Flytte ut av Oslo
|
Flytte ut av Oslo
12/04/2021 10:26
|
JonR
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Vi vurdere å flytte ut av Oslo fra leilighet til hus og ut av Oslo for å få litt mer for pengene. Vurderer bl.a. Asker og Nordre Follo (Oppegård/Ski) og tildels også Romerike. Er jo mange momenter som skal vektlegges når man tar et slikt valg og sykkelmulighetene er ett slikt moment. Er det noen her som har noe innspill om Asker vs Nordre Follo vs Romerike når det gjelder stisykling? Hittil har jeg syklet mest i Østmarka og liker meg der. Passe vanskelig og ikke alt for mye knot. Langrenn er også en faktor, der føler jeg kanskje Nordre Follo taper pga lav høyde som gir kort skisesong.
|
|
|
Re: Flytte ut av Oslo
[Re: JonR]
12/04/2021 10:33
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Asker er fint, men der jeg ville vurdert området Asker sentrum mot Lierskogen. Da har du Vestmarka på ene siden og Oppsjømarka/Kjekstadmarka på andre siden. Lengre nordøst (retning Oslo og retning Vollen) i kommunen må du nok sykle lengre for å komme til sti, og langs sjøen videre mot gamle Røyken er de ikke så mye kul sti. På vinteren er det mye bra skiløyper i begge i de nevnte markene.
Drar du den lengre, så har du jo Drammen, med både et av norges beste stinettverk og skiløyper.
Redigert av aug11x; 12/04/2021 10:36.
|
|
|
12/04/2021 10:46
|
Tassen83
Fersking
|
Fersking
Kan si litt om Romerike, nærmer bestemt Nittedal. Flyttet fra Løren til Rotnes for fire år siden. Bor på Kruttverket som er en stor "koloni" med utvandrere fra Oslo som ønsket seg større plass uten å betale prisene på Grefsen, Kjelsås o.l. Nærhet til Gjøvikbanen sikrer pendlingen for mange i "normaltider". Gjøvikbanen har lite nedetid og brukes ca 30 min til Oslo S.
Når det gjelder tingene du spør om: 1. Stisykling: Bra tilgang på stier i Lillomarka,Sinober, Barlindåsen osv utenfor døren. Stiene her er nok ikke like tilrettelagt som i Østmarka men fortsatt er det mye kvalitet. Hiver av og til sykkel på bilen og kjører til Romeriksåsen eller Gjelleråsen for å få litt variasjon. Det er mange vennlige sjeler som rydder stiene i starten av sesongen så det pleier ikke å være så mye knot. Det er noen fine bortover flytstier men de aller fleste turene på denne siden av dalen er av typen klatre opp for å få en morsom nedkjøring og kjør så videre til neste topp. Siden det er en del snø her så tar det jo da også en stund før sesongen åpner, men forstår det som at Gjelleråsen nå er bort i mot bar. Har også hatt mye morro med pigg på oppgåtte stier og i langrennsløyper når disse ikke er i god stand for langrenn.
2. Langrenn: Nittedal er vel av det mer snøsikre. Her på Kruttverket starter lysløypa rett utenfor døra. Største ulempen er at du må alltid må påregne en del høydemeter for å komme deg lenger inn i marka, da tenker jeg mest i forhold til tur med barn.
|
|
|
[Re: aug11x]
12/04/2021 10:52
|
JonR
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Drar du den lengre, så har du jo Drammen, med både et av norges beste stinettverk og skiløyper.
Drammen har også vært vurdert, hvis man skal kombinere pendle/reisetid til Oslo med sti/ski, hvilke områder i Drammen bør man sikte seg inn på da? (Bør kanskje også nevnes at en faktor som jeg må ta hensyn til er en sønn på 13 som skal gå på skole og hvor verden foreløpig kun består av fotballspilling.)
|
|
|
12/04/2021 10:58
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Det fine med Drammen (i motsetning til Oslo) er at uansett hvor du bor i byen, så har du bare en kort sykkeltur til sti. Jeg bodde midt i byen tidligere og hadde nok valgt å bosette meg langs åsen fra Bragernes mot Åssiden.
|
|
|
12/04/2021 11:04
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Det fine med Drammen (i motsetning til Oslo) er at uansett hvor du bor i byen, så har du bare en kort sykkeltur til sti. Jeg bodde midt i byen tidligere og hadde nok valgt å bosette meg langs åsen fra Bragernes mot Åssiden. Avhengig av hva man kaller kort så gjelder vel dette i Oslo også? Jeg bor nesten så langt unna Marka man kan i Oslo og har ikke mer enn 20 minutters sykling til Gaustad, 30 minutter til Østmarka. 35 til Grefsenkollen.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
12/04/2021 11:14
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Joda. Jeg har bodd flere år på Frogner, og det går fint å sykle til skogen, men i Drammen har du 5 min til skogkanten uansett nesten. Skal jeg på en 2 timers kveldstur så er det fint å slippe 30 min + (opp/ned) gjennom byen. Ellers er jo også Oslo en fantastisk sykkelby sånn sett.
|
|
|
12/04/2021 11:23
|
JonR
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Nå bor jeg på Frogner og sykler til Østmarka. Går jo helt greit det, men som familefar er det begrenset hvor mye tid jeg får på sykkelsetet og jo kortere til/fra jo mere tid får jeg på en morsom sti. Hvis jeg feks bare har halvannen time ledig er det nesten ikke noe vits i å dra ut slik situasjonen er nå.
|
|
|
12/04/2021 12:12
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Nå bor jeg på Frogner og sykler til Østmarka. Går jo helt greit det, men som familefar er det begrenset hvor mye tid jeg får på sykkelsetet og jo kortere til/fra jo mere tid får jeg på en morsom sti. Hvis jeg feks bare har halvannen time ledig er det nesten ikke noe vits i å dra ut slik situasjonen er nå. Helt klart. Fem minutter er bedre enn 15-20.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
12/04/2021 13:40
|
Hen9ng
Entusiast
|
Entusiast
På andre siden av Romeriksåsen fra Nittedal finner du Eltonåsen, som har Romeriksåsene med tilhørende sykkel og skimuligheter og i tillegg svært snøsikkert. Fra Eltonåsen bruker du 7 min til Åsgreina som hadde nykjørte løyper senest i helgen. 15 min Sjonken som henger sammen løypenettet fra Brovoll som gjerne har godt skiføre omtrent til mai. På vinteren har du naturligvis skiløypene rett utenfor også på Eltonåsen.
|
|
|
12/04/2021 14:03
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
Men må du ut av Oslo? Får jo en del for pengene i skogkanten på begge sider av Groruddalen. Bodde selv i skogkanten på Ammerud en del år og begynte da med stisykling. Fikk skviset inn mange småturer i Lillomarka mellom pappaplikter og solnedgang. Bra (sti)sykkelmiljø der og opptil flere representert her på forumet.
|
|
|
12/04/2021 14:20
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg ville også sjekket mulighetene i Oslo. Hvis du vil bo nær Østmarka (og hvilke stisyklister vil ikke det...), så kan du sjekke i Haugerud-området. Ettersom det ligger i Alna (med tilhørende skolekrets) er prisene lavere her enn i Østensjø, men beliggenheten er likevel ypperlig. Østmarka ligger rett bak huset og t-banen tar deg kjapt til byen (når det blir aktuelt igjen). Det er kort vei til det meste av service-tilbud. Det eneste som mangler er et ordentlig sted med håndverksbakst og skikkelig kaffe, men noen må vel snart innse den åpenbare markedsmuligheten i den høye tettheten av syklister og barnevogner i dette området.
|
|
|
12/04/2021 14:39
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Nordre Follo har flust av stisyklingsmuligheter, sørmarka i de områdene som er nærmest Oslo er i stor grad tilsvarende som for Østmarka og de to skogene henger jo sømløst sammen. Akkurat hvor nært må du nesten sjekke på kartet ift. det huset du vil kjøpe, men siste bolig jeg hadde på Øvreskogen i Oppegård så hadde jeg knapt 100 meter før jeg var ute på et helt strålende stinett med både Grytåsen, Grønliåsen, Taraldrudåsen, Slettåsen mm. som også er tilgjengelig fra f.eks Langhus og Siggerud. Hadde også turer inn i Østmarka over mot Sandbakken, Vangen mm. med start hjemmefra.
