Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 6 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Konflikter EMTB vs Analog

Re: Konflikter EMTB vs Analog [Re: Hogg75] #2657206 09/04/2021 11:38
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: Hogg75

Hei, ja absolutt dersom man har økt bruk fører jo det til mer slitasje ser den lett, men dersom bruken øker veldig i et området det være seg emtb+mtb+marka travere så må man heller sette inn tiltak som mange foreninger som blant annet NOTS gjør allerede, kloppe, steinlegge osv. Ikke sitte å prøve å grave frem en syndebukk. Som jeg har sagt så ER loven vedtatt, deal with it! ICON_SMILE

Ja, men om kommuner rundtom skulle finne på å forby sykling i enkeltområder..vil dei skille på emtb og mtb eller ta alt under en kam?
Verste fall gjer vi oss ein bjørnetjeneste om også miljøet velger å sjå på sykling og elsykling som "det samme".

Redigert av TrondAM; 09/04/2021 11:42.
Re: Konflikter EMTB vs Analog [Re: TrondAM] #2657210 09/04/2021 11:43
O
olehen Offline
Entusiast
Entusiast
O
Sitat: TrondAM
Sitat: olehen

Så lenge stiene er tekniske nok så er jeg ikke bekymret for at nybegynnere oppnår høy fart. Med E mtb kjøper man seg kraft men ikke skills. Man må forsatt ha teknikk og ikke minst pedal kontroll får å ikke slå nedi. Så de som oppnår høy fart på teknisk sti er erfarene folk som forhåpentligvis har litt i hodet.

Men i for eksempel Fredrikstad marka hvor stiene er enkle og nå ennå enklere pga noen pensjonister og ett tonn bark, er det anderledes. Der kan man kjøpe seg en E mtb og oppnå høy fart med en gang uten skills. I Gresvik marka må man ha peil for å få høy fart selv med E mtb.

Er det større sannsynlegheit for utretting av sti med emtb enn med analog? Har ein litan mistanke om at emtb i større grad vil føre til kutting av svingar, spesielt oppover og bortover. Større fart og meir oppoversykling gjer det meir krevandes å følge svingane...Synes å ha sett fleire eksempler på slikt iallefall (direkte årsak, om det er emtb, nybegynnar generelt eller andre kan eg sjølvsagt ikkje vere sikker på)

For det førte så syns jeg kutting av sti er noe dritt , dette har startet lenge før E mtb ble populært og strava er nok endel av synderen. Jeg er mer redd for en tulling på vanlig sykkel enn en fornuftig kar på E MTB det er ikke slik at man mister fornuften selv om man får E MTB , men en tulling på E MTB er selvfølgelig ikke bra . Nå er det slik at intrykket mitt er at tullingene er i mindretall , at mye av problemene og konfliktene blir skapt av oss syklister her på forumet og ikke har rot i virkligheten . Tullinger vil alltid være tullinger det får man ikke gjort noe med , men så er jo spørsmålet hva som er definisjonen av tulling . Det kan jo virrke som at enkelte syns alle på E MTB er tullinger siden de driver med noe annet enn de selv, så kan de selv dunke runde på runde i Trulsen med strava på bånn gass . For meg så har E mtb gjort meg mindre tulling , jeg er blitt enda mer bevisst på hvordan jeg blir opfattet som syklist av turgåere , for jeg vil beholde muligheten til å bruke E MTB på sti .

Hafjelldobbelkroneforening
Re: Konflikter EMTB vs Analog [Re: olehen] #2657212 09/04/2021 11:50
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T

For det førte så syns jeg kutting av sti er noe dritt , dette har startet lenge før E mtb ble populært og strava er nok endel av synderen.

"Nå er det slik at intrykket mitt er at tullingene er i mindretall"

Ja, men ein tulling er nok for drive kuttisme av svingar dersom det ikkje finst andre som aktivt blokkerar desse kutta før det har fått "feste".
Å skylde på Strava veit eg ikkje heilt, trur minst like masse det er pga enormt mange nye uerfarne syklistar i marka (uansett sykkeltype, men som NINA sin spørreundersøkelse sier så kan emtb vere med å bidra)

Redigert av TrondAM; 09/04/2021 11:51.
Re: Konflikter EMTB vs Analog [Re: Hogg75] #2657213 09/04/2021 11:58
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Og den kommer til å bli endret, hvis folk ikke tar ansvar. Deal with it.

Jeg kan garantere at en emtb sykler mer og lenger i gjørme.

Tråkraft setter grenser for hva man klarer på en vanlig sykkel.

Med turboboost peiser man jo bare igjenom. Man skal være veldig strukturer for å velge sykkel på 25kg på ryggen rundt myra kontra gi gass rett igjenom

Redigert av Stupfull; 09/04/2021 12:09.
Re: Konflikter EMTB vs Analog [Re: TrondAM] #2657214 09/04/2021 12:02
O
olehen Offline
Entusiast
Entusiast
O

For det førte så syns jeg kutting av sti er noe dritt , dette har startet lenge før E mtb ble populært og strava er nok endel av synderen.

"Nå er det slik at intrykket mitt er at tullingene er i mindretall"

Ja, men ein tulling er nok for drive kuttisme av svingar dersom det ikkje finst andre som aktivt blokkerar desse kutta før det har fått "feste".
Å skylde på Strava veit eg ikkje heilt, trur minst like masse det er pga enormt mange nye uerfarne syklistar i marka (uansett sykkeltype, men som NINA sin spørreundersøkelse sier så kan emtb vere med å bidra)

Ja en tulling er nok til å kødde til for 100 forunftige , men problemet er at den størte tullingene får man aldri forandret. Hvorfor folk har sluttet å vri på styret vet jeg ikke , da jeg selv digger svinger . Hvis fart er ett argument så har jo moderne sti sykkler bidratt til økt fart og at det er blitt lettere for flere uerfarene å sykle sti ,så da bør man forby fulldemper og kul geometri. At El MTB bidrar til flere på sti , slitasje og kutting er jo klart. På lik linje med at en moderne sti sykkel har bidratt til å øke trafikken , kontra når jeg begynnte med kjip hardtail i 92 .

Re: Konflikter EMTB vs Analog [Re: olehen] #2657219 09/04/2021 12:18
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T

Ja en tulling er nok til å kødde til for 100 forunftige , men problemet er at den størte tullingene får man aldri forandret. Hvorfor folk har sluttet å vri på styret vet jeg ikke , da jeg selv digger svinger . Hvis fart er ett argument så har jo moderne sti sykkler bidratt til økt fart og at det er blitt lettere for flere uerfarene å sykle sti ,så da bør man forby fulldemper og kul geometri. At El MTB bidrar til flere på sti , slitasje og kutting er jo klart. På lik linje med at en moderne sti sykkel har bidratt til å øke trafikken , kontra når jeg begynnte med kjip hardtail i 92 .

Kan ikkje nekte for gode poeng om generell forbetring rundt geometri etc. Generelt har jo det blitt slik at det du må legge inn av "aksjer" i stisykling for å kunne nyte har gått ned meina eg. Bra utstyr er langt meir tilgjengeleg no enn før. Du kan nyte meir/raskare men samtidig yte mindre. Har trua på at tullingar tiltrekkes av det å kunne nyte med mindre innsats.

Redigert av TrondAM; 09/04/2021 12:19.
Re: Konflikter EMTB vs Analog [Re: Hogg75] #2657220 09/04/2021 12:19
Ugla Offline
Besatt
Besatt

Som jeg har sagt så ER loven vedtatt, deal with it! ICON_SMILE

I Norge er vi ganske gode til å ombestemme oss, så det som er lov i dag blir lett ulovlig i morgen, og helt uavhengig av hvor mye penger som er brukt av de som blir rammet.

Vi har jo f.eks Vannscooter, som først var tillat, så forbudt, så tillatt igjen, men så kom lokale forskrifter og nullstilte det igjen.

Egne lokale forskrifter eller lover som f.eks markaloven, vernesoner, nasjonalparker/reservater mm. gir åpninger i rikt monn for regulering. Så at lovgiver på ett eller annet tidspunkt i nær framtid lokalt eller sentralt regulerer elsykkel annerledes på sti enn i dag er ikke usannsynlig. Og når det skjer, for i ett eller omfang vil det skje, skal jeg huske på det utsagnet - deal with it! ICON_SMILE

Lars-Erik
Re: Konflikter EMTB vs Analog [Re: Hogg75] #2657223 09/04/2021 12:23
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ikke vær så sikker på at analoge sykler på sti vil være majoriteten i overskuelig fremtid.... kanskje bedre å fokusere på hvordan man skal sameksistere enn å påpeke forskjellene?

