Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 5 1 2 3 4 5

Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man?

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: rusleape] #2659415 20/04/2021 08:18
T
torbus Offline
Entusiast
Entusiast
T
Det er heldigvis lenge mellom hver gang jeg opplever sjåfører som skremmer livsskiten ut av meg. Hadde en i fjor på riksvei 185 fra Sylling, i retning Lier. Det er svingete der, men sjelden noe stort problem å holde avstand for dem som skal passere. I hvert fall utenom spesielt trafikkerte tider på døgnet, men da holder jeg meg uansett unna. Jeg lå omtrent på hvitstripa da jeg hørte det som skulle vise seg å være en lastebil fra Posten Bring komme bak meg. Akkurat da var det et svingete parti og biler i motsatt kjørefelt, men jeg hørte lastebilen bremse ned bak meg, og jeg trodde først han skulle vente til det ble klart. Men neida, kun ørlite raskere enn jeg syklet, presset han seg forbi sånn at jeg kjente at han sniddet meg, mens jeg på høyre side hadde et autovern som kom nærmere og nærmere. Husker han kjørte svært sakte, så forbikjørselen føltes som timer, og siden jeg ikke turte å vri på hodet for å se hvor langt kjøretøyet var, ante jeg ikke om det var lastebil eller trailer (da hadde det ikke gått bra).

Da det var over var jeg så rystet at jeg måtte stoppe i en lomme, og jeg var ikke i stand til å ta nummeret hans. Vurderte å kontakte Bring, for de har vel sporing i bilene sine, men gjorde det dessverre ikke. Husker jeg håpet at en av bilene som lå bak ham hadde dashkamera og filmet det hele, for den forbikjørselen må ha sett vanvittig ut. Jeg kunne kjenne bilen mot jakka.

Alle som kjørte forbi etter lastebilen, holdt forretten god avstand, sånn de fleste gjør.

Det var siste gang jeg lå på hvitstripa (eller utsatte meg for fare ved å svinge innom busslommer og den slags for å slippe forbi biler, men den gang visste jeg ikke bedre).

Siden i fjor høst har jeg flyttet meg fra marka til landeveien og vært mye i trafikken, og min erfaring (bank i bordet) er at nesten alle i bil er gode til å holde avstand når de kjører forbi. Det er noen unntak, men de får jeg nesten inntrykk av at misliker syklister av prinsipp.

Hadde en sånn forleden. På nesten øde morgenveier mellom Holmen og Sandvika kjente jeg at han lå helt oppi rumpa mi, som for å ville presse meg til siden så han kunne kjøre forbi akkurat da en av få morgenbiler kom i motgående. Klok av skade la jeg meg i stedet midt i veien så han ikke hadde annet valg enn å holde mine nesten 40 (som for øvrig er fartsgrensen på deler av strekningen), mens han lå helt i rumpa på meg. Da motgående bil hadde passert, la jeg meg inn mot høyre igjen, men da bremset han ned og svingte inn til høyre rett bak meg, så planen hans må altså ha vært å skvise seg forbi meg og så vrenge over og inn veien til høyre.

Det er enkelt å mistenke at denne siste typen ikke har andre årsaker for å kjøre som de gjør enn at de hisser seg opp hver gang de ser en syklist i veibanen. Disse er ikke så mange.

Da er jeg mye mer redd tanketomme idioter som Bring-sjåføren, da denne sjåføren må ha tatt en bevisst avgjørelse som endte i at han utsatte en syklist for livsfare.

Han ville jeg definitivt forsøkt å anmelde dersom jeg hadde kamera. Her burde jeg nok kontaktet Bring selv uten kamera, for denne typen sjåfører har ingenting i sjåføryrket å gjøre.

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: torbus] #2659417 20/04/2021 08:23
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: torbus

Det var siste gang jeg lå på hvitstripa (eller utsatte meg for fare ved å svinge innom busslommer og den slags for å slippe forbi biler, men den gang visste jeg ikke bedre).

Hva tenker du gjør det farlig å svinge inn i busslommer for å slippe forbi biler?

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: torbus] #2659418 20/04/2021 08:24
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Det er heldigvis lenge mellom hver gang jeg opplever sjåfører som skremmer livsskiten ut av meg.

Samme

Han ville jeg definitivt forsøkt å anmelde dersom jeg hadde kamera. Her burde jeg nok kontaktet Bring selv uten kamera, for denne typen sjåfører har ingenting i sjåføryrket å gjøre.

