Ok, da avslutter vi tråden "er den verdt noe". Konsensus så ut til å mene den ikke var verdt nok til at jeg orker brydderiet med å pusse den opp for salg. Det hadde sikkert kostet noen tusen, og de ville jeg knapt fått tilbake så det ut som. Så ny plan. Den skal pusses opp, men til eget bruk. Så lenge skal bruke den, er ikke kostnaden så viktig, innenfor rimelighetens grenser vel og merke. Med det menes; jeg betaler med glede 10-15k (om det er det som må til) og utallige timer med blod svette og tårer for å pusse denne opp til å bli noe kult og unikt, enn å betale 15k for en "ny" sykkel fra en sportsbutikk, som det også er solgt 8000 andre av her til lands.
Utngangspunktet: Rammesettet heter Isaac Force, og er trolig produsert engang mellom 2003-2008 (gjetter jeg). jeg har ikke brukt særlig tid på å finne ut av det enda, men så vidt jeg har skjønt var Isaac ganske tidlig ute med å eksperimentere med karbonrammer. Har sett referanser til utviklingen av Force rammesettet med alu-setestag til veldig tidlig 2000-tall. Men når det kom for salg, og hvorvidt dette var første modellen som ble solgt, eller om dette er en nyere variant enn den første, det vet jeg ikke enda. Om noen sitter på mer detaljer gi meg gjerne beskjed, ellers skal jeg forsøke å grave litt mer i det ved en senere anledning.
Så hvem er Isaac? Det vet jeg heller ikke altfor mye om. Virker å ha startet som ett Britisk/Tysk selskap, oppkalt etter Isaac (Newton), og på ett eller annet tidspunkt endt opp som ett Nederlandsk selskap. Når de ble nederlandske aner jeg ikke, men dette rammesettet er nok fra den Britisk/Tyske tiden.
Er det ett bra rammesett? Aner ikke. Men jeg synes bare det er helt rått med en såpass gammel karbonramme med disse alu setestagene. Rammesettet ser jo ikke ut, men jeg liker potensialet for noe stilig her. Har lyst til å lage en "kafe-racer" ut av den, for de korte turene i flott vær, hvor hovedmål med turen er å ikke bli svett og ekkel før man er fremme på kafeen. Forhåpentligvis (og med en høy grad av sannsynlighet) har kafeene og uteserveringene åpnet opp igjen lenge før dette prosjektet er ferdig. Lover heller ikke at det noensinne blir ferdig, men nå er det liksom puttet på internett, for andre å se, og da føler jeg man pålegger seg selv litt mer press for å faktisk gjennomføre.
Først må alt demonteres. Her er mye jobb. Alt i karbon må lakkes om, og alt i aluminium må som ett minimum freshes opp. I tillegg må alle lagre byttes, og det er jo greit å sjekke ramma for åpenbare feil.
Første og groveste feil. Ett triatlonklistremerke! Ser ut som noe ritt-greier, som sikkert betyr at den stakkars ramma har blitt syklet i badebukse (minst en gang). Klistremerke fjernet, og rituelt brent.
Andre feil og mangler. den som kappet gaffelen var jo ikke direkte raus på lengden synes jeg. Det er heller ingen ekspansjonsbolt på innsiden av gaffelrøret. Det er en slik vanlig "star nut" (eller hva de kalles) der nede, slik at toppdekslet har noe det kan skrus inn i. Men denne sitter så langt nedi, at den sitter nedenfor styrefremspringet. Altså klemmer fremspringet rundt en gaffel, uten noe støtte på innsiden. Tror nok jeg ønsker en ekspansjonsbolt på innsiden her, for sikkerhets skyld, til tross for at rammesettet sikkert har vært syklet ti år uten.
Ellers en skade i karbonen i høyre kjedestag, kjedeavsporing med ett kjede som har "jammet" seg mellom krank og ramme kanskje? Jeg tror (håper) ikke det er noe big deal. På bildet vil jeg si denne ser mye verre ut enn den føles i virkeligheten. Kommer til å pusse ned det området til skaden er borte, og ta en vurdering på hvor langt "inn" skaden sitter. Dette sitter jo på ett litt kinkig sted, hvor mange krefter virker på ramma. På en annen side håper jeg også området rundt krankhuset er ett av de stedene på rammene med tykkest karbon. Forhåpentligvis pusser jeg det bare ned, i verste fall får jeg forsøkt meg på karbonreperasjon.
Videre har jeg begynt å pusse ned ramma for omlakkering. Fortsatt usikker på hvordan den skal lakkeres. Ett alternativ jeg tenker på her er å kjøre full Karbon 3K-bling-bling. Er det en ting jeg normalt er helt allergisk mot, så er det slik "3K-vev-mønster". For meg er det mønsteret synonymt med "Se på meg folkens, jeg har KARBON!", og jeg tipper det var ganske kult å kunne flashe det på 1000m avstand tidlig på 2000-tallet, hvor de færreste sikkert hadde karbonsykler/deler. Men siden dette rammesettet tross alt sannsynligvis er fra den tiden, og hele ramma (samt setepinne/stem/styre) ser ut til å være vevd opp med slik 3K-mønster, kunne det kanskje vært kult å bare ta den helt ut. Transparent grunning, pusse den til den skinner om kapp med polarstjerna, kanskje noen diskre Isaac-dekaler (for ikke å glemme hvor den kommer fra), og til slutt noen lag klarlakk, med en pussejobb til slutt, som gjør at det eneste som skinner mer enn karbonen vil være de über-polerte aluminiumsetestagene og Dura-Ace gruppen? Tenker det kunne blitt litt retro-stilig?
Halve ramma er nå grovt tørpusset med P180, for å komme gjennom klarlakk, dekaler og ned i grunningen. Må ta den andre halvdelen, og deretter skal dette våtslipes videre til en pen finish. Noe jeg antar vil ta ganske lang tid. Dette er nok ett klassisk eksempel på at de siste 10% av jobben (detaljene) vil ta 90% av tiden. Men på enkelte spot'er, ser jo dette allerede nesten bra ut etter en rask kattevask for å få bort støv. Selv etter en grov tørrslip er det steder på ramma hvor karbonmønsteret nå virkelig begynner å "poppe" på en helt annen måte enn det gjorde under den gamle slitte klarlakken.
Videre oppdateringer på dette prosjektet dukker opp i fremtiden (kanskje)
Kult prosjekt - om du er utte etter et litt flashy resultat ville jeg sprayet noen "fades" som gikk over til rå karbon (f.eks fra kranken, eller gaffelen/styrerøret) og hatt litt farget glitter i klarlakken, om du bruker lakkeringsutstyr som tillater denslags.
Pusset opp en gammel scott afd902, som hadde lilla/rosa glitter i klarlakken, og det så rimelig fancy ut når lyset fikk fargen til å poppe.
Spennede. Kult. Lærerikt. Interessant. Blir gøy å følge - takk for deling!
Gøy å høre! Lærerikt for undertegnede som aldri har gjort dette før ihvertfall. Her må det læres underveis.
Sitat: bjarnetv
Kult prosjekt - om du er utte etter et litt flashy resultat ville jeg sprayet noen "fades" som gikk over til rå karbon (f.eks fra kranken, eller gaffelen/styrerøret) og hatt litt farget glitter i klarlakken, om du bruker lakkeringsutstyr som tillater denslags.
Pusset opp en gammel scott afd902, som hadde lilla/rosa glitter i klarlakken, og det så rimelig fancy ut når lyset fikk fargen til å poppe.
Skikkelig kult, takk for at du deler! Har aldri lakkert før, så hadde sett for meg å prøve å unngå fades, fordi jeg antar det er mye vanskeligere å få pent når man ikke har erfaring med å lakkere? Uansett, jeg tenkte å forsøke å trene på setepinne, styre eller noe slikt først, så kan jo eksperimentere litt med hva som virker overkommelig. Enklere å pusse ned igjen en setepinne om ting går skeis, enn å pusse ned igjen en ramme. Det var jo fades i originallakken. Kan sees på bildet ovenfor av den delvis pussede gaffelen. Øverst på gaffelen, der den møter styrelageret (bildet er opp ned selvsagt) ser man ett område hvor det er igjen litt svart lakk som ikke er pusset bort enda. Dette var en slik fade, fra sort til transparant.
Når det gjelder utstyr, så tenkte jeg å kjøre spraybokser. Tar gjerne innspill, men Montana sine (tysk tror jeg, men tilgjengelig her til lands) ser ut til å gå igjen ofte når proffer på youtube forklarer hvordan amatører burde lakkere (blant annet) sykler. Om de brukes korrekt, så skal man kunne få ett veldig flott resultat med de. Finnes en utrolig morsom og flink tysker på Youtube som jeg har funnet mye glede og inspirasjon hos til dette prosjektet. Skal være mulig å gjøre diverse effekter, blant annet glitter, med med sprayboks. Så dette er ihvertfall planen, kombinert med epoxy-basert grunning og klarlakk.
Kult med den Scott'en!, finnes det en egen oppussingstråd for den her på forumet?
Her er ett mulig forslag til lakkering. Litt forenklet, da jeg ikke orker å "tegne" 3k-mønsteret. På en annen side, kanskje jeg bare hellakker over det mønsteret. Er jo som nevnt egentlig helt allergisk mot det, så det må bli "all in" eller intet. Ett sort/hvitt design med noen oransje detaljer. Tenker å lakkere styret også hvitt (men med sort styretape), selv om styret ikke er lakkert på skissen. Oransje mest fordi det er kontrastfargen på landeveisykkelen min også, så da sparer man innkjøp av mange nye sokkepar, samt at jeg liker fargen. Men kommer nok til å eksperimentere med andre farger også (og sikkert helt andre design i tilegg), dette var bare det første som slo meg. Ellers ISAAC-logoen oppgradert til "ny font", som matcher den Isaac benytter på rammene sine i dag.. Newtons andre lov nederst på gaffelbeinet, som en nerdete måte å vise at modellen heter "Force".
Mitt problem med de gamle 7900- og tidligere gruppene er at metall-looken bryter mot fargene på de fleste rammer. Funker hvis man tar den opp på setepinne/stem.
Hadde det funket heller lakke setestaget sort, og foliere midtdelen av det i krom? Eller blir det for rotete?
Mitt problem med de gamle 7900- og tidligere gruppene er at metall-looken bryter mot fargene på de fleste rammer. Funker hvis man tar den opp på setepinne/stem.
Hadde det funket heller lakke setestaget sort, og foliere midtdelen av det i krom? Eller blir det for rotete?
