Passordmanager
|
Passordmanager
20/04/2021 07:19
|
Stefan77
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Jeg ser et behov for å komplisere noen av passordene mine og må dermed ta i bruk en passord manager. Hvordan funker disse? Er jeg da avhengig av å alltid ha med meg telefonen? Kan jeg fortsatt la Chrome huske passord til mindre viktige ting? Hvilke av disse kan anbefales, og er til å stole på? Jeg vet av Last Pass men kjenner ikke til noen flere.
- Stefan
|
|
|
Re: Passordmanager
[Re: Stefan77]
20/04/2021 07:25
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har brukt sistnevnte i årevis og er veldig fornøyd...
Har appen på telefonen og plugin i nettleseren. Noen ganger blir det knoting og jeg må lete fram passord manuelt for å punsje inn i feltene, men som ofteste går det greit med auto-innfylling.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
20/04/2021 07:35
|
oracle
Entusiast
|
Entusiast
Har brukt Lastpass i flere år men byttet til BitWarden tidligere i år når gratisvarianten til Lastpass ble ubrukelig (du må velge telefon eller pc).
Stort sett alle variantene fungerer likt, en plugin i nettleser og en app på telefonen.
|
|
|
20/04/2021 07:43
|
eGo
Veteran
|
Veteran
LastPass fungerer jo bra. Den var gratis men man må nå betale for å få full dekning på alle enheter. Det var ikke akkurat dyrt og det er verdt å betale for ting som er bra. Men jeg anbefaler å slå på to-faktor der det er mulig.
Ønsker å kjøpe : Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
|
|
|
20/04/2021 07:53
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Har brukt LastPass i flere år. Man kommer langt på både sikkerheten og brukervennligheten om man bruker LP app på telefon og datamaskin. o Opprett et godt, langt "master password" for å logge inn på LP. Fingeravtrykk/biometri låser opp, så sjelden man må skrive det inn. En enkel variant er en nonsense-setning. Om man ikke stoler på seg selv, og vil gjøre det matematisk sikkert kan man ta det helt ut og bruke diceware. Det finnes også norske varianter. o Sett opp flerfaktor for pålogging med LP på ny enhet, f. eks engangskode fra appen Google Authenticator o La LP generere unike, lange passord for alle tjenestene du bruker o Helst: Sett også opp flerfaktor på tjenestene som er spesielt viktige for deg Jeg har aldri sett de fleste passordene mine. De er lange som vonde år 2020, og siden de er unike for hver tjeneste har de veldig begrenset verdi. Om noen stjeler databasen til terrengsykkelforumet skal de både slite med å finne ut hva passordet mitt var (med mindre det er lagret i klartekst), og om de finner det ut kan de ikke bruke det for å komme seg inn på noen av mine andre kontoer.
Redigert av JonAre; 20/04/2021 08:00.
|
|
|
20/04/2021 08:12
|
stalsan
Entusiast
|
Entusiast
Jeg så det samme behovet som trådstarter nå i februar. Valgte LastPass, og tok den (ganske store) jobben med å rydde opp i mange års gjenbruk av passord. Gikk gjennom det jeg hadde lagret av gamle passord i chrome og Apples nøkkelring, og genererte nye, sterke passord i LP.
Så gikk det et par måneder, og LP innførte betaling for full dekning. Vurderte lenge om jeg skulle beholde gratisversjon for bruk kun på mobil. Men konkluderte med at de hundrelappene det koster i året, er jeg villig til å betale.
LP fungerer veldig sømløst og bra mellom mobil og PC, og jeg legger også inn pinkoder, betalingskort etc som sikker huskeliste
Ståle
|
|
|
20/04/2021 08:29
|
perbl
More than words
|
More than words
Bruker 1Password sjøl, og betaler for abonnement.
Ganske enkelt i bruk, og synkes via enten Dropbox eller iCloud hvis man har eplefon, så når jeg oppretter en konto på en enhet, er det tilgjengelig på de fleste andre enheter umiddelbart. JonAre oppsummerer forsåvidt de viktigste problemstillingene du bør være obs på med en sånn tjeneste.
Etter at jeg oppdaget at jeg kan la iPhone bruke den som passordliste direkte i apper ble det også slutt på mye copy&paste på telefon.
Såvidt jeg vet, kan du også få bra funksjonalitet av å bruke Chromes innebygde og, men jeg har valgt å fortsette med den tjenesten jeg har brukt i årevis. Jeg får jo også ting som at den abonnerer på data om feks datainnbrudd, så passordmanageren min vil varsle meg hvis jeg ikke har endret passordet mitt på en tjeneste som har lekket data.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
20/04/2021 08:35
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Såvidt jeg vet, kan du også få bra funksjonalitet av å bruke Chromes innebygde og, men jeg har valgt å fortsette med den tjenesten jeg har brukt i årevis. Jeg får jo også ting som at den abonnerer på data om feks datainnbrudd, så passordmanageren min vil varsle meg hvis jeg ikke har endret passordet mitt på en tjeneste som har lekket data. Registrer gjerne epostadressen du pleier å bruke i brukerkontoer på https://haveibeenpwned.com. Da får du varsling når den adressen dukker opp i "dumps" fra tjenester som har hatt datalekkasjer.
|
|
|
20/04/2021 08:50
|
Håvard.
Ringrev
|
Ringrev
Jeg endte med lastpass etter innspill fra bla JonAre for et par år siden. Synes i hovedsak det funker veldig bra, men erfarer at det av og til kan være steder hvor man må taste manuelt, som Anders A-R også sier. Bla må jeg alltid taste brukernavn ved innlogging til aftenposten i Chrome på pc, men den legger inn passordet. Også koster det noen hundrelapper i året, men var gratis da jeg meldte meg på. Her er min tråd om det samme emnet https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2514444
|
|
|
[Re: Håvard.]
20/04/2021 08:53
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Jeg har forøvrig aldri prøvd 1Password, så vet ikke hvordan det oppleves sammenlignet med LastPass.
|
|
|
20/04/2021 09:02
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
LastPass etter JonAres anbefaling, og betaler gladelig for det. Er noe bugs med apper som skal fylles i Android, men jeg har lært meg å leve med det.
Opplever ikke problemer med Aftenpoftenpålogging, men nå er jeg konstant pålogget med Schibsted-kontoen min, tydeligvis, så det er jo ikke noe problem. Eneste jeg savner er ansiktsgjenkjenning i androidappen, siden fingeravtrykksleseren på telefonen min er litt buggy. Det er også veldig fint å kunne dele passord til felleskontoer med samboer, som også har Lastpass
|
|
|
[Re: JonAre]
20/04/2021 09:03
|
perbl
More than words
|
More than words
Registrer gjerne epostadressen du pleier å bruke i brukerkontoer på https://haveibeenpwned.com. Da får du varsling når den adressen dukker opp i "dumps" fra tjenester som har hatt datalekkasjer. Også et lurt triks. Jeg husker ikke i farta om Watchtower-mekanismen i 1Password tar med epostadressen min for å sjekke om jeg er en av de som er rammet når lekkasjer skjer. Da jeg sammenligna dem før jeg valgte, framsto 1Password som en god del mer velpolert (den hadde vel heller aldri noen free-tier, noe som kanskje forklarer det), og det var også et par episoder der jeg fikk et inntrykk av at de virket å være litt mer gjennomtenkte på et par mindre sikkerhetsdetaljer, men jeg husker ikke helt hva det konkret besto av i farta nå. Misliker dog at nyeste versjon er rentalware, jeg liker å kjøpe ting og eie dem for evig og alltid. Jeg bruker hvertfall å anbefale begge to når jeg av og til holder noen enkle infosec-foredrag på jobb for ikke-tekniske folk. Men et par kompiser av det rimelig kompetente slaget påstår de også er veldig fornøyd med Chromes innebygde løsning, så om man er ute etter noe gratis kan nok den og være verdt å utforske. Har ikke sett noe på det sjøl.
Redigert av perbl; 20/04/2021 09:06.
Per B.
|
|
|
[Re: oracle]
20/04/2021 09:32
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
Har brukt Lastpass i flere år men byttet til BitWarden tidligere i år når gratisvarianten til Lastpass ble ubrukelig (du må velge telefon eller pc). Akkurat det samme her. Å bytte LastPass til Bitwarden var enkelt, type eksport-import. Løsningen til BitWarden er bra og gratis. Bruker både på mobil og i nettleser.
|
|
|
[Re: baronKanon]
20/04/2021 10:00
|
Håvard.
Ringrev
|
Ringrev
LastPass etter JonAres anbefaling, og betaler gladelig for det. Er noe bugs med apper som skal fylles i Android, men jeg har lært meg å leve med det.
Opplever ikke problemer med Aftenpoftenpålogging, men nå er jeg konstant pålogget med Schibsted-kontoen min, tydeligvis, så det er jo ikke noe problem. Eneste jeg savner er ansiktsgjenkjenning i androidappen, siden fingeravtrykksleseren på telefonen min er litt buggy. Det er også veldig fint å kunne dele passord til felleskontoer med samboer, som også har Lastpass Jeg veksler mellom to kontoer hos schibsted siden jeg deler ap-abonnement med samboer på hennes konto, men har egen finn.no konto. mulig det er der problemet ligger. Uansett er jeg fornøyd med lastpass, men har ikke prøvd andre tisvarende.
|
|
|
20/04/2021 10:32
|
stalsan
Entusiast
|
Entusiast
Jeg veksler mellom to kontoer hos schibsted siden jeg deler ap-abonnement med samboer på hennes konto, men har egen finn.no konto. mulig det er der problemet ligger. Uansett er jeg fornøyd med lastpass, men har ikke prøvd andre tisvarende.
Et lite sidespor, og kanskje ikke så viktig; har dere prøvd muligheten til å "dele abonement"? På Mine Sider hos aftenposten er det en mulighet til å gi full digital tilgang til en "favorittperson". Kanskje det tillater at du kan benytte bare en schibstedkonto?
Ståle
|
|
|
20/04/2021 10:50
|
Kodo
Gruppeløs :p
|
Gruppeløs :p
Jeg brukte LastPass i mange år, men byttet til 1Password for to år siden. De oppleves som ganske like i funksjonalitet, men det var noen ting som dro til 1Passwords fordel. Bruk av "secret key" gjør at man ikke trenger et så vanvittig sterkt hovedpassord. De engasjerer seg og bidrar aktivt til miljøene som er opptatt av passord, kryptering og autentisering. De jeg har møtt fra 1Password er oppriktig opptatt av produktet sitt. Det siste er jo litt urettferdig da jeg ikke har møtt noen dypt inne i LastPass...
Mads | Støtt NOTS - Så mange deler, så lite penger
|
|
|
20/04/2021 11:02
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg veksler mellom to kontoer hos schibsted siden jeg deler ap-abonnement med samboer på hennes konto, men har egen finn.no konto. mulig det er der problemet ligger. Uansett er jeg fornøyd med lastpass, men har ikke prøvd andre tisvarende. Samboeren din kan dele sitt abonnement med deg. Det gjør min samboer, slik at jeg har tilgang til digitalt AP-abo uten å bruke hennes bruker.
|
|
|
20/04/2021 11:37
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Bruker Dashlane. Veldig fornøyd! Lagrer passord, betalingskort, og har et "velv" for viktige notater. Fungerer på tvers av plattformer.
|
|
|
20/04/2021 13:35
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Jeg kjører en annen variant. Keepass 2: https://keepass.info/download.htmlOffline-løsning i bunn, men kan utvides med plugins, og kan da f.eks synkronisere passordfilen til Google drive eller andre lagringstjenester. Finnes flere telefonapper, men felles er jo at de må ha tilgang til det stedet man har lagret passordfilen. Ikke like sømløst som betalingstjenestene, men funker for meg. Har forøvrig også plugin mot haveibeenpwned, slik at man kan sjekke alle sine lagrede passord i en smell.
|
|
|
20/04/2021 13:38
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Jeg kan lite om darasikkert. Hvordan funker dette med at de får alle passordene?
|
|
|
[Re: Stupfull]
20/04/2021 21:41
|
perbl
More than words
|
More than words
I teorien kan jeg forsåvidt lage et system som markedsføres som en god passordmanager og lurer deg til å gi fra deg alle passordene dine til meg. Dette finnes det flere eksempler på.
Men det man må ta for god fisk når man går for ett av de store kjente alternativene er at passordene kort sagt krypteres med det ene masterpassordet du kan, og dermed vil være uleselig for enhver annen som ikke har dette passordet (eller fingeravtrykket eller trynet ditt, hvis du bruker biometri).
Det at man til en viss grad må basere seg på å stole på produsenten er litt av grunnen til å gå for en av de kjente, eller evt noe opensourcegreier om man er kompetent nok til å vurdere hvordan ting er løst der.
Per B.
|
|
|
21/04/2021 06:51
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg prøver nå Dashlane, siden det ble foreslått her. Likte at man kunne dra på med kompliserte passord automatisk, men den har mye av det samme som Chromenettleseren selv gir, evt Google sin passord-lagrer.
Så nå anser jeg meg som sykt godt beskyttet, men tofaktor-autentisering på alle de viktigste tjenestene (mail, betalingstjenester). I alle fall bedre enn før, da jeg har hatt samme 3 passord på alt :-D
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: mroek]
21/04/2021 07:46
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg kjører en annen variant. Keepass 2: https://keepass.info/download.htmlOffline-løsning i bunn, men kan utvides med plugins, og kan da f.eks synkronisere passordfilen til Google drive eller andre lagringstjenester. Finnes flere telefonapper, men felles er jo at de må ha tilgang til det stedet man har lagret passordfilen. Ikke like sømløst som betalingstjenestene, men funker for meg. Har forøvrig også plugin mot haveibeenpwned, slik at man kan sjekke alle sine lagrede passord i en smell. Brukte KeePass 2 før privat, men har migrert over til LastPass, pga. brukervennlighet og kompatibilitet på tvers av plattformer. På jobb bruker vi KeePass 2 for å håndtere passord, siden det er en god nok kryptert passorddatabase, og at den er offline.
|
|
|
[Re: baronKanon]
21/04/2021 08:21
|
perbl
More than words
|
More than words
Brukte KeePass 2 før privat, men har migrert over til LastPass, pga. brukervennlighet og kompatibilitet på tvers av plattformer. På jobb bruker vi KeePass 2 for å håndtere passord, siden det er en god nok kryptert passorddatabase, og at den er offline. Keepass er fin om man kun skal bruke den på PCen sin eller lignende, men kutta den helt ut da jeg oppdaget løsningene som synket passord på tvers av enheter, og var mildt sagt mer velpolerte i UI og funksjonalitet (med forbehold om at det sikkert har skjedd litt i løpet av de årene som har gått siden sist jeg sjekka Keepass). Men utseendet på nettsiden ga meg vel ikke helt trua på at det er helt ulikt sist 
Per B.
|
|
|
21/04/2021 08:22
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Er det noen som kjenner Keeper, vi skal få det på jobben med en personlig konto i tillegg. integrering med iphone etc?
LarsB
|
|
|
[Re: perbl]
21/04/2021 10:10
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Brukte KeePass 2 før privat, men har migrert over til LastPass, pga. brukervennlighet og kompatibilitet på tvers av plattformer. På jobb bruker vi KeePass 2 for å håndtere passord, siden det er en god nok kryptert passorddatabase, og at den er offline. Keepass er fin om man kun skal bruke den på PCen sin eller lignende, men kutta den helt ut da jeg oppdaget løsningene som synket passord på tvers av enheter, og var mildt sagt mer velpolerte i UI og funksjonalitet (med forbehold om at det sikkert har skjedd litt i løpet av de årene som har gått siden sist jeg sjekka Keepass). Men utseendet på nettsiden ga meg vel ikke helt trua på at det er helt ulikt sist  Siden KeePass er opensource, så er det en del forker som ligger inne. Siden det ikke er noen skyløsning tilgjengelig, må man ha 3.partsløsninger, og der er det dårlig med API for å bruke dette,s er det ut til. Prøvde å synke via Google Drive, men det gikk ikke noe særlig, faktisk. Ga hele driten opp på Android. Og så var det som sagt så mange forker der ute, at å prøve alle sammen var ikke noe tema.
|
|
|
21/04/2021 13:17
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Bruker keepass på jobben. Funket ok lenge, men så rota de det til på edb-avdelingen under en migrering, så nå vet jeg ikke hvor passordmappen min er lengre.
|
|
|
[Re: EspenS]
23/04/2021 16:23
|
langen
Besatt
|
Besatt
Har brukt Lastpass i flere år men byttet til BitWarden tidligere i år når gratisvarianten til Lastpass ble ubrukelig (du må velge telefon eller pc). Akkurat det samme her. Å bytte LastPass til Bitwarden var enkelt, type eksport-import. Løsningen til BitWarden er bra og gratis. Bruker både på mobil og i nettleser. Samme her og. Savner foreløpig ingenting i Bitwarden til tross for at det «bare» er gratis.
-Magnus
|
|
|
23/04/2021 20:18
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hvordan finansieres skyløsningen til bitwarden?
|
|
|
|
|