Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 4 1 2 3 4

Lære 8 åring å sykle

Re: Lære 8 åring å sykle [Re: Iselilja] #2657766 12/04/2021 11:46
Furu Offline
/Stig
/Stig
Hva med at han får prøve seg på en helt vanlig sparkesykkel? Ikke sånn løpesykkel, men den god gamle typen du står på.
Det er de samme prinsippene for å holde balansen.

Stig

Re: Lære 8 åring å sykle [Re: GeirK] #2657771 12/04/2021 11:58
Furu Offline
/Stig
/Stig
Sitat: GeirK
Sitat: Syklist1

Mer balansesykkel så bremser jo barna med føttene så en ordentlig barnesykkel med håndbrems vil jo lære de det.

Man må jo ha balansesykkel med håndbrems slik at de lærer det.
Jepp. Minstemann hadde denne med brems.
Fire uker etter at han ble tre hadde han god kontroll på pedalsykkel (Iisla Cnoc) med bremser. Tipp topp og ut på tur!
Nå er den solgt videre til en toåring ICON_SMILE

[Linket bilde fra images.finncdn.no]

Stig

Re: Lære 8 åring å sykle [Re: Iselilja] #2657799 12/04/2021 12:47
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Som nevnt er jo balansesykkel helt genialt.

Et annet tips som jeg har brukt med stort hell er å støtte barna mine ved å holde en hånd på nakken fremfor sykkelen. Helt hvorfor dette fungerer godt har jeg ikke tenkt på, men kan det være noe med at de da skjønner litt mer hvordan de må kompensere med vekten for å ikke falle?

Re: Lære 8 åring å sykle [Re: GeirK] #2657802 12/04/2021 12:56
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Er det ikke slik at det slik at når det går fortere med balansesykkel, så kan du holde balansen og følgelig mer eller mindre sykle?

Re: Lære 8 åring å sykle [Re: Furu] #2657806 12/04/2021 13:10
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: Furu
Sitat: Syklist1

Mer balansesykkel så bremser jo barna med føttene så en ordentlig barnesykkel med håndbrems vil jo lære de det.

Man må jo ha balansesykkel med håndbrems slik at de lærer det.
Fire uker etter at han ble tre hadde han god kontroll på pedalsykkel (Iisla Cnoc) med bremser. Tipp topp og ut på tur!

Samme her, minus at vi ikkje hadde bremser på Kokuaen, samt at hun var litt over 3,5 år fyrste gong hun fikk til å bruke Isla Cnoc.
Arbeida fortsatt med bremsinga. Har ein tendens til å trykke inn til full stopp....eller bruke beina litt for masse fortsatt ICON_SMILE

Redigert av TrondAM; 12/04/2021 13:11.
Re: Lære 8 åring å sykle [Re: Dexter] #2657812 12/04/2021 13:26
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Dexter
Er det ikke slik at det slik at når det går fortere med balansesykkel, så kan du holde balansen og følgelig mer eller mindre sykle?

Nei - blir det litt bratt, reiser barnet seg opp og går med sykkelen mellom beina, mens støttehjulsungene må av sykkelen og gå ved siden av.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Lære 8 åring å sykle [Re: Iselilja] #2657816 12/04/2021 13:34
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Lag en "prøv å sykle litt hver dag-kalender", og etter 30 kryss får han en fin ting.

Ballansesykkel er kjempelurt.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Lære 8 åring å sykle [Re: GeirK] #2657817 12/04/2021 13:34
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Nei - blir det litt bratt, reiser barnet seg opp og går med sykkelen mellom beina, mens støttehjulsungene må av sykkelen og gå ved siden av.

Mine barn gjorde det. De ga ekstra fart ned små slake kneiker/bakker slik at de kunne løfte beina å bare seile avgårde. Det var slik de knekte balansekoden.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Lære 8 åring å sykle [Re: Iselilja] #2657848 12/04/2021 15:46
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sprekt å innrømme på et sykkelforum at noen i husholdningen ikke mestrer sykling! Det er jo en totalt uholdbar situasjon. ICON_WINK

Siden mine (ikke hadde noe valg) lærte seg å sykle fra ca 3 år så har jeg lite å bidra med på større barn. Minste var den raskeste til å ta det - hjelper å ha noen å strekke seg etter. Hun trengte bare 1 år på balansesykkel, og så syklet hun tråsykkel sommeren før hun ble 3...

Men jeg enig med andre her i at støttehjul ikke gjør det bedre på sikt. Balansesykkel er bra saker. Skru av pedaler og dytt fart, lett jogg bak for å følge med. Prøv å la det gå sånn passe gæli før du griper inn, mye bra læring i det.

Det hjelper også om dere har en stor åpen plass med mulighet for å ramle på gress fremfor asfalt/grus, og øver på å stoppe med beina + bremsehendler i goood tid før det er _nødvendig_ å stoppe.

Redigert av Anders A-R; 12/04/2021 15:46.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Lære 8 åring å sykle [Re: GeirK] #2657849 12/04/2021 15:51
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Förstår ikke vad du menar. Det där stämmer väl hvis det er veldigt bratt men i vanliga backer er det vanlig att de sykler långa sträckor genom att bara balansera.

Re: Lære 8 åring å sykle [Re: fredriks] #2657882 12/04/2021 17:50
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: fredriks

Förstår ikke vad du menar. Det där stämmer väl hvis det er veldigt bratt men i vanliga backer er det vanlig att de sykler långa sträckor genom att bara balansera.

Kanskje denne er litt lost in translation. "Litt" kan på norsk bety både "lite" og "litt for (mye)" - så være både modererende og forsterkende.

"Vondt i hodet?"
"Ja - det ble litt øldrikking i går kveld?"

"Går du av sykkelen?"
"Ja - det ble litt bratt."

- Robert Green Ingersoll
Re: Lære 8 åring å sykle [Re: GeirK] #2657892 12/04/2021 19:35
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: fredriks

Kanskje denne er litt lost in translation. "Litt" kan på norsk bety både "lite" og "litt for (mye)" - så være både modererende og forsterkende.

"Vondt i hodet?"
"Ja - det ble litt øldrikking i går kveld?"

"Går du av sykkelen?"
"Ja - det ble litt bratt."

Förstår det men förstår faktiskt inte vad du försöker si eller så har vi helt forskjelliga erfaringar.

Det Dexter skriver stämmer enligt min erfaring i vanliga backar, säg 3-5%, medans det du skriver stämmer i riktigt branta backar, 10-15% men trots det så begynner du med ett nei.

Har du inte erfart att barn på balansesykkel sykler genom att balansera ned backer? Möjligt att Dexter inte ens menar backer utan att barnen också på flat mark i praktiken "coaster" utan att ha fötterna i marken speciellt ofta.

Re: Lære 8 åring å sykle [Re: Iselilja] #2657915 13/04/2021 06:07
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
@fredriks og @GeirK På meg høres det ut som en snakker om oppoverbakker og den andre snakker om nedoverbakker. (Dere tilfører ikke noe til diskusjonen med videre diskusjon av sidesporet nå, bli enige på bakrommet ...)

Begge mine lærte å sykle i løpet av noen ettermiddager og en helg med stang festet i setepinnen. Dette gjør at jeg kunne gå oppreist i stedet for å kroke meg ned til setet og dytte.

Mine barn hadde løpesykkel og sparkesykkel parallelt med at de lærte å bruke tråsykkel.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Lære 8 åring å sykle [Re: Garpen] #2657916 13/04/2021 06:09
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Korrekt. Jeg mener motbakker.

- Robert Green Ingersoll
Re: Lære 8 åring å sykle [Re: GeirK] #2657936 13/04/2021 07:13
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Korrekt. Jeg mener motbakker.

Ok, så det var det du menade. Förstår dock inte hur det svar var speciellt relevant för det Dexter spurte om utan att det spelar så stor roll.

Dexter har rätt förutom att det varken fungerar i branta motbacker eller branta nedförsbackar eftersom farten då antingen ikke er hög eller alltför hög.

Når barnen får fart på en löpesykkel så balanserar de och i praktiken så sykler de. I svagt nedför bruker de inte ens fötterna på noe sätt.

Hvis jag också ska vara lite konstruktiv så tycker jag det fungerade bra att hålla en hand högt opp på ryggen för att ge de lite fart och eventuellt hjälpa till lite med balansen.

Re: Lære 8 åring å sykle [Re: Furu] #2658530 15/04/2021 17:50
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: Furu

[Linket bilde fra images.finncdn.no]

Har en 6-åring som har null balanse på sykkelen. Han har allerede vokst ut av første pedalsykkel.
Har også en slik råflott Kokua, uten bremser, som fortsatt ser helt ny ut.
Hjelper ikke at han har sett både meg og bestefar sykle i alle år.
Og det ser ut som alle andre barn har syklet som bare det i over ett år.
Det er det samme på langrenn. Til tross for vi kom oss til gullmerket (30 km i sesong), nekter han å stå alene i nedoverbakker, samme hvor slake de er. Og faller som om rumpa er av bly. Nekter å ta instruksjoner og tips.
Nå er det bare 2-åringen som kan gjenopprette familiens (dvs fars) sykkelære.
Så jeg har ingen tips... har naturligvis forsøkt å gjøre ting på hans premisser.

