Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Stiykkel til nybegynner?

Re: Stiykkel til nybegynner? [Re: Anna00] #2673358 25/07/2021 20:36
A
Anna00 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Om jeg har montert rett er jeg overhode ikke sikker på😅 Men sykkelen funker jo veldig bra, sånn utenom at bremsene er motsatt vei. Jeg kan prøve å se på det igjen, men helt ærlig så er jeg veldig blank på å se om jeg kan fikse sånt. Men jeg kan nok fint klare å venne meg til bremsene motsatt, er vel en vanesak

Redigert av Anna00; 25/07/2021 20:39.
Re: Stiykkel til nybegynner? [Re: Anna00] #2673366 25/07/2021 22:20
K
Kamao Offline
Ringrev
Ringrev
K
Syns du burde legge ut bilde. Har møtt folk i skogen som har feilmonterte deler på sykkelen, det kan faktisk være farlig.

Re: Stiykkel til nybegynner? [Re: Anna00] #2673374 26/07/2021 06:08
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Anna00
Om jeg har montert rett er jeg overhode ikke sikker på (...) Men jeg kan nok fint klare å venne meg til bremsene motsatt, er vel en vanesak

Gratulerer med Neuron!

Men som andre har sagt, styreoppsettet bør du ikke ignorere.

Jeg forstår at styret kommer med hendler montert av Canyon, som vist på denne filmen. Dermed skal det ikke kunne bli feil, om du bare monterer styret på rett vis.

På hvilken siden av styret har du nå bremsehendler til henholdsvis for- og bakhjul?

1. Om du har bremsehendel for forhjul til venstre og bremsehendel for bakhjul til høyre, er styre og gaffel trolig korrekt montert. Da kan forskjellen skyldes at din tidligere sykkel var satt opp for det britiske markedet eller var feilmontert.

2. Om du har bremsehendel for forhjul til høyre og bremsehendel for bakhjul til venstre, kan det skyldes flere ting:
- Styret er montert feil vei.
- Styre og gaffel er snudd bak frem (ja, det forekommer faktisk - bare se hva som ligger på Finn ICON_SMILE )
- Du har fått en sykkel fra Canyon der hendler er blitt satt opp feil eller for det britiske markedet.

Alle disse feilene vil påvirke stabilitet eller styring av sykkelen i forskjellig grad og kunne være til fare.

Uansett bør du, som allerede anbefalt, enten legge ut bilde på forumet og få råd, høre med en bekjent som har greie på sykkel, eller trille sykkelen innom nærmeste gode forhandler/verksted og få noen til å ta en titt på den.

Jeg ser at du også spør om lås.

Det opplagte svaret er selvsagt aldri å forlate sykkelen. Det burde være greit med en stisykkel.

Men om du faktisk forlate sykkelen på et sted der det er noen som helst fare for tyveri, unngå for all del enhver form for wire-lås (forsterket eller ei), og velg solid bøylelås, eventuelt kjettinglås eller foldelås, med så høy sikkerhetsgradering som du orker å dra på. Gjerne to låser. Det er uansett ingen garanti mot tyveri, men gode låser krever kraftigere verktøy og hever dermed terskelen,

Denne er instruktiv, om enn den refererer til den britiske sikkerhetsgraderingen.

Om du skal sette sykkelen kjapt fra deg ved kafé for en bolle og kaffetår, kan du vurdere en enkel minilås, se f.eks. her. Øyekontakt er uansett tingen. Heldigvis er det ikke reell tyverifare ved de fleste spisesteder i utmark.

Husk at noen forsikringsselskaper krever at låsen skal være FG-godkjent for at du skal få utbetalt erstatning ved tyveri.

Og ja, om du bor i urbant strøk, unngå om mulig å sette den i boden... frown

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support