Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 5 1 2 3 4 5

Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man?

Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? #2659128 18/04/2021 20:12
R
rusleape Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
R
Utesesongen har begynt mange steder i landet og veiene fylles på av syklister i takt med kvikksølvets erobringer oppover på gradestokken.

Sykler selv med kamera og blir jevnlig utsatt for farlige forbikjøringer selv om jeg ligger langt inne i kjørefeltet.

Hvordan er det lurt å agere i etterkant? Ta kontakt med føreren? Anmelde? Drite i det?

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: rusleape] #2659133 18/04/2021 20:45
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg har hatt lyst til å ta kontakt med bilførere mange ganger for å forklare hvor ubehagelig det er å bli forbikjørt på den måten. Men jeg har aldri gjort det. Har tenkt at det antakeligvis er det de ønsker, og at det ikke vil hjelpe. Men hvis du noe grunnlag for at du tenker at en anmeldelse vil komme noen vei, så er jo det kanskje noe som vil få folk til å skjerpe seg.

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: rusleape] #2659135 18/04/2021 20:50
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Har opplevd enkelte situasjoner jeg mener enten er direkte farlig (for meg, føreren, eller andre), eller hvor føreren bevisst er drittsekk for å provosere, hvor lappen garantert hadde røket på stedet om det var en politipatrulje som så det. I mitt tilfelle gir jeg fingeren og driter i det, for jeg sykler ikke med kamera. Men om du har det på film, så har du jo ihvertfall en viss sak dersom du velger å anmelde. Om det hjelper vet jeg ikke. Men jeg møter nå en og annen syklist med kamera av og til, så hadde vært interessant å høre om noen har noe erfaring med hvorvidt slike annmeldelser "kommer noe vei".

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: vviz] #2659151 19/04/2021 07:03
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: vviz
... hvor føreren bevisst er drittsekk for å provosere, hvor lappen garantert hadde røket på stedet om det var en politipatrulje som så det...
Har jeg også opplevd noen ganger - men jeg tror faktisk, dessverre, at opptil flere politifolk ville reagert med å gi meg bot for å være til unødvendig hinder for "trafikk", snarere enn å henge seg opp i bilførerens drapstrusler.

Jeg tror på generell basis at det har lite for seg å forsøke å kontakte bilfører.
Noen førere "feilberegner" og innser sannsynligvis selv feilen de har gjort, puster lettet ut, og lærer forhåpentligvis til neste gang.
De som driter i syklisten, eller kanskje i tillegg provoserer/utfordrer med vilje, vil neppe være mottakelig for konstruktiv informasjon.

Jeg tenker at det beste jeg som syklist kan gjøre, er å sørge for at jeg gjør alt så riktig som mulig - dvs. overholde vikeplikter, fotgjengeroverganger, trafikklys etc., og i tillegg velger jeg fortau/sti generelt i lange/bratte motbakker og ellers der det finnes en egnet og god sykkelsti uten vesentlig saktegående trafikanter.
Å prøve å fyre opp en debatt som har til hensikt å lære opp, eller sette på plass bilførere, tror jeg ikke vil føre til noen positiv utvikling.

Redigert av thamg; 19/04/2021 07:04.
Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: rusleape] #2659168 19/04/2021 07:33
M
Magnoos Offline
Ringrev
Ringrev
M
Opplever også at politiet med få unntak er bilapologetisk offerklandringsinstitusjon når det kommer til syklister, og ville tatt utgangspunkt i at man ikke kommer noen vei med anmeldelse. Når det er sagt, så burde jo egentlig alle som blir utsatt for farefull adferd fra bilister anmelde slik at man får statistikk på det og kan vise til at det er et økende problem.

Statens Bilvesen med sin "begge sider"-tilnærming hjelper jo heller ikke, da disse retter sine holdningskampanjer mot at de myke trafikantene må passe seg, heller enn respektfull adferd fra bilistenes side. Helt sjukt at det enda ikke har vært en storstilt kampanje mot mobilbruk i bil, med påfølgende hard håndheving fra politiet.

Min største skrekk når jeg sykler på landeveien er å bli meid ned av mobilfikler, søvn- eller fyllekjører.

Beklager at jeg bare hadde rant å bidra med, jeg vet ganske enkelt ikke hva man gjør i forbindelse med farlige situasjoner. Syns nesten uansett hva man gjør så blir det feil på et eller annet vis, og det i seg selv er jo helt fucka.