Lars-Erik
|
|
|
12/04/2021 16:06
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Gjorde samme øvelsen i 2014-2015. Østmarka utgikk (var på sikkert 30 visninger) med oppussingsobjekter til 2 mill over prisantydning. Markedet var helt galskap overprisa. Kunne sikkert fortsatt letingen og funnet noe til slutt, men det var en ekstrem kamp i akkurat det segmentet vi så på. I kr/m2 kom jeg billigere ut her. Ikke det samme tettvevde nettverket som i Østmarka, men det er jo litt på godt og vondt også, større variasjon, mer nedkjøringer og lengre turer. Ekstremt bra for langrenn, 3 alpinanlegg 5 minutter unna. Brukbart for racer og grusbanking er det også. Ekspressbuss til byen men den tar jeg sjelden siden jeg jobber akkurat på kommunegrensa og sykkel bruker like lang tid. Kommuneøkonomi og skolekvalitet ble også et kriterie som vi tok hensyn til.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
12/04/2021 16:29
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tror ikke du vil angre på å flytte ut av Oslo i alle fall, gjorde det selv for 7,5 år siden og ser meg aldri tilbake. Flytta til Nesodden og trodde jeg måtte pendle mye til Oslo for å finne god stisykling, men det har det blitt lite av. Skimessig er det ikke det helt store her, men er det ikke skiføre så sykler vi. 
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
12/04/2021 16:59
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Asker/Røyken, Lierskogen og Konnerud er bra mhp ski, sykkel og turmuligheter generelt. Drammen har vel ett litt frynsete rykte hvis du har barn, litt høy Stovner faktor.
Hvis ballspill er viktig og økonomien god, gå for Asker
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
12/04/2021 17:01
|
TheOdd
Medlem
|
Medlem
Denne tråden burde jo vært flyttet til Ymse, siden den "dessverre" er sykkelrelatert.
Jeg hadde lyst til å spørre hva folk har av erfaringer med å flytte ut til steder som Ski, Kolbotn og Siggerud. Men da på et generelt nivå. Vi bor nå "midt i byen", og jobber også i sentrum når kontorene åpner igjen. Kunne tenkt oss mer fred og ro.
Siggerud har kommet som et alternativ nå nylig. Hyggelige boligpriser, lite sted med en matbutikk. Vi bruker ikke mye av verken kulurlivet eller restauranttilbudet i Oslo, men likevel. Blir det for lite? Og motsatt, får man egentlig mer ro av å bo i Kolbotn, eller er det mye av samme?
|
|
|
12/04/2021 17:10
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Siggerud har bra sykkelmiljø med tilbud til barn og du er mye mer rett på marka enn Kolbotn. Stisykling rett ut av døra. Også nærmere Krokhol og Enebakk som kan ha OK skiføre. Ulempen er at du blir mer avhengig av bil.
Kolbotn har mye bedre utvalg butikker etc og du er nærmere Ski Storsenter og sjøen. Grønliåsen nær Kolbotn har noen av Osloområdets bedre flytstier, tidlig bare og flittig tråkket opp om vinteren.
|
|
|
[Re: runermm]
12/04/2021 17:16
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg ville også sjekket mulighetene i Oslo. Hvis du vil bo nær Østmarka (og hvilke stisyklister vil ikke det...), så kan du sjekke i Haugerud-området. Ettersom det ligger i Alna (med tilhørende skolekrets) er prisene lavere her enn i Østensjø, men beliggenheten er likevel ypperlig. Østmarka ligger rett bak huset og t-banen tar deg kjapt til byen (når det blir aktuelt igjen). Det er kort vei til det meste av service-tilbud. Det eneste som mangler er et ordentlig sted med håndverksbakst og skikkelig kaffe, men noen må vel snart innse den åpenbare markedsmuligheten i den høye tettheten av syklister og barnevogner i dette området. Jeg bor på Haugerud, og prisene er spiselige, og det er et ganske bra miljø i vårt borettslag. 5 min til sti pisser vi på, siden vi bare har 2 
|
|
|
12/04/2021 17:20
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hvordan er jobbmulighetene der du flytter, da? Har pendlet før, og det gjør jeg aldri igjen. Fy faen, for noe drit. Bedre å sette seg på sykkelen og kruse til jobben enn å stampe på mosseveien (kjempegøy, eller hva, Roy?), komme seg til kollektivt, sitte på kollektiv og fra kollektiv til jobb. Blæsj.
|
|
|
[Re: TheOdd]
12/04/2021 17:32
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Siggerud har kommet som et alternativ nå nylig. Hyggelige boligpriser, lite sted med en matbutikk. Vi bruker ikke mye av verken kulurlivet eller restauranttilbudet i Oslo, men likevel. Blir det for lite? Og motsatt, får man egentlig mer ro av å bo i Kolbotn, eller er det mye av samme? Jeg bor i Ski, og drar gjerne til Siggerud og omegn for å sykle. Hjemmefra er det enten 15 minutter til Siggerud med bil, eller så kan jeg sykle ca 5km asfalt og grus før det er blanding av sti og turvei helt til de fine åsene ute på Bøleråsen og Siggeurd, eller lengre nordover mot Østmarka. Det er flere småsteder rundt her det er mulig å bo i, men vi valgte Ski fordi det er best togforbindelse til Oslo. Det er allerede i dag flere og mer direkte tog, men desember 2022 skal Follobanen åpne. Da blir det 11 minutter til Oslo S. Det er gull når verden er mer normal, og kontoret er i Oslo sentrum.
|
|
|
12/04/2021 17:35
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Pendling er noe dritt. Om trådstarter jobber i Oslo (og har tenkt til å fortsette med det), så hadde jeg aldri flyttet ut av byen. Om så, ikke veldig langt. Heller 30 min på sykkel til sti enn det dobbelte til jobb. Om man ikke har planer om å sykle da.
|
|
|
12/04/2021 17:43
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Denne tråden burde jo vært flyttet til Ymse, siden den "dessverre" er sykkelrelatert.
Jeg hadde lyst til å spørre hva folk har av erfaringer med å flytte ut til steder som Ski, Kolbotn og Siggerud. Men da på et generelt nivå. Vi bor nå "midt i byen", og jobber også i sentrum når kontorene åpner igjen. Kunne tenkt oss mer fred og ro.
Siggerud har kommet som et alternativ nå nylig. Hyggelige boligpriser, lite sted med en matbutikk. Vi bruker ikke mye av verken kulurlivet eller restauranttilbudet i Oslo, men likevel. Blir det for lite? Og motsatt, får man egentlig mer ro av å bo i Kolbotn, eller er det mye av samme? Siggerud er, med respekt å melde, på en annen planet enn Ski, Oppegård og Kolbotn. Men det blir jo folk av beboerne der og, Herman Flesvig f. eks 
|
|
|
[Re: baronKanon]
12/04/2021 18:07
|
JonR
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hvordan er jobbmulighetene der du flytter, da? Har pendlet før, og det gjør jeg aldri igjen. Fy faen, for noe drit. Bedre å sette seg på sykkelen og kruse til jobben enn å stampe på mosseveien (kjempegøy, eller hva, Roy?), komme seg til kollektivt, sitte på kollektiv og fra kollektiv til jobb. Blæsj. Jeg har hatt hjemmekontor i et år nå og trives med det, jobber egentlig på Alnabru men blir nok bare tur dit hvis jeg allikevel har noe annet å gjør i området. Kona jobber på Rikshospitalet så må nok isåfall sikte på at hun får seg ny jobb et annet sted på sikt. Men faren min bor på Oppsal så det blir nok noen turer inn til byen av og til men slipper iallefall rushtrafikken.
Redigert av JonR; 12/04/2021 18:19. Rediger grunn: skrivefeil
|
|
|
12/04/2021 18:34
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
Får vel framsnakke Drøbak litt også da, men samtidig trekke frem litt ulemper. Nære sjøen og en drøm om sommeren. Er en by (type bitteliten), men har spisesteder, kino og fantastisk bakeri (bare spør de 300 landeveissyklistene som frekventerer der i helgene). Mao må ikke ty til bilen for alt mulig.
Delvis skakkjørt kommuneøkonomi pga etablering av badeland, skatepark etc samt lite tilflytting av yngre folk kombinert med økende velferdsutgifter. Mangfoldig fritidstilbud for barn med sentralt plassert hall, idrettsanlegg etc (samt ovennevnte badeland og skatepark). Liker ikke begrepet «trygt for barn» da dette er normalen de fleste steder samtidig som utfordringer som oftest finnes uavhengig av geografi, men la oss nå si at det er oversiktlig.
Skog og stitilgangen her er noe begrenset, men likevel mange fine småturer oppi hundremeterskogen eller Seierstenmarke som den kalles. Dessuten er det en del skog sørover mot Hvitsten, men har ikke forsket allverden på den. Skimessig er det vel begrenset, men en svært driftig skigruppe sørger for kunstsnø i løypene her vinterstid. Ellers tror jeg faktisk hurumlandet en tunnellengde unna kan by på fine løyper uten at jeg har testet det selv.
Aberet her ute er selvfølgelig pendlingen. Tidligere pendlet jeg til Oslo og det går faktisk direkte rutebuss 8ggr i timen herfra samt til langt på natt i helgene. Ca 40 min avhengig av stoppested i Dbk. Er i overkant, men hjemmekontor, mc, sykkel kan bøte litt på det (linje 5 til Ammerud tok litt tid det og) Ikke særlig mange arbeidsplasser her, men begynner poppe opp litt rundt Ski og skulle du evt være kvalifisert til å jobbe med kyr og sånn finnes det jo et stort universitet ganske nært
Så nå Alnabru og riksen.... da kan du glemme Drøbak mtp reisevei tror jeg. Jeg pendlet til kontor på byporten, det gikk liksom akkurat
Redigert av ELO73; 12/04/2021 18:37.
|
|
|
12/04/2021 19:17
|
TheOdd
Medlem
|
Medlem
En digresjon om Drøbak. Jeg hadde en kollega som bodde der. Ikke syklist, men OK sprek. Skulle sykle til jobben i Oslo for første gang på lenge. Etter en solid dose med motvind og konstatering av dårlig form var det bare å finne frem telefonen ved Tusenfryd og varsle at morgenmøtet ble noe utsatt...
|
|
|
12/04/2021 19:28
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
En digresjon om Drøbak. Jeg hadde en kollega som bodde der. Ikke syklist, men OK sprek. Skulle sykle til jobben i Oslo for første gang på lenge. Etter en solid dose med motvind og konstatering av dårlig form var det bare å finne frem telefonen ved Tusenfryd og varsle at morgenmøtet ble noe utsatt... Haha, glemte legge til at det faktisk alltid er motvind begge veier... Annen sykkelrelatert fun fact av nyere dato fra Drøbak er at en viss sykkelbygger fra Hølen har blitt museumsforvalter her. Håper kaffen der kan få en oppgradering når de gjenåpner. Vaflene derimot er finfine...
|
|
|
[Re: Flamini]
12/04/2021 19:33
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Asker/Røyken, Lierskogen og Konnerud er bra mhp ski, sykkel og turmuligheter generelt. Drammen har vel ett litt frynsete rykte hvis du har barn, litt høy Stovner faktor.
Hvis ballspill er viktig og økonomien god, gå for Asker Hva betyr "Stovner-faktor"? Siden Drammen nå er en storkommune med ca. 100.000 innbyggere, kan det ikke tenkes at demografien er litt variert?
Gaute
|
|
|
13/04/2021 06:54
|
Panda
Besatt
|
Besatt
At du orker å pendle så langt (Drammen-Alnabru = 1 time hver vei) bare for å kunne sykle på fine stier! Om man er sykkelproff så skjønner jeg det, men da hadde du jo ikke pendlet. Tenk hvor mye tid du bruker ukenlig på pendling (blir fort en hel dag).
Selvklart om du kan ha hjemmekontor meste av tiden, så er det en annen sak. Men å pendle 5 dager i ugen, da blir du så sliten og lei at du ikke gidder å dra frem sykkelen når du kommer (sent) hjem.
|
|
|
13/04/2021 08:07
|
JonR
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Vi flytter ikke for at jeg skal kunne sykle på fine stier, fine stier har jeg allerede tilgang til her i Oslo. Men flytter for å få større/bedre bolig for samme sum penger. Men når vi skal flytte vil jeg jo gjerne flytte til et annet sted der det også er fint å sykle og gå på ski. Og pendlingen regner jeg med å kunne redusere til en gang per uke eller en gang hver 14. dag.
|
|
|
|
|