Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

SRAM Rival AXS

SRAM Rival AXS #2654588 26/03/2021 07:08
haavardhun Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Nå som de lanserte GX AXS til terrengsykkel er det vel bare et tidsspørsmål før Rival kommer med samme oppgradering eller? I så fall er det jo mye som kan endres. Det jeg er mest usikker på er om de da gjør det om til 12 gir, i så fall kan det ikke selges som et upgrade kit, men det blir en helt ny gruppe med ny kassett. Personlig hadde det vært enklest å ha det 11-delt, selge som upgrade, så kan vi som kjører 1x11 bare bytte hendler og bakgir....

Redigert av Valentino; 16/04/2021 08:25. Rediger grunn: slått sammen to tråder og flyttet til Racer-forumet

grove sykler og mørk musikk
Re: SRAM Rival AXS [Re: haavardhun] #2654601 26/03/2021 08:00
P
pcb Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Tenkte det samme ref timingen - nå kommer sikker Rival når som helst. Men blir veldig overrasket om den ikke er 12spd da. Tipper Sram heller ønsker å selge deg en ny kassett også egentlig :-)

Re: SRAM Rival AXS [Re: haavardhun] #2654606 26/03/2021 08:08
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Den eneste konkrete informasjonen som er tilgjengelig er at de har patentert nye AIREA-trådløse Rival-hendler.

Informasjon om girene er bare spekulasjoner (12 delt, clutch, full AXS-krosskompatibilitet etc.).

Patenten skal visstnok være konfidensiell frem til 30. juli, vet ikke om det gir noen hint angående lanseringsdato.

Create the problem and sell the solution
Re: SRAM Rival AXS [Re: haavardhun] #2654615 26/03/2021 08:23
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Jeg har overhodet ikke satt meg inn i AXS, og burde holde tett. Har ingen anelse om når vi får Rival AXS ICON_SMILE

Ser absolutt fordelene med presis giring og trådløshet, men undres på hvor attraktivt det er på blandeveissykler som brukes mye og hardt.

- Om det er riktig som det skrives i søstertråden at systemet må lades rundt hver 20. brukstime, vil det på langtur raskt kunne bety lading annenhver dag. Hyppigere for dem som sykler ultradistanser. Altså (enda) en dings som må lades (hyppig), og en stressfaktor for å gå tom.

- Tilsvarende vil det raskt kunne kreves ukentlig lading for min helt alminnelige virring av hverdagssykling og turer.

- Eller er 20 timers varighet kun et anslag for terrengsykling, og vi snakker reelt 60 timers blandeveisbruk på en lading, som jeg at SRAM opplyser for eTap AXS?

- Er vi trygg på at systemet tåler lange dager og uker med regn og fuktighet?

- Påvirkes systemet av kuldegrader? Hvor godt fungerer det og hvor lenge varer batteriene i 10-20 kuldegrader?

- Hva gjør man når man befinner seg noen hundre kilometer fra sivilisasjonen og systemet setter seg på bakbeina? Vet at det samme kan innvendes selv mot mekanikk, men det er tross alt mer overkommelig med egen fingerferdighet. Og sjansen for kjapp problemløsning hos lokale verksteder rundt omkring i landet og verden må da være noe mindre med AXS?

Er klar over at ikke alle bruker syklene sine slik, og jeg er nok ikke i målgruppen for AXS, men for en gangs skyld er jeg skeptisk til noe nytt.

Nei, vent, det er ikke sant, jeg er jo skeptisk til absolutt alt som krever batteri på en sykkel. Unntatt StVZO-lykter som ikke blinker ICON_LAUGH

Re: SRAM Rival AXS [Re: Sepeda] #2654618 26/03/2021 08:37
P
pcb Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Sepeda, prøver du å hisse opp stemningen til en elektronisk vs mekanisk-debatt her?? ;-)

Enig i at alt blir spekulasjoner bortsett fra at det kommer noe Rival AXS-greier. Er vel bare jeg personlig som ønsker at de skal komme med en 12 spd-utgave som kunne funket med GX eagle AXS, så man kunne fått en fornuftig priset AXS mullet! Ikke at det er så viktig for meg, siden jeg nå har fått meg mekanisk 12 spd eagle mullet da... Men det er gøy!

Re: SRAM Rival AXS [Re: haavardhun] #2654619 26/03/2021 08:37
haavardhun Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
For oss som bruker vel så mye tid på youtube der vi ser på sykler, som vi faktisk bruker dem, så er dette perfekt. Og ikke minst, alt med batteri er gøy(sa brura). Og, jeg tipper det blir 12-delt og ny kassett....

grove sykler og mørk musikk
Re: SRAM Rival AXS [Re: haavardhun] #2654620 26/03/2021 08:40
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
noen svar til sepeda her; "... moreover, we asked three bikepackers who’ve ridden with AXS drivetrains over thousands of miles for their feedback and whether they’ve had any issues in the backcountry. ..." https://bikepacking.com/gear/sram-axs-review/

Re: SRAM Rival AXS [Re: pcb] #2654623 26/03/2021 08:46
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: pcb
Sepeda, prøver du å hisse opp stemningen til en elektronisk vs mekanisk-debatt her??

ICON_SMILE

Jeg synes AXS høres aldeles deilig ut når det fungerer, men er bare i tvil om hvor godt det vil fungere for oss som liker helårs eventyrsykling hjemme og ute i verden.

Om Øyvind eller andre guruer forteller meg at bekymringen er grunnløs, kan jeg kanskje la meg friste.

Men nei, jeg prøver ikke å avspore tråden med en elektronisk versus mekanisk-debatt ICON_SMILE Konklusjonen på den debatten er gitt på forhånd, akkurat som debatten om felgbremser versus skiver, eller slange versus slangeløst: Begge systemer har sine fordeler og ulemper, og man kan trygt velge det man liker selv ut fra egne preferanser og bruk.

Sitat: EspenS
noen svar til sepeda her; "... moreover, we asked three bikepackers who’ve ridden with AXS drivetrains over thousands of miles for their feedback and whether they’ve had any issues in the backcountry. ..." https://bikepacking.com/gear/sram-axs-review/

Se der!

Tusen takk, Espen, der fikk jeg kanskje svaret, skal lese denne grundig!

Men hvis ikke disse amerikanerne har syklet i dages- og ukesvis i minus 20, skal du jaggu få høre det!!!

Re: SRAM Rival AXS [Re: Sepeda] #2654640 26/03/2021 09:28
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Sepeda
Sitat: pcb
Sepeda, prøver du å hisse opp stemningen til en elektronisk vs mekanisk-debatt her??

ICON_SMILE

Jeg synes AXS høres aldeles deilig ut når det fungerer, men er bare i tvil om hvor godt det vil fungere for oss som liker helårs eventyrsykling hjemme og ute i verden.

Om Øyvind eller andre guruer forteller meg at bekymringen er grunnløs, kan jeg kanskje la meg friste.

Godt spørsmål. Jeg vil anta at batterivarigheten vil reduseres en del i kulde, men med AXS kan man lett ha med et ekstra batteri som koster 200-300 kroner.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: SRAM Rival AXS [Re: haavardhun] #2656554 07/04/2021 07:57
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Give it to me! Om jeg får mulighet til å sette en spiker til i den mekaniske kista så gjerne! AXS er på alle måter overlegent alt det andre mekaniske jeg har vært borti (Shimano/SRAM).

Når det gjelder batterilevetid, så er ihvertfall min erfaring at batterilevetiden til Red AXS (Jeg antar batteriene i Rival vil være de samme som Red/Force benytter) er mye nærmere 60 timer enn 20 timer. Har aldri målt det nøyaktig, men SRAM sier 60 timer, og min egen bruk fra to hele sesonger gir ingen grunn til å tvile på det tallet.

Personlig har jeg alltid ett AXS-batteri sammen med reserveslange. De veier 26g, og de tar ikke noe plass. Har aldri opplevd å gå tom, eller av andre årsaker trenge å bytte det dog, på samme måte som jeg siden 2016 heller aldri har punktert på en landeveisykkel (hverken slangeløst eller med slange), men reserveslange og dekkspake er som regel med allikevel.

Er vi trygg på at systemet tåler lange dager og uker med regn og fuktighet?

Ja. vil faktisk snu den rundt, og si at her er det ingen wire som ruster i fuktighet.

- Påvirkes systemet av kuldegrader? Hvor godt fungerer det og hvor lenge varer batteriene i 10-20 kuldegrader?

Ikke testet, men om du sykler mer enn 10-15 timer i 20 minus, så tror jeg du tilhører en fryktelig smal nisje, så om det skulle by på problemer, er det heldigvis en problemstilling som er irrelevant for mitt bruk.

Hva gjør man når man befinner seg noen hundre kilometer fra sivilisasjonen og systemet setter seg på bakbeina?

Har aldri opplevd at AXS har satt seg på bakbeina. Men om det skulle skje, ville jeg forsøkt en single speed konvertering, og manuelt plassert det på ett lett gir. Deretter syklet frem til nærmeste punkt en taxi ville plukke meg opp. Jeg er like bekymret for hva jeg skulle gjort om ramma knekker, hjulet kollapser eller kragebeinet mitt knekker. Alle de er vanskeligere å håndtere. Viktigst av alt, erfarne turfolk drar ikke hundrevis av kilometer vekk fra nærmeste sivilisasjon, uten å ha tenkt ut en backupplan for å kunne komme seg hjem for egen eller andres maskin dersom uhellet er ute. Det gjelder uavhengig av om man er der til fots eller på en sykkel. Man har en plan for å kunne reddes, slik at man ikke setter seg selv og potensielle letemannskaper i unødvendig fare, dersom man ferdes steder hvor dette kan bli aktuelt.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: SRAM Rival AXS [Re: haavardhun] #2656562 07/04/2021 08:09
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Det er rart det der at folk er skeptisk til ny teknologi med en gang man skal sykle litt langt. Kommer ikke stort lengre om et av tannhjulene inne i en Ultegra-brifter ryker heller. Samme med hydr. skivebremser. Ja, noe kan skje, men om f.eks fjæra inne i en mekanisk brems ryker, så er man like langt.

Re: SRAM Rival AXS [Re: aug11x] #2656600 07/04/2021 09:50
Totte Offline
Unionstøysekopp
Unionstøysekopp
Sitat: aug11x
Det er rart det der at folk er skeptisk til ny teknologi med en gang man skal sykle litt langt.

Synes du virkelig det er rart? Jo lengre du skal sykle, jo større konsekvenser har en feil, og jo mer logisk er det å velge noe som har vist seg å være til å stole på. Verden går ikke alltid bare fremover, selv om den tenderer til å gjøre det når man ser utviklingen over lang tid.

- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg.
(Byggmester Harald Langemyhr)
Re: SRAM Rival AXS [Re: aug11x] #2656605 07/04/2021 09:58
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Det er rart det der at folk er skeptisk til ny teknologi med en gang man skal sykle litt langt. Kommer ikke stort lengre om et av tannhjulene inne i en Ultegra-brifter ryker heller. Samme med hydr. skivebremser. Ja, noe kan skje, men om f.eks fjæra inne i en mekanisk brems ryker, så er man like langt.

Veldig godt poeng. Det er mye som teoretisk sett kan gå galt på en sykkel, som man ikke klarer å gardere seg mot på en realistisk måte. Som at ja, man kan ta med seg en ekstra girwire om man skal sykle langt, på samme måte som man kan ta med seg ett ekstra batteri. De to løser egentlig samme jobb (tillater overføring fra girhendel til gir), selv om de gjør det med ulik teknologi. Men de færreste drar vel med seg ekstra girhendler eller reservehjul? Ekstra dropout? Kanskje. Ekstra bakgir? Neppe, osv, etc. På ett punkt må streken trekkes, og man må innse at krysser man den streken, så er det føttene (eller annet transportmiddel) som kommer til å måtte overta. Alternativt kan man hekte en reservesykkel på ryggen, men dersom man ender opp der, er det vel en ærlig sak å innrømme at sykkel ikke var det rette fremkomstmiddelet for det man holder på med.

En eller annen gang må vel noen havne i situasjonen: "Jeg vet sykkel ikke er det beste fremkomstmiddelet til Nordpolen, men jeg vil sykle dit allikevel, og jeg vil gjøre det med en gravel-bike med rammevesker, fordi jeg gidder ikke ski og pulk!" Velbekomme. Noen må jo alltid være den første. Men da er det en ekspedisjon, ikke en tur, og da blir alle regler annerledes, da har man en plan for å kunne reparere alt som er kritisk for å kunne gjennomføre, og man har en plan for overlevelse/ekstraksjon når backupen feiler.

For å sette argumentasjonen til @Sepeda på spissen: Dersom man sier er at man kan finne på å sykle 10+ timer i 20 minus (potensielt vekk fra allfarvei), og/eller man kan være flere titalls mil fra nærmeste sivlisasjon? Da tilnærmer man seg vel ikke syklingen som en "tur", og man utruster seg ikke med verktøy/reservedeler som om man bare skal sykle 4-5 timer i Nordmarka? Det krever en annen tilnærming å gjøre de tingene uten at det skal være ren hasard. Titalls mil fra nærmeste sivilisasjon? Da bør man ha avtale med ett SAR-team som kjenner planen, slik at noen leiter dersom det ikke er kommunikasjon på N timer, de må vite hvor de skal leite, og man bør ha samband, sannsynligvis satelittbasert med mindre man er 100% sikker på å ha GSM-dekning. Knekker man ett bein så langt fra sivilisasjon, så overlever man ikke mange dager på det lille man har i drikkeflasker og rammevesker, og det er ikke gitt at man blir funnet i løpet av den første uka (eller den andre) dersom man er i ett område som potensielt kan være like stort som sør-norge. Setter du midtpunktet på Geilo, så har du med "noen hundre kilometer" (under 300) dekker man så godt som hele sørnorge, fra Lindesnes i sør, til Støren i nord (Sorry Trondheim :P). For Norge sin del mistenker jeg hele det området som vil være mulig å sykle vinterstid, så lenge vi ikke er på "fatbike"-forumet også er relativt tett sivilisert, med bortimot 100% GSM-dekning, så denne utfordringen er ikke reell her til lands, slik jeg klarer å se det for meg. Man klarer å komme seg ett stykke vekk fra sivilisasjon i nasjonalparker (men ikke hundrevis av kilometer), og heller ikke i kombinasjon mange 10-20 minusgrader, da vil de sannsynligvis være ufremkommelige på grunn av snø. Så innenfor min fantasi er denne problemstillingen hypotetisk her til lands, og om man oppsøker deler av verden hvor den ikke lenger er hypotetisk, vil jeg nå mene man har mer langt viktigere og vanskeligere utfordringer å ta tak i enn akkurat hvilket girsystem man bruker.

Med det sagt, så er jeg enig i at dersom man planlegger å bevege seg faretruende langt vekk fra sivilisasjon, så sørger man for å ha det beste utstyret for jobben. Da forstår jeg at man ikke nødvendigvis hiver seg rått over all ny teknologi før det har vist seg "battle proven". Men på ett punkt vil selv det som er nytt og eksperimentelt i dag, ha en lang nok track record til å kalles "godt nok". Ellers ville de såkalte "eventyrsyklene" syklet vært en veltepetter. Om AXS er ansett trygt nok for det man skal gjøre, det blir jo en subjektiv sak. Personlig hadde jeg ikke vært spesielt redd for å sykle med AXS, jeg ville ansett sjansen for å falle og knekke ett kragebein som større enn sannsynligheten for at noe kritisk (herunder AXS) på sykkelen min bryter ned, uten at det lar seg nødreparere. Jeg ville heller ikke eksperimentert med nytt utstyr på en sykkel som kan brukes til de forholdene du har skissert, men startet med det på sykler som brukes i litt mindre ekstreme situasjoner, inntill jeg evt. følte meg trygg på utstyret. På samme måte ville ingen reist til Nordpolen med ett telt de aldri har sovet i før, samme hvor mye deres ekspedisjonsvenner evt. har skrytt av teltet på sine turer.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: SRAM Rival AXS [Re: Totte] #2656945 08/04/2021 13:53
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Totte
Det er rart det der at folk er skeptisk til ny teknologi med en gang man skal sykle litt langt.

Synes du virkelig det er rart? Jo lengre du skal sykle, jo større konsekvenser har en feil, og jo mer logisk er det å velge noe som har vist seg å være til å stole på. Verden går ikke alltid bare fremover, selv om den tenderer til å gjøre det når man ser utviklingen over lang tid.

Ja, generelt synes jeg det. Se hva jeg skrev i setningen etter. Også er det forskjell på ny teknologi og uprøvd teknologi. Jeg kunne fint syklet jorda rundt med AXS, men ikke uten å ha brukt det mange km SELV først.

