Karbonhjul disc
|
Re: Karbonhjul disc
[Re: mob]
22/04/2021 12:31
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
DT Swiss går til alt. 
|
|
|
[Re: Valentino]
22/04/2021 12:33
|
Tommy D.
Ringrev
|
Ringrev
Hvordan går det med HED etter at Steve døde? Kona drifter videre, og det går ganske så bra tror jeg. Hun var vel ganske sentral også før Steve brått fallt om. Savner lokal forhandler dog, dersom man skal senke mye penger i et hjulsett.
|
|
|
[Re: Trond Helge]
22/04/2021 12:35
|
Tommy D.
Ringrev
|
Ringrev
For øvrig er jeg så "heldig" at ingen av syklene min er store merker med egne hjul/dele-merker, så jeg føler jeg står fritt til å kjøpe akkurat hvilke hjul jeg vil (med unntak av Campa da jeg har Shimano gruppe og rett skal være rett) Men det var jo hele argumentasjonen her... Da kan du kjøre hva du vil, bortsett fra Bontrager, Roval, Syncros osv... Du er dessverre henvist til Enve, Mavic, Zipp (enn så lenge) osv. Alternativt gi blanke og bare kjøp det du vil ha 
|
|
|
[Re: Tommy D.]
22/04/2021 12:37
|
Trond Helge
Ivrig
|
Ivrig
For øvrig er jeg så "heldig" at ingen av syklene min er store merker med egne hjul/dele-merker, så jeg føler jeg står fritt til å kjøpe akkurat hvilke hjul jeg vil (med unntak av Campa da jeg har Shimano gruppe og rett skal være rett) Men det var jo hele argumentasjonen her... Da kan du kjøre hva du vil, bortsett fra Bontrager, Roval, Syncros osv... Du er dessverre henvist til Enve, Mavic, Zipp (enn så lenge) osv. Alternativt gi blanke og bare kjøp det du vil ha  Eller i disse dager: Hva enn som er tilgjengelig, markedet er støvsugd for tiden (og siden noen har kjøpt hus så er det liksom ikke mye penger igjen til leketøy til sommeren)
// Too many roads, too little time
|
|
|
22/04/2021 13:53
|
krrm
Entusiast
|
Entusiast
Må Enve komponenter og hjul skrues av nå i og med at Enve har lansert egen sykkel? Eller teller ikke akkurat den?
|
|
|
22/04/2021 13:56
|
BZE
Entusiast
|
Entusiast
Jeg syntes ikke at de lager et par hundre (?) custom rammer gjør det i nærheten av å f.eks. sette Bontrager hjul på en Specialized. Men den pragmatiske løsningen er selvfølgelig å bestille Enve-ramme 
|
|
|
[Re: yolo]
22/04/2021 14:01
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
(...) jeg føler Black inc./Cadex hører til på Factor/Giant sykler, men jeg vet jo ikke hvilken sykkel du har heller. Cadex 42 ville jeg uansett ikke vurdert, de er så utrolige smale. 100% enig. Der er et enormt stilbrudd i mine øyne å bruke andre "husmerker" enn fra sin egen rammeprodusent. I tillegg til de nevnte: Roval = Spesh Syncros = Scott Microtech = Basso Reserve = Cervelo/Santa Cruz Bontrager = Trek Dette er den gode, gamle holdningen som har hersket i alle år, og som vi alle, bevisst eller ubevisst, har fulgt. Om vi ikke tenker oss om, er det fristende å bare fortsette med det. Men jeg tror det er i ferd med å endre seg. Flere rammeprodusenter beveger seg bort fra å produsere enkle saker å henge på rammene sine, til å utvikle innovative kvalitetskomponenter, som hjul, dekk, setepinner, fremspring og styrer. Dette er komponenter som er attraktive i seg selv, selges separat, og som den kunnskapsrike entusiast av gode grunner gjerne vil ønske å bruke på sin ramme fra en annen produsent. Nevnte Roval sine hjul er etter hvert å se på mangt et flott rammesett som ikke nødvendigvis er Specialized. I så måte er Roval et eksempel på at et in-house merke frigjør seg fra et markant modermerke. Det samme skjer med karbonmestrene fra Taiwan. Giant, som lager mange rammer og komponenter for prestisjefylte europeiske og amerikanske merker, satser stort med hjul og dekk både under eget navn og Cadex, oppkalt etter en av verdens første karbonrammer fra 1987. Vi vil garantert se Cadex på andre rammer enn Giant, skal vi i 2021 fortsatt rive oss i håret for det? Og her fra forumet kjenner vi vviz' praktbygg De Rosa Protos utstyrt med fremspring fra C4, som var et så eklatant stilbrudd at det bidro til byggets unike identitet. Vil det gå så langt at vi ser Roval på Trek og Bontrager på Specialized uten at selv stilpolitiet hever et øyenbryn? Vi er ikke der ennå, og det kan synes utenkelig i dag, men kanskje kommer vi dit en gang. Noen merker har for lengst både rammesett og komponenter, uten at noen vil reagere på å se begge deler kombinert med andre merker. F.eks. er ikke hjul fra 3T og Ritchey nevnt på listen din. Disse komponentene står støtt på egne bein, selv om de samme produsentene også lager rammesett. Jeg vil mene at det samme gjelder Black Inc. For ikke å snakke om Enve, ja  Dette med Zipp og SRAM skal jeg forbigå i stillhet. Poenget mitt er: Når jeg ser et utmerket hjulsett fra produsent A på rammen fra produsent B, tenker jeg ikke nødvendigvis stilbrudd. Jeg tenker at rytteren er kunnskapsrik, vet hva han vil ha og velger alle komponenter selv. Det er jo mye bedre enn å kjøpe ferdige pakkeløsninger rett fra rullebåndet 
|
|
|
22/04/2021 14:06
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skal strekke meg til en Bontrager-lampe på styret. Spøk til side: Look-pedalene mine skal muligens erstattes med Dura-Ace. DET er blasfemi så det holder. Fordømt gode pedaler, Dura-Ace.
|
|
|
22/04/2021 14:23
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Måtte du rippe opp i det C4-stem'er Sepeda? Jeg har jo tilogmed tatt bryet med å fjerne dekalene fra (nesten) alle sidene. Jeg lot bevisst dekalen på undersiden stå igjen, slik at de som virkelig ønsker det, og setter seg på kne, skal få lov å se hvor det kommer fra Men ja, det står fortsatt på sykkelen, og jeg utfordrer noen til å finne ett stem som er letter enn C4-stemet uten å koste 5-gangeren =) (EDIT: eller kanskje 20-gangeren.. mener det stemte kosta 99,- (eller kaaanskje 199,-))
Redigert av vviz; 22/04/2021 14:26.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
22/04/2021 14:29
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Vil for ordens skyld si jeg ellers er +1 på Sepeda sitt innlegg. Men jeg liker å spøke med fjasete ting som ulovligheter av eksempelvis Roval-hjul på non-spesh osv. Men mye i denne verdenen er vel en blanding av spøk og alvor.
Vi bryr oss egentlig ikke. Eller bare litt. Ev av og til ganske mye. Så neida, joda, neida..... Joda.
Redigert av vviz; 22/04/2021 14:29.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
[Re: Sepeda]
22/04/2021 15:21
|
Tommy D.
Ringrev
|
Ringrev
Nja... Ikke helt enig der er min korte oppsummering av din fine lange avhandling (tror kun jeg gidder å lese dine som er så lange, da jeg ofte lærer noe også ;-) ).
Sakens kjerne for min del er at jeg aldri ville mixet noe fra forskjellige sykkelprodusenter på egen sykkel, men jeg gir ganske blanke om jeg ser noen med en Trek og Roval hjul. Jeg ble tatt igjen av en kjip gammel Nakamura her forleden i en kjent klatrebakke i Oslo. Det eneste jeg tenker over i slike situasjoner er "KULT"! Innerst inne tror jeg vi egentlig alle tenker det (jeg håpe i det minste).
T.
|
|
|
[Re: Tommy D.]
22/04/2021 15:38
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Sakens kjerne for min del er at jeg aldri ville mixet noe fra forskjellige sykkelprodusenter på egen sykkel... Ehem. Jeg husker da vitterlig en viss (flott) Moots-ramme med en viss Cannondale Hollowgram SiSL-krank  Og så Enve-hjul, da. De må du bare kaste nå 
|
|
|
[Re: Sepeda]
22/04/2021 15:53
|
Tommy D.
Ringrev
|
Ringrev
Sakens kjerne for min del er at jeg aldri ville mixet noe fra forskjellige sykkelprodusenter på egen sykkel... Ehem. Jeg husker da vitterlig en viss (flott) Moots-ramme med en viss Cannondale Hollowgram SiSL-krank  Og så Enve-hjul, da. De må du bare kaste nå  Ouch... sant... ajj.. lei sak kjenner jeg, men legg litt mer velvilje inn i hva jeg skriver da  Enve er jo innafor som frittstående og ikke sykkelprodusent. SiSl2 var (er?) verdens feteste krank, så det så. Dette gjaldt hjul og ikke nødvendigvis alle andre deler, men jeg går halvveis inn i skammekroken  PS. Flirer litt her nå!
|
|
|
22/04/2021 16:08
|
ziggy68
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Dette eskalerte raskt. Summa summarum så er det da følgende; Kjøp Mavic, iDuke Shimano eller DT Swiss. Skal jeg ha Enve så må styre, stem og setepinne(?) og gjerne ramma byttes ut. Går jeg for Zipp så må girgruppa byttes til Sram. Alle andre er å regne som husmerker og strengt forbudt ifølge en gjeng gamle gretne gubber i stram trikot på et internettforum  Takk for hjelpa, har lært en ting hvertfall. Skal ikke legge ut bilde av sykkelen her, hehe 
-BSK
|
|
|
[Re: ziggy68]
22/04/2021 16:46
|
Tommy D.
Ringrev
|
Ringrev
Bra oppsummert  men del for all del bilder av sykkel!
|
|
|
22/04/2021 17:34
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Mine nærmeste karbonhjul er LB Wide på Revoeiker og Tune nav, Jeg har laget dem selv, og jeg lager definitivt ikke rammer. De er plassert på en sykkel av et merke som lager hjul som heter "Reserve"
Og jeg bryr meg ikke mohahhah!
LarsB
|
|
|
22/04/2021 21:36
|
DBrodshaug
Ringrev
|
Ringrev
ziggy: Det er jo veldig små forskjeller mellom disse hjulene, så hva som blir viktigste kriterie for deg er det jo bare du som vet. Det høres jo strengt tatt ut som du er mest gira på Cadex så da tror jeg du blir mest fornøyd med det  Det jeg ville tenkt aller mest på er om de hjula du velger er kompatible med de dekkene du liker best. Angående Factor og den gaffelen, så var det vel den ekspansjons-bolten som var problemet om jeg husker riktig: https://factorbikes.com/update-on-isn-team-ostro/
|
|
|
[Re: DBrodshaug]
23/04/2021 05:37
|
ziggy68
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
ziggy: Det er jo veldig små forskjeller mellom disse hjulene, så hva som blir viktigste kriterie for deg er det jo bare du som vet. Det høres jo strengt tatt ut som du er mest gira på Cadex så da tror jeg du blir mest fornøyd med det  Det jeg ville tenkt aller mest på er om de hjula du velger er kompatible med de dekkene du liker best. Angående Factor og den gaffelen, så var det vel den ekspansjons-bolten som var problemet om jeg husker riktig: https://factorbikes.com/update-on-isn-team-ostro/Takk. Det er noen ting som holder meg igjen med Cadex. De er som det er påpekt tidligere, smale(hadde ingen planer om å kjøre 23mm, det blir for mye blast form the past) etter dagens standard og hookless med foreløbig få dekk som er godkjent. Da blir det dette med å blåse en del Munch'er på ett sett som sånn sett ikke er bredt. Er hookless fremtiden eller er det en ny smell som med BetaMax og noen år senere, Minidisc? Av de jeg har sett på til nå, Mavic SLR, Black Inc og Cadex, så er det kun Cadex jeg finner tester av og de er meget lovprist så en blir jo farget av det og svært få tar opp dette med at de er smale som noe negativt. Selv om jeg tror de andre to er vel så gode. Black Inc er desidert rimeligst der det blir bittelitt dyrere med Mavic men slipper å bruke en hundrings på tubelesstape(hehe) og Cadex noen tusen dyrere. Cadex er 19,4mm innvendig og 23mm utvending Black Inc er 21mm innvending og 27 utvendig, og med disse så kan en skryte på seg Ceramicspeed lagre også. Mavic er 19mm innvending og 28mm utvending, så vidt jeg finner ut. Så slikt sett så er det jo de to siste som er mest moderne. Ønsker og handle lokalt så således så kan jeg nesten si at Hunt også er aktuelt. Mye skryt av dem også men hvordan er de over tid? Ser en del av dem har litt ''rimeligere'' lagre.
-BSK
|
|
|
23/04/2021 06:07
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
. Er hookless fremtiden eller er det en ny smell som med BetaMax og noen år senere, Minidisc?