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Konflikter EMTB vs Analog [Re: simenf] #2657228 09/04/2021 12:29
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: simenf
Ikke vær så sikker på at analoge sykler på sti vil være majoriteten i overskuelig fremtid.... kanskje bedre å fokusere på hvordan man skal sameksistere enn å påpeke forskjellene?

Hovedutfordringa føler eg har lite med sykkeltype å gjere eigentleg. Men meir korleis bygge stikultur blant "nye syklistar" mtb eller emtb. Ein kultur som går ut på å ta vare på stiane. Det finnes mange tusen turgåara i marka, kor mange prosent fiksa stiar...med same prosenten blant syklistar blir det ikkje fine stiar i framtida.

Re: Konflikter EMTB vs Analog [Re: Hogg75] #2657231 09/04/2021 12:34
Flo Offline
Ringrev
Ringrev
Igjen så går man i fella med å ikke kunne klare å komme opp med et dokumentet problem med emtb vs mtb. Alt blir kun "hearsay" og spekulasjoner om potensiell impact. Når man endelig klarer, dersom man noen gang kommer til å klare å definere et dokumentert problem. Da kan vi begynne å bruke energi på løse DET problemet.

Det er kanskje bare hearsay og ikke dokumentert i den forstand som du tenker på, men du selv sier jo at:
EMTB er gøy, mange ganger morroa på samme tid

emtb som de bruker masse i trening og for å få enda mer tid nerrover.

Du er også enig i at:
ja absolutt dersom man har økt bruk fører jo det til mer slitasje ser den lett

Så hva mener du egentlig?
Du sier at Emtb fører til mere bruk, du er enig i at mere bruk gir mer slitasje. Ser du ikke linken her? Med dine egne ord her i tråden sier du deg jo egentlig enig i at emtb sliter mer på stien. Eller? ICON_TONGUE
Dette er forøvrig det argumentet jeg oftest hører som argument til å skaffe emtb, at man får tid til mere sykling. At man har kortere restitusjon og orker mer. At man får tatt turer man ellers ikke ville tatt. ICON_SMILE

Re: Konflikter EMTB vs Analog [Re: Hogg75] #2657236 09/04/2021 12:50
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Kan godt hende det blir fler emtb ja.

Mange synes det er kjipt, at man har argumentert at sykler ikke sliter mer enn fotgjengere.

Så måtte man ta standpunkt rundt El og ikke El sykkel, men da hadde man jo allerede malt seg godt inn i et hjørne.

Mange frykter nå at emtb bruken, med mer, lengre og kraftigere skal prege debatten rundt stinettverk, markalov og nasjonalparker negativt. Slik at man får et forbud mot sykkel generelt, ikke bare motorklubben.

Derfor blir det dårlig stemning, når man ser og hører hva enkelte driver på med, både med elkraft og vanlig.

Redigert av Stupfull; 09/04/2021 12:53.
Re: Konflikter EMTB vs Analog [Re: Flo] #2657237 09/04/2021 12:52
H
Hogg75 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Sitat: Flo
Igjen så går man i fella med å ikke kunne klare å komme opp med et dokumentet problem med emtb vs mtb. Alt blir kun "hearsay" og spekulasjoner om potensiell impact. Når man endelig klarer, dersom man noen gang kommer til å klare å definere et dokumentert problem. Da kan vi begynne å bruke energi på løse DET problemet.

Det er kanskje bare hearsay og ikke dokumentert i den forstand som du tenker på, men du selv sier jo at:
EMTB er gøy, mange ganger morroa på samme tid

emtb som de bruker masse i trening og for å få enda mer tid nerrover.

Du er også enig i at:
ja absolutt dersom man har økt bruk fører jo det til mer slitasje ser den lett

Så hva mener du egentlig?
Du sier at Emtb fører til mere bruk, du er enig i at mere bruk gir mer slitasje. Ser du ikke linken her? Med dine egne ord her i tråden sier du deg jo egentlig enig i at emtb sliter mer på stien. Eller? ICON_TONGUE
Dette er forøvrig det argumentet jeg oftest hører som argument til å skaffe emtb, at man får tid til mere sykling. At man har kortere restitusjon og orker mer. At man får tatt turer man ellers ikke ville tatt. ICON_SMILE

Som jeg har nevt over så var dette innlegget ment for å harselere/tulle, ønsket en annen tråd for seriøse diskusjoner, men shit la gå :-D La oss da heller si at økt bruk gir mer slitasje = enig! Da får vi begynne å se på slitasjeutsatte stier og gjøre noe der. Noen er jo igang med slikt arbeid allered som NOTS med flere. Kloppe, steinlegge, små bruer etc. Men vi diskuterer peanuts i den store samenhengen her. Var ute i går og skulle sykle en av mine favorittstier som jeg har syklet først masse på mtb så de siste årene på emtb. Fullstendig klar over at dette er en HELT annen diskusjon men jeg mener at det er med på å få inn litt perspektiv. En skiløype ødelegger etablerte stier for all framtid. Hogstmaskin ødelegger i potensielt mange mange år eller endrer permanent. Hvor JÆVLI farlig er det med litt slitasje av turgåere og syklister. nada. [Linket bilde]

Vedlegg
nedre del2.jpg (628 KB, 88 nedlastinger)
Re: Konflikter EMTB vs Analog [Re: Hogg75] #2657238 09/04/2021 12:56
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Tømmerhogst får du nok ikke gjort noe med.

Det er imidlertid forskjell på om en smalsti med svinger forblir smalsti med svinger i 10 år eller 3 med uvørn bruk. Vi alle har vel opplevd en gosti blitt til en brei, rett autostrada uten sjel.

Du skal klippe og steinlegge bra mye de neste åra så hardt som trykket er på enkelte stier.

Spongdal rapporterer at de beste stiene ble totalt ødelagt på en sesong med sykling.

Redigert av Stupfull; 09/04/2021 12:57.
Re: Konflikter EMTB vs Analog [Re: Ugla] #2657241 09/04/2021 13:02
S
Syklus Offline
Avhengig
Avhengig
S
Jeg synes dette innlegget på forumet fra 2015 står seg godt fortsatt idag:

https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2035408

De samme argumentene gjelder vel i all hovedsak fortsatt? Bortsett da fra at i mellomtiden så er El-sykler faktisk generelt blitt lov på sti i norsk utmark. Det respekteres selvsagt som nå-situasjonen. Men det går an å respektere lover og forskrifter som de er idag, og samtidig være uenig i dem og argumentere for at de bør endres.

Sitat: Ugla

Egne lokale forskrifter eller lover som f.eks markaloven, vernesoner, nasjonalparker/reservater mm. gir åpninger i rikt monn for regulering. Så at lovgiver på ett eller annet tidspunkt i nær framtid lokalt eller sentralt regulerer elsykkel annerledes på sti enn i dag er ikke usannsynlig. Og når det skjer, for i ett eller omfang vil det skje, skal jeg huske på det utsagnet - deal with it! ICON_SMILE

Re: Konflikter EMTB vs Analog [Re: Stupfull] #2657245 09/04/2021 13:06
H
Hogg75 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Sitat: Stupfull
Kan godt hende det blir fler emtb ja.

Mange synes det er kjipt, at man har argumentert at sykler ikke sliter mer enn fotgjengere.

Så måtte man ta standpunkt rundt El og ikke El sykkel, men da hadde man jo allerede malt seg godt inn i et hjørne.

Mange frykter nå at emtb bruken, med mer, lengre og kraftigere skal prege debatten rundt stinettverk, markalov og nasjonalparker negativt. Slik at man får et forbud mot sykkel generelt, ikke bare motorklubben.

Derfor blir det dårlig stemning, når man ser og hører hva enkelte driver på med, både med elkraft og vanlig.

Meget godt poeng Stupfull! Jeg mener man da må fokusere på løsning, gjøre stier mer robuste, drive holdningsskapende kampanjer etc. Dette står vi mye sterkere sammen om enn å sitte på hver vår tue å peke på hvem som er værst. Er din frykt begrunnet da kommer jo andre brukergrupper til å spise oss til frokost.... Har vi et problem, løs det!

Re: Konflikter EMTB vs Analog [Re: Hogg75] #2657249 09/04/2021 13:11
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Ja, enig i at det nå løses, og mye går på holdning som du selv nevner.

Det for at slike trolletråder du synes er så kjempemorro veldig skadelig for et miljø du mener bør stå samlet.

En del debattanter har allrede blitt irritert, fra begge sider og tatt sin hatt og gått.

Tenk deg om nestegang.

Re: Konflikter EMTB vs Analog [Re: Stupfull] #2657257 09/04/2021 13:37
H
Hogg75 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Sitat: Stupfull
Ja, enig i at det nå løses, og mye går på holdning som du selv nevner.

Det for at slike trolletråder du synes er så kjempemorro veldig skadelig for et miljø du mener bør stå samlet.

En del debattanter har allrede blitt irritert, fra begge sider og tatt sin hatt og gått.

Tenk deg om nestegang.

Mye av grunnen for at jeg lagde dette innlegget var jo for å pirke tilbake på de som aldri klarer å holde kjeft når det kommer til saker som på en eller annen måte kan relatere seg til emtb, de MÅ inn å kommentere og komme med oppgulp (alle kan jo se seg selv i speilet her). Jeg føler selv at det er de personene som har skapt dette "fientlige" miljøet. Jeg har og hele tiden ment at det er en kunstig debatt om mtb eller emtb sliter mest eller hvem som oppfører seg dårlig eller ikke. Vi blir alle sett på som syklister av andre brukergrupper. Så hvis vi internt kan se på oss som syklister alle sammen så tror jeg vi kan komme langt. Men der tror jeg at noen har en lang, lang vei å gå....

Re: Konflikter EMTB vs Analog [Re: Hogg75] #2657260 09/04/2021 13:43
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Man har syklister, så har man elsyklister. "å sykle" / "å elsykle" to verb, to aktivitetar. For meg ICON_SMILE Beklager, eg er berre sånn ICON_WINK

Redigert av TrondAM; 09/04/2021 13:45.
Re: Konflikter EMTB vs Analog [Re: TrondAM] #2657263 09/04/2021 13:47
H
Hogg75 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Man har syklister, så har man elsyklister. "å sykle" / "å elsykle" to verb, to aktivitetar. For meg ICON_SMILE Beklager, eg er berre sånn ICON_WINK

Han der er ikke sånn som deg
Fort deg bort og ta han........... ICON_LAUGH

Re: Konflikter EMTB vs Analog [Re: Hogg75] #2657265 09/04/2021 14:00
S
Syklus Offline
Avhengig
Avhengig
S

For det første så hersker det jo ingen tvil om at det var du som egget til konflikt med vilje her Hogg75, det var ingen som ville "ta deg".

For det andre, så synes jeg det må være fair å tenke på sykling og elsykling som to ulike aktiviteter. Noe likhet er det, men også noen forskjeller. Store nok forskjeller til at man kan diskutere det som to ikke helt like ting når det kommer til bruksmønster etc.

Redigert av Syklus; 09/04/2021 14:02.
Re: Konflikter EMTB vs Analog [Re: Syklus] #2657270 09/04/2021 14:18
H
Hogg75 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Sitat: Syklus

For det første så hersker det jo ingen tvil om at det var du som egget til konflikt med vilje her Hogg75, det var ingen som ville "ta deg".

For det andre, så synes jeg det må være fair å tenke på sykling og elsykling som to ulike aktiviteter. Noe likhet er det, men også noen forskjeller. Store nok forskjeller til at man kan diskutere det som to ikke helt like ting når det kommer til bruksmønster etc.

Tror du at nikkersadelen på fottur ser forskjell på deg og en på en ny og moderne emtb, tenk igjen... hvis vi er redde for å miste tilgang og de andre ser på oss som samme ulla hva har vi da og tjene på å sitte å krangle og konstant pirke? Ja jeg lagde denne tråden for å pirke/tulle/harselere. Men jeg holder det i hvertfall inne i denne tråden. Mange som ikke klarer det som gjør langt større «skade» overalt ellers med tanke på å skape splid og konflikter enn ETT tulleinnlegg som nå har blitt til en seriøs diskusjon. Syklus, skjønner at du ikke har kommet over det. Derfor har jeg gjentatte ganger vært åpen for å starte en ny tråd som vi kan ha en seriøs debatt i?

Re: Konflikter EMTB vs Analog [Re: Hogg75] #2657275 09/04/2021 14:29
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Tror du at nikkersadelen på fottur ser forskjell på deg og en på en ny og moderne emtb, tenk igjen...

Jeg er ganske sikker på at mange vil ha lettere for å inkludere ikke-motorisert sykling i det som ofte omtales som "det enkle friluftslivet". Mange vil nok slite med å inkludere sykling med hjelpemotor i samme kategori. Jeg tror vi må innse at det er her debatten står og kommer til å stå fremover - i hvert fall rundt byene.

Terrengsyklister og NOTS har i lang tid kjempet for at terrengsyklister skal få aksept som dyrkere av friluftsliv på linje med vandrere, sopplukkere, og andre. Denne aksepten frykter jeg det vil kunne være vanskeligere å få nå som elsykler og vanlige sykler grupperes under ett.

Redigert av sykkeloyvind; 09/04/2021 14:36.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Konflikter EMTB vs Analog [Re: Hogg75] #2657277 09/04/2021 14:32
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Jeg håper de ser forskjell på feite menn som plystrer bortover mens det sier 'wizzzjj' kontra ærlige sjeler med svetteperler som trør det de kan opp bakkene.

Akkurat som fjellfolk ser forskjell på en polaris IQ 750 wildtrack med full slede, kontra en khaos 850 i heldress, skredskekk og nakkekrage.

Redigert av Stupfull; 09/04/2021 14:44.
Re: Konflikter EMTB vs Analog [Re: Stupfull] #2657281 09/04/2021 14:43
H
Hogg75 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Når Røde Kors på oppdrag blir slått etter med staver for de kjører i løypa er jeg ikke så sikker...

Re: Konflikter EMTB vs Analog [Re: Hogg75] #2657288 09/04/2021 15:26
S
Syklus Offline
Avhengig
Avhengig
S
Når Røde Kors på oppdrag blir slått etter med staver for de kjører i løypa er jeg ikke så sikker...

Vet ikke hvilken sak du sikter til, men høres ut som en enkelthendelse basert på en misforståelse? Hvordan tenker du at det er relevant i denne diskusjonen?

Re: Konflikter EMTB vs Analog [Re: Hogg75] #2657290 09/04/2021 15:46
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Det var nok et svar på min kommentar ang snøscooter og at folk ser og hører forskjell.

Noe jeg tror de fleste også gjør i marka rundt emtb og stisykler. Klart med nye orbea og spesh er det enkelte som er litt verre. Men én heckler kontra en instinct ser man godt forskjell på

https://g.acdn.no/obscura/API/dynam.../2018/1/24/10/DSC_48asd30.JPG?chk=8898B2

Kontra

https://cdp.azureedge.net/products/...50/BLACK_PEARL_-_INDY_RED/2000000003.jpg

Re: Konflikter EMTB vs Analog [Re: TrondAM] #2657296 09/04/2021 16:57
O
olehen Offline
Entusiast
Entusiast
O

Kan ikkje nekte for gode poeng om generell forbetring rundt geometri etc. Generelt har jo det blitt slik at det du må legge inn av "aksjer" i stisykling for å kunne nyte har gått ned meina eg. Bra utstyr er langt meir tilgjengeleg no enn før. Du kan nyte meir/raskare men samtidig yte mindre. Har trua på at tullingar tiltrekkes av det å kunne nyte med mindre innsats.

Tja der er vi nok uenige. Det er noen tullinger som er altfor opptatt av å yte, så de glemmer det som er rundt seg. Vil heller møte en El syklist som er ute å nyter enn en tulling som er ute på vanlig sykkel for å yte mest mulig. Poenget er at det finnes noe treninnigs tullinger som gir f i det meste, de kommer ikke til å velge El.

Re: Konflikter EMTB vs Analog [Re: sykkeloyvind] #2657306 09/04/2021 17:56
Altabjorn Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: sykkeloyvind

Tror du at nikkersadelen på fottur ser forskjell på deg og en på en ny og moderne emtb, tenk igjen...

Jeg er ganske sikker på at mange vil ha lettere for å inkludere ikke-motorisert sykling i det som ofte omtales som "det enkle friluftslivet". Mange vil nok slite med å inkludere sykling med hjelpemotor i samme kategori. Jeg tror vi må innse at det er her debatten står og kommer til å stå fremover - i hvert fall rundt byene.

Terrengsyklister og NOTS har i lang tid kjempet for at terrengsyklister skal få aksept som dyrkere av friluftsliv på linje med vandrere, sopplukkere, og andre. Denne aksepten frykter jeg det vil kunne være vanskeligere å få nå som elsykler og vanlige sykler grupperes under ett.

Det stemmer at mange suringer i nikkersadelen er så sure man omtrent kan få blitt allerede i forhold til terrengsykling (og det meste annet nytt som ikke passer helt inn i kvikk-lunsj bildet deres av "det enkle friluftsliv"), og i så må nok ikke blir så mye surere i møte med elsykler. Det er imidertid mange som er skeptiske til terrengsykling, men som faktisk er tilbøyelige for å ta tils eg saklig argumetasjon, og som har blitt mer positiv innstilt til sykling i marka etter langvarig arbeid fra flere hold. Dette er, og vil alltid være, en pågående innsats, og for er det helt klart at dette arbeidet ikke blir lettere når elsykling skal forsvares inn i det hele: "Jo, nå skal dere høre, elsykler er motoriserte sykler, men de har skikkelig små motorer, og det er ikke bevist at de sliter mer enn andre terrengsykler, og fadderullandei." Det siste er jeg temmelig sikker er ganske enekelt å bevise at de faktisk gjør. Terrengsykling har vel eksistert i Norge i tredve pluss år, og først nå begynner det å komme forskning på emnet, så det gir lite mening at man skal vente på vitenskapelige studier på elsykling før man gjør opp seg en mening om saken. En liten lakmus test, for de som måtte lure, er å se hvor fort man kommer over 1000 meter norsk myr med en Turbo Levo kontra en Stumpjumper, og også se på sporene etterpå. Men altså, jeg er for for elsykling i utmark, men jeg tror man må tenke litt mer på hvordan ting gjøres og ikke bare tro at fordi dette for eyeblikket er lovlig så er alt vel og bra. Som det ble pekt på lengre opp i tråden: det har hendt at politiske vedtak har blitt endret på tidligere.

Re: Konflikter EMTB vs Analog [Re: olehen] #2657312 09/04/2021 18:32
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K

Tja der er vi nok uenige. Det er noen tullinger som er altfor opptatt av å yte, så de glemmer det som er rundt seg. Vil heller møte en El syklist som er ute å nyter enn en tulling som er ute på vanlig sykkel for å yte mest mulig. Poenget er at det finnes noe treninnigs tullinger som gir f i det meste, de kommer ikke til å velge El.

Er jo til dels enig med Ole i utgangspunktet, men jeg tror også at "Birken-tullingene" er en utdøende generasjon. Det er forsvinnende få som er ute og jager Strava på sti med rittsykkel her (Nedre Glomma) i disse dager sammenliknet med for 5-10 år siden.
Møter oftere på stinisser/wannabe-stinisser i Østfold nå enn tradisjonelle treningssyklister, og veldig mange av de er på EMTB. I tillegg er de ofte ferske i godt voksen alder, og har null ide om hverken sti-kotyme, NOTS eller hva et crux er. Har blitt litt voksenopplæring i det siste ICON_LAUGH

Re: Konflikter EMTB vs Analog [Re: simenf] #2657321 09/04/2021 19:36
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Sitat: simenf

Jepp. Eller trenger vi egentlig å problematisere det i det hele tatt. Sykkel er sykkel.

Synes i det hele tatt å problematisere el-sykkel pga økt slitasje er helt tullete.
Slitasje på stier er tydeligere i pressområder selvsagt, men det er stort sett ikke er det i på landsbasis tenker jeg. I det store bildet, at noen stier endrer seg litt over tid, jeg ser ikke det som så stort problem. Ja noen fine favorittstier HAR forandret seg over årene, lenge for elsykkel ble tema. Økt brukt pga stravajag og enduroritt her endret noen stier i Drammensområdet.

Om en er i mot el-sykkel, så greit det, men å være i mot el-sykkel pga slitasje....
Bruk sunn fornuft og ha stivett så går dette helt fint.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Side 6 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Moderator  support