Hvordan kjøre slangeløst?
|
Re: Hvordan kjøre slangeløst?
[Re: lexmyr]
30/04/2020 09:46
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Takk for tips folkens! Ser ut som Muc-Off sine ventiler kommer med tre forskjellige gummipakninger for å passe flere typer felg, så da burde det nok gå greit uansett? I tillegg kan visst ventilhetta brukes som ventiluttrekker  Når Bontrager-hjula er TLR, betyr dette at de allerede er installert med tett felgtape? Eller bør jeg uansett kjøpe en rull med tubeless-felgtape for å gjøre ting selv? Jeg er litt usikker på hva begrepet "tubeless ready" egentlig innebærer. Sist jeg satt opp tubeless (i 2008) brukte jeg Stans NoTubes sitt gummifelgbånd med integrert ventil. Den gang var det null problem å både blåse opp og få tett et par Minion DHF med en helt vanlig gulvpumpe. Har noe endret seg de siste 10-12 åra slik at det har blitt mer nødvendig med hurtig oppblåsning med kompressor eller gulvpumpe med trykktank? Bontrager har brukt sine egne, rare felgbånd av stiv plast tidligere. Om felgene har slik montert krever de tilhørende ventil. Hvis ikke vil vanlig teip fra Stans, DT, Muc Off, Peatys eller andre fungere fint. Tubeless ready bør innebære at felgene allerede er teipet. Nye dekk og felger er mye lettere å få opp slangeløst enn tidligere. Ofte trenger du ikke kompressor eller trykktank.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: Jurgmeister]
19/05/2020 09:38
|
TenDam
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Mulig jeg hadde funnet svaret ved å tråle igjennom tråden, men satser på at noen forbarmer seg over meg  Er noob på tubeless så trenger noen råd / avklaringer. 1. Hjulene jeg skal sette nye dekk på kom i sin tid ferdig oppsatt tubeless. Nå har jeg skiftet dekk og skal sette på nye. Tapen er moden for utskifting så den har jeg dratt av, men ser da at under tubeless tapen så er det lagt på et felgbånd. Nå har jeg sett diverse videoer på youtube og kan ikke se at dette er "normen", bør jeg fjerne dette felgbåndet og bare ha tubeless tape? 2. Siden jeg er litt utålmodig så la jeg et nytt lag med tape over felgbåndet, satte på ventil og dekk. Når jeg pumpet opp dekket (kompressor) så kommer dekket fint på plass og holder tilsynelatende på luften, MEN den klassiske poppe lyden var ikke tilstede når dekket smatt på plass. Er det i seg selv grunn nok til å gjøre prosessen på nytt? Håper det var forståelige spørsmål og noen som har erfaring fort kan svare de ut 
|
|
|
19/05/2020 13:46
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
1: Ja, egentlig, men du trenger ikke hvis du får det tett med teip oppå. 2: nei, er det tett og dekket sitter rett er det bare å nyte et godt oppsett.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
19/05/2020 18:17
|
TenDam
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
1: Ja, egentlig, men du trenger ikke hvis du får det tett med teip oppå. 2: nei, er det tett og dekket sitter rett er det bare å nyte et godt oppsett. Takker så mye Øyvind, da blir det ut å rulle 
|
|
|
[Re: Filipollas]
20/05/2020 07:03
|
espenta
Ringrev
|
Ringrev
Jeg satte opp slangeløst for første gang for to år siden. Første gang brukte jeg en guffe fra Finish Line, som ikke er latexbasert. Når jeg i tillegg hadde noen eldre Continental-dekk med porøse sidevegger var det litt knot, og det holdt ikke tett. Senere har jeg brukt vanlig latexguffe, og satt opp Maxxis- og Scwalbe-dekk, og det har vært veldig enkelt. De holder trykket i ukesvis, og alltid tettet ved punktering. Så om du har en kompressor eller egen pumpe til slangeløst ville jeg gått for det. Jeg satte opp på sykkelen til broren min forrige helg, og brukte ikke mer enn 15 minutter totalt (felgene var allerede tapet).
|
|
|
[Re: Filipollas]
20/05/2020 07:35
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Det går som oftest greit å sette opp terrengdekk slangeløst i disse dager. Oftest med vanlig gulvpumpe. Det er viktig at felgteipen er helt tett over eikehullene og at ventilen passer godt med felgbunnens profil. Universalventiler med konisk gummi-foring vil fungere bra i de aller fleste tilfeller. Et triks er å massere dekket opp i felgkantene før man pumper opp første gang. I tillegg kan det noen ganger være lurt å skru ut ventilkjernen før pumping for maks luft inn. Spesielt gjelder dette med brukte ventiler som er litt fulle av guffe. Tubeless på landeveien er litt mer krevende, da dekkene ofte er trangere og vanskeligere å få tette. Fordelene er også mindre åpenbare, da man sjelden punkterer på landeveien med slange. Slange med guffe fungerer rett og slett ikke. I tillegg gir det ingen av de andre fordelene med tubeless - lavere vekt, mulighet til å sykle med lavere dekktrykk, lavere rullemotstand. Guffeslanger veier mye, da slangen må være så tjukk at guffa får tak - slanger vil ofte revne som en ballong når de punkterer - guffeslanger må overbygges for å unngå dette. Guffeslanger gir også høy rullemotstand og lite god følelse å sykle på.
|
|
|
20/05/2020 08:33
|
Filipollas
Medlem
|
Medlem
Det går som oftest greit å sette opp terrengdekk slangeløst i disse dager. Oftest med vanlig gulvpumpe. Det er viktig at felgteipen er helt tett over eikehullene og at ventilen passer godt med felgbunnens profil. Universalventiler med konisk gummi-foring vil fungere bra i de aller fleste tilfeller. Et triks er å massere dekket opp i felgkantene før man pumper opp første gang. I tillegg kan det noen ganger være lurt å skru ut ventilkjernen før pumping for maks luft inn. Spesielt gjelder dette med brukte ventiler som er litt fulle av guffe. Tubeless på landeveien er litt mer krevende, da dekkene ofte er trangere og vanskeligere å få tette. Fordelene er også mindre åpenbare, da man sjelden punkterer på landeveien med slange. Slange med guffe fungerer rett og slett ikke. I tillegg gir det ingen av de andre fordelene med tubeless - lavere vekt, mulighet til å sykle med lavere dekktrykk, lavere rullemotstand. Guffeslanger veier mye, da slangen må være så tjukk at guffa får tak - slanger vil ofte revne som en ballong når de punkterer - guffeslanger må overbygges for å unngå dette. Guffeslanger gir også høy rullemotstand og lite god følelse å sykle på. Supert, takk for informativt svar, utrolig hva man lærer seg av å lese på dette forumet. Da styrer jeg unna Joe's No-Flats, og gyver løs på tubeless oppsettet i morgen. Eller til helgen. Eller neste uke. Eller, jeg må bare punktere ÉN gang til først så kan ikke motivasjonen bli høyere:)
|
|
|
22/06/2020 19:26
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Gi meg ditt beste felgtape-tips!
Jeg tror jeg har klaget over dette før, fikk delvis fikset det . Men nå har jeg sigelekkasje fra niplene - igjen. Jeg har vært gjennom flere runder med gul (noname) tilsvarende Stans og Gorillatape, men det jeg (tror) blir feil er at jeg herjer for mye med dekkanten når jeg setter opp, drar med meg kanten på tapen - og vips så siger det sakte men sikkert ut....
Er det en sånn variant som varmes med hårføner og smettes på som er løsningen på mitt problem?
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
22/06/2020 21:19
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Viktigste er å få rengjord gammel teip og guffe skikkelig, ikke no halvveis greier, da blir det kuk.
Skadff riktig diameter på teipen, og ventil som passer felgprofil. Kon er bankers.
