Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Håp for DT 370-eiere

Re: Håp for DT 370-eiere [Re: baronKanon] #2663859 14/05/2021 12:05
P
PetterLong Offline
Fersking
Fersking
P
Det er nok ingen vei utenom å kjøpe nytt hjul for dette kommer helt sikkert til å ta tid. Prinsippet er viktig her, så jeg kommer ikke til å godta det svaret. Jeg informerte på en hyggelig måte at jeg gjerne ville ha en kopi av avslaget eller kontaktperson hos DT-Swiss. Så jeg kan sende en skriftelig klage. Også videre må jeg registere saken hos Forbrukerrådet, for jeg mener de tolker det helt feil. Så får vi se ICON_SMILE

Re: Håp for DT 370-eiere [Re: PetterLong] #2664086 16/05/2021 18:41
C
Chasin Offline
Fersking
Fersking
C
Er det skikkelig dårlig dette 370 navet, eller er det veldig tøff bruk som skal til? Vurderer ett sett DT Swiss E1900, og der er det 370 nav. Har ikke klart å ødelegge mine Syncros/alexRims billighjul som sitter oroginalt på Geniusen, det er lagrene som har tatt kvelden pga dårlig vedlikehold.

Re: Håp for DT 370-eiere [Re: baronKanon] #2664088 16/05/2021 18:50
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Skikkelig dårlig.

Re: Håp for DT 370-eiere [Re: PetterLong] #2664130 16/05/2021 21:32
SykkelGlenn Offline
Veteran
Veteran
Sitat: PetterLong
Det er nok ingen vei utenom å kjøpe nytt hjul for dette kommer helt sikkert til å ta tid...

Jeg har hatt akkurat samme sykkel, Scott Spark 710 Plus 2017 mod. Jeg først byttet navnet i nytt org. Syncros nav på garanti, skjedde vel kanskje sommeren 2018. Så skjedde det samme sommeren 2019, leverte hjulet igjen til samme butikk.

De ordnet opp med Scott Norge (Ramo) og enden visa ble nytt DT Swiss 350 nav med ratchet inkl. nytt XD boss.

Så at Milslukern ikke klarer å fikse opp dette er jo ganske så dårlig. Da går det på vilja og ikke hva som kunden faktisk har krav på.

Jeg har også fått bygget om et fungerende DT Swiss 370 nav til ratchet med 36 inngrep. Ble ikke akkurat billig...
Det skal sies at jeg måtte bytte ut lager i hjulet i samme slenger, palene til bosset var slitt. Men jeg kunne nok ha sluppet unna med noen kr mindre med å bare bytte lager + rep.kit for palene.

//Glenn
----------------
Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK)
Instagram @sykkelglenn
Re: Håp for DT 370-eiere [Re: SykkelGlenn] #2664307 18/05/2021 11:13
P
PetterLong Offline
Fersking
Fersking
P
Takk for grundig svar. De vet godt at dette navet er dårlig, men de nekter å reparere eller gi meg nytt hjul. Sånn jeg tolker Forbrukerkjøpsloven er det 2 år eller 5 år. De kan ikke velge å si etter 4 år så gjelder ikke reklamasjonen mer. Status nå er hvertfall at jeg har sendt klage, med bilde og kvittering. Så venter på endelig avslag før jeg melder inn saken hos Forbrukerrådet. Må kunne forvente at en seriøs aktør som Milslukern kjenner til hvilke lover og regler som gjelder ved salg. De har vist liten vilje til å løse dette på en god måte hvertfall. Bra det løste seg for deg ICON_SMILE

Re: Håp for DT 370-eiere [Re: baronKanon] #2664324 18/05/2021 13:54
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Ikke for å bli helt hypokonder, men hva er typiske symptomer på dt370 som synger på siste verset?

Re: Håp for DT 370-eiere [Re: Ndreas] #2664328 18/05/2021 15:26
P
PetterLong Offline
Fersking
Fersking
P
Hos meg gikk gjengene i lockringen i oppløsning. Merket det etter jeg hadde byttet drivverk og skulle teste sykkelen. Kunne tråkke rundt selv om hjulet sto stille. Ble mildt sagt forundret over det. Resten så helt og pent ut egentlig, så merka ikke noe til symptomer før det.

Re: Håp for DT 370-eiere [Re: baronKanon] #2664330 18/05/2021 15:55
P
PetterLong Offline
Fersking
Fersking
P
Så tilfeldigvis innom VPG.no, ser ut som de får inn oppgraderingskit nå straks. https://www.vpg.no/dt-swiss/327368/dt-swiss-370-ratchet-uppgrade-system-hg-boss , så det er jo en mulighet for deg Ndreas om du er nervøs for havari. Hvis jeg får ut den skada ringen, burde vel kitet i teorien funke for meg også? Eller tenker jeg helt feil nå hehe.

Re: Håp for DT 370-eiere [Re: baronKanon] #2669595 22/06/2021 11:49
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Delvis DT-relevant:

Da min elsykkel var på førstegangsservice i forrige uke ble det oppdaget slark i DT (350?)-navet. Jeg oppdaget det ikke selv, men mekanikeren ringte meg og sa at det var lagre, evt også boss/paler, som var problemet (dvs trolig det klassiske DT-problemet). Fikk ikke et helt tydelig svar siden de fortsatt undersøkte problemet. Uansett, bra at de tar slike symptomer seriøst. Resultatet var at verkstedet byttet til et helt nytt DT350 ratchet nav og bygget opp hjulet på nytt. Dette kostet ikke meg noen ting, da butikken mente at navet erfaringsmessig ville skape problemer i fremtiden og ville være føre var. God start. Og jeg var litt imponert over en grundig førstegangsservice (har opplevd andre steder at de bare oljer kjedet og justerer girene).

Jeg kjøpte elsykkelen som demo for 300 km siden før påske, og verkstedet mente at NX-kassetten allerede nå var utslitt (nå totalt 1400 km, ukjent antall kjedebytter). Nytt kjede hoppet på kassetten, men min kjedesjekker viste at kjedet fortsatt var innafor (OK, bare å kaste det verktøyet). Litt skuffende at jeg måtte kjøpe ny kassett, tenkte jeg, men ingen krise. Tok en telefon til sjefen der og sa at dette var kortere levetid enn jeg hadde forventet, og lurte på hvor mange ganger de hadde byttet kjede på demosykkelen. Det viste seg å ikke være så enkelt å dokumentere av forskjellige årsaker (demosykler er ikke knyttet til en eier og faller derfor litt utenfor vanlig rutine), men han var enig i at kundeopplevelen ikke var som forventet. Etter en lang og interessant samtale var vi enige om at siden de ikke hadde byttet kjede i det jeg overtok sykkelen (som han mente de burde ha gjort uansett), ville butikken bekoste både ny GX-kassett og tilhørende xD-driver. Jeg ble glad, da dette er en oppgradering jeg hadde villet gjøre uansett. God avslutning der butikken tar ansvar for både egne produkter og praksis.

En slik innstilling har jeg ikke opplevd i sykkelbransjen tidligere. Jeg satt igjen med et svært godt inntrykk av butikken og deres vilje til å høre på sine kunder. Da får man lyst til å komme tilbake. Det hører til historien at jeg har kjøpt to sykler der i år og lagt igjen nok kroner til å kjøpe en OK bruktbil, men poenget med særdeles god kundebehandling står likevel. De må ikke gjøre dette i en tid der kundene nesten tar til takke med hva som helst i mangel på sykler og deler.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Håp for DT 370-eiere [Re: simenf] #2669601 22/06/2021 12:15
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Dette er en god historie Simen!

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Håp for DT 370-eiere [Re: baronKanon] #2669604 22/06/2021 12:18
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Bra historie.

Men blir stadig sjokkert over hvor fort elsykler spiser drivlinje og bakgir!

Re: Håp for DT 370-eiere [Re: baronKanon] #2669605 22/06/2021 12:29
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Kan voks ha noe effekt i positiv retning her?

Re: Håp for DT 370-eiere [Re: Ndreas] #2669608 22/06/2021 12:39
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Sitat: Ndreas
Kan voks ha noe effekt i positiv retning her?

Det kan bremse litt, men god smøring og møkkfritt drivverk er viktig uansett. Noe med MoS eller WS2 i smøringen, som tåler mer trykk enn andre smøremidler.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Håp for DT 370-eiere [Re: Stupfull] #2669612 22/06/2021 12:47
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Stupfull
Bra historie.

Riktig assistanse, riktig gir/utveksling,,, snill giring. Tror det ligger en del levetid der.
Når jeg leser om de som sliter ut 11t og 13t på kassetten, på en fulldempa emtb... da kjøres det feil utveksling og for mye assistanse.
Hvis man samtidig alltid girer under full pådrag.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Håp for DT 370-eiere [Re: RazeFaze] #2669658 22/06/2021 19:47
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Hei Simen, her har jeg altfor mye på hjertet til å skrive noe mer enn jeg allerede har spamma forumet med de siste dager. Vi kan ta en tur til uka så kan du få lukte på nytt EX1 så kan jeg fortelle deg et dusin dårlige erfaringer på saken.. ICON_SMILE

1400km er nok dessverre +/- hva en kan forvente alt ettersom, mange faktorer her. Jeg opplevde selv pest og plage på med at det glapp på de minste bak.