Ønsker og handle lokalt så således så kan jeg nesten si at Hunt også er aktuelt. Mye skryt av dem også men hvordan er de over tid? Ser en del av dem har litt ''rimeligere'' lagre. Vanskelig å spå, men min gjetning er at hookless forblir et kostnadsbesparende design for karbonhjul i "lavere" prisklasser fra "mindre" produsenter (type Enve, Zipp osv. som i utgangspunktet bare lager high-end hjul til et nisjemarked), mens giganter som DT, Mavic etc. samt OEM-hjul til komplette sykler holder seg til ERTRO-standarden. Personlig er jeg ikke så gira på hookless for landeveien, mtp hva som måtte skje ved ev. burping, for lavt trykk eller for høyt trykk, samt å ikke ha muligheten til å slenge inn en slange som en "100% garanti på å komme seg hjem/i mål" ved punktering. Dekk har produksjonsavvik og noen har mer fleksibel gummi enn andre, slik jeg forstår det er hookless i mye større grad avhengig av strenge produksjonstoleranser og lite ekspandering under bruk. Angående Hunt har jeg lest det samme som deg, er vel ikke verre enn å kjøpe noen ordentlige maskinlagere og bytte når de kneler. Merk at de fikk slakt for aeroegenskapene av Hambini, og tok tilsynelatende til seg kritikken med nye design og publisering av "white papers" osv. Nå måtte de riktignok tilbakekalle "Limitlesss"-serien som benyttet skumfyll for vektreduksjon, men nåværende versjon av den oppfatter jeg som et bra produkt.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
[Re: DuffMcShank]
23/04/2021 06:53
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
...samt å ikke ha muligheten til å slenge inn en slange som en "100% garanti på å komme seg hjem/i mål" ved punktering. Du kan bruke slange i dekket. Poenget er at dekket uansett må være TL/TLR/TLE, altså designet for slangeløst oppsett med forsterket kanttråd. For andre som er interesserte, er Bikeradars Whats the deal with hookless rims? en god kilde.
|
|
|
23/04/2021 07:07
|
pcb
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Vanskelig å spå, men min gjetning er at hookless forblir et kostnadsbesparende design for karbonhjul i "lavere" prisklasser fra "mindre" produsenter (type Enve, Zipp osv. som i utgangspunktet bare lager high-end hjul til et nisjemarked), mens giganter som DT, Mavic etc. samt OEM-hjul til komplette sykler holder seg til ERTRO-standarden.
Mulig du har brukt virkemiddelet ironi på "lavere" her; Zipp 353 NSW er hookless og "billig" isåfall ;-) For meg ser det ut som at ivhertfall Zipp forfekter fortreffeligheten av hookless, og de kjører det tydeligvis også på dyrere hjul som 353. For å komme med noe konstruktivt også da; regner med du er villig til å vurdere hjul fra små, nyere produsenter gitt at Hunt er på listen; personlig vurderer jeg å kjøpe disse: https://scribecycling.eu/collections/carbon-disc/products/aero-wide-42-d-1-471g (800 eur uten moms visstnok). Moderne bredde på felgen (21 internt og 30 eksternt) Fått bra reviews ihvertfall; https://road.cc/content/review/scribe-aero-wide-50-d-wheelset-275999https://cyclingtips.com/2021/02/scribe-aero-wide-42-disc-brake-road-wheelset-review/
Redigert av pcb; 23/04/2021 07:15.
|
|
|
23/04/2021 07:20
|
BZE
Entusiast
|
Entusiast
Cadex er 19,4mm innvendig og 23mm utvending Black Inc er 21mm innvending og 27 utvendig, og med disse så kan en skryte på seg Ceramicspeed lagre også. Mavic er 19mm innvending og 28mm utvending, så vidt jeg finner ut.
Syntes det er merkelig at Cadex er så smalt, og tenker det vil kunne gi deg ulemper med tanke på komfort, punkteringsbeskyttelse og aero-egenskaper (om du ikke skal kjøre veldig smale dekk). Kan anbefale Enve Foundation 45, de er 21 mm innvendig og 28 utvendig. De har også egne dekk som passer godt til sine felger, og en god oversikt over ulike dekk de har testet og kan gå god for på sine hookless felger. Her syntes jeg Zipp har vært litt slappe til sammenligning. Garantien virker også å være veldig bra.
|
|
|
23/04/2021 07:34
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
De splunknye Campa Bora Ultra WTO er også 19 mm innvendig, selvfølgelig ikke hookless, og dermed ETRTO-standard. De er til landeveissykling.
|
|
|
[Re: Valentino]
23/04/2021 07:43
|
BZE
Entusiast
|
Entusiast
Ja men WTO er til gjengjeld hvertfall 26 mm utvendig, selv om det også fremstår ganske konservativt i min bok (i og med at de fleste blir anbefalt å velge 28 mm dekk). Hvis han ikke har tenkt til å bruke 23 mm dekk er det vel ingen fordeler å ha 23 mm felger? Cadex er lette, men de har også karboneiker.
|
|
|
23/04/2021 07:48
|
Gullars
Ivrig
|
Ivrig
Dersom lokal handel er et poeng så har the Duke Sport på Råholt en serie med hjul som er bygget i Norge, dvs. 1814 serien. https://dukesport.no/duke-1814-hjulsett-utvalg/Jeg har et sånt sett med 44mm profil. De er 22mm innvendig så de er up to date på bredde og ikke hookless Høye nok til at de ser kule ut og gir litt aero effekt samt lave nok til at de funker i sidevind. Bitex nav med centerlock og keramiske lager. Lette å sette opp tubeless, må tapes. Faktisk første gang jeg fant tonen med road tubeless etter å ha prøvd endel ganger. Veldig diskre logo, blank sort på matt sort, så de går til nesten alt. Jeg har flere sett av andre hjul fra samme hjulbygger og har absolutt ingenting å utsette på håndverket heller. Eieren av butikken hadde vel heller ikke satt navnet sitt på hjula om det ikke var noe de kunne stå inne for. Han er jo relativt kjent i sykkelmiljøet. De er vel heller ikke billige, men hva er billig.... AG
Redigert av Gullars; 23/04/2021 07:52. Rediger grunn: tilleggsinfo
40+ and still climbing......
|
|
|
23/04/2021 07:59
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Er hookless fremtiden eller er det en ny smell som med BetaMax og noen år senere, Minidisc?
Jeg spår ja. Resten av verden har vært tubeless veldig veldig lenge. Sykkelindustrien har tviholdt på slangenes fortreffelighet, helt frem til nå. Nå har selv sykkelindustrien, trolig verdens mest konservative bransje som ruller på hjul, innsett at kanskje det ikke var "resten av verden" som hadde feil allikevel, kanskje tubeless faktisk er bedre enn slanger. Så kan man se til hvordan av resten av verden gjør tubeless. De gjør det hookless. Så jeg spår at historien her gjentar seg selv. Sykkelindustrien prøver å tviholde og rettferdiggjøre, forherlige og til syvende og sist skylde på sikkerhet, som ett argument for å ha hooks. Helt til en dag, når de gir opp, og kjører hookless de også, fordi det er en enklere måte å gjøre ting på. Mye two cents, dersom noen tvinger meg til å vedde på den ene eller den andre.
|
|
|
[Re: pcb]
23/04/2021 20:23
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Vanskelig å spå, men min gjetning er at hookless forblir et kostnadsbesparende design for karbonhjul i "lavere" prisklasser fra "mindre" produsenter (type Enve, Zipp osv. som i utgangspunktet bare lager high-end hjul til et nisjemarked), mens giganter som DT, Mavic etc. samt OEM-hjul til komplette sykler holder seg til ERTRO-standarden.
Mulig du har brukt virkemiddelet ironi på "lavere" her; Zipp 353 NSW er hookless og "billig" isåfall ;-) Det var ikke meningen, men det er et faktum at det er enklere/rimeligere å produsere hookless karbonhjul enn hooked.
|
|
|
23/04/2021 20:54
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Sett bort ifra at det er lettere å produsere, hva er egentlig fordeler med hookless til landevei? Ulempen er jo at det er en haug med dekk som ikke er kompatible.
|
|
|
[Re: aug11x]
23/04/2021 21:31
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Sett bort ifra at det er lettere å produsere, hva er egentlig fordeler med hookless til landevei? Ulempen er jo at det er en haug med dekk som ikke er kompatible. Potensiale til å gjøre felgene lettere i hvert fall.
|
|
|
23/04/2021 22:01
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Sett bort ifra at det er lettere å produsere, hva er egentlig fordeler med hookless til landevei? Ulempen er jo at det er en haug med dekk som ikke er kompatible. At det er (mye) enklere å produsere er en god nok grunn i selv. Alt i produksjonen går raskere og med mindre avfall = lavere priser. Om alle dekk var produsert for å være tubeless med ett hookless design, ville det da vært ett problem med ukompatible dekk? Alt annet her i verden er tubeless/hookless. Jeg vet ikke om noe kjøretøykategori hvor noen klager over at mangelen på hooks er ett problem. Potensiale til å gjøre felgene lettere i hvert fall.
Potensiale til å gjøre veggene sterkere også. Så i sum, bedre fleksibilitet til felgprodusentene.
|
|
|
|
|