Min verste opplevelse var også yrkessjåfør. Og jeg vil si at ihvertfall halvparten av alle "småekle" opplevelser jeg har hatt på landeveisykler har involvert yrkessjåfører (som burde kunne holdes til høeyre standard enn simple bilister og syklister). Den verste var på Hurumlandet, hvor en rutebuss kjørte forbi meg gjennom en blind sving. Han holdt jo riktignok god avstand til meg, men han kjørte fy f**** meg forbi i feil kjørefelt gjennom en sving som var gjort blind på grunn av fjellvegg på innersiden. Akkurat der skulle jeg ønske jeg hadde kamera, for han ville jeg anmeldt, og han hadde garantert mistet både jobb og sertifikat, til store glede for trafikksikkerheten her til lands.

EDIT: Den "vanligste" ekle opplevelsen jeg opplever med yrkessjåfører er at de tuter i det de kjører forbi, for å markere at de misliker at jeg sykler i veien. Ett lastebilhorn er ganske heftige saker når det fyres av på 2-3m avstand, så selv om bilen holder avstand (eller ei), så er det ekkelt i den forstand at lyden er så skarp og uventet at det er lett å skvette skikkelig. Det er jo ingen behagelig kombinasjon der man samtidig forsøker å holde seg på veien gjennom turbulensen som medfølger en lastebil som passerer en i høy relativ hastighet.

Redigert av vviz; 20/04/2021 08:27.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: knuthaug] #2659427 20/04/2021 08:41
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Både biler og lastebiler kan fint kjøre forbi helt inntil, men det er farten som avgjør om det er ubehagelig eller ikke. Om de kjører forbi i 40 når jeg ligger i 30 er det jo null problem. Det er de som passerer i 90 helt inntil som er skumle.

Sitat: knuthaug

Hva tenker du gjør det farlig å svinge inn i busslommer for å slippe forbi biler?

Problemet oppstår jo ved enden av busslomma, for da har man jo vikeplikt for bilene som kommer bakfra. Da må man jo i utg.pkt bremse ned/stoppe for å ikke havne i en farlig situasjon.

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: aug11x] #2659433 20/04/2021 08:49
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: aug11x

Problemet oppstår jo ved enden av busslomma, for da har man jo vikeplikt for bilene som kommer bakfra. Da må man jo i utg.pkt bremse ned/stoppe for å ikke havne i en farlig situasjon.
Ehhh, ja. Såklart må man stoppe for å slippe forbi "køen" man har laget for så å fortsette på sykkelturen. Jeg skjønner ikke at det er en problemstilling. Vær smidig

- Stefan
Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: rusleape] #2659439 20/04/2021 08:55
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Personlig har jeg aldri opplevd problemer med dette. Selv om jeg har "dårlig tid", og ikke har tenkt å sakke ned, går dette uproblematisk. Innenfor "stripa" på busslomma, la den/de bilene som rekker å passere få passere, pek skrått ned i veibanen igjen når buslomma nærmer seg slutten, for å signalisere at "dit kommer jeg til å svinge", og legg seg tilbake på "rett side" av hvitstripa. Aldri skapt noe problem. Selv om det er bilister i køen som ikke rakk kjøre forbi, tror jeg allikevel de er glade for at man utviste fleksibilitet. De skjønner at du vil hjelpe de forbi også ved neste anledning, så de beholder forhåpentligvis tålmodigheten, og selv har jeg ikke tapt noe tid på "manøveren".

EDIT: I mange tilfeller har jeg ikke "dårlig tid" dog, og da er jeg mer fleksibel med å svinge lenger inn på busslomma og sakke farten, slik at flere/alle bilene kan passere. Om jeg sykler en tur på 4 eller flere timer, så er det sjelden en krise for min del om jeg må "kaste bort" 5-10 sekunder her og der.

Redigert av vviz; 20/04/2021 08:58.

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: knuthaug] #2659445 20/04/2021 09:05
T
torbus Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: knuthaug

At jeg skal ut på veien igjen noen meter senere, og hvis jeg først svinger inn på busslomma kan noen som normalt ville ventet med å kjøre forbi før det er klart, presse seg forbi meg som er på vei ut i veien igjen. Det kan skape situasjoner.

Selvsagt med forbehold om at jeg ikke lager kø forbi det er tett trafikk i begge retninger, men på den tiden av døgnet unngår jeg veier hvor jeg som syklist blir et uforholdsmessig problem for øvrige trafikanter. Det er viktig å ta hensyn, noe jeg også gjør, f.eks. ved å velge veier etter trafikkbildet, men ikke på en sånn måte at jeg risikerer noe.

