Blitt reddet av guffa langt inni Finnemarka. Kjørte full fres ned en bakke med grov pukk på 35 mm Crossboss. Merket plutselig at jeg ble våt på beinet og skjønte tegninga. Rimelig spennende en stund, men fortsatte å kjøre og dekket tettet seg selv. Merket ikke engang noe til redusert lufttrykk på resten av turen over flere mil.
Så er spørsmålet, er dette trygt å kjøre på videre som det er? Skal sykle Rallarvegen til helga og ønsker ikke problemer pga tight skjema.
Plukket med meg en gammel fransk skjønnhet fra byen, hun har sett bedre dager men håper på et nytt og bedre liv på landeveien. Har noen merker her og der etter et langt liv, men alt ser ut til å fungere som det skal.
- Fortalt datteren at "eget rom" er en I-landsgreie, og at hun får leve uten ei uke eller to mens jeg avretter undergulvet (det gamle skrånet ca 1cm over rommets lengde, og det holdt på å drive meg til vannvidd). - Hentet ny rulle (XDR-kompatibilitet) - Byttet til XDR-boss på rulla - Satt på Force-kjede og Force-kassett, da jeg synes det ville vært litt råflott å slite ut RED-komponenter på rulle. - Installert rulla på det som tidligere var barnerom. Det var så smooth, at nå er jeg usikker på om datteren noen gang får tilbake rommet sitt. - Testet rulla under en Champions League Europaliga-kamp. - Konvertert den gamle rulla til 10s og gjort den klar for levering til ny eier.
Til tråden(e) om bråkete drivverk og mulig skjeve kjedelinjer eller gir. Om man tilfeldigvis har en selvnivellerende bygglaser.. De koster vel omtrent det samme som ett spesialverktøy for å måle skjevhet på girhengeren (og kan brukes til "litt" flere ting).
Til en meget god pris kjøpte en CAAD 9 med Record 10 og Campa Neutron hjulsett. Nytt styre og stem, som senkes, nye dekk og kompakt krank, så er mye gjort tenker jeg.
Ble nok en gang overrasket da jeg dyttet milkit spøyta ned i hjulet for å tømme det for tettevæske uten å tappe ut lufta først. Oops!... I Did It Again. Amatør! Heldigvis i boden og med gamle klær.
Er forøvrig litt i tvil om jeg ser det helt geniale i det produktet. Ok, sprøyta er kjekk til både fylling og tømming, men den hadde nok funket like bra med vanlige slangeløse ventiler, Og så holder ventilen(!) ganske greit på lufta om man skulle være uheldig og skru ut ventilkjernen ved etterfylling av luft. Men akkurat det har noen ulemper for oss tungnemme.
I morges har jeg klart å punktere 4 ganger. Det vil si; jeg punkterte antageligvis i går, men det satt et utall ståltråd- og glassbiter i dekket.
2 reparasjoner ble plugget med disse markene man får. Det fungerte faktisk bra, selv i tussmørket med to masete unger.
På den neste poppet dekket ned, og dessuten var mesteparten av tetteguffa lekket ut. Så mye for tubeless tenkte jeg og fant frem ekstraslange. Når den også punkterte på en hårtynn ståltrådbit som jeg hadde oversett ble det 1-1 og jeg måtte gå 3 km til jobb.
Og her sitter jeg og prøver å finne en sportsbutikk i nærheten ...
Prøvde meg på sykkelpendling i dag igjen etter et lite opphold med vintersykkel på service i ukesvis. Tok sjansen på grusraceren med 28 Pro One. Det skulle jeg ikke gjort, i alle fall ikke på sykkelveiene med strøgrus. Punkterte etter kort tid på grusen. Guffa tettet som ventet ikke hullet, da jeg ikke har byttet den ut siden våren. Fikk testa TL-reparasjon med mark og det funket bra. Satte videre før jeg tenkte at jeg skulle kjøre ut på veien for å unngå grusen, men akkurat i det jeg svinger ut på veien smeller forhjulet også. En drøy rift, men ny mark tettet den også. Kom meg frem, om enn ganske forsinket. Og med en solid dose pumpesyre (liten pumpe)!
Virker som dekkene er ganske tette nå, men spørs om jeg vil kjøre noe særlig mer med såpass drøye rift i dekkene. Blir ikke mer Pro One på strøgrus, i alle fall. Har aldri punktert på disse før.
Årets første punktering, komplett med idiot som ikke husket hvordan han bruke co2 pumpe og måtte derfor sykle forsiktig hjem igjen med lite trykk i bakdekket..
Skulle ta en grundig vask etterfulgt av finjustering av gir. Klarte på en eller annen måte å rive gjengene til justeringsskruen på bakgiret. Så nå må jeg se om jeg kan finne meg en M5 gjengetapp og friske opp gjengene. Skulle ha nyvasket og klar sykkel til i morgen, endte opp med midlertidig defekt sykkel.
Hatt en runde med motbakkeintervaller da jeg hørte noen helt nye skranglelyder de gangene jeg kjørte ned igjen, men aldri på vei opp. Ei heller på veien hjem, eller da jeg kom hjem.
Jeg gikk på trynet i dag. Nesten 10 år siden forrige gang på landeveissykkel, så da var det vel på tide. Kjipt med ødelagt, splitter ny, sykkelshorts, men ellers ingen store skader på verken sykkel eller rytter.
Sykla gjennom en rundkjøring hvor de holdte på å vaske veien, og hjulene bare forsvant under meg. Må ha vært noe såpe eller annet middel de bruker som var helt utrolig glatt, så det kan man være obs på nå som det sikkert er mye veivask rundt omkring.
Justert styre- og hendelposisjonen litt på min Focus Izalco Max (semiintegrert styre/stem). Styret vil ikke sitte ordentlig fast med spesifisert moment, selv med karbonpasta. Er det en dødssynd å stramme bittelitt over spesifisert moment, typ 10 %?
Justert styre- og hendelposisjonen litt på min Focus Izalco Max (semiintegrert styre/stem). Styret vil ikke sitte ordentlig fast med spesifisert moment, selv med karbonpasta. Er det en dødssynd å stramme bittelitt over spesifisert moment, typ 10 %?
Det er fullstendig lovlig å smøre strammeskruen med fett. Kan dra til noe mer med samme moment.
Jeg har også Izalco Max, har blitt fortalt at skruene MÅ skrus til i en spesiell rekkefølge, ikke som vanlig. Jeg husker ikke rekkefølgen, men det kan sikkert Googles.
Jeg har også Izalco Max, har blitt fortalt at skruene MÅ skrus til i en spesiell rekkefølge, ikke som vanlig. Jeg husker ikke rekkefølgen, men det kan sikkert Googles. [/quote]
Ja, det stemmer og det står på undersiden av styret. Men det var altså ikke nok. Nå sitter det fast så jeg lar det være der.
Dette er jo faktisk såpass lette og snedige saker at det kan fungere som en alternativ backupløsning til den gamle slangen der guffe eller plugge-verktøy ikke løser saken. Ikke minst på grussykling langt avgårde hvor man trenger litt større sikkerhetsmargin hvis noe går galt. Her kommer man seg jo hjem eller til nærmeste hentepunkt, i alle fall.
Vet dette har vært diskutert andre steder også, men fant ikke noen gode tråder på det, så beklager om dette er gjentakelse.
Sto på jobbens toalett, relativt våryr, med bib'en på knærne og ei åpna krukke "Eleni Chris Matte Clay Performance Hold" i hånda. Men jeg stussa på fargen, så jeg leste heldigvis labelen. Der sto det ikke "Chamois Creme" nei.