Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 8 av 10 1 2 6 7 8 9 10

Diamant AR Tiagra

Re: Diamant AR Tiagra [Re: Skillz321] #2655684 02/04/2021 17:26
S
soeder Offline
Entusiast
Entusiast
S
Hvis du vil dobbeltsjekke kan du ev låne/kjøpe gjengetolk: https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/gjengeverktoy/gjengetolker-2-stk-2000016879

Redigert av soeder; 02/04/2021 17:26.
Re: Diamant AR Tiagra [Re: nordfonn] #2656106 05/04/2021 09:19
E
Egil52 Offline
Entusiast
Entusiast
E
Tar en kjappis og bruker tråden til et spørsmål. Jeg har vurdert å kjøpe meg en grussykkel, men har jo allerede en Diamant AR sora hybridsykkel. I stedet for å legge ut en haug med penger på ny sykkel, har jeg vurdert å erstatte det flate styret med racerstyre. Rammen er jo den samme som på AR tiagra så jeg kan jo slippe litt billeger unna med dette grepet. Er dette et håpløst prosjekt, eller kan det være en fornuftig løsning? Tar gjerne innspill på dette.

Re: Diamant AR Tiagra [Re: Egil52] #2656109 05/04/2021 09:45
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Egil52
Er dette et håpløst prosjekt, eller kan det være en fornuftig løsning?

Det er et godt prosjekt.

Du må bare bytte til bukkestyre og hydraulisk gruppesett for sådan. Forslagsvis Tiagra 4700 eller GRX 400. Utfordringen er å finne egnet gruppesett til rimelig pris i det herrens delemangel-år 2021.

Jeg ville ikke gitt meg inn på løsninger med mekaniske skivebremser. Ikke like god funksjon og betydelig lavere annenhåndsverdi.

Og så bør du som alltid regne på om komponenter + bygg blir rimeligere eller dyrere enn å selge din AR Sora og kjøpe ny AR Tiagra eller liknende modell ICON_SMILE

Så er det lov å rive seg i håret over å ha valgt flatt styre fremfor bukkestyre i første omgang shocked2

Bare for å gni det inn ytterligere, siterer jeg meg selv fra tråden der du valgte AR V Sora Flat:

Sitat: Sepeda
En altoverskyggende fordel med AR er også at den dag du (unnskyld - spissformulering!) tar til vettet og velger bukkestyre, så har du allerede et rammesett som er designet nettopp for bruk med bukkestyre yes

Beklager, slemt, jeg er et dårlig menneske, måtte bare.

Re: Diamant AR Tiagra [Re: Sepeda] #2656137 05/04/2021 13:29
E
Egil52 Offline
Entusiast
Entusiast
E
Takk for innspill, Sepeda. Når en ber om tyn så får en som fortjent. Jeg så den komme, så slapp av. Du er et godt menneske på bånn. Så vidt jeg vet er det hyrauliske skivebremser på sykkelen. Så vel for meg at det jeg trenger av deler er nye bremse/girhendler, bukkestyre og styreteip. Mulig jeg tenker for enkelt, men hva trengs i tillegg i såfall? Et alternativ kunne vært å selge hybriden og kjøpe tiagramodellen, men med prisøkning på 5.000kr er det et dårlig alternativ nå. Derfor ombygging eventuelt.

Redigert av Egil52; 05/04/2021 13:42.
Re: Diamant AR Tiagra [Re: nordfonn] #2656178 05/04/2021 18:10
P
Plankepetter Offline
Veteran
Veteran
P
Nye kabler til gir og bremser vil jeg også tro må påregnes

Re: Diamant AR Tiagra [Re: Egil52] #2656180 05/04/2021 18:34
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Så vidt jeg vet er det hyrauliske skivebremser på sykkelen. Så vel for meg at det jeg trenger av deler er nye bremse/girhendler, bukkestyre og styreteip.

ICON_SMILE

Så lett slipper du dessverre ikke unna.

Har ikke tid til å sette meg inn i kompatibiliteten mellom Sora og Tiagra/GRX selv akkurat nå, men hydrauliske hendler er minst 10-delte, så du må ha nye girarmer. Og bremsekaliperne må være kompatible med hendlene, akkurat som resten av komponentene som inngår i gruppen. Veien å gå er enten komplett ny gruppe eller kombinasjon av nytt og gammelt i den grad det er kompatibelt.

Om du vil kombinere, er Shimanos kompatibiltet-oversikt din venn. Og nevenyttige Reodor Felgen'er på forumet. Jeg har ti tommeltotter og overlater bygg til proffene.

Jeg tipper at salg av gammel gruppe og kjøp av ny kan være en grei løsning.

Når en ber om tyn så får en som fortjent.

Men du tar det som en mann yes ICON_SMILE

Re: Diamant AR Tiagra [Re: Sepeda] #2656185 05/04/2021 19:17
T
Tommy D. Offline
Ringrev
Ringrev
T
Jeg har ti tommeltotter og overlater bygg til proffene

Godt å se at også du er litt menneskelig!

Re: Diamant AR Tiagra [Re: Sepeda] #2656190 05/04/2021 19:21
E
Egil52 Offline
Entusiast
Entusiast
E
Du bekrefter at ombyggingen er mer omfattende enn jeg hadde en liten forhåpning om. Jeg er redd dette vil koste mer enn det smaker. Min mekke kompetanse er ringe, og jeg er avhengig av mye hjelp. Det var en god tanke så lenge det varte, men trynte godt her. Jeg tar en ny tur i tenkeboksen og vurderer hva jeg gjør videre. Takk for at du tok deg tid, Sepeda.

Re: Diamant AR Tiagra [Re: Egil52] #2656245 06/04/2021 06:47
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Jeg er redd dette vil koste mer enn det smaker.

Ojsann - det var slett ikke meningen å slå deg av din stø og riktige kurs mot bukkestyre!

Du har et godt rammesett, og, så vidt jeg husker, moderne, slangeløst hjulsett. Det er et godt utgangspunkt.

Det er gjerne de hydrauliske landeveishendlene som er den største investeringen, og de må du uansett koste på deg - girarmer og evt. andre komponenter er ikke så kostbart.

Hendlene og eventuelt kalipere behøver heller ikke koste en formue, se f.eks. siste generasjon Tiagra (Bike24), som har fått mye skryt.

Finner ikke noen oversikt over komponenter på din sykkel, men om du sjekker og legger ut komponentene i drivlinje og bremser, inkludert krank, får du sikkert gode tips fra kunnskapsrike sykkelbyggere på forumet om hva som er kompatibelt eller ei. Det fortjener nesten egen tråd.

Utleggene kan som nevnt spise opp en god del av mellomlegget mellom annenhåndspris for din AR V Sora Flat og nypris for annen sykkel, men du vil ende opp med en unik doning og mye erfaring.

På den annen side, er det altså særlig i år vanskelig å få tak i nye komponenter. Samtidig dukker det fra tid til annen opp hydrauliske hendler og selv grupper på Finn.

Redaktør Øyvind har, så vidt jeg husker, oppgradert gruppesettet på sin AR, og og er du heldig, har han gjerne tips og råd.

Re: Diamant AR Tiagra [Re: nordfonn] #2656267 06/04/2021 08:06
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Hvis du er fornøyd med ramma og hjulsettet vil en oppgradering være verdt det. Det er alltid mye faff med å kjøpe ny sykkel.

Re: Diamant AR Tiagra [Re: nordfonn] #2656290 06/04/2021 09:14
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Wiggle tar drøyt 6000 for komplett Tiagra hydraulisk gruppesett: https://www.wiggle.co.uk/shimano-tiagra-4720-10-speed-disc-groupset

Hvis du får tak i det.

+ ca 1000 for nytt styre/stem, eller mindre om du vil.

Re: Diamant AR Tiagra [Re: Sepeda] #2656311 06/04/2021 10:23
E
Egil52 Offline
Entusiast
Entusiast
E
Jeg er redd dette vil koste mer enn det smaker.

Ojsann - det var slett ikke meningen å slå deg av din stø og riktige kurs mot bukkestyre!

Du har et godt rammesett, og, så vidt jeg husker, moderne, slangeløst hjulsett. Det er et godt utgangspunkt.

Det er gjerne de hydrauliske landeveishendlene som er den største investeringen, og de må du uansett koste på deg - girarmer og evt. andre komponenter er ikke så kostbart.

Hendlene og eventuelt kalipere behøver heller ikke koste en formue, se f.eks. siste generasjon Tiagra (Bike24), som har fått mye skryt.

Finner ikke noen oversikt over komponenter på din sykkel, men om du sjekker og legger ut komponentene i drivlinje og bremser, inkludert krank, får du sikkert gode tips fra kunnskapsrike sykkelbyggere på forumet om hva som er kompatibelt eller ei. Det fortjener nesten egen tråd.

Utleggene kan som nevnt spise opp en god del av mellomlegget mellom annenhåndspris for din AR V Sora Flat og nypris for annen sykkel, men du vil ende opp med en unik doning og mye erfaring.

På den annen side, er det altså særlig i år vanskelig å få tak i nye komponenter. Samtidig dukker det fra tid til annen opp hydrauliske hendler og selv grupper på Finn.

Redaktør Øyvind har, så vidt jeg husker, oppgradert gruppesettet på sin AR, og og er du heldig, har han gjerne tips og råd.

Den største utfordringen nå er å få tak i deler. Hverken Bikeshop eller Sykkelkomponenter har Tiagra gir/bremsehendler. Jeg trenger vel Tiagra 4720 om jeg ikke tar feil. Neste utfordring blir også at Sora er nidelt, mens Tiagra er tidelt. Dette kan kanskje dilles til. Om jeg skulle finne på å gå for komplett oppgradering av hele drivlinjen, vil Tiagra komplett komme på rundt 6.000kr, og ett nivå opp til 105 vil ligge rundt 10.000kr. Har nok ikke helt gitt opp prosjektet ennå, men kjipt med tilgangen på deler. I følge Sykkelkomponenter er det 14 ukers leveringstid på Tiagrahendlene.
Fint om redaktør Øyvind kunne besøke tråden og opplyse om hva hans prosjekt gikk ut på.

Re: Diamant AR Tiagra [Re: Elmersen] #2656313 06/04/2021 10:23
E
Egil52 Offline
Entusiast
Entusiast
E
Sitat: Elmersen
Wiggle tar drøyt 6000 for komplett Tiagra hydraulisk gruppesett: https://www.wiggle.co.uk/shimano-tiagra-4720-10-speed-disc-groupset

Hvis du får tak i det.

+ ca 1000 for nytt styre/stem, eller mindre om du vil.

Du sa det selv. Får ikke tak i det...

Re: Diamant AR Tiagra [Re: nordfonn] #2656315 06/04/2021 10:32
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Når Intersport solgte bukkestyrevarianten til kr 8400 i september (i lenken står nå fullpris):
https://www.intersport.no/diamant-a...ling-hvit/ino.diamant.cyc20d004.001.html

...så er det godt eksempel på hvor lite økonomisk oppgraderinger ofte er.
Og i Koronaen er det vanskeligere å få tak i noe til fullpris enn det før var å finne noe med 30 % rabatt ICON_WINK

Re: Diamant AR Tiagra [Re: anonym22] #2656344 06/04/2021 11:44
E
Egil52 Offline
Entusiast
Entusiast
E
Sitat: anonymous22
Når Intersport solgte bukkestyrevarianten til kr 8400 i september (i lenken står nå fullpris):
https://www.intersport.no/diamant-a...ling-hvit/ino.diamant.cyc20d004.001.html

...så er det godt eksempel på hvor lite økonomisk oppgraderinger ofte er.
Og i Koronaen er det vanskeligere å få tak i noe til fullpris enn det før var å finne noe med 30 % rabatt ICON_WINK

Problemet er bare det at når sykkelen er på lager igjen i uke 34 er full pris 16.990. Jeg ga 6.250 for min AR flat i fjor. Den prisen du så i september i fjor kommer aldri tilbake. Om det er tilstrekkelig for meg å bytte styre, gir/bremsehendler og muligens stem, kan det være et greit prosjekt for meg tenker jeg. Da snakker vi ca 3.000kr i deler.

Re: Diamant AR Tiagra [Re: Egil52] #2656350 06/04/2021 11:55
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Ja, bedre å sammenlikne med framtidig pris enn når opprinnelig kjøp ble gjort.
Du får neppe gjort dette for 3000. Antakelig helt ny gruppe. Du må jo også ha kabler (hvis du kjøper hendler og ikke gruppe), bremseolje, lufteutstyr, styretape.

Det er nok smartere og enklere å kjøpe brukt sykkel og selge brukt sykkel. Ligger en til kr 8000 på Finn av varianten fra året før. Sikkert kjøpt ny for 8000.

Re: Diamant AR Tiagra [Re: anonym22] #2656359 06/04/2021 12:23
E
Egil52 Offline
Entusiast
Entusiast
E
Jeg er redd du har rett. Sjekker finn:)

Re: Diamant AR Tiagra [Re: nordfonn] #2656361 06/04/2021 12:29
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg har ikke hatt så mye prosjekt annet enn at jeg fikk nye bremser på reklamasjon da Tiagra-bremsene lakk olje. Jeg grep da muligheten til å å oppgradere til GRX 2x11. Jeg har senere byttet hjul til Easton EA70 AX, samt byttet setepinne til Thomson Elite, sete til Specialized Phenom og styre til et flare-styre.
Krank og ramme er som fra butikken.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Diamant AR Tiagra [Re: sykkeloyvind] #2656369 06/04/2021 12:45
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: sykkeloyvind
Jeg har ikke hatt så mye prosjekt annet enn at jeg fikk nye bremser på reklamasjon da Tiagra-bremsene lakk olje. Jeg grep da muligheten til å å oppgradere til GRX 2x11.

For ordens skyld (siden jeg nevnte hydraulisk Tiagra som en mulighet for trådstarter ICON_SMILE ) bør det gjerne sies at kaliperne som både du og Viggo/sun flyer har opplevd lekkasje med, ikke var siste generasjon Tiagra 4700 (BR-4770), men non-series BR-RS405.

Så vidt jeg kan forstå ICON_SMILE

Det er nok smartere og enklere å kjøpe brukt sykkel og selge brukt sykkel.

Godt poeng. I dette tilfellet er det gjerne slik. Dessverre.

Re: Diamant AR Tiagra [Re: Sepeda] #2656376 06/04/2021 13:05
E
Egil52 Offline
Entusiast
Entusiast
E
Jeg har ikke hatt så mye prosjekt annet enn at jeg fikk nye bremser på reklamasjon da Tiagra-bremsene lakk olje. Jeg grep da muligheten til å å oppgradere til GRX 2x11.

For ordens skyld (siden jeg nevnte hydraulisk Tiagra som en mulighet for trådstarter ICON_SMILE ) bør det gjerne sies at kaliperne som både du og Viggo/sun flyer har opplevd lekkasje med, ikke var siste generasjon Tiagra 4700 (BR-4770), men non-series BR-RS405.

Jeg er også redd for det:(

Re: Diamant AR Tiagra [Re: Sepeda] #2656391 06/04/2021 13:55
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S

Stemmer at jeg fikk lekkasje i tiagrakaliperne. Beholdt hendlene men byttet til ultegra bremser. Nå er det de som lekker.
Egil: Er du misfornøyd med nidelt og mekaniske bremser? Hvis ikke kan du se etter en gammel nidelt gruppe på finn. Blir billig og funker sannsynligvis fint.

Re: Diamant AR Tiagra [Re: sun flyer] #2656418 06/04/2021 16:15
E
Egil52 Offline
Entusiast
Entusiast
E
Sitat: sun flyer

Stemmer at jeg fikk lekkasje i tiagrakaliperne. Beholdt hendlene men byttet til ultegra bremser. Nå er det de som lekker.
Egil: Er du misfornøyd med nidelt og mekaniske bremser? Hvis ikke kan du se etter en gammel nidelt gruppe på finn. Blir billig og funker sannsynligvis fint.

Nidelt fungerer for såvidt fint det, men jeg trodde jeg hadde hydrauliske bremser. Hvis bremsene er mekaniske er jeg feilinformert av Intersport. Kjipt i såfall. Hvordan ser jeg om bremsene er mekaniske?

Re: Diamant AR Tiagra [Re: Egil52] #2656427 06/04/2021 16:55
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Nidelt fungerer for såvidt fint det, men jeg trodde jeg hadde hydrauliske bremser. Hvis bremsene er mekaniske er jeg feilinformert av Intersport. Kjipt i såfall. Hvordan ser jeg om bremsene er mekaniske?

Dette er en misforståelse ICON_SMILE

Fristet til å la sun flyer rydde opp i dette selv, men altså:

[Linket bilde]

Du har hydrauliske bremser. Enkelt sagt et bremsesystem der væske trykkes fra et stempel i hendelen, gjennom bremseslangen, til stemplene i bremsekaliperen.

Som jeg har nevnt, bør du helst legge ut mer nøyaktig hvilke komponenter du har (type bremsehendler, kalipere, girhendler, girarmer og krank) for at andre skal kunne gi råd.

Etter alt å dømme har du Sora girhendler for flatt styre, girarmer og krank (stemmer?) men hydrauliske bremsehendler og kalipere av for meg ukjent type.

Det finnes også Sora hendler for bukkestyre. Disse opererer både gir og bremser. De er ikke hydrauliske, men har bremsewire, og kan dermed kontrollere enten felgbremser eller mekaniske skivebremser.

(Kanskje kommer det en dag hydraulisk Sora, men vi er ikke der ennå. Det finnes også hydrauliske bremsekalipere som kan opereres med wire, f.eks. TRP Hy/Rd, men de er ikke rimelige, og er ikke en fullgod erstatning for fullhydrauliske bremsesystemer.)

Om du anskaffer Sora bukkestyrehendler og mekaniske bremsekalipere, med tilhørende wire, behøver du ikke bytte andre komponenter i Sora-gruppen. Men da får du altså mekaniske skivebremser. Og som jeg nevnte allerede i første svar, vil jeg ikke anbefale det.

[Linket bilde]

Et tilfeldig, rotete bilde fra nettet.

Mekaniske (altså wire-kontrollerte) skivebremser har dårligere modulasjon, er mer krevende å sette opp, må kontinuerlig reguleres ettersom de slites, er sårbare for å fryse til vinterstid, og de er en utdatert løsning som trekker annenhåndsprisen ned. Hadde det selv i flere år, og ville gladelig betalt noen tusen mer for hydraulikk.

Men sun flyer har rett i at det kan fungere, og enkelte synes det fungerer helt fint.

Om du derimot vil ha landeveishendler og hydrauliske skivebremser, som er dagens løsning, gjør det enkelt for deg selv og anskaff ny, hydraulisk gruppe. Eller kjøp annen sykkel.

Og aldri, aldri mer kjøp flat bar gravel bike uansett hvor kult det høres ut ICON_SMILE

(Men jeg liker sykkelen din uansett yes )

Re: Diamant AR Tiagra [Re: Sepeda] #2656475 06/04/2021 19:23
E
Egil52 Offline
Entusiast
Entusiast
E

Dette er en misforståelse ICON_SMILE

Fristet til å la sun flyer rydde opp i dette selv, men altså:

[Linket bilde]

Du har hydrauliske bremser. Enkelt sagt et bremsesystem der væske trykkes fra et stempel i hendelen, gjennom bremseslangen, til stemplene i bremsekaliperen.

Som jeg har nevnt, bør du helst legge ut mer nøyaktig hvilke komponenter du har (type bremsehendler, kalipere, girhendler, girarmer og krank) for at andre skal kunne gi råd.

Etter alt å dømme har du Sora girhendler for flatt styre, girarmer og krank (stemmer?) men hydrauliske bremsehendler og kalipere av for meg ukjent type.

Det finnes også Sora hendler for bukkestyre. Disse opererer både gir og bremser. De er ikke hydrauliske, men har bremsewire, og kan dermed kontrollere enten felgbremser eller mekaniske skivebremser.

(Kanskje kommer det en dag hydraulisk Sora, men vi er ikke der ennå. Det finnes også hydrauliske bremsekalipere som kan opereres med wire, f.eks. TRP Hy/Rd, men de er ikke rimelige, og er ikke en fullgod erstatning for fullhydrauliske bremsesystemer.)

Om du anskaffer Sora bukkestyrehendler og mekaniske bremsekalipere, med tilhørende wire, behøver du ikke bytte andre komponenter i Sora-gruppen. Men da får du altså mekaniske skivebremser. Og som jeg nevnte allerede i første svar, vil jeg ikke anbefale det.

[Linket bilde]

Et tilfeldig, rotete bilde fra nettet.

Mekaniske (altså wire-kontrollerte) skivebremser har dårligere modulasjon, er mer krevende å sette opp, må kontinuerlig reguleres ettersom de slites, er sårbare for å fryse til vinterstid, og de er en utdatert løsning som trekker annenhåndsprisen ned. Hadde det selv i flere år, og ville gladelig betalt noen tusen mer for hydraulikk.

Men sun flyer har rett i at det kan fungere, og enkelte synes det fungerer helt fint.

Om du derimot vil ha landeveishendler og hydrauliske skivebremser, som er dagens løsning, gjør det enkelt for deg selv og anskaff ny, hydraulisk gruppe. Eller kjøp annen sykkel.

Og aldri, aldri mer kjøp flat bar gravel bike uansett hvor kult det høres ut ICON_SMILE

Du er forbilledlig tydelig, Sepeda, og det er bra. Jeg skal legge ut spek på de aktuelle komponentene slik at jeg kan få en kostnadsoversikt på prosjektet. Nå er det lite oversiktlig. Mekaniske skivebremser er helt uaktuelt, så da blir det hydraulisk som gjelder. Godt å få bekreftet at jeg har hydrauliske bremser på min sykkel. Som jeg sa lenger oppe er utfordringen nå tilgang på deler. Sta som jeg er merker jeg at det er fristende å gjennomføre prosjektet. Og jeg lover på tro og ære at jeg aldri skal kjøpe flatbar gravelsykkel igjen.

Re: Diamant AR Tiagra [Re: nordfonn] #2656479 06/04/2021 19:43
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Jeg vurderer faktisk å gå tilbake til mekaniske bremser på mitt neste prosjekt. For nå har også ultegrakaliperne begynt å legge litt olje. Har også mistanke til noe slikt på terrengsykkelkaliperne som står på den mer eller mindre berømte foldesykkelen. Disse har jeg forsåvidt vært mer imponert over enn ultegra. Flere "eventyrsyklister" anbefaler mekaniske fordi det er mer bombesikkert hvis noe går galt langt fra nærmeste sykkelbutikk. Jeg er dermed ikke enig i at hydrauliske bremser er enklere å sette opp. Det må i så fall være fordi verkstedet gjør det for meg..

Re: Diamant AR Tiagra [Re: nordfonn] #2656482 06/04/2021 19:52
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Da hadde jeg heller kjøpt canti eller felgbrems. Lettere å få tak i bremesklosser om du står i N'Djamena er det også tipper jeg.

Re: Diamant AR Tiagra [Re: nordfonn] #2656483 06/04/2021 19:55
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Det er gode poenger i den videoen. For egen den så har jeg mekaniske skivebremser på min for lite brukte Day One 10 og det har fungert knirkefritt siden desember 2016.

Re: Diamant AR Tiagra [Re: sun flyer] #2656487 06/04/2021 20:05
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: aug11x
Da hadde jeg heller kjøpt canti eller felgbrems.

Ser det prinsipielle poenget, men du kan jo ikke bruke noen form for felgbremser på Diamant AR ICON_SMILE
Jeg vurderer faktisk å gå tilbake til mekaniske bremser på mitt neste prosjekt. For nå har også ultegrakaliperne begynt å legge litt olje.

Om det er lekkasje i Ultegra-kaliperne, er det reklamasjonsgrunn. Jeg ville fulgt opp det umiddelbart.

Hva gjelder fordelene med mekaniske skivebremser, ser jeg absolutt poengene dine. Om man har de praktiske hensynene som du nevner, er motivert for å bruke mekaniske, og er trygg på at man mestrer oppsett og justering, og oppnår god funksjon, ser jeg at det kan være en god løsning. Særlig for ekspedisjons- og ultradistansesykling.

Har også stor sans for Russ Roca og hans Path Less Pedaled yes

Re: Diamant AR Tiagra [Re: Sepeda] #2656489 06/04/2021 20:07
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: aug11x
Da hadde jeg heller kjøpt canti eller felgbrems.

Ser det prinsipielle poenget, men du kan jo ikke bruke noen form for felgbremser på Diamant AR ICON_SMILE
Jeg vurderer faktisk å gå tilbake til mekaniske bremser på mitt neste prosjekt. For nå har også ultegrakaliperne begynt å legge litt olje.

Om det er lekkasje i Ultegra-kaliperne, er det reklamasjonsgrunn. Jeg ville fulgt opp det umiddelbart.

Hjelper lite hvis nye ikke er å oppdrive... Men ja, skal beholde hydraulisk på sykler som allerede har.

Re: Diamant AR Tiagra [Re: nordfonn] #2657297 09/04/2021 17:03
E
Egil52 Offline
Entusiast
Entusiast
E
[Linket bilde]

«Du har hydrauliske bremser. Enkelt sagt et bremsesystem der væske trykkes fra et stempel i hendelen, gjennom bremseslangen, til stemplene i bremsekaliperen.

Etter alt å dømme har du Sora girhendler for flatt styre, girarmer og krank (stemmer?) men hydrauliske bremsehendler og kalipere av for meg ukjent type»

Da har jeg sjekket komponenetene på min sykkel. Bremsene er Tektro hydrauliske skivebremser både hendler og calipere. Gir er fjennomgående Sora fra hendler til krank og kassett. Sora er som kjent nidelt. For meg ser det ut til at mye må skiftes for å få god funksjonalitet. Hvis noen gidder å komme med innspill på hva som må gjøres setter jeg pris på det.

Side 8 av 10 1 2 6 7 8 9 10

Moderator  support, Valentino