Hvem vet. Jeg er ikke fastlåst på denne gruppen heller da, men enn så lenge tror jeg at jeg ønsker å prøve den. Synes den fortjener å bli brukt, gitt at den kan shines opp til representabel standard.Jeg kan ikke ta den fargen til setepinne/stem i dette tilfellet, fordi det er karbonkomponenter. Setepinnen er også original Isaac, og derfor har jeg ikke lyst til å bytte den ut. Stem'et er noe italiensk tredjepart-greier, så det ville det ikke plaget meg å bytte, styret er derimot Isaac, og tenkes holdes originalt.
Setestagene vil ikke bli lakkert til annen farge. De er nok hovedårsaken til at ikke gruppesettet forsvant til Finn og ramma til en container på Grønmo. De er nesten hele årsaken til at jeg ønsker å bevare denne sykkelen. Ang foliering, så er ikke det noe jeg kjenner noe til. Det høres spennende ut, jeg skal sjekke litt hva det innebærer, men med mindre det er superenkelt å få pent (og veldig holdbart), så tror jeg at jeg styrer unna på dette prosjektet, fordi det er så mye annet nytt jeg er nødt til å prøve å lære (lakkering, med alt det innebærer), at jeg er redd for å dra inn enda fler kompliserende elementer.
Men om prosjektet her blir bra, så vil det helt sikkert bli nye med tiden. Har blant annet ett barnesykkel-fatbike-prosjekt i planleggingsfase, men det er en alu-ramme, og det blir litt mer komplisert (med mindre jeg finner noen som kan blåse av lakken til en ok pris).
OT: I Norge kaller vi som ikke driver med slikt, gjerne prosessen for "sandblåsing". Sand er bare én av veldig mange materialer man kan blåse med (glass, plast, is, osv). På engelsk kalles dette gjerne "media blasting" eller "abrasive blasting", og er mye bedre begreper. Men selv den engelske "abrasive blasting" wikipedia-artikkelen går direkte til "sandblåsing"-artikkelen om man velger norsk språk. Finnes det ett norsk begrep som kan brukes (som ikke er "blåsejobb") dersom man skal referere til denne teknikken, men være åpen for andre materialer enn sand? Sand kan ikke brukes hverken på aluminium eller karbon, så i sykkelverdenen er det nok sjeldent sandblåsing man er ute etter.
EDIT: Enda litt enklere designtest, uten oransje.
Lurer også på hvordan det hadde blitt å gå for enda mer blingete gull. Gruppen vil jo være sølv, så det blir i så fall en blanding min umiddelbare tanke med sort+gull er gamle Lotus F1 biler i John Player Special lakk. Så det ville nok endt opp med visse inspirasjoner fra disse i så fall
EDIT2: Jeg trenger noen karbonfelger for felgbrems i passe dybde. Er ikke slikt "dritbillig" om dagen, siden alle har gått over til skivebrems? Ikke så viktig med merke, men om noen er på vei til å kaste noen gamle hjul det eksempelvis står "MEILENSTEIN" på, så kan jeg være grei, og gi ett par "hundrelapper" for de
EDIT2: Jeg trenger noen karbonfelger for felgbrems i passe dybde. Er ikke slikt "dritbillig" om dagen, siden alle har gått over til skivebrems? Ikke så viktig med merke, men om noen er på vei til å kaste noen gamle hjul det eksempelvis står "MEILENSTEIN" på, så kan jeg være grei, og gi ett par "hundrelapper" for de
Jammen det kan vi ordne! I kjelleren hos meg finnes dette hjulsettet:
Det er nøye beskrevet iDenne tråden. Både hjulbyggerens filosofi, deler etc og resultatet.
Det er skammelig lite brukt. Siste gang lakk bakdekket litt, fordekket var prima. Jeg har også et Schwalbe reservedekk og noe lim og tape og gule swiss-stop klosser som jeg slenger med. I tillegg til har jeg et unikt spesialtilbud denne uka. Kodeordet er "Meilenstein" og det øker prisen 800% prosent.
Ta kontakt på PM om det skulle være av interesse.
ps. Kult med byggetråd. jeg tror du har rett i at (salgs)verdien med den sprekken er i nærheten av null. Gleder meg til fortsettelsen.
LarsB
Redigert av larsb; 19/04/202114:24.
Re: Byggetråd: Isaac Force ToTusenOgNoe
[Re: vviz]
#265929119/04/202116:22
Hehe nei så kult. Elsker at du gikk den ekstra mila og fyrte opp "Dymo'en" for bildet sin skyld
Skal ha de i bakhodet, men har vel innerst inne ikke så lyst på pariserdekk tror jeg. Har aldri brukt det, og har ikke egentlig lyst til å sette meg inn i hvordan dette skal brukes, nødrepareres osv. På en annen side har jeg også ett annet hjulsett i "bakhodet" nå, og det er heller ikke optimalt (men på andre måter). Så ingenting skal utelukkes. Takk for tråden, den har jeg ikke sett før, så den skal uansett leses
[...] Men om du ikke vil ha den letteste sykkelen på forumet så...
Rammesettet (inkl gaffel) er veid til 1705g. Da er ca halvparten av malingen fjernet (100g(?)), uten girhenger foran eller bak, men med drikkeflaskebolter, andre bolter, og styrelager/kranklager.
I min forrige byggetråd (skivebrems) var utg.pkt en ramme som veide 1574g. På den sykkelen veide styrelager og kranklager til sammen 190g, som vil si at sånn ca "apples for apples" sammenligning veier Isaac-rammesettet 1705g mot 1764g for De Rosa'n. Så jeg tror (heldigvis) utg.pkt for ekstremt lett sykkel er såpass dårlig at jeg lar den ligge
Men innenfor budsjett, joda, altså, jeg liker at ting er lett, så jeg kommer ikke til å lage den tyngre enn jeg må heller. Men gruppen blir nok som den er, den er DA, men den er gammel, så utg.pkt er sikkert ikke "så galt". Videre tenker jeg karbonfelger i ca 40mm dybde ville passet fint på denne. Det er jo heller ingen gunstig kombo for å spare vekt.
Men om jeg skal sette en målsetning, tror jeg det får være å slå Protos'en. Det bør være overkommelig, siden utg.pkt for rammesettene ser ut til å være veldig like, og Protos'en har ett skive-handicap.
EDIT: Jeg er faktisk mer nysgjerrig på å telle kroner og øre. Tror det er mer relevant i dette prosjektet, slik at det kan deles til andre som evt. ønsker å forøske noe lignende.
Selvsagt må jeg ha den blankeste kranken! Den tid den sorg.
Må først få ferdig ramma, med ett OK resultat. Tar ingenting for gitt, dette prosjektet har en ganske høy sannsynlighet for å feile, da det er mye her jeg aldri har gjort før. Men det blir gøy, og om det feiler, så kanskje dokumentasjon av prosessen (og hva som feiler) kan redde noen fra å gjøre samme feil i fremtiden.
Har bestilt opp alt sandpapiret jeg trenger for å fullføre pussejobben. Det skal etter planen komme før helga, så kanskje jeg får tid til å pusse ned ramma i slutten av uka. Har fjernet det siste av "løse deler", girhenger, skruer, osv som vil være i veien for sliping og lakkering. Ikke spesielt spennende, helt frem til girwireførerne. De var litt spennende, og de var det 3 stk av.
Spennende fordi det er lagt ganske mye innsats i å sørge for at disse ikke skal dette av. De er for det første naglet fast.
Så naglene må bores ut.
I tillegg var de både overlakkert, og limt fast. Så til slutt måtte jeg banke de av med en nylonklubbe. De var heldigvis solid laget, slik at ingen av de knakk under prosessen. Men jeg tror det var verdt jobben å få disse av. Det tok ikke mer enn ca 10 minutter å fjerne tre stk, og det tror jeg det er verdt, siden rørene nå blir enklere å slipe.
EDIT: Ellers har ramma skikkelige lakkskader her og der. Klarlakken har begynt å "boble" på enkelte plasser. Ser ut som det er masse luftbobler under den. Men det er ganske konsentrerte områder, jeg mistenker det er "svette/salt"-skader basert på hvor disse områdene sitter. Så tror jeg skal fortsette å være flink til å tørke over ramma mi etter spesielt rullesykling innendørs.
Den sprekken i ramma ser ikke bra ut. Ville reparert det før lakkering for å unngå ekstraarbeid.
Får se når jeg får pusset den ned. Som nevnt, den ser verre ut på bildet enn den føles i virkeligheten. Jeg tror ikke det er noe "sprekk", jeg tror det er en kjedeavsporing som har gnagd seg gjennom ett lag med karbonduk (men ikke flere kjennes det ut som), og skaden er ca 1cm bred. Jeg vet jo at forrige eier har syklet denne ramma i en årrekke, og skaden neppe har skjedd nylig, så jeg tror jeg tar sjansen på å bare pusse det ned. Gitt at skaden ikke viser seg å være verre enn jeg nå antar når jeg begynner å pusse på det. Om skaden er av en slik art at jeg ikke tør sykle på denne, så får jeg vurdere om jeg skal forsøke å gjøre en DIY karbon-reperasjon. Må i så fall sette meg nærmere inn i hva det innebærer av kompleksitet, tid og penger. Ramma er nok ikke verdt å betale noen for å få skade reparert profesjonelt.
Sitat: larsb
Gjør knakketesten med en mynt der det er boblende lakk, og i området rundt sprekken. Får du papplyd har du masse sandpapir til ett nytt prosjekt.
Jeg har tatt "knakketesten" rundt skaden, og lyden der skiller seg ikke fra andre steder. Når det gjelder lakkbobler, så sitter ikke de skadene i karbonen, men i ett av lakklagene. Så på de stedene jeg har pusset, så har jeg pusset tvers gjennom de. Så tror ikke de er så skumle. karbonen under klarlakekken har ihvertfall ingen tegn til skade på disse punktene.
Nye hjul. Zipp 404. Jeg tror disse hjulene er tidsriktige, fra perioden 2006-2008 (Ramma har jeg identifsert til å mest sannsynlig være en 2008 modell). 2008 var før min sykkeltid, men disse hjulene antar jeg har vært der oppe blant crème de la crème på den tiden? Og sjekk disse navene da. 3K-weave + polert aluminium. Det er som lagd for dette prosjektet. At det virker å være tidsriktig er jo virkelig en bonus.
Kostnad? 0,-. Jeg bytta disse mot Unaas AS-30 hjulsettet (+ den (mer eller mindre) ubrukte 11s Ultegra-kassettten som satt på det). Riktignok skjedde ikke bytte mot samme person, mer at jeg solgte AS-30'ene til en person og kjøpte disse av en annen. Uansett, av alle tre personene involvert i denne transaksjonen, tror jeg ikke det er jeg som har gjort den dårligste dealen, så jeg er ganske fornøyd
Hjulene vil bli demontert. Det er kast i de som må rettes opp, det er ett boss som trolig må skiftes, det må sannsynligvis skiftes noen lagre. Nye dekaler trengs nok (muligens i andre farger), og navene må poleres. Eikene må også poleres (evt skiftes). Så det koster nok ett par tusen å shine opp hjulene tenker jeg.
EDIT: Ulempen med disse hjulene: Jeg hade kanskje sett for meg å pusse ned og lakkere felger, for å matche de mot lakkjobb på ramma. Det tror jeg nok jeg kan se langt etter med dette dimple-designet. Å klare å pusse ned dette blir for mye jobb, og dersom man ikke får pusset ned gammel lakk, kan man nok bare glemme å få til en god ny lakkjobb. Så får heller satse på å gjøre noe dekal-magi her. Jeg har ihvertfall ikke tenkt å betale Zipp for originale dekaler, men vil nok se på muligheten for å lage en tro kopi (i de fargene jeg trenger) selv.
EDIT2: Ulempe #2, dette er neppe de letteste hjulene (har ikke veid de), så det vil jo ikke bidra til å gjøre sykkelen til noe "lettvekter" akkurat.
EDIT3: Fulgte med originale Zipp QR-akslinger i polert aluminium også (yummie)
EDIT4: Ang. Hvem som har gjort en god og en dårlig deal. Det er mer komplisert selvsagt, siden alle tre trolig har ulike motivasjoner. Personlig vil jeg si ett sett AS-30 mot ett gammelt sett 404 er en assymetrisk handel, hvor 404'ene er langt mer verdifulle. Men det er nok farget av hva og hvorfor jeg trenger de. De har høy verdi for meg, fordi det er kule tidsriktige komponenter som også matcher prosjektet utseendemessig. AS-30'ene er ubrukelige for meg. De passer ikke inn i prosjektet, og jeg har ikke bruk for de til andre formål heller. Den som kjøpte AS-30'ene derimot, trengte sikkert brukshjul, og det er de sikkert gode til. Lite bruk, lav slitasje, og fortsatt rette (sjekket de før jeg solgte de). Den som solgte Zipp-hjulene derimot, skulle over på skivebrems, og så nok ingen egen "pynteverdi" i disse hjulene, og ei heller neppe noe særlig interesse for å ta kostnaden og tiden det vil koste å reparere de. Så alt i alt håper jeg alle tre har gjort gode dealer de er fornøyd med Det er jo knapt noe som er bedre enn dette. Skrot for noen, gull for andre. Nå kommer både Zipp'ene og AS-30'ene til å bli brukt, fremfor at begge hjulsettene skal stå og støve ned i hver sin kjellerbod i en del år, før de sikkert hadde gått på dynga.
EDIT5: Soryr @larsb for at det ikke ble noe hjulhandel oss i mellom. Men dette er det andre hjulsettet jeg nevnte jeg hadde i bakhodet. Det måtte bare prutes litt opp og ned på tre fronter, før jeg klarte å få denne fireveisdealen til å gå i 0,-. Han som kjøpte kasseten var jo ikke den samme som kjøpte hjulene, så fire personer har jo forøvrig vært involvert. Jeg har fortsatt ett par nesten ubrukte dekk fra det gamle hjulsettet til salgs, så det er fortsatt en "mulighet" for at jeg kan ende i pluss, i en avtale med 5 parter i så fall Det jeg mente med at disse hjulene også ga noen betenkeligheter var dimple-designet, og hvilken "kjepp i hjulet" det er for evt. custom-lakkering. Men alt i alt synes jeg fordelene til slutt oppveide ulempen.
Kult prosjekt. Ang. lakkering anbefaler jeg en tur innom Festka. Der er det mange elegante ideer å la seg inspirere av.
Tusen takk! Kult, skal sjekkes. Morsom tilfeldighet. Første gang jeg hørte om Festka var i går (var så vidt innom siden), og nå hører jeg om de igjen for andre gang på to dager. Konspirasjonsteoretikeren i meg lurer på om dette er en sånn Sørlandschips-greie, hvor man bombarderes av ett merkevare en dag, og plutselig kommer det noen å skal selge deg Festka-sykler dagen etter?
Neida, det er sikkert bare min (fullstendig selvinnrømte) mangel av kulturforståelse som gjør at jeg ikke var kjent med Festka før i går.
EDIT: Siden jeg refererte til historien, bør jeg kanskje utdype den, da jeg er usikker på om den er nasjonalt kjent (eller hvorvidt den er sann). Men angivelig (basert på historien jeg har hørt), så kickstartet Sørlandschips salget sitt ved at ansatte kjørte rundt til alle mulige og umulige butikker/bensinstasjoner i nærområdet, utga seg for å vær evanlige kunder og spurte om de solgte Sørlandschips. Ingen gjorde jo det, for ingen hadde hørt om produktet. Så når de hadde skapt inntrykk av en (kunstig) etterspørsel etter merkevaren, kom de kjørende med Sørlandschips-traileren til de samme butikkene for å selge Sørlandschips
Hehe. Dersom du vil gjøre det litt vanskeligere for deg selv kan jeg anbefale deg å lakkere ramma i mønsteret til Fünffarbiger Flügzeugstoff. Om du ikke orker å lakkere det kan du jo bestille folie i mønsteret, der en av de fem fargene i mønsteret er klar gjennomsiktig folie slik at karbonveven skinner igjennom.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Hehe. Dersom du vil gjøre det litt vanskeligere for deg selv kan jeg anbefale deg å lakkere ramma i mønsteret til Fünffarbiger Flügzeugstoff. Om du ikke orker å lakkere det kan du jo bestille folie i mønsteret, der en av de fem fargene i mønsteret er klar gjennomsiktig folie slik at karbonveven skinner igjennom.