Re: Lære 8 åring å sykle [Re: eirikbk] #2658588 16/04/2021 05:59
Furu Offline
/Stig
/Stig
Sitat: eirikbk
Har en 6-åring som har null balanse på sykkelen. Han har allerede vokst ut av første pedalsykkel.
Har også en slik råflott Kokua, uten bremser, som fortsatt ser helt ny ut.
Hjelper ikke at han har sett både meg og bestefar sykle i alle år.
Og det ser ut som alle andre barn har syklet som bare det i over ett år.
Det er det samme på langrenn. Til tross for vi kom oss til gullmerket (30 km i sesong), nekter han å stå alene i nedoverbakker, samme hvor slake de er. Og faller som om rumpa er av bly. Nekter å ta instruksjoner og tips.
Nå er det bare 2-åringen som kan gjenopprette familiens (dvs fars) sykkelære.
Så jeg har ingen tips... har naturligvis forsøkt å gjøre ting på hans premisser.
Dette er det fantastiske med barn! De gir oss utfordringer vi aldri trodde ville komme ICON_SMILE

Stig

Re: Lære 8 åring å sykle [Re: Iselilja] #2658600 16/04/2021 06:45
Tex Offline
Besatt
Besatt
Jeg vet ikke om dette er noen trøst men jeg har en venn som ikke lærte å sykle før han var voksen.
Han vokste opp på en veiløs gård i en fjord på Vestlandet, så han hadde ikke sykkel som barn.
Da han kom i militæret fikk han lånt seg en gammel militærsykkel type herresykkel fra 50-tallet og øvde på egen hånd.
Det gikk greit det også. Nå har han syklet Birken og greier.

Poenget er: Aldri for sent å lære!

Re: Lære 8 åring å sykle [Re: Tex] #2658632 16/04/2021 08:04
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Tipset er å stress ned. Det går fint å gå gjennom livet uten å kunne sykle, eller så lærer man det seg når behovet melder seg.
Oppsiden er at man blir flink til å løpe.

Jeg fikk ikke moped og måtte sykle etter alle kompisene, ble ganske godt trent.

Re: Lære 8 åring å sykle [Re: Anders A-R] #2658815 16/04/2021 16:50
Iselilja Offline OP
OP Offline
Sitat: Anders A-R
Sprekt å innrømme på et sykkelforum at noen i husholdningen ikke mestrer sykling! Det er jo en totalt uholdbar situasjon. ICON_WINK

Jeg syns faktisk det er litt pinlig, men han har ikke interessen i det hele tatt og jeg må mase for å få han til å prøve. Det er bare mas.

Re: Lære 8 åring å sykle [Re: Iselilja] #2658830 16/04/2021 17:46
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvorfor mase når han ikke er interessert?

Re: Lære 8 åring å sykle [Re: Iselilja] #2658832 16/04/2021 18:00
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Minstejenta her gjorde som gutta - syklet med støttehjul først. Så gjorde vi en avtale om at en lørdag skulle vi ta av hjula, og prøve å sykle uten. Da jeg kom i barnehagen for å hente den fredagen var det en viss frøken som duret rundt på barnehagens største sykkel - uten støttehjul. Kommenterte at "jasså, du har slutta med støttehjul?" og fikk svar "japp". Som om ingenting hadde skjedd.
Dagen etterpå bar det ut i lysløypa og snille stier.

Jeg har litt trua på å ikke gjøre et problem ut av ting. La det komme naturlig, når det passer, og når de har lyst. Om de blir 14 først, så får det heller være.
Men det er sannsynligvis ikke til så stor hjelp ICON_LAUGH

Re: Lære 8 åring å sykle [Re: larsdx] #2658834 16/04/2021 18:14
Iselilja Offline OP
OP Offline
Sitat: larsdx

Fordi han blir 9 år og kan ikke sykle.

Re: Lære 8 åring å sykle [Re: Iselilja] #2658840 16/04/2021 18:40
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Iselilja

So what? Sikkert mange herinne som ikke kan sykle heller, men bare later som.
Tro meg, de er mye eldre enn 9 år.

Re: Lære 8 åring å sykle [Re: Iselilja] #2658850 16/04/2021 19:17
olechr Offline
More than words
More than words
Skjønner Iselilja godt jeg. Når han sier han er syk den dagen det er sykkeldag, så synes han ikke det er noe kult at han ikke får det til.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Lære 8 åring å sykle [Re: Iselilja] #2658901 17/04/2021 05:31
stosu Offline
Besatt
Besatt

Kan du henge en gulrot i enden av målet? Er det noe han ønsker seg?

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Lære 8 åring å sykle [Re: Iselilja] #2658913 17/04/2021 08:00
Iselilja Offline OP
OP Offline
Jeg har prøvd å ha en «overraskelse» når han kan sykle, men tenker nå at det kan virke så lenge til for han at jeg tror det er bedre å gå ned til et visst antall ganger med prøving. Da må han ikke prestere, bare prøve ICON_SMILE

Re: Lære 8 åring å sykle [Re: Iselilja] #2658914 17/04/2021 08:23
stosu Offline
Besatt
Besatt
Ja, det er nok fornuftig å dele det opp i enklere delpremier. Han synes det kanskje også er litt flaut å øve hjemme hvor kamerater kan se han.
Kanskje lurt å finne en tom plass i området hvor ingen ser ham?

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Lære 8 åring å sykle [Re: Iselilja] #2658921 17/04/2021 10:12
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
men han slekter vel litt på moren sin også, som ikke takler å ta i mot instruksjon fra en nær relasjon. Har bedt typen holde kjeft på sykkeltur uansett hvor mye han har lyst til å komme med forbedringsforslag

Denne arven trenger ikke være genetisk. Dette fullstendig irrasjonelle konseptet med i gitte situasjoner IKKE ta i mot hjelp man både har glede og nytte av fordi ... følelser, smitter nok over på ungene dine mer enn du tror. Men - du kan i motsetning til dem, velge bort den oppførselen, så selv om det ikke hjelper kortsiktig på akkurat syklinga, er dette noe du antakelig vil ha nytte av å legge av deg slik at du ikke legitimerer det for ungene dine. Det å ofre oppnåelse av langsiktige mål for fravær av kortvarig kognitiv dissonans eller annet ubehag er å stå i veien for sin engen personlige utvikling og er en selvpåført barriere som når den brytes, åpner for enorme muligheter man ellers er avskåret fra.

- Robert Green Ingersoll
Re: Lære 8 åring å sykle [Re: Iselilja] #2658931 17/04/2021 11:42
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: olechr
Skjønner Iselilja godt jeg. Når han sier han er syk den dagen det er sykkeldag, så synes han ikke det er noe kult at han ikke får det til.

Jeg tror de fleste herinne kjenner til lignende erfaringer.
Ikke mange foreldre som ikke har opplevd et barn som er villig til å kverulere timesvis for å slippe unna å måtte gjøre noe som bare tar minutter.
Nå får alle velge sin form for oppdragelse, men i mine øyne er det bare to spor her. Er det viktig, får det å ikke gjøre noe konsekenser. Er det ikke viktig er det ikke verdt å stresse og bruke tid på det.

Her er det flere følelser i bildet.

Hjelper ikke at han ikke er motivert i utgangspunktet og i tillegg syns han det er flaut å øve om noen ser han.

Han har ingen motivasjon, samtidig er en flau over å ikke kunne sykle. For meg virker det som om 'skammen' ikke er stor nok til å styrke viljen til å lære å sykle. Det er sikkert å banne i skogen på et sykkelforum, men jeg anser sykling i den alderen ikke som viktig nok til å stresse med. Generelt er jeg ikke forstander av å holde barn hjemme når de ikke har forberedt seg til prøve eller eksamen (som sagt, å la være å gjøre noe viktig har konsekvenser).
Sykkeldager derimot rangerer jeg under moro. Men ikke moro når du ikke kan sykle så ingen grunn til å ikke holde ham hjemme om han ønsker det (jeg ville nok snakket med skolen og bare meldt fra grunnen og ferdig med det).

Jeg er enig med GeirK at det er veldig godt mulig at arven ikke er genetisk, men tillært. Og det hjelper ikke at mamma er stresset over noe ungen skal lære. I mine øyne, sykling er ikke viktig nok til å stresse over. Så bare sørg for å ha en sykkel klar til når og om han har lyst å prøve.

Om man derimot synes det ER viktig. Det er gitt mange tips og råd. Mitt er å ta med poden til en stor parkeringsplass el. på søndag ettermiddag, sette ham på sykkelen og la ham bare sykle i vei, rundt og rundt og rundt. Da ser man fort om problemet ligger i den bøyde armen eller noe annet. Jeg vet ikke om han er 'klønnete', og det trenger ikke vi å vite heller, men det er jo mulig han generelt sliter med god kontroll over kroppen. Og da kan det jo hende det er mye viktigere ting å ta hensyn til, eller å få gjort noe med enn å lære å sykle.

Side 2 av 4 1 2 3 4

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå