Dårlig med topp 10 her, men her er mine favoritter basert på utseende:
5: Ineos F12. Har aldri likt utseendet på Pinarello, men F12'en vokser og vokser på meg. Fine farger også. 4: Cofidis De Rosa Merak 3: Thomas de Gendt sin Helium i vinrød 2: Lutsenko sin Willier i Kazakk-farger 1: Pogacar sin Colnago med felgbrems
Redigert av aug11x; 06/04/202111:07. Rediger grunn: La til en
1. UAE og Colnago 2. Cofidis og De Rosa 3. Astana og Willier 4. AG2R og BMC 5. Lotto og Ridley 6. EF og Cannondale 7. Burgos BH og BH (kul rosa farge) og som eneste i feltet (kanskje i hele verden) med full FSA girgruppe :-o 8. Team SD Worx og S-Works 9.Team BikeExchange og Bianchi etc etc...
Philippe Gilbert sin Helium er kanskje den kuleste. Men alle Ridleyene er kule, Degenkolb sin Noah Fast med grønn metallic fade er også helt rå. Og selv om jeg aldri har vært noen stor BMC fan så må jeg innrømme at AG2R sine sykler er vanvittig fine. Ellers liker jeg Alaphilippe sin S-Works og Cervelo R5, tross litt kjedelig lakk på sistnevnte. Og hadde Van Aert stilt i Paris-Roubaix med en custom eller fabrikklakkert Caledonia, altså ikke den gule og svarte team-lakkeringen så hadde den kommet høyt opp.
Setepinnen til Ineos Pinarello ser grusom ut. Hva tenker Lapierre på? SD Worx hadde en kul Specialized, men kan se ut på andre bilder som de har byttet. Colnagoen til UAE ser ikke bra ut med reklameplakat for Emirates og UAE-flagget på ramma. Bianchi burde holdt seg til å være Bianchi.
En knepen seier fra min side går til AG2Rs BMC. Eneste med hvit ramme i år. Knepen seier fordi jeg ikke synes den heller utmerker seg noe særlig. Bora får en andreplass for fin bruk av svart som bakgrunn for å kunne bruke litt farger.
Citröen'en (Fin og ren) Merida'n (Veldig stilig synes jeg. De kunne godt "blacket ut" eller i det minste tonet ned felgene) Bianchi'n (Tjaaa, kanskje om den kom fra ett annet merke. Bianchi er for meg ensfarget Celeste) Pinarello'n Visma'en (Muligens. Klarer ikke helt bestemme meg for om cockpit'en er kul eller bare teit) SD Worx (kanskje. Litt kul, men også litt Toys'R'us.) Movistar
Og før noen påpeker at jeg glemte De Rosa'n, neida, jeg bare likte ikke fargen. Og det skal sies at det gjelder mange andre sykler her. Flere sykler som hadde sluppet inn på lista, i andre farger. Tror jeg likte "Continental-Merida'n" best av alle.
EDIT: Fant ett annet bilde på nett her, med litt mer nedtonede felger, og en litt spenstigere styretape.
5: Ineos F12. Har aldri likt utseendet på Pinarello, men F12'en vokser og vokser på meg. Fine farger også. 4: Cofidis De Rosa Merak 3: Thomas de Gendt sin Helium i vinrød 2: Lutsenko sin Willier i Kazakk-farger 1: Pogacar sin Colnago med felgbrems
Enig i at Pogacars Colnago med felgbrems er superfin, til tross for et solid minus for felgbrems. Degenkolbs grønne og Gendts røde Ridley 'er er også fine, det samme synes jeg om EFs Cannondale'er. Sistnevnte har greid å plukke opp draktfargen på en elegant måte på syklene, slik som Eolo-Kometa/Aurum. Det kan ikke sies om alle, for eksempel Israel Start Up Nation sine Factor, og Cervélos gule gaffel er veldig uoppfinnsom. Jeg er heller ikke så begeistra for Cervélos styrer. Ellers synes jeg både Specialized Tarmac SL7 og Colnago V3RS i utgangspunktet er kjempefine, men verdensmesterlakken til Van der Breggen og Alaphilippe er veldig glorete og lite heldig. UAE har surra til det stilreine med klossete logo-/sponsorbruk. Van Avermaets hvite BMC med gull matcher gulldetaljer på sko, drakt og hjelm på en elegant måte.