Hehe nei tenkte å gjøre det motsatte av vanskelig. Har aldri lakkert, så vanskelighetsgraden må holdes på ett nivå som gjør det "utfordrende men realistisk". Om jeg prøver på noe som er for vanskelig, blir det garantert dårlig resultat, og da er det mye arbeid i den berømte skåla. Hovedmotivasjonen for hele prosjektet er å utforske mulighetsrommet i domenet "lakk og dekaler" som uprofesjonell aktør. Om dette er arbeid man kan få til selv, med godt resultat, åpner det opp en del fremtidige muligheter for hobby-prosjekter jeg kunne tenkt å prøve. Om det viser seg å bli for vanskelig å gjøre som amatør, så vet man ihvertfall hvilke prosjekter man skal styre unna å forsøke seg på i fremtiden Så det er liksom ikke aktuelt å outsource lakkjobben (eller å foliere).
Kveldens post 1/2 (pga maks antall bilder i en post).
Nytt siden sist? Masse utslitt sandpapir, bortpussa fingeravtrykk og bittelitt mindre lakk på ramma. Litt dumt at jeg tar bilde av samme side av ramma som sist gang da, men forhåpentligvis tar forumet meg på ordet om jeg forteller at nå ser andre siden omtrent lik ut også.
Tar jo litt tid, når man pusser med 400 sandpapir som på toppen av det hele nå er 10% "more smooth". Altså.. Hallo? Hva f***? 3M er ikke ett selskap som trenger en markedsføringsavdeling mener jeg. Du er rimelig voksen når du handler 3M produkter. Det er ikke akkurat iPhones de er kjent for. De er kjent for å lage alt som er så kjedelig at det ikke finnes "merkekonkurrenter". Det nærmeste man kommer en konkurrent til 3M er husmerkene til Biltema (og tilsvarende kjeder). Altså "Biltema's sandpapir" er sannsynligvis alternativet ditt til sandpapir dersom det ikke står 3M på det. Og sjansen for at du neppe hadde merket forskjell er ganske stor. Ja, så kjedelig er det meste 3M produserer. Så siden når trengte de å ansette marketing-folk til å prøve å skrive teite ting som angivelig selger? Og de som mente at "10% more smooth" var lurt å putte på sandpapiret, veit de hva ett sandpapir egentlig er? Sitter jeg nå å sliper med 360'ish-papir? Eller mente de at den "forrige" varianten "egentlig" var 440, og at den jeg har nå er ekte 400? Man har gooood tid til å tenke på disse spørsmålene mens man sitter og pusser ned en ramme for hånd. Så for alle som sliter med sensorisk overstimulans i dagens samfunn, begynn å puss ned en sykkelramme, kan anbefales. Men greit, selger man glidekrem, da er "10% more smooth" ganske relevant. Selger man sandpapir, så er kanskje ikke "mest smooth" den beste veien for å selge mest. Men hva vet jeg, jeg har jo ingen markedsføringsutdannelse.
Interessant oppdagelse ulike steder på ramma, og spesielt her på gaffelen. På enkelte steder kommer man gjennom lakken, og treffer sølv. Først trodde jeg det var en gammel lakkjobb som var lakket over. Men så selv om jeg pusset og pusset så gikk den ikke bort. Og det slo meg at fabrikkpsolgte sykkelrammer (kanskje med noen ekstremt få unntak) blir vel ikke akkurat håndlakkert. Derfor er sannsynligheten for en dæsj feil farge på ramma tilsvarende urealistisk vil jeg tro. Min beste teori er at dette er aluminium? At selve gaffelkrona (sorry, aner ikke hva man kaller dette på norsk) faktisk er "lug'a" (sorry igjen) med aluminium, og at det er den muffen jeg nå begynner å skimte. Det forklarer jo også hvorfor rammen i hovedsak kun er klarlakket over ett 3K-vev-mønster, mens akkurat over gaffelkrona (og enkelte andre steder på ramma), så er det helsvart, som fader over til transparant utover røret. De partiene med svart lakk er muligens for å kamuflere aluminiums-muffer, evt bare fordi karbonduken ligger jo ikke like pent i disse områdene hvor ting må brettes og bøyes, enn hva den gjør langs strake rør. Uansett, litt morsomt. Hva som skjuler seg under lakken på en karbonramme har jeg aldri tenkt over før. Hvorvidt en slik muffing fortsatt gjøres på dagens gaffler aner jeg heller ikke, kan jo være at dette var noe man brukte i en tid før man ble "god" på å bruke karbon.
Ellers vurderte jeg om jeg skulle begynne å pusse ned dura ace gruppen. Jeg så på den, tok ett bilde, og tenkte: Nei helst ikke... Så det utsettes til en dag hvor motivasjonen for å bruke sandpapir er noe høyere enn i dag.
Men, jeg fikk gjort noe annet. Dette 404 hjulsettet jeg kjøpte er jo ikke i representabel stand, Så skal jeg først restaurere en ramme med tilbehør, må også dette fikses. Én av tingene som må fikses er dekaler. Det innebærer ikke sandpapir, så det føltes som ett ok avbrekk, og for mange er dette kanskje ett fint avbrekk fra å lese om pussing og polering. For det kommer til å komme mange innlegg om pussing og polering, så om det er greia di, frykt ikke, du vil bli tilfredstilt! Men enn så lenge, over til noe helt annet.
Hvordan redder man gamle dekaler? På hjulsettet mitt ser de slik ut. Og dette er noe av argumentasjonen jeg brukte for å prute dette hjulsettet ned til 2500,-. Ikke den viktigste, men allikevel. Zipp/ENVE etc er Premium hjulsett til premium priser. Men da skal alt også være premium. Slitte dekaler ødelegger helhetsinntrykket. Dette står ikke i stil til resten av den restaureringen jeg håper å få til her, derfor er jeg ikke villig til å betale noe stor premium (ihvertfall ikke gitt alt annet som må fikses på dette hjulsettet). 2500,- synes jeg allikevel var en veldig god deal, gitt at det hjulsettet her sannsynligvis er noe av det mest ikoniske som finnes fra 2010-årtiet (eller? Min historiske kunnskap er noe begrenset, så korriger meg om man er uenig).
Men hvordan redder man evt dekaler? Det vanligste er nok å gå på eBay. Men dekaler til Zipp og Enve (og sikkert mange andre) koster fort rundt $25 per hjul. Sleng på frakt og mva, og dekaler for ett komplett hjulsett nærmer seg faretruende raskt tusenlappen. Det synes jeg er (veldig) drøyt, spesielt siden man ikke aner noe om kvaliteten på disse før man har kjøpt de. I noen tilfeller får man sikkert kjøpt dekaler direkte fra produsent. Det reduserer jo mye risiko rundt kvaliteten, men det blir vel neppe noe billigere.
Så hva gjør man? Det finnes sikkert veldig mange veier til Rom. Den enkleste er helt sikkert å gå på google, krysse fingrene for at man finner logoen man leter etter i vektorgrafikkformat, og gjør man det, så er 2/3 av jobben gjort. Meeen, jeg vil vite at jeg får dekalene kopiert nøyaktig. Altså at kurvingen rundt felgen blir identisk som den er på akkurat dette 404-hjulsettet. Om jeg finner noe på nett, kanskje felgdybden er "litt" annerledes, at kurvingen derfor blir "litt" annerledes, osv. Akkurat Zipp-logoen tipper jeg er lett å skaffe, det er sikkert litt verre med disse stripene og 404-dekalene. Uansett, her er en prosess for å kopiere dekaler, uten å være avhengig av at andre har gjort jobben og delt den på internett. For mange vintage-prosjekter vil dette være relevant.
Kalkerpapir. Eller "bakepapir", eller til enkle dekaler som eksempelvis Zipp-logoen (ensfargede) kanskje også helt vanlig papir. Fest det godt over dekalene som skal kopieres med tape eller lignende, og skraver over med blyant. Da lager man en kopi som er god nok for videre digital behandling. For flerfargede dekaler trenger man kalkerpapir eller annet transparent papir (bakepapir), slik at man kan tegne omriss av det som skinner gjennom, fremfor å bare skravere den ytre formen". Ett alternativ til hele denne prosessen kan være fotokopiering. Men det er ikke så lett, fordi man jobber typisk med rør (felg er også en form for ett halvt rør) og da blir det stadig perspektivendring på det man prøver å kopiere.
Her vises prosessen for å kopiere dekalene fra Zipp-hjulene. På siste bildet er alle skissene tapet på ett A4-ark for å bli scannet.
Når man først har fått skissene digitalisert, så er de nettopp det, skisser. Veldig lav nøyaktighet, veldig dårlig egnet for det vi trenger. Vi trenger "laserlinjer", for selv om det teknisk sett sikkert er mulig å skjære ut dekaler med skalpel, er det ikke en god løsning for dette. Her trengs mange dekaler (12stk Zipp-logoer, pluss 4 av hver av de andre dekalene) for å fikse ett helt hjulsett. Trikset er å få dette over på det vi kaller "vektorgrafikk". Den store fordelen til vektorgrafikk er at man kan skalere det til uendelige størrelser uten tap av detaljer (det blir ikke kornete/pikselert, slik vanlige bilder blir). Ulempen med vektorgrafikk er ... ikke noe vi trenger å gå inn på her. Spesielt interesserte finner ut av dette på internett ved behov. En annen fordel med vektorgrafikk er at det samsvarer godt med mekaniske maskineringsprosesser, da formatet er egnet for å konverteres direkte inn til en mengde maskiner som printer, skjærer, freser, osv. I vårt tilfelle vil vi til syvende og sist måtte programmere en maskin til å skjære ut formen vår fra ett stykke vinyl. Om man har formatet i vektorgrafikk, så er ikke det noe sak. Jeg går ikke noe videre inn på hvordan man gjør digital bildebehandling, med eller uten vektorgrafikk, det blir ett eget fag for spesielt interesserte, men om man har interesse av denne type arbeid, så er det overkommelig å sette seg inn i dette, dersom man har en gjennomsnitlig forståelse for datamaskiner (og den slags) fra før, og det er ett "must" vil jeg si, dersom man har tenkt å gjøre noe arbeid med eksempelvis dekaler selv.
Det første bildet er skissene våre, slik det kommer inn fra scanneren. Bilde #2 er mine vektor-strekinger (traces) basert på blyantskissene. Nå er vi over i ett "laser sharp" vektorformat, som er egnet for å kunne sende til en maskin som eksempelvis kan skjære ut vinyl.