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: Stefan77] #2659457 20/04/2021 09:22
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Stefan77

Ehhh, ja. Såklart må man stoppe for å slippe forbi "køen" man har laget for så å fortsette på sykkelturen. Jeg skjønner ikke at det er en problemstilling. Vær smidig

Det var tydeligvis en problemstilling for torbus (tidligere). Jeg gjør som vviz og slentrer skjevt innom i fart for å slippe forbi. I den grad det treng, for jeg er rutenerd, og legger aldri opp rute langs veier der jeg må slippe forbi trafikk. Det er ikke så mange veier på østlandet der biler ikke kommer forbi. Antar dette er et større "problem" på f.eks vestlandet der man kan støte på svingete, smale veier med fjell inntil over lengre avstander.

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: aug11x] #2659461 20/04/2021 09:28
2
2Will Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
2
Sitat: Stefan77

Det var tydeligvis en problemstilling for torbus (tidligere). Jeg gjør som vviz og slentre skjevt innom i fart for å slipper forbi. I den grad det treng, for jeg er rutenerd, og legger aldri opp rute langs veier der jeg må slippe forbi trafikk. Det er ikke så mange veier på østlandet der biler ikke kommer forbi. Antar dette er et større "problem" på f.eks vestlandet der man kan støte på svingete, smale veier med fjell inntil over lengre avstander.

Endring av vikepliktsreglene for syklist ut av f.eks. busslomme ville gjort at jeg tok den manøveren med å slippe forbi trafikken bak oftere enn jeg faktisk gjør i dag.

Trafikkregler er også infrastruktur og i dag synes man å være veldig opptatt av å bygge, skryte og måle antall km sykkelfelt pr år osv. mens de elendige reglene rundt bl.a. vikeplikt står igjen uten at såkalte syklistvennlige partier ser ut til å ha noen fornuftig politikk for å endre/bedre.

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: aug11x] #2659463 20/04/2021 09:29
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Det er ikke så mange veier på østlandet der biler ikke kommer forbi. Antar dette er et større "problem" på f.eks vestlandet der man kan støte på svingete, smale veier med fjell inntil over lengre avstander.

Har hytte på vestlandet og har et par perioder med landevei langs fjorden (Fusafjorden/Eikelandsfjorden/Hardangerfjorden for de lokalkjente) hvert år. Det har sine sider det også, men generelt oppfatter jeg det som at veldig mange som kjører langs disse fjordene på svingete veier forventer folk/sykler/campingbiler rundt neste sving fordi det er så sykt mye av det. Folk går med barnevogn og bikkjer langs fjorden (det er jo eneste veien en del steder), campingbiler dukker opp når man minst venter det, og sjansen for at en campingbil, en buss og en melkebil ender opp i samme sving samtidig er absolutt ikke null. Og det er stort sett pepret med møteplasser og annet på veiene, av de tidligere nevnte grunnene. Det funker greit der også og jeg synes ikke det er noe oftere det blir skummelt der heller. Trafikken er annerledes, dog.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: 2Will] #2659478 20/04/2021 10:03
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: 2Will

Endring av vikepliktsreglene for syklist ut av f.eks. busslomme ville gjort at jeg tok den manøveren med å slippe forbi trafikken bak oftere enn jeg faktisk gjør i dag.

Personlig tror jeg mer på god og tydelig kommunikasjon. Akkurat eksempelet med busslomma er således ett av de mer kinkige. Man får gitt tydelige tegn, men siden man ikke har øyne i nakken er det vanskelig å vurdere hvorvidt tegnet oppfattes. Når man har møte-situasjoner, så er blikkontakt mellom bil og bil og syklist og bil eller syklist og syklist mye viktigere (spør du meg) enn de litt mer obskure vikepliktsreglene.

For hvor mange % av alle bilister (eller syklister) kjenner egentlig regelverket rundt vikepliktens finurligheter rundt en busslomme? Jeg skal ikke skryte på meg at jeg har full kontroll på dette. Jeg veit jeg har vikeplikt for bussen, dersom fartsgrensen er lavere enn N, men jeg husker aldri om N=70, N=60 eller N=50. Så det blir til at dersom bussen blinker ut, så slakker jeg ned, blinker med lysene og signaliserer at han kan kjøre, selv om det i enkelte tilfeller sikkert betyr at jeg frasa meg forkjørsretten min. Men, det er tydeligk kommunikasjon, både bussen og bilen forstår hva den andre tenker, og selv om det var rett eller galt i forhold til å "maksimere" retten sin iht. veitrafikkloven, så fører det til en relativt smooth trafikkflyt for alle parter, og ingen ble satt i fare. Tenker det da er "nok innafor" til at jeg nappe prioriterer å bruke kvelden på å lese meg opp på akkurat dette punktet. "When in doubt, err on the side of caution". Jeg tar aldri høyde for at alle bilister eller syklister på veien kan alle trafikkregler. Jeg går ut fra at de kan de viktigste, som hvilken side av veien de skal kjøre/sykle, hvem som har vikeplikt inn i rundkjøringer (men jeg druser allikevel ikke gjennom en rundkjøring (hverken på sykkel eller med bil) uten å ha fått blikkontakt med bilen som er på vei inn fra neste "innstikker", for frem til jeg ser at han har sett meg, antar jeg han ikke har sett meg.

Jeg er 37år, sykler i veien, og er fortsatt i stand til å kverulere på ett internettforum. Som syklist og bilist akter jeg å oppføre meg på en måte som gjør at jeg kan kverulere her også om 30 nye år. Så da får jeg kjøre/sykle/gå deretter når jeg ferdes i trafikk.

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: rusleape] #2659479 20/04/2021 10:03
T
torbus Offline
Entusiast
Entusiast
T
Ja, her skal det sies at også jeg legger opp turene på veier hvor jeg slipper å lage kø, eller utsette meg for skumle situasjoner i 80-sone i rushtiden. Jeg bor i Asker og sykler mye i Asker, Lier og Oslo, og her føler jeg det er forholdsvis enkelt å unngå trafikkerte veier. Spesielt i disse tider, hvor rushtiden er alt annet enn normal.

Den nevnte 185 fra Sylling til Lier har jeg derfor ikke nærmet meg etter episoden for snart ett år siden. I stedet har jeg tatt den langt morsommere Vestsideveien rett nedenfor Finnemarka, hvor man knapt møter en bil.

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: torbus] #2659486 20/04/2021 10:20
aug11x Offline
Besatt
Besatt

Den nevnte 185 fra Sylling til Lier har jeg derfor ikke nærmet meg etter episoden for snart ett år siden. I stedet har jeg tatt den langt morsommere Vestsideveien rett nedenfor Finnemarka, hvor man knapt møter en bil.

Absolutt ikke dumt. 185 fra fra Sylling til Lyngås er jo dritkjedelig og litt trafikkert, mens andre siden er som du sier "bilfri" og den er kupert, svingete, ja det meste som gjør en vei bra å sykle på.

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: rusleape] #2659505 20/04/2021 11:23
Tronda Offline
Entusiast
Entusiast
Tenker at hvis de mener noe alvor med at veien skal deles mellom bilister og syklister må det på plass lov om at det må være minst 1,5 meters avstand ved forbikjøring. Da blir det jo lett å anmelde folk som sneier deg ved forbikjøring om du har kamera på sykkelen. Men som noen antydet så er det vel flust av folk i politiet og veimyndighetene som deler mening med folk som mener at sykkel ikke hører hjemme på landeveien og da blir det vanskelig å få dette gjennom vel..

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: vviz] #2659507 20/04/2021 11:26
2
2Will Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
2
Sitat: vviz

Personlig tror jeg mer på god og tydelig kommunikasjon. Akkurat eksempelet med busslomma er således ett av de mer kinkige. Man får gitt tydelige tegn, men siden man ikke har øyne i nakken er det vanskelig å vurdere hvorvidt tegnet oppfattes. Når man har møte-situasjoner, så er blikkontakt mellom bil og bil og syklist og bil eller syklist og syklist mye viktigere (spør du meg) enn de litt mer obskure vikepliktsreglene.

