Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Mystisk feil på bil V50

Mystisk feil på bil V50 #2657774 12/04/2021 12:08
E
Ebrietas Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Hei
Har en feil som dukker opp en gang i blant som jeg ikke forstår hva kan komme av. Har bestilt time for feilsøk, men verkstedsleder virket og rimelig i villrede om hva det kan være.

Saken er at av og til kommer det en hylelyd som høres ut som viftereim, men dette dukker opp plutselig ut varer i mindre en ett sekund. Samtidig napper det lett i bilen, som om bremser litt.
I bykjørings bruk skjer dette mellom null og to ganger per tur på 5-20min. Ser ingen sammenheng med temperatur, turtall, hastighet, AC eller gasspådrag.

Har ikke fått kontrollert det, men det er mulig bilen lader litt dårlig. Har fått varsling på at webasto har lite strøm to hanger i vinter.

Service er fulgt, nylig eu-godkjent, batteri og reg-reim ca 2 år gamle.

Noen forslag til hva dette kan være?

Re: Mystisk feil på bil V50 [Re: Ebrietas] #2657784 12/04/2021 12:25
Furu Offline
/Stig
/Stig
Du vet sannsynligvis ikke når AC skrur seg av og på, da kompressoren nok ikke går kontinuerlig.
Husker på åttitallet så ettermonterte jeg AC i en Opel. Kompressoren brukte da ca 2 hk, og det kunne merkes på en motor med ca 100 HK.
Kanskje det er noe feil med den, så den trekker mer energi nå?

Stig

Re: Mystisk feil på bil V50 [Re: Ebrietas] #2657786 12/04/2021 12:30
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: Ebrietas
Saken er at av og til kommer det en hylelyd som høres ut som viftereim, men dette dukker opp plutselig ut varer i mindre en ett sekund. Samtidig napper det lett i bilen, som om bremser litt.

Hylelyd pleier å være en rem som glipper litt, ja, kan være rem til dynamo som er litt slakk ?(Du skriver bilen muligens lader dårlig, - sluring?).

Sitat: Ebrietas
Har ikke fått kontrollert det, men det er mulig bilen lader litt dårlig. Har fått varsling på at webasto har lite strøm to ganger i vinter.

Service er fulgt, nylig eu-godkjent, batteri og reg-reim ca 2 år gamle.
ja, jo, men det slurves ikke sjelden litt på service, kanskje remstramming ikke ble kontrollert? :-(

Hadde et lignende fenomen på en eldre bil med gammel og slitt rem til servoen for styringen. Av og til hyling og et par små rykk i rattet, særlig ved større rattutslag i lav hastighet., som ved utkjøring fra lukeparkering.
Byttet servo-rem, og fenomenet forsvant.

Vet jo ikke om dine "fenomener" kan ha samme årsak.

Re: Mystisk feil på bil V50 [Re: Ebrietas] #2657791 12/04/2021 12:35
E
Ebrietas Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Tenkte på det, eller feil med reimhjulet. Men har forsøkt å kjøre med AC av uten at det hadde merkbar effekt. Lyden og «nappet» kommer uavhengig av om AC er påskrudd og varer som nevnt i under ett sekund.

På en måte kan det virke som ett av løpehjulene viftereimen går over henger seg opp, for så å slippe igjen. Men hastigheten på disse er vel så høy at slark i lager eller lignende raskt ville blitt værre?

Re: Mystisk feil på bil V50 [Re: Anomyn] #2657797 12/04/2021 12:46
E
Ebrietas Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Anomyn:
Jo, mistenker at det kan være noe der. Kanskje derfor verkstedet virket litt ekstra interessert når jeg påpekte at det var de som byttet reg-reim og hadde de siste 3-4 servicene.
Dette dukket også opp ganske samtidig som EU-kontrollen ble tatt.

Re: Mystisk feil på bil V50 [Re: Ebrietas] #2658023 13/04/2021 12:07
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
det kan være ett hjullager som har røket, hvis en av kulene/rullene tverrstiller seg vil de skjære i lagerbanen og lage en skikkelig stygg høyfrekvent lyd. i noen tilfeller må du åpne lageret for se at det er defekt

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Mystisk feil på bil V50 [Re: Ebrietas] #2658927 17/04/2021 11:13
E
Ebrietas Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Foreløpig diagnose er at turboventil (samme som ERG?) må byttes. Med hyggelig delepris og raskt arbeid blir ikke dette en av jobbene jeg skal lære meg selv.

Moderator  support