Konflikter EMTB vs Analog
|
Re: Konflikter EMTB vs Analog
[Re: Hogg75]
09/04/2021 20:06
|
Hogg75
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Synsing og spekulering fra meg: Kall meg gjerne naiv som velger å tro at ikke lovene endres men, mulig at det kan bli lokale restriksjoner pga konflikter med andre brukergrupper? Men det å skylde dette på emtb alene virker helt høl i hue, som om det var 100% bra før emtb.... For meg så kan det virke som om enkelte tar avstand og holder en armlengdes avstand for da blir det enkelt å prøve å kaste oss under bussen når det smeller i steden for å forsøke å ha dialog og jobbe aktivt for å holde marka åpen for alle? Dersom det stemmer er det ekstremt raust og nobelt av de med dette synet synes jeg. I tillegg forsøke i en hver anledning man får å dytte ned alt som har med emtb å gjøre i alle fora og SM. Stammer alt dette fra frykt for å miste tilgang selv? Tenker at det i såfall er meget bakstreverske holdninger som kommer til å bite hardt tilbake da en av gruppene har en voldsom vekst og det er ikke bare nye folk men mange som konverterer. I 2017 & 2019 var jeg i Spania og syklet 17 på analog og 19 på emtb. Der fortalte de at over 70% av alt nysalget av sykler var emtb. Tipper at vi om ikke lenge ser de samme tallene her hvis det ikke allerede er her...?
|
|
|
[Re: baronKanon]
09/04/2021 20:38
|
ket16
Ringrev
|
Ringrev
Hva faen er en analog sykkel?
Dette lurer egentlig jeg også på. Og hvor kommer utrykket fra?
Ketil
|
|
|
09/04/2021 20:48
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Jeg synes vi skal ta skikkelig på alvor at det er mange interesseorganisasjoner i pressområder som ønsker forbud mot stisykling generelt.
En veldig stor andel av Norges befolkning bor i pressområder, og det er nettopp her disse interesseorganisasjonene er aktive. Å argumentere for at Norge gror igjen på landsbasis blir skikkelig god dag mann økseskaft-argumentasjon.
Ingen har problemer med en ivrig el-stisyklist i Engerdal, mens det er veldig mange som misliker oss som bor i en stor by og som vil sykle sti. Disse folka kan lage skikkelig trøbbel for oss, og å inkludere el-syklister i "gjengen" vår gjør at våre klassiske argumenter for hvorfor vi skal ha lik tilgang til marka som alle andre smuldrer bort.
Jeg har prøvd el-stisykkel og synes det var gøy/interessant, men jeg tror også at vi som fremdeles liker å sykle med kjøttmotor bør jobbe for å skille ut elsyklister som en egen gruppe. Hva det innebærer vet jeg ikke...
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
[Re: ket16]
09/04/2021 21:12
|
Hogg75
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Dette lurer egentlig jeg også på. Og hvor kommer utrykket fra? Hørte det først på EMBN som er søster kanal til GMBN. Ser og at flere og fler bruker dette uttrykket der ute på det store internettet. Tenker ikke noe over det annet enn at det virker som om det er blitt et «vanlig» uttrykk for manuel tråmaskin.
|
|
|
09/04/2021 21:16
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Synsing og spekulering fra meg: Kall meg gjerne naiv som velger å tro at ikke lovene endres men, mulig at det kan bli lokale restriksjoner pga konflikter med andre brukergrupper? Men det å skylde dette på emtb alene virker helt høl i hue, som om det var 100% bra før emtb.... For meg så kan det virke som om enkelte tar avstand og holder en armlengdes avstand for da blir det enkelt å prøve å kaste oss under bussen når det smeller i steden for å forsøke å ha dialog og jobbe aktivt for å holde marka åpen for alle? Dersom det stemmer er det ekstremt raust og nobelt av de med dette synet synes jeg. I tillegg forsøke i en hver anledning man får å dytte ned alt som har med emtb å gjøre i alle fora og SM. Stammer alt dette fra frykt for å miste tilgang selv? Tenker at det i såfall er meget bakstreverske holdninger som kommer til å bite hardt tilbake da en av gruppene har en voldsom vekst og det er ikke bare nye folk men mange som konverterer. I 2017 & 2019 var jeg i Spania og syklet 17 på analog og 19 på emtb. Der fortalte de at over 70% av alt nysalget av sykler var emtb. Tipper at vi om ikke lenge ser de samme tallene her hvis det ikke allerede er her...? Hva med å ta tak i et tak selv og ikke forvente at andre skal gjøre jobben? Er bra sted å starte er å ikke fyre opp stemninga.
