Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 5 1 2 3 4 5

Hastighet landevei vs grusracer

Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: Oleandei] #2657328 09/04/2021 20:10
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Kjedet diagonalt gjennom eikene ja, den var nok ny selv for Gianluca ICON_LAUGH

Create the problem and sell the solution
Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: Oleandei] #2657339 09/04/2021 21:24
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Å herregud. Tenk om den der dukker opp på veggen hos noen jeg kjenner i fremtiden. Da kan jeg ikke være der på besøk. Det der faller i kategorien "ekstremt provoserende" kunst. Lurer på om det er en kalkulert provokasjon, eller ren uvitenhet hos kunstneren. Mistenker førstnevnte

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: Trond Helge] #2657341 09/04/2021 21:35
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fin plakat.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: Oleandei] #2657343 09/04/2021 21:41
B
bjarnetv Offline
Ringrev
Ringrev
B
Av en eller annen grunn så klarer bare ikke illustratører flest å tegne sykler - tror det bare er en innebygget manglende mekanisk forståelse for mange kunstnere ICON_WINK

http://www.bbc.com/autos/story/2016...;ocid=global_bbccom_email_19042016_autos

Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: bjarnetv] #2657347 09/04/2021 21:53
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: bjarnetv
Av en eller annen grunn så klarer bare ikke illustratører flest å tegne sykler - tror det bare er en innebygget manglende mekanisk forståelse for mange kunstnere ICON_WINK

Ja det er jo greit. Men når dette skal havne på en plakat solgt gjennom verdens største møbelgigant (eller hva man skal kalle de), vil ikke den som får oppdraget i det minste gå på google images og "bicycle", dersom de er det minste usikker? Dette er jo arbeid "for penger" skulle man anta, og da må det jo være lov å kreve "noe" for pengene også? Ikea burde jo også ha noe kontrollrutiner på sin side.

Derfor jeg mistenker at i dette tilfellet, så er det en bevisst kunstnerisk frihet (provokasjon slik jeg tolker det), fremfor en glipp. Men hvem vet.

Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: Oleandei] #2657351 09/04/2021 23:07
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Jeg er tilbøyelig til å være enig, mtp. at hen også har lagt til en ventilhettesikring (?) ankret fast til felgen ICON_SMILE

Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: DuffMcShank] #2657372 10/04/2021 09:12
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: DuffMcShank

Den er vel egentlig bare speilvendt. Rettvendt er det vel ikke helt krise dette?

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: Oleandei] #2657381 10/04/2021 10:35
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Sitat: sykkeloyvind

Den er vel egentlig bare speilvendt. Rettvendt er det vel ikke helt krise dette?

Nei, hvis du zoomer ser du at hen har tegnet eikene bak kjedet ICON_SMILE

Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: Trond Helge] #2657440 10/04/2021 18:43
E
eirikbk Online
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: Trond Helge
Apropos sykkeltegninger, var på Ikea i går og jeg er fortsatt gretten da dette var sykkelplakaten de solgte..

[Linket bilde fra ikea.com]

Praktisk med stropp til ventilhetten da.

Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: Oleandei] #2657578 11/04/2021 19:44
O
Oleandei Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Dette ble en mer populær tråd enn jeg skulle ane ved å starte den, det tyder på at temaet fenger.
Bare så dere forstår dette riktig, jeg forventet ikke at ved å kjøpe meg en ny sykkel ville jeg økt gjennomsnittshastigheten med 5 km/t. Poenget med utrykkene var for å spørre "hvor mye utgjør det faktisk? På hvilket nivå av differanse er vi når det står mellom Top Stonen og en landeveissykkel til 30.000?". Setter pris på artiklene som blir delt her angående temaet, skal lese de.

Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: Oleandei] #2657581 11/04/2021 19:55
B
bjarnetv Offline
Ringrev
Ringrev
B
Den største forskjellen er sittestilling og hjul/dekk - om du klarer å justere inn en aggressiv sittestilling på topstone vil det være minimal forskjell til en dyrere sykkel, så lenge hjulsettet er det samme.

selve kjørefølelsen vil naturligvis være litt annerledes, så en stivere og mer leken sykkel vil fort inspirere deg til å kjøre hardere enn en myk og bedagelig sykkel.

Personlig syklet jeg for eksempel nøyaktig like fort på en CAAD12 som en gammel aluminiums-Daccordi fra slutten av 90 tallet.
sittestillingen var identisk, hjulene like aerodynamiske, og dermed var de like raske.

Daccordien var dog hakket stivere, og dermed hakket mer underholdene å sykle raskt med.
Om man setter komfort høyt, ville pendelen derimot fort falt i favør CAAD12 ICON_WINK

Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: Oleandei] #2658315 14/04/2021 18:35
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Merkes personlig at jeg får mye ut av å sykle på litt store, men lettmønstra dekk. På reseren har jeg 25mm (max), mens på Orbea Terraen har jeg 38mm RH Barlow Pass med guffe.

Orbeaen flyter jeg på, reseren dirrer jeg på.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: Oleandei] #2658367 15/04/2021 07:42
P
pcb Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
I vitenskapens navn har jeg nå satt 32mm Pro One TLE på grusreseren min, for å sjekke effekten før jeg gidder å bruke ekstra penger på et ekstra hjulsett.

Skal sykle samme rute som jeg gjorde på Conti Terra Speed 40mm forrige uke og se om det blir en signifikant forskjell her:-)

Lover å komme med en godt fundert forskningsrapport for peer review etterpå!

Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: pcb] #2658423 15/04/2021 10:52
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
32mm!?! Var ikke ideen her å prøve landeveisdekk? 23 eller 25 mm?

Hvis det er en rute på grus, så tror jeg ikke slicks er veldig mye raskere enn Terra Speed. Sistnevnte skal være RASKE. Jf. BikeRollingRes.

Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: Oleandei] #2658424 15/04/2021 10:56
aug11x Offline
Besatt
Besatt
For oss dødelige som snitter 30 på en tur, så er det vel greit bevist at brede dekk ruller vel så bra som smalere. Det som brede dekk med mindre luft ikke har, er den deilige følelsen av fart og spenst.

Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: aug11x] #2658427 15/04/2021 11:02
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: aug11x
F(...) bevist at brede dekk ruller vel så bra som smalere.
Kun med forutsetning at man har SAMME trykk i dekkene, vel? Og det er jo en veldig rar forutsetning. Send meg gjerne andre kilder, om jeg har misset noe.

BRR har testet GP5k i ulike bredder med samme "Tire Drop" som kanskje kan overføres til komfort. Da er trenden motsatt. Smalere ruller best.
[Linket bilde]

Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: Oleandei] #2658435 15/04/2021 11:11
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Jeg har aldri forsket på det, men mener Jan Heine/bicycle quarterly har skrevet mye om det. Rullemotstandstester gjort på rulle er jeg ikke sikker på at direkte kan øverføres til veien. På en velodrom vil jo et knallhardt 23mm rulle bra, på norsk asfalt not so much. I tillegg er jo også komfort og ikke minst grep en del av fartsligningen.

Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: Oleandei] #2658525 15/04/2021 17:31
P
pcb Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Angående bredde, så har jeg lite gode forskningstall å vise til; har bare basert meg på det Jan Heine og Gerard Vroomen forfekter. Sistnevnte sier jo her (https://blog.3t.bike/2020/01/12377/gravel-bike-tech-on-off-road-performance-part-1/);

"This one may seem easy, for your road setup you get road tires. I often see people spec 28mm or even 25mm tires on their “road wheels”. Seems logical, but I would argue that most paved roads are not that smooth and comfortable. They’re can be worse than gravel roads. So now that you have all that clearance on your gravel bike, why not use it to give yourself some more paved comfort? Going to a 32mm or 35mm road tire, you will actually DECREASE your rolling resistance. Aerodynamics will worsen a bit, so that is the trade-off, but unless you’re racing, neither of these changes (which even partially cancel each other out) will make a meaningful difference. And so you’re left with more comfort, more puncture protection, more grip, and a 35mm tire that even gives you some off-road capabilities – should you not be able to control yourself at the sight of that beautiful trail you ride by every morning."

Jan Heine snakker vel mest om at det er "suppleness" som avgjør om dekket er raskt eller ikke, og ikke bredde. Men jeg aner jo ikke hvor mye data som ligger bak her.. Hobbyvitenskap fra David Arthur her også sier at bredere har lavere rullemotstand: https://youtu.be/YEE6XztMEjE

Men basert på GV sitt statement så tenkte jeg at 32mm burde være ca like bra som de tynnere dekkene. Og 23mm blir jo altfor radikalt for meg ;-) Men blir litt new school road kanskje; 32mm dekk på 23mm intern bredde, tubeless og trykk avgjort av den SRAM/ZIPP-kalkulatoren som ga (hold dere fast), 55psi foran, og 59 psi bak.

Nå har jeg da gjennomført testturer, først og fremst asfalt og pittelitt veldig fin grus (gamle drammensbanen fra Lier til Spikkestad)
- Tur 1(grusdekk) https://www.strava.com/activities/5086009154
- Tur 2(racerdekk): https://www.strava.com/activities/5130983662

Blir jo mye usikkerhetsmomenter her med vindforhold spesielt gjerne, samt at jeg vel hadde en snittwattforskjell på ~8W mellom de to turene - men forskjell i km/t ble da 1.3 km/t. Basert på noen segmenter underveis med lik watt på de to turene så vil jeg gjette på at forskjellen mellom de to dekkene er sånn 1-2 km/t.

Altså skuffende lite vil jeg si, jeg hadde drømt om større forskjell! Skjønner ikke hvordan folk snitter ~30 km/t jeg.. Noe sier meg at jeg heller bør gjøre noe med sittestilling istedet for å bruke penger på et nytt hjulsett til racerdekk...

Redigert av pcb; 15/04/2021 18:44.
Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: aug11x] #2658544 15/04/2021 19:01
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: aug11x
Jeg har aldri forsket på det, men mener Jan Heine/bicycle quarterly har skrevet mye om det. Rullemotstandstester gjort på rulle er jeg ikke sikker på at direkte kan øverføres til veien. På en velodrom vil jo et knallhardt 23mm rulle bra, på norsk asfalt not so much. I tillegg er jo også komfort og ikke minst grep en del av fartsligningen.

Den metalltrommelen til BRR har jeg sluttet å bry meg stort om. Har brukt såpass mange av dekkene deres, og opplever ingen forskjell på kombinasjonen wattmåler/stoppklokke. Forskjeller som skulle vært enkle å måle i følge BRR. Så enten er ikke testene deres pålitelige, eller så er de ikke overførbare til asfalt, eller så er det komboen wattmåler/stoppeklokka mi det er noe feil med. Personlig har jeg valgt å stole på stoppeklokka.

Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: vviz] #2658549 15/04/2021 19:09
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er det ikke bare å kjøpe de kuleste dekkene da?

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: Oleandei] #2658561 15/04/2021 20:16
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Det som gjerne glemmes i denne diskusjonen er dekkets mykhet/fleksibilitet. For eks kjennes 21mm Dugast silke-tubular mykere og det ruller langt bedre over grov asfalt med bedre grep enn 23mm Conti 3000 clincher.

Og så er det kombinasjonen bredde/trykk som gjør at ulike tester på ulike dekkbredder gir ulikt resultat avhengig av om de bruker samme trykk, eller høyere trykk på smalere bredder.
Den mest overbevisende testen jeg har sett justerte de trykket på dekkene slik at de ble like myke - og da var det minimale forskjeller i rullemotstand på ulike dekkbredder.

Dermed har vi ulike valg - i høy fart/temporitt betyr aerodynamikken mye, bør ha dekk smalere enn felgen - i klatring betyr vekt på felg og dekk mye for godfølelsen, smale dekk er lettest - men generelt er breiere dekk mer behagelige og kan kjøres med lavere trykk uten punkteringsfare. Så kan vi se litt på proffene - i dag bruker de verken supersmale 18mm, og svært sjelden superbreie, de varierer mellom 23 og 30mm avhengig av løype. (Mye 28mm i Flandern).

Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: Oleandei] #2658613 16/04/2021 07:26
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Da vi prøvde 25 vs 32 mm var ikke forskjellene målbare i praksis i hvert fall.
https://www.landevei.no/sykkelutsty...-25-mm-til-32-mm-dekk-paa-racer-sykkelen

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: Valentino] #2658624 16/04/2021 07:49
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Valentino

Jo, så når favorittdekkene ble oppdatert med fargedetaljer som matcher ramma mi for øvrig, så kan de watt'ene BRR påstår jeg taper over GP5000 ta seg ei bolle ICON_SMILE

[Linket bilde]

Har kjørt både gamle Pro One, Nye Pro One, og GP5000 på denne sykkelen. Kjørte også mye GP4000S2 på tidligere sykkel. Var knallfornøyd med GP4000, men GP5000 har jeg vært særdeles misfornøyde med(*), så etter kort tid solgte jeg de.

* Det jeg ikke har likt på GP5000 var at de for det første er "fryktelig" tunge sammenlignet med Pro One
* De gir ingen bedre kjørefølelse enn Pro One (imo, og det er jo subjektivt så klart)
* Det var "stor" vektforskjell mellom de to dekkene jeg hadde (som i min verden ikke er ett kvalitetstegn)
* Framdekket var delvis "skeivt". Dvs når man sitter på sykkelen og ser ned på framhjulet, og man ser på den "sveisesømmen" midt på dekket (den som slites vekk etterhvert), så går den ikke helt rett. Det var "kast" i den når det snurrer, så da så det ut som om det var kast i hele hjulet. Men hjulet er rett, for det sjekka jeg, og problemet løste seg så raskt jeg gikk tilbake til Pro One. Denne sistnevnte har kanskje ikke noe å si i praksis, men det ser ganske dust ut, og bidrar igjen negativt til min følelse av kvalietskontrollen til Conti.

Når alt dette er sagt, så må jeg bare få skyte inn at dette er basert på "ett" dekksett. Kan hende jeg hadde skikkelig uflaks. Og det føltes ikke noe galt i å sykle på dekkene, og jeg har veldig gode erfaringer med gamle GP4000. Men jeg har bare begynt å like Schwalbe bedre enn Conti, primært fordi Conti var så innmari treige med å få fingeren ut hva gjaldt TL.

Redigert av vviz; 16/04/2021 07:49.

Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: Oleandei] #2658626 16/04/2021 07:58
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Litt kjerringa mot strømmen på dette forumet, men jeg har vært veldig fornøyd med GP5000 TL bortsett fra 2 ting:

* Kanttrådene røyter litt av og til, men ikke være enn at jeg drar/klipper av en løs tråd et par ganger i sesongen.
* De morknet ganske mye av å stå ute noen måneder i vinter/vår.

Vittoria Corsa Control G2 er for øvrig de verste dekkene jeg har hatt, umulige å få på brede felger, masse trykktap, hard kjørefølelse og dårlig grep i svinger og regn.

Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: DuffMcShank] #2658671 16/04/2021 09:16
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Litt kjerringa mot strømmen på dette forumet, men jeg har vært veldig fornøyd med GP5000 TL bortsett fra 2 ting:

Veit ikke jeg, har ikke vært så aktiv her det siste 1.5 året, men er ikke GP5000 generelt veldig godt likt? (Trodde det var jeg som var kjerringa mot strømmen i så måte). Hovedpoenget mitt var egentlig at jeg nå primært velger dekk basert på hva jeg "vil" kjøre på, ikke hva BRR mener jeg "bør" kjøre på, da jeg personlig føler BRR er litt oppskrytt. Jeg klarer liksom ikke gjenskape den påståtte forskjellen i ytelse mellom Schwalbe og Conti ute på asfalten under min praktiske bruk. Men om Pro One går for gule dekaler og Conti velger oransje eller sølv ved neste korsvei, så bytter jeg nok tilbake, av ren forfengelighet ICON_SMILE

Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: vviz] #2658708 16/04/2021 10:46
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Sitat: vviz
Sitat: Valentino

Jo, så når favorittdekkene ble oppdatert med fargedetaljer som matcher ramma mi for øvrig, så kan de watt'ene BRR påstår jeg taper over GP5000 ta seg ei bolle ICON_SMILE

[Linket bilde]

Har kjørt både gamle Pro One, Nye Pro One, og GP5000 på denne sykkelen. Kjørte også mye GP4000S2 på tidligere sykkel. Var knallfornøyd med GP4000, men GP5000 har jeg vært særdeles misfornøyde med(*), så etter kort tid solgte jeg de.

* Det jeg ikke har likt på GP5000 var at de for det første er "fryktelig" tunge sammenlignet med Pro One
* De gir ingen bedre kjørefølelse enn Pro One (imo, og det er jo subjektivt så klart)
* Det var "stor" vektforskjell mellom de to dekkene jeg hadde (som i min verden ikke er ett kvalitetstegn)
* Framdekket var delvis "skeivt". Dvs når man sitter på sykkelen og ser ned på framhjulet, og man ser på den "sveisesømmen" midt på dekket (den som slites vekk etterhvert), så går den ikke helt rett. Det var "kast" i den når det snurrer, så da så det ut som om det var kast i hele hjulet. Men hjulet er rett, for det sjekka jeg, og problemet løste seg så raskt jeg gikk tilbake til Pro One. Denne sistnevnte har kanskje ikke noe å si i praksis, men det ser ganske dust ut, og bidrar igjen negativt til min følelse av kvalietskontrollen til Conti.

Når alt dette er sagt, så må jeg bare få skyte inn at dette er basert på "ett" dekksett. Kan hende jeg hadde skikkelig uflaks. Og det føltes ikke noe galt i å sykle på dekkene, og jeg har veldig gode erfaringer med gamle GP4000. Men jeg har bare begynt å like Schwalbe bedre enn Conti, primært fordi Conti var så innmari treige med å få fingeren ut hva gjaldt TL.

Har du vurdert Muc-Off slangeløse ventiler i oransje? ;-)

Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: joje] #2658720 16/04/2021 11:05
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: joje

[/quote]

Redd det ville bikke over til å bli fjasete ICON_WINK

Fra spøk til alvor, nei det har jeg ikke tenkt på. Får vel sjekke ut hvilke muligheter som finnes der. Oransje er ikke oransje har jeg erfart. Man har mye spillerom ift. hvor langt man skal tendere mot gult eller mot rødt. Schwalbe-oransje var en nesten identisk match heldigvis ICON_SMILE Akkurat de til Muck off så veldig blankpolerte ut, og det tror jeg ikke passer så godt, siden lakkjobben på ramma er i en relativt matt utførelse. I tillegg tror jeg de blir for korte (60mm på de Bikeshop har, bakdekket der er vel 63mm tror jeg). Men takk for tips, det er helt sikkert flere enn Muck off som lager oransje ventiler, har tidligere hatt fargede ventiler fra eksempelvis american classics på annen sykkel. Tror dette er en ting som bare må prøves for å kunne avgjøre om det blir pent eller ei. Jeg mistenker det kan slå begge veier ICON_SMILE

Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: Oleandei] #2659026 18/04/2021 07:53
A
arada Online
Fersking
Fersking
A
Har i likhet med trådstarter kjøpt meg en Topstone. 2020 utgave karbon. Er nybegynner i år og hadde min første langtur på landeveien i går fra Oslo-Moss. Fikk en flott tur med grei snittfart, nå har jeg lyst på hjul med slicks så det går ennå fortere 😎

Hvordan hjulsett kan anbefales som et ekstra landeveissett til en grusracer? Vil prisklasse 5-6k for ferdig oppsatt hjulsett med dekk, skiver og kassett gi meg greie hjul? Er inneforstått med at bakhjulet må redishes 6mm. Bør jeg gå for karbon eller får jeg mindre igjen for det enn hva det koster?

Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: vviz] #2659033 18/04/2021 08:46
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Sitat: vviz
Sitat: joje

Redd det ville bikke over til å bli fjasete ICON_WINK

Fra spøk til alvor, nei det har jeg ikke tenkt på. Får vel sjekke ut hvilke muligheter som finnes der. Oransje er ikke oransje har jeg erfart. Man har mye spillerom ift. hvor langt man skal tendere mot gult eller mot rødt. Schwalbe-oransje var en nesten identisk match heldigvis ICON_SMILE Akkurat de til Muck off så veldig blankpolerte ut, og det tror jeg ikke passer så godt, siden lakkjobben på ramma er i en relativt matt utførelse. I tillegg tror jeg de blir for korte (60mm på de Bikeshop har, bakdekket der er vel 63mm tror jeg). Men takk for tips, det er helt sikkert flere enn Muck off som lager oransje ventiler, har tidligere hatt fargede ventiler fra eksempelvis american classics på annen sykkel. Tror dette er en ting som bare må prøves for å kunne avgjøre om det blir pent eller ei. Jeg mistenker det kan slå begge veier ICON_SMILE

Jeg fikk Sykkelkomponenter til å legge de ut på websiden i 80mm, selv om de ikke har så mange på lokalt lager skal visst alle være tilgjengelige fra leverandør, tok vel et par uker fra jeg bestilte til jeg hadde dem i hånden.

Anbefales på det sterkeste, potte tette på mine Roval-hjul (mye bedre enn Specialized sine egne, ironisk nok), og et kjekt integrert ventilfjerningsverktøy på ventilhetten. "Ulempen" er at du må kjøre med ventilhettene på for at det skal se helt bra ut.

60mm-variantene blir littegran for korte på mine 50mm profil hjul, knotete å få pumpet opp med dem.

https://www.sykkelkomponenter.no/products/muc-off-slangelose-80mm-ventiler

Redigert av DuffMcShank; 18/04/2021 08:47.

Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: arada] #2659036 18/04/2021 08:51
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: arada
Har i likhet med trådstarter kjøpt meg en Topstone. 2020 utgave karbon. Er nybegynner i år og hadde min første langtur på landeveien i går fra Oslo-Moss. Fikk en flott tur med grei snittfart, nå har jeg lyst på hjul med slicks så det går ennå fortere 😎

Hvordan hjulsett kan anbefales som et ekstra landeveissett til en grusracer? Vil prisklasse 5-6k for ferdig oppsatt hjulsett med dekk, skiver og kassett gi meg greie hjul? Er inneforstått med at bakhjulet må redishes 6mm. Bør jeg gå for karbon eller får jeg mindre igjen for det enn hva det koster?

Tror jeg vil anbefale å spare litt mer penger. Jeg er hvert fall veldig fornøyd med HUNT Aero Light Disc som reservehjul på raceren min og har vært happy med hjulsett i tilsvarende prisklasse på xc og sti også, for eksempel fra Mavic. Det er mulig man kan få prisen noe ned om man tar en sjanse og bestiller fra utlandet med novatech nav, for eksempel noen tyske hjulbyggere som har ganske konkurransedyktige priser.

Ellers er den raskeste måten å få høyere snittfart sør for Oslo å terpe Hvervenbukta - Tusenfryd og passe på at vindforholdene er bra, ikke å kjøpe nytt hjulsett ICON_LAUGH

Side 4 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support, Valentino