Stiykkel til nybegynner?
|
Stiykkel til nybegynner?
02/04/2021 17:19
|
Anna00
OP
Fersking
|
OP
Fersking
For en stund siden bestemte jeg meg for å ikke sette igjen syklen der jeg pleier for å gå tur i skogen. Jeg bestemte meg for å prøve å sykle gjennom stien. Jeg fant ut at jeg syntes dette egentlig var veldig gøy, men med min gamle sykkel ble det bråstopp med hver minste hindring som røtter/steiner. Nå som den sykkelen er veldig gammel, og skal ha ny har jeg lyst på en stisykkel. Har sett litt på YouTube og blitt veldig inspirert. Problemet er at det er veldig mye å velge mellom og jeg ikke helt vet hva jeg ser etter. Vil ha en sykkel jeg kan lære meg å bli trygg på i terrenget, og med tiden når jeg blir trygg vil jeg prøve litt downhill. Så den skal bli syklet i både opp, bort og nedoverbakker i skogen. Jeg har ikke tenkt å bruke en formue, men vil ha en bra sykkel. Har tenkt kanskje fulldemper er det beste for meg? Har sett litt på denne: https://birk.no/bestillingsvarer/giant-20-stance-29er-2-red-fulldemper Men den er jo en del rimeligere enn andre fulldempere jeg har sett. Er det en bra sykkel? Ser neste fulldemper kommer på ca 25 000. Jeg syns det er litt mye, men jeg vil ha en bra sykkel også. Hva tenker dere? Hva må jeg se etter? Jeg er en jente på 20 år og 167cm høy
|
|
|
Re: Stiykkel til nybegynner?
[Re: Anna00]
02/04/2021 17:47
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Hei og velkommen til en fantastisk sport!
Det er mange som kan hjelpe deg mer enn meg, men jeg er sterk forkjemper for en brukt sykkel, god prisreduksjon og kommer garantert med senkepinne til setet (som er en av de viktigste tingene til stisykling). Brukt gir litt mer utfordringer så man ikke kjøper en overpriset skraphaug, så hvis du vet av noen med kompetanse, eller om noen her på forumet kan hjelpe deg å kontrollere annonser kommer man nok i mål på en god måte.
For den du linket var utstyret billigste sort (ikke rart til den prisen), og den manglet senkepinne (som fort blir et par tusen ekstra) så med mindre du må ha ny ville jeg styrt unna den personlig.
Hvis du ønsker å gjøre både lokal sykling og heisbasert downhill-sykling ville jeg siktet mot en 2018/2019 sykkel med 150 eller 160mm vandring avhengig av hvordan fordelingen sti/heisbasert blir for din del, men her er jeg ingen ekspert.
Med mindre du vil ha en veldig røff intro som kanskje kaster deg av så ville jeg definitivt gått for en fulldemper. Når du finner sykler du liker, husk å ta en liten "størrelseskontroll" hos produsenten sine sider, bare sånn at du ikke kjøper en sykkel som er alt for liten/stor
|
|
|
02/04/2021 17:51
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Hei!
Først og fremst gratulerer med ny og kul hobby!
Stisykling kan være så mye, så mulig vi trenger litt mer informasjon fra deg for å gi tips, men de kan jo også være vanskelig for deg å vite 100% hva du ser etter.
Hvor bor du? Har du hytte el hvor du kommer til å dra?
Moderne stisykler takler det meste, og 120-160mm vandring i front og 110-150 er vanlig bak.
Man deler ofte inn i underkategorier. Feks ritsykkel, sti, grov stisykkel, downhill etc.
I år er det dårlig tilgang på sykler og deler, og markedet blir litt krevende.
Husk også at det kommer en del ekstrakostnader med feks hjelm, briller, hansker, beskyttelse, sekk, verktøy osv.
Jeg syntes den sykkelen du linket mangler setepinne som kan justeres fra styret, det må du ha! Litt dårlige bremser og gir. Har du noen som kan hjelpe deg å skru hvis du kjøper brukt?
Redigert av Stupfull; 02/04/2021 17:53.
|
|
|
[Re: Stupfull]
02/04/2021 20:53
|
Anna00
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for svar! Jeg bor i Stange, Innlandet (hedmark) og har også Hytte Innlandet (Oppland) På hytta er det litt mer krevende terreng å sykle, men har veldig lyst til å prøve det også!
Brukt kan nok være en mulighet! Men er bare at jeg har ikke kunnskap nok til å vite om det er ett bra/dårlig kjøp. Hva burde skrus på om jeg kjøper brukt? Har ingen jeg kjenner som kan mye om sykkel :/ Men jeg klarer å fikse mye selv ved hjelp av YouTube vidioer😊 ellers så kan jeg dra til xxl å få hjelp der.
Hvilken av kategoriene av sykkel jeg må ha er jeg usikker på. Tror en stisykkel høres bra ut, men etterhvert når jeg føler meg tryggere har jeg lyst til å dra til Hafjell og prøve sykkelparken der. Så kanskje downhill, men skal ikke bare sykle i nedoverbakker. Er en del bort og opp også.
Hvordan ser jeg om det er bra bremser/gir? Setter veldig pris på at du setter tid til å svare!
|
|
|
[Re: Ndreas]
02/04/2021 20:59
|
Anna00
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Tusen takk! Jeg vil nok gå for en fulldempet sykkel ja. Det jeg kom fram til etter litt lesing. Jeg må på ingen måte ha en ny sykkel, så å kjøpe brukt kan jeg nok se etter. Etter str guide på de stedene jeg har sett tror jeg at jeg bør ha en sykkel i Small om ulike merker har ca. Samme størrelser. Da skal jeg nok ikke kjøpe den jeg så på først. Bra jeg spurte her om råd merker jeg, så jeg ikke ender opp med bomkjøp  Jeg kan også vente noen måneder og spare opp litt mer så jeg har råd til en bedre sykkel
|
|
|
02/04/2021 23:45
|
JoPro
Medlem
|
Medlem
Tror nok at hvis du har litt oppoverbakker, og skal bruke den på litt mer energikrevende turer, men samtidig prøve grovere terreng og sykkelparker, så ville jeg sett etter en sykkel med 150-170mm vandring.
På bremser er det viktigste at det er hydrauliske skivebremser, og gjerne rotorstørrelse på over 180mm. Det finnes mye bra av både bremser og gir hos Shimano og SRAM. Personlig liker jeg veldig godt SRAM sine drivverk, som for eksempel NX Eagle, GX Eagle, men vet at Shimano har også mye bra. Et tips med drivverk, er jo å velge en sykkel hvor du har større rekkevidde på drivverket (at de største tannhjulet bakpå har flere tenner).
Jeg vil ikke anbefale å gå etter en brukt karbonsykkel ettersom dette er dyrere, og du får et mer usikkert kjøp. Karbonrammer kan ha usynlige sprekker etter mye hard nedfart, og det kan være dumt å kjøpe en brukt karbonsykkel når man ikke vet hvor mye den er herset med.
|
|
|
03/04/2021 06:03
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Om du skal kjøpe nytt er aluminiumsmodellene til Ibis og Orbea sine innstegsmodeller uslåelige på bang for buck. Canyon sine sykler er like bak Orbea har en importør med litt frynsete rykte, men så vidt jeg har skjønt har de sykler på lager. Jeg ville ikke kjøpt stisykkel hos xxl eller g-sport. Begynn med en sykkel som er tråkkvennlig og har en geometri som gjør at du blir trygg nedover. Ta et kurs for å gjøre læringskurven litt mindre bratt og for å gi deg noen gode vaner på sykkelen.  Om du kjøper brukt så øker sjansen for å bomme med alderen på sykkelen, jeg vil råde deg til å ikke kjøpe en sykkel som er eldre enn to år (18 19 modell).
Redigert av Garpen; 03/04/2021 06:05.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
03/04/2021 07:27
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Takk for svar! Jeg bor i Stange, Innlandet (hedmark) og har også Hytte Innlandet (Oppland) På hytta er det litt mer krevende terreng å sykle, men har veldig lyst til å prøve det også!
Brukt kan nok være en mulighet! Men er bare at jeg har ikke kunnskap nok til å vite om det er ett bra/dårlig kjøp. Hva burde skrus på om jeg kjøper brukt? Har ingen jeg kjenner som kan mye om sykkel :/ Men jeg klarer å fikse mye selv ved hjelp av YouTube vidioer😊 ellers så kan jeg dra til xxl å få hjelp der.
Hvilken av kategoriene av sykkel jeg må ha er jeg usikker på. Tror en stisykkel høres bra ut, men etterhvert når jeg føler meg tryggere har jeg lyst til å dra til Hafjell og prøve sykkelparken der. Så kanskje downhill, men skal ikke bare sykle i nedoverbakker. Er en del bort og opp også.
Hvordan ser jeg om det er bra bremser/gir? Setter veldig pris på at du setter tid til å svare! Kjenner ikke til terrenget i disse områdene, men det kommer helt sikkert noen som kan si noe etterhvert. Skal man holde seg under 20k, må man nesten handle brukt, hvis man skal ha noe skikkelig. Problemet her er at det finnes mye brukte sykler i veldig dårlig stand, som kan bli skikkelig kostbart å få fiksa, selv når man skrur selv. Hvis kassett er utslitt, koster det 1-2k for en ny. I tillegg bør man skifte drev framme og kjede. Det blir fort 1k her også. Utslitte eller dårlige dekk er det alltid, 600kr stykket for nye. Er kulelager i ramma utslitt / rustafast / defekt, koster nye lager for 1,5k, og man trenger dyrt verktøy for å få gjort jobben. Service på dempere koster 1-1.5 pr enhet og bør gjøres en gang i sesongen. Jeg anbefaler å kjøpe brukt til 90%, men de med kjøpekraft og 10 tommeltotter bør gå for nytt. Å prøve downhill i Hafjell er en drøm for mange, men løypene der er noe av det groveste man får. Det krever mye demping, hvis ikke får kroppen mye hjuling. Hvis stiene hjemme ikke er så grove kan det være vanskelig å finne en sykkel som dekker begge dele på en god måte. Vurder å kjøp noe som passer hjemme, og lei heller en skikkelig utfordykkel når du tar turen til Hafjell. Jeg synes andre destinasjoner er bedre enn Hafjell for en fersk syklist, feks Trysil Slenger med 3 filmer du kan kose seg med over en kaffekopp. Forskjell på dyr og billig sykkel : https://youtu.be/MuGcX53TY60Hva ser man etter når man kjøper brukt: https://youtu.be/jECVAwV8_G8Trysil bike park: https://youtu.be/S187DNrTxpM
Redigert av Stupfull; 03/04/2021 07:38.
|
|
|
03/04/2021 07:59
|
Ignifer
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg er slett ingen ekspert her, men var i samme situasjon som deg. En glad nybegynner. Har gått og løpt mye i skog og fjell, og fikk etterhvert lyst til å sykle de samme stiene. Begynte å se på sykkler for å finne ut hvilket segment som passet for meg. Dette er virkelig en jungel å begynne å sette seg inn i. For meg var det vanskelig å vite hvilket behov for sykkel jeg hadde med de stiene som er rundt meg. Hva er bratt, hva er grovt, teknisk, knotete..? Mye definisjoner som nødvendigvis ikke er de samme her i norge som for amerikanske youtubere feks. Jeg fant etterhvert ut att jeg ville heller ha litt for grov sykkel, kontra litt for enkel sykkel. Budsjettet var i utgangspunktet ca det samme som du skriver. Satte etter hvert opp en liste med aktuelle sykkler og begynte å utelukke. Busjettet ble nok dyttet litt opp her. Jeg endte opp med en Ibis Ripmo AF med Deore kit etterhvert. En del dyrere en først planlagt, men jeg angrer ikke ett sekund på det. Dette er vel definert som en relativt grov stisykkel, men føler det passer utmerket for meg. Pris kontra kvalitet og utstyrsnivå er det vanskelig å overgå. Jeg vil og trekke frem butikken jeg kjøpte fra. Sende melding til Flytsti AS, og etter første samtale var jeg egentlig sikker. Virkelig hyggelig og hjelpsom selger. Veldig god service og hyggelig komunikasjon. Jeg er fan av å støtte små aktører i en kjempestor bransje. Liker mye bedre å handle hos små butikker kontra kjempestore kjeder. Jeg sier ikke att en Ripmo nødvendigvis er perfekt for deg, men jeg vil er hvertfall storfornøyd. Muligens vil en Ripley AF være ett like godt alternativ. (?) Jeg vet att sykkeltilgangen er vansklelig i år, så jeg ville ikke ventet for lenge med å bestille.
|
|
|
03/04/2021 12:28
|
Larry WB
Medlem
|
Medlem
Jeg fikk litt lyst til å spille inn et moment til her. Som jente på 20 år og 167 cm vil jeg tro at vekten kanskje også er relativt lav. Jeg tenker at dette også kan spille inn på mengde vandring du bør se etter på sykkelen. Støtter fullt ut forslag om Ibis Ripley AF som et godt alternativ. Den er helt ny av året og har moderne geometri.
|
|
|
[Re: Larry WB]
03/04/2021 13:12
|
FormannMjao
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg fikk litt lyst til å spille inn et moment til her. Som jente på 20 år og 167 cm vil jeg tro at vekten kanskje også er relativt lav. Jeg tenker at dette også kan spille inn på mengde vandring du bør se etter på sykkelen. Støtter fullt ut forslag om Ibis Ripley AF som et godt alternativ. Den er helt ny av året og har moderne geometri. På mine kanter har stiene akkurat blitt tørre, og jeg har så vidt fått prøvd min nye Ibis Ripley AF. Det er en veldig fin sykkel, og til vanlig skogssti er den flott. Den klatrer som en drøm, føles trygg og stabil og er lett å ha med å gjøre. Vanlige steinete nedkjøringer, steintrapper, røtter osv er helt uproblematisk. Men det er ikke en grov stisykkel! Det kan til og med jeg merke, som har pent sagt begrensa erfaring, og som fremdeles er nyforelska i den nye sykkelen. Skal du kjøre hardt nedover rufsete terreng og ha mye luft under hjula, er det nok bedre med en grovere sykkel med mer vandring. For ikke å forvirre: Ibis har en modell som heter Ripmo, som har 147 mm demping bak og 160 mm i front. Den skal visstnok duge til det aller meste, men vil være noe tyngre å tråkke oppover enn en del sykler med mindre vandring. Ibis har har også en modell som heter Ripley, som har 120 mm bak og 130 mm i front. Det er den sykkelen jeg har, men jeg er en godt voksen gubbe som absolutt _ikke_ kommer til å sykle i Hafjell.
|
|
|
03/04/2021 15:57
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Ts ser på sykkel sub 20 og dere anbefaler en til godt over 30?
|
|
|
03/04/2021 17:41
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ts ser på sykkel sub 20 og dere anbefaler en til godt over 30? Ripmo AF kan jo dukke opp på bruktmarkedet og da er det bare å kaste seg rundt, selv om den nok knekker budsjettet på 20 der og...
Redigert av Garpen; 03/04/2021 17:42.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
03/04/2021 19:36
|
Hi-Po
Fersking
|
Fersking
Ts ser på sykkel sub 20 og dere anbefaler en til godt over 30? Skall man ha en grei fulldemper til under 20k så tror jeg man bør ha ganske god peiling på sykkel generelt, for da er det bruktmarkedet som gjelder. Jeg trodde jeg hadde litt peiling når interessen for fulldempere våknet opp for et par år siden, og endte opp med en ca 2012 Cube Fritzz med 3x9 og 26" hjul til ca 8k på finn. Trodde og syntes den var fin, men det ble veldig dyrt etter å ha tatt den en tur innom Spinn for å få fikset noen "små ting". Det ble jo en bra sykkel etterhvert - men med gammeldags geometri og drivverk. Jeg anbefaler noe nytt... hvis TS kan strekke budsjettet litt. Slik verden er nå så er den fremste utfordringen å få tak i noe som helst, og i så måte vil jeg slå et lite slag for Unaas og deres Orbea Occam. Unaas har litt frynsete rykte, men Orbea lager veldig bra sykler og Unaas har dem på lager. En Occam H30 burde være mulig å få prutet ned til ca 25k, og da får man en veldig bra førstegangssykkel i mine øyne. Eventuelt en Oiz.
Smestad
|
|
|
03/04/2021 20:02
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
GT Sensor finnes også i tilsvarende spec, men vi er fort på 25k da også, som ta syntes var mye.
Unaas hadde jeg aldri kjøpt noe fra, av grunner du selv nevner.
Redigert av Stupfull; 03/04/2021 20:03.
|
|
|
03/04/2021 20:19
|
røde pimpernell
Medlem
|
Medlem
For eit år sidan hjalp eg ein kompis med å finna sykkel. Han hadde i utgangspunktet eit budsjett på 25 tusen, og eg må seia at det er ikkje lett å finna gode alternativ til den prisen (Eg prøvde meg med ein tråd her inne òg, utan at det magisk dukka opp fleire alternativ). Orbea Occam H30 er eit godt alternativ på papiret, men eg torde ikkje anbefala den grunna rykta om Unaas (Har ingen personleg erfaring med dei.) Det vart til at kompisen min strakk seg noko lenger og kjøpte ein Ibis Ripmo AF. I år hadde eg nok anbefalt Ripley AF.
Eg ville ikkje kjøpt brukt som nybyrjar. Enten auk budsjettet eller kjøp ein hardtail. Med moderne geometri og dropper så vil dette fungera glimrande.
|
|
|
04/04/2021 21:39
|
Anna00
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Tusen takk for masse svar! Blir litt mye å svare alle, men jeg har lest gjennom alt og tatt til meg all informasjon! Er flere som anbefaler meg å kjøpe nytt. Må si Ibis Ripley AF som det virket som flere anbefalte frister meg veldig! Jeg har ikke alt av pengene som trengs til en slik akkurat nå, så jeg har i grunn bestemt meg for at jeg vil ha en slik. Jeg får overleve med skraphaug-sykkelen min så lenge. Da er det greit med både setepinne, vandring og bremser om jeg har forstått rett. Til ignifer: jeg søkte opp nettsiden du bestilte fra, men så ikke ut som at de hadde sykkelen i S. Jeg tror (usikker) at jeg bør ha S. Så på en side med en slik sykkel man kunne velge utstyr. Jeg aner ikke hva som er forskjellen. Rammekit, shimano deore, SRAM NGX, Shimano SLX og SRAM GX. Hva er forskjellen og hva burde man velge? Pedaler: regner nesten med at det ikke følger med. Kan jeg bare bruke pedalene som er på den gamle sykkelen mineraler ville dere kjøpt nye? Må spare til ny sykkel uansett. Kan man få sykkel ferdig tilpasset til seg når man kjøper?
|
|
|
04/04/2021 21:46
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ta en prat med de. Det kan godt hende at du finner deg godt til rette på en M. Importøren er hyggelige fyrer. Om de har en demosykkel kan du teste. Og det er leveringstid på syklene, så det kan godt hende du bare bør bestille. Å få vite litt om leveringstid er bare en telefon unna. 
|
|
|
05/04/2021 06:20
|
Ignifer
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Vet det er vanskelig tilgang på Ibis nå, men ta en telefon og spør. Hyggelig og hjelpsom gjeng. Jeg vet ikke hvilke pedaler du allerede har, men jeg ville kjøpt nye skikkelig pedaler til ny sykkel. Trenger ikke det dyreste du finner, men pedaler med godt feste er veldig lurt. Når det kommer til utstysnivå er det mye å velge i. Selv valgte jeg min Ripmo AF med det billigste. (Deore) Dette funker utmerket for meg. Både bremser og gir er bra i massevis. Dette er jo mulig å bytte og opgradere del for del ved ønske senere og. Flytsti setter opp sykkelen til deg, men du trenger ei demperpumpe for å justere og etterfylle demerende. Kjøp ei billig pumpe. (3-400,-)
|
|
|
05/04/2021 06:48
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ville også sjekket Whyte stisykler fra Flytsti, hør med dem hva som eventuelt kan leveres når. Whyte T-140 ser det ut til mt man kan få ned til 30.000 og de biligste modellene ser ut til å være helt OK speccet.
|
|
|
05/04/2021 09:02
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
|
|
|
05/04/2021 09:09
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Tusen takk for masse svar! Blir litt mye å svare alle, men jeg har lest gjennom alt og tatt til meg all informasjon! Er flere som anbefaler meg å kjøpe nytt. Må si Ibis Ripley AF som det virket som flere anbefalte frister meg veldig! Jeg har ikke alt av pengene som trengs til en slik akkurat nå, så jeg har i grunn bestemt meg for at jeg vil ha en slik. Jeg får overleve med skraphaug-sykkelen min så lenge. Da er det greit med både setepinne, vandring og bremser om jeg har forstått rett. Til ignifer: jeg søkte opp nettsiden du bestilte fra, men så ikke ut som at de hadde sykkelen i S. Jeg tror (usikker) at jeg bør ha S. Så på en side med en slik sykkel man kunne velge utstyr. Jeg aner ikke hva som er forskjellen. Rammekit, shimano deore, SRAM NGX, Shimano SLX og SRAM GX. Hva er forskjellen og hva burde man velge? Pedaler: regner nesten med at det ikke følger med. Kan jeg bare bruke pedalene som er på den gamle sykkelen mineraler ville dere kjøpt nye? Må spare til ny sykkel uansett. Kan man få sykkel ferdig tilpasset til seg når man kjøper? Rammekit er bare selve ramma til sykkelen og bakdemper. Da mangler du gaffel, hjul, gir, styre, setepinne etc. Shimano og Sram er to merker som går igjen, de er begge store og leverer i hovedsak girsystem og bremser. Deore, slx, xt, xtr er billigst til dyrest hos shimano Sx, nx, gx, xo, xx1 er samme til sram Er girsystem i en dyrere kategori trenger ikke oppleves bedre under giring, men vekta går ofte ned, noen ganger litt, noen ganger mye. Når man velger sykkel i ei slik rullgardin går ofte kvaliteten opp på dempere og hjulsett også opp hvis man velger høyere nivå.
|
|
|
05/04/2021 09:34
|
daktari
Ringrev
|
Ringrev
Slik jeg kjenner terrenget på Stange med mye transport på landevei, og ganske flatt, vil jeg tenke en brukt Scott Spark, altså 120/130 vandring. Det blir for tregt med 170 vandring på grusveiene.
Spark burde du få rimelig på finn under 20.000, men ser at prisene er høye akkurat nå. Merk at du burde ha siste generasjon. Selges også ofte billig av XXL.
Den Trance er også en bra sykkel utfra tester, men absolutt fordel med senkepinne. Trek Fuel. Orbea er veldig rimelige og bra. Ripley AF til 35k er flott. Bare å spare, men mye å velge i da.
Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
|
|
|
05/04/2021 10:15
|
FormannMjao
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hvis du har bestemt deg for å spare til sykkel til over 30 000, er det en del å velge mellom. Problemet med en del sykler er jo at de ikke finnes på lager nå, og kanskje ikke kan skaffes før i 2022. Hvis du uansett skal spare til ny sykkel, er jo ikke det noe problem, og det kan det være like greit å ta seg tid til å lese noen tester. Hvis du tegner abonnement på terrengsykkel.no, får du tilgang på mange tester jeg vil tro du kan ha glede av. Testene på terrengsykkel.no får fint fram hva som er styrker og svakheter ved de forskjellige syklene.
|
|
|
05/04/2021 10:30
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Redigert av Stupfull; 05/04/2021 10:50.
|
|
|
05/04/2021 20:26
|
Anna00
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Kjøpe pumpe er notert! Desverre tør jeg ikke bestille noe sykkel før jeg har pengene jeg trenger på konto, men da skal sykkelen nytes når den endelig kommer selvom jeg kanskje må vente litt lenger enn jeg hadde tenkt. Med risiko av å kanskje ikke få sykkel før neste sesong :/ Men håper det blir verdt ventingen, har jo tenkt å ha sykkelen noen år fremover Det gir meg i værtfall tid til å lese masse! Abonnement på terrengsykkelforumet skal jeg nok skaffe meg. Stupful: takk for svar på hva forskjellene er  Og masse svar! Jeg så på sykkelen du så på finn, men den er allerede solgt. Tusen takk for utrolig mange gode svar! Dette var mye mer enn jeg forventet, veldig hyggelig. Gleder meg masse til å endelig få stisykkel!
|
|
|
05/04/2021 21:01
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Husk at sesongen har vært lang de siste par årene, jeg sykla flest timer i januar. Og det er veldig artig/fin flyt på opptråkkede vinterstier 
|
|
|
06/04/2021 07:37
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Og i tilfelle ingen har nevnt det. Sjekk om du kan få litt guiding, bli med på noen fellesturer. Mye lærdom i å være på tur med andre.
Men, vakt Dem for alfa-hanner eller alfa-hunner som skal markere revir.
Ligger en Trek Lush på Finn som muligens kan være noe. Ikke sjekket nøye, den ser lite brukt ut og er fra 2014 (som noen sikkert mener er utdatert). Men kan kanskje være en interessant sykkel.
|
|
|
06/04/2021 07:53
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Min "starter" sykkel var en 2013 stumpjumper og jeg kosa meg masse på den. Var litt delekostnader og 2x gir, men sånn er livet.
|
|
|
|
|