For hvor mange % av alle bilister (eller syklister) kjenner egentlig regelverket rundt vikepliktens finurligheter rundt en busslomme? Jeg skal ikke skryte på meg at jeg har full kontroll på dette. Jeg veit jeg har vikeplikt for bussen, dersom fartsgrensen er lavere enn N, men jeg husker aldri om N=70, N=60 eller N=50. Så det blir til at dersom bussen blinker ut, så slakker jeg ned, blinker med lysene og signaliserer at han kan kjøre, selv om det i enkelte tilfeller sikkert betyr at jeg frasa meg forkjørsretten min. Men, det er tydeligk kommunikasjon, både bussen og bilen forstår hva den andre tenker, og selv om det var rett eller galt i forhold til å "maksimere" retten sin iht. veitrafikkloven, så fører det til en relativt smooth trafikkflyt for alle parter, og ingen ble satt i fare. Tenker det da er "nok innafor" til at jeg nappe prioriterer å bruke kvelden på å lese meg opp på akkurat dette punktet. "When in doubt, err on the side of caution". Jeg tar aldri høyde for at alle bilister eller syklister på veien kan alle trafikkregler. Jeg går ut fra at de kan de viktigste, som hvilken side av veien de skal kjøre/sykle, hvem som har vikeplikt inn i rundkjøringer (men jeg druser allikevel ikke gjennom en rundkjøring (hverken på sykkel eller med bil) uten å ha fått blikkontakt med bilen som er på vei inn fra neste "innstikker", for frem til jeg ser at han har sett meg, antar jeg han ikke har sett meg.

Jeg er 37år, sykler i veien, og er fortsatt i stand til å kverulere på ett internettforum. Som syklist og bilist akter jeg å oppføre meg på en måte som gjør at jeg kan kverulere her også om 30 nye år. Så da får jeg kjøre/sykle/gå deretter når jeg ferdes i trafikk.

Mye her, men skal bare ta tak i resonnement rundt ukjent regelverk.

I prinsippet er man aldri 100% trygg på overholdelse av trafikkregler generelt sett slik at en vurdering på om kjørende kjenner vikepliktsreglene for dette og annet stiller seg ikke vesentlig anderledes enn for endring i andre regler.

Det at folk ikke er godt kjent med finurligheter i regelverk er heller ikke noen god grunn til å ikke endre dem. Heller ikke er det noen spesiell lur strategi å gå ut ifra folk "kan de viktigste" for det er ikke gitt hvilke regler det faktisk dreier seg om når det kommer til stykket.

Redigert av 2Will; 20/04/2021 11:29.
Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: rusleape] #2659513 20/04/2021 11:39
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Hvis jeg legger meg inn i busslomme, så er det som regel for å slippe forbi all trafikken bak, om jeg så må vente i 20 sekunder. Det samme gjør jeg når jeg kjører bil hvis det danner seg en fin kolonne bak meg, noe det ofte gjør, da jeg som regel holder fartsgrensa. Da vil jeg heller legge meg ut og ta ett minutt, og kanskje strekke på beina, enn å ha en volvo oppi rævva i 3 mil. Så jeg ser ingen grunn til hvorfor man skal ut igjen med en gang man legger seg inn i en busslomme. Du kan jo også bruke hodet til å snu deg og se hvor mye trafikk det er og om det eventuelt blir plass for å legge deg ut igjen dersom dette er viktig.

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: 2Will] #2659521 20/04/2021 12:13
vviz Offline
Ivrig
Ivrig

Det at folk ikke er godt kjent med finurligheter i regelverk er heller ikke noen god grunn til å ikke endre dem.

Der har du ett veldig godt poeng.

Heller ikke er det noen spesiell lur strategi å gå ut ifra folk "kan de viktigste" for det er ikke gitt hvilke regler det faktisk dreier seg om når det kommer til stykket.

Også ett godt poeng, det jeg mener er at jeg risikovurderer situasjonen ulikt avhengig av situasjonen vi står oppe i. Det er eksempelvis en langt større sannsynlighet for at noen bryter vikeplikten inn i en rundkjøring enn at noen (bilist) kjører på rødt lys, og derfor er jeg normalt langt mer forberedt på å bråbremse inn i en rundkjøring enn jeg er foran ett lyskryss hvor jeg har grønt. Risikoen for vikepliktsbrudd er til stede i begge tilfeller, den er høyere enn 0% i begge tilfeller, men den er lavere ved rødt lys enn ved rundkjøring, og risikovurderes basert på det.

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: vviz] #2659582 20/04/2021 16:23
saladin Offline
Medlem
Medlem
For å gå tilbake til innledningsinnlegget her, har jeg i økende grad landet på at jeg anmelder rubbel og bit, i den grad jeg gidder og får det til. Grunnen til at det er viktig er ikke at bilistene faktisk vil bli dømt, det skjer veldig sjelden. Men jeg kjenner flere som jobber i politiet, og de har fortalt at antall anmeldelser spiller inn når de gjør vurderinger av hvilke saksområder de prioriterer. Jo flere anmeldelser de får inn på bestemte temaer, jo mer jobber de med det.

I tillegg får bilisten et brev i posten når saken blir henlagt fra politiet. Det i seg selv tror jeg er allmenpreventivt, ingen liker å ha blitt anmeldt. Jeg har i liten grad tro på dialog i disse sakene - bilistene er vant til å ha makten på veien, og frykt for straff tror er noe av det mest virksomme i slike tilfeller (sånn generelt er det slett ikke alltid straff virker, men det kan ofte gjøre det for handlinger som ikke gjøres i affekt, og bilførere flest i Norge er jo tross alt noenlunde oppmerksomme på hvordan de kjører).

Så min tilnærming er at jeg noterer regnr, leter opp vedkommende, og leverer anneldelse. Ofte sender jeg også en høflig sms og sier fra om at jeg har levert inn anmeldelse, noe som gjerne får en blandet mottakelse. Sist gang jeg gjorde dette var forrige uke, da jeg var utsatt for en veldig farlig forbikjøring fra en politimann, rett utenfor politihuset. Heldigvis var en annen politimann vitne.

Så mitt råd er anmeldelse. Hvis det fører til at politiet begynner å ta dette alvorlig vil mye være vunnet.

to hjul er bedre enn fire
Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: saladin] #2659586 20/04/2021 17:45
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: saladin
For å gå tilbake til innledningsinnlegget her, har jeg i økende grad landet på at jeg anmelder rubbel og bit, i den grad jeg gidder og får det til. Grunnen til at det er viktig er ikke at bilistene faktisk vil bli dømt, det skjer veldig sjelden. Men jeg kjenner flere som jobber i politiet, og de har fortalt at antall anmeldelser spiller inn når de gjør vurderinger av hvilke saksområder de prioriterer. Jo flere anmeldelser de får inn på bestemte temaer, jo mer jobber de med det.

Interessant. Gjør du det med video-bevis, eller bare på beskrivelse av hendelse (eller annet?) Og hvor mye tid må du bruke på å anmelde ett slikt tilfelle? Må man på politistasjonen for å gjøre det fysisk, eller faller dette inn under det man kan anmelde via nett (om så finnes)?

sånn generelt er det slett ikke alltid straff virker, men det kan ofte gjøre det for handlinger som ikke gjøres i affekt, og bilførere flest i Norge er jo tross alt noenlunde oppmerksomme på hvordan de kjører).

Det fine med akkurat bilister er at straff for en grov hendelse i så fall medfører inndragelse av sertifikat. Da virker det jo (minimum) for en viss periode ihvertfall, til glede for både deg og trafikanter forøvrig.

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: vviz] #2659618 20/04/2021 20:33
saladin Offline
Medlem
Medlem
Sitat: vviz

Interessant. Gjør du det med video-bevis, eller bare på beskrivelse av hendelse (eller annet?) Og hvor mye tid må du bruke på å anmelde ett slikt tilfelle? Må man på politistasjonen for å gjøre det fysisk, eller faller dette inn under det man kan anmelde via nett (om så finnes)?
...
Det fine med akkurat bilister er at straff for en grov hendelse i så fall medfører inndragelse av sertifikat. Da virker det jo (minimum) for en viss periode ihvertfall, til glede for både deg og trafikanter forøvrig.

Ikke brukt video så langt, siden jeg ikke har hjelmkamera. Så da er det ord mot ord hvis det blir sak. Men hittil har jeg forventet at det ikke blir sak, det har bare vært for å gjøre politiet og bilfører oppmerksom på overtredelsen. Men vurderer sterkt å skaffe meg et hjelmkamera!

Det som tar tid med anmeldelse er nettopp at man må møte fysisk på politistasjonen. Det tar også litt tid at man må skrive ned detaljert beskrivelse av hendelsesforløpet, et par ganger har jeg også måtte gjøre det for hånd. Det jeg har gjort de siste gangene er at jeg på forhånd skriver ned hendelsesforløpet og printer ut på kontoret, og bare tar det med meg på stasjonen. Mye raskere sånn.

Tid: Hvis jeg befinner meg i nærheten av politistasjonen (som jeg gjør når jeg jobber på kontoret i Oslo sentrum og ikke hjemme) - ca 10 min på å skrive om hendelsesforløpet på kontoret, ca 30 min totalt å sykle til stasjonen, parkere, gå inn, levere anmeldelse, gå ut. Så et par min på å sende sms til bilfører med orientering om at hen er anmeldt, og evt motta et oppjaget eller sint svar. Sykle hjem.

Så det er litt kav, men overkommelig. Likevel er det jo litt stress, tipper at jeg har gjort det 7-8 ganger de siste par årene, så gjør det bare når det virkelig har vært alvorlige episoder.

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: saladin] #2659636 21/04/2021 06:08
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Så det er litt kav, men overkommelig. Likevel er det jo litt stress, tipper at jeg har gjort det 7-8 ganger de siste par årene, så gjør det bare når det virkelig har vært alvorlige episoder.

Hvor bor du? Høres jo helt sjukt ut med 7-8 anmeldbare saker på et par år. Kan det ha noe med hvordan du sykler i trafikken? Eller anmelder du alle som passerer nærmere enn 2 meter? Jeg er bare nysgjerrig da jeg har på de siste 60.000km-ish langs veien opplevd én stygg forbikjøring.

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: aug11x] #2659644 21/04/2021 06:48
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S

Hvor bor du? Høres jo helt sjukt ut med 7-8 anmeldbare saker på et par år. Kan det ha noe med hvordan du sykler i trafikken? Eller anmelder du alle som passerer nærmere enn 2 meter? Jeg er bare nysgjerrig da jeg har på de siste 60.000km-ish langs veien opplevd én stygg forbikjøring.

Tror dette kan ha like mye med sted å gjøre. Noen gater og steder virker å trigge trafikanter til overtredelse som følge av utforming og trafikkmengde.

Du virker jo også å oppriktig søke etter mindre trafikkerte strekninger. Det er ikke mulig mange steder i Oslo uten store tidstap og meget god lokalkunnskap.

Ut på tur!

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: rusleape] #2659647 21/04/2021 06:56
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Ja, nå bor jeg jo på bygda, men har hatt en del år i både Oslo og Drammen. Ja, det er flere biler der, men er jo ikke akkurat Moskva heller hva angår trafikkultur. Sier ikke at man ikke kan møte på gærninger, men kan jo virke som en del er fremprovosert når man opplever så ekstremt mange farlige situasjoner.

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: aug11x] #2659682 21/04/2021 08:18
saladin Offline
Medlem
Medlem

Jeg bor i Oslo. Når jeg sykler i i bynære strøk med mye trafikk legger jeg meg uten unntak midt i fila (med mindre det er sykkelfelt), fordi jeg da sikrer at alle bilister ser meg. På lang sikt er jeg ikke i tvil om at det er det tryggeste stedet jeg kan befinne meg som syklist. De farlige situasjonene jeg har opplevd har dreid seg om at bilister blir provosert av dette eller blir veldig utålmodige, og foretar farlige manøvre.

På landevei med god sikt ligger jeg et godt stykke nærmere hvitstripa, og der har jeg i likhet med deg ikke opplevd så mange farlige situasjoner.

EDIT: Nå er det ikke slik at jeg har vært i reell livsfare i noen av disse situasjonene i Oslo-området. Men det har vært klare brudd på trafikkreglene, som kunne vært farlige om jeg ikke hadde vært oppmerksom, og som jeg av prinsipp ønsker å få en slutt på i trafikken. Det vil bare skje hvis politiet begynner å slå ned på det.

De to reelt sett farlige og dramatiske situasjonene jeg har opplevd i mitt liv som syklist har skjedd de få gangene jeg ikke har ligget midt i fila i et trafikkert område, og bilister rett og slett ikke har sett meg (og beklaget sterkt etterpå). Ettersom bilistene selv erkjente situasjonen så tydelig, gikk jeg ikke til anmeldelse ved de to anledningene. Kontekst betyr noe ICON_SMILE

Redigert av saladin; 21/04/2021 08:25.

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: saladin] #2659689 21/04/2021 08:42
aug11x Offline
Besatt
Besatt

Når jeg sykler i i bynære strøk med mye trafikk legger jeg meg uten unntak midt i fila (med mindre det er sykkelfelt), fordi jeg da sikrer at alle bilister ser meg. ..... De farlige situasjonene jeg har opplevd har dreid seg om at bilister blir provosert av dette eller blir veldig utålmodige, og foretar farlige manøvre.

Tenker vi har det der ICON_WINK Som flere har nevnt i tråden, så handler trafikkbildet om å være fleksibel og samarbeidsvillig.

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: aug11x] #2659696 21/04/2021 09:01
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S

Når jeg sykler i i bynære strøk med mye trafikk legger jeg meg uten unntak midt i fila (med mindre det er sykkelfelt), fordi jeg da sikrer at alle bilister ser meg. ..... De farlige situasjonene jeg har opplevd har dreid seg om at bilister blir provosert av dette eller blir veldig utålmodige, og foretar farlige manøvre.

Tenker vi har det der ICON_WINK Som flere har nevnt i tråden, så handler trafikkbildet om å være fleksibel og samarbeidsvillig.

Det tror jeg også. Å ta plass i filen og gå ut fra veikanten er ikke det samme som "demonstrativt"(selv om det kan gi mening, så oppleves det ikke alltid slik) å legge seg midt i filen. Ved å legge seg midt i filen så gjør man det også enda vanskeligere å holde fornuftig minsteavstand på 1,5 - 2m ved forbikjøring.

Tror også farten man har påvirker bilistene. Hvis man tråkker rolig rundt i søndagstur-tempo og bilistene må bremse ned voldsomt er dette også irriterende. Hvis man tråkker i 30-40km/t så er det sjeldent problemer overhode. 20km/h er sakte. Når jeg unntaksvis er på strekninger med mye trafikk så benytter jeg anledningen til å krype litt sammen og øke farten. Reduserer også antall forbikjøringer man blir utsatt for på en strekning betydelig. I en 40 eller 50 sone så kan man ofte fint holde trafikken med litt hjelp vindsuget bak bilene selv med trygg avstand.

Ut på tur!

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: aug11x] #2659700 21/04/2021 09:09
saladin Offline
Medlem
Medlem

Fleksibilitet er bra, men min primære prioritet som syklist i trafikken er faktisk å ikke dø. Alle mine valg som syklist følger det prinsippet. Forskningen på sykkelulykker viser dette veldig tydelig:
a) de mest utbredte ulykkene er singelulykker, som gjerne skyldes dårlig underlag, hindringer osv
b) den nest mest utbredte grunnen til ulykker er at bilister faktisk ikke ser syklisten før det er for sent

Så når jeg sykler noenlunde fort forsøker jeg å minimere sjansen for at dette skal skje. Det innebærer å sykle i en trase der det er bra underlag uten hindringer, og der jeg er helt sikker på at jeg blir sett i et skiftende trafikkbilde. Det betyr faktisk "midt i veien". (på landevei med god sikt trenger man ikke ta like mye plass, spesielt hvis man bruker daglys)

Det er min rett som syklist å bruke veien like mye som bilistene, og om folk som insisterer på å forflytte seg rundt til daglig inni metallkasser på mange tonn med innebygget sofa har et problem med det, er det nettopp noe politiet må begynne å ta tak i.

Redigert av saladin; 21/04/2021 09:11.

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: rusleape] #2659707 21/04/2021 09:28
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Å sykle midt i fila inn mot en rundkjøring eller en bakketopp er jo fint det.. men å gjøre det konsekvent er bare utrolig sært. Får nesten sympati med syklisthatere.

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: rusleape] #2659715 21/04/2021 09:55
J
jorlie Offline
Entusiast
Entusiast
J
Det er viktig å vise fleksibilitet i trafikken, men jeg forstår veldig godt saladins poeng med plassering i veibanen.

På oversiktlig landevei og ved lite trafikk er det helt greit å vike mot siden av veien, men i bygater og i trafikk er det mange gode grunner til å ligge midt i fila. Hvis man holder greit følge med trafikken i tillegg burde det ikke være noe i veien med det (pun intended).

Til og med på steder det er merket egen sykkelfil kan det være fornuftig å ligge i bilfilen istedet. Det er få steder jeg føler meg mer utrygg enn i sykkelfil med tett trafikk på siden av meg.

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: skubisan] #2659716 21/04/2021 09:58
saladin Offline
Medlem
Medlem
Sitat: skubisan
Å sykle midt i fila inn mot en rundkjøring eller en bakketopp er jo fint det.. men å gjøre det konsekvent er bare utrolig sært. Får nesten sympati med syklisthatere.

Dette er off-topic i tråden, men jeg undrer meg over at bilist-perspektivet på verden ser ut til å være så utbredt hos en del av dere med-syklister. Free your mind and the rest will follow!
("the rest" i denne sammenhengen betyr å ta på alvor den forskningsbaserte kunnskapen om hvor man bør sykle hvis man vil unngå situasjoner som er assosiert med ulykker)

Side 2 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support, Valentino