning og munnbindbruk pga. for små avstander akkurat. Men som så mye annet er det jo kontekstavhengig. 7 om morran sykler man bortimot alene på "hovedveien" over Skullerudåsen, kl. 12 på en søndag i solskinn gjør man ikke det om man velger en mye brukt gåsti. Og er man litt unna den nærmeste kilometeren fra t-banen synker antallet folk betraktelig, som før. Pluss, våren er spesiell. Det smelter først på Ingjerstrand, Verket, Grefsenkollen og ved Østmarksetra og alle som da er sulteforet etter en lang vinter må ut på de samme svært få kvadratkilometerne. Da blir det mye folk. En lørdag i juli når hele nord, vest- og østmarka er knusktørr, Drammen, Trysil og Nesbyen er åpne er det jo ikke en kjeft som sykler på Ljanskollen eller Verket (satt bittelitt på spissen)

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Side 5 av 10 1 2 3 4 5 6 7 9 10

Moderator  support