DT swiss og scwhalbe sine taper har fungere utmerket for meg.
|
|
|
22/06/2020 22:00
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Anders, jeg hadde samme problem som deg før. Jeg har gjort to endringer, og har det ikke lenger:
Bruker bred nok tape, helst like bred som innvendig bredde på felgen. Det holder ikke å bare dekke eikehullene. Hos meg dekker tapen ihvertfall over den lille kanten dekket skal poppe over.
Når jeg legger på tapen så strekker jeg den. Sitter med hjulet mellom beina, og drar godt i taperullen samtidig som jeg har minst 20-30cm avstand mellom felg og taperull. Jeg holder igjen felgen med føttene.
Et annet lite triks er at jeg smelter hull til ventil i stedet for å kutte med kniv. Bruker en syl varmet opp med lighter. Opplevde et par ganger i starten at tapen sprakk opp ved bruk av kniv.
Redigert av DesmoSkier; 22/06/2020 22:05.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
23/06/2020 07:37
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Hvis man har et ekstra sett armer er det veldig greit å beholde felgen på sykkelen mens man tar på tapen. Da får man lett dratt den skikkelig stramt og rett på.
|
|
|
[Re: DesmoSkier]
23/06/2020 08:54
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har omtrent gjort alt dette allerede... Brukte gorillatape som jeg skar ned til akkurat passende bredde. Får se om jeg kan legge på enda bredere. Rubbet ned felgen med aceton før montering hver gang. Brukte syl og lighter for å svi hull rundt ventilåpning. Ventilene er Cushcore og de sitter bra på.
Skal plukke av fordekket nå og se nærmere på hva som kan være problemet... Det har tross alt fungert veldig bra i over et halvt år nå, så helt håpløst er det ikke.
Egentlig mistenker jeg det at Maxxis Minion DH har vært helt sinnsvakt harde å få på, så jeg tror kanttråden drar med seg felgtapen mye mer enn hva jeg har opplevd tidligere. Kan godt være at andre dekk er bedre egnet...
Redigert av Anders A-R; 23/06/2020 09:10.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
23/06/2020 09:13
|
kg
Entusiast
|
Entusiast
Min løsning var å droppe tapen, og plukke opp et par Specialized felgbånd (lignende disse) i riktig bredde på Velo-City. Har funka fint i to sesonger nå. Dvs. akkurat nå lekker bakdekket mitt litt, men det tror jeg er en løen ventil.
|
|
|
23/06/2020 09:14
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Gorilla tape blir vel en hack. Ganske mye stretch i de. Tror ikke du får spent opp på samme måte som original tape.
|
|
|
[Re: Stupfull]
23/06/2020 09:38
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Gorilla tape blir vel en hack. Ganske mye stretch i de. Tror ikke du får spent opp på samme måte som original tape.
Jeg har satt opp flere hjulsett med Gorillatape, og de holder potte tett. Null stress.
|
|
|
[Re: DesmoSkier]
23/06/2020 11:58
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Jeg har satt opp flere hjulsett med Gorillatape, og de holder potte tett. Null stress. Samme her. Gidder ikke vurdere annet. Kjøper man bredere enn felgen så "river" man enkelt riktig bredde, trener ikke klippe til. Har heller ikke renset felgene spesielt når jeg skifter. Limer på gorilla sitter på alt, så lenge det er tørt.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
23/06/2020 11:58
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Joda, det er mange som bruker det. Jeg syklet 3mnd med biltema eltape, før hele shiten løsna. Men når det blir trøbbel er det kanskje greit å gå opp litt i kvalitet. Limet er seigt på gorilla, qå det er nok lettere at tapen glir under montering av dekk.
|
|
|
24/06/2020 09:03
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Da er det nytt forsøk på G - jeg la inn så bred tape som jeg hadde liggende, og knadde den ekstra godt med tommelen i solsteiken så den skulle få skikkelig feste. Lot den stå litt før jeg tok på dekket - og tok et dekk med litt bedre strekt kanttråd enn Minion DHF. Det holdt tett i natt og jeg har ikke sett noen bobler...enda....
Problemet som jeg så på den gule tapen er at den minste lille rynke/dårlig kontakt med felgbanen gjør at guffa finner en vei gjennom, sakte men sikkert.
|
|
|
[Re: Anders A-R]
24/06/2020 09:34
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Da er det nytt forsøk på G - jeg la inn så bred tape som jeg hadde liggende, og knadde den ekstra godt med tommelen i solsteiken så den skulle få skikkelig feste.
Et triks er å gni rundt i samme retning som teipen er lagt med en fille eller tilsvarende. Da får du mindre friksjon enn med bare fingre, samtidig som du gnir teipen godt og varmer opp limet godt. Jeg har en litt ekstra stiv og bred (22mm) el-lignende teip fra Spada som jeg fikk av mitt lokale verksted i Barcelona. Den er er mye bedre enn dedikerte tubeless-teiper.
|
|
|
26/06/2020 06:24
|
hcb
Entusiast
|
Entusiast
Hei, tenkte og prøve slangeløst på stisykkelen igjen. Har gorillatape og noen stans ventiler liggende. Men hvilken guffe velger eg? Ser sykkelkomponenter har en Barbieri no stop 1ltr til grei pris. Men er det godt nok? Ser de fleste andre merker koster en del mer..
|
|
|
26/06/2020 06:40
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Ikke prøvd nevnte sak, prisen var bra, kanskje litt for god?
Jeg har ikke vært fornøyd med bluecure, med mindre de har endret oppskriveten ville jeg prøvd noe annet.
Mucoff og peatys har jeg bare hørt negative ting om.
Stans er det jeg liker, itteno tull og funker som bare det!
|
|
|
26/06/2020 07:53
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Jeg bruker også Stans (vanlig) og synes det fungerer fint. Jeg har lest nok om folk som forsøker forskjellige guffer med ymse resultat, så jeg holder meg til noe jeg vet fungerer.
|
|
|
26/06/2020 08:55
|
hcb
Entusiast
|
Entusiast
Prøver stans sin da. Forrige gang testet eg med conti dekk. Og fikk det ikkje til. Bare tøt ut guffe overalt. Så ga opp den gangen, men blir scwalbe og maxxis nå 👍
|
|
|
[Re: hcb]
26/06/2020 10:26
|
espenta
Ringrev
|
Ringrev
Prøver stans sin da. Forrige gang testet eg med conti dekk. Og fikk det ikkje til. Bare tøt ut guffe overalt. Så ga opp den gangen, men blir scwalbe og maxxis nå 👍 De fleste har nok slitt med Conti-dekk. Jeg har brukt Schwalbe doc blue, som er samme som Stan's, og jeg har i det siste brukt Caffelatex (siden den er billig). Med Maxxis-dekk har begge fungert veldig bra.
|
|
|
06/03/2021 20:43
|
Bunk
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hvilken bredde felgtape bør jeg velge til felger som har 24mm innvendig bredde?
|
|
|
[Re: Bunk]
08/03/2021 09:23
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
23-24 mm - eller tett opptil. Det er fint å få teip i hele felgens bredde, men det kan nok være krevende å få teipen helt tett hvis den bøyer seg opp langs kantene.
|
|
|
08/03/2021 10:23
|
Bunk
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
23-24 mm - eller tett opptil. Det er fint å få teip i hele felgens bredde, men det kan nok være krevende å få teipen helt tett hvis den bøyer seg opp langs kantene. Takk for svar! Men av det jeg kan se så er de fleste enten 21-22 mm eller så må man opp på 25 mm Bør jeg da velge 25?
|
|
|
08/03/2021 10:42
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Kjøp 25mm, så kutter du bare med en skalpel/kniv langs kanten etter du har lagt den på.
|
|
|
08/03/2021 12:53
|
Jeggs
Entusiast
|
Entusiast
Går nok helt fint med 25mm