Specialized Phenom 155 mm kjøpes
Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: rusleape] #2659178 19/04/2021 07:52
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Jeg ville anmeldt om noe helt klokkeklart inntraff og det var dokumentert. Vi har en på Nesodden med "russisk inspirert personlig bilskilt" som kjører som en galing, frem til i fjor med Porsche Cayenne og nå en diger Mercedes. Ikke bara en fare for syklister ved forbikjøring men sinnsyk hastighet generelt sett. Vi hadde en diskusjon noen i klubben og jeg mfl sendte en melding til politiet men tips om at vedkommende dersom han skulle skade noen allerede hadde en rekke tilfeller av uvettig kjøring.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: rusleape] #2659179 19/04/2021 07:55
P
Parkert Offline
Medlem
Medlem
P
Jeg opplever at det blir flere farlige forbikjøringer om man sykler på hvitstripa. Det føles mindre behagelig, men er etter mitt skjønn tryggere å bruke litt mer av veiens skulder og dermed tvinge bilistene til å avvente motgående trafikk før de kjører forbi. Jeg gjør dette der det ikke er alternativer (gang/sykkelsti) og særlig før bakketopper og uoversiktlige svinger. Så svinger jeg tydelig opp på hvitstripa når bilen kommer forbi. Har aldri opplevd å bli sneiet når jeg gjør det slik- og dette er jo på et vis å kommunisere til bilføreren at hen ikke skal kjøre forbi før alle ser at det er klart..

Jeg har også tatt kontakt med bilfører rett etter en hodeløs forbikjøring, i bratt nedoverbakke hvor jeg holdt fartsgrensen på 60km/t - og hvor sjåføren kastet seg inn foran meg for så å bremse hardt inn i 50-sonen rett etterpå. Sjåføren gav over telefonen tydelig uttrykk for at jeg måtte regne med å nesten bli påkjørt når jeg valgte å sykle i veien. Jeg ringte politiet umiddelbart etter. De trykket litt på datamaskinen sin og lurte på om adferden kunne skyldes at føreren var uoppmerksom - eller om han ellers virket preget av å være over 80 år gammel. Jeg ville ikke lyve om det, og sa at han «kun» var en drittsekk som valgte å risikere livet til en tobarnspappa for å statuere et eksempel. Jeg anmeldte saken, var til avhør - og saken ble henlagt. Aner ikke om de engang snakket med han, men jeg liker å tenke at han ligger tynt an neste gang det skjer.

Men - det skjer kun om vi faktisk anmelder slike saker!

Redigert av Parkert; 19/04/2021 07:56.
Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: Parkert] #2659185 19/04/2021 08:20
Loki Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Parkert
Jeg opplever at det blir flere farlige forbikjøringer om man sykler på hvitstripa. Det føles mindre behagelig, men er etter mitt skjønn tryggere å bruke litt mer av veiens skulder og dermed tvinge bilistene til å avvente motgående trafikk før de kjører forbi.
Har samme erfaring, legger man seg for langt ut, tenker tydeligivs noen sjåfører at de kan passere uten å gjøre endring i verken fart eller plassering.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: rusleape] #2659191 19/04/2021 08:55
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Med utgangspunkt at man som regel viser aktsomhet og hensyn, slik som thamg illustrerer, samtidig som man ikke utsetter seg for unødvendig fare ved å alltid sykle på hvitstripa, opplever jeg fortsatt mange farlige forbikjøringer. Jeg legger meg gjerne litt inn mot stripa når det er veldig oversiktlig, og jeg opplever også da å bli forbikjørt så nærme at jeg kan ta på bilen selv om det ikke er noen biler i sikte i motgående retning. Men jeg kan være tilbøyelig til å forstå at det i noen tilfeller er feilberegning eller bare latskap/dumskap fra bilførerne. Jeg prøver selv kategorisk å legge meg helt over i motsatt felt når jeg selv kjører forbi syklister, og jeg markerer det også tydelig med blinklys. I et lite håp om at andre blir inspirert av noenlunde hensynsfull trafikal adferd.

Syklister vil alltid være dem som gjør "feil", siden vi kan bruke både fortau og vei, men ingen av de andre som bruker fortau og vei vil at vi skal bruke den delen de bruker ICON_SMILE

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: rusleape] #2659195 19/04/2021 09:11
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg stemmer for å anmelde, ta kontakt, informere og snakke sin sak så mye som mulig. Å sitte igjen livredd/forbannet på setet og aldri gjøre noe med dette forlenger bare status quo.

Hadde jeg hatt kamera som kunne forevige forbikjøringer tror jeg at jeg hadde anmeldt rundt 10 stk per år. Et speil 5cm fra styret i 80 km/t er bil-ekvivalenten av å stille seg opp med eple på hodet og gi sjåføren en pil og bue.

Hvis man havner i samtale med sjåfør har jeg hatt mer suksess med "du aner ikke hvor redd jeg akkurat nå" enn "fy faen for en jævla idiot du er". Men sistnevnte er deilig iblant den også da.

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: rusleape] #2659197 19/04/2021 09:28
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Å sykle på hvitstripa er å invitere til uvettige forbikjøringer så det gjør jeg ikke.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: rusleape] #2659201 19/04/2021 09:47
T
Tommy D. Offline
Ringrev
Ringrev
T
Ta litt plass på veien, og ikke ligge limt til høyre er faktisk en god regel for godt samarbeid i trafikken. Erfarte dette raskt etter jeg fikk meg Vespa for mange år siden og skulle være snill og lime meg til høyre hele tiden... livsfarlig!

Husker jeg hadde en situasjon nedover til Adamstuen hvor bilen virket litt uklar og virket som de planla å stoppe opp i sykkelfelt. Valgte å bremse ned og ligger bak, og hadde politimotorsykkel bak meg igjen. Da de til slutt valgte å stoppe i sykkelfelt etter ca. 100 meter, kom blålysene på bak meg. Jeg ble ikke igjen for å se eller prate, men atter en bekreftelse på at det er lurt å anta hva som kan skje i trafikken.

T.

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: rusleape] #2659216 19/04/2021 10:51
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg er enig i at man ikke skal sykle "på hvitstripa" til vanlig, men jeg inbiller meg at ved å signalisere at du synes det er greit med forbikjøring (dette kan jo også være ved å legge seg inn i bussfelt når det er mye trafikk bak), så er det kanskje mulig å fjerne noe av stigmaet som verdens største rasshøl. Jeg vil tro, basert på anekdotisk bevis fra samtaler jeg har med syklisthatere rundt meg, at det å sykle midt i veien, for så å legge seg inn der det er hensiktsmessig å slippe forbi, helhetlig vi sørge for et mindre anspent forhold, dvs mindre generelt syklisthat, enn å konsekvent ligge i midten av fila uten unntak eller signaler om trafikalt samarbeid.

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: Tommy D.] #2659220 19/04/2021 11:06
Walentin Offline
Medlem
Medlem
Sitat: Tommy D.

Husker jeg hadde en situasjon nedover til Adamstuen hvor bilen virket litt uklar og virket som de planla å stoppe opp i sykkelfelt. Valgte å bremse ned og ligger bak, og hadde politimotorsykkel bak meg igjen. Da de til slutt valgte å stoppe i sykkelfelt etter ca. 100 meter, kom blålysene på bak meg. Jeg ble ikke igjen for å se eller prate, men atter en bekreftelse på at det er lurt å anta hva som kan skje i trafikken.

T.

Parkering i sykkelfeltet er noe jeg ser alt for ofte. Har flere ganger drømt om å ta sidespeilet på bilene som står det. Enten om de kaster seg inn i sykkelfeltet foran deg eller om de bare står der når du kommer syklende. Skjer hele tiden på Skøyen i Karenlyst Allé og på Løren. Politiet eller parkeringsvaktene kunne gjerne slått hardt ned på dette.

Men det ble et sidespor.

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: rusleape] #2659223 19/04/2021 11:22
ganskefort Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg er en hissigpropp og blir ofte veldig hissig når slike ting skjer. Har gjort alt fra å sykle etter og ta igjen hvis det er mulig (i bynære strøk) og gi en god, gammeldags utskjelling til å sende sms basert på reg.nr. Må si jeg har veldig blandet erfaring med det altså. Et fåtall ganger har bilist vist forståelse og oppriktig beklaget, oftest bare rister de på hodet. En gang fulgte en gæren fyr etter meg hjem (!) og etter det opptrinnet har jeg egentlig lovet kona og ungene å dempe meg (ja, de var vitner til det hele...). En annen gang bråbremset en fyr i kassebil etter italiensk gestikulering og begynte å løpe mot meg...

Anmelde har jeg aldri prøvd på. Det kan vel kun ha en effekt ved kamerabevis.

Enig med Valentino: å lime seg til hvitstripa inviterer egentlig til tettere forbikjøringer.

Må ellers si at forholdene er langt bedre i Vestfold der jeg sykler en del sammenliknet med Bærum/Oslo hvor jeg bor.

Ta vare der ute, folkens!

Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: ganskefort] #2659226 19/04/2021 11:31
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: ganskefort

Må ellers si at forholdene er langt bedre i Vestfold der jeg sykler en del sammenliknet med Bærum/Oslo hvor jeg bor.

Hehe. Forundrer meg ikke at Bærumsbilene skal eie veien :-D
Når man leser tråder som dette, så høres det jo ganske kjipt ut å sykle i trafikken. Opplever heldigvis dette svært sjeldent selv. Har selvfølgelig blitt passert med et kusehårs avstand et fåtalls ganger, men på mange titusen kilometer så er det ikke gærent.

Redigert av aug11x; 19/04/2021 11:32.
Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: vetleg] #2659230 19/04/2021 11:37
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: vetleg
Jeg er enig i at man ikke skal sykle "på hvitstripa" til vanlig, men jeg inbiller meg at ved å signalisere at du synes det er greit med forbikjøring (dette kan jo også være ved å legge seg inn i bussfelt når det er mye trafikk bak), så er det kanskje mulig å fjerne noe av stigmaet som verdens største rasshøl. Jeg vil tro, basert på anekdotisk bevis fra samtaler jeg har med syklisthatere rundt meg, at det å sykle midt i veien, for så å legge seg inn der det er hensiktsmessig å slippe forbi, helhetlig vi sørge for et mindre anspent forhold, dvs mindre generelt syklisthat, enn å konsekvent ligge i midten av fila uten unntak eller signaler om trafikalt samarbeid.

Helt enig, gjør slikt med stort helle selv. Personlig sykler jeg ganske ofte "ganske" nært hvitstripa. Det spørs på situasjonen. Om det er en veiskulder der, uten farlige langsgående sprekker osv, så sykler jeg ved hvitstripa. Om det er hvitstripe og deretter autovern, så man ikke har noe å gå på i den retningen, sykler jeg lenger inn i veien. Dette blir så dynamisk avhengig av masse ulike faktorer, at jeg ikke kan si at jeg gjør det "sånn eller sånn". Blir det kø bak, og veiskuldra er pen, legger jeg meg av og til over hvitstripa og slipper de forbi. Er det busslommer sykler jeg "innom" for å slippe køen forbi, er det lange lengre motbakke med bratte forbikjøringer, tar jeg fortauet, osv. Tror farlige situasjoner først og fremst skjer når man klarer å terge opp bilister. Så om man kan unngå det, gjør man seg en tjeneste tror jeg. Det er ikke ofte jeg opplever idiotiske bilister, men det hender.

Det er nok oftere jeg ser syklister oppføre seg provoserende i trafikken enn at jeg ser bilister oppføre seg provoserende, bare for å ha sagt det ICON_SMILE

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: aug11x] #2659231 19/04/2021 11:37
ganskefort Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: aug11x
Sitat: ganskefort

Hehe. Forundrer meg ikke at Bærumsbilene skal eie veien :-D
Når man leser tråder som dette, så høres det jo ganske kjipt ut å sykle i trafikken. Opplever heldigvis dette svært sjeldent selv. Har selvfølgelig blitt passert med et kusehårs avstand et fåtalls ganger, men på mange titusen kilometer så er det ikke gærent.

Ja, og jeg synes det har blitt bedre på de årene jeg har syklet. Det er da noe! Men, uansett kjipt når det skjer og for de det skjer med.

Redigert av ganskefort; 19/04/2021 11:39.

Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: rusleape] #2659232 19/04/2021 11:39
Loki Offline
Besatt
Besatt
Stort sett er det ikke så ille, det er noen versting strekninger jeg holder meg unna, for eksempel gammel E6 mellom Ranheim og Være (for de lokalt interesserte).

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: rusleape] #2659235 19/04/2021 11:49
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Noen syklister er jo helt tulleruske på veivalg. Noen steder så må man selvfølgelig innom en "drittvei" et lite stykke, men som oftest finnes det en bakvei. Ikke veldig lenge siden jeg havnet bak en gruppe syklister på vei nordover på 35 fra Hokksund på en fredag ettermiddag.
For de som ikke er lokalkjent så er dette en vei der halve østlandet kjører til hytta og det finnes en knallfin sidevei på andre siden av elva. Det kunne ha vært noen på langtur med dårlig forberedelser, men draktene deres viste at det var det ikke. Ikke bra for biler, ikke morsom vei for syklister.

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: rusleape] #2659242 19/04/2021 12:25
ganskefort Offline
Ringrev
Ringrev
Enig i at flere kan bli bedre på rutevalg. Er det et godt og mindre trafikkert alternativ, så er det en gåte hvorfor man ikke velger det!

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: rusleape] #2659274 19/04/2021 14:41
R
rusleape Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
R
Dette er første gangen jeg har lest et godt argument for å holde seg ved hvitstripa: Å skape bedre miljø mellom syklister og bilister. Ellers ser jeg ingen grunn til å ligge andre steder enn midt i kjørefeltet. Noen sier de legger seg til hvitstripa for å vise at bilen kan kjøre forbi, men denne må jo uansett passere med god avstand slik at å kjøre forbi med møtende trafikk er uaktuelt.

Jeg har prøvd å ta kontakt med bilførere etter, både diplomatisk og cocky, men begge deler fungerer stort sett like dårlig. Har enda ikke opplevd en farlig bilist som har beklaget i ettertid. På fredag ble jeg omtrent sneiet av en bobil da det var møtende trafikk og sjåføren mente det var idiotisk å sykle midt i veien. Dette var i 80-sone uten gang-/sykkelvei. Se bildet under. Dette er etter at jeg har svinga litt til høyre for å gi meg selv rom.

[Linket bilde fra i.ibb.co]

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: rusleape] #2659276 19/04/2021 15:01
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: rusleape
Dette er første gangen jeg har lest et godt argument for å holde seg ved hvitstripa: Å skape bedre miljø mellom syklister og bilister. Ellers ser jeg ingen grunn til å ligge andre steder enn midt i kjørefeltet. Noen sier de legger seg til hvitstripa for å vise at bilen kan kjøre forbi, men denne må jo uansett passere med god avstand slik at å kjøre forbi med møtende trafikk er uaktuelt.

Altså, det er ikke meningen å lage noe stor debatt av dette, men personlig mener jeg det er fullt mulig i mange tilfeller. Om en bil kliner seg ut mot gulstripa, er jeg komfortabel med at den kjører forbi meg når jeg har klint meg inn til hvitstripa i ganske mange situasjoner. Spesielt i oppoverbakker hvor jeg sykler sakte, og bilen kjører sakte forbi meg. Da er det ofte komfortabel plass til begge, uten at noen trenger å være utenfor eget kjørefelt (og da kan det komme en motgående bil, uten at disse bilene er til fare (eller brydderi) for hverandre.

Alt dette trafikkgreiene er fryktelig dynamisk. Ting kan være helt greit i noen tilfeller, og helt ugreit i andre. Eksempelet over er ikke greit i en nedoverbakke, dersom jeg ligger i 70, og bilen passerer meg i 130.

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: rusleape] #2659279 19/04/2021 15:14
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
En vesentlig del av problemet er at forskrift om kjørende og gående trafikk §12 ikke nevner noe om hensynsfyll forbikjøring og minsteavstand ved forbikjøring av mopeder, syklister og hester.

Dette gjør at politiet ikke enkelt kan forholde seg til de overtredelser av veitrafikkloven som er påpekt her i tråden.

At det kun er en liten prosent(/promille?) av bilister som ikke forstår risikoen de utsetter andre for ved dårlige forbikjøringer gjør ikke saken bedre når politiet ikke har mulighet til å reagere på disse med en klart definert straff.

Eksempel: I Tyskland er siden 2020 minsteavstanden definert i forskrift til 1,5m i by og 2m på landevei. Straffereaksjonene er relativt milde(som for alle andre trafikkforseelser), men det har definitivt en effekt på hvordan bilistene agerer ovenfor syklistene da de færreste har lyst til å begå lovbrudd.

Ut på tur!

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: rusleape] #2659280 19/04/2021 15:16
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Enig med vviz. For min del er det fint om biler passerer meg (rolig) når jeg ligger inntil hvitstripa i oppoverbakke om det kommer biler i mot. Det handler om samarbeid. Jeg tror også det blir slitsomt å sykle i trafikken om det hele tiden er et krav fra syklistens side at forbikjørende bil skal legge seg helt over i andre felt. Om man ligger midt i kjørefeltet på store oversiktlige veier så provoserer man med vilje.

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: aug11x] #2659282 19/04/2021 15:38
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: aug11x
Enig med vviz. For min del er det fint om biler passerer meg (rolig) når jeg ligger inntil hvitstripa i oppoverbakke om det kommer biler i mot. Det handler om samarbeid. Jeg tror også det blir slitsomt å sykle i trafikken om det hele tiden er et krav fra syklistens side at forbikjørende bil skal legge seg helt over i andre felt. Om man ligger midt i kjørefeltet på store oversiktlige veier så provoserer man med vilje.

Det er jeg enig i. I det øyeblikket man blir firkantet, uansett hva det måtte være så blir det vanskelig. Det er lite som blir så godt mottatt som å vinke forbi biler bak, og derfor hjelpe dem med forbikjøringer ved bakketopper og svinger etc. Samtidig indikerer man også at man er klar for å bli forbikjørt. Opplever da 80% av gangene at bilfører hilser fornøyd tilbake. Da smiler man selv også. Det er så enkle poeng å samle. Samtidig så reduserer du risikoen for at den ene kortvokste hissigproppen, i 12 år gammel diesel mercedes - kjøpt på lånte penger og som ikke har fått pult på noen år, ikke finner på noe dumt betydelig.

Hvis man aldri vinker forbi biler, og ikke setter seg inn i hodet til personen bak overhodet så må man ikke bli overrasket over at man opplever mindre samspill tilbake.

Dette er selvfølgelig ikke et forsvar for idiotisk oppførsel.

Ut på tur!

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: rusleape] #2659294 19/04/2021 16:28
Byråkratsiggen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg har flere ganger opplevd biler som kommer i ekstrem fart bakfra, også gjennom svinger, ligger man midt i veibanen i slike tilfeller blir man meid ned og drept. Jeg holder meg heller nærmere veiskulderen.

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: Byråkratsiggen] #2659297 19/04/2021 16:36
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: Byråkratsiggen
Jeg har flere ganger opplevd biler som kommer i ekstrem fart bakfra, også gjennom svinger, ligger man midt i veibanen i slike tilfeller blir man meid ned og drept. Jeg holder meg heller nærmere veiskulderen.

Samme her. Jeg føler meg tryggere ute mot den hvite linje snarere enn midt i kjørefeltet. Og jeg tror vel jeg kan telle skumle hendelser de siste årene på en hånd. Prøver også å velge småveier uten mye trafikk og, svinge innom busslommer og vinke folk forbi når det går og det funker relativt bra, synes jeg.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: knuthaug] #2659329 19/04/2021 20:25
K
krrm Offline
Entusiast
Entusiast
K

Sitat: knuthaug
Samme her. Jeg føler meg tryggere ute mot den hvite linje snarere enn midt i kjørefeltet. Og jeg tror vel jeg kan telle skumle hendelser de siste årene på en hånd. Prøver også å velge småveier uten mye trafikk og, svinge innom busslommer og vinke folk forbi når det går og det funker relativt bra, synes jeg.

Ditto. Unntaket er nedoverbakker der det går litt fort, da er greit med litt plass på begge sider. I det store og hele synes jeg langt de fleste billister er flinke til å legge seg godt ut. På søndag syklet jeg med daglys bak og inntrykket er at det iallefall ikke gjorde situasjonen verre.

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: rusleape] #2659346 20/04/2021 05:45
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Innleggene her preges svært mye av det lokale trafikkbildet. Mine også. Uansett viktig å ha med seg at tullingene i halvannet tonn blikkskrammel forventer det forventede.
Glad jeg har Hedmarken som hjemmebane.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Side 1 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå