Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

RRS-leser

RRS-leser #2656307 06/04/2021 10:14
Totte Offline OP
Unionstøysekopp
OP Offline
Unionstøysekopp
Jeg er som vanlig minst 10 år for sent ute med å prøve nye ting, og nå har det slått meg at det jeg trenger er en RRS feed som samler de nyhetene jeg er interessert i. Jeg har hver enkelt feed og ser at de vil fungere, men det jeg har prøvd av lesere så langt har skuffet ved at de insisterer på å behandle hver enkelt feed som en separat kanal og i tillegg krever at man må klikke seg mellom dem. Dét blir jo bare et mikrosteg fremover fra å veksle mellom forskjellige faner i en browser og tråle nettsidene manuelt.

Jeg ønsker meg en liste/feed som bare sorterer nyheter kronologisk fra multiple kilder (og oppdateres hyppig), og jeg trodde ærlig talt at dét var en selvfølge og t.o.m. store deler av poenget med RRS, men jeg tar åpenbart feil. Er det noen som kan anbefale en RRS-leser som oppfører seg slik jeg ønsker, eller kan konfigureres slik? Hvis den i tillegg kan settes opp til å markere eller søke etter enkelte nøkkelord, så ville det vært helt perfekt, men jeg forlanger ikke undere.

- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg.
(Byggmester Harald Langemyhr)
Re: RRS-leser [Re: Totte] #2656336 06/04/2021 11:19
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Jeg bruker Feedbro som utvidelse i chrome, og får de da sortert kronologisk, og oppdatert fortløpende.

Dvs:
13:10 - NRK-nyhet
13:06 - Aftenposten-nyhet
13:05 - Aftenposten-nyhet
13:04 - NY Times-nyhet

(Til venstre kan jeg også velge bare NY Times

etc...
Eller misforstod jeg hva du var ute etter?

Re: RRS-leser [Re: Totte] #2656366 06/04/2021 12:37
perbl Offline
More than words
More than words
*RSS

[/grammarnazi]

Per B.
Re: RRS-leser [Re: Totte] #2656377 06/04/2021 13:08
J
Jåddhå Offline
Avhengig
Avhengig
J
Bruker Feedly, og der kan man velge om man ønsker alle feeds i samme strøm eller se på en og en. Eventuelt gruppere flere feeds og se gruppen som en feed.

Re: RRS-leser [Re: Totte] #2656383 06/04/2021 13:20
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Sitat: Totte
Jeg er som vanlig minst 10 år for sent ute

ICON_SMILE! Hehe, jeg har forlengst gitt opp RSS etter at nettluringene fant ut at det ikke var innbringende nok, men jeg brukte det mest her på terrengsykkel, vegvesenet, og nrk/yr/varsom. Så jeg har egentlig bare brukt det på mobilen og sporadisk i opera-nettleseren på pc, men tror at det er vanskelig å få gode nok funksjoner med sortering/filtrering uten å betale for det i en app nåtildags.. Vet ikke om du tenker på offline lesingsfunksjoner, etc, mobil eller pc, så dette er bare skudd fra hofta, andre kommer sikkert med sine mer oppdaterte kvalitetsråd. ICON_SMILE

Feedly har funksjoner du ber om for ios/android, men er subscription only, ellers skal gratisappene Flym og Feedme være gode, mer minimalistiske i grensesnittet uten mye reklamemas, etc. Slikt liker jeg best. Og mørk modus, etc.. for maks batteritid, etc.
På IOS er Reeder 4 antakelig det beste av gratisapper (reeder 5 er ikke gratis), ifølge ekspertene jeg har spurt. ICON_SMILE

RSSOwl er et bra alternativ for pc (alle OS), skal være svært konfigurerbar og støyfri.

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: RRS-leser [Re: Totte] #2656403 06/04/2021 15:04
Totte Offline OP
Unionstøysekopp
OP Offline
Unionstøysekopp
Først og fremst: Takk for påpekningen om at det heter RSS. Jeg er vanligvis av dem som føler fysisk smerte ved å lese den type skrivefeil.

Feedbro ser ut til å oppføre seg akkurat slik jeg vil, og har også den fordelen at jeg klarer å snike den inn på jobbmaskiner der jeg ikke kan kjøre egne installere, så jeg gir den en sjanse først.
Hadde det nå bare vært en fin måte å splitte vinduene i Chrome på også, så jeg kunne utnytte den tåpelig store skjermen til å ha nyhetsfeeden oppe konstant ...

Og ja, det var PC jeg hadde i tankene, så jeg skal ta en titt på RSSOwl også.

- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg.
(Byggmester Harald Langemyhr)
Re: RRS-leser [Re: Totte] #2656408 06/04/2021 15:11
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Chrome: Dra det ut til å bli eget vindu. Trykk deretter windowstasten+ Pil høyre, så legger den seg til høyre i vinduet. Så kan du ha chrome med de andre fanene til venstre.

Moderator  support