Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man?
|
Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man?
[Re: saladin]
21/04/2021 10:19
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Enig med saladin. ..
Angående rundkjøringer: Jeg legger meg konsekvent midt i kjørefeltet må vei inn mot slike dersom jeg ikke skal ut igjen i første avkjøring. Har hatt flere opplevelser der jeg ikke har gjort det og har måttet hogge i bremsene fordi en tulling brakk høyre.
Men igjen: Vi er heldige på Hedmarken. Det praktiseres til og med (uoffisiell) vikeplikt for syklende i fotgjengerfelt her.
|
|
|
21/04/2021 10:28
|
jorlie
Entusiast
|
Entusiast
Dette er off-topic i tråden, men jeg undrer meg over at bilist-perspektivet på verden ser ut til å være så utbredt hos en del av dere med-syklister. Mange av oss er vel med-bilister av og til også...
|
|
|
[Re: Valentino]
21/04/2021 10:31
|
yolo
Ringrev
|
Ringrev
Også enig med Saladin. Opplever noenlunde samme frekvens med farlige forbikjøringer. Kjenner meg ikke igjen i de stråmannsbeskrivelsene om demonstrativt eller provoserende plassering i sitt eget kjørefelt. Vil også si at jeg er rimelig eksemplarisk med bruk av fortau i stigninger (der det er lite folk) og bruk av bussholdeplasser og avkjørsler for å slippe forbi bilister.
For noen bilister virker det som at 5 sekunders forsinkelse verdt å sette et liv i fare, og da er anmeldelse absolutt riktig i mine øyne.
Hadde senest lørdag en situasjon utenfor Sandefjord der en bil skulle forbi i en sving. Kom plutselig bil i mot, og han holde på å sende alle oss tre rett i grøften. På kusehåret at vi klarte å holde oss på veien. Vi holdt da rundt 30km/t i en 50-sone, bilen suste forbi i langt over fartsgrense.
Bra at du gidder å anmelde. Stå på!
|
|
|
[Re: rusleape]
21/04/2021 10:32
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Inn i rundkjøringer og slikt er jo noe litt annet enn å ligge midt i veien på en trafikkert vei. Det er jo slik der er. Heller ikke med bil så ligger man til høyre om man skal til venstre i rundkjøringen. Har jo ikke noe med at jeg er anti-syklist, det er jo bare det at man skal dele veien. Det absolutt sikreste (mot å bli påkjørt av bil) er jo å sykle i skogen. Skal man sykle på vei, må man dele den med biler, og da må man være fleksibel, ikke en sjitsækk. Iom at saldin er utsatt for ekstremt mange farlige situasjoner, så kan det jo tenkes at han bør endre på sin opptreden i trafikken? Hadde selvfølgelig vært dritdigg å slipper biler på veien, men vi er vel ikke der helt enda 
|
|
|
21/04/2021 10:33
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Å sykle midt i fila inn mot en rundkjøring eller en bakketopp er jo fint det.. men å gjøre det konsekvent er bare utrolig sært. Får nesten sympati med syklisthatere. Dette er off-topic i tråden, men jeg undrer meg over at bilist-perspektivet på verden ser ut til å være så utbredt hos en del av dere med-syklister. Free your mind and the rest will follow! ("the rest" i denne sammenhengen betyr å ta på alvor den forskningsbaserte kunnskapen om hvor man bør sykle hvis man vil unngå situasjoner som er assosiert med ulykker) Hva med å "free your mind" og være bevisst på omgivelsene dine?
|
|
|
21/04/2021 10:51
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
mod Hold det sivilisert her nå. /mod
|
|
|
[Re: skubisan]
21/04/2021 10:55
|
saladin
Medlem
|
Medlem
Hva med å "free your mind" og være bevisst på omgivelsene dine?
Selvfølgelig er jeg bevisst omgivelsene mine. Problemet er at en del bilister ofte ikke er bevisst omgivelsene, og hvis en bilist i 80 oppdager meg for sent hjelper det fint lite om jeg er bevisst på vedkommende. Derfor sykler jeg på en måte som maksimerer sjansen for å bli sett. Det innebærer for min del å kle meg signalgult, bruke daglys, og bruke godt med reflekser og lys når det er mørkt. OG det innebærer å sykle på et sted der bilistene har fullt fokus i skiftende trafikk. I tillegg lurer jeg faktisk på om det å ligge midt i fila er noe som generelt skaper et tryggere trafikkbilde, fordi man hindrer bilister i å satse på halvveis-forbikjøringer. I likhet med Yolo bruker jeg også fortau på mange stigninger, jeg slipper forbi biler bak der jeg kan, feks ved å legge meg ut til siden når det er trygt med forbikjøring. Og som sagt ligger jeg ikke midt i fila på landevei når det er god sikt. Men jeg insisterer på min rett til ikke å være en annenrangs trafikant på veien. Hvis man mener at det er "demonstrativt" å ligge midt i fila der det er mest hensiktsmessig så mener jeg faktisk at bilistperspektivet får bli for dominerende (redigerte sist setning - skal gjøre mitt for å holde det hyggelig og sivilisert, jfr mod  ) (og i likhet med Jorlie er jo jeg også bilist i blant... det er rart å merke hvor kort tid det kan gå før jeg begynner å irritere meg over syklister i veien, og må klype meg i armen og ta meg sammen) Og for å gå tilbake til trådstart her, så er altså virkeligheten den at en del bilister sliter med å akseptere og ta hensyn til syklister i veien. Hva gjør man da? Jeg anmelder, med det siktemålet at politiet skal begynne å slå ned på bilister som ikke tar hensyn til syklister.
Redigert av saladin; 21/04/2021 11:06.
to hjul er bedre enn fire
|
|
|
21/04/2021 11:00
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Jeg bruker både høyrekant og midt i fila, avhenger av forholdene.
Opplever dessverre at det ikke er noe eureka på hvordan unngå farlige situasjoner. Men mine nærmeste-uhell har kommet når jeg har ligget mer midt i fila, og bilene skal kaste seg forbi meg. Generelt opplever jeg at bilene tar mer hensyn til meg når jeg viser at jeg tar hensyn til dem (jeg driter i stilpolitiet og kjører med rødt baklys), det vil si at jeg ofte legger meg ut til høyre, men ikke når det kommer uoversiktlige situasjoner, svinger, etc.
|
|
|
21/04/2021 11:06
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Alt handler jo om kontekst. På svingete landveier gjør ligger jeg jo litt ute i veien selv, for nettopp å unngå farlige forbikjøringer. Da skjønner jo også bilisten (som oftest) at når jeg legger meg mot hvitlinja, så er det klart. Om man sykler på en tenkt rett strekke vanlig vei i litt rush, i storbyen, så kan man legge seg langs hvitlinja og godta at folk sniker seg rolig forbi med lav fart. Det betyr ikke at jeg synes det er ok å bli snidda av biler som ligger i 100.
|
|
|
21/04/2021 11:09
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis jeg ser en syklist som ligger midt i veien der det ikke gir mening så tenker jeg enten arrogant idiot eller bevisstløs idiot. De bilistene som foretar uforsvarlige forbikjøringer når man ligger en snau meter fra kanten, de kjører sannsynligvis også forbi hvis man ligger midt i veien. Og da er de sannsynligvis enda sintere og har selvfølgelig også enda mindre marginer.
|
|
|
21/04/2021 11:22
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva mener du med midt i veien, skubisan? Forskjellen er på 1 m fra hvitstripa og 1,5 m er at sistnevnte er ca. midt i normert kjørefelt på landeveier med midtstripe. Denne fant jeg hos SVV. Kjekk å nerde litt på siden vi sykler og kjører bil på både gater og veier: https://www.vegvesen.no/_attachment/61414
|
|
|
21/04/2021 11:27
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Midt i er midt i.
*kjørefeltet altså.
Redigert av skubisan; 21/04/2021 11:28.
|
|
|
21/04/2021 12:16
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Hvis jeg ser en syklist som ligger midt i veien der det ikke gir mening så tenker jeg enten arrogant idiot eller bevisstløs idiot. De bilistene som foretar uforsvarlige forbikjøringer når man ligger en snau meter fra kanten, de kjører sannsynligvis også forbi hvis man ligger midt i veien. Og da er de sannsynligvis enda sintere og har selvfølgelig også enda mindre marginer. Da tenker jeg at det er mer sannsynlig at nettopp du er en arrogant eller bevisstløs idiot. Særlig om du klarer å felle den dommen fra din posisjon bak et bilratt... Vi oppfatter ting forskjellig, og syklister og bilister har forskjellige perspektiver. Det kan ikke være slik at det å være idiot faller ned på +/- 40cm plassering i veibanen. Selvfølgelig skal man prøve å optimere egen adferd som jeg også tar til orde for, men det å ferdes som syklist i veien er svært krevende. Bilistperspektivet er dessverre svært begrenset og det kan være veislitasje, hull i veibanen, drenering, veimaling og annet som påvirker riktig plassering. Alt dette får du ikke nødvendigvis med deg som sjåfør av en moderne bil. Som syklist kan det ikke være slik at man må være redd for å ta sin rettmessige plass som medtrafikant, og vi gjør det forbanna vanskelig for oss om man må ha doktorgrad i trafikkadferd og handle dertil perfekt for at man skal slippe at noen skal rettferdiggjøre håpløs oppførsel fra bilister bil på et sykkelforum.
Ut på tur!
|
|
|
[Re: Supermann]
21/04/2021 12:26
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg snakker faktisk som syklist her. Når jeg kjører bil så har jeg nok med å irritere meg over bevisstløse og arrogante bilister;)
|
|
|
21/04/2021 14:20
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva legger dere egentlig i / opplever dere som en "farlig forbikjøring" ? Ikke ment retorisk, spør både som bilist og syklist.
|
|
|
[Re: larsdx]
21/04/2021 14:51
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Hva legger dere egentlig i / opplever dere som en "farlig forbikjøring" ? Ikke ment retorisk, spør både som bilist og syklist. Et eksempel som jeg har opplevd er på et sted med doble sperrelinjer og innsnevring før en avkjøring (https://www.google.com/maps/@59.9161371,10.9711168,180m/data=!3m1!1e3). Det er kanskje 150m lang strekning det er slik, før og etter avkjøringen. Her har jeg ligget ute ved kantlinja og blitt forbikjørt mens det er ett felt med sperrelinje på venstre side, før avkjøringsfeltet starter. Bil skviser seg forbi tettest mulig fordi hen ikke ville krysse sperrelinje (uten å klare det selvsagt) og kjører fort forbi og vrenger inn foran meg fordi det sto biler i avkjøringsfeltet. Så vindsus fra bilen med (relativt sett) stor fart, tett passering og rett inn foran. Ikke innafor i min bok.
|
|
|
21/04/2021 15:19
|
jorlie
Entusiast
|
Entusiast
Hva legger dere egentlig i / opplever dere som en "farlig forbikjøring" ? Ikke ment retorisk, spør både som bilist og syklist. - Når kjenner lufttrykket av en mercedes 190e som er pisket opp i 150 km/t og føreren ikke har veket en millimeter til venstre i kjørefeltet sitt. - Når 30 tonn med lastebil fra Mr Pukk kommer valsene forbi i 70 helt uten å bremse eller vike. Jeg er ikke skvetten når det gjelder nærkontakt med biler, men særlig den siste episoden gjorde meg skjelven. Av en eller annen grunn følte jeg at noe var galt når lastebilen kom bak meg så jeg kastet sykkelen ut i grøfta ellers tror jeg jeg hadde vært historie...
|
|
|
[Re: jorlie]
21/04/2021 15:34
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Når kjenner lufttrykket av en mercedes 190e som er pisket opp i 150 km/t og føreren ikke har veket en millimeter til venstre i kjørefeltet sitt.
Hahaha. Sikkert samme 190e som prøvde å drepe meg med nøyaktig samme manøver for drøye 10 år siden.
|
|
|
21/04/2021 16:06
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For mange år siden ble jeg forbikjørt av en større skapbil. Høy hastighet. Han ga meg kanskje en meter. 30 meter etter forbikjøringen poppet faen meg sidedøra til skapet hans opp. Timing. Man lever lenge med timing.
|
|
|
21/04/2021 16:35
|
saladin
Medlem
|
Medlem
Hva legger dere egentlig i / opplever dere som en "farlig forbikjøring" ? Ikke ment retorisk, spør både som bilist og syklist. Kan gi et eksempel jeg opplevde for ganske nøyaktig to timer siden: Syklet nedover bakkene i Ljabruveien/RV155 mellom Klemetsrud (altså Grønmo ca) og Hauketo. Fartsgrensen er 60, jeg lå i ca 50. Det var kraftig vind og det regnet, så kjørebanen var våt. Jeg holdt meg bevisst godt under fartsgrensa på grunn av forholdene. Jeg var veldig lite innstilt på å bli forbikjørt i relativt stor fart inne i eget felt, så jeg lå midt i fila for å passe på at en eventuell forbikjøring måtte skje i motgående felt. Det lå to biler bak meg. Ved en passende anledning kjørte den første av dem forbi på ordentlig måte. Det kom en trailer lenger framme, men klaringen var akseptabel. Bilisten å bak så ut til å nøle først, før hen også valgte å kjøre forbi. Da var traileren kommet nærmere, så vedkommende måtte kjøre mye raskere enn fartsgrensa for å komme forbi, og smatt inn ca to-tre meter foran meg, før traileren brølte forbi oss begge. Hva kunne skjedd her: - vedkommende kunne ha feilberegnet avstanden, min eller trailerens fart, og blitt nødt til å svinge inn der jeg befant meg. Gitt forholdene ville det vært livsfarlig for meg (glatt og vind). - jeg kunne bli skremt (hvilket jeg ble), og en mindre erfaren syklist kunne ha falt eller bråbremset på det glatte føret - det kombinerte vinduset fra bilen som kjørte forbi, traileren og vindforholdene kunne også fått meg til å falle Alt i alt: Dette var ikke ok. Nå skal jeg ikke overdrive: jeg opplevde at jeg hadde kontroll, og følte ikke at jeg hadde vært døden nær da jeg kom inn dør. Men i prinsippet kunne dette vært en farlig situasjon, som jeg ikke tenker at jeg burde trenge å oppleve som syklist på vei hjem.
Redigert av saladin; 21/04/2021 16:38.
to hjul er bedre enn fire
|
|
|
21/04/2021 17:10
|
vetleg
Avhengig
|
Avhengig
Skal prøve å lage noen generelle regler for farlig forbikjøring her, selv om det som regel må vurderes på enkelttilfeller:
1: en forbikjøring der det er såpass uoversiktlig at bilføreren kan komme til å måtte velge mellom å skvise ut syklisten eller frontkollidere med motgående kjøretøy. Dette inkluderer at bilfører må kaste inn kjøretøyet slik at syklisten må foreta en farlig bremsing for å ikke kollidere med bilen. 2: en forbikjøring som foretas i så høy hastighet eller så nærme at en uforutsett hindring i veien som syklisten må vike unna, eller eventuelt at syklisten mister balansen, vil føre til et sammenstøt eller at syklisten faller. 3: når føreren eller noen andre i bilen aktivt gjør noe for å skremme eller skade syklisten (da er vi såklart på et annet nivå, men allikevel), som for eksempel å tute, sprute med spyleveske, spytte, eller lignende.
|
|
|
21/04/2021 17:48
|
Elmersen
Ringrev
|
Ringrev
Angående å ligge midt i kjørefeltet eller nærmere hvitstripa, så er det greit å tenke på at det kreves lengre forbikjøringsstrekk (og klaring i motgående kjørefelt) dersom man ligger midt i veien/feltet, gitt samme forbikjøringskurve. Selv forsøker jeg derfor å unngå det dersom jeg er på et sted hvor jeg er komfortabel med å bli forbikjørt. Dersom jeg ikke ønsker å bli forbikjørt (som eksempelvis inn mot kryss eller rundkjøring som nevnt, eller ved smal vei og mye motgående trafikk), syns jeg det er greit å markere posisjonen sin ved å legge seg lengre ut i veien.
En mulig taktikk som jeg i blant bruker, er å ligge midt i kjørefeltet når bilene er på lang avstand og så legge seg gradvis inn mot hvitstripa når bilen nærmer seg og man ønsker forbikjøring. Da maksimerer man synlighet samtidig som man legger til rette for passeringer. Dette gjør jeg eksempelvis de gangene jeg må gjennom noen mørke vestlandstunneler (selvsagt med lys). Legger man seg langt nok inn kan man være heldig å unnslippe bilen selv om de ikke har sett deg (uten at det er noe å satse på i utgangspunktet).
|
|
|
[Re: vetleg]
21/04/2021 17:53
|
yolo
Ringrev
|
Ringrev
Enig i oppdeling. Punkt 2 er den vanligste for meg.
Alle tre typene mener jeg bør ende med i hvert fall en prikk eller 10 på førerkort.
|
|
|
[Re: aug11x]
21/04/2021 19:16
|
jorlie
Entusiast
|
Entusiast
Når kjenner lufttrykket av en mercedes 190e som er pisket opp i 150 km/t og føreren ikke har veket en millimeter til venstre i kjørefeltet sitt.
Hahaha. Sikkert samme 190e som prøvde å drepe meg med nøyaktig samme manøver for drøye 10 år siden. Kanskje samme typen, dette var i indre østfold for sikkert 10 år siden. De delene av bilen som ikke var rust var mørkerød mener jeg å huske. Litt vanskelig å si sikkert siden han var oppe i en hastighet hvor dopplereffekten påvirker fargene 
|
|
|
[Re: Elmersen]
22/04/2021 08:53
|
HansC
Medlem
|
Medlem
En mulig taktikk som jeg i blant bruker, er å ligge midt i kjørefeltet når bilene er på lang avstand og så legge seg gradvis inn mot hvitstripa når bilen nærmer seg og man ønsker forbikjøring. Da maksimerer man synlighet samtidig som man legger til rette for passeringer.
Dette gjør jeg alltid og det funker meget bra. Jeg bruker Garmin Varia radar så jeg kan time dette bra. Ellers så opplever jeg oftest farlige situasjoner ved at bilister ikke ser meg når de svinger inn på veien der jeg sykler, jeg antar som default at jeg ikke blir sett og det har hindret mang en kollisjon.
|
|
|
22/04/2021 11:49
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg sykler stort sett i det som for bilen vil være høyre hjulspor. Når det kommer en uoversiktlig sving, kryper jeg mer mot venstre men ikke så langt til venstre at motgående biler tar meg når de kutter svingen :-) Så kryper jeg mot høyre igjen når det er sikt og lar eventuelle biler kjøre forbi om det er et langstrekk og det er rom for å ta en forbikjøring.
Men for å være tryggest mulig, velger jeg sykkelruter der det erfaringsmessig er minst trafikk og minst NYTTEKJØRING. De som velger å kjøre bil for å kun kjøre på tur, kan godt vente de sekundene det tar for meg å finne en busslomme eller det blir et strekke å kjøre forbi på. Ingen medlidenhet med de latsekkene.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: HansC]
22/04/2021 12:05
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har lyst på en ny Varia Radar. Fint verktøy, som jeg solgte den gang jeg ble nødt til å kjøpe Wahoo i stedet for ny Garmin. Ingen anger på computerbyttet, i retrospekt glad for at jeg måtte. Bruker dagbaklys nå (Lezyne Strip Drive 300 Pro om jeg husker riktig), men siden Wahoo nå støtter Varia har jeg lyst på ny.
|
|
|
22/04/2021 20:18
|
JanHenrikA
Fersking
|
Fersking
Kjøpte meg Varia Radar etter å ha blitt snittet av en Nissan Leaf i 100+km/t i 60-sone mellom Siggerud og Ski for et par år siden. Det kan absolutt anbefales. I alle fall når man sykler alene eller i små grupper.
Man ser hvor mange biler som kommer og hvor fort de nærmer seg. Jeg blir mer oppmerksom og gir meg tid til å evt. plassere meg slik at forbikjøringen blir tryggest mulig. Føler meg mye tryggere nå og opplever mindre irriterte bilister. Det som er mest ubehagelig er når man pga vindstøy ikke hører bilene som kommer.
|
|
|
23/04/2021 21:12
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Hvis jeg ser en syklist som ligger midt i veien der det ikke gir mening så tenker jeg enten arrogant idiot eller bevisstløs idiot. De bilistene som foretar uforsvarlige forbikjøringer når man ligger en snau meter fra kanten, de kjører sannsynligvis også forbi hvis man ligger midt i veien. Og da er de sannsynligvis enda sintere og har selvfølgelig også enda mindre marginer. Ser en som ligger midt i veien og nekter å legge seg til siden, eller en som ikke svinger inn etter at du har måttet bremse ned? Ligger jeg midt i kjørefeltet og det er oversiktlig kan bilene suse forbi som de vil, så lenge de faktisk legger seg ut i det andre feltet. Er det mindre oversiktlig kan bilene snike seg forbi, men de må selvsagt bremse ned skikkelig først, dette oppnår jeg ved å ligge godt inne i feltet til nedbremsingen har skjedd, for så å legge meg mer inn til siden så de kan sige forbi..
|
|
|
26/04/2021 07:01
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kan vi slutte å bruke begrepet "midt i veien" på normal sykling på landevei?
Midt i veien, da sykler man på gulstripa.
Å sykle i høyre hjulspor, eller hvis man er u-lur, i det støvete/grusete partiet mellom de to hjulsporene, er IKKE midt i veien. Det er å sykle i høyre kjørefelt, og DET må være lov. Det gjør mopedene også og ingen ber de om å ligge og klemme på hvitstripa eller veiskuldra?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
|
|