Scott Addict RC skulle nok vært på min topp 10-liste og dytta Trek ut.
Men hva Pinarello tenker på med alle de bøyde røra, det skjønner jeg ikke. Den er og blir superstygg, og de røde Ineos-stripene bidrar ikke til å roe ned inntrykket. Trek Madone ser også helt jævlig ut. Og ja, hva har de tenkt med hos Lapierre?
Og akkurat nå som Factors Ostro-rammer er i en styrerørsbrudd-skandale burde kanskje ISN sine sykler blitt byttet ut. Hmm?
Hvitt og reint er fint, og Alpecin-Fenix' hvite Canyon er heller ikke helt borte, men der har vi også en fersk styreknekk i bakhodet (Van der Poel i Le Samyn). For øvrig er det vel 25 år siden sist Giant ikke var med i Pro Tour-sammenheng. Setetårnet på toppmodellene i TCR SL-serien er uforståelig, men ellers ganske lekre.
Og akkurat nå som Factors Ostro-rammer er i en styrerørsbrudd-skandale burde kanskje ISN sine sykler blitt byttet ut. Hmm?
Hvitt og reint er fint, og Alpecin-Fenix' hvite Canyon er heller ikke helt borte, men der har vi også en fersk styreknekk i bakhodet (Van der Poel i Le Samyn). For øvrig er det vel 25 år siden sist Giant ikke var med i Pro Tour-sammenheng. Setetårnet på toppmodellene i TCR SL-serien er uforståelig, men ellers ganske lekre.
Giant er med på Pro-nivå som sykkel for guttene på Kern Pharma:
Addict RC: Fin sykkel DCMs design: Neh. Svart grunnfarge gir mulighet til litt sprell med farger her og der. Det eneste de har lagt på, er en stygg logo på gaffelen. De får dog positiv kritikk for tan walls på bildet over, det hever inntrykket betraktelig fra et presentasjonsbildet:
--
Jeg nevnte over at Bora har klart dette med svart + farger på en bra måte:
Jeg snyes denne peker seg veldig positivt ut i forhold til to andre sykler som har mange likeheter:
QuckStep kjører samme sykkel, uten farger (og her synes jeg ikke dekkene trekker opp på samme måte som på den mer klassiske Scott'en):
Canyon kjører en liknende sykkel og fargepalett, men har overdrevet fargene:
Giant fortsatt med ja! Og atpåtil med felgbremser. Inn på topp 3 lista mi :-) Scott Addict er nokså fin, men stygg gaffel og overgang ramme/gaffel ødelegger.
Den Ribble sykkelen kunne jo vært ganske tøff, men ser jo helt jævlig ut bak der setestagene går ut fra seterøret.
Addict RC: Fin sykkel DCMs design: Neh. Svart grunnfarge gir mulighet til litt sprell med farger her og der. Det eneste de har lagt på, er en stygg logo på gaffelen. De får dog positiv kritikk for tan walls på bildet over, det hever inntrykket betraktelig fra et presentasjonsbildet:
Hvis du ser på bildet av Susanne kan du se at det er en ganske fin metallic- silverflake-effekt på Scott-sykkelen.
Og selv om det er på siden av hva tråden egentlig handler om: Le Col-tøyet til Drops er bra hvert år.
Jeg liker helst Bianchier helt i Celeste, men om nå draktene til Bike Exchange hadde vært gjort av en designer hadde syklene kommet bedre til sin rett.
Tror jeg holder en knapp på Liv Racing sine Liv (Giant). Meget elegante rammer.