Og her er en skisse man kan sende til skjærern for å printe flest mulig dekaler ut av ett stykke vinyl i A4-format. Ulike farger visualisert kun for å vise en av fordelene med prosessen, at nå kan jeg få skjært dekaler i akkurat den fargen jeg trenger. og siden jeg ikke har landet designet på ramma enda, vet jeg ikke helt hva jeg trenger. Men jobben er forarbeidet er gjort, så den tid den sorg. I realiteten blir fargen på dekalen basert på fargen på vinylen man "laster" inn i maskinen som skal skjære. Når det gjelder de flerfargede dekalene er det litt mer komplisert, da må dette printes på en printbar vinyl før man deretter skjærer ut det området som er printet.
PS: Denne grafikken er ikke ferdig. Men den er 95% ferdig. Du ville ikke sett at dette ikke var originaldekaler med mindre du gikk på de "med lupe" og sammenlignet de med originalen. Men hadde du gjort det, kunne du sett en og annen unøyaktighet. De siste 5% av "finishen" mangler. Det vil utgjøre nært 50% av tidsbruken. Som med alt annet, the devil is in the details.
Kult, jeg kjøpte for noen år siden dekaler til hjul fra https://speedydecal.com/cerca?contr...ipp+404&submit_search=&locale=en , men opplevde at de ble "for høye", og dermed fikk rifter ved vask og transport, i tillegg til at det så litt rart ut (jeg hadde holografisk/oil slick farge, mulig det bidro til ekstra høyde).
Kult, jeg kjøpte for noen år siden dekaler til hjul fra https://speedydecal.com/cerca?contr...ipp+404&submit_search=&locale=en , men opplevde at de ble "for høye", og dermed fikk rifter ved vask og transport, i tillegg til at det så litt rart ut (jeg hadde holografisk/oil slick farge, mulig det bidro til ekstra høyde).
Så mitt tips blir å få tak i tynnest mulig.
Kjedelig. Var det også på slike dimples? Det designet gjør jo ikke akkurat noen tjeneste hva gjelder dekalers evne til å bli sittende over tid tror jeg, siden man har masse små "lommer" hvor vann og såpe vil komme seg innunder dekalene og begynne å gjøre det vann og såpe gjør best. Men om dette hjulsettet er fra 2006-2008 en gang, så vil jeg nå allikevel si at de originale dekalene har holdt seg overraskende godt festet til tross for alle ujevnhetene de er festet over.
Når det gjelder holografi-vinylen din, så tror jeg nok den er ganske tykk. Har ingen erfaring med slik vinyl, men det øverste laget i en vanlig vinyl er jo liksom "todimensjonal", mens spesielle effekter som eksempelvis holografi, glitter osv, da trengs det en viss grad av en tredje dimensjon i topplaget, og da må vel nødvendigvis høyden øke (ganske markant vil jeg tro). Til sammenligning er standard ensfarget vinyl ca 0.1mm tykk. En printbar vinyl er gjerne 2-3x tykkere enn ensfarget igjen, og spesialvinyl (som holografi) vil jeg gjette er en del tykkere enn printbare (usikker på evt. hvor mye).
Uansett så eier jeg nå både designet (digitale filer i egnet format) og maskinvaren for å produsere disse selv, skulle jeg være uheldig å skade en dekal i fremtiden, så koster det ikke stort, hverken i tid eller kroner å produsere opp en erstatning.
Dette er en av de beste oppussingstrådene i nyere historie. Det er klasse over avsporingene rundt markedsføring av sandpapir, vetorgrafikk og holografisk folie!
I tillegg ser det ut som om det er fremgang på det opprinnelige arbeidsstykket også. Jeg følger spent med!
LarsB
Re: Byggetråd: Isaac Force ToTusenOgNoe
[Re: larsb]
#266101127/04/202118:52
Dette er en av de beste oppussingstrådene i nyere historie. Det er klasse over avsporingene rundt markedsføring av sandpapir, vetorgrafikk og holografisk folie!
I tillegg ser det ut som om det er fremgang på det opprinnelige arbeidsstykket også. Jeg følger spent med!
LarsB
Helt enig!
Re: Byggetråd: Isaac Force ToTusenOgNoe
[Re: vviz]
#266101627/04/202119:33
Takk for det folkens, skal prøve å holde den interessant, men det blir vanskelig å forsøke å finne nok annet interessant til å kunne balansere ut alle finurligheter som kan skrives om sandpapir. Flaks sandpapir er ett utømmelig tema man aldri kan få skrevet nok om. Mon tro om noen har forsøkt å skrive en norsk bok om sandpapir. Om ikke er det jo noe å vurdere neste gang man får lyst til å pusse ned en ramme.
Og bare sånn tilfelle noen tror det er ett valg. Nei det er det ikke, det er ikke så mange andre måter (så vidt meg bekjent) å strippe ned karbonfiber på enn å pusse det ned for hånd. Det kan blåses med rette materialer osv, men ikke kan jeg å blåse, og ikke har jeg utstyret til det, og jeg mistenker det er fryktelig stort og dyrt utstyr med bratte nok læringskurver til at det ikke forsvarer seg med mindre man skal bruke det relativt hyppig. Jeg kunne pusset ned store områder av ramma med maskin selvsagt, og jeg vurderer nok det neste gang. Men siden det er første gang jeg pusser på karbonfiber, så ønsker jeg å ta det skånsomt.
Ingen jobbing i dag. Det eneste som er enda sikrere enn at en sykkelramme tar en stund å pusse, er at skattefogden skal ha sitt. Og han er ikke så fleksibel på tid. Så da er det vel bare å brette opp ermene og angi seg selv igjen.