|
|
|
09/04/2021 21:20
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Dette lurer egentlig jeg også på. Og hvor kommer utrykket fra? Hørte det først på EMBN som er søster kanal til GMBN. Ser og at flere og fler bruker dette uttrykket der ute på det store internettet. Tenker ikke noe over det annet enn at det virker som om det er blitt et «vanlig» uttrykk for manuel tråmaskin. EMBN/GMBN er jo sponset i hue og rævva av sykkelindustrien og promoterer sin egen greie ut fra sponsorene sine. Politisk sett er det viktig å få makt over begrepene, det har vi jo utallige eksempler på. Eksempler: Fri flyt av arbeidskraft <----> Sosial dumping Naturopplevelser <-----> Den enkle friluftsliv
|
|
|
[Re: Stupfull]
09/04/2021 21:38
|
Hogg75
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Synsing og spekulering fra meg: Kall meg gjerne naiv som velger å tro at ikke lovene endres men, mulig at det kan bli lokale restriksjoner pga konflikter med andre brukergrupper? Men det å skylde dette på emtb alene virker helt høl i hue, som om det var 100% bra før emtb.... For meg så kan det virke som om enkelte tar avstand og holder en armlengdes avstand for da blir det enkelt å prøve å kaste oss under bussen når det smeller i steden for å forsøke å ha dialog og jobbe aktivt for å holde marka åpen for alle? Dersom det stemmer er det ekstremt raust og nobelt av de med dette synet synes jeg. I tillegg forsøke i en hver anledning man får å dytte ned alt som har med emtb å gjøre i alle fora og SM. Stammer alt dette fra frykt for å miste tilgang selv? Tenker at det i såfall er meget bakstreverske holdninger som kommer til å bite hardt tilbake da en av gruppene har en voldsom vekst og det er ikke bare nye folk men mange som konverterer. I 2017 & 2019 var jeg i Spania og syklet 17 på analog og 19 på emtb. Der fortalte de at over 70% av alt nysalget av sykler var emtb. Tipper at vi om ikke lenge ser de samme tallene her hvis det ikke allerede er her...? Hva med å ta tak i et tak selv og ikke forvente at andre skal gjøre jobben? Er bra sted å starte er å ikke fyre opp stemninga. Gjør det hver gang jeg er ute på tur, viktig at andre brukergrupper får gode opplevelser. Eneste som kan redde oss alle. Ang å fyre opp stemning så virker det ikke som det er mye verdt å ta vare på av fellesskap da noen/ganske mange sier rett ut at man ikke ønsker assosiering med emtb. Så da virker det ikke som denne diskusjonen er noe vits å fortsette, vi får jo bare se hvordan utviklingen blir, hvem som blir den største gruppen til slutt. Jeg gjør hvertfall mitt ute på stien, mer får jeg ikke gjort. Blir nok ikke forbud mot sykling i Drammen-Eiker/Kongsberg traktene så jeg har meget lave skuldre.
|
|
|
10/04/2021 06:37
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Jeg har Østmarka i Oslo samt Gressvik-marka som mine primære lekegrinder. I sistnevnte ser jeg ingen problemer som sådan med elsykkel, i førstnevnte gjør jeg det. Det å kalle sykkel og elsykkel for et fellesskap er for meg omtrent som å kalle motorsykkel og scooter som det samme, og de som kjører motorsykkel vet hva jeg mener og de to sistnevnte er faktisk motoriserte begge to og brukes også på vei.
Personlig brukte jeg masse tid for snart ti år siden ift. de verneforslagene som da var framme i Østmarka hvor ett av forslagene var å forby sykling på sti i de foreslåtte verneområdene, jeg var også aktiv motstander av forslaget til nasjonalpark av frykten for forbud, en park som etter alle solemerker kommer nå.
Gjennom over 30 år med stisykling har jeg sett brukerkonflikter, slitasje, kutting av svinger mm. og med frislippet av elsykkel i Østmarka har vi økt omfanget av dette de siste to årene. At elsyklistene alene er ansvarlig for dette, på ingen måte, men som spørreundersøkelsen til NINA over på siden her dokumenterer synes gruppen elsyklist å være noe mindre opptatt av å ferdes iht. allemannsrettens plikter samtidig som turene blir lenger, men man holder seg fremdeles i nærområdet, med andre ord kan man lett forenklet si at en elsyklist minst har fotavtrykket til to syklister og det er faktisk problematisk i Østmarka også når vi ser at veksten skjer i dette segmentet og at frislippet gjør at en del konverterer.
Når man så setter dette i kontekst av at dette skjer i et betydelig pressområde hvor interesseorganisasjoner i utgangspunktet ønsker sykkel dit pepper'n gror, at de bare ser at slitasjen er synlig større, at antallet sykler er synlig mange flere, ja da kommer de til å intensivere ropet om regulering og forbud.
Oslo kommune har allerede hjemmel til å forby elsykkel i Oslomarka dersom de vil, jeg håper heller de bruker den hjemmelen enn å forby sykling som sådan eller forvise den til små områder av marka, for en grad av regulering er jeg redd kommer. Og forslaget om å steinsette, kloppe mm. er jeg tilhenger av, men med de strenge reguleringer som markaloven har er ikke det enkelt, og vaktbikkjene følger med - det fikk vi jo demonstrert da Pioneren ble anlagt.
Lars-Erik
|
|
|
10/04/2021 07:06
|
OveR
Apartheidmotstander
|
Apartheidmotstander
Tror du tar feil når du sier at det ikke er noen vits i å fortsette diskusjonen og at det ikke er et fellesskap verdt å ta vare på. Klart det er et fellesskap å ta vare på. Andelen på el-terrengsykkelmtb og på ren muskelbasert terrengsykkel kommer til å endre seg. Jeg vet selv at jeg kommer til å kjøpe en form for elbasert terrrengsykkel når jeg en dag ikke orker å tråkke sjøl lenger. Den dagen kommer. Det kommer ikke en dag jeg ikke har lyst til å sykle. Tror dette gjelder mange av oss som er voksne. Fram til den tid er det viktig for meg at stemninga ikke er i den elektriske sykkelens disfavør. På samme måte som det har tatt noen år før man fikk NOTS og etterhvert en slags kultur med et sett av regler som veldig mange forholder seg til, vil det ta litt tid før man får det samme hos de nye som blir introdusert for terrengsykkel gjennom elektriske terrengsykler. Det vil alltid være et interessefellesskap siden det er så mye likt, men det kan være at veiene skilles på enkelte områder når man etterhvert ser hva konsekvensene er for slitasje, konflikter og andre ting som naturlig nok oppstår når mange mennesker er ute på begrensede områder. Det har framkommet informasjon her om at det er forskjeller, så må man da gå videre for å finne ut om den er signifikant og gyldig, og ikke gå ned i skyttergrava si og finne opp vikarierende argumenter. En faktabasert diskusjon er svært viktig i møte med de andre brukerne av naturen. La nå de med nikkers styres av emosjoner hvis de ønsker det, vi kommer lengst med å vise hva som er den faktiske konsekvensen av aktiviteten vi bedriver.
Du har fått akkurat den diskusjonen du har lagt opp til siden du startet med å fyre opp stemninga før det etter hvert opplyses om at det egentlig bare var tull. Jeg tok også starten din seriøst, men ønsker ikke å bruke energi på folk som tar feil på internett. Livet er for kort. Diskusjoner på nett kan jo alltid ta av og havne på viddene, men sjansen er størst for en ryddig diskusjon hvis den startes på en ryddig måte. Like greit å erkjenne det med en gang.
God helg!
mvh OveR
|
|
|
[Re: Ugla]
10/04/2021 07:07
|
Syklus
Avhengig
|
Avhengig
Oslo kommune har allerede hjemmel til å forby elsykkel i Oslomarka dersom de vil, jeg håper heller de bruker den hjemmelen enn å forby sykling som sådan eller forvise den til små områder av mark
+1
|
|
|
[Re: OveR]
10/04/2021 13:36
|
Hogg75
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Tror du tar feil når du sier at det ikke er noen vits i å fortsette diskusjonen og at det ikke er et fellesskap verdt å ta vare på. Klart det er et fellesskap å ta vare på. Andelen på el-terrengsykkelmtb og på ren muskelbasert terrengsykkel kommer til å endre seg. Jeg vet selv at jeg kommer til å kjøpe en form for elbasert terrrengsykkel når jeg en dag ikke orker å tråkke sjøl lenger. Den dagen kommer. Det kommer ikke en dag jeg ikke har lyst til å sykle. Tror dette gjelder mange av oss som er voksne. Fram til den tid er det viktig for meg at stemninga ikke er i den elektriske sykkelens disfavør. På samme måte som det har tatt noen år før man fikk NOTS og etterhvert en slags kultur med et sett av regler som veldig mange forholder seg til, vil det ta litt tid før man får det samme hos de nye som blir introdusert for terrengsykkel gjennom elektriske terrengsykler. Det vil alltid være et interessefellesskap siden det er så mye likt, men det kan være at veiene skilles på enkelte områder når man etterhvert ser hva konsekvensene er for slitasje, konflikter og andre ting som naturlig nok oppstår når mange mennesker er ute på begrensede områder. Det har framkommet informasjon her om at det er forskjeller, så må man da gå videre for å finne ut om den er signifikant og gyldig, og ikke gå ned i skyttergrava si og finne opp vikarierende argumenter. En faktabasert diskusjon er svært viktig i møte med de andre brukerne av naturen. La nå de med nikkers styres av emosjoner hvis de ønsker det, vi kommer lengst med å vise hva som er den faktiske konsekvensen av aktiviteten vi bedriver. Du har fått akkurat den diskusjonen du har lagt opp til siden du startet med å fyre opp stemninga før det etter hvert opplyses om at det egentlig bare var tull. Jeg tok også starten din seriøst, men ønsker ikke å bruke energi på folk som tar feil på internett. Livet er for kort. Diskusjoner på nett kan jo alltid ta av og havne på viddene, men sjansen er størst for en ryddig diskusjon hvis den startes på en ryddig måte. Like greit å erkjenne det med en gang. God helg! Hei Ove, som jeg har sagt i tråden mange ganger så kan man fortsette på en ny tråd, denne var ikke ment for noe seriøs debatt, mer for å tulle/harselere. Men virker som vi når har begynt å diskutere seriøst så da ingen andre har startet en ny tråd har jeg gjort det. Velkommen dit for et utgangspunkt som ikke er tull, fjas og pirkelure.... https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2657393&#Post2657393 mvh OveR
|
|
|
10/04/2021 18:28
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Dette lurer egentlig jeg også på. Og hvor kommer utrykket fra? Hørte det først på EMBN som er søster kanal til GMBN. Ser og at flere og fler bruker dette uttrykket der ute på det store internettet. Tenker ikke noe over det annet enn at det virker som om det er blitt et «vanlig» uttrykk for manuel tråmaskin. Du tenker på en sykkel? Trenger vi et nytt begrep på sykkel? Vi har allerede nytt begrep på en ny type fremkomstmiddel: el-sykkel. Da trenger vi heller ikke endre på det gamle begrepet
|
|
|
10/04/2021 21:10
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Turgåeren: hva slag sykkel er det der? Kristian; sykkel. Turgåeren; hva slags sykkel da? Kristian; EN SYKKEL! Turgåeren; Men, har den elmotor eller ikke? Kristian; IKKE!!! Turgåeren; Åja, en slik analog sykkel det da. Sorry Kristian, klarte ikke dy meg 
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
10/04/2021 21:30
|
ket16
Ringrev
|
Ringrev
Jeg måtte sjekke synonymer til ordet analog, og fant at blant annet fysisk, manuell og mekanisk har lignende betydning. La oss da håpe uttrykket kommer fra disse og ikke gammeldags eller gammel, som også kommer opp som synonym... 
Ketil
|
|
|
10/04/2021 22:24
|
FormannMjao
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har lest denne tråden, og stusser litt over tålmodigheten som utvises her. Jeg ser en debattant som mener at hen har rett til å diktere:
- Skikk og bruk innenfor den aktiviteten alle på forumet driver med, og som noen har bidratt til å utvikle over de siste 30 åra - Akkurat hvor og når vedkommende skal forstås alvorlig eller humoristisk, uten at det legges inn noen markører som gjør dette tydelig - Språket selv. Det svært innarbeidede ordet "sykkel" skal nå hete "analog sykkel".
Ut fra dette bygges en tråd med omtrent 200 innlegg?
Selve saken som diskuteres, er vanskelig å kommentere, særlig siden trådstarter hele tiden ser ut til å skifte mening om hva temaet er. Dessuten har jeg ikke kompetanse på området. Dette var bare en observasjon, og jeg har ikke noe mer å bidra med.
Redigert av FormannMjao; 10/04/2021 22:27.
|
|
|
[Re: FormannMjao]
10/04/2021 22:47
|
Hogg75
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Jeg har lest denne tråden, og stusser litt over tålmodigheten som utvises her. Jeg ser en debattant som mener at hen har rett til å diktere:
- Skikk og bruk innenfor den aktiviteten alle på forumet driver med, og som noen har bidratt til å utvikle over de siste 30 åra - Akkurat hvor og når vedkommende skal forstås alvorlig eller humoristisk, uten at det legges inn noen markører som gjør dette tydelig - Språket selv. Det svært innarbeidede ordet "sykkel" skal nå hete "analog sykkel".
Ut fra dette bygges en tråd med omtrent 200 innlegg?
Selve saken som diskuteres, er vanskelig å kommentere, særlig siden trådstarter hele tiden ser ut til å skifte mening om hva temaet er. Dessuten har jeg ikke kompetanse på området. Dette var bare en observasjon, og jeg har ikke noe mer å bidra med. Ikke så vanskelig å observere da, som jeg har skrevet utallige ganger var at dette innlegget var ment som tull, fjas og harselas. Så ønsker noen å ha en seriøs diskusjon har jeg derfor startet en annen tråd for dette under stisykling. Her (på denne tråden) fortsetter nok tullet å fjaset. De om ikke ønsker det kan kommentere i den andre tråden dersom de føler at de har noe viktig å si i debatten https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2657393#Post2657393
Redigert av Hogg75; 10/04/2021 23:00.
|
|
|
[Re: hbakken]
11/04/2021 07:12
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Turgåeren: hva slag sykkel er det der? Kristian; sykkel. Turgåeren; hva slags sykkel da? Kristian; EN SYKKEL! Turgåeren; Men, har den elmotor eller ikke? Kristian; IKKE!!! Turgåeren; Åja, en slik analog sykkel det da. Sorry Kristian, klarte ikke dy meg Kanskje vi heller skal begynne å omtale elsykkel som tråmoped, det er jo hva det faktisk er?
Lars-Erik
|
|
|
[Re: Ugla]
11/04/2021 15:55
|
Hogg75
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Ja, satt på spissen så mener jeg jo det.... tenker at de på emtb klarer 3 turer der de på analog klarer 1. Mener du at de skal ligge bak og ikke få utnyttet og hatt det gøy x2 ekstra nerrover og oppover pga at noen få ikke vil vike??
Og med dette viser jo Hogg75 sitt tankesett, i stedet for å bruke elmotoren til å komme seg så langt unna folk som mulig ønsker han å slite tre ganger så mye som en hvilken som helst annen syklist der det allerede ferdes mange - og derfor burde elsykkel aldri blitt tillatt i pressområder som f.eks i Oslo-marka. Uansett så er det slik at den som innhenter en annen har vikeplikt, ikke omvendt. Spiller ingen rolle om den som innhentes går, løper eller sykler. Du slipper forbi når den som innhentes mener det er riktig, er man høflig og ydmyk skjer det første naturlige anledning, noe de fleste stisyklister har lært seg teknikken på over tid, men jeg ser at en del av de nye brukerne på elsykkel ikke har skjønt at verden ikke roterer rundt deres ego og deres trang til å komme fortest mulig fram slik trådstarter ønsker seg. Her Ugla, her https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2657393#Post2657393 kan vi diskutere seriøst. Igjen denne tråden var fjas ;-)
|
|
|
11/04/2021 17:11
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Jeg foreslår at du gir opp den andre tråden du laget da du innså at diskusjonen ikke ble helt som du hadde forutsett. Velkommen til internett, forresten.
|
|
|
[Re: DesmoSkier]
11/04/2021 17:26
|
Hogg75
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Jeg foreslår at du gir opp den andre tråden du laget da du innså at diskusjonen ikke ble helt som du hadde forutsett. Velkommen til internett, forresten. Hehe, null stress med internettet ;-) Tråden her funker som forventet. Masse indignerte folk som ikke klarer å holde kjeft :-D
|
|
|
11/04/2021 17:33
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Herregud da, mann  Ta ansvar for din egen tråd. Ingen kjøper at dette er hverken ironi, satire, sarkasme, harselas eller engang narrestreker. Les hva du selv skriver før du bestemte deg for å gjemme deg bak "fjas". Stå for det 
|
|
|
[Re: Sepeda]
11/04/2021 17:58
|
Hogg75
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Herregud da, mann  Ta ansvar for din egen tråd. Ingen kjøper at dette er hverken ironi, satire, sarkasme, harselas eller engang narrestreker. Les hva du selv skriver før du bestemte deg for å gjemme deg bak "fjas". Stå for det  Hehehehe, hadde nok tikket alle fordoms boksene til enkelte hvis man faktisk hadde stått for alt på denne tråden. At «Ingen» skjønner at dette er kødd får nesten så for «ingens» regning  Men artig å se at «ingen» biter på og ikke klarer å la det gå 
|
|
|
11/04/2021 18:01
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Det har ingenting med fordommer å gjøre. Du løper og gjemmer deg, og det er nesten beklemmende flaut å se. Men okei, jeg skal la det ligge, det er ditt valg, og ikke noe vi kan gjøre noe med 
|
|
|
11/04/2021 18:34
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Du tenker på en sykkel? Trenger vi et nytt begrep på sykkel? Vi har allerede nytt begrep på en ny type fremkomstmiddel: el-sykkel. Da trenger vi heller ikke endre på det gamle begrepet
Vel talt!
|
|
|
11/04/2021 21:02
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Jeg foreslår at du gir opp den andre tråden du laget da du innså at diskusjonen ikke ble helt som du hadde forutsett. Velkommen til internett, forresten. Hehe, null stress med internettet ;-) Tråden her funker som forventet. Masse indignerte folk som ikke klarer å holde kjeft :-D Jeg tror du ble overrasket over at folk på et terrengsykkelforum ønsket å diskutere sykkelproblematikk. Personlig har jeg sett lite til "indignerte folk som ikke klarer å holde kjeft", jeg har bare sett folk som tar et trolle-innlegg og gjør det det til en seriøs diskusjon. Det sier mye om folkene her inne.
|
|
|
12/04/2021 07:53
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Herregud da, mann  Ta ansvar for din egen tråd. Ingen kjøper at dette er hverken ironi, satire, sarkasme, harselas eller engang narrestreker. Les hva du selv skriver før du bestemte deg for å gjemme deg bak "fjas". Stå for det  Det var ganske tydelig for meg at dette var en tulletråd fra starten av. Hvis man ikke klarer å se det så er det kanskje fordi man er litt vel innbitt i sine synspunkter? Kanskje på tide å puste litt med magen og le litt? I disse koronatider er det viktig å le litt ekstra. Slik som jeg har gjort i denne tråden :-)
Redigert av simenf; 12/04/2021 08:31.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
[Re: simenf]
12/04/2021 08:08
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Det var ganske tydelig for meg at dette var en tulletråd fra starten av. Hvis man ikke klarer å se det så er det kanskje fordi man er litt vel innbitt i sine synspunkter? Kanskje på tide å puste litt med magen og lett litt? Man kan selvsagt prøve å bruke humor for å illustrere og gjøre tydelig et poeng og gi et budskap. Da er det gjerne en fordel at man behersker humorens edle kunst. Hvis man blir misforstått, og noen ikke tar poenget, kan man da forklare. Trådstarters inngang er derimot - å nei, jeg mente det selvsagt ikke, jeg bare pratet tøys og tøv, så dumme dere er som ikke forstår det, det viser bare hvor håpløst forutinntatte og fordomsfulle dere er, hahaha, jeg ler meg i hjel av dere - og nå vil jeg ikke si hva jeg mener, og lager heller en "seriøs" tråd. Med et like håpløst utgangspunkt. Det blir bare barnslig og dumt. Å forsøke å vri det til at noen ikke forstår humor, er selvsagt et effektivt retorisk grep, men er også bare tøvete. Trådstarters innlegg har som nevnt ikke stort av hverken ironi, satire eller sarkasme, i hvert fall ikke selvironi, og kan i beste fall forstås som trolling - slik det er allerede er nevnt. Du skal derimot ha honnør for å være både ryddig og hyggelig, selv om vi ikke alltid er enig om alt  (Nå vil jeg helst ikke si noe mer i denne tråden, men jeg biter visst på hele tiden  Prøver jo egentlig å være grei og ikke kjekle på forumet. Må drikke mer kaffe og heller riste av sykkelen etter dagens snøfall  )
|
|
|
12/04/2021 08:29
|
Hogg75
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Det var ganske tydelig for meg at dette var en tulletråd fra starten av. Hvis man ikke klarer å se det så er det kanskje fordi man er litt vel innbitt i sine synspunkter? Kanskje på tide å puste litt med magen og lett litt? Man kan selvsagt prøve å bruke humor for å illustrere og gjøre tydelig et poeng og gi et budskap. Da er det gjerne en fordel at man behersker humorens edle kunst. Hvis man blir misforstått, og noen ikke tar poenget, kan man da forklare. Trådstarters inngang er derimot - å nei, jeg mente det selvsagt ikke, jeg bare pratet tøys og tøv, så dumme dere er som ikke forstår det, det viser bare hvor håpløst forutinntatte og fordomsfulle dere er, hahaha, jeg ler meg i hjel av dere - og nå vil jeg ikke si hva jeg mener, og lager heller en "seriøs" tråd. Med et like håpløst utgangspunkt. Det blir bare barnslig og dumt. Å forsøke å vri det til at noen ikke forstår humor, er selvsagt et effektivt retorisk grep, men er også bare tøvete. Trådstarters innlegg har som nevnt ikke stort av hverken ironi, satire eller sarkasme, i hvert fall ikke selvironi, og kan i beste fall forstås som trolling - slik det er allerede er nevnt. Du skal derimot ha honnør for å være både ryddig og hyggelig, selv om vi ikke alltid er enig om alt  (Nå vil jeg helst ikke si noe mer i denne tråden, men jeg biter visst på hele tiden  Prøver jo egentlig å være grei og ikke kjekle på forumet. Må drikke mer kaffe og heller riste av sykkelen etter dagens snøfall  ) "(Nå vil jeg helst ikke si noe mer i denne tråden, men jeg biter visst på hele tiden  " hehehe godt svart  Skjønner at vi har pirket borti noe hos deg. Du får heller ta en Dobbel espresso og hive deg på tastaturet for å male videre om hvor dårlig humor dette er og at jeg ikke står for tullemeningene mine  Jeg har sykkelen min inne i motsetning til dere med Analog, da regn og snø fører til kortslutning i batteri og jeg får støt i Balla når jeg er ute å sykler 
|
|
|
12/04/2021 08:33
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Jeg har sykkelen min inne i motsetning til dere med Analog, da regn og snø fører til kortslutning i batteri og jeg får støt i Balla når jeg er ute å sykler  Altså: Vi har selvsagt syklene våre inne. Den er nedsnødd fordi jeg har syklet en tur i Marka i dag tidlig. Det er ingenting som heter "en Analog". 
|
|
|
|
|