Og slik skal en belgisk mesterdrakt se ut. Pyttsan med punkteringen.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Addict RC: Fin sykkel DCMs design: Neh. Svart grunnfarge gir mulighet til litt sprell med farger her og der. Det eneste de har lagt på, er en stygg logo på gaffelen. De får dog positiv kritikk for tan walls på bildet over, det hever inntrykket betraktelig fra et presentasjonsbildet:
Er den krusedullen i "TEAM <krusedull>DSM" bare en krusedull, eller skal den ligne på en bokstav? Hjernen min leste den automatisk som en "B". Usikker på om det var intensjonen til Scott
Ingen favoritt på meg, det var ingen som stakk seg ut verken som flott eller fæl. Det var mye meh.. i stedet. Må jeg velge så tar jeg AG2R Citroens BMC. Den er et sammenhengede stykke design og bør få pluss for det.
(Men jeg hadde selvsagt kastet meg over hvilken som helst i 60 cm om noe hadde spurt)
Lars, denne er til deg, topp moderne (igjen) nå som aero-racere ikke lenger er den eneste veien til den ultimate lykke :-) helt rett størrelse. Tror kanskje ikke du får den i disc. Praktisk med 49/42 - 22/16 til fjellturen.
Lars, denne er til deg, topp moderne (igjen) nå som aero-racere ikke lenger er den eneste veien til den ultimate lykke :-) helt rett størrelse. Tror kanskje ikke du får den i disc. Praktisk med 49/42 - 22/16 til fjellturen.
What? Har verden våknet opp igjen fra siste årenes aero-koma mens jeg har vært "offline" fra sykkel-forum og den slags? I så fall vil jeg si at jeg er gledelig overrasket
EDIT: Hva er hotteste trend produsentene pusher, og kundene sikler på, dersom ikke aerofoil'er skal være alt? Er det fortsatt allsidighet som gjelder nå, eller har det kommet en enda nyere vin?
Den siste vinen bør være smalere styrer for å kompensere for digre solbriller som stikker en cm utenfor kinnene på Egan Bernal mfl (han har vel 400 mm)
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
EDIT: Hva er hotteste trend produsentene pusher, og kundene sikler på, dersom ikke aerofoil'er skal være alt? Er det fortsatt allsidighet som gjelder nå, eller har det kommet en enda nyere vin?
Nja, er vel "alt i én" som gjelder. Denne tilnærmingen til "custom" er også ganske fersk vil jeg si: Enve Custom Road
@BZE ja jeg så tilfeldigvis den siden. Tenkte ikke noe mer over det i farten enn at jeg tenkte prisen bør bli ganske interessant på en sykkel med ENVE-logo på alle komponenter.
Oi, spennende med evt. UCI-endringer.
Har ellers sykler blitt mye dyrere de siste par årene? Synes alle sykler jeg ser (om man ser bort fra XXL/Gresvig/lignende) plutselig koster 40-50k. For to år siden var jo det ganske dyre sykler (i min bok), men nå virker det mer som normalen.
Har ellers sykler blitt mye dyrere de siste par årene?
Nå koster Ultegra Di2 sykler fra high-end merker med carbonfelger 80-90.000 mens toppmodellene ligger godt på nordsiden av 125K. Hvem som evt kjøper en Tarmac til 150K aner jeg ikke.
Lars, denne er til deg, topp moderne (igjen) nå som aero-racere ikke lenger er den eneste veien til den ultimate lykke :-) helt rett størrelse. Tror kanskje ikke du får den i disc. Praktisk med 49/42 - 22/16 til fjellturen.
Ja, men jeg har jo en prima neo-retro* stålsykkel jeg ikke har noen planer om bytte ut. Bare bytte ut felger med litt mye slitasje, og kanskje erstatte de røde CSC-Team Issue Speedplaypedalene, om jeg gidder.
Men hælle måne så fin den Cinellien var. Jeg fikk umiddelbart tanker om å ta en sånn med til Toscana.
*den var i alle fall neo når jeg bygde den, kanskje ikke tidelt DA med eksterne kabler er det nyeste nå lengre, men sjekk om jeg bryr meg
Feil sesong, feil lag, men dette er fortsatt favoritten fra de siste sesongene.
#Overachieve
I år så må det bli Team DSM´Scott som topper lista med Merida som god nr 2. Har og sansen for Trek Emonda og Liv Racing´ både kit og sykkel selv om det ble vel likt SD worx