Sitat: RazeFaze
Sitat: Stupfull
Bra historie.

Riktig assistanse, riktig gir/utveksling,,, snill giring. Tror det ligger en del levetid der.
Når jeg leser om de som sliter ut 11t og 13t på kassetten, på en fulldempa emtb... da kjøres det feil utveksling og for mye assistanse.
Hvis man samtidig alltid girer under full pådrag.

Enig i mye her ja det spises, dog skal det være lov å feilgire litt hist og pist, så her ligger det minst like mye svakhet i design som feil bruk. De kunne i det minste lagt en E-spesifikk trigger som hindrer å gire over flere gir med pådrag. Jeg trur du bommer litt på de minste. De stakkars tenna får veldig mye mer (x5) friksjon/rotasjoner enn de større uavhengig av giring under pådrag. Kombinasjonen med El gjør at man cruiser mer på de minste bak +/- 25km/t. Bare tenk transport. Det er ikke nødvendigvis feil utveksling. Men nå får jeg ny 11-48 kassett da skal jeg fort kjøre meg opp en mening om jeg kan gå ned til 32 ja..

Re: Håp for DT 370-eiere [Re: JoachimV] #2669668 22/06/2021 21:23
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: JoachimV
Kombinasjonen med El gjør at man cruiser mer på de minste bak +/- 25km/t. Bare tenk transport. Det er ikke nødvendigvis feil utveksling.

Jo, det vil jeg mene det er. Bruk girene som om man ikke har el. Det gjør jeg. Altså høy kadens.
Kan legge til at EVO sykler sa dette til kona mi, bare som et tips de ga uten noen spesiell sammenheng fordi det i grunn nok var et viktig tips.
Jeg ser at utrolig mange gjør som du skriver, og som du jo også skriver er det jo ikke så lurt å overdrive bruken av små drev.

Ser at sykkelpikene, i likhet med EVO en seriøs elsykkelaktør (begge driver særlig med transportsykler, og transportsyklinga jeg kommenterer på) fraråder bruk av tungt/høyt gir tre ganger i denne artikkelen:
https://www.sykkelpikene.no/blogg/hvordan-bruke-elsykkel.art

Redigert av anonym22; 22/06/2021 21:46.
Re: Håp for DT 370-eiere [Re: anonym22] #2669671 22/06/2021 21:46
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Men nå får jeg ny 11-48 kassett da skal jeg fort kjøre meg opp en mening om jeg kan gå ned til 32 ja..
OMG, "noen" har feil på internettet. Mente naturligvis å gå opp foran for å spare de minste bak. ICON_TONGUE

Sitat: anonymous22
Kombinasjonen med El gjør at man cruiser mer på de minste bak +/- 25km/t. Bare tenk transport. Det er ikke nødvendigvis feil utveksling.

Jo, det vil jeg mene det er. Bruk girene som om man ikke har el. Det gjør jeg. Altså høy kadens.
Kan legge til at EVO sykler sa dette til kona mi, bare som et tips de ga uten noen spesiell sammenheng fordi det i grunn nok var et viktig tips.
Jeg ser at utrolig mange gjør som du skriver, og som du jo også skriver er det jo ikke så lurt å overdrive bruken av små drev.

Ser at sykkelpikene, i likhet med EVO en seriøst elsykkelaktør, fraråder bruk av høyt gir tre ganger i denne artikkelen:

Du må kunne bruke det du kjøper. Dette er så ille at jeg blir helt målløs. Uansett om du kjøper en lada eller porsche skal du kunne bruke gira. Dette er IDIOTISK design som skyves over på forbrukerne. Det handler ikke bare om høyere kadens, du holder gjerne litt høyere snitt hastighet. Nok til at det må bli mer bruk på de minste. Kjøp sykkel til prisen av en god bruktbil bare unngå å bruke gira.. lol. Kansje slutte å selge 12 delt da og gå ned til 8.. ICON_WINK

Re: Håp for DT 370-eiere [Re: anonym22] #2669672 22/06/2021 21:48
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Ser at sykkelpikene, i likhet med EVO en seriøs elsykkelaktør (begge driver særlig med transportsykler, og transportsyklinga jeg kommenterer på) fraråder bruk av tungt/høyt gir tre ganger i denne artikkelen:

Her snakker vi nok mer direkte til pendlere på flatmark enn hardbarka endurosyklister..

Re: Håp for DT 370-eiere [Re: JoachimV] #2669675 22/06/2021 21:52
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Jeg er helt enig i at elsykler er helt feilutstyrt med XC-komponenter.
Men tipset ville jeg fulgt.
Selv med solide komponenter ville jeg nå syklet nokså likt som på vanlig sykkel jeg da.

Re: Håp for DT 370-eiere [Re: anonym22] #2669676 22/06/2021 21:54
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Jeg er helt enig i at elsykler er helt feilitstyrt med XC-komponenter.
Men tipset ville jeg fulgt.
Selv med solide komponenter ville jeg nå syklet nokså likt som på vanlig sykkel jeg da.

Naturligvis, ikke nødvendigvis uenig i det eller. Med Shimano ifjor så fulgte jeg litt med på Cadens for å terpe på å holde den oppe. Har også noe med hvordan motoren jobber. Nytt av året er å ta fokuset bort fra skjerm så jeg må prøve huske på det. ICON_SMILE

Tips her er også på de fleste kassetter å bytte de 3 minste...

Redigert av JoachimV; 22/06/2021 21:59.

Re: Håp for DT 370-eiere [Re: baronKanon] #2669678 22/06/2021 21:59
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Her snakker vi nok mer direkte til pendlere på flatmark enn hardbarka endurosyklister..

Absolutt, men du skrev om transport og jeg kommenterte om transport. Det er jo ikke akkurat særlig mer solid drivverk på el-endurosyklene? Transport utgjør jo fort mange av kilometerne, trenger jo ikke slite ekstra da?

Tips her er også på de fleste kassetter å bytte de 3 minste...

Bytte de 3 hvis de er mer slitt enn de andre, mener du? Lurt hvis man får tak i de billigere enn hele kassetten, avhenger vel litt av hva man har.

Redigert av anonym22; 22/06/2021 22:02.
Re: Håp for DT 370-eiere [Re: anonym22] #2669679 22/06/2021 22:02
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Absolutt, men du skrev om transport og jeg kommenterte om transport. Det er jo ikke akkurat særlig mer solid drivverk på el-endurosyklene? Transport utgjør jo fort mange av kilometerne, trenger jo ikke slite ekstra da?

Ah akkurat når jeg snakka om transport før det ble pendelerne så var det mer for egen del og "enduro-transport" mellom moroa.. Trur mange av oss er litt flinkere til å holde cadens enn tante olga med kurv og "elmoped".

Re: Håp for DT 370-eiere [Re: JoachimV] #2669680 22/06/2021 22:04
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Skjønte at du mente transport som til/fra sti og før/etter slaga i enduro - men det blir i grunn ganske samme sykling som pendling det, for motor og drivverk.

Re: Håp for DT 370-eiere [Re: anonym22] #2669681 22/06/2021 22:07
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Skjønte at du mente transport som til/fra sti og før/etter slaga i enduro - men det blir i grunn ganske samme sykling som pendling det, for motor og drivverk.

Ikke helt enig der, pendling på flatmark og asfalt kan du lettere ligge med mer motstand for motoren. Har bilder i hodet på disse elsyklistene i bybildet hvor pedalene så vidt roterer akkurat nok til å få hjelp.

Re: Håp for DT 370-eiere [Re: JoachimV] #2669682 22/06/2021 22:12
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Ikke helt enig der, pendling på flatmark og asfalt kan du lettere ligge med mer motstand for motoren. Har bilder i hodet på disse elsyklistene i bybildet hvor pedalene så vidt roterer akkurat nok til å få hjelp.

Ja, noen sykler jo sånn - med tungt gir og knapt kraft?. Og noen sykler med tungt gir og tråkker normalt/hardt. Begge deler sliter unødvendig, så poenget er uansett at du skal ha lettere gir og høyere kadens.
Jeg er ikke helt sikker på hvilke bilder du har, og om de er relevante? Men jeg tenker i grunn mest på pendlere som tråkker i tunge gir, i godt driv, ikke spesifikt de som sykler sakte med elsykkel (som nok matcher dine bilder).

Sykler du mye på tunge gir med lav kadens, så klag iallfall ikke hvis de minste drevene blir mest slitt.

Redigert av anonym22; 22/06/2021 22:20.
Re: Håp for DT 370-eiere [Re: anonym22] #2669683 22/06/2021 23:00
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Jeg er ikke helt sikker på hvilke bilder du har, og om de er relevante? Men jeg tenker i grunn mest på pendlere som tråkker i tunge gir, i godt driv, ikke spesifikt de som sykler sakte med elsykkel (som nok matcher dine bilder).

Sykler du mye på tunge gir med lav kadens, så klag iallfall ikke hvis de minste drevene blir mest slitt.

Tenker på de pendlerne i godt driv ja...

Jeg trur ikke jeg er i den kategorien med tunge gir og lav kadens, derfor ble jeg ganske overrasket når mine minste begynte glippe.. Dette er ikke bare brukerfeil, selvom noe er det. Sier seg selv at det er veldig liten kontaktflate på 10-15 tannebisser vs 50 noe som åpenbart gir en heftig friksjon med slitasje.

Re: Håp for DT 370-eiere [Re: SykkelGlenn] #2671936 08/07/2021 11:25
P
PetterLong Offline
Fersking
Fersking
P
Sitat: SykkelGlenn
Sitat: PetterLong
Det er nok ingen vei utenom å kjøpe nytt hjul for dette kommer helt sikkert til å ta tid...

Jeg har hatt akkurat samme sykkel, Scott Spark 710 Plus 2017 mod. Jeg først byttet navnet i nytt org. Syncros nav på garanti, skjedde vel kanskje sommeren 2018. Så skjedde det samme sommeren 2019, leverte hjulet igjen til samme butikk.

De ordnet opp med Scott Norge (Ramo) og enden visa ble nytt DT Swiss 350 nav med ratchet inkl. nytt XD boss.

Så at Milslukern ikke klarer å fikse opp dette er jo ganske så dårlig. Da går det på vilja og ikke hva som kunden faktisk har krav på.

Jeg har også fått bygget om et fungerende DT Swiss 370 nav til ratchet med 36 inngrep. Ble ikke akkurat billig...
Det skal sies at jeg måtte bytte ut lager i hjulet i samme slenger, palene til bosset var slitt. Men jeg kunne nok ha sluppet unna med noen kr mindre med å bare bytte lager + rep.kit for palene.

Tenkte å oppdatere på statusen angående hjulet mitt. Nå etter 8 ukers behandlingstid har Mislukern og Cycle service nordic endelig blitt enige om å reparere hjulet mitt. Det har vært mye greier. Cycle service ville ha hjulet inn til egen kontroll og har vært lite villige til å svare butikken så ting har tatt tid. Glad det ordnet seg til slutt, men det burde vært løst mye tidligere.

Re: Håp for DT 370-eiere [Re: baronKanon] #2672164 11/07/2021 07:57
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Disse er såvidt jeg kan se identiske:
https://bikeshop.no/dt-swiss/hxyxxx...rade-kit-fra-3-paler-til-ratchet-sram-xd
https://www.vpg.no/dt-swiss/327372/dt-swiss-370-ratchet-uppgrade-system-xd-boss

Ifølge bikeshop: "Dette settet konvertere alle DT Swiss nav med 3-paler til den fantastiske og solide Ratchet mekanismen."

Noen som kan bekrefte/avkrefte at jeg kan oppgradere mitt DT 360 nav med dette kittet?

Dessverre ikke på lager da...

Re: Håp for DT 370-eiere [Re: Mmar] #2672267 12/07/2021 09:10
F
fivestage Offline
Fersking
Fersking
F
Jeg bestilte diverse deler til Ratchet LN fra whizz-wheels.de.

De har ferdige servicekit, men fører også enkeltdeler. Servicekittene inneholder tannplater med 18 tenner og leveres med diverse boss, men ikke HG for landevei.
Ettersom jeg skulle ha deler til et 370 landeveishjul med HG Road, gikk jeg for å bestille enkeltdeler og rasket med meg 36 tenner.

Whizz-wheels trekker fra tysk mva hvis du spør om det. Merk at du må betale norsk mva og tollgebyr ved import fra dem. Totalt ble det omtrent 1800 kroner for mine deler levert på døren.

Ellers fungerte hubverktøy for demontering og montering fra AliExpress greit. De ble levert til Norge på ganske nøyaktig to uker. Totalt omtrent 200 kroner for begge verktøyene.

Det kittet kunne i alle fall oppgradere mitt 370-nav. Bortsett fra at jeg ikke har xd er det akkurat samme prosedyre. Eneste forskjellen er boss.
Anbefaler jeg det? Ja, det er gøy å oppgradere.

Redigert av fivestage; 12/07/2021 09:33.
Re: Håp for DT 370-eiere [Re: baronKanon] #2672271 12/07/2021 09:26
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
At dette var utsolgt var unnskyldningen jeg trengte for å kjøpe nytt hjul. ICON_LAUGH
Bike24 handler jeg DT fra, utvalg og gode priser. Betaler ikke moms til de men inn til Norge.

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support