Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Vurdering av bremsebane på hjulsett for felgbrems

Vurdering av bremsebane på hjulsett for felgbrems #2659448 20/04/2021 09:10
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Er det noe regler for hvordan man vurderer gjenlevende tid for bremsebanen på ett hjulsett? Om det er indikator-hull, så antar jeg banen er trygg helt til hullene ikke lenger kan skimtes?

Men hva om de ikke har hull. Finnes det standarderer for dette som er godt nok definert til at man kan avgjøre om en bane er trygg basert på minste veggtykkelse, målt over smaleste punkt?

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Vurdering av bremsebane på hjulsett for felgbrems [Re: vviz] #2659477 20/04/2021 10:01
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Noe sånt finnes ikke, og det er vanskelig å måle gjenværende slitebane på felgen.
Basert på erfaring og risikovilje samt antagelser om produsentenes marginer kan man se på hvor mye som er slitt vekk ved å holde en rett greie over felgen. Jeg bruker kortsida på en unbrako. Er det "for mye" grop er felgen for slitt. Da bør den byttes. Der er alltid spennende å kjøre for lenge på en slitt felg. Jeg har gjort det tre ganger selv. Heldigvis ser det ut til at det ikke skjer katastrofale ting men kanten løsner, dekket løsner og slangen sprekker. deretter snurrer gjerne kanten av felgen seg fast i kjedestag eller noe. Og så banner man og går hjem.

Siste gang dette skjedde meg var praktisk nok på rulle, så det var ikke langt hjem.

Min mening er at hadde noen funnet på felgbremser i dag ville de aldri i verden blitt godkjent. En bærende strukturell del som bli slitt vekk av normal bruk, og som forbrukeren ikke har mulighet til å kontrollere på en skikkelig måte.

LarsB

Re: Vurdering av bremsebane på hjulsett for felgbrems [Re: larsb] #2659491 20/04/2021 10:41
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: larsb

Min mening er at hadde noen funnet på felgbremser i dag ville de aldri i verden blitt godkjent. En bærende strukturell del som bli slitt vekk av normal bruk, og som forbrukeren ikke har mulighet til å kontrollere på en skikkelig måte.

LarsB

Hehe godt poeng, men skal det bygges retroracer, så må det bli slik. Kan desverre (eller heldigvis kanskje) ikke konvertere den til skivebrems ICON_SMILE Apropos ting som ikke hadde blitt godkjent i dag, så er det nok mange slike fenomener rundt i samfunnet. Alkohol tror jeg neppe hadde sluppet gjennom nåløyet. Og dessuten har jeg alltid likt å se for meg hvordan motorsykkelen hadde blitt tatt i mot dersom den ble oppfunnet i dag, rett etter vi etter mange mange mange år så vidt klarte å få godkjent sykler med elektrisk-assistert fremdrift opp til 25 km/h.

- Hei folkens, jeg fikk en idé til hvordan vi skal gjøre elsyklene enda mer effektive. Se for dere: 200 kg, 200 hk, 300 km/t! Hva?! Hva?! I'm the man, right? ICON_LAUGH

EDIT: Og forøvrig takk for godt og grundig svar ICON_SMILE Men de aktuelle felgene har sliteindikatorer. Er det korrekt å tolke disse som at felgen er god så lenge det "finnes" tegn av en indikator? Det er ikke en "minimumsdybde" på disse?

Redigert av vviz; 20/04/2021 10:43.

Re: Vurdering av bremsebane på hjulsett for felgbrems [Re: vviz] #2659492 20/04/2021 10:50
B
bjarnetv Offline
Ringrev
Ringrev
B
felgen burde være dugandes så lenge indikatoren er synlig.

Re: Vurdering av bremsebane på hjulsett for felgbrems [Re: bjarnetv] #2659494 20/04/2021 10:51
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: bjarnetv
felgen burde være dugandes så lenge indikatoren er synlig.

Var det jeg håpet. Tusen takk

Re: Vurdering av bremsebane på hjulsett for felgbrems [Re: vviz] #2659517 20/04/2021 12:00
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Ja der er jeg helt enig. Ser du indikatorer er det nok igjen.

LarsB

Moderator  support, Valentino