Re: SRAM Rival AXS [Re: haavardhun] #2656949 08/04/2021 14:18
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
ICON_SMILE

vviz is back!

Her snakker vi ti måneders oppsamlet begeistring for elektronikk (og 1x) som bare må ut yes

Men spøk til side, takk for svar og betraktninger.

Fra min side var det faktisk spørsmål og undring, ikke motargumenter. Skal prøve å overkomme min skepsis mot alt som krever batterier.

Og det var faktisk mye sykling i oppunder 20 minus denne vinteren ICON_SMILE Nok til at batterier døde og huden på fingertuppene ble brent av i kulda. Sånn er det å bo i Nordmarka og ikke ville sykle på rulle i kjelleren. Og ikke være født med ski på beina. Men jeg vet at det er sært!

Re: SRAM Rival AXS [Re: Sepeda] #2657074 09/04/2021 06:06
tregil Offline
Avhengig
Avhengig
ICON_SMILE

.... og ikke ville sykle på rulle i kjelleren...Men jeg vet at det er sært!

Ikke så sært det...

Re: SRAM Rival AXS [Re: haavardhun] #2658379 15/04/2021 08:36
B
BZE Offline
Entusiast
Entusiast
B
Blir det lansert i dag mon tro? ICON_CONFUSED

Re: SRAM Rival AXS [Re: haavardhun] #2658403 15/04/2021 10:05
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Virker sånn. Har lekket ut en del detaljer på weightweenies-forumet.

Re: SRAM Rival AXS [Re: haavardhun] #2658431 15/04/2021 11:08
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J

Re: SRAM Rival AXS [Re: haavardhun] #2658457 15/04/2021 12:10
H
Hapatron Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H

Re: SRAM Rival AXS [Re: Hapatron] #2658461 15/04/2021 12:14
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: SRAM Rival AXS [Re: haavardhun] #2658462 15/04/2021 12:16
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Fine hendler. Blir nok fort noe sånt på grusraceren min etter hvert.

Re: SRAM Rival AXS [Re: magnusc] #2658465 15/04/2021 12:20
H
Hapatron Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Sitat: magnusc

Antar at du må legge på mva, men fortsatt en grisesterk pris!

Re: SRAM Rival AXS [Re: haavardhun] #2658468 15/04/2021 12:28
B
BZE Offline
Entusiast
Entusiast
B
Liker at hendlene er mindre og såpass anonyme, hadde forventet noe mye grovere. Dette frister til min 1x landevei gitt.

Re: SRAM Rival AXS [Re: haavardhun] #2658501 15/04/2021 14:10
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: SRAM Rival AXS [Re: haavardhun] #2658511 15/04/2021 15:08
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Synd at de ikke kjørte på med en 10-42 kassett og tilhørende bakgir i samme slengen. Ville tro at det kunne bli en storselger blant gruscruisere.

Redigert av aug11x; 15/04/2021 15:09.
Re: SRAM Rival AXS [Re: haavardhun] #2658516 15/04/2021 15:38
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Enig. Greit til mitt bruk, men sikkert mange som ønsker seg litt videre spenn enn 10-36, uten å måtte helt opp på 50. Også litt synd at man må på XDr-boss, men sånn er det jo med Sram. Begrenser kryssbruk av hjul mellom sykler.

Re: SRAM Rival AXS [Re: aug11x] #2658526 15/04/2021 17:33
H
Hapatron Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Synd at de ikke kjørte på med en 10-42 kassett og tilhørende bakgir i samme slengen. Ville tro at det kunne bli en storselger blant gruscruisere.

Enig. Løsningen nå blir vel AXS GX med Rival.

Re: SRAM Rival AXS [Re: haavardhun] #2658527 15/04/2021 17:39
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Det er vel først og fremst en landeveisgruppe, men med 43/30 (ikke 43/40 som Landevei skriver) får man lett nok utveksling.

Re: SRAM Rival AXS [Re: Elmersen] #2658528 15/04/2021 17:42
B
BZE Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: Elmersen
Også litt synd at man må på XDr-boss, men sånn er det jo med Sram.

Er dette egentlig fasiten? Syntes jeg leser mye forskjellig om bruk av Rotor 12-delt 11-36/39 (som går på HG-boss), men vanskelig å finne noe definitivt. Skal det være aktuelt for min del må det gire ordentlig, gitt prisen på de kassettene.

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support, Valentino