Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bytte stem?

Bytte stem? #2655928 04/04/2021 12:50
N
Nitrius Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Kunne tenkt meg å teste en kortere stem for å se om det kan hjelpe på at jeg føler reach på sykkelen er noe lang, dette er en Scott Speedster Gravel 30.
Litt usikker på hvor man skal måle fra, men fra start til slutt så måler jeg ca. 14cm og ifølge spesifikasjonene jeg finner på hjemmesiden, står dette oppgitt: 1 1/8" / four Bolt 31.8mm
1 1/8" er vel størrelsen på gaffelrøret og 31.8mm er størrelsen på handlebars?

Så kommer spørsmål om merke og lengde, hva anbefales eller hva skal man gå etter her?

Dette er i samråd med noe jeg egentlig startet på i fjor, men med vinteren i mellom så skjedde det svært lite før finværet begynte å vise seg igjen nå.

Re: Bytte stem? [Re: Nitrius] #2655951 04/04/2021 13:55
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Høres ut som du trenger et "standard" stem, for 1 1/8" kronerør og 31.8mm styre, så da er det nesten bare å velge og vrake. Om jeg husker rett måles det fra senter til senter. Med mindre du skal teste aggressive stilling så er 6 - 7 grader det vanligste etter min erfaring.

Jeg er såpass forfengelig at jeg foretrekker stem som matcher resten av sykkelen (og helst samme merke som styre), men om du likevel bare skal teste litt for å finne en bedre posisjon så ville jeg bare kjøpt et rimelig PRO stem (finnes i flere størrelser hos Bikeshop)

// Too many roads, too little time
Re: Bytte stem? [Re: Trond Helge] #2655974 04/04/2021 15:29
N
Nitrius Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Sitat: Trond Helge
Høres ut som du trenger et "standard" stem, for 1 1/8" kronerør og 31.8mm styre, så da er det nesten bare å velge og vrake. Om jeg husker rett måles det fra senter til senter. Med mindre du skal teste aggressive stilling så er 6 - 7 grader det vanligste etter min erfaring.

Jeg er såpass forfengelig at jeg foretrekker stem som matcher resten av sykkelen (og helst samme merke som styre), men om du likevel bare skal teste litt for å finne en bedre posisjon så ville jeg bare kjøpt et rimelig PRO stem (finnes i flere størrelser hos Bikeshop)

Takker ICON_SMILE

Nye mål fra senter til senter så havner jeg på ca. 10cm. Så da burde jeg finne noe som er kortere enn det først og fremst. Var ikke klar over at det fantes i vinkler, så det var godt at du nevnte. Trenger ikke noe mer aggressivt, dette er bare for å få bedre komfort.

Er det passende å hoppe ned til 90mm så sant målingen min er riktig? Utifra hva jeg tenker selv, så vet jeg ikke om 1cm høres så fryktelig mye ut, men det gjør vel sikkert noe utslag.

Redigert av Nitrius; 04/04/2021 15:31.
Re: Bytte stem? [Re: Nitrius] #2655987 04/04/2021 16:31
J
jorlie Offline
Entusiast
Entusiast
J
1 cm reach er typisk (minst) en rammestørrelse forskjell, så det er et naturlig sted å starte. Riktig å måle c-c.

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå